Skocz do zawartości

Nowe koła i widelec do hardtaila 29"


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Mam w głowie małą zagwozdkę. Na co dzień jeżdżę dwoma rowerami: używana szosówka alu na kołach 23c oraz hardtailem rockrider xc100 na kołach 29".

Od trzech lat polubiłem amatorskie starty w ultramaratonach gravelowych (500-1000+km). Staram się wystartować w przynajmniej dwóch rocznie. Startuję na swoim xc100 i mam odczucia ciężkości i dużych oporów w porównaniu do innych startujących na gravelach. Nie chciałbym kupować nowego roweru bo chcą być zadowolony musiałbym wydać 7k+. Chciałem na starty wrzucić węższe opony np jakieś 35-38c (aktualnie cst jack rabbit 2.1" na mleku) ale jest on na obręczach sun ringle duroc 30mm. Według jakiś tabel, które znalazłem w necie minimalna szerokość opony powinna być jakieś 52mm. W mojej głowie zrodziła się pewna myśl aby w takim razie kupić drugi zestaw kół oraz sztywny karbonowy widelec. Miałbym na podmiankę na starty.

 

Przeszukałem trochę neta i znalazłem takie coś:

Za cenę do 2.5k zyskałbym sporo na masie i mniejsze opory toczenia. Czy to ma w ogóle sens?

Odnośnik do komentarza

Na płaskim waga ma znikome znaczenie. Natomiast tam gdzie jesteś wystawiony na wiatr aerodynamika ma znaczenie. Ja bym takich ruchów nie robił. Dodałbym lemondkę jeśli nie jest zabroniona. Czy masz widelec ważący 800 czy 1600 gram to po płaskim nic nie zmienia. Opony mają istotne znaczenie. Nie muszą być wąskie. Tu sprawdzisz opory toczenia:
https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews

Na pewno na 30 mm, można zastosować oponę 2,2 cala ale sądzę że 2,1 również. Ludzie na gravelach jeżdżą zwykle na 38-42 mm. Ja bym na początek nie przeinwestowywał. Może jakieś używki? Jakby co mam koła Fulcrum 23 mm wewnętrznie na sprzedaż. Może bym się zastanowił nad sprzedażą DT Swiss X1700, wewnętrznie 22,5 na piastach DT 350.

spacer.png
 

Odnośnik do komentarza

Mi się jednak podoba Twój pomysł z wymianą amortyzatora i kół. Nie wiem na ile jest to sensowne, ale brzmi fajnie ? 
Na amortyzatorze zrzucisz jakieś 1,2 -1,3 kg, zyskasz też lepszą sztywność, powinna być przepaść jeśli chodzi o zachowanie roweru w jeździe pod stromą górkę przy pedałowaniu z dużą mocą albo na krótkich sprintach. Koła też będą się lepiej rozpędzały lżejsze. 

Czy odczujesz to podczas jazdy w ultra maratonie? Nie. Może minimalnie. Różnica na poziomie 0,1 - 0,2 km/h średniej. 

Na pewno dużo Ci da lemondka, lemondka w przypadku moich startów w triathlonie to była różnica w średniej rzędu 2km/h - przepaść. 

Felg o szerokości 20mm bym nie kupował. W szosie pod oponę 25mm mam koła o szerokości 17mm. 
https://roweroweporady.pl/pobierz/dt-swiss-opona-do-obreczy.pdf

Według dt swissa do Twojego koła są rekomendowane opony od 1,85 do 3,5". Ja kiedyś do koła 19 mm wrzucałem opony 25 mm i też było spoko. Realnie jakbyś wrzucił oponę tupu 1,7-1,8 bar też będzie bezpiecznie. 


Opcja kupienia używek, jak się uprzesz, że chcesz węższe wydaje się sensowna. 
 

Jeśli masz starszego XC 100 z manitou, po zablokowaniu amortyzatora dużo nie tracisz, więc jadąc po płaskim specjalnie dużej różnicy czuć nie będziesz. 

Ogólnie ciężki temat. Sam mam problem z oporami toczenia z różnych tabelek. W mtb mam zamontowane wszędzie race kingi. Spoko toczenie na twardym, jakaś tam przyczepność na mokrym, dość uniwersalne opony. Kiepsko jednak u nich z jakością wykonania. Po roku jeżdżeniu jedna z opon u mojej dziewczyny zaczęła bić na boki. myślałem, że to felga, ale felga ma bicie na poziomie 1-2 mm (nawet nie chcę mi się tego prostować) a tylna opona bije około 1 cm. Wymieniłem dętkę, zmieniłem na tubelessa, poprawiałem oponę na feldze, przesuwałem oponę względem felgi, opona dalej bije. Chcę w lato zrobić trasę dookoła tatr z dziewczyną i na tą okazję chcę jej wymienić oponę i też się zastanawiam na co. Według tabelek wrzucając typowe semislicki specjalnie szybciej nie będzie a zjazd na szutrowe czy korzeniaste ścieżki nie będzie już taki prosty. 
Inna kwestia - na węższych oponach jeździ się z większym ciśnieniem, ale ze względu na objętość powietrza można zachować podobny komfort. Teoretycznie opona 2,2 cala może mieć porównywalny opór toczenia jak opona 25mm, ba często według tabelek ma mniejsze ciśnienia opona szersza. Jednak oponę 2,2 pompujemy do 1,5 atmosfery a ciśnienia pod komfortową jazdę na oponie 25mm to okolice 5 bar. Oponę 1,7 cala będziemy pompowali już w okolicy 3 bar i wtedy opory rzeczywiście będą niższe niż w szerszej oponie. 

Odnośnik do komentarza

Nie piszmy że opona 2,2 cala może mieć podobny opór toczenia jak 25 mm bo to totalnie nieprawda. Szybkie opony 25 mm mają opory toczenia rzędu 10 wat, najszybsze 2 cale 20 wat. Do tego przez to że są szersze mają znacząco większy opór aerodynamiczny. 

Natomiast w jeździe w lekkim terenie trzeba znaleźć równowagę między oporami toczenia, aerodynamiką, ciśnieniem w oponach i wybieraniem nierówności przez zawieszenie. Potwierdzam że najlepszą inwestycją w prędkość jest lemondka (o ile wolno jej używać) i obcisłe ciuchy. Jak teren będzie totalnie gładki to sztywny nieuginający widelec nas odrobinę przyspieszy. Ale wszędzie tam gdzie nie będzie równo, dobry amor nas przyspieszy dzięki zapewnieniu płynności jazdy, co potwierdzają testy na brukach Roubaix, które parę razy już zamieszczałem. 


https://www.youtube.com/watch?v=QvO74sZxVs4

 

Odnośnik do komentarza

Sugeruję też spojrzeć na czym ludzie jeżdżą na najsłynniejszych wyścigach gravelowych w USA. Często są prezentowane po wyścigu rowery i ogumienie. Warto spojrzeć na przykład na czym jeżdżono na Dirty Kanza. Teraz inaczej się chyba nazywa. Czy Leadville 100. Jest tam kilka takich znanych wyścigów w USA. U nas nie wiedziałem takich analiz powyścigowych. 

Odnośnik do komentarza

Zatrzymując się na chwilę przy oporach toczenia to w swojej szosie mam 23c Michelin lithion 2, które według stronki mają 16.7wat przy 6.9bar. To teraz czy zakładając do xc100 takie coś jak Continental speed King II racesport 29"/2.2, które mają 16.6 wat przy 2.4bar (nie widzę oporu dla ciśnienia powyżej 3bar - być może wtedy opór toczenia niwelował by opory aero w związku z szerszą oponą) z lemondką i taką samą pozycją przyjętą jak na szosówce to czy przy tym samym wydatku energetycznym będę poruszał się z tą samą prędkością co na mojej kolarce?

Pomijam oczywiście rozpędzanie i jazdę pod górę, bo tutaj 3kg robi różnicę między rowerami.

 

 

Nie wiem jakie opory mam dla aktualnie posiadanych cst Jack rabbit 2.1", na stronie nie ma tego modelu.

 

Na podjazdach i prostych, gładkich drogach zawsze blokuję amor. 

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, jajacek napisał:

Nie piszmy że opona 2,2 cala może mieć podobny opór toczenia jak 25 mm bo to totalnie nieprawda. Szybkie opony 25 mm mają opory toczenia rzędu 10 wat, najszybsze 2 cale 20 wat

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-speed-king-ii-racesport-2015

vs 

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/continental-grand-prix-5000-s-tr-32

Nie mam konta premium więc nie mogę porównać oporów grand prixa w wersji 25 mm z niskim ciśnieniem w stosunku do opony mtb z porównywalnym ciśnieniem. Jeżdżenie jednak na oponie 25 mm z ciśnieniem jest nierealna tak samo jak jazda na oponie mtb z ciśnieniem 7 atmosfer. 

Odnośnik do komentarza
26 minut temu, BBaBar napisał:

Zatrzymując się na chwilę przy oporach toczenia to w swojej szosie mam 23c Michelin lithion 2, które według stronki mają 16.7wat przy 6.9bar. To teraz czy zakładając do xc100 takie coś jak Continental speed King II racesport 29"/2.2, które mają 16.6 wat przy 2.4bar (nie widzę oporu dla ciśnienia powyżej 3bar - być może wtedy opór toczenia niwelował by opory aero w związku z szerszą oponą) z lemondką i taką samą pozycją przyjętą jak na szosówce to czy przy tym samym wydatku energetycznym będę poruszał się z tą samą prędkością co na mojej kolarce?

I tak i nie ? 
Będzie minimalnie wolniejszy przez opory powietrza na kołach. Różnice prędkości rzędu 0,5 km/h, maks 1 km/h. Te najniższe waty dotyczą racekingów w wersji super wyścigowej za prawie 300 zł, takie zwyklejsze za 150-200 zł będą bliższe 20 watów. 

Mój partner treningowy ma jedynie rower mtb, ja mam szosę i mtb. Jak robimy treningi na szosie na swoim mtb z race kingami siedząc mi na kole spokojnie utrzymuje moją prędkość. 

Lemondka jest bardziej aero niż baranek w szosie. 

Odnośnik do komentarza

Cały czas mówimy o amatorze, który chce się ścigać w wyścigach gravelowych. Sądzę że średnie prędkości będą w pobliżu 30 km/h. Poprawcie mnie jeśli się mylę. Wiadomo że nie założy opon szosowych. Założy gravelowe. Nie może je nabić jak na szosę bo wtedy będzie więcej tracił niż zyskiwał. Ciśnienie musi być tak dobrane żeby zapewnić płynność jazdy bo tak się uzyskuje największą prędkość. Więc z pewnością nie będzie za duże i strzelam że optymalne będzie w okolicach 2,5-3 barów.

Rekomendowane ciśnienie do jazdy na mleku dla zawodnika ważącego 82 kg, na oponie 42 mm, na obręczy 23 mm wynosi 31 PSI czyli 2,13 bara, czyli mniej niż sądziłem:
https://www.enve.com/learn/tire-pressure/

Odnośnik do komentarza

Amator. Średnie prędkości z jazdy na ultra w terenie mieszanym nie większe niż 22-25km/h. 

Reasumując, chyba najlepszym rozwiązaniem pod kątem zysk/cena będzie po prostu założenie np tych speed King II race sport + mleko wraz z lemondką. Koszt jakieś 800zl. Nowe koła miałem na uwadze tylko dlatego, że myślałem, że muszą być cieńsze opony. Jednak z waszych wpisów i stronki wychodzi, że nie koniecznie. 

 

183cm 70 kg

Odnośnik do komentarza
55 minut temu, mike21 napisał:

Co do widelca węglowego z chin to IMHO ryzykowne. Tracąc 150g ale oszczędzając 500zl mozna jakiegoś aluminiaka wsadzić (np. Force). Te chińskie widelce są zrobione siermiężnie - o żadnej amortyzacji nie ma mowy.

Jeśli miałbym zmieniać widelec to zależałoby mi na sztywnych osiach, żeby koła w razie "w" pasowały również do aktualnej konfiguracji czyli tył 12/148 przód 15/110. W necie nie widzę alusa z takimi osiami. 

Odnośnik do komentarza

Opony typu Time Trial nie nadają się do "normalnej" jazdy i ogólnie francuskie opony rowerowe są delikatnie mówiąc słabawe jakościowo. Szybkie opony nie za miliony to Veloflex. Takich ostatnio używamy. Trochę szybsze ale droższe Conti GP 5000 IIS za którymi nie przepadam (ale mnóstwo ludzi jest zachwyconych) i Vittoria Corsa G2.0 mające najlepszą przyczepność ale krótką trwałość. Ja jeżdżę ostatnio na Vittoria Corsa Control. Ciut wolniejsze ale super przyczepne i bardzo żywotne. Im większa prędkość, tym większe różnice. Podane opory na bicycle rolling resistance są dla 29 km/h.

Tu masz kalkulator.
https://www.endurance-data.com/en/power-to-speed-calculator-pro/

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...