Skocz do zawartości

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach MTB


APZ

Rekomendowane odpowiedzi

Pozwolę sobie zapytać forumowych fachowców: Czy poza jakąś utratą komfortu i przyczepności w terenie, zbyt duże ciśnienie w oponie MTB jest groźne, szkodliwe? Chodzi mi o przekroczenie zalecanego ciśnienia górnego o np. 10-20 %. Pytam, bo przeważnie jeżdżę rowerem MTB (full) na trasach mieszanych, mniej więcej w połowie las (korzenie, piach), a w połowie kostka/asfalt (dojazd do lasu) i planuję zmniejszyć opory toczenia na asfalcie dobijając powietrza do opon ponad normę. Używam opony Racing Ray (przód) i Racing Ralph (tył), 29"x2,25", Szwalbe. Ich kształt jest jakby zaokrąglony, ale może wyższe ciśnienie polepszy jazdę po równym i ubitym szlaku? O ile dobrze odczytałem, fabrycznie zalecone ciśnienie to 1,8-3,7 bar. Ubytek amortyzacji na oponach może nadrobią amortyzatory roweru? Nadto wyższe ciśnienie, to mniejsze ryzyko przebicia. 
Dobrze kombinuję, czy pomysł bezsensowny i zaprzestać głupich eksperymentów, bo zniszczę opony?    

Odnośnik do komentarza

Amortyzatory nie nadrobią tego co mogą zamortyzować odpowiednio napompowane gumy. Przede wszystkim niewielkie, następujące po sobie w dużej częstotliwości nierówności (np. klasyczne kocie łby - na gumach 2,4" z odpowiednim ciśnieniem bywają zupełnie niewyczuwalne). W ambitniejszym terenie za wysokie ciśnienie to często utrata sterowności (koło się podbija pomimo amortyzacji).

No i odnośnie wysokiego ciśnienia to zwykle jest ono bardziej szkodliwe dla obręczy niż samej opony. Na obręczach (lub w dokumentacji) zwykle jest podane max ciśnienie graniczne. Przekroczenie tej granicy powoduje rozłażenie się obręczy wzdłuż otworów na nyple (pęknięcie zwykle pojawia się pod taśmą/opaską ochronną). Oponom z kolei szkodzi bardziej za niskie ciśnienie.

IMHO kup sobie opony, które nie będą się tak szybko zużywały na twardej nawierzchni ale też będą dawały sobie radę w jakimś terenie (np. race king). Względnie można też kupować gumy z tańszej mieszanki i po prostu wymieniać je częściej.

 

Odnośnik do komentarza

Dzięki za odpowiedź.
Mam obręcze WTB ST i23. Jest ostrzeżenie, aby nie przekraczać maksimum psi, ale nie piszą jakiejkolwiek cyfry. Pewnie w domyśle - ciśnienie jak zalecane dla opon.
Sądzę, że przekroczenie górnego ciśnienia o około 10 % nie powinno być szkodliwe. Ale może się mylę...
Producenci opon, podając zalecenia pewnie dają jakiś margines błędu, podobnie jak z zakazem ruchu na mostach. Ubezpieczają się przed takimi jak ja "ekperymentatorami". ?  

Odnośnik do komentarza

Czasem jak robię jazdy mtb po asfalcie (np. 3 dniowy wyjazd z dziewczyną, 90% asfalt) to pompuje mocniej moje opony mtb - race kingi. W lesie jeżdżę z 1.5 bar, duże ciśnienie na asfalt to granice 2,5-3 bar. Wydaje mi się, że powyżej 3 bar nie będziesz już miał spadku oporów opony. Możesz popatrzeć na stronie tire resistance. Nie pompowałbym tych opon do 4 bar. Oszczędności powyżej 3, 3,5 bar w stosunku do 4 bar da Ci z 2-5 watów przy 30 km/h, pojedziesz wtedy z 0,1 km/h szybciej, może nawet nie. 

Odnośnik do komentarza

Pewnie masz rację... Producent opony podaje maksymalne ciśnienie aż 3,7 bara. Do jakich zastosowań? Na skały, kamienie? Może po prostu jest tak jak piszesz: można nabić na maksa, ale i tak nic to nie zmieni, bo ten sam efekt będzie przy dwóch barach. A w terenie będzie gorzej, bo koło może podskakiwać.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...