Szwedacz Opublikowano Piątek o 10:48 Udostępnij Opublikowano Piątek o 10:48 Cytat Tak naprawdę, to chyba te % są istotne dla zawodowców i to nie bezpośrednio, tylko jak "mądra głowa" wyliczy i mu powie jak ma kręcić. Patrząc po liczbie pytań o 1x / 2x jakie ludzie (w tym swego czasu i ja) zadają przy szukaniu rowerów, patrząc na przeciętny poziom odpowiedzi (mało to osób w sieci się upiera, że 2x10 46/30T + 11-34T ma większy zakres niż 1x12 z 10-51T?), czy patrząc na liczbę pytań o gęstość zestopniowania biegów, to nie tylko dla zawodowców ma to znaczenie. Poza samym zakresem ważne jest jeszcze jak twarde jest najmiększe (lub najtwardsze) przełożenie. Jaki w moim przypadku sens byłby brania roweru z szosowym napędem, jeśli po płaskim, przy przełożeniu rzędu 4.0 (czyli wciąż swobodnie osiągalnym w gravelowych napędach) mogę po płaskim wyciągnąć ponad 50 km/h i już jest to wartość nie do utrzymania przez dłuższy czas? W drugą stronę, mając załadowany rower w górach potrzebuję miękkich przełożeń, z przełożeniem w okolicach 0.6 w MTB mogę spokojnie i cierpliwie mielić pod górę leśnymi drogami po 12-13%. Z gravelowym 0.8 takie 12% na asfaltach już nie jest do utrzymania przez dłuższy czas, a co dopiero szosowe 1.0? Jak w pionie masz 100m to może sforsujesz na siłę, ale jak takiego nachylenia będzie nie 100m, a 1500m w pionie? W budżetowych MTB straszą ostatnią konfiguracje typu 1x11 z kasetą 11-42T, jak na korbie dasz małą zębatkę do podjazdów, to może nawet przed 30 km/h będziesz już mielił jak chomik z kadencją 100, na najmniejsze zębatce kasety. Dasz większą z przodu, by te 40 km/h max było osiągalne, to na podjazdach okaże się że brakuje ci ze 2 biegów i już przy 10 km/h kadencja leci na łeb, na szyję i jest ciężko. Odnośnik do komentarza
gosc Opublikowano wczoraj o 10:02 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 10:02 W dniu 18.07.2025 o 12:48, Szwedacz napisał(a): > Patrząc po liczbie pytań o 1x / 2x jakie ludzie (w tym swego czasu i ja) zadają przy szukaniu rowerów, patrząc na przeciętny poziom odpowiedzi (mało to osób w > sieci się upiera, że 2x10 46/30T + 11-34T ma większy zakres niż 1x12 z 10-51T?), czy patrząc na liczbę pytań o gęstość zestopniowania biegów, to nie tylko dla > zawodowców ma to znaczenie. Przecież już wiele razy się pytałem jakie jest odniesienie przełożenia, np. 2x7/8 dla 1x10 do 12. Nadal nie znam odpowiedzi. Jeśli aktualnie, przy dobrych warunkach, przy 3x8 wyciągnę, np. ze 20km/h, może szybciej, to co trzeba wrzucić z tyłu w takim Rockirederze 540. Prościej chyba już się nie da wyjaśnić. 😉 > Poza samym zakresem ważne jest jeszcze jak twarde jest najmiększe (lub najtwardsze) przełożenie. Przecież to nie ma znaczenia. Na najmniejszej ("najszybszej") zębatce z tyłu zawsze się "ciężko" jedzie. Chyba, że się już ktoś rozpędzi, nie jest pod górkę 😉 i nie ciśnie "na spocenie" ;-), tylko czuć wtedy lekkość w kręceniu. 😉 > Jaki w moim przypadku sens byłby brania roweru z szosowym napędem, jeśli po płaskim, przy przełożeniu rzędu 4.0 z przełożeniem w okolicach 0.6 w MTB m > Z gravelowym 0.8 a co dopiero szosowe 1.0? A co to oznacza dla "Kowalskiego", bo te cyferki nic mi nie mówią. > W budżetowych MTB straszą ostatnią konfiguracje typu 1x11 z kasetą 11-42T, jak na korbie dasz małą zębatkę do podjazdów, to może nawet przed 30 km/h > będziesz już mielił jak chomik z kadencją 100, na najmniejsze zębatce kasety. Dasz większą z przodu, by te 40 km/h max było osiągalne, to na podjazdach > okaże się że brakuje ci ze 2 biegów i już przy 10 km/h kadencja leci na łeb, na szyję i jest ciężko. Jak jest pod górkę (dużą), to się zmienia na 2 lub 1 z przodu i największą zębatkę (1) z tyłu. 🙂 Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano wczoraj o 10:07 Udostępnij Opublikowano wczoraj o 10:07 Trochę ten wpis jest dla mnie chaotyczny. Ale wydaje się że wszystkie odpowiedzi na zadane pytanie znajdziesz tu: Polemika Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano 23 godziny temu Udostępnij Opublikowano 23 godziny temu @gosc To forum nie kupuje składni Markdowna. Musisz klikać graficzne guziczki by formatować, bo w przeciwnym razie uciążliwie się to czyta. Co cyferki oznaczają wytłumaczyłem w poprzednim poście, na poprzedniej stronie. Krócej na szybko nie umiem, chcesz większego streszczenia, to posiłkuj się AI 😉 Linkowany przez Jacka Uzurpator jest świetny, ale krócej to tam nie będzie. Warto jeszcze w Sprzęt zajrzeć, gdzie na tapet brany jest np. przekos łańcuchów (zamiast w Polemice). Odnośnik do komentarza
gosc Opublikowano 7 godzin temu Udostępnij Opublikowano 7 godzin temu 16 godzin temu, Szwedacz napisał(a): @gosc To forum nie kupuje składni Markdowna. Musisz klikać graficzne guziczki by formatować, bo w przeciwnym razie uciążliwie się to czyta. Co cyferki oznaczają wytłumaczyłem w poprzednim poście, na poprzedniej stronie. Krócej na szybko nie umiem, chcesz większego streszczenia, to posiłkuj się AI 😉 Linkowany przez Jacka Uzurpator jest świetny, ale krócej to tam nie będzie. Warto jeszcze w Sprzęt zajrzeć, gdzie na tapet brany jest np. przekos łańcuchów (zamiast w Polemice). Problem w tym, że jak klikam w cytuj, to mam całość i nie można podzielić całego wpisu. Odnosicie zagadnienia. Wydaje mi się, że mam odpowiedź, bez czytania (chociaż dzięki z podpowiedzi), na moje pytanie. 😉 Jechałem za kimś, kto miał ustawienie 1x10 lub więcej, czyli praktycznie już wykorzystany najwyższy bieg, I było to wolne tempo, a ja miałem dopiero może 3x5(?) z 8 i jeszcze zapas "mocy". Czyli dla mnie wniosek, rowery z takim napędem raczej są wolniejsze niż te z 3x8/9. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się