AdamSz Opublikowano 5 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2021 Zastanawiam się między rowerem crossowym a rekreacyjnym mtb na 29 calowych kołach. Jeżdżę dla przyjemności tak żeby poobcować z przyrodą pooglądać krajobrazy czasem wybieram się na calodniowe wycieczki Najbardziej zalezy mi na tym by dobrze jechało sie szutrem, polnymi drogami i lasem bez martwienia sie o to ze droga miejscami jest trochę gorsza np przejechał traktor czy popadał deszcz i zdarza mi się jechać ubitą trawą ale chcę zeby na asfalcie ktorego siłą rzeczy jest też duzo mi sie przyjemnie i w miarę lekko jechało. Nie zamierzam jeździć po bardzo trudnym terenie takim jak gleboki piach czy jakieś mocne wyboje. Chciałem kupic crossa ale przeczytalem że jest raczej na lekki teren z przewagą asfaltu, natomiast mtb jest na ciężki teren. Jak by bylo coś pomiedzy to bym nie mial dylematu. Boje się ze w crossie będę sie męczyl bardziej na tych polnych drogach i ze bedzie mocniej trzęsło a zalezy mi wlasnie by takie drogi pokonywać w miarę komfortowo. Z nowu na mtb ktorego mam obecnie od 8 lat trochę mułowato jeździ mi sie po asfalcie, fakt że ma on kola 26 cali i opny jak sprawdzałem na najcięższy teren. W sklepie widziałem głownie krossa evado i hexagona z tych typów co mnie interesują ale jak jestbjakas propozycja ciekawa to może mozna zamówić. Zastanawiałem sie jeszcze nad ewentualną zmianą opon w hexagonie na takie na lżejszy teren żeby stał sie bardziej uniwersalny. Jaka opcja bylaby najbardziej optymalna? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 5 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2021 Za 2k to tylko rowery raczej głównie do jazdy po bułki. Każdy nowy będzie miał atrapę amortyzatora i atrapę hamulców. Celowałbym w używany Cube Attention czy Analog sprzed paru lat na kołach 29. Te miały wtedy jeszcze hamulce i amortyzatory. Odnośnik do komentarza
AdamSz Opublikowano 5 Marca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2021 Jednak wolałbym nowy, jestem raczej amatorem i jeżdżę dla przyjemności. Mój obecny kosztował 900 z czymś (wtedy mało jeździłem), więc nie mam zbyt dużych wymagań, bardziej mam dylemat czy w tej cenie iść w crossa czy rekreacyjnego mtb z jakimiś lekkimi oponami. Odnośnik do komentarza
Piwpaw Opublikowano 5 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2021 Cube AIM EX za 2700. Kupiłem niedawno, polecam, bardzo wygodny, osprzęt do rekreacyjnej jazdy wystarczający. Nawet w górach daje radę bez nadmiernych szaleństw. Amor Suntour AIM z tłumieniem olejowym zaskakująco dobrze działa. Alivio z tyłu oraz manetki Alivio. Z przodu Altus, korba Altus na kwadrat. To są trochę słabsze elementy, ale tanio można je wymienić na Alivio. Wtedy będzie pełne Alivio, które działa bardzo fajnie. Geometria komfortowa, taki trekkingowy MTB. Jeśli 2000 zł to nieprzekraczalna kwota to najlepszą opcją jest Rockrider ST540 z Decathlonu. Co prawda przerzutka tylnia to Altus, przednia to Microshift, ale korba z zintegrowaną osią w standarcie Hollowtech II, napęd 2x9, więc tanio można wymienić przerzutki na Alivio i będzie to chodzić bardzo fajnie. Manetki ma Acery. Amor to najwyższy Suntour sprężynowy XCR z tłumieniem olejowym, który robi robotę. Tyle, że rower ten jest na kołach 27,5. W kolorze piaskowym wygląda niczego sobie. Odnośnik do komentarza
MalySzaryCzlowiek Opublikowano 5 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2021 Do twoich zastosowań na 100 % rower crossowy, koła 29 i tak będą pełnić większą funkcję amortyzacji niż sam widelec, bo ten w tym przedziale cenowym będzie raczej bardzo mocno przeciętny. MTB do 2000 zł i rower Crossowy będą się różnić tylko geometrią, reszta będzie pewnie prawie taka sama a skoro chcesz wygodnie pokonywać leśne drogi to pozycja na rowerze crossowym będzie na pewno lepsza i da on sobie radę. Wybierz coś co masz na miejscu i jest dostępne i ci pasuje. A kiedyś zawsze możesz zmienić oponki na lekko agresywniejsze. Tak mi się wydaje. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 5 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2021 W kwestii technicznej. Żaden amortyzator Suntour nie posiada tłumienia olejowego. Amortyzatory tej firmy nie posiadają tłumików zanurzonych w oleju tak jak RockShox, Manitou czy Fox. Firma ta używa smaru stałego a nie oleju. Oleju używa wewnątrz tłumika hydraulicznego, który jest zamkniętym cartridgem (jeśli rower go ma), który jest namiastką tłumienia w amortyzatorze i trochę oleju pod komorą powietrzną w modelach które ją mają. Cube AIM EX posiada atrapę amortyzatora, Suntour XCM, w której w jednej goleni jest sprężyna stalowa z elastomerem z pokrętłem ozdobnym, którym możemy sobie pokręcić na Berdyczów. Wartość stówa. Wartość prawdziwego amortyzatora, zaczyna się zwykle od 1000 zł. Z tego też powodu zamiast kupować chłam na atrapie amortyzatora, atrapie hamulców i atrapie napędu, lepiej poszukać coś co ma chociaż amortyzator i sprawne hamulce. Ale to już moja prywatna opinia wynikająca z dziesiątek tysięcy km na crossach i mtb. Przykład:https://www.olx.pl/d/oferta/gt-transeo-expert-cross-deore-CID767-IDIN8G6.html#774c1a1de7 Odnośnik do komentarza
Piwpaw Opublikowano 5 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 5 Marca 2021 Amortyzator XCM RL ma tłumienie olejowe http://www.megabikes.pl/amortyzator-suntour-xcm-rl-29-czarny-1-1-8-p-2048.html https://www.rowerydax.pl/pl/p/Amortyzator-SR-Suntour-XCM-RL-26/1075 A na tym "chłamie" mi się bardzo dobrze jeździ i wg mnie jest idealny do takich zastosowań o jakie chodzi pytającemu. Ten Cube to właśnie rekreacyjne MTB dający bardzo wygodną pozycję. Osprzęt wystarczający do rekreacyjnej jazdy. Nie dajmy się zwariować. Przecież pytającemu chodzi o nowy rower do 2 tys. Natomiast jeśli chodzi o kwestię cross czy rekreacyjne MTB moim zdaniem zdecydowanie MTB. Cross będzie lepszy od MTB wyłącznie na asfalcie. Praktycznie w każdym terenie MTB jest lepsze nie mówiąc o tym, że MTB wjedzie tam gdzie cross nie da rady. Pozycji na MTB nie ma co się bać, bo taki rekreacyjny MTB jak ten Cube jest wystarczająco wygodny. Ja osobiście crossów nie lubię. Odnośnik do komentarza
AdamSz Opublikowano 6 Marca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2021 A jak to jest z oponami przeczytałem jakiś wątek o ty ze one wpływają znaczaco na jazdę i że ktos narzekal ze w crossie trzęsie na oponach 1.6 czyli tych domyślnych. Kiedys jechałem na na rowerze o oponach 1.9 i mi sie dobrze jechalo. Sklaniam sie troche bardziej na mtb bo zalezy mi na komforcie w terenie i chyba latwiej założyć takie opony niz do crossa ( bo gorskie 2.1 sa dla mnie trochę za grube). Czy pozycja na rekreacyjnym mtb rozni sie mocno od crossowego? Bo wolalbym bardziej komfortową. Odnośnik do komentarza
MalySzaryCzlowiek Opublikowano 6 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2021 Zależy od producenta ale jak kupisz MTB gdzie pozycja będzie zbyt sportowa to dojdzie ci zabawa siodełkiem, gripami, kierownicą i mostkiem lub podkładkami widelca. A rower crossowy naprawdę nie jest tak zły jeśli chodzi o właściwości lekkiego terenu na jaki wygląda lub jak się o nim mówi ? wyślę, może fotkę w wolnej chwili w jakim terenie jeździłem swoim starym crossowym rowerem i dawałem radę, jedynie oponki wsadziłem tam 2.0. Jeśli jednak zależy ci na rowerze MTB o mocno rekreacyjnej geometrii to wiele osób w tym i ja z doświadczenia przy szukaniu swojego roweru powie ci, że większość rowerów Cube z niższej półki Hardtail'i jest bardzo wygodna siedzi się tam mocno wyprostowanym. Sam mam aktualnie Unibike i ich geometria w MTB też nie jest bardzo agresywna. Co do opon między 1.95 a 2.1 nie ma przepaści, pewnie w 2.1 miałeś agresywny bieżnik. Odnośnik do komentarza
AdamSz Opublikowano 6 Marca 2021 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2021 Jesli chodzi o te rowery co byly w sklepie to cross mial wąskie z bieżnikiem raczej bardziej pod asfalt z tego co mi sie wydaje a mtb 2.1 z agresywnym bieznikiem na ciezki teren więc bez względu jaki ostatecznienaie zdecyduje jesli wybiorę te co tam są itak będę chcial zmienić. Niestety małe miasto maly wybór chyba najwiecej z krossa tam było rowerów w tych dwoch typach evado i hexagony. Jeszcze po niedzieli przejade sie do drugiego mniejszego sklepu może bedzie coś interesującego tam. Odnośnik do komentarza
Piwpaw Opublikowano 6 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2021 Polecam opony Maxxis Crossmark o szerokości 2,1. Mają niski profil bieżnika i środkowe klocki dość gęsto upakowane przez co nie dają dużych oporów toczenia. Świetne do lasu, na szutry, na asfalcie też nieźle się toczą. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 6 Marca 2021 Udostępnij Opublikowano 6 Marca 2021 Robiłem kiedyś testy w Górach Świętokrzyskich na różnych oponach. Wyszło że dopiero na szerokości 42-45 mm ma się zarówno komfort, jak i dobrą przyczepność w zróżnicowanym terenie a jednocześnie nie za duże opory toczenia na asfalcie. I taką szerokość polecam. Tu mój starszy tekst sprzed paru lat na temat różnic między mtb a cross.https://roweroweporady.pl/f/topic/1305-cross-vs-mtb/?tab=comments#comment-10077 Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się