Lukase Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 Cześć, chciałbym zacząć przygode z rowerem gravelowym i szukam odpowiedniego egzemplarza w niedużej kwocie, a właściwie w okolicach 3000 zł. Po przeglądnięciu internetu na wszelkie sposoby, wyhaczyłem dwóch potencjalnych kandydatów: Kross esker 1.0 vs Triban RC120 Spotkałem się już z paroma opiniami odnośnie tych dwóch rowerów. Co do Krossa wydaje się być lepiej wykonany, ładniejsza rama, porządne owijki, osprzęt Shimano Claris, asymetryczne widełki ramy z tyłu, dobre opony pod gravel i ogólnie sprawia wrażenie porządnego i że Kross to poważna marka. Z drugiej strony mamy Decathlonowskiego Tribana, nieco tańszy, a więc też więcej budżetowych rozwiązań, tj. plastikowy support na który narzeka dużo osób. Ponadto aby był "gravelem" potrzebna by była wymiana kół na gravelowe (wchodzą tam max 700x38C), jednakże spotkałem się też z opinią, że przy zastosowanych kołach TubelessReady ciężko idzie wymiana opon. Największą różnicą jest zastosowany osprzęt MicroShift, o którym właściwie dużo osób pisze pozytywnie, oraz widelec który w przypadku Tribana jest karbonowy. Największą wiedze na ten temat mają doświadczeni kolarze lub poprostu posiadacze jednego z tych rowerów, stąd pytanie: Który rower lepszy na start? Który kompromis lepszy? Czy karbonowy widelec robi sporą różnice? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 Kup używkę na minimum Tiagrze 4700. Nie wchodź w te chłamy albo dołóż do Tribana RC 520, który jest teraz za 3999. Nie jest to pełny gravel ale opony 36 wchodzą i niektóre 38. Za chwilę nie będzie części do Clarisa i Sory. Shimano właśnie ogłosiło nowe grupy sprzętowe i wygasza Clarisa i Sorę. O ile na asfalcie te rowery jakoś pojadą to eksploatacja terenowa jest bardzo wymagająca i będziesz co chwilę w serwisie z kołami, suportami, regulacją przerzutek itd. Widelec karbonowy jest lżejszy i trochę lepiej tłumi drgania. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 @LukaseZ dwóch podanych rowerów tylko jeden jest gravelem. Nawet w najtańszych gravelach różnica względem szosy nie opiera się jedynie na szerszych oponach. Klasycznie w szosie kierownica jest wygięta pod kątem prostym, gravele maja nie dość że szerszą kierownicę, to jeszcze rozszerzającą się w dolnym chwycie. Nawet, jeśli triban rc120 ma geometrię jak gravel, to nie ma żadnego sensu by inwestować w takie przeróbki, zwłaszcza ze jest cała gama tribanów stricte gravelowych. Myślę też, ze 3000zł to jest za mało i nie unikniesz w takiej kwocie potem znacznych inwestycji. Kompromis byłby z gatunku tych zgniłych ? Co zaś tyczy się karbonowego widelca - to jest uproszczenie i to znaczne bo trzeba na prawde dużo więcej wydac by kupić rower z w pełni karbonowym widelcem. To w Tribanie to jest widelec karbonowo-aluminiowy gdzie jego znaczna częśc jest wykonana z aluminium. Owszem tłumi drgania, ale o rzędy wielkości gorzej niż rasowy karbon. To raczej nieistotne dla Twojego rozważania. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 Z tym tłumi rzędy wielkości lepiej to kompletnie się nie zgadzam. Miałem jedne i drugie i różnica była niemal niezauważalna. Mało tego, w pewnych zastosowaniach powiedziałbym że sterówka aluminiowa pewniejsza. Karbonowych rur sterowych pękających już parę widziałem. Czasem to wina użytkownika który nie ma klucza dynamometrycznego i za mocno skręci. A czasem nędzny karbon i pęka zmęczeniowo. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 Ok moze inaczej, karbon w tym tribanie pełni funkcję "niezauważalną" ? Testowałem trochę gravelowanie tribanem ? PS: O pękających rurach sterowych czytałem ze to indolencja użytkowników, którzy wbrew zaleceniom producenta, zamiast skracać rury sterowe zakładają podkładki nad mostek - ale przyznam że tylko czytałem i chętnie się w tym temacie czegoś dowiem? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 Jak chcesz pozyskać wiedzę o pękaniu widelców to najlepiej na kanale Luescher Teknik na YT. Szczególnie na widelce Canyona warto zwrócić uwagę. Przy okazji po każdej glebie powinno się zrobić inspekcję widelca. Ludzie tego nie robią. Te tanie Tribany to jednak są bardzo podstawowe. Mój młody pierwszą szosę miał Tribana 520. Niby widelec karbonowy był ale tak jakby go nie było :) Odnośnik do komentarza
sl66 Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 43 minuty temu, Veriv napisał(a): wbrew zaleceniom producenta, zamiast skracać rury sterowe zakładają podkładki nad mostek To przy karbonowej sterówce nie można dać podkładek nad mostek? :O ja tak jeżdżę od kilku miesięcy... Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 Komin to nigdy nie jest dobre rozwiązanie. Ja daję czasem jedną podkładkę 0,5 mm żeby być pewnym że dociągnę dobrze stery. Wszystkie rury ciąłem. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 @sl66 nad mostek. Niby nie można, przynajmniej znalazłem w instrukcji ze tak sie nigdy nie powinno robić, szczególnie w karbonowej sterówce. Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 3 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2023 Przy górnym kominie trzeba wiedzieć co się robi i założyć dłuższą wewnętrzną rozpórkę. Są takie Odnośnik do komentarza
sl66 Opublikowano 4 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2023 Shit, dziś przeloze wszystkie podkladki (2,5cm) z powrotem pod mostek. Odnośnik do komentarza
Lukase Opublikowano 5 Marca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2023 W dniu 3.03.2023 o 18:55, Veriv napisał(a): Z dwóch podanych rowerów tylko jeden jest gravelem Wiem wiem, jednakże myślałem że w tak niskich kwotach ta różnica będzie tak znikoma, że mogę potraktować te rowery podobnie. A co do kwoty, to zgadzam się, w świecie rowerowym 3 tyś to nie jest zapewne dużo, ale zawsze tak jest że zaczyna się od jakiejś kwoty, potem wgłębiając się w temat nagle się okazuje że kończy się na kwocie prawie dwa razy większej, bo przecież "lepiej dołożyć te 5 stówek i mieć full wypas" ;D Stąd moje założenie, żeby kupić coś w miare taniego, spróbować się, przetestować, poszukać tras w okolicy i potem zdecydować czy iść w to dalej, inwestować w lepsze rowery itd czy może jednak okaże się że gravel mi wcale nie potrzebny i bardziej będzie mi się podobać szosa i długie podróże po idealnych ulicach P.S. Tak z ciekawości, duża różnica jest w wygodzie między gravelową a szosową? Jest coś takiego że np w gravelowej przez to pochylenie mniej wygodniej się hamuje albo bardziej bolą dłonie podczas dłuższych tras? Odnośnik do komentarza
BrudnyHenryk Opublikowano 5 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2023 gravelowa kierownica z niedużą flarą jest wygodniejsza Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano 5 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2023 Dodam że szosa czy też gravel są bardzo wygodne. Nie jedziesz w jednej pozycji cały czas, korzystasz z całej kierownicy co się przekłada na komfort Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się