Skocz do zawartości

Co warto kupić na wycieczki i do treningu?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, mam trochę pieniędzy do wydania (brzmi śmiesznie) i chciałbym zainwestować trochę w rower (crossowy) i zastanawia mnie jedna z dwóch pozycji, która pozwoli mi poprawić kondycję, wagę, szybkość i wydolność powyżej 100km. Może brzmi głupio, więc reasumując coś co poprawi mi jazdę i usprawni treningi. 

Rozmyślam nad dwiema rzeczami a mianowicie : 

1) Buty spd
2) Licznik (z funkcją liczenia kadencji) 

W obu przypadkach widzę ciekawe zalety, które myślę, że mógłbym jak najbardziej wykorzystać. Do 1 trochę bardziej mnie ciągnie, ponieważ z powodu dobrze wytrenowanych nóg lubię jazdę na stojąco w sensie sprintów czy podjazdów, a nogi lubią mi uciekać z pedałów jak chcę zwiększyć prędkość powyżej 40 km/h. Z drugiej strony wydaje mi się, że jeżdżę dosyć siłowo (predyspozycje włókien szybkokurczliwych) co bardzo negatywnie wpływa na kolano, które notabene jest chore po kontuzjach, stąd nr 2 także myślę, że dużo by poprawił. 

W obu przypadkach myślę o kwocie do 250zl (1 - pedały + buty). Minusem pedałów zatrzaskowych jest to, że rowerem chcę też dojeżdżać codziennie do pracy. I tutaj pytanie czy ma to sens? 

Pozdrawiam. 

Odnośnik do komentarza

Zależy jaką masz drogę do pracy. Jak jedziesz ulicą i jest dużo skrzyżowań, świateł, to wypinanie co chwilę może być niewygodne.

Jak jedziesz jakąś malowniczą, pustą trasą, albo DDRami i możesz oprzeć się o słup bez wypinania, to lepiej ;)

 

Podstawowa rada: naucz się podświadomie wypinać kilkanaście metrów / kilka sekund przed tym jak musisz się zatrzymać :)

Odnośnik do komentarza

Jeśli jeździsz siłowo i bolą cię od tego kolana, to lepszym wyjściem będzie chyba najpierw kadencja. Ewentualnie przed zakupem spróbuj świadomie jeździć na 1-2 koronkach wyżej na kasecie niż zawsze, próbując utrzymać tę samą prędkość poruszania się. Jeśli ci się to uda, a ból minie - to wtedy najpierw spd.

Odnośnik do komentarza

Kolana nawet nie oba tylko jedno boli mnie nie tyle od samej siły co od kontuzji i w sumie boli mnie niestety niezależnie od szybkości pedałowania. Nawet jeśli 80% trasy kręcę do tego stopnia, że wręcz czuje jak ledwo nadaje jakiejkolwiek siły i aż tyłek podskakuje na rowerze. 

Tej samej prędkości niestety w wielu wypadkach nie daję rady uzyskać po przez uciekanie pedału i podskakiwanie tyłka większość tej energii, którą bym wygenerował pedałując trochę wolniej tracę. Dodatkowo przy mega kręceniu strasznie mnie palą dwójki i czwórki. 

Generalnie "wizualnie" jak z kimś jadę to ludzie mówią, że strasznie szybko kręcę i oni by tak nie dali rady. Więc tak pi razy sześcian obstawiam, że będę miał średnio w granicy powiedzmy 70-80 rpm (to tylko przypuszczenie). Zazwyczaj w mieście na prostej jadę na przełożeniu 2-4, 2-5 niestety w chwili obecnej ilości zębów i faktycznego przełożenia nie jestem w stanie podać. Z tyłu mam 10 przełożeń na kasecie 11-32 a z przodu 48x36x26.

Odnośnik do komentarza

Zakładając, że masz kasetę o stopniowaniu 11-13-15-17-19-21-23-25-28-32 to używasz na prostej przełożeń 36x17 i 36x19. Przy oponach 700x38C i kadencji 90rpm osiągałbyś prędkości odpowiednio około 28,5km/h i 25km/h. 

 

Pedały zatrzaskowe są bardzo wygodne. Oczywiście trzeba wyrobić w sobie odruch wpinania/wypinania, ale to tylko kwestia czasu. Bardzo istotne jest ustawienie bloków w butach. Na pedałach platformowych noga sama "szuka" optymalnego miejsca. Ludzie mają różne układy ruchu, jeden człowiek ma kolona prosto, inny do środka albo na zewnątrz (a jeszcze mamy przecież różne stawy biodrowe i skokowe). To wszystko trzeba brać pod uwagę przy ustawianiu bloków spd, żeby przez przypadek nie zmusić naszych nóg do pracy w pozycji nienaturalnej.

 

Jeśli chodzi o licznik kadenji, to np. ja go nie mam, ale jak chciałem kontrolować swoją kadencję to nauczyłem się to robić na podstawie prędkości i przełożenia. Wiem, że np. na przełożeniu 50x15 przy prędkości 40km/h mam kadencję 95rpm, a przy prędkości 38km/h 90 rpm, albo jadąc pod górę na 34x25 z prędkością 12,5km/h kręce z kadencją gdzieś między 70 a 75rpm, a na 34x28 i prędkości 9km/h moja kadencja to około 60rpm, itp. itd. Każdy kto chce wydajnie jeździć musi nauczyć się szerokiego zakresu kadencji. Pod ciężki, sztywny podjazd może się okazać, że trzeba będzie przepychać 50-60rpm. Na innym podjeździe pojedziemy już 70-80rpm. Po płaskim odcinku na spokojnym tempie będzie to 80-90rpm. Jak będziemy chcieli pocisnąć to zakręcimy 95-105rpm, a na zjazdach rozkręcimy do 120rpm i więcej.

Odnośnik do komentarza

Ogólnie u mnie bardzo się sprawdza jazda na stojąco niezależnie czy to podjazd czy prosty teren. Mogę w taki sposób jechać dość sporo km nawet bez siadania, co przy w miarę mocnych nogach daje mi sytuacje, w której zazwyczaj jadąc na stojąco mam przełożenia minimalnie 48-23 lub 48-25, a przy okazji jestem w stanie dosyć fajnie kręcić korbą (niestety tutaj pojawia się problem tego, że im szybciej chcę kręcić na stojąco tym bardziej uciekają mi pedały spod nóg i zaczynam jechać zygzakiem co jest po pierwsze niebezpieczne a po drugie mało efektywne. 

Są jakieś kalkulatory, żeby sobie mniej więcej obliczyć prędkości i przełożenia jaka to kadencja? to bym popróbował, bo myślę, że jak się już wie to nie problem wyczuć tak +/- , prawda?

Generalnie uważasz, że warto kupić SPD? 

Odnośnik do komentarza

Np. taki kalkulator:

http://www.machars.net/bikecalc.htm

 

Wpisujesz ilość zębów na korbie i kasecie, wybierasz rozmiar opony, jednostkę prędkości (dla nas to raczej kph) wciskasz "do the maths" i wchodzisz w zakładkę "speed". Znajdziesz tam prędkości przy zadanej kadencji i przełożeniu.

 

Jeśli o mnie chodzi to jak już raz wypróbowałem spd to nie wyobrażam sobie jeździć inaczej. Stabilna pozycja stopy daje mi duży komfort podczas jazdy. Przy czym ja jeżdżę na szosie, nie wiem jakbym się zachowywał w terenie na mało przyczepnej nawierzchni :)

 

BTW. Zbyt częsta jazda "w stójce" i to nawet na płaskich odcinakach może świadczyć, że masz źle ustawiony rower i ciało nie ma ochoty siadać :)

Odnośnik do komentarza

Nie no poświęciłem dosyć dużo godzin nad ustawianiem i poza tym, że czasem mi cierpną dłonie to raczej nie mam problemów przejechać +100km. Co prawda średnia mi się nie podoba bo jest z przedziału 17km/h-21km/h, ale w sumie nie jestem nawet amatorem tego sportu, więc mogę to znieść na razie :). 

Bardzo lubię na stojąco bo mogę wykorzystać nawet pod górę siłę nóg i najważniejsze co lubię mogę wtedy jechać stosunkowo szybko (a lubię szybką jazdę), na odcinkach około 5 km, potrafię bez dużych problemów utrzymać średnią powyżej 40-45km/h, co jest mega przyjemne. Zazwyczaj się rozpędzę tak a potem się dosłownie położę na kierownicy (co też lubię - wychylenie ciała do przodu wręcz na ramę i oparcie klatki o kierownicę)

Odnośnik do komentarza

Siłę nóg to wykorzystujesz na rowerze bez przerwy, nie ważne czy jesteś na siodełku czy stoisz w korbach :)

 

Jesteś w stanie przez 5km utrzymać średnią 40-45km/h na rowerze crossowym? I to bez dużych problemów? Coś ściemniasz. Ktoś kto potrafi wygenerować moc potrzebną do jazdy z takimi prędkościami robi swobodnie trasy 100km ze średnimi powyżej 25km/h, a nie, jak piszesz, 17-21km/h.

Odnośnik do komentarza

Pewnie bym miał lepsze wyniki gdybym miał jakąś kondycję czy wydolność, a niestety w moim przypadku jest z tym słabo. Tym bardziej, że robię redukcję a moje lenistwo powoduje to, że potrafię jechać 4 godz bez jedzenia i w pewnej chwili często czuję się po prostu wypompowany z energii. 

Też podjazdy mi idą bardzo słabo, generalnie średnio na prostej jadę powyżej 26, z góry wiadomo szybciej. Ale już pod górę, albo na stojąco, albo jak już mam mniej sił to siedząc a wtedy te tempo spada do 9 lub gorzej, zazwyczaj z przodu jest wtedy 26 a z tylu cos w okolicy 28-32, bo po prostu nie wyrabiam (mam trochę fatu do zrzucenia). Co do tej jazdy z prędkościa 40-45 jestem o tyle przekonany o ile dokładna jest strava. Tyle, że moje pomiary są bardzo nierówne, nie mam w miarę średniej na tym wykresie tylko można powiedzieć, że rezonans prędkości, same szpilki. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...