michalje Opublikowano Niedziela o 08:46 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 08:46 Rower prawie nowiutki (trek procaliber 8), ale opony w nim zamontowane Maxxis Recon Race 29x2.4 zużywają się w jakimś kosmicznym tempie... Do tego moje doświadczenia przeniesione z wieloletniej jazdy na szosach i potem gravelach nijak się mają do takich "S Z E R O K I C H KAPCI 😜". Niestety nie mieszkam w górach i mam do nich 6-8h jazdy 😞. Teren mam głównie gravelowy, ale czasami sobię w lesie mocniej poszaleję. Patrzę, że nowe opony będzie trzeba raczej zamówić prędzej niż później, a miałem nadzieję, że chociaż przez zimę się przetoczę... W ostatnim gravelu zamontowałem Continentale Race King 29x2.0 na tej gorszej mieszance. Jeździło się na nich świetnie. Z suchych tabelek wynika, że te lepsze, które nie występują w tej szerokości tylko min 2.25 mają dużo mniejsze opory toczenia mimo większej szerokości. Jednak nie ma róży bez kolców. Moja żona miała jakieś inne opony gravelowe (nie pamiętam dokładnie modelu, ale mieszankę gumy miały napewno blach chili), na tej mieszance i zniknęły w trochę ponad 1500km (tylna). Dla mnie to trochę za bogato. Do tej pory wymyśliłem tylko kombinację na przód Race King 29x2.25 (ta najlepsza mieszanka), na tył 29x2.0 (ta gorsza mieszanka). Szerokości i prowadzenia by mi wystarczyło aż nadto, biorąc pod uwagę fakt, że przez lata 42-45mm to był mój standard nawet na najgorsze trasy. Jednak macie może inne pomysły? Opona może kosztować więcej, oby nie zużywała się w oczach, była jak najlżejsza no i szybko się toczyła. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Niedziela o 08:54 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 08:54 Ma to sens. Aczkolwiek nie kupiłbym do jazdy po szutrach tej najdroższej wersji. Ja mam jakieś stare, nieprodukowane już RaceKing RaceSport. Najszybsze jakie chyba były. I w oczach nie znikały. Mam je założone na drugie koła na których miałem jeździć po szutrach ale w końcu ani razu w tym roku jeszcze tego wariantu nie testowałem 🙂 Akurat siedzę i przeglądam hiszpańską stronę z oponami, gdzie można taniej kupić opony gravelowe Specialized, które bardzo lubię, Pathfinder. Najszybsza ich wersja, najnowsza TLR kosztuje 38 Euro: Pathfinder TLR Fast Gravel Tire Specialized Tan Sidewall - IBKBike Cycling Shop Ale dużo zależy od zależy od tego jakie masz obręcze. Ta opona ma 45 mm na obręczy 25 mm jak się nie mylę. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Niedziela o 09:03 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 09:03 Ta opona napompowana na 2 bary, ma 2,1 cala szerokości na obręczy mającej 23,5 mm wewnętrznie. Idzie je znaleźć nowe lub prawie nowe na OLX/Allegro. Ludzie się pozbywają bo nie są kompatybilne z tubeless. 500 gramów, bardzo szybka: MTB Tire Test: Continental Race King RaceSport Odnośnik do komentarza
Greg29 Opublikowano Niedziela o 09:17 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 09:17 Jeśli byłaby tylko jazda grawelowa, bez tych szaleństw w lesie to można by było jeszcze rozważyć Schwalbe G-One Allround 29"x2,25" albo Schwalbe G-One Speed 29"x2,00" albo Vittoria Terreno G2.0 29"x2,25" ale nie wiem jak z ich "ścieralnością" Odnośnik do komentarza
michalje Opublikowano Niedziela o 10:57 Autor Udostępnij Opublikowano Niedziela o 10:57 Speca pathfinder'y mam zdjęte z Diverga, nie podobały mi się. Jakoś źle mi się jeździło, choć wiem, że ludzie je lubią. Vittoria Terreno Dry, również miałem, ale w wersji 38mm (fizycznie miała 42mm), około 2000km wytrzymała - zaskakująco dobrze się spisywała w błocie i piachu 😳 G-One allround ma z tyłu (miała obie) moja żona w Canyon Grizl - jej krótki opis jak wjeżdżała w jakikolwiek piasek - "jakbym ręczny zaciągnęła w starym golfie". Te stare continentale też brałem pod uwagę jak gdzieś znajdę, tylko ciekawe czy już nie będą pękały powoli po takim czasie od produkcji... Odnośnik do komentarza
michalje Opublikowano Niedziela o 11:04 Autor Udostępnij Opublikowano Niedziela o 11:04 przeglądając tą stronę natrafiłem na opony, które pamiętam z dawnych lat: https://www.ibkbike.com/croosmark-ii-exo-maxxis-mtb-tire-29x210-black/p?skuId=20300 Występują w rozmiarze 2,1. Pamiętam, że toczyły się bardzo dobrze, teraz pewnie już są nowocześniejsze, tubeless itd - muszę poczytać, ale bez Twojego linku bym se o nich nie przypomniał, dzięki 🫡 Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano Niedziela o 12:01 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 12:01 No to może Mezcale? Dopóki nie planujesz jazd po mokrej, lepkiej glinie to świetnie sobie radzą i też bardzo lekko się toczą. Odnośnik do komentarza
Greg29 Opublikowano Niedziela o 12:57 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 12:57 A może Rabbity? Odnośnik do komentarza
michalje Opublikowano Poniedziałek o 05:23 Autor Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 05:23 17 godzin temu, Szwedacz napisał(a): No to może Mezcale? Dopóki nie planujesz jazd po mokrej, lepkiej glinie to świetnie sobie radzą i też bardzo lekko się toczą. Mezcale!! Zapomniałem o nich! Jak jeździłem na gravelach to żałowałem, że nie było rozmiarów. Jak się pojawiły to żal mi było wydać prawie 300 zł na oponę. Jak już potaniały to nie mam gravela 🤣 No to teraz sobie kupię!! Dzięki!! 👍 Odnośnik do komentarza
gosc Opublikowano Poniedziałek o 08:11 Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 08:11 Podłączę się. A co myślicie o opcji opona zwijana plus dętka, bo chyba się da założyć. Do typowej, codziennej jazdy A-B-A i jakieś wycieczki. Byłaby jakaś zauważalna różnica? Macie jakieś swoje doświadczenia? Odnośnik do komentarza
michalje Opublikowano Poniedziałek o 08:56 Autor Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 08:56 54 minuty temu, gosc napisał(a): Podłączę się. A co myślicie o opcji opona zwijana plus dętka, bo chyba się da założyć. Do typowej, codziennej jazdy A-B-A i jakieś wycieczki. Byłaby jakaś zauważalna różnica? Macie jakieś swoje doświadczenia? Nie ma to kompletnie żadnego znaczenia czy zwijana czy drutowa. Dętka normalnie wchodzi. Przecież jak masz zalane mlekiem i masz dziure w trasie, której mleko nie zalepi to wkladasz dętkę i jedziesz dalej. A co do oporów toczenia i porównania mleko/tpu/butyl itd. to ludzie doktoraty chyba z tego piszą 😅 Odnośnik do komentarza
michalje Opublikowano Poniedziałek o 09:03 Autor Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 09:03 Na szybko porownanie przez chataGPT race king i mezcali Jasne — najkrócej: Opory toczenia (lab, 29 km/h, 42,5 kg obciążenia, tubeless z uszczelniaczem) Continental Race King ProTection BlackChili 29×2.2–2.25: ok. 18,2 W przy 25 psi (2,7 bar). To jeden z najszybszych „knobów” w ogóle. Vittoria Mezcal (G2.0 / XC Race): w testach najbliższych wersji 29×2.25 wychodzi 23,5–24,4 W przy 25 psi (TNT G2.0 vs lżejsza XC Race TLR). Różnica na niekorzyść Mezcali to ~5–6 W na oponę (10–12 W na rower). > Uwaga do rozmiarów: nie ma świeżego testu Mezcal 29×2.1; w praktyce węższa 2.1 przy tym samym ciśnieniu zwykle będzie odrobinę wolniejsza niż 2.25 (mniejsza objętość = większe ugięcie). Podbijając ciśnienie można to częściowo zniwelować. Wniosek o kolejności (RK szybszy) pozostaje bez zmian. (Wyniki powyżej pochodzą z wersji 29×2.2–2.25.) Zużycie / trwałość Grubość bieżnika z testów: Mezcal (29×2.4 XC Race test) ~2,7 mm w centrum; Race King ProTection ~1,7 mm. To sugeruje, że Mezcal zużywa się wolniej przy podobnym użytkowaniu (więcej „mięsa” nad karkasem). Relacje z długich przebiegów: Mezcal TNT G2.0 często chwalony za bardzo wolne ścieranie (doniesienia rzędu kilku tysięcy km bez istotnego zużycia); Race King ProTection zwykle „OK/ dobre”, ale z cieńszą warstwą bieżnika i mniejszymi klockami bywa, że znika szybciej przy jeździe po twardym. (Zob. testy/recenzje niżej). Co wybrać do Twoich kryteriów Chodzi głównie o niskie opory → Continental Race King ProTection 29×2.25 (BlackChili). To szybsza opcja o ~20–25% w tych samych warunkach lab. Trzymaj się wersji ProTection (czarne ścianki) — Performance/ShieldWall jest dużo wolniejsza; tanwall też wypada gorzej. Priorytet: mniejsze zużycie i „spokój” na co dzień → Vittoria Mezcal (TNT G2.0 lub nowsza XC Race, ale do treningu/TL zdecydowanie TNT z mocniejszym bokiem). Zwykle dłużej trzyma bieżnik niż RK. Drobne wskazówki praktyczne Jeśli ścigasz się na twardym: klasyk to RK z tyłu, a z przodu coś pewniejszego w skręcie (np. Cross King/Barzo). Jeśli szukasz kompromisu: Mezcal 2.25 z tyłu na treningi/ultra, a na starty możesz założyć RK — szybki „upgrade” na dzień zawodów. Ciśnienie mocno wpływa na wyniki: węższa 2.1 Mezcal zwykle potrzebuje o ~1–3 psi więcej niż 2.25, żeby nie „kleić” się na twardym. Chcesz, żebym przeliczył orientacyjną różnicę czasu/energii na Twoim ulubionym dystansie (np. 50 km po szutrze) dla Twojej wagi i prędkości? Zrobię to na konkretach. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Poniedziałek o 09:11 Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 09:11 Do codziennej jazdy używam Specialized Trigger Sport (drut) i Specialized Pathfinder Pro z dętka butylową. Nie widzę szczególnej różnicy. Przy czym przyczepność jest deczko lepsza w Trigger. Tu był fajny test opon: Gravel tire group test – On the search for the best all-rounder | GRAN FONDO Cycling Magazine Natomiast mam poważne watpliwości co do testów z BicycleRollingResistance robionych na metalowym bębnie. Ja znajdę to opublikuję zupełnie inne testy. Odnośnik do komentarza
michalje Opublikowano Poniedziałek o 09:29 Autor Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 09:29 16 minut temu, jajacek napisał(a): Natomiast mam poważne watpliwości co do testów z BicycleRollingResistance robionych na metalowym bębnie. Ja znajdę to opublikuję zupełnie inne testy. Ja też im nie ufam, procedura wydaje mi się lekko mówiąc "nieżyciowa". Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Poniedziałek o 10:12 Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 10:12 Tabelka wynikająca z testów Johnna Karasch'a w terenie. Gravel Tire Rolling Resistance (Watts for a pair @ 29 km/h) Tire Name Size Cat 1 (Easy) Cat 2 (Medium) Cat 3 (Rough) Schwalbe G-One Speed PRO 29 x 2.35 50 64 93 Schwalbe Thunder Burt 29 x 2.1 54 (SG: 70) (SG: 107) Vittoria Terreno XC Race 29 x 2.4 55 72 98 Tufo Gravel Thundero 700 x 48 58 80 - Hutchinson Caracal Race 700 x 40 58 80 - Schwalbe G ONE RX PRO 700 x 50 58 79 - Vittoria Corsa PRO Control 700 x 34 59 - - Maxxis Reaver HYPR-X 700 x 45 61 85 125 Enve Hex Race 700 x 48 62 80 - Schwalbe Rick XC Pro Speed 29 x 2.25 63 78 105 Continental Dubnital Rapid Race 29 x 2.4 64 (2.2: 78, 2.4: 80) (2.2: 106, 2.4: 100) Maxxis Maxxlite 29 x 2.0 65 84 108 Maxxis Aspen ST 170 29 x 2.25 65 78 105 Vittoria Peyote XC Race 29 x 2.25 65 79 104 Rene Herse Oracle Ridge Standard 700 x 48 66 90 - Vittoria Peyote XC Race 29 x 2.4 66 81 99 Vittoria Terreno XCR 29 x 2.1 66 85 112 Specialized Tracer TLR 700 x 50 67 88 114 Specialized Pathfinder TLR 700 x 45 67 90 - Continental Terra Speed 700 x 45 67 94 - Maxxis Rambler HYPR-X 700 x 45 67 87 - Specialized Air Trak Flex Lite 29 x 2.35 68 82 105 Continental Terra Hardpack 700 x 50 71 98 - Continental Race King Pure Grip 29 x 2.0 72 92 - Pirelli Scorpion XC RC Team 29 x 2.4 76 93 112 Continental Race King Black Chili 29 x 2.2 - 77 106 Maxxis Aspen 29 x 2.4 - 90 109 Co to jest Cat 1, Cat 2, Cat 3 Silca definiuje to tak: Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się