Wspornik siodełka (sztyca) – rodzaje

Wspornik siodełka (czyli sztyca) to stalowa, aluminiowa lub karbonowa rurka, umieszczona w ramie rowerowej zakończona tzw. „jarzmem” do którego przykręcamy siodełko. Jarzemko umożliwia regulację siodełka w dwóch płaszczyznach: przód-tył oraz kąt nachylenia. Wysokość reguluje się wysunięciem sztycy z ramy. Wpis o tym jak poprawnie ustawić siodełko znajdziesz w innym wpisie na blogu. Jeżeli odchudzamy rower warto pamiętać o tym, że sztyca, tak jak mostek kierownicy czy sama kierownica są elementami, które wpływają na nasze bezpieczeństwo. I najlżejsze sztyce są niestety przeznaczone dla lekkich rowerzystów.

Jaki wspornik siodełka kupić

Rozmiar (średnica) sztycy. Na rynku możemy spotkać sztyce w kilkunastu rozmiarach: od 25,4 do 34,9 mm. Kupując nową sztycę musimy szukać średnicy dokładnie takiej samej jaką miał stary wspornik. Różnica nawet – 0,1 mm może spowodować niedopasowanie sztycy do ramy. Najwięksi producenci robią sztyce w wielu wersjach – tak więc zwykle bez problemu można kupić w odpowiednim rozmiarze.

Sztyce można kupić sztywne lub amortyzowane. Wydawać by się mogło, że sztyca amortyzowana to idealna sprawa do komfortowej jazdy rowerem – niestety większość tanich sztyc posiada jedynie atrapę amortyzacji, a do tego przy trochę cięższej osobie – szybko zaczyna tą amortyzację tracić (przy okazji zaczynając piszczeć). Niestety porządne amortyzowane sztyce kosztują powyżej 150 złotych. Moim zdaniem lepiej kupić zwykłą, nieamortyzowaną sztycę, a zainwestować np. w spodenki z wkładką.

19 komentarzy

  • Widzę, że temat dość stary, ale opiszę swoją historię ku przestrodze innym :P Kupiłem kiedyś sztycę amortyzowaną za 40 z hipermarketu. Jeździłem sobie rowerkiem do pracy ~10 km w strone. Po miesiącu zerwała się śruba regulacji, ale z tym jeszcze da się jeździć. Innego jednak zimowego dnia (trochę ponad rok po zakupie), wracając sobie z pracy – jechałem co prawda bez trzymanki, bo najzwyczajniej cieplej jak się ma ręce przy sobie, a to niestety implikuje dość niekorzystny schemat statyczny – wyprostowane plecy – czyli ciężar tułowia na siodełku, a ważę ~105 kg i niestety przejeżdżając przez niski krawężnik – sztyca się złamała. Na szczęście tego dzbana okupiłem tylko siniakiem na tyłku, i niby to tylko rura, ale jednak nie warto na tym oszczędzać :)

  • Czy można wymienić starszą sztyce (prostą rurkę) na sztycę nowszą (na zdjęciu w powyżej), bez wymiany siodełka (po osunięciu jarzma) ???

    • Cześć,
      Jeżeli siodełko posiada dwa równolegle biegnące do siebie pręty, to powinno pasować do nowych sztyc.

    • Cześć, myślę, że najlepiej będzie napisać w tej sprawie do sklepu, albo bezpośrednio do producenta.

  • Kupilam nowego crossa, skrecam z paczki w domu. Siodelko nie bylo przykrecone, sztyca ledwo wystawala z ramy. Zeby ja wyjąć poluzowalam zacisk, ale źle załapałam i sztyca cala wpadła do środka. Macie jakiś pomysł jak mogę ją wyciągnąć? A jeśli mi się nie uda to co dalej robić?

    • Hej, jak to cała wpadła do środka? Nie mogło się tak stać, bo przecież na końcu sztycy masz główkę do której mocujesz siodełko. A ta część jest szersza niż rurka w ramie. Wrzuć może zdjęcie do komentarza (jest taka możliwość), jak to wygląda.

  • Szczerze Ci powiem, że nie miałem styczności z takimi droższymi sztycami. Na pewno wszystkie za 30-40 złotych szybko padają, jak jest z tymi z przedziału 70-90 złotych, niestety nie wiem. Pewnie są trochę lepsze, ale czy warte swoich pieniędzy, ciężko mi powiedzieć.

  • Witam
    Chciałbym kupić sztycę amortyzowaną, ale za to nie chciałbym wydawać ponad 200zł na tę od Suntoura.
    Czy jest coś wartego uwagi w okolicach 100-150zł, czy w tym przedziale cenowym są tylko atrapy?
    Może coś takiego?
    http://m.cyklotur.com/czesci/rowerowe-wsporniki-siodla-sztyce/amortyzowane/p,wspornik-siodla-sp-05-mcu-accent,42855.html

    http://m.ceneo.pl/28574774#tab=click

    https://www.rowerystylowe.pl/p-5271/amortyzowana-sztyca-podsiodelkowa-post-moderne-atb

    Proszę o pomoc.

    • Na pewno kiedyś się pojawi :) Mam całą masę tematów do opisania i sam nie wiem za co się zabrać w pierwszej kolejności :)

  • A co należy zrobić, jeżeli sztyca w trakcie jazdy „chowa się” w rurze? Różnica jest widoczna po przejechaniu 20 km po mieście (ok. 3 mm). Czy powinienem kupić nową sztycę czy też wyczyścić posiadaną? A jeżeli wyczyścić to jak zapobiec efektowi chowania się sztycy w przyszłości?

  • Mozna bylo takze napisac o tym ze istnieja sztyce z systemem pivotal, ktory jest stosowany w rowerach bmx i mtb przystosowanych do jazdy po skateparkach czy dirtach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.