Skocz do zawartości

Jaki rower wybrać?


Rekomendowane odpowiedzi

Proszę pomóżcie bo po wizytach w sklepach i przeczytaniu rad internetowych mam kompletny metlik w glowie. Szukam roweru na jazdę po miescie i na wyprawy 3-8 dniowe ale na lekko, czyli tylko podręczny bagaż. 80% asfalt i szutr, reszta piaski, trochę lasu i najgorsze dla mnie ,podjazdy. Te raczej drogi rowerowe.

Wiek mam >50 ale drobna 160cm i 72 nóżki, kondycja dobra tylko kręgosłup nie pozwala na pozycję jak w góralach np. orbea alma/pomijam cenę/

Cenowo chciałaby nie przekroczyć 3 tys ale i do 4 zaakceptuję.

Pytanie głównie graver czy cross? Trekkingowe wydają się za ciężkie a górale o bardziej komfortowej sylwetce jazdy spowalniaja mnie na szosie-grubość opony.

Może jakaś konkretna podpowiedź? Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z graverem?

Pozdrawiam Dorota

 

 

Odnośnik do komentarza

Nie spotkałam jeszcze gravela z pozycją crossa lub trekkinga - tak jak MTB, zawsze będzie pochylony. Dodatkowo brak amortyzatora ciut jednak tę pozycję obniża.

Ja po moich ostatnich przemyśleniach i doświadczeniach doszłam do wniosku, że to, co radzą koledzy, wcale nie jest takie uniwersalne ? Punkt pierwszy sama już podsunęłaś: 160cm to nigdy nie będzie nawet te 170 i niestety, ale rowerów 28-29" wcale nie prowadzi się tak superowo, jak każą nam wierzyć. Ja to zawsze przyrównuję do jeżdżenia na 24" przy moim wzroście (165) - da się na luzie, ale po co, skoro trzeba w to wkładać dużo siły, a efekty są marne? Pewnie oni tak mają z 26. Druga rzecz to wielkość miasta czy też jego infrastruktura. Jeszcze tydzień temu byłam napalona na 28" jako jedyny słuszny rozmiar. I taki też mam w szosie, na trasy jest bezkonkurencyjny. Ale miasto to co innego. Przez cały ten tydzień dojeżdżałam po ok. 4km w jedną stronę. I to w zasadzie w przypadku Tarnowa jest już początek końca miasta. Co więcej, droga jest taka, że raz po raz trzeba manewrować, bo na ścieżkę rowerową wchodzi budynek albo też przejazd zrobiony jest metr w lewo, potem zaraz na ścieżkę trzeba wracać metr w prawo, bo przed sobą masz ogrodzenie. Na manewr jest ok. 1-2m (kwadratowe) przestrzeni, o ile nie ma innych rowerzystów lub pieszych. W takich wypadkach 28" to dla mnie samobójstwo. Więc teraz pytanie do Ciebie: jak wygląda Twoje miasto (nawet jeśli podałaś w profilu, w wersji mobilnej tego nie widać) lub ewentualnie jak wyglądają proporcje jazdy miasto/wycieczki. Bo oczywiście na miasto z dobrą infrastrukturą 28" jest w porządku, tym bardziej na trasy. Jeśli natomiast dominuje miasto kiepsko przemyślane rowerowo, a te wycieczki nie mają być na Bornholm, to przy 160cm 27,5" czy nawet 26" sprawdzi się idealnie. Wiem, bo sama przejechałam na moim MTB 26" niemało, łącznie z życiówką, czyli 150km w dobę.

Co do typu roweru, to zależy od tego, jak bardzo ten kręgosłup Ci doskwiera. Rekreacyjny MTB ma pozycję dość wygodną, ale na pewno nie taką jak będzie miał cross czy rower miejski. Jeśli jednak jest dopuszczalny, można pomyśleć o rowerze górskim 27,5" i po prostu wymienić opony na węższe, na ile pozwolą na to obręcze. Ja osobiście najbardziej chwaliłam sobie semi-slicki 1,75. Dawały spory komfort na nierównościach, a nie wymagały strasznego wypompowywania się. Ewentualnie faktycznie sięgnąć po 28" i wtedy według mnie najlepszy będzie mimo wszystko cross.

Dodatkowo w Twoim przypadku na pewno trzeba zwrócić dużą uwagę na wagę roweru, bo to bez dwóch zdań odczujesz. Raz że jesteś kobietą, dwa, że niewysoką, trzy - nie lubisz podjazdów. A to na nich najbardziej docenisz każdy odjęty i znienawidzisz każdy dodany kilogram ?

Odnośnik do komentarza

Jeśli MTB odpada to grawer w większości przypadków też aczkolwiek obiło mi się o uszy, że są modele bardzo wygodne i o mocno wyprostowanej sylwetce. Nie podam konkretów nie specjalnie się tym interesowałem. Gravel ma jednak sztywny wideł więc i komfort jazdy trovchę gorszy. Nawet słaby amortyzatoz coś tam pomaga.

Cross mógłby być dobrym rozwiązaniem jako rower dość wygodny i za te pieniądze aż nadto solidny - ograniczenie to szerokość opony. Do niektórych wchodzi 1,95, a do większości max 1,75. Trzeba by pokombinować z oponami o agresywnym bieżniku żeby wjechać w ostępy leśne.

Crossów jest od groma więc możesz zacząć poszukiwania od wpisania przedziału kwotowego, potem wybierz ładne i dalej mozna eliminować te "gorsze"

 

Niektóre MTB mają jednak bardzo komfortową pozycję, wtedy po założeniu węższych opon możesz śmigać na codzień, a w razie wyjazdu w teren zakładasz szerokie. Z linii "wygodnych" pamiętam jedynie linię Hexagon od Krossa. Na YT jest nawet jakiś test.

https://kross.pl/pl/2019/mtb/hexagon-8-0

Osprzęt może dupy nie urywa ale amor przyzwoity, a resztę jak już zużyjesz możesz wymienić na lepsze. Co do wielkości kół - coraz trudniej znaleźć 26" więc albo 27,5 albo 28.

Odnośnik do komentarza

No, moi poprzednicy nie napisali wcale, że MTB będzie najlepszym wyborem. Pod pewnymi warunkami tak. A te warunki, to:

 - znalezienie MTB o wygodnej geometrii, z kompletem mocowań do bagażnika, błotników, itp.

- chęć zmieniania opon co jakiś czas, albo wymiana opon na stałe na węższe ( co mocno upodobni tego mtb do crossa podważając sens kupowania mtb, plus dodatkowy koszt opon 100-200 zł).

Jak nie masz ochoty na kombinacje, bezpieczniej będzie wybrać crossa.

Odnośnik do komentarza

Moje koleżanki z Warszawy jeżdżą na:
1. 160 wzrostu, ścigająca się w mtb i jeżdżąca po mieście - karbonowy mtb 27,5 cala
2. 162 wzrostu, jeżdżąca po Kampinosie i po mieście - karbonowy mtb 26 cali
3. 162 wzrostu, ścigająca się na mtb i jeżdżąca po mieście i Kampinosie - karbonowy mtb 26 cali
4. 165 wzrostu, ścigająca się w mtb i jeżdżąca po wszelkich lasach - karbonowy mtb 29 cali
5. 165 wzrostu, jeżdżąca rekreacyjnie po lasach i górach - karbonowy mtb 27,5 cala

Te wyższe to już tylko mtb 29 cali

Natomiast warto spojrzeć na czym jeżdżą ludzie z sakwami. Jest kilka takich grup. 80 rowerów i parę innych. Trochę nie moja bajka bo nie obserwuję ale mój kolega jest na takich grupach i z nimi jeździ. Jeśli jeżdżą po asfaltach to on bierze trekkinga zwanego crossem. Bo ma znacznie lepszego niż starego mtb. Ale w zeszłym tygodniu usiłował jechać z nami na nim po Kampinosie i się zakopywał w kółko w piachach i zrezygnował. Dziś pojechał ze mną na mtb i wszelkie piachy Kampinosu przejechał. Ja jednak mając po ręką tak piękne tereny jak Kampinos i Mazowiecki Park Krajobrazowy namawiałbym z rowerów nowych, na rower mtb z kołami 27,5 cala. Np. Cube Attention, Attention SL a najlepiej Kellys Thorx 50. Przymierzaliśmy do Kellysa Thorx 50 15 cali, moją koleżankę 162 wzrostu i był dla niej idealny. Ale ostatecznie kupiła od drugiej koleżanki karbonowego Krossa 26 cali, ważącego 10 kg, bo cena ta sama, ciut powyżej 3k PLN i jest zachwycona.

Odnośnik do komentarza

Bardzo wszystkim dziękuję. Tak czułam że wywody sprzedawcy na temat wyższości gravera nad każdym innym typem roweru wyprawowego to jednak marketing. Trochę smuci ,że mimo wyraźnie sprecyzowania potrzeb i problemów z pozycją nadal namawiał i pewnie gdyby nie pomysł z forum kupiłabym wierząc w wiedzę w/w.

Zaczynam poszukiwania i przymiarki do zaproponowanych rowerków. Podoba mi się orbea mx 1019, czy ktoś ma jakieś doświadczenia?

Czy warto na trasy utwardzone wymienić opony na 20?

Pozdrawiam wszystkich i miłej jazdy.

Odnośnik do komentarza

Gravel jest wg mnie na jakieś długie dystanse, w opcji bikepacking, lub na maxa obwieszony sakwami i w opcji głównie po asfaltach. No i dla tych co lubią baranka. Jest fajny ale w mieście nie sprawdza się tak dobrze jak prosta kierownica. W tej chwili jest to typ roweru na który panuje moda, a jak weźmiesz na stalowej ramie to już całkiem wypas. Są jednak tacy, którzy nie chcą rezygnować z komfortu posiadania amortyzatora i dla których ewentualna wymiana klamkomanetek nie skończy się kredytem na ich zakup. Niewątpliwie gravel ma zalety ale jako drugi, lub trzeci rower.

Jeśli chodzi o opony to nie sama szerokość ale ważny jest bieżnik. Jeździłem na Schwalbe Smart Sam i były fajne ale kupiłem Conti Duble Fighter III i są zdecydowanie lepsze na asfalt, a na szutrach dają radę. Prędkość średnia po wymianie zdecydowanie wzrosła. Jedyny minus jaki zauważyłem problem z zakładaniem na obręcz - połamałem wszystkie plastikowe łyżki. ?

Odnośnik do komentarza

Pewnie chodziło o ten model : https://www.orbea.com/pl-pl/rowery/mtb/mx/cat/mx-29-10-19 

Mam podobny rower, tyle że Cube 29er, też z amortyzatorem powietrznym., Do jazdy po lasach, polach, itp sprawdza się znakomicie, ale na miasto trochę mi go szkoda.Te drogie rozwiązania takie jak amortyzator powietrzny będa się w mieście marnować. Opony o szerokości 2,35 z dość grubym jednak bieżnikiem, to też jest taki sobie pomysł na asfalty.

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, jajacek napisał:

Google nie znalazł roweru o nazwie Orbea MX 1019 ani opon 20.

Myślę, że Dorota albo nie chce się pewnych rzeczy nauczyć (co w sumie rozumiem, bo na co na jeden raz przysposobiać taki ogrom wiedzy?), albo się jej te nazwy nijak nie trzymają głowy (też rozumem), albo (i tego nie rozumiem) kompletnie nie dba o pisownię.

Pisaliśmy już kilkakrotnie, że gravel, a nie graver, teraz te opony 20, czyli podejrzewam, że chyba 2.0 - ale to tylko podejrzenie. Jeśli trafne, to według mnie nie - nie ma sensu takich szerokich opon rzucać na miasto dla wątłej kobiety. Niech się katują zawodniczki lub panowie (którzy nawet przy tym samym wzroście i braku kondycji mają więcej siły). Tak jak pisałam, jeśli pozwolą obręcze, na miasto optymalne jest 1,75.

Co do sprzedawcy, nie do końca posądzałabym go o złe intencje. Rozumiem, chce sprzedać. Ale często chce pomóc tak samo, jak tutaj koledzy na forum. I wielokrotnie się już przekonałam, że ich rady mają zastosowanie jedynie w części, bo albo nie biorą serio pod uwagę moich możliwości (np. ulubiony przykład Jacka to widziane choćby w tym temacie koleżanki, które chwalą sobie 27,5"), albo odczytują opisane przeze mnie potrzeby statystycznie (co całkowicie rozumiem). Czyli jeśli powiesz w sklepie, że chcesz jeździć na kilkudniowe wyprawy, to nikt normalny nie powie: a, no to MTB będzie jak znalazł ?

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...