Jak wymienić pedały w rowerze?

Wymiana pedałów w rowerze to prosta czynność, która jednak czasem potrafi dać w kość. W tym wpisie pokażę Wam, jak zrobić to szybko i bezboleśnie. Najważniejsza rzecz, o której musicie pamiętać – jeden z pedałów ma gwint prawy, a drugi lewy. Internet pełen jest historii rowerzystów, opowiadających jak używali olbrzymiej siły czy nawet próbowali rozwiercić gwint – by odkręcić pedał. A ostatecznie okazywało się, że kręcili w złą stronę. Lub próbowali na siłę wkręcić prawy pedał w miejsce lewego, co kończyło się zniszczeniem gwintu.

Mam nadzieję, że dzięki temu krótkiemu poradnikowi, będziesz wiedzieć w którą stronę kręcić (bo lepiej dwa razy doczytać, niż raz zrobić źle).

Wymiana pedałów w rowerze
Pedały SPD Crank Brothers

Potrzebne narzędzia

Do wymienienia pedałów rowerowych (platformowych czy SPD – bez znaczenia) wystarczy klucz płaski 15 mm lub klucz imbusowy, zwykle 6 lub 8 milimetrów. Rodzaj klucza zależy od modelu pedałów, są takie, które odkręcimy obydwoma kluczami, a są takie, które tylko jednym rodzajem. Warto przyjrzeć się uważnie pedałom przed rozpoczęciem roboty. Gniazdo pod klucz imbusowy znajduje się od wewnętrznej strony.

Nie jest to obowiązkowe, ale zdecydowanie polecam przygotować także smar stały lub pastę zapobiegającą zapiekaniu.

Narzędzia do odkręcania pedałów
Na zdjęciu widzicie prosty klucz imbusowy, jednak lepszym wyborem będzie grzechotka lub klucz fajkowy

Zapraszam do obejrzenia wersji wideo tego poradnika, w którym pokazałem krok po kroku jak odkręcić pedały. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz Rowerowe Porady.


Jak odkręcić pedały

1. Zabieramy się za demontaż pedałów. Na początek – określenie prawy pedał i lewy pedał odnoszą się do tego, po której stronie się znajdują, gdy patrzymy na rower siedząc na nim. Warto o tym pamiętać, by nie pomylić stron. Dla potwierdzenia – prawa strona to ta, po której znajduje się łańcuch.

Odkręcanie pedałów rowerowych

2. Używając klucza płaskiego lub imbusa, odkręcamy prawy pedał przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, patrząc na niego od prawej strony roweru (czyli po prostu stojąc po jego stronie). Można to również zapamiętać w prosty sposób, że trzymając klucz do góry, kręcimy nim w kierunku tyłu roweru.

Odkręcanie pedałów rowerowych

3. Pedał lewy odkręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, czyli trzymając klucz do góry, kręcimy nim w kierunku tyłu roweru.

4. Jeżeli pedału nie da się odkręcić, po pierwsze upewnij się dwa razy, że kręcisz w dobrą stronę. Następnie pomyśl czy nie przydałaby się trochę dłuższa dźwignia. Jeżeli nie masz do dyspozycji dłuższego klucza lub przedłużki, możesz spróbować ustawić klucz tak, aby z czuciem nacisnąć go nogą. Trzeba go tylko ustawić tak, aby gdy gwint „puści”, noga nie poleciała w kierunku zębatek!

5. Drugim sposobem na ruszenie zapieczonego gwintu jest psiknięcie do środka trochę odrdzewiacza typu WD-40 i odczekanie kilku minut.

Jak przykręcić pedały

1. Zacznij od dokładnego wyczyszczenia gwintów w pedałach (jeżeli montujesz te same). Wyczyść także gwinty w korbie.

2. Przed przykręceniem pedałów, polecam przesmarowanie gwintów cieniutką warstwą smaru stałego lub specjalną pastą zapobiegającą zapiekaniu gwintów. Dzięki temu będzie łatwiej je odkręcić w przyszłości, a przy okazji zmniejszy się ryzyko, że gwinty będą skrzypieć podczas jazdy, co zdarza się dość często. I nie, pedały nie będą się same odkręcać. Jeżeli tak się dzieje, to znaczy, że coś jest nie tak z gwintem, a nie dlatego, że zostały przesmarowane.

Pedał prawy i lewy

3. Zaczynamy montaż pedałów. Pamiętaj, że jeden z nich jest prawy (R), a drugi lewy (L) i nie można ich zamieniać ze sobą! Powinny mieć naniesione oznaczenia gdzieś na korpusie lub osi.

4. Pedały przykręcamy w odwrotnym kierunku niż przy odkręcaniu, czyli tym razem lewy pedał przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (klucz wsadzony od góry kręcimy do przodu roweru). Na początku zrób to ręką, gwint powinien wkręcić się bez użycia siły. Dopiero na koniec dokręć gwint kluczem.

5. Pedał prawy przykręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara (klucz wsadzony od góry kręcimy do przodu roweru).

6. Z jakim momentem przykręcić pedały? Shimano zaleca 35-55 Nm. Natomiast jeżeli nie posiadasz odpowiedniego klucza dynamometrycznego, niczym się nie przejmuj. Pedały wystarczy dokręcić z czuciem – porządnie, ale nie tak by wkładać w to znaczną siłę. Nie trzeba uwieszać się na kluczu podczas dokręcania, serio :)

 

Inne wpisy o pedałach rowerowych:

1. Jak wymienić pedały w rowerze

2. Rodzaje pedałów rowerowych

3. Buty i pedały SPD

4. Czy można jeździć w zwykłych butach z pedałami SPD

5. Czy warto używać nosków w pedałach

6. Dlaczego niektóre nowe rowery nie mają pedałów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

87 komentarzy

  • Dzięki za poradę! Pierwszy raz wymieniałem pedały i obawiałem się w którą stronę kręcić. Poszło gładko.

  • Krótko- z prawej strony jest prawy gwint, a z lewej lewy gwint. I wszystko.
    Pamiętac trzeba że 99% to gwinty prawe. Powinien to wiedzieć 5 latek.

  • Przyznam, że gdyby nie ten artykuł to również zasiliłbym grupę doświadczonych cyklistów, którzy przykładają niebywałą siłę aby odkręcić pedaly a w zasadzie ten lewy???

  • Witam Panie Łukaszu
    Mój staruszek NSU – lata chyba 70-te niestety pękł pedał . Wkręciłem jakiś od innego staruszka ale okazało się że gwint jest kiepski i nie trzyma .
    Diagnoza – wymiana korby (Lewa) dł 170 mm na klin.
    Serwisy uśmiechają się słysząc że na klin ale znalazłem taką korbę w necie.
    Korba przyszła – nowy pedał i zonk – gwint nie pasuje – jest inny.
    Gdzie szukać i po jakich wymiarach/nazwach pedału który dałby się zamontować
    Proszę o poradę i pozdrowionka serdeczne
    Adam

    • Cześć,
      szczerze mówiąc nie orientuję się w starych standardach, które obowiązywały na świecie, gdy mnie jeszcze na nim nie było :) Spróbowałbym poszperać, albo zapytać na tym forum: http://www.chlopcyrometowcy.pl/index.php

      • Witam , przeleciałem cały temat i nigdzie nie znalazłem informacji na temat rozmiaru gwintu tzn.
        z tego co porównałem kilka różnych pedałów rowerowych ( dla dorosłych ) wszędzie średnica gwintu wynosiła 14 mm natomiast nie wiem jaki jest skok .
        mam do regeneracji gwint w korbie roweru stacjonarnego – trening zimowy a pedał niestety nie dokręcony na max zaczął mi „gibać” w trakcie jazdy . muszę zakupić gwintownik m14 tylko z jakim skokiem 1,25 czy może 1,5 a moze jeszcze inny :)
        Wdzięczny będę za rzetelną informację i sądzę że przyda się także innym użytkownikom
        Pozdrawiam
        Maciej

        • Cześć,
          źródła w których szukałem odpowiedzi, podają, że w standardowym „grubym” gwincie, obecnym w większości obecnie produkowanych rowerów dla dorosłych (gwint 9/16″), jest gwint o zagęszczeniu 20 tpi, czyli skok to 1,27 mm: https://bike.bikegremlin.com/1141/pedals-types/

          Niemniej zweryfikowałbym to jeszcze gdzieś. No i nie wiem jakie będą w Twoim rowerze stacjonarnym, bo być może te rządzą się swoimi prawami.

  • Mam pytanie posiadam rower MTB Alu. I chciałem wymienić całe pedaly z co jest w ramie (nie wiem jak się to nazywa) śruby odkrecone i nic nie drgnie nawet i co z tym?

    • Cześć, nie za bardzo rozumiem Twoje pytanie. Chodzi Ci o mechanizm korbowy (czyli te ramiona z zębatkami do których przykręcone są pedały)? Sprawdź w tym tekście o który element roweru Ci chodzi: https://roweroweporady.pl/budowa-roweru-podstawowe-czesci/

  • A czy są jakieś inne standardy gwintów niż 1/2 i 9/16? Chciałem wymienić pedały w rowerku dziecięcym i jestem w kropce, bo gwint 1/2 jest za mały, a 9/16 odrobinę zbyt gruby.

    • Nie słyszałem o innych, najlepiej byłoby zmierzyć suwmiarką jaka jest średnica Tych co masz.

  • No cóż, u mnie już za późno. Gwinty do wymiany :/ Efekt trochę narwanego i siłowego działania. I co teraz? Mam nadzieję, że nie wymiana całej korby :/ Czy można wymienić tylko „ramię” z gwintem czy jest szansa na ratowanie samego gwintu?
    (tak na marginesie fajnie gdyby komentarze wyświetlały się w kolejności od najnowszych)

    • Komentarze możesz posortować, po prawej stronie jest do tego rozwijana lista.

      Jeżeli chodzi o wymianę ramienia, to prawe wymienisz, kwestia czy uda się kupić takie, które będzie pasować do reszty korby i czy będzie się to opłacało.

      Natomiast co do ratowania samego gwintu, to musiałby zerknąć i wypowiedzieć się ktoś, kto robi takie rzeczy. Ja nie mam pojęcia, czy da się to zrobić, np. jakąś wkładką, którą się potem nagwintowuje. Szczerze mówiąc, nigdy nie miałem takiej potrzeby.

  • Pedały maja oznaczenia który lewy a który prawy. Jeżeli gwint ma kreski to ma lewy gwint, jeżeli ich nie ma to ma prawy gwint. Jeżeli nie odkręca się to można lekko odgrzać (lekko!) Gwint gdyz zwykle przykręcany jest do ramienia aluminiowego. Takie dwa tricki garażowe ;) pozdrawiam. Bdw świetny blog.

  • a jak pedały się zapieką i nie dają się odkręcić to można je rozkręcić i pozdejmować wszystko z osi pedałów, nałożyć klucz oczkowy i wtedy idzie, właśnie się uporałem z zapieczonymi pedałami. Normalna piętnastka przeskakiwała i już myślałem, że będę musiał wymieniać całą korbę. Klucz oczkowy dał radę :)

  • Witam,

    Chciałem kupić preparat przeciw zapiekaniu się pedałów. Zamiast tubki z napisem „Anti Seize” otrzymałem taką z napisem „Grease”:

    https://uploads.disquscdn.com/images/6c71b18054b04f7975b52dd513eac89ec80693bae38c9d45e43d6466e0d16d4f.png

    Czy jest to to samo? A jeśli nie, to czy ewentualnie też nadaje się do użycia na gwinty pedałów?

    Pozdrawiam,
    Maciek

    • Cześć, to nie jest to samo. Grease to typowy smar rowerowy, np. do łożysk.

      Powiem tak – jeżeli posmarujesz cieniuteńką warstwą gwinty od pedałów, to też będzie przeciwdziałał zapiekaniu. Akurat pedały się nie odkręcą podczas jazdy. Tylko smaruj naprawdę cienko.

      Smar przeciwko zapiekaniu się gwintów (i innych elementów) bardzo dobrze działa np. na aluminiowej sztycy od roweru, śrubach od wspornika kierownicy, śrubach bagażnika itd.

      Tak czy owak, zawsze warto mieć oba rodzaje smarów, bo oba się przydają :)

      • Dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienie :) Sklep już się zreflektował i zamieni mi ten smar na „anti-seize” :)

        • Pamiętaj tylko, że ten przeciwko zapiekaniu, nie służy do smarowania części ruchomych. Tak jak pisałem – do piast, pivotów hamulca V-Brake, sterów i innych elementów, które się ruszają – używa się smaru, który dostałeś omyłkowo. Piszę to tak w razie czego i dla innych, którzy trafią na ten komentarz :)

  • W moim starym dwudziestoletnim rowerze uszkodził się gwint korby przy pedale. Takiej korby nie byłem w stanie dostać. Ponieważ korba jest stalowa, serwis odmówił nagwintowania, dali mi tylko tulejkę redukcyjną, co i tak było trudne, musiałem chodzić po wszystkich serwisach za tą tulejką bo nie mieli jej. Tokarz nie potrafił nagwintować więc tylko poszerzył otwór do tej tulejki. Spawanie zniekształciłoby tulejkę, dlatego przykleiłem ją klejem acralock sa1 o wytrzymałości 250 kg/cm2. Koszt naprawy wyniósł 200 zł.

  • Witam!!!
    Niedawno kupiłem rower szosowy !!!
    W paczce jedno pedało było odkręcone, a drugie nie.
    Były to pedały spd szosowe.
    Dziś chciałem je zmienić i z ta co była odkręcona w paczce czyli lewa – poszło mi z nią 10 minut.
    Druga ta przykręcona i prawa nie da się odkręcić.
    Jestem przekonany , że dobrze kręciłem – przeciwnie do wskazówek zegara.
    Męczyłem się z nią 1.5 godziny i nic.
    Próbowałem kluczem płaskim i nimbusowym.
    Smarowałem w-40, smarem do łańcucha, płynem z alkoholem do szyb.
    Byłem tak zdesperowany, że próbowałem denaturatem, rozpuszczalnikiem i płynem przeciw korozji.
    Ten prawy pedały nie odpuszcza, Dodam jeszcze że te płyny wlewałem precyzyjnie przez strzykawkę i nic.
    Co mam robić!!!
    Pomocy!!!

    • Jeżeli pedał nie daje się odkręcić, przydałaby się dłuższa dźwignia, np. jakaś rurka założona na klucz. W ostateczności możesz spróbować podgrzać gwint, ale delikatnie i z wyczuciem.

  • Świetny poradnik ! Dzięki !

    …ale jeszcze czegoś nie łapie…

    ” Jeśli odkręcasz pedał przy użyciu klucza imbusowego,
    kręcisz nim w przeciwną stronę, ale trzymając rączkę do góry – też do
    tyłu roweru.”

    To kręcimy w przeciwną stronę czy też do tyłu roweru ? Dlaczego imbusem w drugą stronę ?

    • Muszę nagrać o tym odcinek na YT :) Jeżeli założysz klucz płaski z jednej strony, a imbus z drugiej, to patrząc od strony klucza, jednym z nich będziesz kręcił zgodnie ze wskazówkami zegara, a drugim przeciwnie. Ale oba, jeżeli będą ustawione do góry, będą się kręcić do tyłu roweru.

  • Chcialem kupic do roweru nowe pedaly mam w tej chwili Meride V 5 2014 i czy w tym przypadku pedaly SPD PD M520 by pasowaly do roweru? (czy gwint jest ten sam)

    • Tak, będą pasować. Zasadniczo w rowerach dla dorosłych, gwint jest zawsze ten sam. Na całe szczęście ustandaryzowało się to :) A PD-M520 to bardzo dobry wybór :)

  • Może warto zaznaczyć, że kierunki gwintów są tak dobrane, że w przypadku zatarcia łożysk w pedale, powinien się on sam wykręcić w trakcie normalnego pedałowania. Jest to o tyle ważne, że dla niektórych sprzeczne z logiką budowy maszyn – no ale tak właśnie jest.

  • Mam taki problem wziąłem się za dokręcania pedałów ale robiłem to krzywo i na sile co teraz mam zrobić? W krecenie pedału od drugiej strony nic nie daje gwint jest za krótki

    • Witaj,
      nie bardzo łapię o co chodzi z wkręcaniem pedału od drugiej strony. Pedał prawy, wkręcamy z prawej strony roweru, a lewy z lewej. Nie można ich zamieniać, bo mają inne gwinty.

      Jeżeli wkręciłeś krzywo i na siłę, to pewnie gwint się zepsuł i trzeba będzie nagwintować ramiona korby. Albo ją wymienić, jeżeli nie da się już z tym nic zrobić. Pedały pewnie też do wymiany, jeśli nic z nich nie zostało.

  • Odkręcanie pedałów bywa niestety znacznie trudniejsze. Otóż moje stary pedały (plastikowe) zwyczajnie pękły, platformy odpadly i z korby wystawały jedynie puste trzpienie. Korzystajac z pretekstu postanowiłem wymienić je na SPD. Kurier dostarczył nowe pedały i nadszedł dzień wymiany – wymiany, która trwała łącznie 3 dni :)

    1. Wymiana pedałów dzień pierwszy
    Wyposażony w wiedzę z internetu, w którą stronę kręcić oraz klucz płaski 15 zszedłem do piwnicy. Lewy nie stawiał oporu – 5 min. i było po sprawie. Prawy był twardszy – po 2h siłowania, smarowania i młotkowania musiałem uzanć wyższość przeciwnika.
    2. Wymiana pedałów dzień drugi
    Pojechałem do serwisu rowerowego – widząc arsenał dostępnych środków byłem pewien, że tym razem się uda. Ja trzymałem rower i nogą blokowałem pedał, serwisant wziął „solidny” klucz i… nic. Następny krok to patent „na przedłużkę” – solidny kawałek rury (tak na oko ponad pół metra) zwiększający dźwignię. Jak się zapewne domyślacie efekt był zerowy – nie licząć kilku „grubszych” słów i wyrazu pełnego zdumienia na twarzy serwisanta.
    3. Wymiana pedałów dzień trzeci
    Wizyta w warsztacie samochodowym, w którym serwisuję auto. Zaczęliśmy od wkręcenia korby w imadło i technik siłowych z dnia poprzedniego. Ponieważ nie przyniosło to spodziewanych rezultatów przeszliśmy do technik bardziej inwazyjnych. Do końca trzpienia przyspawana została śruba do kół samochodowych i w ruch poszedł klucz pneumatyczny. Siła klucza była imponująca, ale opół pedałą nie mniejszy – rezultat był taki, że trzpień pedała ukręcił się w połowie niczym wałeczek z plasteliny. Następnie przyspawana została kolejna śruba i znów trzpień się ukręcił. Trzecia przyspawana śruba sprawiłą, że pedał zaczał się POMAŁU wykręcać!
    Gwint w korbie był niestety zniszczony – spawanie i regeneracja gwintu to wydatek 60 zł. Po trzech dniach operacja wymiany pedałów została z sukcesem zakończona!

    • Mocna historia :) Przy tańszej korbie wychodzi na to, że bardziej opłacałoby się ją wymienić na nową :) Ale najważniejsze, że się udało. Koniecznie przesmaruj sobie gwinty w pedałach SPD!

  • Właśnie się okazało, że żadna ludzka siła nie odkręci mojego zepsutego, lewego pedału, mimo obrania prawidłowego kierunku, zastosowania długiej dźwigni, a nawet młotka. Teraz już czekam na nową korbę, a stara zaraz pójdzie pod szlifierkę, bo ściągnąć z suportu też jej żadną siłą nie można – zerwał się gwint do ściągacza. Jednym słowem aluminiowe części są dobre, ale na ogół jednorazowe.

    • Aż tak bardzo nie demonizowałbym aluminium. Ale jeżeli części są kiepskie, to i aluminium jest kiepskie. Ja nigdy nie miałem sytuacji, żebym nie mógł odkręcić pedałów czy wykręcić suportu. Tylko wszystko z głową, dobrym kluczem i posmarowanymi gwintami pastą przeciw zapiekaniu :)

      • Dzień dobry,
        Kupiłam wczoraj rower przez internet i po jego złożeniu okazało sie ze lewy pedał nie da się wkręcić bo ma za duży gwint. Czy da się to jakoś naprawić w serwisie? czy może lepiej kupic nowe pedały z takim samym gwintem?
        Proszę o poradę.

        • Hej, pedały mają standardowe gwinty, tak więc nie mogłaś trafić na coś takiego jak za duży gwint.

        • Hej moze masz gwint w korbach pod pedaly z gwintem 1/2 a te z rowerem dali ci 9/16 moze sie pomylili pomierz dobrze