mike21 Opublikowano Sobota o 11:34 Udostępnij Opublikowano Sobota o 11:34 W dniu 24.01.2025 o 11:15, jajacek napisał(a): Suntour Raidon to jest amortyzator nazywany przeze mnie polhydraulicznym. W jedej goleni ma sprezyne powietrzna, w drugiej tlumik, ktory nie jest zanurzony w oleju jak w amorach RockShox, Fox i Manitou. Posiada gowniany tlumik niskiej jakosci, lagi sa posmarowane smarem stałym, który na nie wywala bo ma gowniane uszczelki, lagi sa bardzo niskiej jakości i sie wycieraja i rdzewieja. Właściwie Raidon to takie minimum z SR jak Recon Gold z RS (co nie znaczy, że są ze sobą porównywalne). Bardziej nazwałbym go pół-powietrznym gdyż sprężyna jest w nich skonstruowana w taki sposób, że pozytywna jest powietrzna a negatywna jako stalowa/zwojowa. Tłumik to kartridż - analogicznie jak np. Chargery w wysokich modelach RockShox'a czy Gripy w FOXach, które też nie pracują w kąpieli olejowej. Niestety w przypadku Suntorur'a ten tłumik jest nieserwisowalny/nierozbieralny a pod względem działania pozostawia sporo do życzenia. Golenie górne w Raidonach są z alu, nie wycierają się ponadprzeciętnie jeśli 4x w sezonie robi się serwis podstawowy. Właśnie ze względu na żadne uszczelnienia (nie tylko kurzowe ale i wewnętrzne) oraz smarowanie smarem stałym jest to konstrukcja ogólnie rzecz ujmując kiepska. Sumaryczne koszty serwisu, biorąc pod uwagę, że trzeba wykonywać je znacznie częściej niż u konkurencji są najwyższe. Co do porównania FOX i RS to należy to porównywać nieco inaczej. Wszystko rozbija się o tłumik. Foxowy Rail to taki chłam jak MotionControl w Rebie. Grip to odpowiednik Chargerów RC. Grip 2 to Charger 2/2.1 RC2. Charger 3.1 to jednak poziom wyżej. Uszczelnienia w RS we wszystkich amortyzatora z wyższej półki (SID, PIKE, LYRIK, ZEEB itp.) robi już ta sama firma co do FOXa (SKF). Do niższych modeli są dostępne fabryczne UpgradeKity z uszczelkami (~15-20EUR). Jeśli o trwałość goleni chodzi to FOXy są bardziej podatne. I co ciekawe najwięcej przetartych widziałem z najwyższej serii Factory (z powłoką Kashima) oraz rzecz jasna Rhythmów, gdzie anodowanie jest wyjątkowo cienkie. Pod względem awaryjności wyjątkowo słabe są Chargery RC z amortyzatorów w wersji Select oraz RaceDay 1. Nie liczę starych Chargerów 1 gdyż chyba wszystkie wymarły śmiercią naturalną. We współczesnych FOXach jest w miarę spokojnie. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Sobota o 14:00 Udostępnij Opublikowano Sobota o 14:00 W dniu 21.01.2025 o 20:22, APZ napisał(a): Zapewnie nie ma to dla Ciebie dużego znaczenia, ale gdybyś ten rower użytkował do długiej turystyki, to weź pod uwagę, że w tym modelu nie ma insertów do montażu tylnego, tradycyjnego bagażnika. Większy bagaż da się ogarnąć, ale innymi metodami. Temat rzeka, więc tu go pomińmy. Dla porównania: Rockrider Explore 540 - przystosowano też do turystyki, zwłaszcza terenowej. Do długiej turystyki użytkowanie roweru ATB to udręka i ograniczenie większe niż montaż sakw. Odnośnik do komentarza
APZ Opublikowano Sobota o 14:24 Udostępnij Opublikowano Sobota o 14:24 23 minuty temu, mike21 napisał(a): Do długiej turystyki użytkowanie roweru ATB to udręką i ograniczenie większe niż montaż sakw Pewnie to zależy od nawierzni trasy. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Sobota o 15:04 Udostępnij Opublikowano Sobota o 15:04 Kolega sakwiarz przeszedl z roweru typu cross na turystyczny MTB Cube Attention SL i jest zachwycony. Ale za moja namowa ma naped 3x10. Jezdzi w kazdym terenie. Asfalty, szutry, piachy Maroko itd. Odnośnik do komentarza
MrFlex Opublikowano Sobota o 15:36 Autor Udostępnij Opublikowano Sobota o 15:36 @mike21 dzięki za obszerną wypowiedź. Czyli tak w skrócie, odpuszczam rowery z amorami Suntorur'a, a jesli RockShox to od Recon Gold w górę, taki jak siedzi np. w Procaliber 8, mogę go kupić za 6k: Rower górski Trek Procaliber 8 | sklep rowerowy Sprint-Rowery.pl Jeździłem na nim dwa dni temu i geometria też raczej mi podpasowała, ale musiałbym mu się jeszcze przejechać i przyjrzeć. Tylko zastanawiam się jeszcze czy warto dokładać do tego Ghosta za 8k: Rower MTB GHOST Lector SF UC Advanced | CentrumRowerowe.pl Czy tu jednak stosunek ceny do jakości nie przemawia za dołożeniem. Siedzi w nim Fox 34 Float SC Performance Elite FIT4 Remote, czyli jeśli dobrze rozumiem tłumik FIT4 już lepszy niż wspomniane np. Gri2, ale czy ogólnie ten rower warty jest tej ceny? Też musiałbym do niego się jeszcze raz przysiąść, czy przy dłuższej jeździe nie męczyłby bardziej. Bagażnika nie potrzebuję, raczej dłuższych wyjazdów jak po 50-100-150km nie będę robił, ale porównuje te geometrie i jeszcze muszę potestować, żeby znaleźć najlepszy kompromis dla siebie. Dziś jeszcze ruszę do Decathlon'u, może uda się wsiąść na coś o podobnej geometrii do RR 720 NX. Jeśli ktoś ma coś do polecenia za 7-8k to dajcie znać. Powiedzmy, niech te 8k będzie graniczną kwotą, kwestia żeby było warto dołożyć. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Sobota o 15:39 Udostępnij Opublikowano Sobota o 15:39 @jajacek Niskie modele Cube są geometrycznie rowerami turystycznymi (stosunkowo krótkie i wysokie, ostrzejszy kąt główki). Zrobić z tego rower wyprawowy to wystarczy pozbyć się atrapy amortyzatora i zmienić opony. Co do rowerów typu cross to jest to kategoria typu nieporozumienie. Rzekomo miał być to rower uniwersalny na pograniczu MTB i trekingu ale jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego - nie posiadał cech jakich oczekuje się od rowru MTB i nie posiadał cech których oczekuje się od rowerów typowo wyprawowych ;). Dodatkowo, większość konstrukcji jest wyjątkowo ciężka bo praktycznie rynek komponentów dla tych kategorii nie rozwija się od 15 lat. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Sobota o 15:46 Udostępnij Opublikowano Sobota o 15:46 11 minut temu, MrFlex napisał(a): Czyli tak w skrócie, odpuszczam rowery z amorami Suntorur'a, a jesli RockShox to od Recon Gold w górę, 👍 11 minut temu, MrFlex napisał(a): Czy tu jednak stosunek ceny do jakości nie przemawia za dołożeniem. Siedzi w nim Fox 34 Float SC Performance Elite FIT4 Remote, czyli jeśli dobrze rozumiem tłumik FIT4 już lepszy niż wspomniane np. Gri2, ale czy ogólnie ten rower warty jest tej ceny? Też musiałbym do niego się jeszcze raz przysiąść, czy przy dłuższej jeździe nie męczyłby bardziej. Grip 2 to tłumik znacznie bardziej zaawansowany i 2x droższy niż FIT4. W FIT masz tylko albo 3 pozycyjną blokadę albo regulację kompresji wolnej i odbicia wolnego. W Grip 2 jest "niezależna" regulacja kompresji wolnej i szybkiej i b. często tak samo odbicia. W każdym razie w FIT4 masz już separację oleju od powietrza co odróżnia tą konstrukcję od prostego tłumika jak MotionControl z RockShox. Z całą pewnością FOX Float 34 Perf SC będzie pracował lepiej niż Recon, Reba i niższe/starsze modele SIDa. Jak dla mnie rama tego Ghosta jest zbyt... nazwijmy to "modernistyczna" 😉 Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Sobota o 17:50 Udostępnij Opublikowano Sobota o 17:50 Z tymi tłumikami FOX to zaraz wejdziemy w jakieś kosmiczne poziomy cenowe. Z mojej praktyki użytkownika, który tych tłumików za bardzo nie rozkminia, kazdy Fox na jakich jechałem był bardzo fajnym, komfortowym amorem. Nawet najtańszy Rhythm z GRIP. Obecnie mam Fox StepCast Performance Float 32 z tłumikiem GRIP i pracuje bardzo dobrze. Trochę lepiej niż Reba której miałem dwa modele ale nie jest to jakaś bardzo duża różnica. Początkujący użytkownik raczej nie będzie potrafił wykorzystać zaawansowanych nastawów amora. I być może lepiej żeby przy nich za dużo nie grzebał. Tylko nastawił do wagi zgodnie z instrukcją. Tu mamy problem bo mamy użytkownika, który tak naprawdę nie wie czego chce. Jak dostanie usportowiony rower to będzie on szybszy, m.in przez to że będzie miał bardziej sportową geometrię i ewentualnie ramę karbonową, która ma znacznie mniejsze straty energii podczas pedałowania. Ale kosztem komfortu. Ghost to nigdy bym nie kupił. To jakieś dziwolągi podobnie jak Haibike czy Mondraker. Co ważne, Decathlon i Trek oferują bardzo dobre warunki gwarancyjne i jak coś się dzieje to zwykle bez problemu wymieniają nie działające komponenty. Dokładać to można w nieskończoność. Tylko pytanie czy tego potrzebujemy? Rowerem typu hardtail który ma jeden z najlepszych stosunków jakości do ceny jest Cube Reaction C:62 Race. W DE za ok. 1800 Euro. Poleciłem ten rower jednemu z początkujących użytkowników tutaj. No i okazało się że kręgosłup mu się nie zgina, rower jest dla niego za sztywny i zupełnie nie dla niego. Więc dobrze ustalić przynajmniej gdzie zamierzasz na tym rowerze jeździć, ile godzin i czy wolisz prędkość czy komfort? No i czy wiesz ile kosztuje serwis droższego, dobrze wyposażonego roweru? Odnośnik do komentarza
MrFlex Opublikowano 22 godziny temu Autor Udostępnij Opublikowano 22 godziny temu @mike21, czyli rozumiem, że nie ma co się fiksować na tego ghosta, że to jakaś mega okazja czy coś 🙂 11 godzin temu, jajacek napisał(a): Cube Reaction C:62 Race Ten Cube bardzo fajnie wygląda, znalazłem go w jednym ze sklepów w pl za 7777zł w rozmiarze L. Musiałbym i tak nim się przejechać, tylko tam siedzi amortyzator RockShox Judy Gold RL Air? Na stronach DE widzę z RockShox SID SL Base. Rower CUBE Reaction C:62 Pro grey metal roz. L Strefasportu.pl Wczoraj wybrałem się też do sklepu przyjrzeć się tym rowerom Cube i faktycznie fajną geometrię mają. Tylko nie było akurat dużego wyboru więc wsiadłem na Attention L i XL. W XL stojąc, czułem się już niezupełnie komfortowo z ramą, ale za to jeździło mi się wygodniej na XL niż na L. Udało mi się też podjechać do Decathlonu i wsiadłem na Rockrider Race 740 karbonowa rama Reba i wygodnie mi się jeździło. Na miejscu mi mówili, że geometria ta sama co w 720 race NX, ale z tego co widzę, to się różnią. Po weekendzie może uda mi się w innym punkcie dorwać 720 race NX, żeby się przejechać. Muszę też przyznać, że bardzo pozytywne wrażenie zrobił na mnie ten Race 740, lekki i zwrotny. Jak wsiadam na kolejne rowery tego typu, to tylko upewniam się, że nawet jak większość czasu będę chciał po prostu pojeździć spokojnie, to ten rower musi dać mi możliwość zabawy. Trochę jak ze sportowymi samochodami, można jeździć spokojnie i chillować, oczywiście licząc się ze sztywnym zawieszeniem i brakiem komfortu, ale jak się pojedzie na tor, to uśmiech z twarzy nie schodzi. W taki rower będę celował. Oczywiście bez skrajności, niech będzie ta możliwość pokręcenia się spokojnie gdzieś z 3-4 godziny, ale to nie będą całodniowe i wielokilometrowe wypady. Trafiłem jeszcze na taki rower: Kellys Mystery 90 29" 2022 za 4899zł: Kellys Mystery 90 29" 2022 Mogę jechać i przymierzyć się do niego, jeśli miałbym szukać czegoś bez zwiększania budżetu i byłby on alternatywą dla RR 720 Race. W nim akurat pasuje mi korba 34T i kaseta 10-51. Tylko pytanie, czy mocno innymi elementami nie odstaje? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 20 godzin temu Udostępnij Opublikowano 20 godzin temu Cube Raction C:62 Pro i Race to zupełnie inne konfiguracje. Race ma zajebistego Foxa StepCast, jest na pełnym XT i na świetnych, lekkich kołach wartych 600 Euro. Waży ok. 10 kg. Geometria jest trochę starsza ale przez to daje stosunkowo komfortową pozycję. Nowsze geometrie poszły w kierunku wydłużenia i obniżenia pozycji. Jest to dobre do ścigania ale niekoniecznie do jazdy długodystansowej. Amor RockShox Judy nie nadaje się kompletnie pod kogoś kto waży 100 kg. Potrzebujesz amora z goleniami 32 lub 34 mm. Blat korby nie jest żadnym problemem. Jest to element eksploatacyjny, który i tak się zajedzie. Wymiana go na inny nie jest kosztowna. Cube Attention to nie jest jak dla mnie rower MTB. Ma chorą geometrię. Jest to cross/trekking na kołach MTB. Ekstremalnie krótka górna rura i ekstremalnie wysoko położony kokpit. W efekcie jeździ się wyprostowanym. Niektórym to pasuje. Ale ten rower jest ciężki i nie nadaje się za bardzo do jakiejś sportowej jazdy. Jeśli komfort stoi u Ciebie wysoko to odradzam karbonowy rower. Te rowery zostały stworzone z myślą o wyścigach. Po 3h jazdy po lesie po korzeniach będziesz dosyć ubity. Ale po szutrach i po jakimś lasku typu parkowego będzie spoko. Najwygodniejszym rowerem MTB na którym jeździłem był aluminiowy Specialized Chisel. Ale obecna wersja jest słabo skonfigurowana. Marin Team to trochę podobny rower. Kellys Mystery to damski rower. Jego męskim odpowiednikiem jest linia Gate. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano 17 godzin temu Udostępnij Opublikowano 17 godzin temu 4 godziny temu, MrFlex napisał(a): @mike21, czyli rozumiem, że nie ma co się fiksować na tego ghosta, że to jakaś mega okazja czy coś 🙂 Ja wychodzę z założenia, że rower ma się podobać. Amortyzator to akurat łatwowymienny element, a FOXy na zwykłych Gripach (nie 2) w śmiesznych pieniądzach są do znalezienia po zachodznich stronach. Pod koniec ub. r. kupowałem FOXa 36 perf na Gripie za niecałe 300EUR. 32 i 34 pewnie znajdą się nawet ze 50EUR taniej jak się lepiej poszuka. Tu pierwsza otwarta strona: Fox Racing Shox 34 A FLOAT StepCast 29 Performance 100 2PosGrip Remote Tapered Boost kaufen | Bike-Discount Odnośnik do komentarza
MrFlex Opublikowano 14 godzin temu Autor Udostępnij Opublikowano 14 godzin temu 6 godzin temu, jajacek napisał(a): Cube Raction C:62 Pro i Race to zupełnie inne konfiguracje Mój błąd, musiał mi wyskoczyć podczas wyszukiwania. Tu jest ten właściwy i poprawna konfiguracja o której mowa? https://skiteam.pl/rowery-gorskie-mtb-hardtail/6270-rower-cube-616310-reaction-c-62-race-4054571387011.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=[Rowery][PLA] - C1%3A Rowery&utm_content=PLA|AdG|Rowery&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIjNq4haqTiwMV7-yyCh1_QBPBEAQYASABEgLxXPD_BwE Wygląda bardzo fajnie i faktycznie w tej cenie, jeśli geometria mi podpasuje to nie muszę dalej szukać. Tylko muszę z księgowym pogadać, jak wygląda zakup na firmę i odliczenie vat przy kupnie z de. W Polsce można odliczyć cały vat 23%, chyba że macie doświadczenie z takimi zakupami na firmę? To dość istotna kwestia opłacalności zakupu z de vs pl w moim przypadku. Odnośnie samej ramy carbonowej, myślę że będzie okej. Należę raczej do grupy ludzi, dla których im ciężej tym lepiej, lubię stawiać sobie wyzwania, ale dzięki za zwrócenie uwagi na ten aspekt :) Zakładając, że będę dbał o ten rower i unikał kiepskich warunków typu ulewy, błoto i czyścił regularnie etc, ile średnio rocznie trzeba liczyć na przeglądy/serwis? 3 godziny temu, mike21 napisał(a): Ja wychodzę z założenia, że rower ma się podobać. To ja tak dość mocno pragmatycznie na to patrzę na ten moment 🤔 Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 13 godzin temu Udostępnij Opublikowano 13 godzin temu Jeśli firma ma NIP UE to możesz odliczyć cały VAT jako nabycie wewnątrzwspólnotowe. Koszty przy moim przebiegu roweru MTB 3000 km rocznie, jeżdżonym głównie po Kampinoskim Parku Narodowym, czyli ok. 200h jazdy zakładając prawidłowe interwały serwisowe (z grubsza) Pełny serwis amortyzatora - 500 zł Łożyska sterowe raz na 3 lata 100 zł czyli 30 rocznie, plus jak nie masz zaprzyjaźnionego serwisanta to będzie cena z ulicy, niech będzie 50 średnio Linki i pancerze raz na 3 lata 60 zł czyli 20 plus koszty serwisowe, więc 50 Opony raz na 2 lata, w zależności od tego na czym się jeździ, powiedzmy 100 zł za oponę budżetowo, czyli średnio 100 rocznie Napęd zakładając jazdę na zajeżdżenie i wymianę raz rocznie Kaseta 300 zł Łańcuch 200 zł Blat korby 150 zł Przerzutkę tylną zajeżdżam raz na 2-3 lata, Ty pewnie szybciej zajedziesz, XT 400 zł, powiedzmy 200 rocznie Serwis regulacyjny roczny 200 zł Hamulce Odpowietrzenie i przelanie hamulców 100 zł Klocki 100 zł Jakąś tarcze zmieniam raz na dwa lata bo już się nie da naprostować 100 zł, czyli 50 rocznie Wyszło: 500+50+50+100+300+200+150+200+200+100+100+50 = 2000 zł Dobrze piszę @mike21? Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 12 godzin temu Udostępnij Opublikowano 12 godzin temu @MrFlex zwróć uwagę, że przy Cube Reaction C:62 maksymalna waga systemowa (czyli rower + użytkownik + bagaż) to 115kg. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 12 godzin temu Udostępnij Opublikowano 12 godzin temu Jeździłem na tej ramie i na moje oko jest pancerna pod typowego Szwaba regularnie walącego golonkę i parę browarów 🙂 Nie przejmował bym się tym za bardzo 🙂 Kumpel co waży 115 kg jeździ od paru lat na podobnej niemieckiej karbonowej ramie i zero problemów. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się