Skocz do zawartości

[wybór] MTB rekreacyjny: Cube Attention, Cube Reaction, inne?


Rekomendowane odpowiedzi

Sztywna oś rozwiązuje kilka tematów. Jednym jest powtarzalność ustawienia tarczy hamulcowej względem klocków hamulcowych. W rowerze z szybkozamykaczami jest z tym problem. Tarcze hamulcowe w trakcie eksploatacji ulegają skrzywieniu a odległość między tarczą a klockiem jest na poziomie milimetra. Po jakimś czasie jest problem żeby ustawić tak tarcze, żeby nie ocierały. Doprowadzało mnie to do szału. Druga sprawa to sztywność koła. Piasty mtb pod szybkozamykacz, 135 mm, zostały zaprojektowane do roweru z kołami 26 cali. Wielkość koła wzrosła a jego sztywność zmalała bo nie skompensowano tego, przez zwiększenie szerokości piasty po to żeby, utrzymać ten sam kąt szprych pomiędzy piastą a obręczą. Dopiero piasta Boost to kompensuje a sztywna oś zwiększa sztywność tego układu. Trzecia sprawa to linia łańcucha. Znowu standardowa linia łańcucha została zaprojektowana pod piasty 135 mm, suport 68 mm i trzyrzędową korbę. Suport Boost jest zaprojektowany pod napędy jedno i dwurzędowe. Reasumując KAŻDY rower mtb z kołami 29 cali, z napędem 1x i 2x powinien mieć piasty i suport w systemie Boost. Natomiast nie każdy musi mieć sztywne osie.

Tak jest np. w Trek X-Caliber. Piasta Boost 141, suport Boost ale brak sztywnej osi. Linia rowerów klasy rekreacja plus. Z kolei linia rowerów Trek Marlin to klasa entry level czyli do jazdy po bułki i do parku, produkt przypominający rower mtb z wyglądu. Linia Procaliber, czyli rowery do wyścigów mają już sztywną oś. Tak naprawdę to Marlin powinien mieć Boost 141 z szybkozamykaczem, X-Caliber powinien już mieć sztywną oś. Ale producenci robią z nas idiotów i wciskają nam często chłam na którym oszczędzili maksymalnie przy produkcji, sprzedają miliony takiego badziewia jak Marlin i klepią na tym kasę.

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, jajacek napisał:

 Reasumując KAŻDY rower mtb z kołami 29 cali, z napędem 1x i 2x powinien mieć piasty i suport w systemie Boost. Natomiast nie każdy musi mieć sztywne osie. ... Ale producenci robią z nas idiotów i wciskają nam często chłam na którym oszczędzili maksymalnie przy produkcji, sprzedają miliony takiego badziewia jak Marlin i klepią na tym kasę.

@jajacek: Kurdę, Jacku szacunek ... kopalnia wiadomości, których nie dostaniesz na tacy w specyfikacji ani agresywnej reklamie. Znaczy to, że jeśli właściciel MTB wyposażony jest w miarę przyzwoity widelec amora (120) na sztywnej osi oczywiście, ale kółka na 27,5 cali, napęd 1x11 (pomijając aspekt szybciej zużywanej koronki niskiego biegu przy częstych długich dojazdach na stok), zmieniarkę minimum klasy (np.  Deore Shadow Plus) i piastę "Centerlock Disc 32H" oczywiście z uwagi na średnicę obręczy bez  suportu w systemie Boost,  to niespecjalnie go powinien martwić na fabrycznym wyposażeniu zacisk na tylnej osi (brak sztywnej osi) ?? Znaczy to, że brak sztywnej tylnej osi w takiej konfiguracji roweru nie będzie miał znaczenia na trwałość roweru a tarcze hamulcowe w trakcie eksploatacji nie powinny sprawiać nadmiernej dolegliwości - ulegać skrzywieniom? Zwłaszcza, że gościa nie będzie interesowała ekstremalna jazda. Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

 

 

(Swoją drogą nobel dla wynalazcy przejściówki-adaptera dla tylnego widelca celem zamontowania sztywnej osi ?

Odnośnik do komentarza

Przymierzyłem się wczoraj do Cube Reaction Pro i Attention SL i mam dwie obserwacje:

  • przy wzroście 185cm i wewnętrznej długości nogi prawie 90cm bardziej wydaje mi pasować 23"/ XXL (w nomenklaturze 2021; w nomenklaturze 2022 będzie to chyba 22" / XL) niż wynikający z tabeli mniejszy rozmiar (który też zmierzyłem z przejechaniem się) -- więcej miejsca między kolanami a kierownicą. Powinno mnie dziwić, że ewentualnego zakupu musiałbym dokonać wbrew rekomendacji tabeli producenta? Czy rower o ramie "rozmiar większej" nie sprzyja przez przypadek bardziej sportowej pozycji (a nie rekreacyjnej, którą wolę)?
  • obydwa modele mają jedną linkę prowadzoną pod dolną rurą! Wg strony producenta cechą ramy jest "Internal Cable Routing", na zdjęciach na stronie też ta linka nie jest w oczywisty sposób widoczna -- całość wzbudziła mój spory niesmak. No i mam problem, bo widzę, że i tu nie będzie prosto z moim bagażnikiem dachowym (nie powinno być tragicznie, bo linka idzie "dolnym bokiem" rury, a nie centralnie dołem, ale i tak będę musiał uważać przy zakładaniu i ściąganiu rowerów, na co bardzo nie mam ochoty -- kiedyś w końcu w pośpiechu zapomnę, i w efekcie zepsuję wyjazd). Ktoś wie od czego jest ta linka?

Tym samym wybiorę się do sklepu zobaczyć z bliska Indianę X9 (która najbardziej mi się optycznie podoba), na ile rzeczywiście będzie tam problem z linką.

Szkoda, że przez pozycję odpada Merida która wydaje się mieć w pełni wewnętrzne prowadzenie linek. Posty wyżej podsunęły mi Trek X-Caliber 9 -- myślicie, że ten też wymaga sportowej pozycji?

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, rtomanek napisał:

obydwa modele mają jedną linkę prowadzoną pod dolną rurą!

 

O których modelach i z którego rocznika jest mowa? Cube REACTION C:62 PRO oraz ATTENTION SL , oba modele mają wewnętrzne prowadzenie.

Bez dwóch zdań wszedłbym w X9. Kiedyś podejrzewałem jednego z forumowiczów o cichy sponsoring MediaExpert; od kiedy sam się przekonałem o jakości ceny do tego co dają jestem sam zwolenikiem tego wyrobu . Tym bardziej szacun dla tych wszystkich, którym nie zależy na dodatkowej zapłącie za kosdzt marki (logo) produktu. Aha... ten model X9 ma DOŻYWOTNIĄ gwarancję na ramę. Opcja wyboru chyba jest jasna . Powodzenia w wyborze i radości z użytkowania ?

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, rtomanek napisał:

Przymierzyłem się wczoraj do Cube Reaction Pro i Attention SL i mam dwie obserwacje:

 

Aha, oba Twoje brane pod uwagę modele Cub Reaction Pro i Attention SL mają z przodu i tyłu montowanie kół na zacisk ! Popatrz proszę, dzisiaj kontynuowany był obszerny wątek konieczności istnienia sztywnych osi dla kół 29".

Odnośnik do komentarza

Jeśli ktoś nie ma sztywnej osi ale nawet tego nie czuje, to nie musi się przejmować jej brakiem. Po prostu, kupując rower fajnie to mieć, ale nie jest to must have. Ja w moim XC 100 tylne koło ściągam raz na rok. Przód ściągam raz na miesiąc. Rzeczywiście, nie jest źle z zakładaniem na nowo sztywnych osi. Problemem sztywnych osi jest często wymaganie posiadania odpowiedniego klucza do ściągnięcia kół. W indianie jest oś z zawleczką, która umożliwia ściągnięcie koła bez klucza, w XC 100 jadąc na dłuższą trasę muszę mieć ze sobą imbusa do tego. 

Mam starszy rower bez sztywnych osi. Do normalnej jazdy niezauważalna różnica w stosunku do sztywnych osi. Jedynie podczas sprintów pod górę potrafię poczuć jak tylne koło jest wyginane i jak zacisk hamulca potrafi ocierać o tarczę. W XC 100 ze sztywnymi osiami tego nie ma. Mówię tu jedynie o sprintach mających na celu zdobycie koma na lokalnym podjeździe, wymaga dość silnej nogi i występuje na 20 metrach na 40 km trasy. 

Nie widzę przeciwskazań aby na szybko zamykaczu skakać czy robić dropy. Koło nie trzyma się w szybko zamykaczu na samej ośce 9/10 mm a tylko jest trzymana przez tą oś na miejscu. 

Mając QR też nie ma co kombinować z przejściem na sztywną oś. Ogólnie w rowerach głównie jest marketing obecnie. Większość osób nie ścigających się nie poczułoby różnicy w jeździe na karbonowej ramie a na sztywnym rowerze aluminiowym w mtb, nie poczułoby różnicy między foxem a rockshockiem rebą, nie poczułoby różnicy między mt 400 a hamulcami klasy XTR. Samo dobrze nasmarowane alivio z nowym łańcuchem może lepiej zmieniać biegi niż zaniedbany slx. 

Odnośnik do komentarza
13 minut temu, rtomanek napisał:

Attention SL z 2021: https://archiv.cube.eu/2021/403160

To ja może zademonstruję -- drugie zdjęcie z linka powyżej załączam do posta.

403160_O1.jpg

Sorry, jak posiłkowałem się katalogiem Bikeworld.pl https://katalog.bikeworld.pl/2021/web/produkt/rowery_gorskie/xc_maraton/cube/72658/attention_sl

gdzie stoi o wew. prowadzeniu linek + oś tylna na zacisk.

Odnośnik do komentarza
29 minut temu, ram napisał:

Sorry, jak posiłkowałem się katalogiem Bikeworld.pl https://katalog.bikeworld.pl/2021/web/produkt/rowery_gorskie/xc_maraton/cube/72658/attention_sl

gdzie stoi o wew. prowadzeniu linek + oś tylna na zacisk.

W ogóle się nie gniewam ?

Tzn. gniewam się, ale na firmę Cube, która bezczelnie pisze na stronie, że cechą ramy jest "Internal Cable Routing". Dodatkowo, dla czarnej wersji roweru (sztrzelam, że bardziej popularnej niż kolorowa), linki na zdjęciu Cube'a w ogóle nie widać -- trzeba wiedzieć, czego szukać, a i wtedy nie jest to oczywiste.

Swoją drogą, to całe te wewnętrzne prowadzenie linek jest mi potrzebne jak umarłemu kadzidło, ale jak już je prowadzą na zewnątrz to czemu nie może być tak jak w moim i żony Giancie -- pod górną rurą, żeby nie powodować problemów z uchwytem samochodowym czy pompką.

Nota bene, dla modeli Attention SL i Reaction Pro 2022 jest nadzieja, że problem zniknie -- nie potrafię się dopatrzeć żadnej linki na zdjęciach. Pytanie, czy to zdjęcia, czy rendery z uproszczeniami ?

Odnośnik do komentarza

Widać na zdjęciu że rama posiada port do prowadzenia linek wewnątrz. Na zdjęciu widać natomiast że linka tylnej przerzutki i przewód hydrauliczny tylnego hamulca idą na zewnątrz. Nie przywiązywałbym do tego szczególnej wagi. W XC 500 z Decathlonu jest tak samo. Mechanikowi będzie łatwiej. A na życzenie, za opłatą przełoży.

 

Odnośnik do komentarza
55 minut temu, ram napisał:

He, he.... Na zdjęciu z kolei NIE widać na ramie zewnętrznych przelotek do montażu linek ? W wewsji Rtomanka - juz są ? Cuda 

Zdjęcia w bikeworld są od Cube'a. Tyle tylko, że pokazują głównie czarną wersję roweru, gdzie linkę ciężko dostrzec ze względu na podobny kolor ramy oraz kadry, które pomijają ten element. Linkę widać na tym jednym zdjęciu:

https://katalog.bikeworld.pl/2021/web/produkt/rowery_gorskie/xc_maraton/cube/72658/attention_sl/5 ew. u źródła, https://archiv.cube.eu/2021/403150 (piąte, przedostatnie zdjęcie).

Faktem jest, że zewnętrznych przelotek (uchwytów linki) na zdjęciach czarnej wersji nie widać w ogóle, na jedynym zdjęciu z linką zasłania je korba. Na tej niebiesko-turkusowej wersji widać je na załączonym wyżej zdjęciu -- one znajdują się na krawędzi rury, a nie symetrycznie pośrodku.

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...