AmatorSzosy Opublikowano wczoraj o 10:11 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 10:11 Cześć! Obserwuje kilka rowerów, każdy rozmiarowo +/- wpisuje się w parametry osoby która docelowo będzie na nim jeździć. Priorytetem jest szybkość, proszę o porady, która z tych sztuk wypadnie najkorzystniej. Orbea Orca (r49) - Kupszose.pl Scott Addict 25 (r49) - Kupszose.pl https://www.olx.pl/d/oferta/van-rysel-edr-af-ultegra-xs-CID767-ID16IxZp.html https://www.olx.pl/d/oferta/orbea-avant-h30-rozmiar-49-2024-shimano-105-szosa-gwarancja-CID767-ID16ZlSy.html https://www.olx.pl/d/oferta/rower-szosowy-kuota-di2-kougar-carbon-45-51cm-wyprzedaz-wysylka-CID767-ID16tM5Y.html Odnośnik do komentarza
kryptoszosowiec Opublikowano wczoraj o 10:59 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 10:59 42 minuty temu, AmatorSzosy napisał(a): Priorytetem jest szybkość Prędkość to definiuje siła kolarza, a nie że któryś rower będzie zauważalnie wolniejszy/szybszy. Daje sobie coś uciąć, że gdyby założyć takie same opony do każdego z tych rowerów, to różnica w średniej prędkości nie wyszłaby poza 1-2 km/h. Byłbym zdziwiony gdyby to było 2 km/h. Inna sprawa, że Orbea Avant to rower Endurance z mocno wyprostowaną pozycją, a Van Rysel to raczej Race. Raczej trzeba sobie postawić pytanie, czego się szuka. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano wczoraj o 10:59 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 10:59 Mój syn akurat kończy pisać pracę licencjacką o aerodynamice w kolarstwie. Jak obroni to udostępnię 🙂 Ale generalnie rower jest tu najmniejszym problemem. Najszybsza zawsze będzie szosa aero. Im szybciej jedziesz tym różnice większe. Tu masz więcej info: Szosa endurance vs race vs gravel, aero, CdA, prędkość (Jacek Kapela) - Jaki rower kupić do X złotych? - Forum Rowerowe Porady Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano wczoraj o 11:03 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 11:03 No i jak szybkość to nigdy aluminium w mojej ocenie. Można pojechać szybko na rowerze nie aero jak i podobnie szybko na aero. Zależy od pozycji, komfortu, konfiguracji kół i kokpitu, opon. Więc kilku czynników. Ta Kuota to będzie szybki rower. Orbea Avant i Van Rysel aluminiowe na pewno nie. Ta Orca to też bym nie kupił. Scott Addict to wygodna, niewyścigowa szosa typu endurance. Kuota bije tu wszystko na głowę. Odnośnik do komentarza
AmatorSzosy Opublikowano wczoraj o 11:06 Autor Udostępnij Opublikowano wczoraj o 11:06 1 minutę temu, kryptoszosowiec napisał(a): Prędkość to definiuje siła kolarza, a nie że któryś rower będzie zauważalnie wolniejszy/szybszy. Daje sobie coś uciąć, że gdyby założyć takie same opony do każdego z tych rowerów, to różnica w średniej prędkości nie wyszłaby poza 1-2 km/h. Byłbym zdziwiony gdyby to było 2 km/h. Inna sprawa, że Orbea Avant to rower Endurance z mocno wyprostowaną pozycją, a Van Rysel to raczej Race. Raczej trzeba sobie postawić pytanie, czego się szuka. Nie chce być uszczypliwy, wiadomo, szybkość zależy głownie od kopyta, ale na pytanie na czym zależy jest odpowiedź w treści pierwszej wiadomości 😉 Rowery widać w jakiej są specyfikacji, chodzi o to który z nich według forumowiczów będzie najszybszy tak jak stoi i który ułatwi osiągnięcie jak najwyższych prędkości 🙂 . @jajacek Jestem na bieżąco z informacjami na temat oporów toczenia i aerodynamiki jakie od Ciebie spływają, cenię sobie tą wiedzę a do samej pracy pewnie z chęcią zerknę. W zestawieniu niestety nie ma szosy typowo aero, chciałoby Ci się zerknąć na te sztuki i rzucić swoją opinię, która najmniej będzie "spowalniać" tak jak stoi 🙂 Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano wczoraj o 11:14 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 11:14 Kuota ma starszą ale zajebistą jak zawsze grupę DuraAce Di2 i to 11-rzędową. Sam bym chciał mieć taką. Pochowane hamulce, które będą kiepsko hamować ale nie będą stawiać oporów aerodynamicznych. Sztycę aero, która pewnie za dużo nie daje ale zawsze jakiegoś wata szybciej. Stożki Miche, więc nie najtańsze chińczyki. Jak jeszcze kupisz wąską kierę aero i może wymienisz opony na szybkie (bo nie wiem jakie tam są) to będzie to niesamowity zapierdalacz 🙂 Tylko w deszczu nie wolno na tym jeździć bo nie będzie hamować. Odnośnik do komentarza
kryptoszosowiec Opublikowano wczoraj o 11:17 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 11:17 1 minutę temu, AmatorSzosy napisał(a): Nie chce być uszczypliwy, wiadomo, szybkość zależy głownie od kopyta, ale na pytanie na czym zależy jest odpowiedź w treści pierwszej wiadomości 😉 Rowery widać w jakiej są specyfikacji, chodzi o to który z nich według forumowiczów będzie najszybszy tak jak stoi i który ułatwi osiągnięcie jak najwyższych prędkości 🙂 . No i to co napisałem, jest odpowiedzią. Opór aerodynamiczny w przeważającej większości generuje człowiek, a rower to naprawdę niewielki %. Patrząc na te rowery, ciężko to określić, bo aerodynamika to nie jest prosta rzecz i że coś wygląda na szybkie, nie oznacza że takie jest. Kuota w teorii powinna dawać jakąś przewagę. Van Rysel pewnie też. Tylko jeszcze pozostaje kwestia co oznacza najszybszy. W teorii czy praktyce? Bo nikt po szklanej tafli nie jeździ i może się okazać że super aerodynamiczny rower Cię tak wytłucze, że będziesz zwalniał przy każdej nierówności, a innym przelecisz bez zastanowienia. - Kuota ma antyczne Di2. W życiu bym tego nie kupił. - Avant możesz skreślić. Mam ten rower i jest fajny, ale nie do bicia rekordów na Stravie. - Van Rysel całkiem ok, ale mam poważne wątpliwości czy sprzedasz potem ten rower. - Orca i Speedster raczej bym odrzucił No i zasadnicze pytanie: tarcze czy szczęki? Według mnie zabieracie się do tematu nieco od tyłka strony. Najpierw trzeba wybrać typ roweru: Endurance/Race. Potem tarcze/szczęki, a na koniec konkretne modele. Odnośnik do komentarza
kryptoszosowiec Opublikowano wczoraj o 11:22 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 11:22 10 minut temu, jajacek napisał(a): Kuota ma starszą ale zajebistą jak zawsze grupę DuraAce Di2 i to 11-rzędową. Sam bym chciał mieć taką. Pochowane hamulce, które będą kiepsko hamować ale nie będą stawiać oporów aerodynamicznych. Sztycę aero, która pewnie za dużo nie daje ale zawsze jakiegoś wata szybciej. Stożki Miche, więc nie najtańsze chińczyki. Jak jeszcze kupisz wąską kierę aero i może wymienisz opony na szybkie (bo nie wiem jakie tam są) to będzie to niesamowity zapierdalacz 🙂 Tylko w deszczu nie wolno na tym jeździć bo nie będzie hamować. ... oraz mieszankę pancerzy oraz modułu sterującego pod mostkiem, które zapewne rozwalają większość zysków aero 😛 Po co wydawać kasę na kierownicę Aero, kiedy taki burdel to wszystko zniszczy? Inna sprawa, że kupno roweru który nie hamuje jak jest mokro, to dość kontrowersyjna decyzja. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano wczoraj o 11:33 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 11:33 Nieosłonięty pancerz generuje 1W oporu przy 45 km/h. To jest sprawdzona informacja 🙂 Tarcze generują 4-8W oporu. Zwykle bliżej 4 niż 8. To również jest sprawdzona informacja. Więc ten rower będzie szybszy niż większość rowerów na tarczach oprócz najnowszych, które mają już inne profile widelca na co niedawno pozwoliła UCI. Ten rower jest podobny w budowie do Specialized Venge ViAS. Który pozostaje w TOP10 najszybszych rowerów testowanych w tunelu aero. Z kablami i bez tarcz 🙂 Jest szybszy o 6-8W od jakiegokolwiek roweru na tarczach jaki Specialized kiedykolwiek wyprodukował 🙂 DuraAce Di2 11-rzędowy był zajebisty. Kolega pytał o rower najszybszy a nie o rower komfortowy. I dostał odpowiednią odpowiedź. Im rower sztywniejszy tym mniej komfortowy. To jest kompromis na który ktoś się zgadza kupując taki rower. Jak miałem 45 lat to mi to w niczym nie przeszkadzało. Jeżdziłem na tym ViAS i jakoś mnie nie wytłukł. Ale 10 lat później było już dla mnie nie do przyjęcia. Kierownica aero daje mniej więcej tyle ile zmiana niskostożkowych kół aluminiowych na koła wysokostożkowe aero 🙂 Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano wczoraj o 11:47 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 11:47 Żeby nie być gołosłownym testy niemieckiego Tour Magazine w tunelu Aribusa przy 45 km/h: Specialized Venge ViAS - 204W (kiera aero) Specialized Venge Disc - 208W (kiera aero) Specialized Tarmac SL8 - 209W (zintegrowany kokpit aero) Specialized Tarmac SL7 - 210W (zintegrowany kokpit aero) Specialized Tarmac SL6 rim brake - 221W (obręczowy z okrągłą kierą) Specialzied Tarmac SL7 Disc - 225W (z okrągłą kierą ale na tarczach) Odnośnik do komentarza
Oskarr Opublikowano wczoraj o 12:45 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 12:45 Ja bym pozycjonował to od strony prędkości: Kuota > van rysel > orca > addict > avant Wahałem się między orcą a addict, addict ma szybsze koła i przeniesione bardziej do przodu siodełko, co poprawia pedałowanie ale orca ma bardziej agresywną pozycje i brak szczęk hamulcowych. Przy wyścigach w górach van rysel może być szybszy od kuoty, van rysel ma chyba trochę lepsze koła i powinien być lżejszy. Do okrągłej alu kierownicy łatwiej przykręcić lemondkę, lemondka daje dużo na plus. 10 km czasówka po płaskim - wybrał bym kuote, wyścig ze startu wspólnego wybrałbym van rysela, na wyścig po górach wybrałbym addicta ze względu na tarcze. Odnośnik do komentarza
kryptoszosowiec Opublikowano 21 godzin temu Udostępnij Opublikowano 21 godzin temu @jajacek nie będę z Tobą dyskutował, bo interesujesz się tematem znacznie bardziej niż ja, natomiast według mnie nie wszystko jest takie proste i oczywiste. Uczepiłem się tej kierownicy aero i pancerzy. Ty piszesz że kierownica aero to spory zysk, no i pewnie tak jest w idealnych warunkach. Tylko jak bardzo ucierpi aerodynamika tej kierownicy, kiedy podczepimy na dole pancerze? Przecież ten kształt zostanie totalnie zaburzony i na 100% zysk z kierownicy aero nie będzie już tak duży. Obawiam się że gdyby tak zsumować te wszystkie teoretyczne zyski, to by wyszło że rower będzie jechał sam 😉 Druga sprawa, że chętnie bym zobaczył rzetelne testy ile zysku daje aerodynamiczny rower, w stosunku do jakiegoś totalnie przeciętnego, tyle że razem z kolarzem. To co podałeś, to z tego co widzę testy tylko z nogami. Żeby się nie okazało, że różnie będą znacznie mniejsze bo klocek zwany kolarzem, rozwali całą aerodynamikę roweru. No i prędkość przy jakiej były przeprowadzone akurat te testy: 45 km/h. Myślę nie ma wielu ludzi wśród amatorów, którzy jadąc solo są w stanie osiągnąć taką prędkość przez dłuższy czas. Realnie prędkości są niższe, więc i te różnice są mniejsze. No a właściwie do czego dążę? Do tego że autor pyta o "najszybszy rower" i rozumiem co ma na myśli, natomiast głupio by było wpuścić kogoś w zakup jakiegoś antycznego tworu, problematycznego przy serwisie, tylko po to że w teorii pojedzie szybciej o 2 km/h. A wracając do tematu. Kuota jest interesująca, ale to już powoli jest antyk. Co z tego że ma Di2, skoro już nieco archaiczny i w razie gleby będzie ciężko znaleźć manetki czy przerzutkę. Do tego hamulce TRP, znając życie niezbyt dostępne i jak sam przyznałeś, koła które nie hamują jak jest mokro. Fajny rower żeby sobie go wziąć w słoneczną niedzielę i zrobić rundkę dla zabawy, a nie rower do regularnej jazdy. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 19 godzin temu Udostępnij Opublikowano 19 godzin temu Trzeba oddzielić dwie rzeczy: aerodynamikę i potrzeby użytkownika. Jeśli chodzi i aerodynamikę to pewne rzeczy zostały wielokrotnie sprawdzone. Rower typu aero tak jak ta Koga, jest ok. 20W szybszy od roweru okrągłorurkowowego przy 45 km/h. Przy 35 km/h będzie to 9,4W. Przy 30 km/h 5.9W Więc masz z grubsza odpowiedź na to pytanie. Żeby mieć pełną odpowiedź dotycząca konkretnego człowieka musielibyśmy mieć zmierzone CdA na jednym i na drugim rowerze. Jeśli masz rower na elektryce to masz tylko jeden pancerz idący do przedniego hamulca. Nie zaburza za bardzo aerodynamiki i kosztuje 1W przy 45 km/h. (Zródło Dan Bigham, doradca techniczny Ineos i Bora) Drugi pancerz idący od tylnego hamulca ma z 5 cm opływu. Tyle co nic i łatwo go ukryć. Nie masz pancerzy od przerzutek przy elektryce. Zyski z kierownicy aero są policzalne. Publikowałem je wiele razy. Źródło Xavier "Aerocoach" Disley. Baza: okrągła kierownica alu 42 cm Zipp SL 70 Aero 38/42 cm. 13,2W przy 45 km/h, 6,2W przy 35 km/h, 3,9W przy 30 km/h. Na taką poluję swoją drogą. Enve SES Aero 35/40 cm. 16,7W przy 45 km/h, 7,9W przy 35 km/h, 5,0W przy 30 km/h. Na takiej akurat ściga się mój syn. 1-2W szybszy jest kokpit zintegrowany. Druga sprawa to potrzeby autora wątku. Jakie są nie wiem. Zapytał, który z tych rowerów będzie najszybszy. No i jest jasne że Koga. Czy ten rower jest antyczny? Zależy jak się to zdefiniuje. Patrząc na to, że obecnie wszystkie rowery są w zasadzie na tarczach to tak. Patrząc na jego aerodynamikę to absolutnie nie. Może rywalizować z większością z nich. Mamy tu rower aero na DuraAce Di2 na karbonowych stożkach. Akurat dziś dla kogoś robiłem porównanie czołowych rowerów endurance na 12-rzędowej Ultegrze Di2. Rowery Specialized, Scott, Trek, Cannondale i Giant kosztowały od 5000 Euro do 7000 Euro. A tu mamy rower za ułamek ceny na grupie, która jest zbliżona o obecnej Ultegry Di2. Dla mnie ten rower nie jest antyczny. Mam dwa podobne bo za cholerę nie chcę tarcz do jazdy w stosunkowo płaskim terenie. Mało tego. Nie chcę ich również do jazdy po górach. Bo tam założę sobie koła aluminiowe, które hamują znakomicie. Koga z linku nie będzie dobrze hamować w deszczu. Ponieważ ma koła, które miały kiepski brake track. Również mam takie koła, Roval. W deszczu w ogóle na szosie nie jeżdżę. Jako amator nic nie muszę. Jak jest niepewna pogoda jeżdżę na MTB. Ale wcześniej jeździłem na kołach alu-karbon, które hamowały znakomicie. Jaki problem sprzedać te Miche i kupić inne? Czy te hamulce hamują dobrze? Spodziewam się że przód nie. Ale mój syn ma podobny hamulec w rowerze czasowym i jakoś żyje. Glebę zaliczył raz. Na śliskim. I nie dlatego że koła nie hamowały bynajmniej. Tylko dlatego że uśliznęły się opony w zakręcie. 7-10 lat temu na takich rowerach ścigały się czołowe grupy zawodowe. I jakoś ich kolarze przeżyli. Więc nie róbmy głupawki że ten rower nie nadaje się do jazdy. Natomiast jakie ma potrzeby i możliwości autor nie wiemy. Bo nic na ten temat nie napisał. Mój syn w roku 2022, czyli 3 lata temu, ścigał się na rowerze na hamulcach obręczowych i zajmował czołowe miejsca na międzynarodowych wyścigach w Zachodniej Europie. Odnośnik do komentarza
AmatorSzosy Opublikowano 10 godzin temu Autor Udostępnij Opublikowano 10 godzin temu Dziękuję za wszystkie opinie i wywiązaną dyskusję, coś tam w głowie mi się już zarysowało, zawęziliście mi trochę pole wyboru :) Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się