Skocz do zawartości

Hamulce i linki do XC


Rekomendowane odpowiedzi

Ścigam się w XC, po ostatnich zawodach całkowicie zasyfiłem hamulce i przerzutkę. O dziwo do łożysk kół nic się nie dostało i kręcą się ładnie. 
Przerzutka dostała taki wycisk, że następnego dnia kółka w przerzutce całkowicie stanęły. Przerzutka Sram GX. Ściągnąłem kółka, przepłukałem smarem łożyska, dałem nowy smar do łożysk, całą przerzutkę wyczyściłem i dałem smar na elementy ruchome. Klocki hamulcowe były całkiem zdarte więc też wymieniłem na nowe. 

Po 3 godzinach pracy okazało się, że rower nie jedzie. Przerzutka zmieniała biegi fatalnie, blokada amortyzatora nie odskakiwała, hamulce tarły. Po zrobieniu 20 km na trących hamulcach lekko się dotarły, tarcza jednak dalej biła więc na kolejne zawody wleciała tarcza z roweru mojego taty. Na szybko zamówiłem najtańszą tarczę hamulcową pod klocki metaliczne (deore za 75 zł), całość jakoś tam hamuje ale dupy nie urywa, spodziewałem się lepszego efektu. Wczoraj spędziłem kolejne 3 godziny na wymianie linek i ustawieniu przerzutki (przeklęte wewnętrzne prowadzenie linek) i dalej jest fatalnie. Manetka wyczyszczona, linki wyczyszczone i nasmarowane, wejścia w ramę wyczyszczone i nasmarowane, ślizg pod supportem wyczyszczony i nasmarowany, łańcuch ma 200 km przebiegu, nie jest rozciągnięty, kaseta ma z 1000 km i nie jest zniszczona (rotuje łańcuchy). 

Zacznijmy od hamulców: 
Miałem tarczę  Sram Centerline 180, przód dorobił się 2 mm bicia, na starych klockach nie było problemu, czy takie tarcze można prostować? Jeśli tak to jak? Próbowałem lekko je odginać ale zamiast bić z jednej strony 2,5-3 mm to teraz biją w 2 miejscach po 2 mm ?. Próbować to w ogóle naprawiać? Tarcza leży teraz w szufladzie a na feldze jest Shimano RT 66. Czytałem, że polecane są tarcze Swissstop, np:
https://www.bikester.pl/swissstop-catalyst-tarcza-hamulcowa-6-otworow-M717302.html?vgid=G973463&_cid=21_1_-1_9_2586_973463_324496311358_pla&ef_id=CjwKCAjwtIaVBhBkEiwAsr7-c6h9SLd801xaXuJbSQiET5Z1PLhlbShXSbmf_2ZSOLEjKZHBbONUCxoCPP4QAvD_BwE&ev_chn=shop&campaign_detail=smart_shopping&gclid=CjwKCAjwtIaVBhBkEiwAsr7-c6h9SLd801xaXuJbSQiET5Z1PLhlbShXSbmf_2ZSOLEjKZHBbONUCxoCPP4QAvD_BwE

Ewentualnie coś ze srama: 
https://www.rowertour.com/p/160432/tarcza-hamulcowa-sram-centerline-rounded-sruby-stalowe#rozmiar-180mm

Czy taki pałąk coś daje, czy takie tarcze są porównywalne do takich deorek za 75 zł? 

Klocki kupiłem metaliczne Jagwire:
https://allegro.pl/oferta/sram-level-t-tl-klocki-hamulcowe-polmet-jagwire-10151733868

Ale jak pisałem wcześniej, dupy nie urywają. Hamują bo hamują, ale nie ma wrażenia, że zaraz Cię przerzuci przez kierownicę. 

Zastanawiam się, czy to kwestia tarcz, klocków czy samych hamulców? Macie jakieś polecane klocki, które lepiej hamują, czy dać sobie spokój? 

Próbowałem też ogarnąć przerzutkę. Kupiłem zwykłą linkę Jagwire za 5 zł i kiepsko jest. Wszystko jest nasmarowane a to nie działa tak jak powinno. Obecnie zamówiłem lepszą linkę, szlifowaną Jagwire:
https://allegro.pl/oferta/jagwire-linka-przerzutkowa-sts-ps-uni-sh-sram-7233427753?snapshot=MjAyMi0wNi0wOFQxMzozMDoyOS4wNTNaO2J1eWVyO2FkMzg1ZTUwZmRiYmU5ZjBmZjhiZTQ1ZTgwZmIwMjZiMjY3ODM2MTdhN2M3MDFjMGUwOWRmOGQwODllYTQ5YjQ%3D

Wcześniejsza linka (nieszlifowana) miała 1,2 mm grubości, szlifowana 1,1. Są na rynku jeszcze linki powlekane teflonem. Jakie Wy polecacie? 

Kolejna sprawa - montaż linki. Na ślizgach dałem minimum smaru stałego shimano. W miejscach niedostępnych dla warunków atmosferycznych. Wątpię jednak aby 1gram smaru przeszkadzał lince w działaniu. 


Ewentualnie kwestia wymiany hamulców. Mam obecnie u siebie Sram level T, do XC w zasadzie mi jeszcze nie brakowało siły hamowania, ale czysto hipotetycznie na co je ewentualnie wymienić? 
 

MT 200 to 130 zł za komplet za jedno koło, Sram level 240, level T 270, sram level TL 370 zł, Deore mt 501 270 zł, Deore m6100 310 zł, SLX m7100 400 zł, Sram Guide 425 zł, Deore M6120 430 zł, XT M8100 480 zł, Sram G2 R za 500zł. 
Czy przy niskiej wadze (rower + rowerzysta poniżej 80 kg) jest sens myśleć o jakiś XT albo czymś w tym stylu? Czy takie deore mt 501 jest znacząco lepsze niż sram level T? Czy lepiej iść od razu w okolice m6100? Czy lepiej iść w np. slx m7100 z 2 tłoczkowym hamulcem czy dopłacić do deore m6120 z 4 tłoczkowym?

Odnośnik do komentarza

Od końca...

Deore (z tym, że mt501 to ma z deore wyłącznie klamki) to min. przyzwoitości jeśli chodzi o hamulce. Co do tarcz to min. przyzwoitości z shimano to rt86. Z alternatywnych swissstopy catalyst one. Pamiętaj też o ograniczeniach związanych z kompatybilnością nowych klamek shimano.

Skuteczność hamulców mozna przyjąć, że w 40% zależy od klamek, przewodów i zacisków, 40% od klocków  i 20% od tarcz. W shimano klocki fabryczne są b. dobre zarówno organiczne jak i spieki. I generalnie jak zmieniać to na deore lub wyżej (można też na przód sobie zastosować 4-tłoczkowca).

Co do linek... każda nierdzewna i szlifowana jest wystarczająco dobra. Ale sama linka to połowa sukcesu. Z mojego doświadczenia drugie tyle zależy od pancerzy i ich stanu. Osobiście preferuję shimano sp41, unikam jagwire, akcperowalne są clarcks. Odnośnie smarowania linek - musi być odpowiednie smarowidło i bez przesady. Sam używam cable grease w minimalnej ilości (linka ma tylko być delikatnie wolgotna), za dużo pwoduje mulenie. Dodatkowo np. linki powlekane jak optislick działaja lepiej na sucho w teflonowym (sp41) pancerzu. Niewłasciwy smar (np. łożyskowy) będzie upośledzał pracę linki. W razie braku lekkiego smaru lepiej użyć kilka kropel oleju.

Odnośnik do komentarza

Tyle lat jeżdżenia i takie błędy... Po wyczyszczeniu smaru stałego zdecydowanie lepiej pracuje napęd ? 
Zastosuje się do porad, dziękuję! 

Hamulce deore bardziej polecasz niż srama? Sram jest o tyle miły w obsłudze, że zalewa się go dotem z auta, w piwnicy więc zawsze jakiś stoi. Do XC 2 tłoczki czy 4? SLX, XT różnią się tylko wagą od M6100? 
Planowałbym kupić cały komplet złożonych hamulców, klamki + przewody + tłoczki, od razu zalane i gotowe do montażu. 

Odnośnik do komentarza

Olej mineralny do shimano to koszt jakieś 10zł za 100ml i starcza na kilka odpowietrzeń albo ze 2-3 kompletne przelania - więc na lata. Nie reaguje z alu, nie niszczy lakieru jak dot. Shimano ma tzw. OneWayBleeding pozwalająy odpwietrzyć czy też przelać cały uklad wyłacznie od strony zacisku.

XTR, XT i SLX maja ceramiczne tłoczki o średnicy 1mm większej niż Deore. Tym sposobem siła hamowabia na zacisku jest kilkanaście % większa (przy tej samej sile ciśnięcia na klamkę). Do XC deore są wystarczające. Dodatkowo mozna sobie z przodu założyć deore 4 tłoczkowe (4-tłoczkowe deore są skinstruowane tak samo jak wyższe grupy - tłoczki ceramiczne o średnicy 15 oraz 17mm). 

Cale zestawy obecnie sprzedawane są zalane ale jako tzw. J-Kit czyli klamaka jest osobno a osobno zacisk z przewodem. Przewód należy skrócić, założyć nakrętkę, wbić insert i nałożyć oliwkę. Z klamki wyciągnąć korek i skręcić. Jak się to wszystko zrobi spokojnie i umiejętnie to nie trzeba nic odpowietrzac.

Pamietak też, że klamki w hamulcach m4100, 6100-9100 maja przekombinowane mocowanie do kierownicy. Z tego wzlgędu tylko manetki przerzutek, które mają w oznaczeniu na końcu 100 (np. sl-m6100) da się zamontować na kierownicy w taki sposób, że ich obsluga będzie możliwa i komfortowa. Ew. jesli masz manetki SRAMa to istnieją adaptery (chociaż w PL zapewne dostępność nieciekawa).

Odnośnik do komentarza

Ostatnio robiłem interwały góry dół, gora dół, mam przełożone zamiast level t to xt m8000, ważę 100kg plus rower, przy zjazdach na pomiarach z około 50km/h do zera, stawały praktycznie w miejscu, ty przy mnie to waga piórkowa więc Deore na pewno sebie dadzą radę. 4 tłoczkowe raczej będą przerostem formy nad treścią. W weekend czeka je ciężki test, bo lecą na trasę gdzie wykresy pokazują 1300metrow przewyższeń na 28km trasy, więc będzie zjeżdżanie:D

Odnośnik do komentarza

Ja tak szczerze się trochę zastanawiam nad wagą ? Obecnie jest z 10,4 gdzie w oponach mam sporo zaschniętego mleka ale przed wyścigami nie chcę już nic z tym robić (najbliższy wyścig mam w sobotę). Usuwając zeschnięte mleko, łatając małe łatki i zalewając po 120 ml zejdę do 10,2. Wymiana kół na koniec sezonu albo początek kolejnego obniży o kolejne 0,4 kg. Wyjdzie już 9,8 kg, na hamulcach urwę kolejne 200 gram. 9.6 kg to bardzo przyzwoita waga będzie ? 

Oprócz XC rowerkiem jeżdżę też na singlach w bielsku czy w szczyrku na enduro, może czas powoli pomyśleć o fullu do takiego zastosowania. 

1300 metrów na 28 km to dużo, bardzo dużo. W zeszłym tygodniu się ścigałem na trasie z mistrzostw polski XC w mrągowie, na 17 km 600 metrów i to już dawało ostry wycisk. 

Odnośnik do komentarza

To jest akurat trasa mistrzostw w Gdyni, jakiejś kategorii uci 1 czy coś takiego. Nie znam się, nie wiem czy nie porwałem się z motyka na słońce, ale jak nie spróbuję to się nie dowiem ? najwięcej do tej pory miałem 850m na 31 km. Tyle że, w północnej części Polski jest mały wybór jeśli chodzi o zawody dla amatorów. Tak czy inaczej ja sobie jeżdżę dla fanu, musiałbym zgubić z 20 kilo żeby robić jakiś czasówki:D a przy 190cm byłbym wtedy szczypiorem.

Odnośnik do komentarza
6 godzin temu, MalySzaryCzlowiek napisał:

Ostatnio robiłem interwały góry dół, gora dół, mam przełożone zamiast level t to xt m8000, ważę 100kg plus rower, przy zjazdach na pomiarach z około 50km/h do zera, stawały praktycznie w miejscu, ty przy mnie to waga piórkowa więc Deore na pewno sebie dadzą radę. 4 tłoczkowe raczej będą przerostem formy nad treścią. W weekend czeka je ciężki test, bo lecą na trasę gdzie wykresy pokazują 1300metrow przewyższeń na 28km trasy, więc będzie zjeżdżanie:D

Jeździłem tę trasę 2 razy i organizator bardzo optymistycznie podszedł do przewyższeń. Mój garmin z wysokościomierzem barometrycznym mówi bardziej o 800 metrach, ale i tak końcówka daje radę.

Podłączę się jednak do tematu. Odebrałem ostatnio Rockridera Race 740 i hamulce Sram Level T to jest poziom roweru miejskiego. Od którego modelu heble Srama zaczynają hamować?

Odnośnik do komentarza
46 minut temu, MalySzaryCzlowiek napisał:

To będę trochę spokojniejszy ;] 

Miałem przez chwilę level T w rockrider xc500, według mnie dawały radę,  wiadomo xt lepsze, ale aż tak surowej opinii bym im nie dał.  Jakie wrażenie sprawia wgl ten race na żywo??

Bardzo delikatny mi się wydaje(stylem, nie trwałością). Bardziej ściganckie siodło i od razu rower wygląda lepiej. Natomiast mam z nim 2 problemy.

a)Widelec na lockoutcie ugina sie dobre 15mm

b)Ten falowany tylny trójkąt jest zwyczajnie dziwny. Pierwszy raz w życiu udało mi się uderzyć kostką o ramę. Zastanawia mnie czy ktokowiek będzie miał ten problem. XD

Odnośnik do komentarza

Ja nigdy w moim xc 900 nie uderzyłem ale regularnie przycieram lakier lewą pięta. Jeszcze z 500 km i będzie widać karbon ? czas dać jakąś folie. Z tego co mike pisał deore pokroju m6100 daje rade. Ja sobie dzisiaj testowałem rower, z 30km/h spokojnie hamuje na 5 metrach, dupy nie urywa ale tragedii też nie ma. Jednak guide u kolegi dobre 0,5 metra szybciej rower zatrzymują. A można było kupić xcalibra za 9k z mt200 ?

Odnośnik do komentarza

Jak pisałem powyżej - dobre  tarcze do deore i wyższych to podstawa. Shimano obecnie dobre ma tylko cholernie drogie (od rt8x w górę). Niższe modele jak rt7x czy rt6x od kiedy są made in chaina to siła hamowania spada o 30-40% w stosunku do tych samych tarcz z niedostępnych już made in japan (jedne strona w chińszczyźnie jest pozbawiona obróbki powierzchniowej  - gorszy wsp. tarcia oraz brak czyszczenia okładzin ze zużytego materiału).

Odnośnik do komentarza
W dniu 10.06.2022 o 19:36, radki napisał:

Jeździłem tę trasę 2 razy i organizator bardzo optymistycznie podszedł do przewyższeń. Mój garmin z wysokościomierzem barometrycznym mówi bardziej o 800 metrach, ale i tak końcówka daje radę. 

Tak jak mówiłeś, dzisiaj zegarek też mi pokazał prawie 800 metrów. Tak czy inaczej chyba sporo ludzi zbagatelizowalo przewyższenia, bo mijalem mnóstwo padniętych gości, którzy wcześniej mnie wyprzedzali. Traska bardzo fajna, zawody również godne polecenia.

Odnośnik do komentarza
  • 3 miesiące temu...

Trochę odgrzewany temat ale mam pewne spostrzeżenia. 

Kupiłem xc 900 s z 2020 roku, rower miał zamontowane hamulce btwin by tektro. Hamulce gorsze niż mt 200 czy v brake, tragedia. 

Zacząłem od odtłuszczenia tarcz - nic nie dało, 

Wymiana płynu mineralnego i odpowietrzenie - nic nie dało, 

Wymiana klocków na jagwire półmetaliczne- nic nie dało. 

Wymieniłem w końcu całe hamulce na sram level t, droga hamowania z 20km/h na samym przednim hamulcu zmieniła się z 5 metrów na 3 metry, po wymianie tarczy hamulcowej z tektro oryginalnego na tanią, używaną tarcze deore zbiło drogę hamowania o kolejny metr. 

Teraz mój wyscigowy rower stoi bez hamulców, ale mi się już sezon skończył więc nie ma tragedii, hamulce z xc 900 poszły do fulla, a ja stoję przed dylematem na co wydac pieniądze. 

Komplet mt 410 na przód i tył kosztują około 400 zł - wtedy sram wraca do xc 900 a xc 100s dostaje te hamulce. Kolejme opcje to zostawienie sram w tanim rowerze do zabawy a w rowerze do ścigania lepsze hamulce: deore br m 6100 kosztują 600 zł lub 760 zł za slx br m7100. 

Orientujecie się jak dane hamulce współpracują z tarczami xt mt 800? Tarcze xt są trochę szersze niż zwykłe tarcze i nie wiem czy deore albo slx będą kompatybilne z tarczami.

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, Oskarr napisał:

Orientujecie się jak dane hamulce współpracują z tarczami xt mt 800? Tarcze xt są trochę szersze niż zwykłe tarcze i nie wiem czy deore albo slx będą kompatybilne z tarczami.

Zawsze wyższa klasa tarcz będzie "współżyć" z niższą klasą hamulców. Odwrotnie zazwyczaj są problemy i tak: w poprzednio użytkowanym rowerze skojarzyłem klasę premium hamulca "TRP G-Spec FMR 180" (to taki "lexus" wobec "toyoty" ) z tarczą podstawowej wersji tektro, tej samej średnicy oczywiście  (chociaż TRP i tektro to w zasadzie ten sam producent ale klasy rozbieżne) i były nieustanne kłopoty z ich współpracą. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...