RockShox – modele przednich amortyzatorów

RockShox (często zapisywany również jako Rock Shox) to amerykańska marka, najbardziej znana z produkcji amortyzatorów rowerowych, stworzona w 1989 przez Paula Turnera i Steve’a Simonsa. Panowie wywodzą się z motocrossu, natomiast wspólnie postanowili tworzyć zawieszenie do rowerów górskich. Obecnie w swojej ofercie posiadają oprócz przednich amortyzatorów, także tylne amortyzatory (dampery), regulowane wsporniki siodełka (seria Reverb), a także narzędzia oraz oleje/smary sygnowane swoim logiem. Amortyzatory RS znajdziemy w wielu rowerach od 3000 złotych w górę – w Polsce głównym konkurentem (obecnym w fabrycznych rowerach) jest FOX, natomiast na półce w granicach 3-4 tysięcy złotych także SR Suntour (zestawienie amortyzatorów tego producenta znajdziecie na blogu w podlinkowanym wpisie).

W tym tekście zajmę się przeglądem przednich amortyzatorów Rock Shox – takie modele jak chociażby Recon, Reba, Yari czy Pike zna każdy, kto trochę bardziej interesuje się rowerami. W moim zestawieniu znajdziecie wszystkie modele na 2020 – jest ich sporo, a różnią się m.in. zastosowaniem, skokiem, średnicą goleni (od tego zależy sztywność widelca), typem sprężyny (powietrzną w łatwy sposób można dostosować do naszej wagi i preferencji, stalową sprężynę można jedynie wymienić na twardszą/bardziej miękką), materiałami z jakich zostały wykonane czy wagą. Na rynku oczywiście dostaniemy także amortyzatory z poprzednich lat, dlatego traktujcie to zestawienie jedynie jako punkt wyjścia.

Podział na amortyzatory do jazdy cross country/maraton/trekking/trail/enduro/grawitacyjna traktujcie umownie – część z modeli, w zależności od skoku, nadaje się do różnych zastosowań – to zresztą widać na grafice poniżej (pochodzi ona z katalogu RockShox 2016).

Amortyzator RockShox

Amortyzatory RockShox do rowerów crossowych i trekkingowych

RockShox Paragon

RockShox Paragon

Amortyzator przeznaczony z myślą o rowerach crossowych i trekkingowych. Dostępny jest w dwóch wariantach – Silver oraz Gold. Wersje różnią się medium ściskanym, typem tłumika oraz materiałami z których zostały wykonane, co ma wpływ na wagę. Oba amortyzatory dostępne są w wersji o skoku 50 lub 65 mm. Mają także możliwość montażu błotnika oraz przedniej lampki, jest także opcja poprowadzenia wewnątrz goleni dolnych przewodu od dynama.

Koła: 28 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa (wersja Silver), powietrzna Solo Air (wersja Gold)

Tłumik: TurnKey (Silver), Motion Control (Gold)

Skok: 50/65 mm

Grubość goleni: 30 mm

Rura sterowa: średnica 1 1/8″ lub tapered (1 1/8″ do 1,5″). Stalowa (Silver), aluminiowa (Gold).

Korona: Aluminium

Golenie górne: Stal (Silver), aluminium (Gold)

Golenie dolne: Magnez

Waga: ok. 2,12 kg (Silver), 1,82 kg (Gold)

Cena: od 800 zł (sprawdź aktualną cenę), choć da się znaleźć i za 300 zł z demontażu/leżak magazynowy.

Amortyzatory RockShox do jazdy MTB XC / Maraton

Rock Shox 30

RockShox 30

Podstawowy model amortyzatora do jazdy MTB (zwłaszcza ten w wersji Silver) – wcześniej dostępny pod nazwą XC30. Występuje w wersji Silver TK (tłumik TurnKey) oraz Gold RL (tłumik Motion Control). Silver zazwyczaj wyposażony jest w stalową sprężynę (Coil), wersja ze sprężyną powietrzną (Solo Air) jest rzadko spotykana. Modele Gold posiadają tylko sprężynę powietrzną. W obu przypadkach mamy możliwość regulowania pokrętłem tłumienia odbicia, a w wersji Gold dodatkowo regulowaną kompresję.

Koła: 26/27,5/29 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm

Rodzaj sprężyny: stalowa (Silver), powietrzna Solo Air (Silver/Gold)

Tłumik: TurnKey (Silver), Motion Control (Gold)

Skok: 80/100/120 mm

Grubość goleni: 30 mm

Rura sterowa: średnica 1 1/8″ lub tapered (1 1/8″ do 1,5″). Stalowa lub aluminiowa (Silver), aluminiowa (Gold).

Korona: Aluminium

Golenie górne: Stal (Silver), aluminium (Gold)

Golenie dolne: Magnez

Waga: ok. 2,2 kg (Silver), 1,85 kg (Gold)

Cena: Silver od 600 zł, Gold od 1100 zł (sprawdź aktualną cenę)

Rock Shox Judy

RockShox Judy

Judy to trochę rozrośnięty model 30 :) Również występuje w dwóch wersjach – Silver i Gold, ale tym razem obie mają sprężynę powietrzną. To co odróżnia Judy od 30, to sztywna oś piasty w standardzie Boost czyli o długości 110 mm i średnicy 15 mm. Do tego każdy z tych amortyzatorów ma aluminiową rurę sterową w rozszerzającym się standardzie tapered (zapraszam do lektury wpisu: W co powinien być wyposażony rower górski). Do Judy da się zmieścić szerokie opony – aż do 2,8 cala, a jeżeli włożymy koło 27,5″ do amortyzatora pod 29″, to wejdzie nawet opona o szerokości 3 cali.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna Solo Air

Tłumik: TurnKey (Silver), Motion Control (Gold)

Skok: 80/100/120 mm

Grubość goleni: 30 mm

Rura sterowa: aluminiowa tapered (1 1/8″ do 1,5″)

Korona: Aluminium

Golenie górne: Stal (Silver), aluminium (Gold)

Golenie dolne: Magnez

Waga: ok. 2,3 kg (Silver), 2 kg (Gold)

Cena: Silver od 1000 zł, Gold od 1300 zł (sprawdź aktualną cenę)

Rock Shox Recon Opinie

RockShox Recon

Jeden z popularniejszych amortyzatorów RockShoxa z goleniami o średnicy 32 mm. To (zazwyczaj) tańsza i trochę cięższa wersja wyższego modelu Reba. Występuje w wersji Silver (często opisywana po prostu jako Recon) oraz Gold . Ta druga posiada aluminiowe golenie górne, natomiast wersja Silver – stalowe (a co za tym idzie – cięższe). Dodatkowo każdy z nich dostępny jest w wersji z tłumikiem TurnKey (TK) lub Motion Control (RL). Na swojej stronie RockShox podaje, że Recon może mieć skok od 80 aż do 150 mm, natomiast najczęściej spotykany jest ze skokiem 100 mm.

Koła: 26/27,5/29 cali

Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm, sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna Solo Air

Tłumik: TurnKey (TK), Motion Control (RL)

Skok: 80/100/120/130/140/150 mm

Grubość goleni: 32 mm

Rura sterowa: 1 1/8″ lub tapered (1 1/8″ do 1,5″). Stalowa lub aluminiowa.

Korona: Kute aluminium

Golenie górne: Stal (Silver), aluminium (Gold)

Golenie dolne: Magnez

Waga: od 1,8 do 2,2 kg w zależności od wersji

Cena: od 800 do 1600 zł w zależności od wersji (sprawdź aktualną cenę)

RockShox Reba

RockShox Reba

Reba to lżejsza wersja modelu Recon. Według opinii użytkowników obu amortyzatorów, pracują dość podobnie, a różnica tkwi głównie w niższej wadze Reby. Tu górne golenie również mają średnicę 32 mm i co ciekawe, dostępne są także wersje o skoku 150 mm – osobiście przy tak dużym skoku wolałbym wybrać coś o grubszych goleniach, przynajmniej 34 mm, ale jak widać jest zapotrzebowanie na takie wersje.

Koła: 27,5/29 cali (da się nadal kupić starsze modele pod koła 26″)

Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna Solo Air

Tłumik: Motion Control (RL)

Skok: 100/110/120/130/140/150 mm

Grubość goleni: 32 mm

Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa

Korona: Kute aluminium 6061 T-6

Golenie górne: Aluminiowe

Golenie dolne: Magnez

Waga: od 1,65 kg w zależności od wersji (podana waga dotyczy wersji 27,5″ o skoku 100 mm, amortyzator ważony razem z osią)

Cena: od ok. 1600 zł (sprawdź aktualną cenę), choć da się kupić wybrane wersje już za 1100 zł

RockShox SID

RockShox SID

Model SID to jedna z ikon wyścigów cross-country. RockShox ostatnio wprowadził nowe nazewnictwo w tej serii. SID dostępny jest w odmianach: Select, Select+, Ultimate, Ultimate Carbon (wcześniej mieliśmy wersje takie jak RLC, XX, World Cup). Wszystkie wyposażono w sprężynę powietrzną DebonAir, która ma powiększoną negatywną komorę, co wpływa na płynniejszą pracę i lepsze wybieranie małych nierówności. Znajdziemy tu tłumiki Charger 2 (lub Charger w najniższej wersji Select).

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir

Tłumik: Charger RL (Select), Charger 2 RL (Select+), Charger 2 RLC+ (seria Ultimate)

Skok: 100/120 mm

Grubość goleni: 32 mm

Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa lub karbonowa (Ultimate Carbon)

Korona: Kute aluminium lub karbon (Ultimate Carbon)

Golenie górne: Aluminiowe

Golenie dolne: Magnez

Waga: od ok. 1,5 kg (wersja Ultimate Carbon dla koła 27,5″, skok 100 mm, amortyzator ważony ze sztywną osią, zwykły SID będzie ważyć ok. 80-100 gramów więcej)

Cena: od ok. 2300 zł (sprawdź aktualną cenę), choć da się kupić starsze modele już od 1500 zł

Amortyzatory RockShox do jazdy ścieżkowej (trail)

Do niedawna podział był prosty: tańszy Sektor z goleniami 32 mm oraz droższy i lepiej wyposażony Revelation z goleniami 35 mm. Ale w zeszłym roku premierę miał model 35 Gold, który zaoferował golenie 35 mm z technologią znaną z Sektora (zresztą ceny mają podobne). Może się okazać, że niedługo Sektor zniknie z oferty RockShoxa, ale to tylko moje luźne spekulacje.

Rock Shox Sektor

RockShox Sektor

Tak jak pisałem wyżej, Sektor to amortyzator z goleniami o średnicy 32 mm, stojący gdzieś pomiędzy rowerami do cross country, a turystycznymi ścieżkowcami. Sprzedawany jest z mocowaniem pod szerszą, sztywną oś Boost oraz z powiększoną komorą powietrzną DebonAir. Nie jest to wybitnie lekki widelec, ale w tej kategorii nie to jest najważniejsze.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir

Tłumik: Motion Control

Skok: 80/100/120/130/140/150 mm

Grubość goleni: 32 mm

Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa

Korona: Kute aluminium

Golenie górne: Aluminiowe

Golenie dolne: Magnez

Waga: od ok. 2 kg

Cena: ok. 1500 zł (sprawdź aktualną cenę), choć można je znaleźć na wyprzedażach nawet poniżej 1000 zł

RockShox 35

Rock Shox 35 Gold

Model 35 Gold technicznie jest całkiem podobny do Sektora, jednakże został wyposażony w grubsze, sztywniejsze golenie. Tu również znajdziemy tłumik Motion Control z regulacją tłumienia powrotu i pokrętłem do ustawienia wolnej kompresji.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir

Tłumik: Motion Control

Skok: 100/120/130/140/150/160 mm

Grubość goleni: 35 mm

Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa

Korona: Kute aluminium

Golenie górne: Aluminiowe

Golenie dolne: Magnez

Waga: ciężko ją gdziekolwiek znaleźć, w jednym jedynym miejscu ktoś pisał, że widelec waży ok. 2,2 kg co brzmi prawdopodobnie

Cena: od 1500 zł

Dwa słowa o amortyzatorach Revelation/Pike/Yari/Lyrik

Rock Shox nie ułatwia nam wyboru w tym przypadku. Zaczynając opisywanie czterech wymienionych wyżej amortyzatorów, zacząłem się zastanawiać – czym one się w ogóle różnią? Na pewno nie ceną, bo przynajmniej podstawowe wersje da się kupić za mniej więcej podobną kwotę (wyjściowo, bo na niektóre modele, np. z rozbiórek rowerów są spore obniżki). Do tego Revelation i Pike dzielą te same golenie dolne, tak samo jest w przypadku pary Yari/Lyrik. Mało tego – Revelation i Yari są podobnie wyposażone, tak samo jak para Pike/Lyrik. Zauważyliście, że w drugim przypadku pary są zamienione? No właśnie! Kręćka idzie dostać i nie tylko ja doszedłem do takiego wniosku – w internecie jest sporo dyskusji na ten temat, w których ostatecznie nikt nie ogarnął, o co tu do końca chodzi :\

Z tego co można wywnioskować, Yari/Lyrik posiadają sztywniejszą, mocniejszą i cięższą konstrukcję, a także dostępne są z większym skokiem w porównaniu z parą Revelation/Pike. I to chyba różnica od której trzeba zacząć wybieranie spośród tych widelców. Wróćmy zatem do informacji o tych amortyzatorach :)

RockShox Revelation

RockShox Revelation

Ma te same golenie dolne co wyższy model Pike. W poprzednich latach dostępne były wersje z dwoma tłumikami – Motion Control i lepszym Charger. Na 2020 został tylko Motion Control, choć można go samemu ulepszyć do Chargera.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir

Tłumik: Motion Control

Skok: 120/130/140/150/160 mm

Grubość goleni: 35 mm

Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa

Korona: Kute, drążone aluminium 7050

Golenie górne: Aluminiowe

Golenie dolne: Magnez

Waga: od ok. 1,9 kg

Cena: od 2400 zł, choć da się je znaleźć nawet za połowę tej ceny

RockShox Pike

RockShox Pike

Dzieli dolne golenie z modelem Revelation. Dostępny jest w czterech wersjach: Select, Select+, Ultimate RC2 oraz Ultimate RCT3. Jakie są różnice pomiędzy tymi wersjami? Najniższa Select wyposażona jest w tłumik Charger RC z regulacją wolnej kompresji. Select+ posiada nowszy tłumik Charger 2.1 oraz uszczelki SKF o niższym tarciu. Wersja Ultimate RC2 daje możliwość niezależnej regulacji szybkiej i wolnej kompresji, natomiast RCT3 posiada pokrętło do regulacji wolnej kompresji oraz dodatkową dźwignię z trzema pozycjami: otwarte/platforma/zamknięte. Tłumik w wersji Select można wymienić, ulepszając go do wersji Charger.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir

Tłumik: Charger RC (Select), Charger 2.1 RC (Select+), Charger 2.1 RC2 lub Charger 2.1 RCT3 (seria Ultimate)

Skok: 120/130/140/150/160 mm

Grubość goleni: 35 mm

Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa

Korona: Kute, drążone aluminium 7050

Golenie górne: Aluminiowe

Golenie dolne: Magnez

Waga: od ok. 1,8 kg

Cena: od ok. 2300 zł

Amortyzatory RockShox do enduro

Rock Shox Yari

RockShox Yari

Yari ma te same dolne golenie co wyższy model Lyrik. I tak jak Revelation, w 2020 został ogołocony z tłumika Charger, został tylko Motion Control. Choć najprawdopodobniej da się do niego założyć „Upgrade kit” w postaci tłumika Charger 2 RCT3. Dostępny jest w wersji RC oraz RC 29+ (dla szerszych, plusowych opon).

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir

Tłumik: Motion Control

Skok: od 100 do 180 mm (RC 29+) i od 150 do 180 mm (RC)

Grubość goleni: 35 mm

Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa

Korona: Kute aluminium 7050

Golenie górne: Aluminiowe

Golenie dolne: Magnez

Waga: od ok. 2,2 kg

Cena: od 2400 zł, choć da się znaleźć tańsze oferty na trochę starsze roczniki

RockShox Lyrik

RockShox Lyrik

Tu również znajdziemy cztery wersje, różniące się tłumikiem i możliwościami regulacji – nie będę się powtarzać, będzie pasował opis z modelu Pike, który znajdziecie dwa akapity wyżej. Lyrik jest lżejszy od Yariego i wyposażony w lepsze tłumiki.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir

Tłumik: Charger RC (Select), Charger 2.1 RC (Select+), Charger 2.1 RC2 lub Charger 2.1 RCT3 (seria Ultimate)

Skok: 150/160/170/180 mm

Grubość goleni: 35 mm

Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa

Korona: Kute, drążone aluminium 7050

Golenie górne: Aluminiowe

Golenie dolne: Magnez

Waga: ok. 2 kg

Cena: od ok. 2300 zł

Amortyzatory RockShox freeride/downhill

RockShox Boxxer

Rock Shox BoXXer

Ze wszystkich produkowanych obecnie modeli, BoXXer razem z SID-em są z nami najdłużej (od 1998 roku, pomijam wskrzeszony model Judy). I tak jak SID jest legendą cross-country, tak BoXXer to obiekt pożądania w świecie downhillu. To dwupółkowy amortyzator o dużym skoku (180-200 mm). Dodatkowo sztywność zwiększa pogrubiona do 20 mm ośka. Dostępne są dwie wersje: Select z tłumikiem Charger i regulacją wolnej kompresji oraz Ultimate z tłumikiem Charger 2.1 oraz regulacją szybkiej i wolnej kompresji. Obecnie obie wersje dostępne są z powietrzną sprężyną DebonAir.

Koła: 27,5/29 cali

Mocowanie koła: sztywna oś Boost 20/110 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna DebonAir

Tłumik: Charger RC (wersja Select), Charger 2.1 RC2 (seria Ultimate)

Skok: 180/190/200 mm

Grubość goleni: 35 mm

Rura sterowa: 1 1/8″, aluminiowa

Korona: Kute aluminium 6061-T6

Golenie górne: Aluminiowe

Golenie dolne: Magnez

Waga: ok. 2,55 kg

Cena: od ok. 4200 zł

Amortyzatory RockShox do rowerów fatbike

RockShox Bluto

RockShox Bluto

Bluto jest dedykowany rowerom fatbike i jest tej samej klasy co model Reba. Dostosowany jest do kół 26 cali o maksymalnej szerokości opony dochodzącej do 4,5 cala. Piasta mocowana jest na sztywną oś 15 mm o powiększonej szerokości 150 mm. Dostępny jest w dwóch wersjach: RL (regulacja tłumienia odbicia oraz pokrętło blokady na koronie lub opcjonalnie manetką) oraz RCT3 (dodatkowo pojawia się tu jeszcze regulacja wolnej kompresji amortyzatora).

Koła: 26 cali

Mocowanie koła: sztywna oś 15/150 mm

Rodzaj sprężyny: powietrzna Solo Air

Tłumik: Motion Control

Skok: 80/100/120 mm

Grubość goleni: 32 mm

Rura sterowa: tapered (1 1/8″ do 1,5″), aluminiowa

Korona: Kute aluminium AL66 TV

Golenie górne: Aluminiowe

Golenie dolne: Magnez

Waga: od ok. 1,8 kg

Cena: od ok. 2600 zł (sprawdź aktualną cenę), choć można je znaleźć w zagranicznych sklepach za 400 euro (stan na luty 2020)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

39 komentarzy

  • Przechodząc niedaleko , zauważyłem małą nieścisłość . Mam w rowerze Paragon Gold , i ma on blokadę „TurnKey” . „Service_manual_2016-2019 – paragon_” ze strony Sram , podaje że model 2016 nie miał Motion Control , następne już tak .

  • Cześć,
    Mam stary rower specialized one all mountain bike, koła 26, v-brake. Chciałem do niego wstawić amortyzator powietrzny, co najlepiej teraz zamontować? Z góry dziękuję za pomoc.

    • Cześć, a jaki jest tam teraz amortyzator? I ile ma skoku (jeżeli nie wiesz, zmierz przynajmniej ile górne golenie wystają z dolnych – te srebrne rurki).

      Z powietrzniaków o skoku 100 mm, na koła 26 cali i pod hamulce V-Brake widzę na Allegro RockShox’a Recon za niecały 1000 złotych. I to chyba na ten moment jedyna sensowna propozycja. Szukałem jeszcze Suntour’a XCR Air, ale nie mogłem nigdzie znaleźć wersji z pivotami do hamulca V-Brake. No ale RockShox to i tak lepsza propozycja.

      • Cześć,
        120mm taką mam odległość między goleniami. Na obecnym amortyzatorze mam takie dane: SR SUNTOUR (wydaje mi się że: xcm v2)
        na jednej z goleni mam też napis: SF9-XCM-V2-26-100 (H) to pewnie skok 100mm ?

  • Planuje kupić amortyzator, z racji niepopularnego rozmiaru koło 26″ mam ograniczony wybór.
    Co wybrać?
    RockShox Reba RL SoloAir
    Epixon XC RL-R
    MANITOU Markhor
    Wszystkie są w podobnej cenie +/- 1100.

    • Do każdego z tych amortyzatorów można dostać uszczelki i gąbki, co jest bardzo istotne, niemniej do RockShoxa jest ich najwięcej w sklepach. I moja pierwsza myśl to właśnie Reba :) Suntour czy Manitou robią dobre amortyzatory i może to niesprawiedliwa opinia, ale co RockShox, to RockShox (i FOX).

  • Cześć Łukaszu!
    zabrałem się po raz kolejny za serwis RS Reba RL-A3 (2014, bazowy kit : 00.4315.032.420) lagi śr.32mm. Dotychczas stosowałem piankowe gąbki olejowe (podobno oryginalne).

    Pytanie banalne: CZY na rodzimym rynku bywają gąbki z innego (niż pianka) materiału? Prasowana fibra, filc lub inne „cóś”? Chodzi o dłuższe trzymanie „wilgoci” oleju RS 15wt, którym są nasączone (no wręcz „upojone”). Ta pianka to syf! Kumpel ma w starym Bomberze 66 (z 2011) jakieś filce i trzymają olej fest! No fakt, tam są bardzo szczelne podwójne uszczelki (i olejowe i kurzowe) i żadne Air lub „opozycja” wstępu nie mają! Na rok mu gąbki spoko trzymają lepki olej co film na lagach robi zacny… a ja na tych piankach (podkreślam: upojonych na maxa) po 6 miesiącach pracy bajka mam wilgotności (w skali 0-5 = 2). Rowerem jeżdżę do pracy non stop cały boży rok, fakt. Ale bez przesady. Jakie gąbki polecasz? Firma? Materiał? Daj znaka! Hejka.

    • Cześć,
      na rowerach z amortyzacją nie jeżdżę AŻ tak dużo, żebym szukał alternatyw dla oryginalnych gąbeczek. Także w temacie lepszych zamienników niestety nie pomogę. Odesłać mogę za to do Michała z 1Enduro, który w temacie amortyzacji ma milion razy większe doświadczenie :)

      Odnośnie samego serwisowania to RockShox zaleca serwis dolnych goleni w Rebie z Twojego rocznika co 100 godzin. Oczywiście jeżeli jeździ się w trudnych warunkach, warto zrobić go wcześniej. Także przy regularnej jeździe serwis może wypaść co pół roku, albo i częściej. Jeżeli po takim czasie gąbki są w dobrym stanie, to nic się nie stanie jeżeli je przepłuczesz w odtłuszczaczu, przesuszysz i nasączysz świeżym olejem. A wymienisz na nowe przy kolejnym serwisie. Plus oczywiście wlejesz świeży olej do goleni za każdym razem.

      Wiem, upierdliwe, ale im więcej się jeździ, tym częściej trzeba niestety dbać o rower. I wiem, że nie takiej odpowiedzi szukałeś ;)

    • Domyślam się, że chodzi Ci o amortyzator Rockshox Tora 318. Cóż, jeżeli masz go w rowerze, to sam najlepiej wiesz jak się sprawuje i jak działa :) Ja nie miałem okazji jeździć na Torze.

    • RockShox faktycznie w swoich tabelach ciśnień podaje enigmatycznie zalecane ciśnienie dla wagi powyżej 90 lub 99 kilogramów. Można jednak skorzystać z kalkulatora na ich stronie: https://trailhead.rockshox.com/en/search/

      I z niego wychodzi, że przy 150 kg wagi jest polecane maksymalne ciśnienie, do którego można napompować amortyzator.

      Na pewno przy wadze dużo powyżej 100 kg warto pomyśleć o amortyzatorze z grubszymi goleniami, fajnie byłoby tam też zobaczyć sztywną ośkę, ale to już kwestia co dokładnie kupujesz (rower czy sam amortyzator).

  • Mam u siebie amora RS Dart Two i zastanawiam się gdzie on się mieści w tej skali. Jest już dość stary. Czy w związku z tym należałoby przyjąć, że którykolwiek amor MTB z powyższej listy będzie lepszy ?

    • Dart Two to prosty, ale porządny amortyzator klasy RockShox’a Judy mniej więcej. Jeżeli jest na stalowej sprężynie, to wymiana na jakiś model na sprężynie powietrznej na pewno będzie na plus.

      Ale jeżeli dobrze działa po serwisie, to kwestia czy jest sens wymieniać.

      • Dzięki serdeczne za odpowiedź !

        Najbardziej mi doskwiera jego waga bo to ponad 2400g.
        Głównie z tego powodu chciałbym zrobić wymianę.
        Widziałem, że Manitou Markhor ma piękną wagę ale w gronie znajomych absolutnie nikt nie miał doświadczenia z tą marką.
        Nie ma zbytnio jak zasięgnąć wiarygodnej opinii.
        Poza tym RS to RS i tu w zasadzie nie można się pomylić ;-)
        Dlatego jeśli wymiana miałaby nastąpić to celuję raczej w Judy lub Recon.

  • Witam ponownie,
    Mam amortyzator SR SUNTOUR XCT30 HLO z blokadą manualną przy lagu, czytałem sporo na temat przerobienia na blokadę z manetki przy kierownicy, w niektórych modelach jest to możliwe, ale z tego co doczytałem to tylko w tych z wyższej półki, lub jest to tak kosztowne, że mija się z celem. Dla porównania amor Manitou Markhor można przerobić bez problemu, ale tam jest inny mechanizm niż w moim, co więcej pokrętło blokady obraca się o 90stopni w celu zablokowania/odblokowania, a w XCT30 o 180stopni, chociaż na dobrą sprawę blokada łapie dopiero też od jakiś 90*. Tak więc moje pytanie brzmi czy damy radę tu coś stworzyć? czy są może takie blokady pod ten widelec a ja znaleźć nie potrafię?:D podniosłem to pokrętło i na logike to bardzo proste, lecz potrzebowałbym takie pokrętło które złapie bolec i pozwoli zamocować linkę manetki.
    Z góry dzięki za odpowiedź, cały czas się uczę, dzięki Tobie szybciej;)

    • Cześć,
      na wstępie zwróć uwagę, że Manitou Markhor kosztuje minimum 1000 zł, a Suntour XCT kupisz od 200 zł. Jak sam napisałeś – to tak prosta konstrukcja, że producentowi nie opłaca się dodawać możliwości założenia manetki. Taka opcja jest w wyższych modelach Suntour’a.

      Poszperałem w internecie i nie mogę nic znaleźć na temat możliwości montażu takiej manetki do modelu XCT.

  • Witam
    Mam taką zagwozdkę. Mój XC30 TK Coil ciężko chodził po przestaniu zimy w piwnicy. Było to wyraźnie odczuwalne podczas jazdy, do tego wydawał z siebie dziwne dźwięki, coś jak by metal tarł o metal. Wróciłem do domu, rower odwróciłem do góry kołami żeby wyciągnąć tylne koło. To było wczoraj. A dzisiaj rano zakładam koło, odwracam rower i ku mojemu zaskoczeniu amortyzator ucichł. Zrobiłem parę kilometrów i stwierdziłem, że amortyzator sam się naprawił. Działa płynnie i cicho.
    Cud? O co chodzi? Jakie może być wyjaśnienie? Miałem oddać do serwisu, a teraz się zastanawiam…

  • Do FAT BIKE’a raczej nie warto inwestować w widelec amortyzowany, gdyż to nie potrzebie zwiększa – i tak już sporą – masę roweru. Mój FAT „goły” ważył 16.5kg a po dołożeniu „zapasu”,kluczy,łyżek,błotników pełnych(które zrobiłem z dostępnych „chlapaczy”) utył do 18kg więc kolejne 2,5kg jest zbędne ;)

    • Nie mam doświadczenia z fatami, więc ciężko mi cokolwiek na ten temat powiedzieć. Na pewno wszystko zależy od tego gdzie i jak się jeździ.

      Ale z dodaniem aż takiej wagi przez amortyzator sporo przesadziłeś :) Bluto waży 1,8 kg + przecież zakładamy go zamiast sztywnego widelca, który też swoje waży (z tego co widzę karbonowe to ok. 0,75 kg, aluminiowe to lekko 1 kg). Tak więc dobry amortyzator nie dodaje AŻ tyle wagi.
      Oczywiście, jest to zawsze dodatkowy bagaż, natomiast każdy musi sam rozważyć plusy i minusy.

  • Bardzo fajne przedstawienie przednich amortyzator. Jedyne co to Paragon jest wersjach 50/65 mm a nie 50/63 mm.

      • Witam.
        Mam rower Unibike Viper z 2020 r ze sprężynowym amortyzatorem RS Suntour. Chciałbym wymienić na powietrzny amor. Czy będzie pasował Rockshox paragon gold ?

        • Cześć,
          tak będzie pasować, jedynie musisz zwrócić uwagę, aby miał prostą rurę sterową 1 1/8 cala, bo z tego co widzę, taką ma Unibike Viper.

          Są jeszcze rury sterowe, które rozszerzają się ku dołowi (tzw. tapered) i widzę nawet taki amortyzator na Allegro w bardzo dobrej cenie.
          No ale będzie problem, żeby założyć taki widelec do roweru przygotowanego do prostej rurki sterowej (tzn. można kombinować specjalnymi sterami, ale nie jestem przekonany co do opłacalności).

  • Według specyfikacji na stronie https://traperek.pl/hexagon-8-29-2019 rower powinien mieć rockshoxa 30. Po zamówieniu dostałem ten sam rower z amorem Suntour XCR Air. Lepiej zostawić sobie tego powietrzniaka, czy kłócić się o Rockshoxa?

    • Cześć,
      odnośnie samego amortyzatora, to tu masz ciekawą dyskusję na ten temat: https://forum.szajbajk.pl/topic/415-rockshox-spr%C4%99%C5%BCynowy-czy-sr-suntour-powietrzny/

      Ja też skłaniałbym się ku powietrznemu widelcowi. Natomiast patrząc na szybko, XCR Air jest ok. 180 zł tańszy od RockShoxa 30.

      I jedna sprawa, że sklep nie powinien robić takich podmianek bez zgody klienta, a druga sprawa, domagałbym się teraz wyrównania za to, że włożyli tam tańszy amortyzator. To, że dali na niego 15% rabatu nic nie zmienia, to jest standardowy rabat, który dają wszystkie sklepy po sezonie.

  • Wymieniłem w moim Kubusiu leciwego XCRa na Rebę (używaną) i to była świetna decyzja – działanie niebo a ziemia i jeżeli ktoś zastanawia się czy dołożyć trochę grosza do amortyzacji to polecam. Nie trzeba zaraz kupować nowego, są oferty na używki w dobrym stanie.

    • Małe pytanko
      Planuje kupić gianta xtc advanced 2 2020. Jest w nim zamontowany recon silver rl boost. Czy to nie za kiepski amortyzator jak na tego typu rower.

      • Ogólnie teraz wrzucają coraz słabsze amortyzatory do rowerów. Zastanawiam się nad Trekiem Procaliber 9.5, a tam jest Judy Silver z przodu…

      • Cześć,
        w tym przypadku płacisz za dobrą i lekką ramę wykonaną z włókna węglowego, która może stanowić świetną bazę do ew. dalszych ulepszeń roweru.

        Sam Recon jest fajnym amortyzatorem, ale masz rację – apetyt rośnie w miarę jedzenia i do tej ramy jest wstawiony tylko po to, aby obniżyć cenę roweru. Tak samo jak koła. Ale to nie znaczy, że ten amortyzator jest zły. Kwestia na jakim poziomie jeździsz i jak bardzo zależy Ci na wadze roweru. Zawsze możesz pogadać ze sklepem czy nie odkupiliby od Ciebie Recona (albo sprzedaj go na OLX-ie) i wstaw w jego miejsce jakiegoś FOX-a czy Rebę.