Skocz do zawartości

Który rower MTB do 7,5k


Rekomendowane odpowiedzi

Kelly Gibon to wszechstronny rower trailowy który sobie świetnie poradzi na podjazdach i lekkich zjazdach. 

Chciałbym też doprecyzować bo @jajacek piszesz to co chwile o tym że rowery "grawitacyjne"  podobne do enduro nie nadają się do pedałowania pod górę. Jest przeciwnie.

Jedynym rowerem jaki nie nadaje się do podjeżdżania, jest typowy rower downhillowy z kasetą 11-25. 

Typowy rower enduro to rower do podjeżdżania w góre(siłą mięsni) i zjeżdżania(tez wymaga siły). Na typowych zawodach enduro zazwyczaj jest zakaz korzystania z wyciągów. Na ostatnich mistrzostwach Polski sędziowie zakazali nawet dzień przed zawodami by podjeżdżać wyciągiem (ale się z tego wycofali ostatecznie). Na typowych trasach enduro często jest dużo podjazdów, które zabierają czas i decydują o zwycięstwie, dlatego też kolarze wywodzący się z cross-country świetnie sobie radzą wydolnosciowo w enduro. A by dotrzeć, bardzo często trzeba podjeżdżać

Odnośnik do komentarza

Uważam to co piszesz za bzdurę. Ale niech każdy pozostanie przy swoim zdaniu.
Mój kolega mechanik, dużo jeżdżący z dużym doświadczeniem miał Dartmoora ze skokiem 140. Ten rower do jazdy po plaskopolsce był beznadziejny. A na singlach w Bielsku na które kolega jeździł też się słabo sprawdzał. Więc tak szybko jak go zbudował, tak szybko się go pozbył. A ćwiczył go też m.in w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym.
Kiedyś już wspominałem, że byłem na wyjeździe na majówkę do słowackiego Malino Brdo. Gdzie nie działał wyciąg. Pierwszego dnia ci na podobnych rowerach jak ten Gibon, coś tam podjeżdżali ale odstawali od tych na lekkich rowerach XC po pół godziny na trasie. Drugiego dnia już głównie siedzieli i pili piwo.
Ja z kolei pożyczyłem kiedy Speca Stumjumpera na 3 dni i jeździłem nim po Kampinosie. Ledwo jechał do przodu.

Odnośnik do komentarza

Najlepsze, że w takim wypadku dalej jestem w kropce:). Natomiast dzięki tej całej dyskusji już rezerwację wiem, ze raczej geo powinno isc w stronę maratonu/XC a nie traile (choć jak czuć różnica w praktyce to dla mnie dalej tajemnica). Tak czy inaczej, dzięki za analizy a ja szukam dalej. Zaraz się okaże, ze żeby mieć fajny rower to bez karbonu nie da rady;)

Sakwy już odpuściłem.

Odnośnik do komentarza

Co do doświadczenia w wyścigach enduro nie neguję że go nie mam. 

Natomiast po płaskopolsce przejeździłem grube tysiące kilometrów. Na różnych rowerach. I tu mam duże doświadczenie. I z całą stanowczością twierdzę że rowery enduro się nie sprawdzają w takich warunkach. I to samo twierdzi paru moich doświadczonych kumpli którzy mieli lub mają po kilka rowerów typu XC i enduro.

Na każdym dłuższym podjeżdzie rower XC oczywiście wyprzedzi rower enduro.
I dlatego fulle downcountry praktycznie wycięły w pień fulle enduro.
Ale jak masz chęć to możesz nadal uparcie zaprzeczać logice. Mamy na tym forum wolność słowa 🙂

Bardzo fajnie pokazuje to poniższy filmik:
(635) XC Vs Enduro | What's Faster Up Then Down? - YouTube

 

Odnośnik do komentarza

@jajacek tak troche widze ze to bezproduktywne i bedziesz szedł w zaparte, ale moze chociaz uda sie wytłumaczyc ze ten kellys gate nie jest rower dla rycerzy enduro, tylko uniwersalny rower trailowy, który sie sprawdzi zarówno na płaskim jak i w górach. Rower akurat dla kogoś kto jezdzi po płaskim, ale jednak czasem jezdzi w góry i chce sie poczyć nieco pewniej dzięki nieco większym skoku amortyzatora i trailowym oponom, nawet kosztem nieco wolniejszej przelotowej po płaskim

Odnośnik do komentarza

@Veriv
Ja odnoszę się do potrzeb przedstawionych przez autora wątku:

"Rower do jazdy po trójmiejskich lasach, podjazdach, ścieżkach jednym słowem pewnie bardziej w XC, a może nawet w jakim maratonie MTB wystartować. Z drugiej strony fajnie by było móc powiesić na nim sakwę na bagażniku i strzelić 100+ km dziennie tak żeby kark nie bolał.."

W związku z tym rower Kellys Gibon uważam że nieodpowiedni do tego zastosowania.

@smokey01
Ten XC Race 900 to jest przyzwoity rower. Natomiast musisz zdawać sobie też sprawę z kosztów utrzymania takiego roweru. A będą one kilkaset złotych większe niż w przypadku roweru typu hardtail. Ale przyjemność z jazdy fullem jest większa. 

Odnośnik do komentarza

tez czytałem i to trójmiasto mi utkwiło w pamięci. Trójmiasto to nie płaskopolska, tylko wyspa na mapie płaskopolski o charakterze górskim z własnym ociajlnym bikeparkiem. Nie byłem tam nigdy ale z tego co kojarzę jest tam gdzie jezdzic i po czym jezdzić. Z trójmiasta jest z tego co pamiętam Paweł Tyburski (mistrz Polski enduro sprzed kilku lat), jest Agata Patoka... Jest gdzie jezdzić, są ciężkie podjazdy zjazdy ze ścianek, hopy dropy... I co więcej, działa to zgrubsza cały rok, bo jest tam cieplej niż u nas

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, jajacek napisał(a):

Uważam to co piszesz za bzdurę. Ale niech każdy pozostanie przy swoim zdaniu.
Mój kolega mechanik, dużo jeżdżący z dużym doświadczeniem miał Dartmoora ze skokiem 140. Ten rower do jazdy po plaskopolsce był beznadziejny. A na singlach w Bielsku na które kolega jeździł też się słabo sprawdzał. Więc tak szybko jak go zbudował, tak szybko się go pozbył. A ćwiczył go też m.in w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym.
Kiedyś już wspominałem, że byłem na wyjeździe na majówkę do słowackiego Malino Brdo. Gdzie nie działał wyciąg. Pierwszego dnia ci na podobnych rowerach jak ten Gibon, coś tam podjeżdżali ale odstawali od tych na lekkich rowerach XC po pół godziny na trasie. Drugiego dnia już głównie siedzieli i pili piwo.
Ja z kolei pożyczyłem kiedy Speca Stumjumpera na 3 dni i jeździłem nim po Kampinosie. Ledwo jechał do przodu.

A na jakich oponach tego Stumpjumpera brałeś? Bo mnie też się zdarzyło siedzieć w płaskopolsce na pożyczanym GT Zaskarze z jakimiś oponami WTB do Enduro, które na dętkach faktycznie tak się toczyły, że nie było opcji żeby na odcinku dłuższym niż 1-2 km rozpędzić się do choćby 20 km/h.

Reszta, to kwestia opon, aerodynamikę przy jeździe po lasach można olać, w płaskopolsce głównie dokucza przy jeździe pod wiatr. Jak rower ma nie widzieć gór poza suszą, to i para 29"x2.6" Mezcali wystarczy. Tak jak wspominałem, z niechlujnego porównania śladów z różnych jazd, zestaw 2.6" Agarro przód + 2.6" eBarzo tył wygląda na dający ~10% większy opór niż 2.35" Barzo przód + 2.25" Mezcal tył (oba sety tubeless i w wersji TNT), wynik dodatkowo zaburzony szerszą kierownicą (800 zamiast 720) oraz minimalnie mniej wyciągniętą pozycją. Do ścigania przepaść, do rekreacji niewiele. Na XC swobodnie latałem ustawki ze znajomymi gravelowcami, na tym co Jacku nazywasz 'rowerem wyłącznie do zjazdów' zdecydowanie mi się nie chce. W moim przypadku 2.6" to minimum, żeby przejeżdżać przez piaskownice w lasach dookoła Warszawy, a sam dobór opon to kompromis między możliwościami w górach i na asfaltach. Tak samo na gruzowiskach w górach, jak nie ma tylnego zawiasu to między 2.6", a 2.25" jest przepaść.

Jak chcesz tylko latać na Gassy, na Nowy Dwór, Zegrze, przez poligon pancerniaków w Wesołej, to nawet i gravel starcza. Ale pojedziesz na pętlę w Zalesiu, ścieżki na północ od Mieni, na wschód od Falenicy i już się okazuje, że jak nie masz perfekcyjnej techniki, to ten mocniejszy rower i 140 mm widła z przodu się przydają przy lądowaniu, a wypłaszczona geometria pozwala zjechać nawet z pozostałości wałów po różnych fortyfikacjach dookoła miasta czy pozwala nie szukać łagodniejszych objazdów na skarpie. Jedyny ból jaki może być, to ilość dojazdów przez miasto / asfalty jadąc na takie trasy rowerem.

Skok kompletnie nie przeszkadza przy rekreacyjnej jeździe, po odpowiednim wyregulowaniu amortyzatora 'pompowanie' jest zauważalne dopiero w sprincie lub przy pedałowaniu na stojąco. Tak jak w innych wątkach pisałem - jedyne co z geometrii mi przeszkadza w takim rowerze przy dłuższych jazdach, to kąt rury podsiodłowej, który efektywnie redukuję przesuwając siodełko do tyłu nieco.

W górach za to jedzie jak czołg i pozwala mi swobodnie zjeżdżać tam, gdzie na HT XC już balansowałem na granicy komfortu i lotu przez kierownicę. Przy tym, jest prostsze i tańsze w utrzymaniu niż full-sus. W samym Malino Brdo w końcu nie zjeżdżałem, bo leciałem dalej na dzikie trasy dalej w góry jak tam byłem, wątpię żeby było bardziej kamieniście niż na dzikich ścieżkach w Velkej Fatrze. Dopóki nie brakuje przełożeń, podjeżdża się swobodnie. Jak robi się za stromo, to najczęściej szukam najstromszej i najkrótszej drogi do wypchnięcia, czy wręcz wyniesienia roweru po prostu. Z załadowanym rowerem, na GSB zdarzało mi się przekraczać 2000m przewyższenia dziennie, a turlałem się < 6h dziennie pozwalając sobie na obijanie się i tempo emeryckie 😉

W twoim przykładzie z gośćmi od Gibonów problem leżał między kierownicą, a siodełkami raczej, a nie w rowerze.

2 godziny temu, MichuZ napisał(a):

Najlepsze, że w takim wypadku dalej jestem w kropce:). Natomiast dzięki tej całej dyskusji już rezerwację wiem, ze raczej geo powinno isc w stronę maratonu/XC a nie traile (choć jak czuć różnica w praktyce to dla mnie dalej tajemnica). Tak czy inaczej, dzięki za analizy a ja szukam dalej. Zaraz się okaże, ze żeby mieć fajny rower to bez karbonu nie da rady;)

Sakwy już odpuściłem.

Siądź sobie na spokojnie i zdecyduj się do czego to ma być rower po prostu, co ma być priorytetem. Czy zamierzasz się ścigać i walczyć o pudło, czy gdzieś będziesz miał osiągane czasy? Czy regularnie będziesz robił tym długie, głównie asfaltowe trasy? Czy szczytem terenowej jazdy będzie wjazd do lasu, czy przeciwnie - zaraz polecisz skakać po tych singlach nakopanych w TPK, a asfalty będą złem koniecznym? Czy bliżej ci do zawodnika 60kg, który będzie śmigał na amortyzatorze o goleni 30mm, czy jednak ważysz o połowę więcej i te 34-35mm fajnie by było mieć minimum? Czy będziesz rower zabierał na wyjazdy w góry, czy tylko po Trójmieście i okolicach latał?

Trailówki właśnie są robione i lansowane jako rower do wszystkiego, dla amatorów, którzy się nie ścigają.

Z sakwami / worem na bagażniku wykluczają się jedynie wylajtowane rowery XC nastawione na ściganie. Tj. wymagają zabawy w bagażniki na obejmy, które ci ograniczą mocno ładowność (bo zbyt załadowany bagażnik ci się może potem złożyć w terenie) oraz wiążą się z obciążaniem ramy w sposób do jakiego mogła nie być przystosowana (zwłaszcza karbon). W pozostałych kategoriach zawsze coś się znajdzie. Z drugiej strony, wspomniana podsiodłówka jest opcją, ale nie jeśli używasz dłuższego droppera (bo torba ci wjedzie w koło po opuszczeniu siodełka). Na początku chyba wspominałeś o tym, że to by było na całodniowe, dalsze jazdy, żeby uniknąć plecaka - to swobodnie zastąpisz to jakąś torbą na kierownicę i w / na ramę. Wtedy najbardziej problematyczna część wyboru, związana z bagażnikiem ci odpada.

Odnośnik do komentarza

Stumjumpera pozyczalem na oponach 2,3 cala. Kiedys wydawaly sie gogantycznie wielkie. Dzis to standard w XC. Przypuszczam ze byly to Purgatory, ktore uzywam teraz zima w XC.

Byl okropnie wolny w Kampinosie. W sposob taki ze odechciewalo sie jechac dluzsze dystanse. Najlepszy rower do KPN jaki testowalem to byl wyscigowy full Spec Epic S-Works World Cup z Brainem. Jezdzilo sie bajkowo. Komfortowy zapierdalacz. 

Odnośnik do komentarza

Czy Trójmiejski Par Krajobrazowy ma charakter górski, to niech każdy sam sobie oceni. 
To jest główny, szlak, jeden z trudniejszych.

image.png.44796edb5d75462def52ef0af6e82c51.png

 

image.thumb.png.5a6caef7da78cbd81de701866476d8d3.png

 

Rzeczywiście jest trudniej niż u nas w Kampinoskim Parku Narodowym.
U nas na 75 km jestem w stanie wyznaczyć trasę mającą powiedzmy 600-700 m przewyższenia.
Jest tylko jedno miejsce w KPN gdzie jest mi przydatny dropper.
Koło Łodzi jest park krajobrazowy wzniesień łódzkich. Nie pamiętam dokładnej nazwy. Las Łagiewnicki?
@lukasz.przechodzen niech się wypowie bo mieszka w tej okolicy i tam jeździ.
Koleżanka przesłala mi kiedyś trasę co miała chyba też ok. 1000 przewyższenia.
Żadnego z tych terenów nie nazwałbym górskim.
Ale każdy może nazywać jak chce. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...