Jak wymienić korbę w rowerze

Ściąganie korby może wydawać się trudną czynnością, zarezerwowaną jedynie dla serwisów rowerowych. Jednak nie jest to aż tak skomplikowane, wystarczy posiadać kilka prostych kluczy i trochę wolnego czasu. Pokrótce opiszę wszystkie czynności. Mam nadzieję, że przekonam Cię, że wymiana korby w rowerze nie jest ani trudna, ani skomplikowana, a satysfakcja z samodzielnej wymiany będzie duża. Opis ten dotyczy korby z tradycyjnym suportem, nie opisuje on wymiany korby z łożyskami zewnętrznymi Hollowtech II, który też znajdziesz na blogu. Do ściągania korb nie polecam używać „domowych sposobów”, czytaj przecinaka i młotka. Skończy to się w najlepszym wypadku porysowaną korbą, a w najgorszym uszkodzeniem sprzętu.

Potrzebne narzędzia

1. Klucze imbusowe, aby odkręcić śrubę mocującą korbę do suportu

2. Ściągacz do korb

3. W zależności od ściągacza klucz oczkowy/nasadowy


Zaczynamy wymianę

1. Najlepiej najpierw odkręcić pedały. Będzie to łatwiej zrobić teraz – niż walczyć z nimi trzymając odkręcone ramiona korby w ręku.

2. Odkręcamy śrubę mocującą korbę do suportu (kluczem imbusowym lub innym w zależności od korby).

3.Wkręcamy w korbę główny element ściągacza. Należy go dobrze wkręcić, ale z wyczuciem – nie dokręcamy na siłę do końca.

4.Wkręcić w główny element ściągacza bolec 'napierający’. Czynność ta jest bardzo prosta. Należy dotąd wkręcać, aż poczujemy wyraźny opór. Wtedy używamy klucza i już z pewną siła staramy się zdjąć korbę. Po kilku obrotach (zazwyczaj 2-3) będzie charakterystyczny odgłos – „tyk” i korba sama zejdzie.

Zakładanie korby

Sprawa jest prostsza niż jej zdjęcie. Korbę dokładnie czyścimy. Potem smarujemy elementy, które tego wymagają. Zakładamy odpowiednio ramiona korby. Należy starać się zrobić to jak najmocniej, by potem było mniej pracy. Teraz dokręcamy śrubę mocująca korbę do osi. Robimy to z dużą siłą, gdyż słabo dokręcona śruba może na przyszłość spowodować powstanie luzów na mocowaniu. Niestety nie będzie ich się dało usunąć, a źle założona korba do roweru nie pozwoli dobrze ustawić przerzutek. Po założeniu korby – warto sprawdzić czy wszystko dobrze działa.

 

Inne wpisy dotyczące korb i suportów:

1. Wymiana korby i suportu Shimano na zewnętrznych łożyskach

2. Wymiana korby i suportu SRAM na zewnętrznych łożyskach GXP

3. Wymiana korby i suportu (na kwadrat i Octalink) w rowerze

4. Jak dobrać tarczę do korby w rowerze

5. Z iloma tarczami wybrać korbę

Skomentuj Mateusz B Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

47 komentarzy

  • Co do odkręcania korby, to mozna sie posluzyc zwyklym sciagaczem do sciagania korby na octalink wpychająć/blokujac dziurę w supporcie za pomocą 5gr ;-)

    dobry artykuł

  • A co zrobić, jeśli korba jest zapieczona i nie chce zejść? WD40 ani rozgrzanie korby nic nie pomogło.. Dodam, że widać na niej lekkie pęknięcie, więc poważnie zastanawiam się, czy nie przeciąć jej szlifierką. Mam suport z łożyskami na wbijanych miskach, więc nie będzie mi szkoda.

  • Ciężko tak doradzić na odległość, ale albo musisz użyć jakiegoś porządniejszego klucza (nie wiem jaki masz teraz), albo udać się do serwisu, gdzie Ci to za parę złotych ściągną, a Ty się nie umęczysz.

  • Wymienić kasetę i łańcuch można spokojnie samemu, na rowerowych poradach już o tym pisałem :)

    A jeżeli chodzi o regulacje w rowerze, to podstawowy przegląd kosztuje właśnie w granicach 60 zł – chyba, że tylko wyregulowali przerzutki – to trochę mało jak za te pieniądze.

  • Rafał wsadziłeś kiedyś 5gr w otwór octalink? klepiesz to co uslyszałeś w internecie. 1. 5gr jest za duze, nawet 2gr jest za duze. dodatkowo moneta jest tak miekka ze wygnie sie w miseczke zanim korba spadnie

  • Łukasz, da radę pociągnąć dłuższy czas na korbie z grupy Alivio na octalinku? Czy ładować się, za większe pieniądze, w coś ze zintegrowaną osią? Reszta osprzętu to Deore. Mogę w tanich pieniądzach kupić Alivio, zaś Deore z blatem 48 to już min 300 zł. Jeżdżę codziennie, ale w zasadzie rekreacyjnie.

  • Hej, śmiało kupuj Octalink, wystarczy na długo. Jedynie unikaj rozwiązań na kwadrat, jeśli sporo jeździsz.

  • Mam pytanie, czy można nasmarować suport, bez zdejmowania całej korby? Np. jakims smarem natryskowym typy smar silikonowy?

  • Hej, jeśli masz w miarę nowy rower, to masz w środku zapewne suport z zamkniętymi w środku łożyskami. Tak zwany „pakiet”. Takich suportów się w zasadzie nie rozbiera do smarowania, tylko wymienia na nowe.

    Oczywiście są osoby, które takie suporty rozbierają, ale to już trzeba się z tym pobawić i nie zawsze jest opłacalne.

    W każdym razie do wymiany czy nawet smarowania, trzeba zdjąć korby i wykręcić suport. Nie ma innej możliwości.

  • A co zrobić, jeśli korba jest zapieczona i nie chce zejść? WD40 na korby nic nie pomogło. Dodam, że widać na niej lekkie pęknięcie, więc poważnie zastanawiam się, czy nie przeciąć jej szlifierką. Mam suport z łożyskami na wbijanych miskach, więc nie będzie mi szkoda.

  • Zawsze warto użyć trochę dłuższego klucza. Oczywiście bez przesady, żeby nie wyszła metrowa dźwignia, ale trochę dłuższym i porządnym kluczem będzie dużo łatwiej odkręcić.

  • Kurde, przeczytałem ten motyw z 5 gr i wydał się całkiem racjonalny – śruba w ściągaczu zaczęła mi się „obierać z gwintu i wkręcać we wnętrze supportu. wstawiłem 5gr i… teraz mam fragment tej monety we wnętrzu supportu, dziurawą monetę i korbę w pozycji wyjściowej, czyli zamontowaną. Nie wiem, czy płakać, czy śmiać się, że trochę siły w rękach mam…

    Jakieś pomysły co z tym cudem teraz zrobić? Dodam tylko, że korby próbuję zdemontować, bo jeden pedał jest zapieczony na amen (serwisant rozłożył ręce), a drugi właśnie zjadł cały gwint w korbie i poszedł w cholerę (prawdopodobnie źle go dokręciłem, jak już udało nam się go w serwisie zdjąć).

  • Mam podobnie jak KLAYMAN. Dałem nawet dwie monety i nic. Klucz wyszedł z ramienia korby niszcząc nakrętke pod naplywem siły. I nie mam pojęcia jak ja ściągnąć, bo jest tak chyba zapieczona, że nawet wybijał i młotek nie pomaga, a suport uległ deformacji.

  • Cóż, to są kwestie albo jakichś wad fabrycznych, albo kiepskich materiałów (sprzętu lub narzędzi), albo nieumiejętnego zabrania się za wymianę.

    To są tylko mechaniczne rzeczy i przy zniszczeniu czegokolwiek, trzeba pokombinować jak się za to zabrać. Ale w takich przypadkach pomóc może tylko dobry serwis, albo wymiana sprzętu na nowy, jeśli zniszczenia są już nieodwracalne.

  • Chcę wymienić korbę, przerzutka tył DEORE, kaseta 9, a przód badziew, ale wymienię na np. ALIVIO lub DEORE. Jaką korbę polecacie w rozsądnej cenie, jeżdżę rekreacyjnie.

  • Jeśli myślisz o korbie na wewnętrznym suporcie, to proponuję szukać czegoś na suporcie z mocowaniem Octalink (albo innym tego typu).

    Np. korba Alivio FC-T4010.

    A jeśli myślałbyś o korbie na łożyskach zewnętrznych (Hollowtech), to np. Deore FC-M590

  • Co zrobić, kiedy gwint wewnątrz korby, w który należy wkręcić klucz do jej zdjęcia, jest zniszczony? Zabierałem się właśnie za wymianę napędu w rowerze – a tu psikus. Jedno ramię zeszło bez problemu, zaś z drugim nie mogę sobie poradzić. A to, że gwint jest zniszczony, mocno mnie zdziwiło – rower jest od nowości u mnie i nigdy nic nie było tam ruszane…

    • Kwestia jak bardzo jest zniszczony ten gwint. Szczerze mówiąc nie mam żadnych patentów na wyrobione gwinty, a w takiej sytuacji może być tak, że nie ma sensu bawić się samemu, tylko lepiej wybrać się do porządnego serwisu rowerowego w którym mają sprzęt i doświadczenie w „zabawie” z takimi gwintami.

      Zapisuję sobie przy okazji ten temat na przyszłość i może wolną chwilą trochę zgłębię ten temat i opiszę na blogu.

    • Cześć- trochę wykopalisko ;) ale co tam…miałem bardzo podobny problem – prawe ramię korby(to z tarczą) zeszło bez problemu natomiast podczas ściągania lewego zerwałem, ściąłem jak kto woli :) gwint wewnątrz ramienia- podejrzewam że wkręciłem ściągacz zbyt mocno albo wszedł lekko krzywo :/ ; ściągacz mogłem już bez oporu wyciagnąć(wysypać ?) ze środka; próbowałem opukiwać ramię gumowym młotkiem poruszać poprzecznie z jednoczesnym wstrzykiwaniem oleju w szczeliny między osią a gniazdem i nic; po tych wszystkich „zabiegach” ramię (jak i suport) dostało tak po „doopie” że jedynym wyjściem było już tylko wycięcie drania brzeszczotem do metalu- cała operacja z czuciem żeby nie skaleczyć ramy….Pozdrawiam

  • Mam problem ze ściągaczem do korby. Mam korbę na kwadrat i wczoraj ją zdjąłem bez problemu – tak na próbę i założyłem z powrotem. Dzisiaj sobie kupiłem klucz do suportu, bo chciałem obejrzeć i spisać parametry wyjeżdżonego już suportu. Zabrałem się ze zdjęciem korby. Wkręciłem główny element ściągacza niestety na siłę, bo zapomniałem, że to imbusem trzeba ściągnąć korbę. Ściągnąłem korbę bez problemu, ale teraz nie mogę odkręcić ściągacza z korby. Od paru godzin się z tym męczę i nie wiem co zrobić :-/

  • Łukasz, mam problem ze spadającym mechanizmem korbowym. Zarówno on jak i suport wymieniałem rok temu i mają za sobą dość spokojny sezon z 1500km, starałem się też nie oszczędzać na tych częściach. Nagle w luty pojawiły się luzy w tym miejscu i bałem się, że spadnie mi mechanizm. Gdy po odkręceniu wkładam go na suport jest wszystko dobrze, suport wchodzi do końca, dokręcam mocno śrubę, nic się nie rusza. Przejeżdżam trochę i znów lata. Śruba nadaj jest dokręcona, aż trudno ją znów dokręcić. Zmieniałem też o 90 stopni ustawienie i nadal to samo. Czy to czas zmienić mechanizm, a może coś przeoczyłem?

    • Cześć, ciężko mi powiedzieć co może się dziać bez obejrzenia tego na żywo. Może podjedź do najbliższego serwisu, niech ktoś rzuci okiem. Bo jeździć tak bym nie polecał na dłuższą metę.

  • A jak rozpoznać bez rozbierania wszystkiego, jaki mam typ korby? Wyczytałem, że są korby na tzw. kwadrat, wielowypust, z zintegrowaną osią, ale jak to rozpoznać tak na oko, kiedy rower stoi przede mną. U mnie wygląda to tak, że po obu stronach osi pedałów mam plastikowe kapsle, pod którymi kryje się sześciokątna śruba. Jaki to jest typ?

    • To nie jest oś pedałów :)

      Zintegrowaną oś poznałbyś od razu, bo widać wtedy suport wkręcony z obu stron do ramy. No chyba, że masz press-fit, ale to byś na pewno wiedział, że masz taki.

      Co do kwadratu i Octalinku, to w sumie dobre pytanie, nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Warto zerknąć na dokładny model korby, podany z drugiej strony ramienia.

  • Cześć:) Zwracam sie do Was zapewne z bardzo trywialnym pytaniem – mianowicie chce wymienić korbe i z tego co wyczytałem w opracowaniu Łukasza potrzebny jest klucz imbusowy, a u mnie jest śruba z oznaczeniem 12.9. I tu pojawia sie pytanie, czy tą śrube można normalnie odkręcić kluczem nasadowym 13? Sławek

  • Jak odkręcić śrubę mocującą z wyrobionym łbem ? Polewanie WD40 I wymina klucz nie zdała egzaminu. Jedna śruba zeszła bez problem druga już nie chce. Chyba tylko serwis pozostał ?

    • A dałoby się łepek napiłować na środku, tak aby powstała szczelina w którą włożysz szeroki śrubokręt? Niektórzy próbują przykleić (lub przyspawać) do łebka klucz, tak aby ją odkręcić.

  • Hej…Mam problem,padła mi korba Shimano Deore Lx 44 32 22 w napędzie 3×9 w systemie Hollowtech 2 ,którym modelem z palety Shimano mógłbym ją zastąpić?

      • Wiem, że odgrzewam starego kotleta, ale dla mnie to świeża sprawa.

        Jestem użytkownikiem roweru Marin Four Corners, który posiada korbę Shimano Sora FC-R3030 50/39/30T zamocowaną w suporcie Shimano BB-RS500 Hollowtech II, chciałbym ją zamienić na korbę o mniejszych przełożeniach takich jak wspomniana w powyższym poście Alivio FC-T4060 44/32/22T.
        Proszę powiedzieć czy taka zamiana jest możliwa, czy będę potrzebował do wymiany dodatkowych elementów np. wspomnianych na filmie podkładek, czy może jednak konieczna jest również wymiana suportu na dedykowany do korby Shimano SM-BB52 BSA Hollowtech II?

        No i nie mniej istotne pytanie: czy obecny wózek przerzutki FD-R3030 obsłuży tę korbę Alivio?

        Liczę, że uda mi się „odgrzać kotleta” i z góry dziękuję za pomoc przy doborze części.

        • Cześć,
          zacznę od końca. Według katalogu, przednia przerzutka Sora FD-R3030 niestety wymaga korby z największą tarczą 50. Dane od Shimano często można nagiąć, niemniej w tym przypadku myślę, że różnica może być już za duża i przerzutka nie poradzi sobie z korbą, którą chcesz zamontować. I zasadniczo chyba żadna przerzutka szosowa od Shimano tego nie ogarnie. Oczywiście możesz spróbować, albo poszukać na ten temat informacji na forach. Ale obstawiam, że skończy się to zakupem przedniej przerzutki MTB, która powinna działać z klamkomanetką szosową.

          Podkładki pod suport będą potrzebne, ze względu na inną linię łańcucha korby. Natomiast szczerze mówiąc nie wiem, czy wystarczy dokupić podkładki do suportu szosowego, czy będzie potrzebny nowy suport, dedykowany korbie MTB. Nie chciałbym Cię wprowadzać w błąd, ale szukając na szybko w internecie wychodzi na to, że wystarczy założyć podkładki. Chociaż jak patrzę za ile sprzedawane są te podkładki, to nie wiem czy nie wolałbym kupić nowy suport, sprawdzić czy jest identyczny jak ten co już masz i zostawić sobie oba :)

  • Cześć,
    padło mi ramie napędowe ( złamało się na dwie cześć) w korbie Shimano M522, 42X32X24T OCTALINK. (suport Shimano OCTALINK ES25). Mam zamontowana kasetę Shimano Deore HG50-10, 11-36T. Czy można gdzieś nabyć samo ramie tzw „pająka” (bez tarcz). Ewentualnie może masz propozycje zakupu korby, która będzie pasowała do pozostałych elementów napędu.

    • Cześć,
      raczej nigdzie nie dostaniesz samej lewej części bez tarcz. Z tego co widzę, to sklep wmsports ma w ofercie tę korbę, trzeba tylko przedzwonić i dopytać, czy faktycznie ją mają.

      Na Allegro ktoś sprzedaje korbę FC-M523, też na Octalink, jeżeli chciałbyś pozostać przy tym suporcie. Ma trochę inne wielkości tarcz, ale spokojnie da się przerzutkę pod to wyregulować.

      Inna opcja to nowoczesna korba Shimano Deore FC-M6000 ze sztywną osią i suportem wkręcanym w ramę. Koszt to ok. 300 zł + suport ok. 50 zł.

      • Łukasz, dziękuje za świetną rade,
        skłaniam się za opcja z wymiana na korbę Shimano Deore FC-M6000 ze sztywną osią.
        Mam jeszcze pytanie: jakie klucze do suportu hollowtech i octalink. Czy może być ten sam klucz?

        • Niestety klucze są zupełnie inne. Jeżeli nie masz żadnych kluczy, a chcesz przejść na Hollowtech, to może by zrobić taką wymianę w serwisie. Bo musisz kupić ściągacz do korby oraz klucz do suportu, których potem nie użyjesz, no chyba, że masz jeszcze jakieś inne rowery.

          Montaż i demontaż suportu oraz korby Shimano na zewnętrznych łożyskach suportu opisałem tutaj: https://roweroweporady.pl/jak-zamontowac-korbe-z-zewnetrznymi-lozyskami-suportu/

          • Dzisiaj już pojezdzone (po wymianie na system Hollowtech). Klucze zakupione – koszt 50 zl, taniej jak za wymianę w serwisie (i nie mam kluczy). Ściągacz miałem jeszcze z dawnych czasów (na kwadrat). Wielkie dzięki za rady. Oczywiście skorzystałem z Twoich podpowiedzi w rowerowych poradach.
            Pozdrawiam.

  • Witam.
    Jakaś pomoc przy ocenie stanu korby? Przymiar pokazuje wymianę łańcucha i kasety, a jak jeat z korbą? Jak dobrze ocenić czy także jest do wymiany czy przyjmie nowy łańcuch?
    Z rowerowymi pozdrowieniami!

    • Cześć,
      wytarte zęby na korbie będą tak jak na kasecie przypominać płetwę rekina. Generalnie najlepiej to ocenić zakładając nowy łańcuch i jeżdżąc. Przy długo używanych tarczach na początku łańcuch może trochę hałasować – jeżeli tarcze są czyste, a po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów nadal coś hałasuje, stuka, chrobocze – może to być znak, że tarcza/tarcze są już do wymiany.

  • Mam taki dylemat:

    Jest sobie wykorzystywany na przemieszczanie się po mieście rower – nazwijmy go – „retro”, stalowa rama 19″, koła 26″, sztywny widelec, pewnie kiedyś można by go nazwać „emtebe” (:D)), napęd na Torney’u, w tym podstawowa korba FC-TY301 48/38/28 na suporcie „kwadratowym”. No i ta korba się „kończy” (ostre zęby) i prosi o wymianę. Najprościej byłoby ją wymienić na identyczną. Ale..

    Czy jest możliwe, by zapodać tu korbę z wyższej grupy, co najmniej z Altusa (np. FC-M311 48/38/28), a jeszcze chętniej z Acery (np. FC-T3010-8 48/38/26)? Zdaję sobie sprawę, że w tym drugim przypadku zapewne będzie również konieczność wymiany przerzutki przód.

    Jest problem, który mnie powstrzymuje przed rozpoczęciem działań. Na imię mu „linia łańcucha”. W przypadku obecnej korby jest to 47,5mm, a w przypadku Altusa czy Acery jest to 50mm. Czy to w ogóle jest problem, który należy brać pod uwagę, czy może jednak jest to „błahostka”, którą ta się wyregulować śrubkami regulacyjnymi przerzutki przedniej? A jeśli nie da się tego zrobić na przerzutce, to jak to zrobić inaczej? Krótszego suportu przecież (chyba) nie zamontuję, bo jednak mufa ramy ma swoją szerokość.

    A może zrobić się tego po prostu nie da wcale…

    • Według katalogu Shimano korbę FC-TY301 można ustawić pod dwie linie łańcucha: 47,5 mm (suport DN-L 122,5 mm) oraz 50 mm (suport D-EL 127,5 mm). A przynajmniej ja to tak interpretuję.

      Tak więc zacząłbym od zmierzenia szerokości obecnego suportu, bo może się okazać, że masz to ustawione pod linię 50 mm i z wymianą korby nie będzie problemu (choć i tak będziesz musiał wymienić także suport, te wyższe modele są pod jeszcze inną długość osi suportu).