forii Opublikowano 3 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 Witam, Czy ktoś jest obeznany w temacie by ocenić różnice maksymalnej prędkości na prostej asfaltowej drodze w porównaniu z następującymi dwoma napędami/rowerami?1) Rower XC, napęd 3x8 na kołach 27.5 o grubości 2.25 - waga roweru 13,5kg Szczegóły dotyczące napędu: Kaseta / Wolnobieg: SHIMANO DEORE HG50-10 / 11-36T Mechanizm korbowy: SHIMANO DEORE M610 / 42X32X24T / ZINTEGROWANA OŚ BB vs2) Rower Trail, napęd 1x12 na kołach 29 o grubości 2.3 - waga roweru 14,5kg Szczegóły dotyczące napędu: Kaseta: SRAM NX Eagle, 11x50 Mechanizm korbowy: TruVativ Descendent 6k Eagle Dub, Boost, 30 Do tej pory jeździłem na rowerze XC, jednak chciałbym przejść na rower trail i z niego korzystać na nawet dojazd do pracy czy dłuższe wyprawy, chciałbym jednak wiedzieć jak wolniejszy będzie ten rower, koła są większe = szybciej jednak napęd jest inny i to mnie interesuje. Doczytałem z recenzji że max prędkość opisywanego Traila (Trance 2 29er) to 30km/h - niestety nigdy nie jeździłem z licznikiem na moim XC więc nawet nie wiem czy to dużo czy mało, choć na swoim XC kiedyś z górki jechałem w dół 52km/h - ahh, brakuje mi tego ? Pozdrawiam Odnośnik do komentarza
thalcave Opublikowano 3 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 Sam napęd + koła to nie wszystko. Jeszcze dochodzi noga. Np. czy na tym rowerze XC jedzisz po płaskim na najcięższym biegu (kręcąc te 80-90 korbą)? Przykładowo ja mam, napęd 2x11 i nie jeżdżę na najcięższym biegu praktycznie w ogóle - zdecydowanie szybciej jadę na lżejszym biegu kręcąc szybciej korbą. Poza tym nie podałeś wielkości przedniej tarczy w tym trailowym rowerze. Odnośnik do komentarza
forii Opublikowano 3 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 10 minut temu, thalcave napisał: Sam napęd + koła to nie wszystko. Jeszcze dochodzi noga. Np. czy na tym rowerze XC jedzisz po płaskim na najcięższym biegu (kręcąc te 80-90 korbą)? Przykładowo ja mam, napęd 2x11 i nie jeżdżę na najcięższym biegu praktycznie w ogóle - zdecydowanie szybciej jadę na lżejszym biegu kręcąc szybciej korbą. Poza tym nie podałeś wielkości przedniej tarczy w tym trailowym rowerze. Noga, no może to śmiesznie zabrzmi ale to moja najsilniejsza partia, bardzo umięśniona więc lubie mocne przełożenie a nie latanie nogą jak szalony. Na XC do takiej średniej prędkości jeżdze na przełożeniu drugim (trzeciej największej kasety z przodu w ogole prawie nie używam) + a co do tylniego przełożenia to jest drugie lub trzecie od dołu przełożenie z tyłu kasety (bodajże to się mówi 2/2 lub 2/3 (trzecie przełożenie od dołu na tylniej kasecie). Do jazdy ogólnej to korzystam też z drugiej kasety prawie tylko + np 2/7 - 2/2 na tych przełożeniach jeżdze prawie 95% Chciałbym wiedzieć czy na trailu z napędem 1x12 jakoś się odnajdę bazując na napędzie XC Co do rozmiaru przedniej tarczy Traila to podałem że jest to 30T, aż tak się nie znam Odnośnik do komentarza
Mociumpel Opublikowano 3 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 Tu masz kalkulator prędkości https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence - jest mocno rozbudowany ale jak wstawisz konkretne wartości maksymalne to uzyskasz teoretyczne prędkości przy danej kadencji na danej zębatce. A tu masz kalkulator prędkości zależnie od mocy i pozycji - czyli nieco bardziej realnie - niezależnie od "teoretycznych zębatkowych" prędkości ... Odnośnik do komentarza
forii Opublikowano 3 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 3 minuty temu, Mociumpel napisał: Tu masz kalkulator prędkości https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence - jest mocno rozbudowany ale jak wstawisz konkretne wartości maksymalne to uzyskasz teoretyczne prędkości przy danej kadencji na danej zębatce. Niestety nie wiem jak z niego korzystać, zrobisz to za mnie? ? Odnośnik do komentarza
thalcave Opublikowano 3 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 31 minut temu, forii napisał: Niestety nie wiem jak z niego korzystać, zrobisz to za mnie? ? Echh... Jeśli się nigdzie nie walnąłem to na najcięższej przerzutce rower trailowy przy kadencji 120 będzie mógł rozwinąć prędkość do 46.5km/h, zaś ten XC 64 km/h Widać jak duże znaczenie ma zębatka z przodu ? Warto jednak zaznaczyć, że napędy MTB robione nie są po to by jechać jak najszybciej po płaskim (asfalcie) ale by móc pokonać jak najbardziej strome górki. Odnośnik do komentarza
forii Opublikowano 3 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 1 minutę temu, thalcave napisał: Echh... Jeśli się nigdzie nie walnąłem to na najcięższej przerzutce rower trailowy przy kadencji 120 będzie mógł rozwinąć prędkość do 46.5km/h, zaś ten XC 64 km/h Widać jak duże znaczenie ma zębatka z przodu ? czemu wiec na tescie mowiono ze na 1x12 mozna się rozpędzić do max 30km/h, jezeli moge rozpedzic sie na plaskim do 46km/h to SUPER! to chyba juz wszystko wiem, myslalem ze ten naped 1x12 , 30T z przodu a z tylu 11-50T jest slaby i nie ma mowy o rozpedzaniu sie na prostej drodze Odnośnik do komentarza
Mociumpel Opublikowano 3 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 1) Rower XC, 27.5/2.25/11-36T/42X32X24TDo obliczeń max prędkość - kadencja 90/min, zębatka tylna - 11T, przednia - 42T Maksymalna prędkość przy kadencji 90 to ok. 45,50 km/h 2) Rower Trail/1x12/29/2.3/30T/11x50Do obliczeń max prędkość - kadencja 90/min, zębatka tylna - 11T, przednia - 32T Maksymalna prędkość przy kadencji 90 to ok. 36,50 km/h Kadencja 90/min założona na pałę - bo 120/min bez SPD-ów długo nie pociągniesz - spadną Ci nogi z pedałów. Poza tym skoro masz nogi jak kloce słonia to raczej kręcisz siłowo/słoniowo (wolno) a nie "chomiczkowo" (szybko) - dla osoby nie wytrenowanej o dużej muskulaturze nóg (typowy góral) jazda kadencyjna jest mordęgą - im jesteś bardziej "wycieniowany" tym lepszy technicznie i kadencyjnie, techniczny góral - rzadkie zjawisko w amatorskiej jeździe - wymaga dobrego przygotowania technicznego (trenera?), stąd jazda siłowa lub w okolicach 80-90/min dominuje ... Odnośnik do komentarza
thalcave Opublikowano 3 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 Wiesz ile musisz młócić nogami żeby mieć kadencję rzędu 120? Wątpię żebyś mógł utrzymać taką kadencję przez sensowny czas. Bardzo teoretyzujesz więc i ja też. Roweru MTB nie kupuje się by ścigać się z szosowcami. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 3 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 Na prędkość wpływa przede wszystkim: 1. Opór czołowy, odpowiadający za 80% wszystkich oporów 2. Opór wynikający z opon i ciśnienia 3. Sprawność napędu Więc jak obniżysz mostek o 2cm to będziesz szybszy niż byś zrobił upgrade z Deore do XCR Jak napompujesz 3-4 bary zamiast 2 to też będziesz szybszy Jak zmienisz opony z terenowych na gładkie to też Natomiast napęd determinuje prędkość przy pewnej kadencji. Zwykle rzadko jeździ się z kadencją większa niż 100. Więc na 32x10 pojedzie się wolnej niż na 42x11 co wykazał kolega Mociumpel. Koła 29 są szybsze niż 27,5 ze względu na większy obwód koła. Ale nie są to jakieś wielkie różnice. Odnośnik do komentarza
forii Opublikowano 3 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 Dzięki Mociumpel, to jeszcze tylko co mi brakuje bym mogl okreslic ile to bedzie wymagalo ruchów to moje pytanie brzmi = jaka to jest kadencja 90? tzn czy to oznacza np 90 orkęgłow korbą na minute czy coś takiego? W dodatku po tym co wiem to ten trial z przodu ma 30T a nie 32T, czyli bedzie jeszcze wolniej? Co do tego co piszesz o moich nogach to zgadza się, wole siłową jazdę, co to więc oznacza? ze przełożenie na tym trialu bedzie dla mnie za lekkie? A jak włoże tam z 30T korby i dam np 34ząbków? Edit."Więc na 32x10 pojedzie się wolnej niż na 42x11 co wykazał kolega Mociumpel." Czyli Trial jest szybszy od XC? choc nie wiem o jakim 32 mówisz i jakim x10 42 z tylu i 11 z przodu? nie czaje kompletnie ;/ Odnośnik do komentarza
thalcave Opublikowano 3 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 3 minuty temu, forii napisał: jaka to jest kadencja 90? Jest 90 pełnych obrotów korbą, zawsze mogłeś poszukać: https://roweroweporady.pl/kadencja-na-rowerze-czyli-co-amator-musi-wiedziec/ 5 minut temu, forii napisał: wole siłową jazdę, co to więc oznacza? ze przełożenie na tym trialu bedzie dla mnie za lekkie? Nie wiem co to oznacza, bo nie wiem z jaką mocą jeździsz. Może napęd będzie za lekki, może nie. Ale jeszcze raz: nikt nie kupuje roweru MTB (czy to Trail czy XC) by rozwijać na płaskim prędkości powyżej 40km/h. Jeśli włożysz na przód blat 34, albo 40, 50 to tak - będziesz jeździł szybciej i bardziej twardo, przez co w terenie będzie jeździło się gorzej. Odnośnik do komentarza
forii Opublikowano 3 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 Przed chwilą, thalcave napisał: Jeśli włożysz na przód blat 34, albo 40, 50 to tak - będziesz jeździł szybciej i bardziej twardo, przez co w terenie będzie jeździło się gorzej. A jak włoże 32T? nie zepsuje wtedy podjazdów na tym rowerze? Chce mieć uniwersalny rower i na miasto, asfalt i na lasy/teren. Nie bede nim tak duzo zjezdzal jak jezdzil po miescie. Odnośnik do komentarza
MARIUSZZZ Opublikowano 3 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 Kadencja 90, to 90 obrotów korbą na minutę. 30T = wolniej niż 32T (teoretycznie, bo z większą kadencją można jeździć szybciej). Jak lubisz jeździć siłowo, to zapisz się na operację kolan - kolejki są podobno nawet kilkuletnie więc zdążysz je sobie zajechać ? Odnośnik do komentarza
thalcave Opublikowano 3 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2019 7 minut temu, forii napisał: A jak włoże 32T? nie zepsuje wtedy podjazdów na tym rowerze? Chce mieć uniwersalny rower i na miasto, asfalt i na lasy/teren. Nie bede nim tak duzo zjezdzal jak jezdzil po miescie. Proponowałbym Ci pierw wypróbować 30 zębów, jak będzie za mało to wstaw większą korbę tarczę. Tylko przygotuj się na wymianę łańcucha bo do większej tarczy łańcuch z tego roweru może być za krótki. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się