Wspornik siodełka (sztyca) – rodzaje

Wspornik siodełka (czyli sztyca) to stalowa, aluminiowa lub karbonowa rurka, umieszczona w ramie rowerowej zakończona tzw. „jarzmem” do którego przykręcamy siodełko. Jarzemko umożliwia regulację siodełka w dwóch płaszczyznach: przód-tył oraz kąt nachylenia. Wysokość reguluje się wysunięciem sztycy z ramy. Wpis o tym jak poprawnie ustawić siodełko znajdziesz w innym wpisie na blogu. Jeżeli odchudzamy rower warto pamiętać o tym, że sztyca, tak jak mostek kierownicy czy sama kierownica są elementami, które wpływają na nasze bezpieczeństwo. I najlżejsze sztyce są niestety przeznaczone dla lekkich rowerzystów.

Jaki wspornik siodełka kupić

Rozmiar (średnica) sztycy. Na rynku możemy spotkać sztyce w kilkunastu rozmiarach: od 25,4 do 34,9 mm. Kupując nową sztycę musimy szukać średnicy dokładnie takiej samej jaką miał stary wspornik. Różnica nawet – 0,1 mm może spowodować niedopasowanie sztycy do ramy. Najwięksi producenci robią sztyce w wielu wersjach – tak więc zwykle bez problemu można kupić w odpowiednim rozmiarze.

Sztyce można kupić sztywne lub amortyzowane. Wydawać by się mogło, że sztyca amortyzowana to idealna sprawa do komfortowej jazdy rowerem – niestety większość tanich sztyc posiada jedynie atrapę amortyzacji, a do tego przy trochę cięższej osobie – szybko zaczyna tą amortyzację tracić (przy okazji zaczynając piszczeć). Niestety porządne amortyzowane sztyce kosztują powyżej 150 złotych. Moim zdaniem lepiej kupić zwykłą, nieamortyzowaną sztycę, a zainwestować np. w spodenki z wkładką.