Pytanie zadane w tytule wpisu może się na pierwszy rzut oka wydawać banalne. Bo pierwsza odpowiedź jaka ciśnie się na usta jest taka: kup taki rower jaki Ci najbardziej odpowiada. Nieraz dostaję od czytelników właśnie takie pytanie. Ktoś nie jeździ dużo, nie ma większego doświadczenia z rowerami, nie wie jakiego typu rower wybrać i chce się dowiedzieć jaki jest „najlepszy”. Specjalnie biorę to słowo w cudzysłów, ponieważ gdyby istniał rower, który będzie bardzo szybki na asfalcie, ale jednocześnie da sobie radę na ostrym górskim odcinku, to nikt by nie produkował innych rowerów :) A wiele osób właśnie takiego roweru szuka, swoistego świętego, kolarskiego Graala. Na początku rozwieję te złudzenia, każdy rower jest stworzony do specyficznych zastosowań i choć jest sporo uniwersalnych rowerów, to są one po prostu rozsądnym kompromisem, który próbuje połączyć ogień z wodą.
Swego czasu wysnułem teorię, że najwygodniejszym rowerem do poruszania się po mieście będzie rower górski. Głównie ze względu na szerokie opony, które dobrze amortyzują dziurawe drogi i wysokie krawężniki. Sam kiedyś sobie żartowałem z osób, które kupują rower górski, tylko po to by jeździć nim po osiedlu. Ale z czasem doszedłem do wniosku, że nieważne do czego rower został stworzony, ważne czy jego używanie w danych warunkach jest uzasadnione. I jazda góralem w mieście jak najbardziej jest. Może w bogatszych niż Polska krajach niekoniecznie, ale u nas jazda rowerem to często walka o przetrwanie, gdzie przynajmniej komfort jazdy będzie większy.
Ale wracając do wyboru roweru. Kategoryzując je możemy przyjąć prosty podział ze względu na rodzaje rowerów: rowery górskie w góry, rowery trekkingowe na turystyczne wyjazdy, rowery crossowe trochę na asfalt, trochę na lekkie bezdroża. Tylko spójrz na przykład, który podałem ciut wyżej. Nikt przecież nie zabroni nam jeździć góralami po mieście, czy wybrać się crossem w góry. Trzeba tylko zdawać sobie sprawę z ograniczeń, które przed nami staną.
Postaram się teraz w kilku podpunktach wypisać wady i zalety każdego typu roweru. Znając je łatwiej będzie wybrać odpowiedni rower dla siebie. Zakładam, że szukamy roweru do amatorskiej i bardziej rekreacyjnej jazdy.
Rower górski
– Szerokie opony, które dobrze amortyzują nierówności i pozwalają na łatwiejszą jazdę w terenie, ale można oczywiście włożyć węższe wedle uznania i potrzeb.
– W zależności od geometrii ramy można na nim siedzieć w bardziej pochylonej lub wyprostowanej pozycji, najlepiej przed zakupem to sprawdzić.
– Do wyboru koła 26, 27.5, 29 cali, choć obecnie w wyższych modelach koła 26″ już się nie pojawiają.
– Często konstrukcja roweru górskiego jest bardziej pancerna: mocniejsze obręcze, solidniejsza rama. Ale oczywiście wiele zależy od budżetu.
– Skok amortyzatora w góralach (z przednim amortyzatorem) to najczęściej 80-100 milimetrów. Choć zdarzają się modele z kategorii trail (ścieżkowce), które wyposażono w większy skok 120-140 mm.
– Rowery górskie to nie tylko hardtaile (czyli takie, jak widać na zdjęciu wyżej – z jednym amortyzatorem). W sklepach dostępnych jest wiele typów rowerów górskich, przykładem niech będzie rower enduro Kross Moon z pełnym zawieszeniem.
– Zazwyczaj napęd skrojony jest pod jazdę terenową, czyli ma dostępne bardziej „miękkie” przełożenia, które ułatwiają podjeżdżanie.
Rower trekkingowy
– Węższe opony, które zapewnią komfort na asfalcie, ale także pozwolą na szybszą jazdę. Można je wymienić na szersze (i jednocześnie wyższe), trzeba tylko pamiętać o błotnikach i konstrukcji ramy.
– Dodatkowe wyposażenie: każdy rower trekkingowy ma fabryczne błotniki, bagażnik, stopkę, a także w wyższych modelach oświetlenie na dynamo (najlepiej w schowane w piaście), ergonomiczną kierownicę, czasem pompkę.
– Wygodniejsza i bardziej wyprostowana pozycja za kierownicą niż w góralu, choć znów wiele zależy od geometrii konkretnego roweru.
– Najczęściej rowery mają koła 28 cali (obręcz ma identyczną średnicę co koła 29 cali, różnica tkwi wyłącznie w wysokościach opon), ale można znaleźć trekkingi z kołami 26 cali.
– Można znaleźć rower ze sztywnym widelcem. Takie rowery są lżejsze i amortyzator nie pochłania niepotrzebnie energii podczas pedałowania. No chyba, że kupimy rower z możliwością blokowania amortyzatora, np. Kross Trans Global. Co ciekawe sztywne widelce można znaleźć albo w najtańszych rowerach trekkingowych, albo w tych z wyższej półki. Na średniej półce cenowej dominują amortyzatory (zapraszam do lektury wpisu – Amortyzator czy sztywny widelec).
– Amortyzator ma najczęściej 50-65 milimetrów skoku. Do jazdy po asfalcie i szutrowych drogach nie potrzeba więcej.
– Rowery trekkingowe mają trochę słabszą konstrukcję, mniejsze przekroje rur ramy, mniejszą średnicę goleni amortyzatora. Ale nie są też narażone na uszkodzenie jak górale.
– Napęd najczęściej pozwala na uzyskanie twardszych przełożeń. Standardem jest korba z tarczami 48/36/26.
Rower crossowy
– Teoretycznie można by powiedzieć, że jest to rower trekkingowy, tylko bez akcesoriów. U wielu producentów tak właśnie jest. U części z nich rowery crossowe mają ciut bardziej agresywną geometrię, choć nadal jest ona komfortowa.
– Tutaj koła to też 28 cali, opony najczęściej mają szerokość od 38 do 44 milimetrów. Śmiało można włożyć szersze (i wyższe opony), choć przed zakupem warto sprawdzić czy zmieszczą się w ramie/widelcu oraz czy przednia nie będzie ocierać o but podczas skręcania. Do bardzo wielu rowerów crossowych nie uda się włożyć opon o szerokości np. 2,35 cala, co w góralach uda się bez problemu.
– Sztywne widelce też tutaj występują, ale bardzo sporadycznie. Ze sztywnymi widelcami są produkowane rowery typu fitness, ale te postawiłbym ciut bliżej roweru szosowego niż crossowego. Choć to temat na osobną dyskusję, na którą zapraszam do wpisu o rowerach fitnessowych.
– Amortyzator ma najczęściej 50-65 milimetrów skoku. Do jazdy po asfalcie i szutrowych drogach nie potrzeba więcej.
– Rower crossowy zazwyczaj jest wyposażony w napęd dokładnie tego samego typu, co w rowerze turystycznym (trekkingowym).
Rower górski czy crossowy? A może trekkingowy?
Przygotowane przeze mnie zestawienie mogło odpowiedzieć na sporo Twoich pytań, ale jednocześnie zasiać jeszcze większy zamęt. Doskonale zdaję sobie z tego sprawę. Przecież do roweru górskiego czy crossa też da się założyć błotniki i bagażnik. Przecież do crossa i trekkinga da się często założyć szersze opony. Przecież pozycję na rowerze da się trochę wyregulować mostkiem i kierownicą.
Ja od siebie powiem tylko tyle, że do sporadycznej jazdy po asfalcie i ubitych drogach gruntowych wybór nie ma większego znaczenia. Najważniejsze by rower był dobrze dopasowany rozmiarem ramy, ale to na jaki typ się zdecydujemy, to już rzecz gustu. Ale do typowej jazdy po górach (off-road), oczywistym wyborem będzie rower górski. Zdarzyło mi się kiedyś wjechać crossem na niewielki szczyt w Beskidzie Żywieckim, ale okupiłem to późniejszą wymianą obręczy. Rower trekkingowy zapewni najwygodniejszą pozycję, będzie zatem optymalnym wyborem na dalsze, asfaltowe podróże. Ale jeżeli podczas tych podróży planujesz zawadzić o pustynię czy kamieniste drogi – pomyśl o rowerze górskim z odpowiednimi oponami. Rower crossowy będzie kompromisem na niewymagające trasy asfaltowe i gruntowe.
Warto przejechać się na rowerach znajomych, popytać o ich doświadczenia. Liczę też na Waszą dyskusję w komentarzach. Do jednego wniosku pewnie nie dojdziemy, ale pogadać zawsze warto :)
Zapraszam również do lektury cyklu podobnych wpisów z serii „Jaki rower kupić”:
1. Jaki rower kupić do konkretnej kwoty
2. Rower górski, crossowy czy trekkingowy
3. Rower szosowy, gravel czy przełajowy
Witam!
Poszukuję roweru dla 13-letniej córki, w związku z czym trafiłam na Pana artykuł, bardzo dużo mi wyjaśnił :) Jednakże…w dalszym ciągu zastanawiamy się nad wyborem roweru, czy będzie to rower crossowy czy trekkingowy. Przeznaczeniem jest w większości jazda po mieście, ścieżkach rowerowych, ale również poza teren miejski (np.las). Nie mam zbytnio pojęcia, który rower byłby najlepszą opcją dla córki. Mamy kilka modeli na oku. Czy mógłby Pan nam doradzić odpowiedni wybór? Będę bardzo wdzięczna za pomoc :)
– Romet Gazela
– M-Bike T-Bike
– M-bike CRS 10
– Kross Evado 3.0
– Kross Evado 4.0
– Kross Trans 3.0
– Romet Gazela 26
– Romet Orkan 1
Serdecznie pozdrawiam
Ewa
Cześć,
pierwsza sprawa – rower musi być dostępny :) Druga sprawa – ma się podobać. Trzecia sprawa – ma być wygodny (czyli dobry rozmiar ramy). Osprzęt w rowerach z tej półki cenowej jest do siebie dość podobny.
Polecane rowery w różnych przedziałach cenowych znajdziecie tutaj: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/
Niemniej kierowałbym się na początek tym co napisałem na początku.
Cześć,
Szukam roweru crossowego do długich podróży ale z możliwością na offroad, czyli z amortyzatorem.
Znalazłem takie trzy, które moim zdaniem za fajne, ale nie jestem w stanie podjąć ostatecznej decyzji bo nie znam się na podzespołach itd.
Będę ogromnie wdzięczny za radę i pomoc.
https://www.greenbike.pl/rower-crossowy-specialized-crosstrail-elite-carbon-2018-p-2756.html?fbclid=IwAR23EqMljZ1qRrPUHeuzKjmHWdDNU_o1qnzq-qYk8TP3Jv7hrS8wQ3ahzrg
https://www.rosebikes.pl/rose-multisport-2-fitness-men-2693496?product_shape=Matt-Black%2FShiny-Grey
https://www.cube.eu/pl/2020/bikes/tour/cross/cube-cross-pro-bluenred-2020/
Pozdrawiam,
Igor Kozarow
Cześć,
wszystkie trzy rowery są fajnymi maszynami, od tego warto zacząć.
Ale… Spec z jednej strony zbudowany jest na karbonowej ramie, co można uznać za atut (niższa waga, teoretycznie lepsze tłumienie drgań). Z drugiej zaś strony ma bardzo tani, sprężynowy widelec, niby z ich technologią „Brain”, która zapobiega uginaniu się amora na podjazdach, ale to nadal stalowa sprężyna, której nijak się nie da regulować. Do tego piasty no-name (nie podejrzewam Speca o włożenie tam badziewia, ale serwisuj to potem, jeżeli nie wiadomo co to jest).
Rose i Cube są wyposażone w amortyzator powietrzny RockShox Paragon Gold. Miałem okazję jeździć na rowerze z tym widelcem – to klasa sama w sobie w kategorii cross/trekking. Za pomocą pompki do amortyzatorów ustawisz sobie w nim ciśnienie takie, aby był dopasowany do Twojej wagi i preferencji. Poza tym tego typu amortyzatory są lepiej wykonane i płynniej pracują. Do mocny punkt tych dwóch rowerów.
Porównując wyposażenie, Cube ma lepszą korbę i przednią przerzutkę (nie rozumiem czemu nie dali manetek z tej samej grupy XT, tak aby wykorzystać pełnię możliwości przerzutek), ale bez manetek XT to nie jest jakiś ogromny plus. Rose natomiast ma dwie grupy wyższe piasty (czyli obstawiam lepsze uszczelnienie), wyższej klasy opony, bardzo fajne, ergonomiczne chwyty. W ogóle obstawiam, że Rose będzie miał mniejsze oszczędności w detalach. Tam gdzie większość producentów wkłada np. najtańsze tarcze hamulcowe, tam Rose nie żałuje lepszych. Nie wiem jak jest w tym przypadku w porównaniu z Cube, ale mówię z pewnego doświadczenia.
Tak czy owak, Rose i Cube wyglądają podobnie dobrze. Spec moim zdaniem przez amortyzator duuużo traci w tym porównaniu.
Podrzucę Ci jeszcze jedną, ciekawą opcję, czyli Canyona Pathlite 6: https://www.canyon.com/pl-pl/hybrid-city/touring-bikes/pathlite/pathlite-6/2792.html
Też ma niezły, powietrzny amortyzator i napęd 1×12. Zakres przełożeń wystarcza do rozbujania roweru do ponad 40 km/h, a jeżeli chodzi o lekkie przełożenia, to są jeszcze lżejsze niż w Cube czy Rose. Brakuje trochę manetki XT (tak jak w Cube), ale to detal.
A co sądzisz o tym rowerze? Czy za tą cenę jest ok?
https://www.cube.eu/pl/2021/bikes/city-tour/offroad/nature/cube-nature-exc-blackngrey/
Główna różnica jaką widzę w porównaniu z tamtym Cube to trochę słabszy amortyzator i piasty z niższej grupy. Ale tak czy owak to też bardzo dobry rower.
Dzień dobry,
w poszukiwaniu roweru trafiłam na Pana blog i mimo, że porad w nim bardzo dużo wciąż nie wiem, który z wybranych rowerów byłby najlepszy. Obecnie zastanawiam się nad UNIBIKE Flash Eq Lds, Emotion Eq oraz Vision Lds.
Głównie zależy mi na rowerze, który zarówno nada się na asfalt, jak i drogi polne, leśne i wszelkie inne nierówne. Z uwagi na to, że przy klasycznych sportowych rowerach pozycja jazdy mi nie odpowiada ( częsty ból pleców) odrzuciłam rower Kellys Vanity, którym się jechało bardzo dobrze.
Z uwagi na obecny brak rowerów mam do wyboru 3 powyższe ( kellys wyeliminowany z uwagi na pozcyję jazdy, chyba że da się w nic coś ugrać na rzecz bardziej „miejskiej, trekkingowej” pozycji jazdy :D ). Poniżej załączam linki. Proszę o wskazówki czym się kierować oraz na co zwracać uwagę przy wyborze tego typu rowerów. Rozumiem, że dla mieszanki dróg najlepszą opcją byłby rower crossowy. Czy obecny Flash lub Emotion ma wystarczająco dobry osprzęt itd.?
Będę naprawdę bardzo wdzięczna za pomoc i wszelkie wskazówki.
1. https://www.unibike.pl/visionlds.html
2. https://www.unibike.pl/flasheqlds.html
3. https://www.unibike.pl/emotion275eq.html
Cześć,
jeżeli chodzi o Kellysa, to można byłoby spróbować wymienić w nim wspornik kierownicy na regulowany, tego typu jak jest w Unibike’ach. To nieduży koszt, a pozwoli na przysunięcie kierownicy bliżej siodełka i wyprostowanie pozycji. Oczywiście nie można z tym przesadzić, ponieważ rower może stać się trudny w prowadzeniu. Unibike’i są już pod tym względem fabrycznie wyposażone i może się okazać, że bardziej pod tym kątem przemyślane.
Wszystkie te Unibike’i są w porządku. Vision to typowy rower trekkingowy – duże koła, amortyzator o małym skoku (możliwym ugięciu), dynamo w przednim kole napędzające lampki, rama z bardzo niskim przekrokiem ułatwiającym wsiadanie.
Flash czerpie troszkę więcej cech z roweru górskiego, choć nadal mamy tu bardziej turystyczne opony, to skok amortyzatora jest większy i mamy tu hamulce tarczowe (dadzą lepsze hamowanie, zwłaszcza w deszczu).
Emotion idzie jeszcze bardziej w stronę „górala” – amortyzator ma jeszcze większy skok (bardziej ugnie się na dużych dziurach), koła są trochę mniejsze, a opony szersze. To da lepszą przyczepność podczas jazdy poza asfaltem.
Generalnie każdy z tych rowerów jest w porządku, różnią się trochę budową, ale jeżeli masz możliwość przysiąść się do każdego z nich, wybierz ten, na którym czujesz się najlepiej, ponieważ z każdego będziesz zadowolona.
Dzień dobry który z tych rowerów rekomendował by Pan do kupna ?
Indiana X-pulser 6.9
Indiana X-pulser 6.9 M21
P.S te dwa wydają się identyczne ale pewnie są różnice w szczegółach.
Czy ten rower:
Superior XC 889
Dziękuję i pozdrawiam
MB
Cześć,
tak, te Indiany są prawie tak samo wyposażone. W zasadzie różnica tkwi w przedniej przerzutce (jeden ma Deore, a drugi SLX czyli oczko wyższą) oraz w korbie (FSA vs Shimano – FSA to świetna firma, ale wybrałbym Shimano gdybym miał taką opcję). Co ciekawe, w ofercie Indiany jest jeszcze model Storm X7 w tej samej cenie :) http://bit.ly/indianastorm
Ma sztywne osie, najprawdopodobniej lżejszą ramę oraz oczko wyższy amortyzator (Rock Shox Recon zamiast 30). Nie wiem jak z geometrią ramy w obu rowerach, tego niestety Indiana nie podaje. Być może któryś model jest bardziej nakierowany w sportową stronę.
Superior też wygląda w porządku, nie ma co prawda tak fajnego amortyzatora jak Indiana, ale Suntour XCR Air też daje radę. Kwestia przymiarki do każdego z tych rowerów, bo podstawowa sprawa to to, żeby był dla Ciebie wygodny.
Chciałabym się poradzić, bo nigdzie nie znalazłam odpowiedzi. Czy do roweru krossowego damskiego, o wadze 13,8 kg, fotelik zamocowany do ramy to bezpieczne wyjście? Dziecko ma ok 20 kg. I zastanawiam się, czy to w ogóle stabilne i bezpieczne rozwiązanie przy tak lekkim rowerze….
Cześć,
jeżeli rower ma solidną ramę, to niższa waga nie robi tutaj żadnego kłopotu.
witam,
od kilku miesięcy szukam roweru dla siebie (185cm/przekrok 85cm i waga 80kg). Najbardziej skłonny jestem pójść w kierunku cross jednak znaleźć teraz coś przyzwoitego graniczy z cudem. Nie ukrywam, że będzie to zakup na następne kilka lat, więc wolę zdecydować się na lepsze wyposażenie + przyzwoity amortyzator z przodu. Jednak po przeczytaniu kilku komentarzy zaczynam się zastanawiać czy może jednak wybrać MTB z bardziej wyprostowaną pozycją, chociaż w tym wypadku martwi mnie mniejsza liczba przełożeń. Zamierzam jeździć po asfalcie i drogach leśnych stosunek ok. 60/40 (żadnego ciężkiego terenu – chociaż luźny piach też może się trafić). Budżet w granicach 3 – 3,5 tys. Muszę też dodać że często jeździ ze mną syn w foteliku (waga z fotelikiem ok 18kg) mocowanym do sztycy podsiodłowej i tu znowu rodzi się pytanie o wytrzymałość ramy w crossie.jestem świadomy że nie ma roweru do wszystkiego i z czegoś będzie trzeba zrezygnować mimo to chcę aby to był udany zakup.
Cześć,
a jakie jest Twoje pytanie? Bo nikt za Ciebie na tym rowerze jeździć nie będzie :) Tekst o tym czy wybrać rower górski czy crossowy jest powyżej :)
Moje pytanie brzmi czy rama/tylne koło w rowerze cross poradzą sobie z takim użytkowaniem (jazda w terenie z podwieszonym fotelikiem)? Domyślam się że na rowerach jeżdżą osoby cięższe niż moja waga + dziecka jednak w moim przypadku chyba trochę inaczej rozkłada się to obciążenie dlatego proszę o wskazówki.
Przeszukując jeszcze modele crossow trafiłem na Northtec Celedon DB DR który odpowiada mi pod względem wyposażenia.
https://nrowery.pl/14-crossowe/97-caledon-db-dr.html
Tylko znowu wg sugerowanych rozmiarów jestem na pograniczu 19 i 21″.ktory wg Ciebie byłby bardziej odpowiedni?
Cześć,
jeżeli chodzi o rozmiar, to najlepiej wybrać się do sklepu i przymierzyć do obu rozmiarów. Nie ma lepszego rozwiązania.
Natomiast odnośnie „jazdy w terenie” to z tym słowem bardziej wiązałbym rower górski, zwłaszcza z dodatkowym obciążeniem tylnego koła w postaci fotelika. Będzie po prostu stabilniej i pewniej się jechało na szerszych oponach.
Oczywiście jeżeli „teren” to gruntowe drogi i płaskie, leśne ścieżki to i cross sobie poradzi (poza kopnym piachem).
A Caledon wygląda fajnie i niczego mu nie brakuje. Jednak na oponach o szerokości 40 mm nie liczyłbym na ogromne właściwości terenowe. Fajnie się na takich jeździ po bezdrożach, ale nie oczekuj cudów :)
Bez sensu porównanie. Rowery trekkingowe i crossowe były dobre 20 lat temu, w czasach gdy:
1. rowery górskie miały koła 26 cali
2. nie istniały gravele
Dziś mamy do wyboru:
1. rowery z kołem 27.5
2. 29er
3. gravele
Zatem wybór powinien być pomiędzy:
1. rekreacyjnym rowerem górskim 27.5 lub 29er do którego możemy włożyć węższą oponę gdy nie jeździmy w terenie.
2. gravelem
Trekkingi i crossy to przestarzałe złomy w dzisiejszych czasach.
Witam.
Też jestem na etapie wyboru roweru trekkingowego/crossowego. Do tej pory jeździłem na góralu GIANT XTC, ale troszkę już jestem zmęczony i stawiam bardziej na wygodę i uniwersalność :) Chciałbym mieć bagażnik i błotniki oraz nie martwić się o światła w razie potrzeby, Koła 28 i węższe opony to oczywisty wybór przy zmianie z 26″. Wagę roweru niestety też biorę pod uwagę.
Zastanawiam się na rowerem KTM DoubleDisk z przerzutkami 3×9 z pełną amortyzacją i hamulcami tarczowymi. Oglądałem również w Decathlonie Riverside 920 z biegami 1×11. Szczytem marzeń byłby rower na piaście Rohloff 14-biegowej, ale znaleźć coś w PL w rozsądnej cenie niestety graniczy z cudem.
Wpadł mi również w oko Cube Travel SL z piastą 8-biegową, minusem, a może plusem jest sztywny widelec. Waga to ok. 14 kg.
Po krótkiej przejażdżce ciężko mi zadecydować, pozycja ok, biegi na miasto wystarczające, na kostce troszkę jednak telepie bez amortyzacji.
Jeżdżę głównie po szutrze i ubitych ścieżkach oraz rowerowych asfaltowych oraz kostce, ale często lasek czy polany też się napatoczą, dystanse raczej niezbyt duże, bo max 50 km.
No i teraz dylemat co wybrać? Im więcej czytam, oglądam, tym większy mętlik mam w głowie :)
Pomożecie? :D
Cześć,
ale na jakie pytanie chcesz znać odpowiedź? Jeżeli na sztywnym widelcu jest dla Ciebie za twardo, szukaj roweru z amortyzatorem.
Jeżeli masz jakieś konkretne rowery na oku, to po pierwsze patrz właśnie na wygodę i dopasowaną do Ciebie geometrię, bo to podstawa. Wyposażenie to rzecz wtórna, ale te, o których tu piszesz są już fajnie przygotowane.
Bardzo fajny artykuł. Od 10 lat użytkuję Unibike Expedition jeżdżąc do pracy przez okrągły rok. Obecnie szukam czegoś nowego w rozsądnych pieniądzach i najważniejsze bez AMORTYZATORA. Ten po 10 latach użytkowania został wymieniony już dwa razy i uważam ten element za zupełnie niepotrzebny,zwłaszcza zimą bo po prostu nie działa. Łukaszu,czy możesz spojrzeć na linki poniżej i zobaczyć co to za wynalazki?Zastanawiam się nad jednym z nich ale nie znam marki. Dzięki Damian
https://www.bikester.pl/vermont-kinara-rower-trekkingowy-czarny-886158.html
https://www.bikester.pl/ortler-mainau-rower-trekkingowy-czarny-885945.html
Zdecydowanie brałbym trochę droższego Ortler Mainau, ma 8. rzędową kasetę, a nie 7. rzędowy wolnobieg. Różnica tkwi nie tylko w liczbie przełożeń, co nie ma aż takiego znaczenia, ale bardziej w solidności i większej przyszłościowości rozwiązania, jakim jest kaseta.
Poza tym to prosty i całkiem sensowny, jak za te pieniądze, rower.
WItam
Również szukam porady – otóż rozglądam się za rowerem który będzie maksymalnie lekki ( oczywiście w rozsądnej cenie ) i będzie użytkowany głównie po ulicy i w lasach ( np ścieżki rowerowe ) – turystycznie.
Witam
Szukam roweru do jazdy po mieście oraz ścieżkach rowerowych, aby był lekki i nie obciążał kręgosłupa lędźwiowego w cenie do 2 tys. Jaki model by mi Pan zasugerował .Zaznaczam, ze jestem wiekowa 48 lat :). Pozdrawiam
Cześć,
polecane rowery w różnych przedziałach cenowych znajdziesz na blogu w tym wpisie: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/
Cześć,
tu znajdziesz polecane przeze mnie rowery w różnych przedziałach cenowych: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/
Jeżeli chcesz rower maksymalnie lekki, to ciekawą opcją będzie rower fitnessowy albo grawelowy, które też znajdziesz w moich zestawieniach.
fajny artykuł. Mega pomocny. Szkoda, że go przeoczyłem. Kupiłem northec viking 29 o ramie 19 i mimo przetestowania wielu rowerów okazuje się, że ten nie jest wygodne. Niby rama dobrana do mnie a jednak nie czuje się komfortowo. Chciałbym podnieść mostek i go ewentualnie skrócić – bo to powinno rozwiązać moje problemy. A szkoda,. że nie wiedziałem to wziąłbym rower crossowy bo ostatnio to 90% asfalt a pozostałe to drogi szutrowe. Plusem jest to, że zmieniłem opony z 2,1 na 1,7 – chciałbym więcej ale bałem się, że spadną. A później gdzieś czytałem, że może by weszło 1,4 …. ale nie wiem. Same niepowodzenia
Proszę o poradę – chcę kupić mężowi rower trekkingowy. Wzrost 181cm, waga 90kg. Jakiej wielkości powinna być rama? Myślałam nad rowerami:
1. https://www.rowerymerida.pl/produkt1814/freeway-9500-disc-man-rower-merida.html
2. https://allegro.pl/oferta/batavus-zonar-v27-trekking-15kg-h57-2019-od-reki-7835038625?fbclid=IwAR2d8WKsVyXbMl4K7G04vdpZNVHMi0FBB3P2jtmiA00bXM5Gb4Xn22poGr4#container-installments
3. https://www.greenbike.pl/rower-trekkingowy-kross-trans-100-2018-rock-shox-air-p-3538.html?fbclid=IwAR36TSiKRDV4mGHObXw36NAS_2Xl6h0Q4Fno5a2ZIvK7vGyCdX4tVktiwxE
4. http://sklep.k2rowery.pl/rower-bottecchia-lite-cross-245-19-p-1661.html?fbclid=IwAR0ybfinPVEJq4AHFQk6M2BnpUuLAYjNZ2TFPI8eL4pYfnADo-LlmA6-GyM
5. https://trekking24.pl/pl/rowery-turystyczne-2019-romet/3625-rower-trekkingowy-romet-wagant-7-2019-5907782726478.html?fbclid=IwAR3PvF6reeGjDF1IqyCBWQFHCBehdC24kUeCz4ss2WOaQF0JEoQVOX0OMKg#/422-rozmiary_romet-21
Który by Pan polecił?
Cześć,
wszystkie te rowery są dobrze wyposażone. Jeżeli szukasz roweru z amortyzatorem, to postawiłbym na Krossa, a jeżeli ma być lżejszy ze sztywnym widelcem – to na Batavusa.
Jeżeli chodzi o rozmiar ramy, najlepiej będzie, jeżeli mąż przysiądzie się do roweru i sprawdzi na którym czuje się najlepiej. Kupowanie w ciemno to spore ryzyko.
Witam, prosze o poradę chce kupić rower crossowy, 182cm wzrostu 105kg wagi, do jazdy po asfalcie czasami jakies bezdroża lasy. Podobają mi się rowery kross evado 1.0, 2.0, 3.0 z 2019roku. Jaka jest różnica miedzynimi oprócz ceny. Pozdrawiam
Zobacz na „polską” markę Lazaro i ich model Integral V3. Jest na świetnym osprzęcie – dużo bogatszym od oferty konkurencji – w Lazaro masz pełną grupę Shimano Alivio zapewniającą 27 przełożeń.
W produktach konkurencji to mix grup Shimano Altus i Acera z dźwigniami Tourney.
Lazaro Integral V3
Mam ten rower od 3 lat i nadal jestem z niego bardzo zadowolony.
A wracając do Twojego pytania –
Evado 1.0 – 21 biegów, waga brak amortyzatorów, hamulce V-brake, od poniższych w zasadzie różni się całym osprzętem
Evado 2.0 – 21 biegów, waga 14.7 kg, hamulce V-brake, amortyzatory przód/siodełka
Evado 3.0 – 24 biegi, waga 15.3 kg, hamulce tarczowe, amortyzatory przód/siodełka
Różnice są również w dźwigniach, manetkach kasecie i łańcuchu.
Witam.
Poszukuję roweru do wycieczek rowerowych max 50-70km oraz dojazdu do pracy. Teren to leśne, ubite ścieżki oraz asfalt. Rower z pewnością wyposażę w bagażnik, torbę oraz błotniki. Zastanawiam się pomiędzy rowerem trekkingowym a gravelem.
Dodatkowym parametrem wyboru jest wygoda i tutaj nie wiem czy wygodniejsza pozycja jazdy jest na rowerze trekkingowym czy na gravelu? Czy amortyzator jest polecany do jazdy po leśnych duktach czy na sztywnym widelcu nie będzie większej różnicy? Który typ roweru mógłby Pan polecić na takie wycieczki?
Cześć,
jeżeli chodzi o pozycję za kierownicą i jej wygodę, to kwestia indywidualna. Na crossie plecy będą trochę bardziej wyprostowane, na gravelu o łagodnej geometrii też nie będzie się siedzieć w pochylonej mocno pozycji, niemniej najlepiej się przymierzyć.
Na pewno sztywny widelec nie jest mile widziany podczas jazdy po korzeniach czy kamieniach. Oczywiście mając w rowerze opony o szerokości 1,8-2 cale (bo i takie gravele bywają), sztywny widelec nie będzie taki zły. Do jazdy po asfalcie, gruntowych czy szutrowych drogach – też sztywny widelec daje radę. Jazda w trudniejszym terenie na sztywniaku to jednak masochizm :) Odsyłam po więcej do tego wpisu: https://roweroweporady.pl/amortyzator-rowerowy-czy-sztywny-widelec/
Co nieco w tym temacie pisałem jeszcze tu: https://roweroweporady.pl/rower-gorski-czy-gravelowy-ktory-kupic/
Tam co prawda było o rowerach górskich, a cross to taki „lżejszy” góral w dużym uproszczeniu. Ale jakieś wnioski z tego też można wyciągnąć. Każdy z tych rowerów ma swoje zalety, ale wyboru musisz dokonać Ty. Nie ja, nie sprzedawca w sklepie, nie ludzie komentujący w internecie.
Hej,
generalnie w Evado 1.0 zamontowano najwięcej części no-name: amortyzator, piasty, korba, łańcuch – nie wiadomo kto jest producentem lub jest on kompletnie nieznany.
Dokładając 150 zł do Evado 2.0 dostajemy amortyzator Suntour o większym skoku, lepszą tylną przerzutkę, manetki cynglowe zamiast obrotowych i korbę Suntour.
Dokładając kolejne 300 zł do Evado 3.0 dostajemy oczko wyższy amortyzator, piasty Joytech, 8. rzędową kasetę zamiast 7. rzędowego wolnobiegu (świetna sprawa dla jeżdżących więcej niż 300 km rocznie), amortyzowany wspornik siodełka.
Zasadniczo im więcej planujesz jeździć, tym bardziej opłaca się dołożyć do Evado 3.0.
Dzień Dobry, super blog – i w związku z tym mam pytanie – szukam roweru którym pojeździłbym po drogach rowerowych w mieście, ale również po drogach leśnych – jadąc z 15 km nad jezioro. Przewiduję takie jazdy do dwóch godzin – co drugi dzień. Kwota jaką przewiduję na rower to do 3500 zł.
Cześć,
jeżeli nie planujesz większych szaleństw w terenie, a jednocześnie chcesz, żeby na rowerze jeździło się relatywnie lekko, to postawiłbym na rower crossowy. Tu znajdziesz całą serię polecanych przeze mnie rowerów: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/
Cześć! Świetny blog. Dzięki za super informacje. Dużo mi się wyjaśniło. Odezwę się jeszcze za jakiś czas z konkretnym pytaniem, bo jestem w trakcie wyboru nowego roweru (na poprzednim jeżdżę od 30 lat ;) i nie chcę się spieszyć z decyzją. Na razie serdeczne gratulacje! Great job :)
Witam. Szukam roweru na trasę ALpe-Adria. Obecnie jeżdżę na rowerze górskim, ale ostatnio pozycja na tym rowerze jest dla mnie mało komfortowa. Boli mnie dolny odcinek pleców. Myślę nad rowerem trekkingowym. Czy taki wybór byłby ok na tak długą trasę?
Cześć,
jeżeli to ma być trasa asfaltowa lub po gruntowych, ale utwardzonych drogach, to trekkingowym rowerem powinno być wygodniej. Musisz się oczywiście poprzymierzać w sklepie.
Łukasz, szukam roweru do wszystkiego do ok 3200 zł. Takiego, żebym mógł i przewieźć zgrzewkę wody i wjechać sobie spokojnie do lasu (bez obawy o zakopanie się w piachu) i normalnie pojeździć po mieście. Raz na „ruski rok” chciałbym spróbować swoich sił w jakimś wyścigu mtb. W sklepach zaproponowali mi Kellysa TNT 90 jak i Meridę Crossway 600. Nie bardzo mogę się zdecydować, który typ roweru wybrać, a przejechać się na obu też za bardzo nie mam jak, bo okoliczne sklepy delikatnie mówiąc mają gdzieś obsługę klienta i doradztwo w zakupie, a i z towarem też potrafi być kiepsko. Jak myślisz, który typ roweru bardziej by mi pasował?
Jeżeli chcesz dynamiczniej pojeździć po lesie i wziąć udział w zawodach MTB, to tylko rower górski. Crossem na upartego też się da, ale nie będzie to ani bezpieczne, ani szczególnie przyjemne.
TNT 90 wygląda okej, choć to chyba rower z 2017 roku, więc rozmawiałbym o większym rabacie, jeżeli jest do kupienia za 3200 zł.
Witam.Mam pytanie co uważasz o rowerze Unibike expedition ?Facet w rowerowym mówił ,że w tej cenie 2799zł nie znajdę Crossa z takim osprzętem
Nie przesadzałbym, w podobnej cenie jest np. Merida Freeway 9500 Disc: https://www.rowerymerida.pl/produkt1814/freeway-9500-disc-man-rower-merida.html
A ma oczko lepsze przerzutki i manetki. Ale żeby nie było, Unibike też wygląda bardzo dobrze i to będzie dobry zakup.
Witam. Zastanawiam się nad zakupem roweru. Mam dwie opcje :Kross Trans 4.0 oraz Kross Evado 4.0. Dylemat rzecz jasna to czy ma to być rower trekkingowy czy crossowy. Chcę nim jeździć do pracy i głównie po asfaltowych drogach oraz czasem pewnie po drogach leśnych. Czy rower trekkingowy wytrzyma w tych lasach? Zaplanowalam kupno roweru crossowego ale i tak muszę dokupić błotniki i chyba bagażnik więc zaczełam się zastanawiać bo trekking ma już wszystko. Po próbnej jezdzie na jednym i drugim stwierdzam, że na crossowym jest lżej no ale jest bez osprzętu więc siłą rzeczy :) i ciągle nie wiem..Może chociaż jakaś podpowiedź gdy chodzi o wymienione wyżej modele?
Cześć, w sumie cały wpis jest na ten temat :) W trekkingu na pewno dodatkową wagę dokłada stalowa kierownica, regulowany wspornik kierownicy, stopka, wymienione już przez Ciebie błotniki i bagażnik, a także dynamo w przednim kole i lampki. Evado 4.0 ma też lżejszą ramę, w trekkingach taka rama zaczyna się dopiero od modelu Trans 9.0
Powiem tak, jeżeli nie potrzebujesz dynama (czyli możliwości jazdy z włączonym oświetleniem także w dzień, bez martwienia się o stan baterii w lampkach), to cross też będzie dobrym rozwiązaniem. Dostaniesz trochę lepszą ramę, hamulce tarczowe, jeden dodatkowy bieg na kasecie.
Kupisz sobie porządny, relatywnie lekki bagażnik pod hamulce tarczowe, np. https://allegro.pl/oferta/sport-arsenal-bagaznik-217-ham-tarczowy-26-29-7771800603
Do tego przyzwoite błotniki, może stopkę. I rower nadal będzie lżejszy od trekkinga :)
Dzień dobry,
Szukam roweru typowo miejskiego (dojazd do żłobka i pracy ) ewentualnie sporadyczne wypady do parku.
Planuję kupić do roweru siedzisko dla dziecka (z tyłu), ale nie wiem czy do każdego roweru takie siedziska można montować.
Pownienem patrzeć na rowery trekkingowe czy crossowe? Miejskie to chyba nie dla mnie, pozatym nie chcę żeby sam rower ważył zbyt dużo.
Pozdrawiam,
Miłosz
Ps. Zastanawiałem się nad Kands Maestro Deore za ok. 1800zł, ale czy do takiego roweru dam radę zamontować siedzisko dla dziecka?
Jeżeli rower ma ważyć mniej, to raczej crossowy, czyli bez bagażnika, błotników, dynama itd. Jeżeli chodzi o fotelik, to najlepiej upatrzyć jakiś model, a potem wybrać się z rowerem do sklepu i przymierzyć.
Bardzo dziękuję za radę i serdecznie pozdrawiam!
Miłosz
Witam, planuje zakup roweru do jazdy sporadycznej, raz na jakiś czas wycieczka w weekend za Warszawę, czasem do pracy..rozwazam kross trans 1.0 i 2.0 damski. Czy wystarczy do takiej jazdy, czy lepiej dopłacić i wziąć 3.0?
Cześć,
różnica między wersjami 1.0 a 2.0 to (z tego co widać w specyfikacji) – markowa korba, oczko lepsza tylna przerzutka, inny model manetek do zmiany biegów (być może ciut wygodniejszy).
W modelu 3.0 dochodzi markowy amortyzator o większym skoku, dynamo w przednim kole zasilające lampki, więcej różnic nie widzę (przynajmniej w informacjach, które podaje producent)
Czy warto dokładać do 3.0? Główna różnica to dynamo, czyli możesz zapomnieć o ładowaniu baterii do lampek i po prostu jeździć z oświetleniem włączonym przez cały dzień.
Jeżeli nie jest Ci to potrzebne, to wersja 2.0 w zupełności wystarczy, a może i nawet 1.0.
Witam mam Merida crossway 20 v 2017 rok. Chciałbym wsadzić węższe i lżejsze opony(obręcze też bym chętnie zamienił na lzejsze jeżeli się da) na asfalt żeby był troszkę szybszy.Oglądałem film o rozmiarach obręczy i gum ale niewiele zrozumiałem.Czy mógłby mi Pan wytłumaczyć czy węższe opony wejdą na te obręcze które są w standardzie czy muszę kupować nowe obręcze,a jeżeli się da to czy polecił by pan jakieś(głównie asfalt ewntualnie jakieś semi-slicki). Koła to Cross 700 40C a obręcze nie wiem niestety,pisze aby na stronie Merida V. Z góry dziękuję za odpowiedź. https://www.goride.pl/meskie-2/merida-crossway-20-v-2017-odbior-osobisty?gclid=Cj0KCQjw4fHkBRDcARIsACV58_G2jWek4pulhnzDe05ii6jljMwhWMRlhDWFkD3df6t9U2gw-mKagVcaAjBfEALw_wcB
Witam,
Chciałbym kupić pierwszy rower bo długiej przerwie. Ostatnim moim rowerem był jakiś marketowy MTB na którym jeździłem do końca liceum co było jakies 15 lat temu :). Ogólnie byłem zdecydowany na Rockraidera 520 z założeniami jazdy rekreacyjnej po mieście i lasach (Warszawa i okolice) (raczej nie lubie jezdzic po drogach razem z samochodami). Z tym że jak poczytałem to do moich potrzeb lepiej nadawałby się rower Crossowy.
Tylko do 1500zł ciężko mi znaleźć jakiś model który byłby zbliżony wyposażeniem do Rockraidera (a biorac pod uwagę cenę rockraidera 1299 zł to już w ogóle).
Ogólnie mam 188 cm wzrostu do roweru mam zamiar zamontować bagażnik i fotelik dla dziecka moja waga 80 kg + 10-15 kg dziecko.
Moje pytanie :
1)Czy za ok 1500 zł moge upolować rower crossowy o podobnym jakościowo wyposażeniu jak rockraider 520 ? Zależy mi na hamulcach tarczowych. (Z vbrake’ami mam złe doświadczenia)
2)Czy rockrider po ewentualnym zmianie kół na węższe będzie takim niby crossem czy lepiej jednak szukać typowego crossa?
3)Jest jeszcze w decathlonie Riverside 500 ale on jakoś delikatnie wyglada i nie przemawiaja do mnie przerzutki („aczkolwiek trzeba pamiętać, że będzie ciut brakowało do typowo crossowego 26/34”)
Ogólnie próbowałem sam porównywać wyposażenie ale producentów zarówno rowerów jak i części jest tylu do tego opisy rowerów u różnych producentów sa tak rozne ze mam tylko coraz wiekszy metlik w glowie.
Cześć, jeżeli zależy Ci na crossie + tarczówkach i Rockrider Ci nie odpowiada, patrzyłbym na wyprzedaże zeszłego rocznika, jeszcze da się coś upolować, typu Kross Evado 4.0 2018: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-kross+evado+4+2018;0192;0115-1.htm#crid=253575&pid=7269
Właśnie mam podobny dylemat. Prawie już kupiłem rockrider 560 ale zacząłem myśleć nad trekingiem. Po kilku godzinach buszowania po internecie znalazłem ciekawie wyglądający rowerek Orbea Comfort 10 2019. Manetki i tylna przerzutka deore. Myślę że rozsądna cena jak na ten osprzęt. Co prawda nigdy wcześniej marka Orbea nie wpadła mi w oczy… ale chyba zaryzykuję.
Cześć, Orbea to bardzo dobra marka rowerów, popularna w szosowym świecie. Ten model wygląda bardzo ciekawie i jest nieźle wyposażony.
Dzięki :) pozwól że zapytam jeszcze. Jedyną wadą tego modelu jest widelec bez blokady. Nigdy nie jeździłem na trekkingu, jest ryzyko że przy większej prędkości będzie „wbijać” w asfalt? Niestety o samym widelcu też niewiele znalazłem w internecie więc ciężko się oprzeć o opinie innych użytkowników.
Amortyzator najbardziej ugina się na podjazdach i gdy staniemy na pedałach.
Cześć, tu masz wpis na ten temat: https://roweroweporady.pl/rozmiary-opon-rowerowych/
Trzeba zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy (ew. odczytać szerokość z naklejki na obręczy, jeżeli jest) i sprawdzić w tabelce, jaka najwęższa opona się do niej zmieści.
cześć, co sądzisz o merida crossway 20 ? czy lepiej rozejrzeć sie za czymś innym ….
tez jestem ciekawa :)
Cześć, podeślij link do tego roweru. Chodzi o wersję 20-D (hamulce tarczowe hydrauliczne), 20-MD (hamulce tarczowe mechaniczne) czy 20-V (hamulce szczękowe V-Brake). I który rocznik?
Planuję kupić rower na prezent dla chłopca, czy KROSS EVADO JR 1.0 to będzie dobry wybór?
Cześć, no pewnie, że tak! To porządny i przyzwoicie wyposażony rower w tym przedziale cenowym.
jaki rower…odpowiedź jest prosta, ale nadal nie mieści się w Pańskiej – bogatej, owszem – ofercie… rower poziomy, a najlepiej cruzbike.
Pora zacząć ten temat Panie Łukaszu.
Cześć, wpis jest o rowerach górskich, trekkingowych i crossowych. Natomiast jeżeli chodzi o rowery poziome, to nie mam z nimi żadnego doświadczenia.
Szkoda Panie Łukaszu, jest Pan rzetelnym i budzącym sympatię fachowcem, tego nie da się zakwestionować czytając „Rowerowe Porady”, a komfort niektórych „poziomów” jest nieznany większości Polaków bezsensownie garbiących się na góralach w nizinno-płaskiej Polsce. Na pewno dostrzegł i opisał by Pan fakty, o których sam nie mam pojęcia, a rozkoszuję się podróżami na poziomach od lat. Może kiedyś przełamie się Pan i sięgnie po informacje by je stosownie przetworzyć. Przecież na wszystkich zwykłych rowerach też nie jeździł Pan osobiście, czyż nie? Pozdrawiam i.. czytam tak czy siak.
Z.
–(myślisz, że jak się garbisz przestajesz być prostym człowiekiem?… bądź człowiekiem na poziomie!:-)–
Hej. Jestem w trakcie wybierania roweru. Niestety nie mam nikogo kto zna się dobrze na rowerach, dlatego zwracam się do Ciebie :) Po rowerze oczekuję,że będzie zarówno dobry w mieście jak i np. po drodze leśnej. Zdecydowałam się na rower trekkingowy. I mam trzy modele. Moje pytanie jest takie : który z tych 3 jest ok i jaka jest między nimi róźnica? Bo dla mnie różnią się jedynie kolorem oraz ceną.
1. https://www.ceneo.pl/61891802#crid=245638&pid=7269
2. https://www.ceneo.pl/61891815#crid=245640&pid=7269
3. https://www.ceneo.pl/61891825#crid=245641&pid=7269
Cześć, w tych trzech modelach Kross Trans 2.0/3.0/4.0 rama jest ta sama, więc faktycznie dla niewprawnego oka mogą wyglądać tak samo.
Wybrałbym model Trans 4.0, jest najlepiej wyposażony i dopłata do niego po prostu się opłaci. Dlaczego?
Trans 2.0 w przeciwieństwie do 3 i 4, nie ma dynama w przednim kole. Może ma gdzieś dynamo starego typu, które trze o oponę, albo lampki są po prostu na baterie. Ale dynamo w przednim kole to genialna sprawa! Wsiadasz, ruszasz i masz zawsze włączone oświetlenie, w nocy, ale także w dzień.
Nie trzeba ładować akumulatorków czy kupować baterii. Ruszasz i lampki są.
Różnice między 3 a 4 są subtelniejsze, ale wyjdą w trakcie dłuższej eksploatacji. W modelu 4 dostajesz lepszą piastę tylnego koła, moim zdaniem ciekawsze siodełko, metalowe pedały, a nie plastikowe oraz kasetę a nie wolnobieg (chodzi o te zębatki z tyłu), a to będzie trochę wytrzymalsze rozwiązanie. Nie musisz wnikać, po prostu kaseta to nowocześniejsze rozwiązanie, choć wygląda z daleka tak samo jak wolnobieg :)
Różnica w cenie pomiędzy 3 a 4 nie jest duża i warto dołożyć do czwórki. To jest taki przedział cenowy, że każde dołożone 100/200/300 złotych może zrobić różnicę.
Cześć, mam ogromna ochotę wyposażyć swój rower (Giant Talon 27,5 4,2016 r.)w nowy osprzęt i chodzi mi po głowie shimano XT Di2 2×11 Chciałbym Cię prosić o Twoje zdanie na ten temat i co dokładnie musiałbym wymienić. W internecie można kupić całe zestawy ale nie jestem pewny czy te zestawy faktycznie zawierają wszystko co będę potrzebował. Pozdrawiam Mariusz
Linki:
Mój rower:
https://www.giant-bicycles.com/pl/talon-27dot5-4-2016
Przykładowy zestaw:
https://www.cyklomania.pl/shimano-grupa-xt-m8050-di2-2×11,id8047.html
Hej, zacznijmy od podstawowej kwestii, o której muszę napisać – wymieniłeś już amortyzator na coś lepszego, np. jakiegoś Rock Shoxa Reba albo SID? Do tego przydałoby się, żeby był pod sztywną oś + wymiana przedniego koła na coś lepszego (przy okazji tylnego też).
Jeżeli to masz już za sobą i przy okazji jesteś pewny, że warto dołożyć ok. 3000 zł do zwykłej grupy XT, żeby mieć Di2, to tu znajdziesz instrukcję do takiego napędu: http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-M8050-05-POL.pdf
Tam będziesz miał opisane, co dokładnie jest potrzebne żeby złożyć pełny zestaw.