Pompka rowerowa – jaką kupić?

Utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach, jest jedną z kluczowych czynności eksploatacyjnych, podczas użytkowania roweru. Przecież nie jeździ się do serwisu, z prośbą o dopompowanie kół, prawda? Teoretycznie wystarczy pobliska stacja benzynowa z kompresorem, ale z doświadczenia wiem, że na połowie z nich nie będzie on działał. Lepiej mieć własną pompkę, a najlepiej – dwie. Ręczną, do wożenia ze sobą, ponieważ złapanie kapcia kilkadziesiąt kilometrów od cywilizacji, to nic przyjemnego; chyba, że ktoś lubi wracać pieszo późnym wieczorem do domu (bo dętki złośliwie przebijają się właśnie wtedy). Drugą pompkę – podłogową – warto mieć w mieszkaniu, tak aby szybko i wygodnie dopompowywać opony. Im węższe, tym częściej trzeba sprawdzać ciśnienie, które wbrew pozorom potrafi szybko spadać. Zaryzykuję stwierdzenie, że w przypadku rowerów szosowych, taka pompka jest wręcz niezbędna :)

Podstawowe, ale solidne modele pompek, nie są przesadnie drogie. A ich używanie, uchroni nas przed przedwczesnym zużyciem się opon oraz zwiększy komfort jazdy. Niedopompowana opona stawia dużo, dużo większy opór toczenia, niż ta, w której ciśnienie mieści się w skali podanej przez producenta.

Kupując pompkę (każdego typu), koniecznie sprawdźcie maksymalne ciśnienie, do którego jest ona w stanie napompować oponę. I załóżcie pewien margines, zwłaszcza w przypadku ręcznych modeli. Jeżeli producent pompki stacjonarnej podaje, że pompuje ona do 8 barów i akurat tyle potrzebujesz, aby nabić swoją oponę szosową – poszukaj modelu, który dmucha do 9, a najlepiej 10 barów. Dzięki temu pod koniec pompowania, nie będziesz musiał całym ciężarem naciskać na pompkę, aby dobić do maksymalnego ciśnienia. W przypadku pompki ręcznej jest to jeszcze ważniejsze – pompuje się nią ciężej (i dłużej) niż stacjonarną, a w wielu przypadkach, maksymalne ciśnienie jest podawane dla przypadku, gdy pompki używa Mariusz Pudzianowski.


Rodzaje pompek rowerowych

Jaką pompkę rowerową kupić

Pompki ręczne – zwykle są nieduże i dają się zmieścić w plecaku, sakwie lub na ramie. Bardzo przydatne jest mocowanie pod koszyczkiem na bidon. Dzięki temu pompkę zawsze mamy pod ręką i nie zajmuje ona miejsca.

 

Pompka rowerowa stacjonarna

Pompki stacjonarne – są duże i zwykle bardzo wydajne. Mają zintegrowany wężyk, który ułatwia ustawienie pompki w dogodnym miejscu, niekoniecznie blisko roweru. Obowiązkowa w tego typu pompkach jest dźwigienka blokująca końcówkę pompującą na wentylu. Pompki podłogowe zazwyczaj mają zintegrowany manometr i mogą napompować koło do dużo większego ciśnienia (i szybciej) niż pompki ręczne. W codziennym użytkowaniu, taką pompką można także napompować materac, dopompować koło w samochodzie czy taczce.

 

Pompka rowerowa CO2

Pompki na CO2 (dwutlenek węgla) – w takiej pompce, zamiast używać siły mięśni do pompowania, stosujemy wymienny i w zasadzie jednorazowy pojemnik ze sprężonym gazem (najczęściej dwutlenkiem węgla). Takie pompki często używane są na zawodach rowerowych – ze względu na możliwość błyskawicznego napompowania koła. Popularnością cieszą się także wśród osób, które minimalizują rozmiary wożonego ze sobą sprzętu. Zapraszam na YouTube, gdzie nagrałem osobny odcinek, poświęcony pompkom na CO2.

 

Pompka do amortyzatora

Pompki do amortyzatorów – w przypadku posiadaczy rowerów z powietrzną amortyzacją, jest to praktycznie niezbędne akcesorium. Takie pompki pozwalają na napompowanie amortyzatora do bardzo wysokiego ciśnienia. Przednie widelce potrzebują nieraz 12 barów (lub więcej), a tylne amortyzatory nawet 35 barów (warto oczywiście sprawdzić w instrukcji od amortyzatora, ile barów będziemy potrzebowali i kupić pompkę z lekkim zapasem). Teoretycznie można próbować napompować amortyzator zwykłą pompką (niezbędny będzie wężyk i wąska końcówka), ale nie będzie to zbyt precyzyjne, ponieważ komory powietrzne w amortyzatorach są małe i trudno jest taką pompką ustawić dokładne ciśnienie.

 

Przydatne akcesoria w pompkach rowerowych

 

Pompka kojarzy nam się z bardzo prostą konstrukcją i zwykle tak jest. Ale i tu pojawiają się nowinki techniczne oraz przydatne dodatki, które ułatwiają pompowanie. Czasami warto dopłacić kilkanaście-kilkadziesiąt złotych do lepszego modelu, tak aby sprawdzanie ciśnienia w oponach kojarzyło nam się jedynie z przyjemną czynnością, a nie przykrym obowiązkiem.

 

Wentyle rowerowe pompka

Podwójna końcówka do pompowania

Z doświadczenia mogę polecić pompki (zarówno ręczne, jak i stacjonarne), których głowice są wyposażone w dwa niezależne otwory do pompowania (jak na obrazku po lewej). Dzięki temu bez kłopotu założymy ją na trzy różne wentyle rowerowe. Jeżeli w pompce będzie taka końcówka, unikniemy kłopotliwego przekładania podkładek, aby założyć ją na inny wentyl (jak na obrazku po prawej). Tym bardziej, że to drugie rozwiązanie, nie jest zbyt trwałe, a przynajmniej ja nigdy nie byłem z niego zadowolony.


Wężyk

Pompki stacjonarne oraz te do amortyzatorów są w niego standardowo wyposażone, natomiast pompki na CO2 zakłada się bezpośrednio na wentyl. Natomiast wężyk jest opcjonalny w zwykłych, ręcznych pompkach – ale bardzo się przydaje. Dzięki niemu o wiele trudniej jest złamać wentyl podczas pompowania (wentyle Presta są na to najbardziej narażone). Wężyk powinien chować się w obudowie pompki, inaczej bardzo łatwo będzie go zgubić lub urwać.


Dźwignia do blokowania (lub nakręcana końcówka)

Bardzo przydatna jest również dźwignia, którą zablokujemy końcówkę pompki na wentylu (w przypadku wężyka i wąskiej końcówki, zwykle jest ona nakręcana na wentyl). Dzięki temu zmniejszymy ryzyko urwania wentyla.


Manometr

Jest to dla mnie niezbędny element wyposażenia pompki stacjonarnej (i standardowy w przypadku pompek do amortyzatorów). A jeżeli chcesz mieć tylko ręczną pompkę, to także powinna być wyposażona w taki miernik. Sprawdzanie ciśnienia metodą: „czy opona jest twarda”, jest bardzo niemiarodajne. A manometr nie tylko pozwala napompować opony do bezpiecznego ciśnienia, ale także takiego, które najbardziej lubisz. Niektórzy mówią, że takie wbudowane manometry nie są zbyt precyzyjne, ale jeżeli tylko nie potrzebujesz super-dokładnego pomiaru, to taki wbudowany wystarczy. Potrzebujący większej precyzji, mogą dokupić osobny manometr.

Pompka teleskopowa

Pompka teleskopowa

Dzięki teleskopowej konstrukcji, pompka zajmuje mniej miejsca, jednocześnie pompując więcej powietrza. Nie jest powiedziane, że takie pompki są zawsze lepsze od zwykłych konstrukcji, wszystko zależy od poszczególnego modelu. Natomiast w przypadku małych pompek, warto patrzeć właśnie na te teleskopowe.

 

Rozkładana rączka

Przykład widzicie na zdjęciu powyżej – takie ułożenie rączki bardzo ułatwia pompowanie, zwłaszcza w końcowej fazie.

 

Metalowy tłok, rękojeść oraz podstawa (w pompkach stacjonarnych)

Tańsze pompki praktycznie w całości wykonane są z tworzyw sztucznych. Nie jest to przeszkoda, póki nie chcemy pompować opon do wysokiego ciśnienia. Wtedy stalowe lub aluminiowe elementy pompki bardzo się przydają, ponieważ są trwalsze i wytrzymalsze. Mam porównanie między dwiema pompkami – z tłokiem stalowym i plastikowym. Każdą z nich da się napompować oponę do 8-9 barów, ale ta ze stalowym tłokiem robi to po prostu przyjemniej. Przy niższych ciśnieniach – nie jest to aż tak istotne.

 

Pompka tubeless pump

Pompka do opon bezdętkowych

Aby opona bezdętkowa szybko i solidnie ułożyła się na obręczy, powietrze do niej powinno zostać szybko wtłoczone. Najlepszy w tym celu jest tradycyjny kompresor, ale nie każdy ma miejsce, aby go trzymać. Przydatnym rozwiązaniem może być specjalna pompka do opon typu tubeless. Działa na zasadzie mini-kompresora – najpierw pompujemy specjalny zbiornik na powietrze, a następnie wypuszczamy je do opony. Konstrukcja może być typu 2-w-1 (z wbudowaną pompką), np. Topeak Joe Blow Booster czy Lezyne Digital Pressure Over Drive lub możemy kupić sam zbiornik na powietrze, pompowany własną pompką, np. Zefal Tubeless Tank czy SKS Ride Air.

 

Pompkę do roweru kupicie już za 10 złotych. Osobiście polecałbym wydać trochę więcej, ale i tak lepsza taka pompka, niż żadna :) Czekam na Wasze opinie, jakich pompek używacie i czy jesteście z nich zadowoleni.