Piwpaw Opublikowano Niedziela o 00:53 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 00:53 Cześć. Planuję zamówić w Lemonbike koła na obręczach DT Swiss GR 531 i piastach DT Swiss 350. Waham się czy brać ze szprychami prostymi czy klasycznymi czyli zagiętymi. Wersja z prostymi ma po 24 szprychy, a wersja z zagiętymi po 32. Para kół z prostymi jest ok 150 g lżejsza. Ważę teraz ok 90 kg, więc zastanawiam się czy nie lepiej mieć po 32 szprychy. Ale może to jest tak, że koła ze szprychami prostymi są wytrzymalsze i dlatego dają tylko 24. Co o tym sądzicie? Z góry dzięki za porady. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano Niedziela o 04:39 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 04:39 Podzidlmy to na 2 pytania. Ilosc szprych : Nie, wersja 24 z prostymi szprychami jest dla lekkiego kolarza i raczej na szosę. Wersją 32 to wersja bardziej w teren, dla cięższego kolarza czy rower z sakwami. Typ szprych, proste czy zagięte : W terenie raczej stosuje się szprychy zagięte. Szprychy proste sąsztywniejsze na codzień, ale gorzej znoszą uderzenia. Można powiedzieć, że proste szprychy są lepsze do radzenia sobie ze statycznymi obciążeniami( jazda po równej szosie) a zagiete są lepsze na obciazeniandynamiczne. Jak już uderzysz w duży kamień przy swoich 90kg, to koło będzie bardziej elastyczne a przez to trudniejsze do uszkodzenia. Odnośnik do komentarza
Piwpaw Opublikowano Niedziela o 07:23 Autor Udostępnij Opublikowano Niedziela o 07:23 Dzięki za odpowiedź. Tylko, że zarówno przy 24 jak i 32 szprychach limit wagowy jest ten sam tj 130 kg (kolarz + rower) Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano Niedziela o 08:24 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 08:24 Limit tego samego modelu obręczy w wersji 32 i 24 pozostaje ten sam bo to zgrubsza ta sama obręcz. Ten sam materiał, te same przekroje, ta sama geometria, ten sam sposób wykonania. Mniej jest szprych które przenoszą obciążenie to mimo wszystko mniejsza trwałość przy intensywnym użytkowaniu. Odnośnik do komentarza
Piwpaw Opublikowano Niedziela o 11:03 Autor Udostępnij Opublikowano Niedziela o 11:03 Rzecz w tym, że kupując zestaw z prostymi szprychami i po 24 szprychy zyskałbym jakiś 200 g w porównaniu z kołami które mam, a w przypadku tych z 32 szprychami praktycznie nie zyskałbym nic. Więc nie wiem czybyłoby to opłacalne. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Niedziela o 18:30 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 18:30 Jakby co takie koła 2 dni temu wystawił mój kolega Mirek Bieniasz prowadzący sklep Bieniasz Bike w Tarnowie. Cena 1999. Jak chcesz dam kontakt. Nie wiem czy to tanio czy drogo. Mirek ma swój kanał na YT. Mega doświadczony zawodnik. Nowe koła DT SWISS Piasty DT 350 Straightpull 142x12mm/100x100mm , Obręcze Gravel DT SWISS G540 , Szprychy DT SWISS double butted, Nypel DT Squorx Pro Lock, opcjonalnie za dopłatą Opony Wolfpack Super Speed, gwarancja, faktura lub paragon. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Niedziela o 18:44 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 18:44 Co do szprych to trzeba zapytać jakiegoś kołodzieja. Ostatnio widzę prawie tylko szprychy straight pull. Co do ilości szprych pod 90 kg. Wszystko zależy od jakości piast, jakości obręczy i doboru szprych. Mam w MTB Newmeny które mają 28/28. Łatwo ze mną nie mają. Jeździłem na nich jak ważyłem 100. Teraz ważę 87. Od zakupu, przez ponad rok ani razu nie centrowałem. Miałem natomiast DT Swiss X1700 i były ciągłe problemy z centrowaniem. Tam chyba było 24/28. Tak samo było w kołach Speca na piastach Formula mających zaplot 24/28. Fulcrum Red Metal 5 które posiadam też mają 28/28. Więc chyba jest to taki w miarę optymalny wybór między lekkością a wytrzymałością w MTB. Z drugiej strony w szosie miałem Campagnolo Zonda mające chyba 16 i 21 szprych. Zrobiłem na nich jakieś 30k km w tym bruki i szutry i nigdy nie centrowałem. 32 szprychy to się stosowało pod touring, pod sakwy lub kogoś bardzo ciężkiego. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Niedziela o 20:14 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 20:14 Koła fabryczne DT na tych obręczach (GR1600) zaplecione są na 24 szprychach AeroCompWide. Mają klasyfikację 2 ASTM i nośność 130kg. DT daje dożywotnią gwarancję pod warunkiem nie przekraczania intended use (ASTM) i nośności. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano Niedziela o 20:39 Udostępnij Opublikowano Niedziela o 20:39 400 Ojro na promocji 😉 DT Swiss GR 1600 Spline® 25 700C Disc Sram XDR Boost Wheelset Wheel 28" | Bike-Discount Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano Poniedziałek o 03:42 Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 03:42 W enduro stosuje się praktycznie wyłącznie koła ze szprychami zagiętymi z powodu lepszej elastyczności. Wyjątkiem są oczywiście francuzi i koła Mavic do enduro - tam są proste szprychy i piasta zbudowana tak, by dało się wymieniać szprychy bez ściągania koła. Dają szprychy w zapasie do nowych kół. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Poniedziałek o 09:39 Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 09:39 Wszystkie koła do enduro dt swiss (serie EXC, EX i E) są na 28 szprychach prostych (z koła mają dozywotnią gw). Koła newmen do enduro tak samo - 28 szprych prostych. Tak gdzie naciąg koła ma dawać większą elastyczność (np. freeride) stosowane są koła o większej liczbie szprych zgiętych. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano Poniedziałek o 10:17 Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 10:17 Oni je nazywają enduro ale to jest all mountain, trail. Dla porównania : https://www.mavic.com/en-us/p/deemax-enduro-sl-29-rv2305 - koła enduro od Mavic, które mają klasyfikację ASTM 5 https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-ex-1700-spline-30-cl-boost-29-sram-xd-wheelset?number=20088414&__delivery=30&__currency=1 - koła "enduro" od dt swiss które mają klasyfikację ASTM 4 Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Poniedziałek o 10:35 Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 10:35 Wg ASTM International (ASTM F2043-13 "Standard Classification for Bicycle Usage".) ASTM 4 to Enduro, 5 to FR/DH. Odnośnik do komentarza
Veriv Opublikowano Poniedziałek o 14:59 Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 14:59 to klasyfikacja nie nadąża bo koła downhillowe mają inne piasty, z ośkami 20mm. Dobre koło enduro powinno mieć ASTM 5. To znaczy wytrzymałość tej klasy. Odnośnik do komentarza
mike21 Opublikowano Poniedziałek o 15:16 Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 15:16 Nie mniej serwisuję masę rowerów enduro z kołami ASTM 4 i jeśli nie było przygody typu dobicie rantem albo jakieś drzewo na drodze te koła spisują się bez najmniejszych zastrzeżeń. Przy czym obsługijemy też teamy zawodowe nie tylko amatorów tego sporu. Sami też składamy koła enduro wg ASTM 4. Reklamacji na jakość brak. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się