Skocz do zawartości
karakan

[Korba] Pomoc w ogarnięciu 1x9

Polecane posty

Hej,
Pierwszy raz składam swój rower, ma to być budżetowy cross na sztywnym widelcu, który będzie tani w eksploatacji.
Mam dużo swoich części:

Rama: Chińczyk 27.5 nieużywany, kiedyś kupiłem właśnie z myślą o złożeniu roweru "quark 27.5"
Koła: 27.5 jakieś tanie, na łożyskach kulkowych, ale się kręcą
Mostek: 80mm od kellysa
Kierownica: 700mm z innego roweru
Korby: fc-m4050(używana) i nowa fc-m4050-b2 (nowa, kupiona przez pomyłkę)
Przerzutka: rd-m4000 sgs
Manetka: alivio 9rz
Widelec: (czekam na dostawę z aliexpress) mosso m5 aluminiowy, 800g
Hamulce: Shimano MT400 + tarcze 180, ale zamienie je na 160 z racji na sztywny widelec i przeznaczenie roweru
Kaseta: do wymiany, bo już jest dosyć zużyta cs-hg 400 11-32 (bardzo bym chciał zmienić na 11-28, ale przerzutka tego nie ogarnie więc niestety muszę zrezygnować i dać taką samą)
Suport: sm-bb52 68mm (dosyć trzeszczy więc nie wiem czy nie będzie wskazana wymiana)
Stery: accent hsi-exe 44/44 półzintegrowane, maszynowe łożyska
Łańcuch: nowy, kmc x9
Sztyca, zacisk sztycy, siodełko, linki, pancerze, końcówki itp..

Chyba wszystko mam oprócz właśnie przedniego blatu i czekam na widelec, który ma przyjść do 2 tygodni.

Więc chciałem z tego co mam+  z niewielkim nakładem finansowym złożyć coś swojego.
Będzie on służył głównie do dojazdu do pracy więc tylko asfalt i utwardzone bezdroża, ale tylko prosta droga więc nie potrzebuję dużego zakresu przełożeń + prostota w serwisowaniu, nie ma amora, nie ma przedniej przerzutki, a na tym mi bardzo zależy. (W każdych warunkach, deszcz, śnieg, grad, tornado)

Myślę o wrzuceniu z przodu tarczy 38t narrow wide (allegro okolice 50zł) a z tyłu, kasetę 32, dałbym mniejszą, ale mam przerzutkę alivio m4000 sgs więc nie wrzucę tu 28 czy 25

Tylko teraz tak, posiadam 2 korby od alivio fc-m4050 (którą używam aktualnie) oraz nieużywaną, którą kupiłem kiedyś przez przypadek fc-m4050-b2 pod boost.
Pytanie czy przy 1x9 ta korba boost ma jakieś znaczenie? Bo tu nic nie będzie kompatybilnego z boostem, jeśli wrzuciłbym tam 1 blat? bo łatwiej jest dostać i taniej narrow wide pod 104.

Z resztą sobie poradzę, ale nie wiem co odnośnie korby, czy będę potrzebował jakiś podkładek? czy po prostu zdejmuje tarcze z korby, zakładam narrow wide i montuję korbę w suporcie i sprawdzam czy wszystko działa? jakby ktoś pytał jaki jest sens tego 1x9, to już tłumaczę. Używam tylko i wyłącznie przełożeń 7-8-9 a z przodu zazwyczaj średniej, czasami jak wiatr w plecy to największej tarczy czyli 40t, a tak to jeżdżę 30t przód, 11-12-14 tył, ale bardziej do mnie przemawia po prostu prostota, pozbycie się przerzutki. Tak jak pisałem, to rower do jazdy do pracy tylko po prostej drodze, ale w każdych warunkach więc wiem co potrzebuję. No i prostota w obsłudze, im mniej rzeczy ma się popsuć tym lepiej>

Trochę się rozpisałem, ale mam nadzieję, że ktoś mi pomoże ogarnąć sprawę z korbą.

Udostępnij ten post


Link to postu

Nie do końca rozumiem o co konkretnie pytasz 🙂

Ogólnie to tak: mając zwykłą korbę 3x9, chcąc zostawić jeden blat zostawiasz ten środkowy. Nie musisz wtedy kombinować z żadnymi podkładkami, mając taką korbę, bo prostu bym z niej skorzystał. Co do blatu 38 z przodu to wydaje się to dobrym wyjściem, ewentualnie możesz pomyśleć o 36. Łap kalkulator, musisz później przejechać się na swoim rowerze i zobaczyć, jakie prędkości osiągasz. Jak masz górki, na których chcesz kręcić 53 to 38, jak 50 to 36. W praktyce na zjazdach przy 50 km/h i tak się nie kręci.

http://gears.mtbcrosscountry.com/#27.5/2.00I1154I4X29/2.20I14I19490

 

Nie rozumiem, czemu uważasz, że nie możesz dać mniejszej kasety jak 32. 11-28 alivio łyknie na 100%.

Udostępnij ten post


Link to postu
3 godziny temu, Oskarr napisał:

Nie rozumiem, czemu uważasz, że nie możesz dać mniejszej kasety jak 32. 11-28 alivio łyknie na 100%.

Korzystam z trochę innego kalkulatora, nie mam żadnych górek, tylko prosta droga 90% asfalt, najchętniej wrzuciłbym blat 42, ale na allegro nie ma takich za normalną cenę,a nie chcę mi się czekać 2 miesiące z aliexpress więc 38 będę szukał.

Nawet w opisie tej przerzutki jest wpisane, że najlżejsza zębatka musi mieć minimum 32 zęby, na forach ludzie piszą, że nie będzie dobrze działać z mniejszą, sam nie wiem..

Czyli kupuje blat i nic więcej poza nim mi nie trzeba?

Udostępnij ten post


Link to postu

A wiesz może czym się różni korba boost od zwykłej? W sensie w moim wypadku czy to ma znaczenie przy 1x9, bo mam dwie korby alivio 4050(96bcd) i 4050-b2 (104bcd)(tą drugą kupiłem przez przypadek)

Na tą z boostem łatwiej znaleźć większy blat niż 36 i taniej, ale boje się, że coś nie będzie działać.

 

Udostępnij ten post


Link to postu

Korbę boost stosuje się, jeśli ma się z tyłu piastę boost, czyli o szerokości 148mm. Szersza piasta to inna linia łańcucha. Jak do zwykłej piasty założysz korbę boost, optymalna linia łańcucha będzie wypadać bliżej dołu kasety, a na górnych przełożeniach łańcuch będzie ocierać lub spadać z korby.

Udostępnij ten post


Link to postu
4 godziny temu, nctrns napisał:

Korbę boost stosuje się, jeśli ma się z tyłu piastę boost, czyli o szerokości 148mm. Szersza piasta to inna linia łańcucha. Jak do zwykłej piasty założysz korbę boost, optymalna linia łańcucha będzie wypadać bliżej dołu kasety, a na górnych przełożeniach łańcuch będzie ocierać lub spadać z korby.

Czyli ta oś korby ma inny rozmiar czy co? Ciekawi mnie co konkretnie za to odpowiada.

No dzięki za pomoc, nie popełnię przynajmniej błędy i kupię narrow wide pod 4050

Udostępnij ten post


Link to postu
45 minut temu, nctrns napisał:

Zębatki są bardziej oddalone na zewnątrz od supportu - ich mocowanie jest inaczej skonstruowane.

Dziękuję za wyjaśnienie.

A przy zakupie zębatki mam zwracać uwagę tylko na to czy ma 96bcd? Czy są jeszcze inne parametry? Znalazłem coś takiego, będzie git? No i kolor odpowiada.

Ogólnie ciężko znaleźć 38t, to jedyne co znalazłem na 96bcd w normalnej cenie

Udostępnij ten post


Link to postu

Kupiłem tą zębatkę co dołączyłem post wyżej, ale gdy tak z grubsza przymierzałem ją do swojej korby, to miałem wrażenie, że nie do końca jest kompatybilna, co to znaczy, że jest symetryczna i asymetryczna. Nigdzie nie mogłem tego znaleźć jeśli chodzi o moją fc4050, a jedynie informacje 96/64 i teraz się boję, że ta zębatka nie nadaje się do mojej korby. Mógłby ktoś pomóc? 

Udostępnij ten post


Link to postu

Symetryczna - otwory montażowe są narysowane w kwadracie, asymetryczna - otwory montażowe w prostokącie. Symetryczna - wsporniki od korby są w krzyżu z kątem 90°, Asymetryczna - wsporniki są w kształcie litery X

Udostępnij ten post


Link to postu
1 godzinę temu, Oskarr napisał:

Symetryczna - otwory montażowe są narysowane w kwadracie, asymetryczna - otwory montażowe w prostokącie. Symetryczna - wsporniki od korby są w krzyżu z kątem 90°, Asymetryczna - wsporniki są w kształcie litery X

Czyli kupiłem nie to co trzeba, no cóż.. dzięki za wyjaśnienie

Udostępnij ten post


Link to postu
4 godziny temu, WSK napisał:

Trze potraktować pilnikiem albo wiertarką i będzie ok.

W sensie rozszerzyć otwory? Hmm, może faktycznie da się to uratować

Udostępnij ten post


Link to postu

Zdecydowanie nie szedłbym w opcję rozwiercania otworów od zębatki. Kup taką, jaka powinna być, starą sprzedaj na olx, będziesz stratny 10-15 zł a będziesz miał pewność, że coś Ci nie strzeli w czasie jazdy.

Udostępnij ten post


Link to postu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

Wczytywanie...

×
×
  • Utwórz nowe...