Skocz do zawartości

Kupno gravela na jesień do 5500zł


Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. Naszło i mnie na sprzedaż szosy oraz mtb i kupno gravela, bo i tak nie wykorzystuje możliwości żadnego z obecnych rowerów a miejsce zawsze się przyda. Szukałem roweru, który spokojnie da radę na asfalcie pojechać trasę dookoła miasta i nie straszne będą mu szutry czy dziurawe drogi. Do tego fajnie by było pojechać gdzieś w las z dala od zgiełku albo po prostu skrócić drogę, bądź skręcić w nieznane. Szosą tego nie mogłem zrobić z wiadomych względów, zaś mtb cóż spełnia wszystko tylko jakoś bardzo pasuje mi pozycja na baranku. Mam zamiar pojeździć samym mtb i zobaczyć jak będzie ale pewnie i tak skończy się na kupnie gravela.
Wpadły mi w oko 2 modele kellys soot 50 2020 oraz merida silex 400 2020. Z tego co czytałem i orientowałem się pozycja na obu jest wygodna, bardziej rekreacyjna niż sportowa. Do tego osprzęt grx oraz hamulce hydrauliczne. Oczywiście super sprawą są osie przelotowe i główny wymóg napęd 2x. Czy potrzeba mi czegoś więcej? Tego nie wiem bo nie miałem do czynienia z tym typem rowerów. Wydaje mi się, iż są to główne moje wymagania i w innych rowerach w tej cenie -kellys-->5300   merida--->5500 nie widziałem. Do tego kellys posiada napęd 2x11 i jest tańszy więc jest moim faworytem.
Czy możecie coś więcej doradzić na co jeszcze zwrócić uwagę albo jakie modele pominąłem?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza

Nie mam  gravela ale zdarza mi się jeździć na przełaju. Nie jestem wielkim fanem rowerów do wszystkiego.
Natomiast gdybym miał kupić to warunki brzegowe dla mnie byłyby:
- sztywne osie
- akceptacja opon 700x42 bo dopiero na takich z moich doświadczeń jest względny komfort i przyczepność w terenie
- napęd 2x10 lub 2x11, najchętniej Shimano GRX
- dobre hamulce
- korba 48x32 a chętniej 48x30

Kellys Soot 50 polecał mi sprzedawca różnych rowerów, który sam na nim jeździ. Ma wszystko co trzeba oprócz hamulców. Tektro Spyre to spowalniacze ale może da radę coś zrobić żeby hamowały.

Merida Silex spełnia wszystko. Ma napisane że bierze opony do 42c ale napisane "road profile" co nie wiem co u nich znaczy. Bo nie ma opon szosowych 42.

Jest tu parę chłopaków co się lepiej znają na gravelach może jeszcze coś podpowiedzą. Spójrz jeszcze co oferuje Marin i Fuji.

 

 

Odnośnik do komentarza

Dzięki za odpowiedź. Wiem, że nie ma czegoś takiego jak rower do wszystkiego. Jednak ma być to kompromis pomiędzy dwoma rowerami a sposobem oraz tym gdzie i jak jeżdżę.
Z tym co napisałeś odnośnie wymagań zgadzam się w 100%.

Jedyne co mnie zastanawia to hamulce bo oba modele mają takie same, przynajmniej na stronie producenta. Czyli one są słabe jak rozumiem? Od razu zaznaczam, że mieszkam na Podlasiu więc gór tutaj nie ma.
Kellys
Merida
 

Odnośnik do komentarza
55 minut temu, jajacek napisał:

Kellys Soot 50 polecał mi sprzedawca różnych rowerów, który sam na nim jeździ. Ma wszystko co trzeba oprócz hamulców. Tektro Spyre to spowalniacze ale może da radę coś zrobić żeby hamowały.

 

25 minut temu, konop90 napisał:

Jedyne co mnie zastanawia to hamulce bo oba modele mają takie same, przynajmniej na stronie producenta. Czyli one są słabe jak rozumiem? Od razu zaznaczam, że mieszkam na Podlasiu więc gór tutaj nie ma.

Soot 50 2020 ma już hydrauliczne GRX, nie ma się czego obawiać.

Osprzętowo brałbym Soota.

ALE

Mają tylko 3 rozmiary i dziwną rozmiarówkę. Do tego dochodzi geometria. Porównywalne rozmiarowo S Meridy i M Kellys - Merida ma mniejszy reach i większy stack, więc pozycja będzie bardzie wyprostowana.

Odnośnik do komentarza
13 minut temu, nctrns napisał:

Mają tylko 3 rozmiary i dziwną rozmiarówkę. Do tego dochodzi geometria. Porównywalne rozmiarowo S Meridy i M Kellys - Merida ma mniejszy reach i większy stack, więc pozycja będzie bardzie wyprostowana.

Pewnie i tak będę musiał do obu się przymierzyć bo potrzebuje czegoś małego ze względu na 170 cm wzrostu i ok 76cm w przekroku.

15 minut temu, nctrns napisał:

Osprzętowo brałbym Soota

Właśnie tak mi też wychodzi, że na papierze i cenowo lepiej się prezentuje. Oczywiście na obecną chwilę, bo nie wiadomo jak będzie ze wszystkim kiedy sytuacja trochę się uspokoi, czy ceny nie pójdą do góry.

Rozumiem, że z innych marek nie znajdę nic godnego uwagi?

Odnośnik do komentarza

Koncepcja zastąpienia mtb i szosy gravelem wydaje się całkiem słuszna.

Jeżdżę na gravelu (Fuji Jari 1,5 2019) od jesieni i po początkowych problemach z dopasowaniem optymalnej pozycji coraz bardziej się do niego przekonuję. Na tyle, że mój 29er poszedł trochę w odstawkę, nawet do jazdy w terenie (a w sumie taką preferuję). Mtb 29er bardzo fajny, ale jednak dopiero gravel daje tę lekkość i poczucie kontroli, pomimo że jest oczywiście mniej komfortowo. No i baranek, to jest jednak to czego mi zawsze brakowało.

Tak jak Jacek pisał warto żeby wchodziły opony 40 mm, co nie zawsze jest możliwe w gravelach. 35 mm też spokojnie dają radę w terenie, ale już trafi się trochę piasku czy błota jest trochę mniej wygodnie. Hamulce tarczowe mechaniczne w porównaniu z hydraulicznymi faktycznie są sporo słabsze, czy to jest jednak aż taką wadą ? Dla mnie nie.  Korby inne niż 50/34, czyli np, 46/30 : fajnie jak są , ale jak jeździsz głównie po płaskim i bez bagażu, to nie ma aż tak dużego znaczenia. Napęd 1x też by się sprawdził. Ja mam w swoim Fuji 2x10, jednak najczęściej używam dużego blatu 46. Ten mniejszy 30 jest przydatny głównie w terenie i też nie zawsze. Gdyby nie to, że planuję tego roweru używać do bikepackingu w górskim terenie, to brał bym raczej 1x

Z modeli które jeszcze warto rozważyć, to na pewno Marin, mają kilka fajnych modeli i alu i stalowe. Geometria bardziej rekreacyjna. Fuji również, chociaż mniejszy wybór i pozycja bardziej sportowa.

Odnośnik do komentarza

Czyli im szersze opony da się upchnąć tym lepiej, chociaż sądzę, że więcej niż 40mm nie będę potrzebował.

Z napędem jednak pozostałbym przy 2x i modelach grx bo jakoś wolę mieć niż potem żałować. W przypadku blatu zmienić zawsze mogę na większy więc to nie problem. Co do samych hamulców to nie widziałem modelu na mechanicznych ale z shimano grx. Musiałbym chyba sam wszystko kupować i potem złożyć do kupy żeby mieć dokładnie wszystko co chcę ?
Marin i fuji brałem pod uwagę ale zawsze czegoś brakowało. Na razie chyba i tak muszę czekać aż otworzą sklepy żeby cokolwiek przymierzyć ?

Odnośnik do komentarza

Z ciekawości jeszcze chciałbym spytać bo nastawiłem się na grx ale czy mógłby ktoś w prostych słowach wytłumaczyć czym się różni ta grupa od montowanej tiagry/105 ? Czytałem, że są inaczej zrobione klamkomanetki i w sumie tyle odnośnie różnic. A jest sporo większy wybór sprzętu gdzie zakładane są właśnie grupy szosowe.

Odnośnik do komentarza

RX400 odpowiada Tiagrze, RX600 odpowiada 105, RX800 odpowiada Ultegrze.
Tylne przerzutki mają sprzęgła tak jak w przerzutkach mtb od Deore w górę, które należy włączać podczas jazdy terenowej. Mają też profil Shadow, chowający się pod kasetą , co mniej naraża przerzutkę na uszkodzenie w terenie. Klamki podobno mają kształty zoptymalizowane do jazdy w terenie. Przerzutki obsługują tez kasety mtb do 42 zęby. Zaprojektowano w lewej klamce potencjalną obsługę myk-myka (obniżanej sztycy podsiodłowej jak w mtb). GRX ma też korby jednorzędowe, których nie stosuje się w szosie. Można tez dokupić mini klamki hamulcowe, jak przełajowe, do jazdy z górnym chwytem na kierownicy. Zaciski hamulcowe mają radiatory, tarcze są zapożyczone z mtb i są zbudowane warstwowo żeby zapobiec przegrzewaniu na zjazdach. Linia łańcucha została przesunięta ze względu na obsługę szerokich opon do 42mm i kół ze sztywną osią i dostosowano do niej przesunięcie przedniej przerzutki. Korby są inne i też z przesunięciem. Np. 48x31 i 46x30 którą polecam do gravela.

Odnośnik do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Niestety jestem zmuszony zrezygnować z kellysa soot 50 gdyż nie ma nigdzie mojego rozmiaru w moim budżecie. Zastanawiam się nad sugestią @mataman i kupnem na tiagra/105 i wymianą tylnej przerzutki. Tylko co byście polecili w takim razie z podobną rekreacyjną geometrią i podobnymi podzespołami?
Myślałem nad tym krossem https://www.greenbike.pl/rower-gravel-kross-esker-60-2019-outlet-p-5477.html i w sumie jest to jedyna opcja jaką znalazłem ze względu na napęd 2x.

Może macie jakieś jeszcze propozycje, bo nic innego nie znalazłem żeby miało sztywne osie i hamulce hydrauliczne no i napęd 2x 105 chociaż i w ostateczności może być tiagra 10s.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...