NoOnesThere Opublikowano 10 Września 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Września 2018 Właściwie to po 19810km :) Osprzęt kupiłem w 2016r., zdemontowany z nowego roweru, była to fajna okazja gdyż zapłaciłem jedynie 900zł. Używam go w rowerze szosowym (osprzęt ten można spotkać również w fitnessach, gravelach i przełajach). Na początek parę słów o poszczególnych komponentach: - Klamkomanetki 2x10 - działają powtarzalnie i lekko. Jeśli tylko przerzutki są dobrze wyregulowane to biegi wchodzą w 100%. Mają regulację położenia dźwigni co mnie osobiście się przydało, gdyż mam małe dłonie. Kształt łap jest dla mnie wygodny, a guma dobrej jakości. Miałem trzy upadki w których klamkomanetki nieco "dostały", są trochę porysowane, ale mechanicznie wytrzymały. Miałem jedną "awarię", urwała się główka linki i została w klamce, ale wystarczyło odsłonić gumę, odkręcić jedną śrubkę w obudowie i ściągnąć osłonę pod którą był już dostęp do urwanej główki. Potem wystarczyło założyć nową linkę i wszystko śmiga to tej pory elegancko. - Przerzutka przednia (pod dwie tarcze) - jak dla mnie to działa świetnie, łatwa w regulacji, spełnia moje oczekiwania. - Przerzuta tylna (krótki wózek) - regulacja bezproblemowa, przerzutka trzyma ustawienia. Zmienia biegi pod obciążeniem, ale o kulturze pracy trzeba wtedy zapomnieć. Używam linek po 2zł i co 4-5tys.km trzeba je zmieniać, bo się wyciągają i biegi wtedy odczuwalnie wolniej wchodzą i nie tak precyzyjnie jak przy nowej lince. Ponieważ mam ramę z linkami na zewnątrz to taka wymiana z regulacją trwa dosłownie kilka minut, więc nie stanowi dla mnie problemu. Od czasu do czasu ściągam kółeczka z wózka, bo trochę popiskują, czyszczę je i daję trochę smaru i wracają do normy. - Hamulce - od początku na fabrycznych klockach R50T5. Dla mnie siła hamowania jest wystarczająca, regulacja banalnie prosta. Jak zużyję klocki to pewnie kupię jakieś inne dla porównania, póki co obecne jeszcze trochę pożyją (ja mało hamuję). - Korba 50/34 - jedyna wada to stosunkowo wysoka waga (905g), bo nie ma pustych ramion. Jeśli chodzi o sztywność to nie odczuwam różnicy w stosunku do np. korby 105 5700. Natomiast kultura zmiany biegów jest wyższa na korbie Tiagra. - Kaseta HG-500 12-28 - śmiga na trzecim łańcuchu, zobaczymy czy przyjmie kolejny. W stopniowaniu brakuje mi koronki "16". - Łańcuch - tutaj akurat zamiast Shimano używam KMC X10.73. Fabryczny łańcuch (tzn. ten co dostałem zdemontowany z nowego roweru) wytrzymał 5,5tys.km, smarowany był Finish Linem. Kolejny pojeździł ze mną 7tys.km, smarowany na początku Finish Linem, a potem Joe'sem Eco Nano, obecny łańcuch ma ponad 7,3tys.km i od początku smarowany jest Joe'sem. Ciekawe ile jeszcze pociągnie. - Suport Shimano SM-BBR60 BSA - od początku ten sam (w zestawie dostałem Tiagre pressfit, ale musiałem dokupić BSA do mojej ramy). Kręci się elegancko i nie ma luzów. Może z 3-4 razy zdemontowałem korbę i go wycierałem i dawałem świeży smar na oś korby, żeby było cicho. PODSUMOWANIE: Ogólnie jestem bardzo zadowolony, działanie Tiagry 4700 spełnia moje oczekiwania, a przy tym jest tania w eksploatacji (jak na razie nowe łańcuchy, smar i linki oraz pancerze kosztowały łącznie około 180zł). Materiały z których jest wykonana nie są może superlekkie, ale sprawdzone i trwałe. Napęd eksploatuje głównie w suchych warunkach (ale wiadomo, że nie jeden deszcz mnie spotkał, a i zdarzało się w zimie jeździć i na rowerze była tona piasku). O napęd dbam i czyszczę zawsze jak tego wymaga (tzn. gdy robi się głośny i/lub jest uwalony brudem). Jeżdżę w terenie pagórkowatym (średnio 1000m up na 100km), więc trochę obciążeń napęd dostaje. Mocy jakiś ogromnych nie generuję, ale na pewno jestem powyżej średniej krajowej :) Nie wiem co jeszcze dopisać, pewnie za jakiś czas update zrobię jak zajadę obecny łańcuch i się okaże wtedy czy kaseta przyjmie kolejny (wydaje się, że powinna). P.S. Nie mam niestety takich zdolności w pisaniu jak Elle czy Jacek, ale mam nadzieję, że mój wpis pomoże komuś w podjęciu decyzji zakupowej. Odnośnik do komentarza
ktokolwiek Opublikowano 10 Września 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Września 2018 Też mam Tiagrę 4700 w jednym rowerze i przychylam się w całości do opinii kolegi. Powiem nawet więcej, jakkolwiek pewnie dla niektórych zabrzmi to jak herezja, to nie widzę zbytnich różnic w działaniu między Ultegrą 8000 którą też posiadam. Generalnie jak ktoś ma mniej kasy to brać Tiagrę, nie zbierać na wyższe grupy, bo do amatorskiej jazdy, ustawek czy nawet do ścigania się od czasu do czasu w zupełności wystarczy :) Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 10 Września 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Września 2018 Nie wiedziałem że Tiagra 4700 ma regulację klamki. A gdzie to się reguluje? Dobrze by było jakbyście napisali jakie największe koronki bez problemu obsługuje Wam na jakim wózku. Polecam kupić experymentalnie łańcuch Campagnolo Veloce 10x. Cena 129 albo 139. Założę się że dużo dłużej pociągnie niż Shimano lub KMC. Do jazdy w ustawkach to jednak ważne jest jak najbardziej ścisłe zestopniowanie kasety i tu 11x może mieć minimalną przewagę. Padła u nas w klubie opinia że Ultegra 8000 ma bardziej delikatne klamki niż 6800, bo nasz młodzież już jedną ułamała. Czy one są z karbonu, alu czy jakiegoś kompozytu? Odnośnik do komentarza
ktokolwiek Opublikowano 10 Września 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Września 2018 Padła u nas w klubie opinia że Ultegra 8000 ma bardziej delikatne klamki niż 6800, bo nasz młodzież już jedną ułamała. Czy one są z karbonu, alu czy jakiegoś kompozytu? Diabli wiedzą, w każdym razie rzeczywiście wygląda na jakiś kompozyt lub karbon, ale po dotyku czy wyglądzie to Ci nie powiem. Wyglądają w każdym razie bardzo lekko i rzeczywiście na takie co siły słonia nie wytrzymają. W każdym razie ostatnio jak oglądał mój rower jakiś kolarz podczas przypadkowego spotkania to powiedział "ooo, klamki z karbonu". Odnośnik do komentarza
NoOnesThere Opublikowano 10 Września 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Września 2018 Nie wiedziałem że Tiagra 4700 ma regulację klamki. A gdzie to się reguluje? Dobrze by było jakbyście napisali jakie największe koronki bez problemu obsługuje Wam na jakim wózku. Polecam kupić experymentalnie łańcuch Campagnolo Veloce 10x. Cena 129 albo 139. Regulacja zasięgu w klamce dokładnie taka sama jak w 105 5800: Jakie koronki maksymalnie obsługuje krótki wózek to nie wiem, bo tylko tę jedną kasetę 12-28 ujeżdżam :P Co do łańcuchów to za 130zł mam 2x KMC, które już wiem, że starczają mi na co najmniej 14-14,5tys.km (do wyciągnięcia 0,75%, bez zabaw w rotację). Veloce zrobi więcej? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 10 Września 2018 Udostępnij Opublikowano 10 Września 2018 Veloce podobny przebieg jak sądzę. U mnie ok. 15 tys km. Odnośnik do komentarza
NoOnesThere Opublikowano 11 Października 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Października 2018 Zdechł suport Shimano SM-BBR60 po 20160km (czyli od założenia tematu przejechałem ledwie 350km). Objawy? Zaczął strzelać, z jazdy na jazdę coraz mocniej, aż wczoraj nieznośnie. Zdemontowałem dzisiaj korbę i się okazało, że prawe łożysko ledwo się kręci. Niestety łożyska wymienić się nie da, bo to niestandardowa konstrukcja. Odnośnik do komentarza
wentura Opublikowano 2 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 2 Stycznia 2023 Tylko pamiętajcie, że korba w starszej Tiagrze 4600 waży mniej ok 810g a w 4700 910g Odnośnik do komentarza
mataman Opublikowano 3 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2023 Diabli wiedzą, w każdym razie rzeczywiście wygląda na jakiś kompozyt lub karbon, ale po dotyku czy wyglądzie to Ci nie powiem. Wyglądają w każdym razie bardzo lekko i rzeczywiście na takie co siły słonia nie wytrzymają.W każdym razie ostatnio jak oglądał mój rower jakiś kolarz podczas przypadkowego spotkania to powiedział "ooo, klamki z karbonu".Ultegra ma klamki z karbonu.Co do działania to moje odczucia były podobne, różnica może i jest, ale bardzo delikatna. Odnośnik do komentarza
mataman Opublikowano 4 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2023 Polecam kupić experymentalnie łańcuch Campagnolo Veloce 10x. Cena 129 albo 139. Założę się że dużo dłużej pociągnie niż Shimano lub KMC.Aktualnie widzę 179zł czyli 2x tyle co KMC. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 4 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2023 Ale datę wpisu pewnie też widzisz? 2018 :) Aktualne ceny łańcuchów podobnej klasy: Campagnolo Veloce 180 zł Shimano DuraAce - 175 zł KMC X10EL - 130 zł Z praktyki łańcuch Veloce wystarczał u mnie w rowerze szosowym na ok. 15k km. Łańcuch DuraAce na ok. 6k km. Na KMC w szosie nie jeździłem. Na stronie Zero Friction Cycling są testy żywotności większości łańcuchów. Bardzo ciekawe łańcuchy robi obecnie YBN. Mają jeden co ma podobno takie pokrycie powierzchni, które uniemożliwia procesy oksydacyjne czyli rdzewienie. Nazywa się YBN S10RB. Kosztuje 20 GBP w UK. U nas na razie nie spotkałem https://inaspin.co.uk/products/ybn-super-anti-corrosion-10-11-speed-chain?variant=39435399528500 Odnośnik do komentarza
mataman Opublikowano 4 Stycznia 2023 Udostępnij Opublikowano 4 Stycznia 2023 A faktycznie nie zwróciłem uwagi na datę Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się