Osprzęt gravelowy Shimano GRX – warty uwagi?

Gdy Shimano zaprezentowało całą rodzinę (bo nie jest to jedna grupa, tylko kilka) GRX, czyli osprzętu dedykowanego rowerom gravelowym/szutrowym, moje serce przez chwilę zabiło szybciej. Japoński gigant długo kazał czekać na wprowadzenie napędów z jedną tarczą z przodu do rowerów z barankiem, oj długo. SRAM już dawno rozgościł się w tym segmencie ze swoimi grupami Apex 1/Rival 1/Force 1. No ale nic, usiadłem zainteresowany do przeglądania, co Shimano ciekawego przygotowało i szybko przyszedł pewien niedosyt…

Wersje Shimano GRX

Ale od początku. Jednocześnie zaprezentowano kilka grup: elektroniczną GRX Di2 w wersji 1×11 i 2×11, dwie mechaniczne GRX RX600 i RX800 (można je ze sobą mieszać) w wersji 1×11 i 2×11, oraz także mechaniczną RX400 w wersji 2×10. To co mnie zainteresowało na samym początku, to oficjalny dobór przełożeń w tych grupach. W rowerach gravelowych/szutrowych/wyprawowych/uniwersalnych według mnie, bardzo mile widziany jest dostęp do możliwie szerokiego zakresu przełożeń. Może niekoniecznie do biegów dających możliwość pojechania 50-60 km/h, bo bądźmy szczerzy, tyle to się pojedzie albo w dużej grupie szosowców, albo z górki, a jadąc z dużej górki nie ma aż takiej potrzeby dokręcać (choć kto co lubi oczywiście). Bardziej przydatne są lekkie przełożenia, zwłaszcza jeżeli planujemy obciążyć rower sakwami czy torbami, a dodatkowo wybieramy się w mniejsze czy większe góry (ba! Mazury w zupełności wystarczą, żeby zatęsknić za lekkimi przełożeniami).

Czy Shimano GRX spełnia te oczekiwania?

Mała aktualizacja – w 2023 Shimano zaprezentowało 12. rzędową wersję napędu GRX. Poza dodatkowym przełożeniem dostaliśmy także opcję montażu kasety 10-45 i 10-51, co pozwala uzyskać naprawdę lekkie przełożenia, czego dotąd w rowerach gravelowych z mechanicznym napędem Shimano brakowało.

Shimano GRX Gravel
Shimano GRX, Fot. Shimano

Korby

Korba FC-RX810 (11. rzędowa) dostępna jest z tarczami 48/31 oraz 40T lub 42T dla napędów 1x. Korba FC-RX600 (także 11. rzędowa) dostępna jest z tarczami 46/30 oraz 40T dla napędów 1x. I ostatnia – 10. rzędowa korba FC-RX600-10 (dlaczego Shimano komplikuje nam życie i nie oznaczyło jej jako RX400?) dostępna jest w jednej wersji 46/30. Tarcze w korbach 1x są wykonane w systemie narrow-wide (nazwane Shimano Dynamic Chain Engagement), czyli mamy naprzemiennie grubsze i chudsze zęby (w dużym uproszczeniu), tak aby dopasowały się do kształtu łańcucha i lepiej się go trzymały. W innych napędach zdaje to egzamin, myślę, że tu też tak będzie.

Kasety

Drugim elementem odpowiadającym za przełożenia, są kasety. Tutaj Shimano postanowiło skorzystać z istniejących już kaset szosowych oraz MTB, co się bardzo chwali, bo nie wprowadza to dodatkowego zamieszania. W 10. rzędowym RX400 przerzutka obsłuży kasety od 11-30 do 11-36. W 11. rzędowym RX600 i RX800 przerzutka pod 1x ogarnie kasetę 11-40 i 11-42, natomiast przerzutka pod 2x będzie działać z kasetami od 11-30 do 11-34.

Przełożenia

Twardsze przełożenia są w tych napędach w zupełności wystarczające. Już 40/11 pozwala pojechać (przy kadencji 90) – 43 km/h, 42/11 – 45 km/h, 46/11 – 50 km/h, 48/11 – jeszcze 2 km/h szybciej. Ale co się do jasnej pogody stało z bardzo lekkimi przełożeniami? Dostajemy w zależności od konfiguracji zestaw 30/36 (w 10. rzędowym napędzie), 30/34 i 31/34 (w wersji 2×11) oraz 40/42 i 42/42 (w wersji 1×11).

Dlaczego przerzutki pod 1x nie obsługują kaset 11-46? Dlaczego przerzutki pod 2x nie obsługują kaset 11-42? Przecież to doskonale działa w rowerach górskich! Dlaczego mamy dostępne korby 1x tylko z tarczami 40/42, a nie ma 38 czy 36? Czemu nie ma korby 44/28 albo 42/26?

Shimano pokazując te konfiguracje, chyba nadal chce, aby napędy z 3 tarczami z przodu były uważane za najbardziej uniwersalne, a te z jedną tarczą były odsądzane od czci i wiary. Byle trekkingowy napęd z konfiguracją 26 (korba) i 34 (kaseta) daje dostęp do lżejszych przełożeń, niż te zaprezentowane tutaj. Okej, rower trekkingowy jest cięższy, więc niejako wymaga takich biegów, ale z drugiej strony, to rowerem typu gravel można wybrać się na bezdroża wykraczające poza ubitą leśną ścieżkę. I kilkunastoprocentowy podjazd, pokonywany z sakwami czy torbami do bikepackingu na przełożeniu 40/42, niekoniecznie musi należeć do przyjemności, zwłaszcza jeżeli nie ma się wyrobionej nogi.

Pod kątem jazdy bez większego obciążenia albo z mocnymi kopytami – zestawy 1x przygotowane przez Shimano są okej. Ale do rowerów wyprawowych, turystycznych, czy uniwersalnych – moim zdaniem jako-tako nadaje się tylko 10. rzędowy 46/30 + 11-36, choć miło by było, gdyby Shimano pokazało jeszcze korbę z tarczami 44/28 lub przygotowało przerzutkę (pod dwa blaty z przodu) działającą z kasetą 11-42. Napęd 11. rzędowy 46/30 z kasetą 11-34 (czemu nie 11-42???) zapewne będzie nieoficjalnie obsługiwać 11. rzędowe kasety 11-36 (których Shimano nie robi, ale są inni producenci), co da w miarę lekkie przełożenia, ale na wymagających podjazdach szału nie będzie.

W napędach 1x warto pomyśleć o założeniu innej korby (lub innej tarczy), jeżeli będziemy chcieli uzyskać lżejsze przełożenia. A brak obsługi kaset 11-46 to moim zdaniem zmarnowana szansa Shimano na pokazanie naprawdę uniwersalnego napędu do rowerów tego typu. Więcej na temat braku lekkich przełożeń w gravelach napisałem w innym wpisie.

Okej, pomarudziłem sobie, a co jeszcze znajdziemy w osprzęcie GRX?

Shimano GRX
Shimano GRX, Fot. Shimano

Klamkomanetki

Shimano GRX, Fot. Shimano
Shimano GRX, Fot. Shimano

Nowe, przeprojektowane klamkomanetki ST-RX815 (Di2) mają podniesiony o 1,8 cm punkt obrotu klamki hamulcowej, co ma poprawić chwyt podczas jazdy po bezdrożach. Wszystkie klamkomanetki działają z hydraulicznymi zaciskami hamulcowymi (nie ma wersji mechanicznych), dodatkowo dostępna jest lewa klamka do napędów 1x z obsługą regulowanej sztycy (ST-RX810-LA).

Dodatkowo dostępne będą także hydrauliczne klamki hamulcowe, montowane na wypłaszczeniu kierownicy, tak aby można było hamować trzymając ręce w tej pozycji.

Shimano GRX
Shimano GRX, Fot. Shimano

Przerzutki

Tylne przerzutki wyposażono w sprzęgło Shadow RD+, czyli system znany już od pewnego czasu z przerzutek górskich. Zwiększa on naciąg sprężyny wózka przerzutki, dzięki czemu łańcuch nie „lata” na wybojach i nie uderza o rurkę tylnego trójkąta ramy. To bardzo dobre rozwiązanie i świetnie, że pojawiło się w przerzutkach GRX.

Dostępna jest także wersja z elektroniczną zmianą przełożeń, czyli GRX Di2. Ciekawe czy będzie kompatybilna z przerzutkami MTB w tym systemie; jeżeli tak, otworzy się wtedy dostęp do kaset 11-46 w napędach z jedną tarczą z przodu :)

Koła

Pojawiły się także nowe koła w rozmiarze 28 i 27,5 cala, przystosowane pod sztywną oś, o powiększonej szerokości wewnętrznej obręczy, tak aby dobrze układały się na nich szersze opony.

Kompatybilność

Pozostaje kwestia zgodności Shimano GRX z innymi grupami osprzętu. O kasetach już pisałem, jeżeli przerzutka i bębenek w piaście to ogarnie, śmiało możemy założyć kasetę zarówno z grupy szosowej, jak i MTB. Przerzutki GRX możemy także połączyć z klamkomanetkami szosowymi: 10-rzędową Shimano Tiagra i 11-rzędową Shimano 105, Ultegra i Dura-Ace.

Niestety nie da się (lub będzie wymagało to kombinowania) połączyć korby GRX z przednią przerzutką inną niż GRX. Wynika to z przesuniętej linii łańcucha, korba jest odsunięta od ramy bardziej niż w napędzie szosowym, tak aby pomieścić szerszą oponę (Shimano podaje, że korba pozwoli na włożenie opony do 42C).

Shimano GRX
Shimano GRX, Fot. Shimano

Podsumowanie

Z tego co widzę, Japoński gigant cały czas trzyma się swojej taktyki, aby obserwować konkurencję i wprowadzać niektóre rozwiązania dopiero wtedy, gdy u innych się sprawdzą. Jednocześnie nie dając za dużo, żeby klienci się nie rozbestwili. Taką samą strategię prowadzi chociażby Canon z aparatami fotograficznymi, co nie przeszkadza mu być liderem, zgarniając 49% rynku aparatów z wymienną optyką (sam mam dwa ich korpusy :)

Niemniej nadal uważam, że Shimano niepotrzebnie zignorowało potrzeby osób, które chciałyby mieć w rowerze z barankiem bardzo uniwersalny napęd 1×11 czy 2×11. Być może receptą na to będzie mix GRX Di2 z XT Di2, ale jeżeli tylko będzie to działać, to i tak będzie to bardzo kosztowne połączenie.

A może ja się mylę? Może taki Trek 520 z napędem 3×9 (z lekkim przełożeniem 26/36) w zupełności każdemu wystarczy (to piękna pamiątka z czasów, gdy przerzutki MTB były kompatybilne z klamkomanetkami szosowymi). A może jednak nie i Trek 920 z napędem dla tęskniących za dwiema tarczami z przodu (z lekkim przełożeniem 28/36) jest ciekawszym rozwiązaniem, tyle, że opartym na napędzie SRAM-a?

Rynek pokaże, a ja jestem ciekawy Waszych komentarzy :)

PS Żeby nie było, że tak narzekam tylko na Shimano. SRAM też mógłby się bardziej postarać. W napędach 1×11 z klamkomanetkami mają korby z najmniejszą tarczą 38T i kasety maksymalnie 10/11-42, czyli tylko niewiele lepiej niż w GRX. Tak więc chcąc mieć dostęp do trochę lżejszych przełożeń, także trzeba kombinować z inną korbą.

 

Wszystkie wpisy o rowerach gravelowych:

1. Rower gravel – co to jest?

2. Rowery gravelowe – zestawienie modeli

3. Rower szosowy, przełajowy czy gravel

4. Czy przepłacamy za rowery gravelowe

5. Shimano GRX – osprzęt grawelowy

6. Turystyczny rower gravelowy do 4000 złotych

7. Czy gravele to marketingowy wymysł?

8. Rower górski czy gravelowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

90 komentarzy

  • Cześć mam w planach kupno pierwszego gravela (rose backroad al) który występuje w różnych wersjach grx 400 600 800 i nie wiem którą wersje wybrać czy jest sens dopłacać?
    Obecnie jeżdżę na napędzie 3X8 (korba 48-38-28 kaseta 11-28) i wystarczają mi te przełożenia lżejsze jaki i cięższe.
    Do 400 nie da się chyba założyć większej korby bez wymiany przerzutki – 46 to max. Klamki wyglądają tak samo jedynie 800 ma ten SERVO WAVE i to chyba tylko jedyna różnica?
    proszę o poradę.

    • Cześć, tak z grubsza można te wersje ułożyć, choć w każdej z nich są miksy osprzętu.

      Środkowa wersja jest na kołach 27,5 cala. Kwestia zastanowienia czy koła tej wielkości Ci pasują. Główna różnica jest taka, że rama ma miejsce na opony o szerokości 40 mm w przypadku kół 28 cali (700C) i 47 mm w przypadku kół 27,5 cala.

      Jeżeli chodzi o rozpiętość napędu to na oponach 28 cali o szerokości 40 mm w przypadku 48-11 i kadencji 90 pojedziesz 52 km/h, natomiast w przypadku 46-11 pojedziesz 50 km/h. Jeżeli ta różnica jest dla Ciebie ważna, brałbym od razu rower z korbą 48.

      Co do klamkomanetek to w 800 masz jeszcze regulację skoku jałowego klamki (Free Stroke) czyli możliwość podregulowania odległości klocków od tarcz. Chodzi o ustawienie tego pod własne preferencje, a nie o samą regulację hamulca.

      Reasumując, w najdroższym modelu w porównaniu z najtańszym za 600 euro więcej dostajesz: 11. rzędowy napęd zamiast 10. rzędowego, lżejszą korbę, lżejszą kasetę (mimo jednego przełożenia więcej), wyższe modele przerzutek (znowu trochę niższa waga i być może mocniejsze sprężyny, zwiększające pewność zmiany przełożeń), wyższe modele klamek i zacisków hamulcowych – obstawiam trochę większą siłę hamowania i wytrzymałość na przegrzanie.

      Czy jest sens dopłacać 2800 złotych do wyższego modelu? Już ten tańszy to dobrze wyposażony rower i sam nie wiem czy zainwestowałbym w ten droższy. Okej, dostaniesz odrobinę pewniejszą zmianę biegów, odrobinę lepiej działające hamulce, ale szczerze mówiąc nie wiem czy jest to warte tyle pieniędzy. A 2800 zł wystarczy na dobry bagażnik i sakwy (albo torby do bikepackingu) i jeszcze zostanie dużo kasy na fajny, rowerowy wyjazd, a nawet dwa :)

      • Właśnie słono sobie każą dopłacić do tej wersji 800 czy ta dodatkowa regulacja klamek jest tak bardzo ważna? (Free Stroke) to chodzi o to że jak będą zużywać się klocki to mogę je sobie zbliżyć bliżej tarczy?

        W tej 400 jeżeli chciałbym wymienić korbę na większą to musiałbym wymienić również przednią przerzutkę ale jaka będzie pasowała? przerzutka szosowa nie będzie chyba pasować bo jest inna linia łańcucha.

        • W hydraulicznych hamulcach tarczowych klocki same przysuwają się do tarczy w miarę zużywania się okładzin. I odległość między nimi, a tarczą powinna być teoretycznie zawsze taka sama (pomijam ścieranie się tarczy).

          Dzięki Free Stroke możesz podregulować tę odległość, ale tak jak pisałem, nie robi się tego w celu regulacji hamulców, a po to, aby dostosować ich pracę pod własne preferencje. Im klocki będą bliżej tarczy, tym szybciej zadziałają, ale to nie zawsze jest pożądane. W każdym razie nie jest to funkcja bez której nie da się żyć :)

          Wymienić korbę na większą możesz, kwestia czy chodzi Ci o GRX 48/31 czy jeszcze większą, np. typowo szosową 50/34 czy 52/36. Do szosowej wystarczy wtedy założyć odpowiednią przerzutkę szosową, która będzie miała dobraną linię łańcucha do tej korby. Samo Shimano nie widzi problemu, żeby do 10. rzędowych klamek GRX dać przednią przerzutkę Tiagra (i korbę): https://productinfo.shimano.com/#/com?acid=C-455&cid=C-453

          Jeżeli to ma być korba 48/31 to trzeba by się zorientować czy przednia przerzutka GRX FD-RX810 zagra z 10. rzędowym łańcuchem i dla pewności czy zagada z klamkomanetką. Kwestia poszperania po forach internetowych.

        • Przeczytałem już cały internet i wszystkie komentarze pod tym artykułem, ale nadal nie wiem w którym kierunku uderzyć aby zmodyfikować swojego gravela
          Mój rower to Cannondale Carbon Lefty 3 2021
          koła 27,5 opony 650 x 47c
          klamkomanetka GRX 600, 11-biegowa, (lewa ślepa, lub zablokowana)
          korba Cannondale 1, BB30a, OPI SpideRing,
          zębatka 40T
          kaseta Shimano SLX, 11-42, 11-biegowy
          przerzutka Shimano GRX 800 Wide

          Całe życie jeździłem rowerami MTB, w ubiegłym sezonie kupiłem gravela. Ogólnie jest ok, ale mieszkam w górzystym terenie, często jeżdżę z torbami (bikepacking) oraz ciągam przyczepkę z córką + jej bikepacking…
          no i przyznam, że brakuje lekkich przełożeń. Ostatni mój rower mtb z osprzętem SRAM eagle 12 (10-50) podjechał dosłownie wszędzie, tu mi tego bardzo brakuje, jednak chciałbym pozostawić prędkość maksymalną na poziomie jaki jest, lub nawet ją zwiększyć, bo przecież nie zawsze jest pod górkę, czy też z przyczepką. :)

          Więc pojawia się pytanie co najsensowniej wymienić. Początkowo myślałem o zmianie kasety na 11-46 (oczywiście to tylko delikatnie ulży na podjazdach, ale stosunkowo mały koszt i żadna robota), ale jak doczytałem reszta osprzętu nie obsłuży tego. Choć szczerze mówiąc zastanawiam się dlaczego. Przecież (tak mi się wydaje) skok długości linki reguluje pozycję przerzutki, a skok przerzutki powinien mieć znaczenie na odchylenie boczne, skoro taka sama liczba przełożeń to powinno pasować, jedynie kwestia długości łańcucha…

          ale skoro wszędzie piszą, że nie pasuje to zakładam, że przerzutka nie jest w stanie wychylić się na tyle w tył aby obsłużyć większą w obwodzie tarczę. Czy tak? Czy tu leży problem?

          Wracając do meritum, jestem w stanie wydać ile potrzeba aby mieć rower uniwersalny. Biorę też pod uwagę dwa komplety kół, z różnymi kasetami.
          Lub wymianę (odblokowanie) lewej klamkomanetki i montaż dwóch blatów z przodu. Obecnie mam koła terenowe, dokupiłbym szosowe, może 28″ gdzieś czytałem, że wejdą. Na wszelki wypadek wrzucam link do specyfikacji roweru.
          Czy ktoś jest w stanie merytorycznie mi doradzić?
          z góry dzięki ;)

          • zapomniałem o linku :)
            https://www.greenbike.pl/rower-gravel-cannondale-topstone-carbon-lefty-3-p-7017.html

          • Może takie coś pomoże, ja nie używałem, ale znalazłem ;)
            https://www.garbaruk.com/pl_PL/rear-derailleur-cage-for-shimano-grx-11-speed.html?category=15

          • Cześć, co nieco o braku lekkich przełożeń w rowerach gravelowych pisałem tutaj: https://roweroweporady.pl/lekkie-przelozenia-w-rowerach-gravelowych/

            Zacznę od twardych przełożeń. W Twoim przypadku przy kadencji 90 pojedziesz ok. 42 km/h. Jeżeli chcesz bardziej dokręcać na zjazdach, zmiana kasety na taką z 10. ząbkami zwiększy możliwości do 46 km/h.
            Jeżeli chcesz pójść jeszcze wyżej, w grę wchodziłaby korba dwurzędowa. Kwestia policzenia co wtedy z dołem. No i oczywiście kosztów, bo to wiązałoby się z wymianą korby, klamkomanetki, kasety i zakupu przedniej przerzutki.

            Jeżeli chodzi o lekkie przełożenia to opcja o której piszesz – włożenie kasety 11-46 jest możliwe i powinno działać. Tu znajdziesz materiał gościa, który to zrobił: https://www.youtube.com/watch?v=J9c76btXVIU

            Są inne opcje – wymiana kasety na 10-42 i blatu na korbie na 36, ale to wyjdzie sporo drożej niż zmiana samej kasety i łańcucha.

            Jeszcze inną opcją na uzyskanie szerokiego zakresu przełożeń jest przejście na elektroniczną grupę napędu i wrzuceniem tam tylnej przerzutki MTB z kasetą 10-50. Ale taka modyfikacja będzie oznaczała koszty idące w tysiące złotych, no i kwestia czy uda się to zamontować sensownie.

            Inna opcja to założenie przedniej przerzutki, wymiana korby, wymiana klamki. Pytanie czy dwa blaty z przodu zagrają z kasetą 11-42. Według Shimano – nie. Trzeba byłoby poszukać na YouTube czy w Google czy ktoś to połączył ze sobą i działa.
            W takim przypadku po założeniu korby 46/30 uzyskałbyś zauważalnie lżejsze przełożenie niż we wcześniejszych kombinacjach. No i najtwardsze przełożenie pozwalające pedałować przy 48 km/h. Ale jeszcze raz podkreślę – to kwestia sprawdzenia czy taka kombinacja w ogóle zadziała.

          • Dziś doszła kaseta, założyłem i…
            bez problemów, wszystko działa, że aż miło :)
            Pozostanie mi lekka regulacja przerzutki, bo czasami muszę docisnąć klamkomanetkę aby przerzucić na większą zębatkę, na mniejsze schodzi bezbłędnie. Nie wiem, czy kaseta może mieć minimalnie inne dystanse pomiędzy tarczami, bo na starej tego nie było, czy jednak jest to zbieg okoliczności (bo nie regulowałem przerzutki od kilku tysięcy km) a przecież linka się lekko wyciągnęła. Pewni trzeba ją wyregulować.
            Łukasz, podrzucisz link do Twojego materiału jak regulować grx 800 Wide ?
            I dzięki za poprzedni wpis. Pomogło :)

          • GRX-a reguluje się jak każdą przerzutkę. Spróbuj dokręcić tzw. śrubę B, która reguluje odsunięcie przerzutki od kasety. No i kwestia czy założyłeś nowy, dłuższy łańcuch, bo dobrany pod kasetę 11-42 raczej będzie za krótki, zwłaszcza po wrzuceniu na zębatkę 46.

  • Korba 1 rzędowa, klamkomanetki 105 (11), przerzutka GRX RD-RX810 (lub z 105-ki). Czy to ma prawo działać? Ciężko coś znaleźć, aby zrobić r. szosowy na korbie 1-rzędowej…. Dzięki.

    • Jeżeli budujesz od zera to masz do wyboru jeszcze napęd od SRAM-a, czy to 11. czy 12. rzędowy.

      Natomiast połączenie o którym piszesz będzie działać. Polecałbym założyć przerzutkę GRX ponieważ ma ona sprzęgło, które będzie stabilizowało łańcuch. To bardzo przydatne w każdym rowerze, ale w napędach 1x jest jeszcze istotniejsze.

      Jest jeszcze przerzutka Ultegra RX ze sprzęgłem, tylko trzeba jej szukać w zagranicznych sklepach typu Bike Discount, żeby nie kosztowała więcej niż 100 euro.

      Dodatkowo warto na korbę założyć tarczę z ząbkami narrow-wide. Po prostu jeden jest grubszy, drugi cieńszy i tak na przemian. Dzięki temu łańcuch dużo lepiej trzyma się tarczy i ryzyko, że z niej spadnie jest dużo, dużo mniejsze.

  • Witam. Właśnie natrafiłem na ten artykuł i cos mi tu nie gra Łukasz odnośnie tego że nie można zastosować kasety 11-42. Jest szansa,że jak to pisałeś nie było tej przerzutki z tyłu z długim wózkiem która obsługuje kasety do 42 a mowa tu o przerzutce Shimano GRX 1x11rz RD-RX812 42T Max pozdrawiam ;)

    • Hej,
      w tekście wynikało to z kontekstu, że chodzi o napędy 2x, ale dodałem odpowiednie uzupełnienie, żeby nie było niejasności.

      Jak najbardziej w GRX-ie jest przerzutka ogarniająca kasetę 11-42, ale ona jest dedykowana do napędu 1x, a nie 2x.

      W 1x przydałaby się obsługa kaset 11-46, a nie obraziłbym się np. za 11-rzędową kasetę 10-46.

  • Chciałem zdementować to, że nie da się połączyć korby GRX z przerzutką szosową. Właśnie w moim Cannondale Topstone Sora z 2019 założyłem korbę GRX 600 (dwurzędową). Współpracuje z przerzutką Sory bez najmniejszych problemów.

  • Czy korba 46/30 grx 600–10 będzie działać z 11 rzędową kasetą? Czym różni się korba 46/30 w wersji dla 11 i 10 rzędowej kasety?

    • Cześć,
      sprawdziłem w katalogu części zamiennych Shimano i zarówno w przypadku korby FC-RX600-10 i FC-RX600-11, tarcze mają dokładnie ten sam numer: Y0K798010 i Y0K630000

      Korby w parametrach technicznych podawanych na stronie Shimano też się nie różnią od siebie, cena też taka sama. Tak więc zakładam, że nie będzie problemu z takim miksem.

      • Wielkie dzięki :) na razie wrzucę większą kasetę 10 rz i zobaczę czy będzie mi brakować tego jednego biegu (no dwóch dla bycia dokładnym)

  • Witam, przewaliłem cały internet ale nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi, serwisanci też nie potrafią mi jednoznacznie odpowiedzieć, czy tylna przerzutka GRX RD-RX400 10rz będzie działać z napędem 2×11 z klamkomanetkami ULTEGRA ST-RS685 (2×11) ? z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam

    • Cześć,
      a nie możesz założyć 11. rzędowej przerzutki GRX? Będzie najprościej i na pewno zadziała.

      Natomiast jeżeli chodzi o 10. rzędową, to z tego co czytam, jest ona kompatybilna z Shimano Tiagra 4700, czyli ciąg linki jest taki sam jak w 11. rzędowych napędach. Więc można zaryzykować stwierdzenie, że 10. rzędowa przerzutka GRX będzie działać z 11. rzędowymi klamkami i kasetą.

      • Dziękuję za informację zwrotną :) a wracając do Twojego pytania pewnie mógłbym założyć 11rz GRX a dokładnie RD- RX810 jednak cena jest nieadekwatna do jej możliwości gdyż obsłuży kasetę o max. 34T. a GRX RD-RX400 jest tańszy i dodatkowo obsłuży max 36T na kasecie, tylko pytanie jak to będzie działać :) Chcę złożyć gravela gdzie korba byłaby z blatami 48×34 Tiagra FC-4700 i podobno zadziała z napędem 11rz ? Zależy mi na miękkich przełożeniach (pod sakwy) jak najtańszym kosztem, chciałem od razu zmienić tarczę w korbie z 34 na 30 ale nie zmieszczę się w zakresie pojemnościowym przerzutki tylnej czy to Ultegra RX RD-RX800 czy GRX. (zależy mi na sprzęgle) Zaznaczę że do kupienia została mi tylko korba, kaseta i tylna przerzutka na wszelkie propozycję jestem otwarty :) Może jakaś podpowiedź ;) Zdrówko :)

        • Domyślam się (bo tego nie napisałeś), że masz przednią przerzutkę nie-GRX. Czyli korba GRX 46/30 odpada, przynajmniej bez wymiany przedniej przerzutki.

          To może pokombinować z zakupem innej korby 46/30, np. FSA Omega Adventure.

          Trzeba tylko poczytać jaka tam jest linia łańcucha i jaki suport. Oszczędzi to kombinacji z wymianą tarczy w korbie i akurat spełni wymagania odnośnie pojemności przerzutki. Oczywiście wymagania Shimano zawsze można lekko naciągnąć, tak więc gdyby była korba 48, to też obstawiam, że tylna przerzutka nie robiłaby problemu. No ale ręki sobie za to odciąć nie dam (choć nieraz naginałem wytyczne Shimano).

          Różnica między 46 a 48 będzie marginalna. Przy kadencji 90 na jednej pojedziesz 49,5 km/h, na drugiej 51,5 km/h. Jak na jazdę z sakwami to chyba wystarczy :)

  • Cześć przeczytałem już cały internet i wszystkie komentarze i mimo to mam pytania. Czy mógłbyś mi wyjaśnić kilka spraw. Chce przejść w gravelu z napędu claris 2×8 na grx 2×11, rower jest kompatybilny (Kellys SOOT30), ale aby zaoszczędzić zastanawiam się:
    1. Czy manetki Tiagra skoro mają ciąg linki na kasetę rzędów obsłużą przerzutkę GRX RX-810 z kasetą 11-rzędów?
    2. Czy muszę również zmieniać mechanizm korbowy, jeśli tak to czy będzie pasował np ze 105 lub Tiagra – czy będzie ok z linią łańcucha i co wtedy z przednią przerzutką?

    Chciałbym zostawić szosową korbę 50×34, sporo jeżdżę po mieście i szosie ale zależy mi na przerzutce ze sprzęgłem. Obijanie łańcucha o ramę na szutrach doprowadza mnie do szaleństwa, zwłaszcza że mam również MTB na grupie SLX i tam jest na dziurach piękna cisza.

    Pozdrawiam

    • Cześć,
      1. Klamkomanetka Tiagra jest 10. rzędowa, tak więc dając ją do 11. rzędowej kasety nie wrzucisz tego jedenastego biegu. Reszta też może chodzić jako-tako.
      Dla ew. oszczędności (jeżeli taka się pojawi) można dać 11. rzędowe klamki Shimano 105/Ultegra.

      2. Wydaje mi się, że nie będzie potrzeby wymiany. Linia łańcucha pomiędzy grupami szosowymi a GRX trochę się różni, co bardziej wymusza stosowanie przedniej przerzutki GRX z korbą GRX. Natomiast jeżeli zostaniesz przy swojej korbie i przedniej przerzutce,
      to powinno to zadziałać. Potrzebna będzie tylko wymiana łańcucha na 11. rzędowy, żeby działał na kasecie.

  • Cześć, mam takie pytanie, czy do roweru na sztywnych osiach 142mm i przerzutce Shimano XT 11x da się (bez problemów z linią łańcucha ) włożyć korbę GRX 1x, czy to będzie w 100% kompatybilne ? . Jeśli tak, to czy taka korba 1x będzie również dobrze pracowała z Deore 10x. Mam na myśli modernizację 2 rowerów fitness, do których się przymierzam.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    • Cześć,
      szczerze mówiąc – nie wiem. Niby linia łańcucha w przypadku korby GRX FC-RX600-1 jest podobna do tej w korbie XT FC-M8000-1 (49,7 mm vs 50,4 mm).

      Tylko powstaje pytanie – czemu po prostu nie założyć tam korby XT? Albo żeby wyszło trochę taniej – SLX?

      • Dobre pytanie,
        Długo jeździłem na 2×10 z tarczami 38/26T o ile dobrze pamiętam. Bardzo często na 3 zębatce 15T. Przy korbie 1x 34T dałoby to 2 zębatkę 13T. Z jednej strony daje to niewielki zapas na dokręcenie a z drugiej to ciągła jazda na przekosie łąńcucha, a przecież nie o to chodzi.
        Pomysł z SLX byłby najlepszy o ile da się znaleźć i założyć kompatybilną tarczę w rozmiarze min 38T (ew 40) zakładając że rower taką przyjmie. Czy tarcza z 1×11 nie będzie problematyczna z łańcuchem i tyłem 10 rz. ? bo taki wariant też rozważam,
        i czym się kierować szukając kompatybilnej tarczy od innych producentów do SLX 1×11 ?

        • Przekos zawsze jakiś będzie, choć zwykle linia łańcucha jest dobierana tak, aby na twardszych przełożeniach przekos był mniejszy. Zresztą na napędzie 2x czy 3x też nieraz jeździ się na przekosach. Muszę kiedyś o tym zrobić materiał :)

          Fabrycznie do korb 1x SLX/XT założy się największą tarczę z 34. zębami. W SLX-ie to cena 100-140 zł. Za ok. 190 zł kupi się np. taką tarczę z 38 zębami: https://strefasportu.pl/pl/p/Tarcza-GARBARUK-Shimano-XT-SLX-96BCD-round-38t-czarna/12501

          Kwestia przeliczenia jak to wyjdzie kosztowo w porównaniu z GRX-em, może warto byłoby poszukać w internecie czy ktoś nie zrobił takiego połączenia, że dał korbę GRX do napędu MTB.

          A to że korba jest dedykowana 11. rzędowym napędom nie ma znaczenia, łańcuch ma tę samą szerokość w środku, nieraz tarcze niezależnych producentów są opisywane jako 9/10/11-rzędowe. Może przy 12. rzędowym napędzie trzeba byłoby z tym bardziej uważać.

          • Dzięki serdeczne za pomoc, ogarnąłem temat, rzeczywiście różnice w linii łańcuch wydają się być marginalne (50.4/49.7). GRX 40T wychodzi jednak taniej niż niż kombinowane SLX. Fajnie ze można to łączyć z 10 rz. i mieć w zapasie możliwość zmiany tyłu w razie potrzeby. Jeśzcze raz dzięki, pozdrawiam :)

  • Witajcie, przeczytalem większość komentarzy i artykuł i mam pytanie do Łukasza i doświadczonych forumowiczów. Wszyscy piszą o kompatybilności tiagry 4700 z grx400 w aspekcie klamkomanetek moje pytanie czy ta kompatybilność dotyczy również zwykłych manetek płaskich (flat) tiagry 4700, jako że takie używam (nie pytajcie dlaczego po prostu taka konfiguracja,całość tiagra 4700) i chciałbym zrobić upgrade do GRX400 ze względu na sprzęgło? Zakładam, że ta kompatybilnośc powinna być, ale… lepiej zapytać różnie to bywa z tymi grupami i kompatybilnościami. Dziękuję i pozdrawiam

    • Tak, jeżeli są kompatybilne klamkomanetki, to same manetki siłą rzeczy też będą. Masz to ładnie rozrysowane tutaj: https://productinfo.shimano.com/#/com?acid=C-454&cid=C-453

  • Łukasz, podpowiedz proszę:
    Ja najtaniej w gravelu na Tiagrze 4700 z hydraulicznymi hamulcami Shimano 405 wymienić tylną przerzutkę na GRX coby było sprzęgło na mocniejszą jazdę w terenie. Co trzeba wymienić, co można zostawić? Dzięki za pomoc.

    • Cześć,
      z tej tabelki: https://productinfo.shimano.com/#/com?acid=C-454&cid=C-453

      Wynika, że z klamkomanetką ST-RS405 (czy ST-4700) będzie działać przerzutka Shimano GRX RD-RX400. Nie będziesz musiał nic więcej wymieniać, ewentualnie linkę do przerzutki, jeżeli obecna będzie za krótka, albo jest już zużyta.

    • Witaj Łukaszu.
      Właśnie założyłem nową przerzutkę tylną GRX 10rzędową do kasety 11-36 z klamkomanetkami 105.
      Niestety, nie działa to tak jak należy. Czy to prawda, że tak jak czytałem we wcześniejszym komentarzu, że nowy GRX 10rzędowy, jest kompatybilny tylko z Tiagrą 4700?

      • Cześć,
        tu znajdziesz tabelkę z kompatybilnością: https://productinfo.shimano.com/#/com?acid=C-454&cid=C-453

        Zakładam, że masz klamkomanetki 105 10.rzędowe. GRX RX400, tak samo jak Tiagra 4700 są 10. rzędowe, ale mają ciąg linki jak napędy 11. rzędowe. Dlatego nie będą zbyt dobrze działać ze starymi napędami 10. rzędowymi 105/Ultegra/Dura-Ace.

        Pozostaje wymienić klamkomanetki na Tiagrę (w przypadku hamulców mechanicznych), albo rozejrzeć się za adapterem. Myślałem, że Shiftmate coś będzie miał: http://www.jtekengineering.com/shiftmate/shiftmate-compatibility-charts-choices/
        ale chyba jednak nie. Może inny producent będzie oferował coś pasującego.

  • Witaj Łukasz, mam pytanie. Jestem użytkownikiem gravela Giant Anyroad 2. Bardzo chętnie bym zmodyfikował napęd na 1 tarczę z przodu ze względu na dość płaski teren po którym jeżdżę. Czy jest technicznie dopuszczalne żebym wymienił sam mechanizm korbowy na taki RX800 (42t), a całą resztę zostawił bez zmian (czyli kaseta 9r, przerzutka Sora)? Oczywiście pozbywając się przedniej przerzutki. Czy też może muszę wymienić w napędzie wszystko (korbę, kasetę, przerzutkę, klamkomanetki)?

    • Cześć,
      jeżeli jesteś pewny, że lekkie przełożenie 42-34 Ci wystarczy (to będzie odpowiadało mniej więcej szosowemu 34-28), to na pewno nie będzie potrzeby wymiany kasety/przerzutki/klamkomanetki. Jeżeli masz korbę i suport FSA Mega Exo, to będziesz musiał go wymienić na jakiś kompatybilny z korbami Shimano, np. BB-RS500 (uwaga, nie pomyl z wersją wciskaną Press-Fit, Ty potrzebujesz wkręcanej z tego co widzę): https://www.ceneo.pl/43108304;0280-0.htm#crid=283321&pid=7269

  • oj widać że za wiele nie pojeździłeś gravelem. ja mam już trochę doświadczenia w jeździe gravelem zarówno po płaskiej szosie (mam drugi komplet kół z oponami slickami 32mm) i do jazdy w terenie z oponami 40mm – oba tubeless. Napęd fabryczny Sram APEX 1×11 z przodu 42 z tylu 11-42. Na wjazd na Śnieżkę (stromo!) kupiłem banlessa 36T jajko na przód i jest miękko jak kaczuszka i można podjechać wszystko – tylko łańcuch trzeba dać drugi/krótszy. Natomiast na szosę, nawet w góry (może oprócz karkonoskiej chociaż tam szosą podjeżdżają więc napęd o przełożeniu 1-1 i tak będzie lżejszy niż szosowcy) – tu jest problem raczej z dużym skokiem na dole kasety. Po prostu na szosie 90% czasu spędza się na trzech-czterech najtwardszych biegach – dlatego szukam kasety 11-42, ale ciasno zestopniowaną na dole a skoki mogą być na górze…. jest taka?

    • Od prawie dwóch lat jeżdżę takim rowerem, ale faktycznie, to nie za wiele ;) https://roweroweporady.pl/on-one-bish-bash-bosh-moj-nowy-rower/

      Nie wiem za bardzo czego dotyczy Twój komentarz, ale jeżeli chwalisz się, że masz mocną nogę, to się bardzo cieszę i gratuluję. Nie każdy jednak taką ma, nie każdy lubi też ugniatać kapuchę na podjazdach, ja np. wolę mieć pod nogą lżejsze przełożenia i wyższą kadencję.

      „Po prostu na szosie 90% czasu spędza się na trzech-czterech najtwardszych biegach”

      To też uogólnienie (ja=wszyscy).

      Niestety nie kojarzę kaset 11-42 ciaśniej zestopniowanych niż co 2 ząbki na dole. Mając napęd 1x trzeba się po prostu liczyć z takimi różnicami.

  • Jak gravel to baranek dający dostęp do pozycji bardziej aerodynamicznych i wtedy potrzeba twardszych przełożeń. Są ewenementy co jadą DK z blatami 56. Jak ktoś potrzebuje przełożenie 30/34 to niech kupi sobie hybrydę z szerokimi prześwitami na opony.

    • Co masz na myśli pisząc o hybrydzie? :) Jeżeli chodzi o przełożenia, to oczywiście każdemu według potrzeb. Ale jeżeli potrzebuje się twardszych przełożeń, to od lat są po prostu napędy szosowe i nie widzę przeciwwskazań, żeby założyć korbę 50/34, 46/36, 48/34, ew. coś trzyrzędowego + odpowiednio dobraną kasetę i po problemie.

      Natomiast jest spora grupa rowerzystów, w tym ja, którym zależy albo na większej uniwersalności, albo głównie na lżejszych przełożeniach. Jeżdżąc kadencyjnie, bez siłowych przepychanek i wyrobionej nogi, lżejsze biegi się przydają. Ja w swoim mam 38/42, czyli porównywalnie do przywołanego przez Ciebie 30/34. Jeszcze nie testowałem go w górach z sakwami, ale podejrzewam, że przydałoby mi się jeszcze chociaż 38/46 w razie czego.

  • Latami jeździłem, po mieście bez, a w terenie z sakwami, rowerem 28″. Kiedy zmieniłem obszar zainteresowań na góry, przesiadłem się na MTB z sakwami. Tak wiem, że brzmi to dziwnie, ale zjeździłem w ten sposób różne miejsca, których bez 26″ bym nie naruszył, a innego wyjścia nie było – nie było graveli. Artykuł przeczytałem z zaniepokojeniem, bo szykuję się do zakupu gravela i to najchętniej z dedykowanym napędem. Chciałbym na co dzień poruszać się po mieście, a w weekendy i urlopy także po górach i także z obciążeniem. Sięgnąłem więc jeszcze do strony Shimano i… znalazłem tam kasety: CS-M8000 oraz CS-M7000-11, które oferują: 11-40, 11-42 i 11-46. Dlaczego nie mogą działać z korbami: FC-RX810-2 (48/31) oraz FC-RX600-11 (46/30)? Jaka kombinacja byłaby wskazana dla takiego użytkowania? Jeżdżę od lat, ale na co dzień mam pracę siedzącą i na pewno nie mam takiej nogi jak koledzy z gór, potrzebują więc także lżejszych biegów, szczególnie z obciążeniem

      • Przecież pisałem o kasetach 11-40 i 11-42:

        „W 10. rzędowym RX400 przerzutka obsłuży kasety od 11-30 do 11-36. W 11. rzędowym RX600 i RX800 przerzutka pod 1x ogarnie kasetę 11-40 i 11-42, natomiast przerzutka pod 2x będzie działać z kasetami od 11-30 do 11-34.”

        Przerzutka pod 2 tarcze z przodu, z tyłu ogarnie maksymalnie kasetę 11-34 w przypadku 11. rzędowych napędów i 11-36 w przypadku 10. rzędowych napędów. Znając życie w przypadku jedenastki działałaby także z kasetą 11-36, ale… takich kaset Shimano nie produkuje :)

        I tak jak pisałem, Shimano mocno ograniczyło zakresy możliwych przełożeń, moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie.

        • Tak, tak, czytałem. Jest więc jakiś uniwersalny zamiennik (wg preferencji powyżej) dla GRX, który da względną szybkość i elastyczność w górach?

          • Jedną z opcji jest zastosowanie Shiftmate’a 8, czyli adaptera zmieniającego ciąg linki. Dzięki niemu uda się połączyć klamkomanetkę szosową Shimano 11-rzędową z przerzutką MTB: http://www.jtekengineering.com/shiftmate/shiftmate-compatibility-charts-choices/

            Dostajesz wtedy dostęp do kasety 11-42, co w połączeniu z korbą np. 46/30 daje już przyjemnie lekkie przełożenia, a i rozpędzić się można bez problemu do 50 km/h i więcej. Można też kombinować z korbą o jeszcze trochę mniejszych tarczach.

            Fajnym rozwiązaniem byłby także napęd 1×12 z kasetą 10-50, Shiftmate 2 jest w stanie połączyć szosową klamkomanetkę Campagnolo z przerzutką SRAM/Shimano 12-rzędową.

            Jeszcze inną opcją jest kombinowanie z elektronicznymi grupami napędu (Di2 i AXS), gdzie powinno dać się ożenić klamkomanetkę z przerzutką MTB, po prostu je programując. Tyle, że to będzie droga zabawa.

            Dla mnie ciekawym rozwiązaniem byłby (a może już niedługo będzie) napęd 1×12 SRAM Force/Rival (Shimano nie podejrzewam o tak śmiały ruch w najbliższym czasie) obsługujący kasetę 10-50.

          • Grupy elektroniczne odpadają ze względu na koszty. Bałbym się też wjechać z nimi na pustynię na przykład.
            Napęd x1 wydaje się idealny, jednak kłopoty z szybkim zużywaniem napędu oraz mniejszy zakres niż x2 również wykluczają i jego.
            Kaseta 11-42 w połączeniu z korbą 46/30 byłoby kombinacją świetną, tylko czy Shiftmate to rozwiązanie w 100 % pewne? Jak sprawdzić niezawodność tego rozwiązania w ogóle i dla konkretnych kompilacji?

          • „Napęd x1 wydaje się idealny, jednak kłopoty z szybkim zużywaniem napędu”

            Szczerze mówiąc – nie zauważyłem jakichś dramatycznych różnic na niekorzyść 1x. Łańcuch wymieniam może ciut szybciej niż przy napędzie 2/3x, ale w moim przypadku różnica to może 20%. Kasetę mam jedną i tą samą od początku jazdy na Bish Bash Boshu, przejechałem nim już jakieś 9000 km, kaseta nadal nadaje się do jazdy (a nie czyszczę jej zbyt często szczerze mówiąc). O tarczy na korbie już nie mówię – będzie działać jeszcze dłuuuuuugo.

            „oraz mniejszy zakres niż x2 również wykluczają i jego.”

            Przy 1×12 zakres przełożeń może być niemal identyczny co w przypadku 2×11. Przy 1×11 jeżeli chcemy mieć jak największy zakres, warto iść w stronę SRAM-a, który oferuje kasety 10-42 i dobrać sobie do tego odpowiednią wielkość tarczy na korbie. Kwestia przeliczenia, bo może się okazać, że jeżeli nie jest Ci potrzebne pedałowanie przy 50 km/h z górki, to i napęd 1×11 w zupełności wystarczy.

            „Kaseta 11-42 w połączeniu z korbą 46/30 byłoby kombinacją świetną, tylko czy Shiftmate to rozwiązanie w 100 % pewne? Jak sprawdzić niezawodność tego rozwiązania w ogóle i dla konkretnych kompilacji?”

            Niestety nie miałem okazji testować tego urządzonka. Ono w sumie w prosty sposób zmienia ciąg linki, więc nie jest to żadna zaawansowana technologia, ot małe „oszustwo” dla przerzutki :)

          • Jak czytałem, preferujesz napęd uniwersalny – taki, jaki mi jest potrzebny. Co możesz polecić, właśnie jako taki uniwersalny, o największym zasięgu, napęd? (Jeździłem z 3 zębatkami, więc rozumiem, że nic tak uniwersalnego nie znajdę wśród dwóch czy jednego blatu.)

          • Cześć,
            podstawowa sprawa – do jakiego typu roweru (i czy prosta kierownica czy baranek). No i na jakich przełożeniach jeździłeś do tej pory (najtwardsze i najlżejsze) i ile biegów? Znając te dane, łatwo przy użyciu kalkulatora przeliczyć zakres na napęd z innymi zębatkami.

          • Napęd z 3 blatami dawał zakres gdzieś od trochę poniżej 0.65 do ciut ponad 4.0. Mógłbym podnieść trochę dolny zakres, aby podnieść górny, ale obawiam się, że jeśli tylko trochę podniosę dolny (napęd x 1 – MTB), górny będę musiał obniżyć sporo, a jeśli podniosę górny (napęd x 2 – szosa), dolny poszybuje wysoko. Chciałbym używać baranka

          • A możesz po prostu napisać jakie miałeś tarcze na korbie + jaki zakres na kasecie? Będzie dużo łatwiej coś podpowiedzieć. Niemniej w przypadku napędu 1x nie uzyska się takiej rozpiętości przełożeń jak w przypadku 3x.
            Kwestia zastanowienia, których przełożeń NAPRAWDĘ się używa i czy z jakichś można świadomie zrezygnować. Ja zostawiłem sobie najtwardsze przełożenie 38×11, więcej nie potrzebuję. Ale ja to ja :)

          • Bar-endy, czyli manetki zamontowane w końcach baranka, to faktycznie jest rozwiązanie, aby założyć przerzutkę MTB. Do 9. rzędowych napędów dało się to zrobić ze zwykłymi klamkomanetkami, ale od 10. rzędów w górę szosa i MTB nie są już u Shimano kompatybilne.

            Niemniej bar endy to dość specyficzne rozwiązanie, które nie jest dla każdego. Mnie to zupełnie nie przekonuje niestety pod kątem wygody użytkowania.

        • 3 lata później, a ja nadal tego nie wiem i znikąd nadziei na uzyskanie odpowiedzi. Może ktoś to przeczyta, próbował albo po prostu domyśla się odpowiedzi?

          Nie można po prostu do korby 46/30 lub 48/31 zapakować przerzutki RD-RX812 obsługującej kasetę 11-42 do MTB? Shimano podaje, że w drugą stronę RD-RX810 z 11-34 pasuje do napędu 1×11. Korba wszak ta sama, tylko blaty inne.

          Ja myślałem o tym, że zacznę z napędem 1x, ale z manetkami pod 2x, a jak się okaże, że to jednak większe ograniczenie niż wolność, to dokupię przednią przerzutkę, blaty pod wersję na 2×11 i pozamiatane, a jednocześnie mam super lekkie przełożenie na ściany.

          Będę wdzięczny za odpowiedź.
          Pozdrawiam!

          • Hej, według wytycznych Shimano nie można tak zrobić (napęd 2×11 z kasetą 11-42). Pisałem o tym także tutaj: https://roweroweporady.pl/lekkie-przelozenia-w-rowerach-gravelowych/

            Na przeszkodzie stanie pojemność tylnej przerzutki RX812, która „nie ogarnie” przerzutki z przodu.

            Tyle teoria, a czy w praktyce dałoby się to ze sobą pożenić, tego niestety nie wiem. Sam skończyłem na zestawie 34 + 11-42 w gravelowych kołach, a w kołach szosowych dałem kasetę 10-42 od SRAM-a. Dzięki temu na przełożeniu 34-10 przy kadencji 90 mogę jechać z prędkością 40 km/h, co w moim przypadku oznacza jazdę z górki ;) A że nie potrzebuję dokręcać przy wyższych prędkościach to dla mnie jest okej. A kombinacja 34-42 daje już przyzwoicie lekkie przełożenie.

          • Możesz wymienić podobno wózek 812, na XT8000 i wtedy możesz wsadzić tam wg info z netu nawet 50/34..
            tylko tutaj wchodzisz w modyfikacje przerzutki. Sam właśnie myśle czy brać 1×11 grx z opcja w/w modyfikacji (w moim przypadku dochodzą tylko przewody i przerzutka, bo manetka już jest pod dwa blaty) czy jednak 2×11 i nie paprać się..

  • Korba z tarczami 44/28 to aż się prosi, nie wiem dlaczego nikt na to jeszcze nie wpadł. Przy projektowaniu całej nowej grupy można było wypuścić korby z bdc umożliwiającym montowanie tak małych zębatek. Kasety zaczynające się od 12 lub 13 ząbków też byłyby mile widziane.

    Podejrzewam, że spokojnie do GRX-a będzie można zapakować korbę z MTB, dowolną dwurzędową. To pozwoli lepiej zestopniować kasetę i zastosować koronki zgodnie ze swoimi potrzebami.

    W swoim rowerze turystycznym mam następującego mix-a:
    – klamkomanetki Shi 105 3×10,
    – korba XT 44/32/22,
    – tylna przerzutka 9 rzędowa XT z długim wózkiem,
    – przednia przerzutka XT z dolnym ciągiem po modyfikacji dopasowującej mniejszy wyciąg linki, ale 3-rzędowa Ultegra też działała z tą korbą,
    – kaseta Ultegra 12-25 na płaskie trasy lub trasy z małymi sakwami,
    – kaseta Ultegra 12-28 na trudniejsze trasy lub z dużymi sakwami.

  • Czyli jednak niejako potwierdzasz moje poprzednie opinie, że napęd 3×9 oparty na grupie MTB jest najbardziej uniwersalnym napędem do jazdy po cięzkim terenie z dużym obciążeniem. Wszelkie modyfikacje w kierunku napędów 1xX czy 2xX współpracujących z kasetami 11x czy 12x są tylko na łatwe tereny albo na lekki rower.

    • Jeżeli mówimy o rowerach z barankiem, to jeżeli chcemy dostać całkiem lekkie biegi i napęd 1x, to w tym momencie dobrą opcją jest kaseta 10-42 SRAM-a i do tego jakaś korba z tarczą 34T. Na 34-10 pojedziemy 40 km/h, a przełożenie 34-42 to już przyzwoicie lekko.

      Czekam z utęsknieniem na 12. rzędowe klamkomanetki SRAM-a (nie elektroniczne) i możliwość założenia kasety 10-50 :) To będzie mega uniwersalny napęd bez przedniej przerzutki.

      A kto woli zostać przy 2-3 tarczach z przodu, ma trochę większe pole do popisu, ale też z pewnymi ograniczeniami lub koniecznością przeróbek.

      • Może być 11 rzędowa kaseta ethirteen 9-46 z SRAM Force z długim wózkiem. Zakres nieznacznie większy niż Eagle

  • E no korba 48/31 i przednia przerzutka do tego to coś na co czekam. Przy 11 rzędowej kasecie 11-30 lub 11-32 to daje i szybkie przełożenia i miękke i ciasne stopniowanie. Czekam aż stanieją i biorę!

  • Witam. Czy naprawdę potrzeba komuś zębatki 46 na kasecie w gravelu? Ja mam Sram Apex 1×11 z korba 42 i kaseta 11-42. Wg mnie jest tu wszystko co potrzeba, ewentualnie można założyć zębatkę 40 na korbę i będzie trochę lżej. Nie sądzę żeby ktoś w napędzie 1×11 potrzebował zębatki 36 w korbie bo wtedy jazda po prostej będzie strasznie powolna. Mieszkam w dość pagórkowatym terenie i taki napęd wg mnie jest bardzo dobry. Wiadomo że zakres przełożeń jest trochę ograniczony ale z czasem można przywyknąć. W mtb też mam napęd 1×11 więc od przedniej przerzutki dawno odwyklem ??

    • No ale co im szkodzi dać możliwość zastosowania obsługi zębatki 46t z tyłu? To dodatkowo dało by na przykład możliwość założenia kasety e thirteen 9-46 (są takie custom buildy z napędem SRAM Force i działają świetnie) co znacząco zwiększyło by rozpiętość przełożeń. Sam mam w Gravelu 40 z przodu z kasetą 11-42. Ale jeżdżąc podjazdy, które robię góralem z Eaglem bezproblemowo trochę jednak się morduję (najtrudniejsze fragmenty na stojąco).
      Generalnie oczywiście zależy wszystko od upodobań, ale jednak fajniej samemu zadecydować, nie?

    • @Dryb1as

      W góralu też masz 42 + 11-42? Chyba nie :)

      Jest cała rzesza ludzi, którzy szukają w napędzie uniwersalności. Przełożenie 42-42 to tak jak w szosach endurace 34-34. Jechałem na takim przełożeniu w Bieszczadach rowerem grawelowym, załadowanym sakwami. Na większych podjazdach niestety brakowało mi lżejszych biegów. Pewnie bez sakw i z węższymi oponami dałbym radę.

      Tak jak zawsze powtarzam – każdemu według potrzeb. Po prostu myślałem, że Shimano zrobi ukłon w kierunku osób, które chcą mieć na maksa uniwersalny napęd do roweru bardziej wyprawowego.

      Sam z utęsknieniem czekam na wprowadzenie przez SRAM-a napędu 1×12 z kasetą 10-50. Wtedy taką kasetę można byłoby połączyć z tarczą 42 i miałbyś 50 km/h po płaskim, a jednocześnie lekki bieg praktycznie taki jak w trekkingowym 28-34, co już w zupełności by wystarczyło, żeby z sakwami się telepać :) Na razie SRAM ma elektroniczne grupy Force/Red AXS, które ponoć da się ożenić z przerzutką MTB AXS (więc pewnie i tak jak w Di2 od Shimano), ale to są mega koszty.

      • W góralu mam 32 i 11-46 ale to przecież MTB i zupełnie inny teren niż gravel. Masz rację pisząc że jeżdżąc z sakwami może być trochę za ciężko. Ja nie jeżdżę z sakwami więc ciężko mi powiedzieć jakby mi się jeździło, a jeśli chodzi o opony to używam Panaracer Rock and Road 650b x 43 i jest to dla mnie najbardziej uniwersalna opona.

    • Właśnie dostałem wiadomość na priv, czytelnik kupił Gianta AnyRoad, gdzie ma korbę 48/32 + kasetę 11-34, czyli najlżejsze przełożenie to taki odpowiednik 40-42. Napisał mi, że przesiadł się z górala, gdzie miał dostępne dużo lżejsze biegi, załadował się sakwami na AnyRoad’a i… jak sam napisał „już mu obrzydła jazda”. Teraz szuka rozwiązania, co można byłoby tam wymienić, żeby uzyskać lżejsze przełożenia.

      Większość producentów rowerów niestety idzie w tym kierunku. Przy dwóch blatach z przodu dają twarde przełożenia (na 48-11 pojedzie się 50 km/h – na cholerę to komuś w uniwersalnym rowerze? Chyba tylko do dokręcania podczas jazdy z górki), zapominając o lekkich biegach.

      • W swoim grawelu zastosowałem: korbę mtb 38/24 (z systemu 2×10) + przednią przerzutkę (z systemu 2x10rz) + łańcuch 10rz + kasetę 9rz 11/32 + tylną przrzutkę mtb 9rz + klamkomanetki Sora. Wszystko działa bardzo dobrze. Można pojechać 40km/h po szosie, co przy oponach szerokości 43-45mm dla amatora jest wystarczające. Zestaw z jednej strony przypomina napęd typu 1x (na płaskim i niewielkich pagórkach wystarcza tarcza 38z), a z drugiej strony na solidne wzniesienia w terenie jest rezerwa 24/32. Zaletą też jest dosyć ciasne zestopniowanie kasety i to, że przy tylko 9-ciu rzędach praktycznie cała kaseta jest wykorzystywana. Jeżeli w Anyroadzie jest Tiagra to tylko korba i przednia przerzutka do zmiany.

        • Ja poszedłem podobną drogą. W napędzie 10s zmieniłem korbę Tiagra 50-34 na XT 38-24 (z czasem zmieniłem blat na 40T). Kaseta 12-27 (z czasem zamienię na 11-28). Funkcjonalnie mam: ciasno zestopniowany napęd 1x (40×11-28) + bardzo miękkie przełożenia na strome podjazdy z bagażem (24×11-28). Na co dzień nie muszę majstorwać przednią przerzutką bo zakres z blatu pokrywa potrzeby.

          • Pablo, to między innymi właśnie Twój wpis (jeżeli dobrze pamiętam na podrozerowerowe.info) zainspirował mnie do połączenia korby mtb z manetkami Sora. Dzięki wielkie :-). Czy blat 40t dobrze współpracuje z 24t, nie masz problemów ze zrzucaniem/wrzucaniem łańcucha ?

          • Też się tego obawiałem, ale działa.

            Zbieram się jeszcze żeby założyć przerzutkę przednią 3s (oczywiście tak jak jest, czyli z manetką 2s). Wydaje się, że powinna mieć szerszy zakres wychyleń i nie trzeba by było przesuwać linii łańcucha korby MTB w stronę ROAD, poprzez kombinacje z podkładkami na suporcie.

          • A nie lepiej założyć przednią przerzutkę mtb ? Podkładki mam standardowo, korbę na środku, wszystko działa z klamkomanetką jak trzeba (przynajmniej z Sorą). Tylko teraz masz różnicę 16 zębów, oficjalnie przerzutka mtb obsługuje różnicę 14 zębów (?).

      • Ja z kolei mam 50×34 w gravelu, sakwy czasami w sumie z 20-30 kg i bez problemu wszędzie gdzie mam potrzebę wjeżdżam. Przy czym przyznam, że nie jeździłem nim w górach, niemniej nie sądzę bym potrzebował lżejszych biegów, jeżdżąc na starym crossie trasę dookoła Tatr najmniejszej tarczy z przodu i tak prawie nie używałem. I jak może najcięższe przełożenia w taki układzie z sakwami są zbyteczne, tak bez sakw już nie. Nie każdy jeździ na kadencji 90+.

        • Bardzo się cieszę, że nie potrzebujesz lekkich przełożeń, ale Shimano mogłoby dać wybór, przecież możliwość założenia kasety 11-46 nie przekreśla montażu kasety 11-42 czy 11-40, w przypadku napędów 1x w rowerach górskich.

          Napędy gravelowe są na razie jak widać traktowane po macoszemu. Shimano w wypuszczonych ostatnio 12. rzędowych napędach górskich XTR/XT/SLX dało możliwość założenia przedniej przerzutki(!)
          i połączenia korby 36/26 z kasetą 10-45. Dlaczego w grawelu nie połączyć korby 46/30 (albo 48/31) z możliwością (nie koniecznością) dania kasety 11-42? Być może takie połączenie uda się zrobić „nieoficjalnie”, ale wolałbym gdyby Shimano dało potwierdzenie, że to działa.

          Ostatnio widziałem gravela z napędem SRAM AXS (elektroniczna zmiana przełożeń), gdzie ożenili klamkomanetki z górską przerzutką i kasetą 10-50. Świetne rozwiązanie! Szkoda tylko, że jeszcze w mechanicznej wersji nie da się tego zrobić, ale pewnie i to się pojawi. I wtedy jest wybór! Jedni pokręcą na kasecie 11-23, inni na 10-50 i każdy znajdzie coś dla siebie :)

      • Lepiej. Trzeba tylko sprawdzić czy uciąg linki jest taki sam. Co do pojemności to zwykle jest zapas. Poza tym, prawda jest taka, że to ma działać przede wszystkim z blatem. Na młynku jeździ się bardzo sporadycznie, zmiany przełożeń na korbie dokonuje się także sporadycznie.

        • Skoro dwurzędowa klamkomanetka Sora działa z przednią przerzutką mtb (z systemu 2×10) to nie sądzę żeby Tiagra nie zadziałała. Myślę, że można to sprawdzić mierząc rozstaw tarcz w korbie Sora i Tiagra (od osi do osi bo być może zębatki mają inną grubość). Lub mierząc rozstaw w korbie którą masz obecnie z korbą którą miałeś fabrycznie z Tiagrą. Jeżeli będzie taki sam to musi zadziałać.

          • Korba ma na pewno taki sam rozstaw tarcz. Chodziło mi o to, czy uciąg linki jest taki sam. Tzn. czy takiemu samemu wychyleniu wózka odpowiada taki sam uciąg linki. Np. w przypadku przerzutki tylnej, Tiagra 4700 nie jest kompatybilna z żadną inną grupą. Podejrzewam, że w przypadku przedniej przerzutki jest lepiej, ale pewności nie mam. Trzeba by sprawdzić w jakiejś sensownej dokumentacji technicznej. Zastosowanie przerzutki przedniej MTB powinno być optymalne. Pojemnością zbytnio bym się nie przejmował. Zapewne jest jakiś zapas, poza tym, zależy mi głównie na dobrej pracy na blacie. Nawet jak na młynku czasem coś będzie tarło i trzeszczało to nic się wielkiego nie stanie. Te kombinacje traktuję jako pomocnicze tylko na strome podjazdy z bagażem.

            Przyszło mi do głowy jeszcze inne rozwiązanie. Żeby odsunąć przerzutkę przednią od osi roweru na zewnątrz. Być może dałoby się to zrobić. I tu na szybko mam dwa pomysły – przerzutka na hak + nietypowa obejma lub przerzutka z obejmą do grubszej ramy i niesymetryczny adapter. Linia łańcucha dla szosy 2s to chyba 43.5 mm, linia dla 2s MTB chyba 48.8 mm – trzeba by przesunąć ponad 5 mm.

        • @PABLO Raczej powinieneś napisać „na młynku JA jeżdżę bardzo sporadycznie”, nie przekładałbym tego na ogół.

          @Pepe Uciąg linki z przodu chyba (podkreślam – chyba) cały czas jest taki sam w szosie i MTB (czy to SRAM czy Shimano), ale to trzeba sprawdzić. Dlatego przerzutka dogada się z klamkomanetką. A to czy przerzutka zagra z korbą, to już jest niezależne od uciągu linki, tylko od konstrukcji przerzutki.

          • Łukaszu, no właśnie… CHYBA… uciąg linki jes taki sam :-)
            Pablo dobrze zastanawia się: czy temu samemu wychyleniu wózka odpowiada taki sam uciąg linki. Bo mogłaby być np taka sytuacja: klamkomanetka Sora ciągnie linkę o 1cm i przesuwa wózek o odległość „x” (standard między tarczami korby), a klamkomanetka Tiagra ciągnie linkę o 1,5cm ale nadal przesuwa wózek o odległość „x” (mamy zmienioną konstrukcję przerzutki i klamkomanetki) – w takiej sytuacji klamkomanetka Tiagra będzie inaczej przesuwać wózek Sory. W tej sytuacji uciąg linki i konstrukcję przerzutki należy rozważać jako kompletny układ.

          • Ciąg linki to zwyczajowo informacja, o ile przesunie się przerzutka, gdy na manetce ruszymy linkę o 1 mm. Np. przypadku shift ratio 1.7, gdy pociągniemy linkę w manetce o 1 mm, wózek przerzutki przesunie się o 1,7 mm.

            Sprawdziłem temat kompatybilności, zresztą sam o tym pisałem: https://roweroweporady.pl/kompatybilnosc-napedow-rowerowych/

            Ciąg linki w przerzutkach MTB i szosowych jest odrobinę inny, ale najczęściej da się to wyregulować.

            A jeżeli chodzi o tą najnowszą Tiagrę 4700, to przy wielu produktach (np. różnych adapterach) podają, że nie jest kompatybilna z nimi :) Z tyłu ma ponoć taki sam ciąg linki jak 11. rzędowe 105/Ultegra/Dura-Ace (choć z tym ostatnim też bym uważał), ale nie ze wszystkim i wszędzie się dogada. Temat kompatybilności jest ogromny i często trzeba rozpatrywać bardzo konkretne przypadki, bo w jednym coś zadziała, a w drugim nie.

  • Poprawka: podniesiona oś obrotu klamki występuje tylko w wersji Di2.
    https://www.bicycling.com/bikes-gear/a27376597/shimano-grx-launch/

      • Witam, mam pytanie o kompatybilność przedniej przerzutki, chciałbym przy zastosowaniu korby GRX i przedniej przerzutki GRX dać manetkę SLX będzie to działać?

        • Niestety, nie będzie działać, przynajmniej fabrycznie. Można kombinować z adapterem ciągu linki, typu Shiftmate, ale czy i jak to działa – tego nie wiem z praktyki.

    • To akurat bez sensu. W grupach elektronicznych można ją zrobić w dowolnym miejscu a wszystko zależy od dobrania czułości czujnika