Skocz do zawartości

Jak nie procaliber 8 2025 to co?


Rekomendowane odpowiedzi

Najczęściej kwestia braku podkładek PHR pod nyplami w przypadku nieoczkowanych obręczy i paradoksalnie zbyt luźne szprychy co powoduje koncentrację przeciążeń na jednej zamiast rozłożenia ich na kilka. Jeśli to koła od wheelbuildera to jest to standard niestety. W przypadku systemowych koło wymieniane od ręki (pod warunkiem braku uszkodzeń mechanicznych ewidentnie świadczących o jakimś wypadku jak krzywa szpycha, pogięte ranty).

Odnośnik do komentarza

Moim zdaniem, dysponując tym co mam (czyli niewiele, bo chłopskim rozumem) to nic dobrego nie wyniknie z ustawienia wysokiego napięcia szprych w kole. Zakładając że w kole jest po 120 kg napięcia szprych :

Przy skoku z jednego metra napięcie wzrośnie o... dajmy na to 2x to 240kg. Gdyby zastosować wstępne napięcie szprych 90, to spike napięcią wyniosłoby 210 kg, bo jest niższa wartość początkowa. Trochę lepiej.

Przy 28 szprychach powinno być gorzej. @Oskarr te Stans MK4 Crest mają 28 szprych? 28/32=1,14. 240*1,14 = 275 kg. Grubo 🙂 

 

Poszperałem też w internecie. Ktoś z dużym zapasem czasu pomierzył czy przez luźniejsze szprychy koło traci na sztywności. Wyniki są zaskakujące bo traci na sztywności, ale dopiero po znacznym rozkręceniu szprych, o ponad 2 obroty.

image.png.062abcc03bfddd3705515eb6dd0227de.png

https://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel_index.html

Odnośnik do komentarza
14 godzin temu, Oskarr napisał(a):

Obręcze Stanse Cresty mk4. Budowane przez wheelbuildera, wymienili na gwarancji po 23 miesiącach eksploatacj, więc jakoś specjalnie nie narzekam, choć myślę aby spróbować chińskich kół. U mnie miałem w sumie w 7 miejscach pęknięte, tensometr pokazywał, że napięcia były równe i w normie. 

To są akurat wyjątkowo kiepskie, ale lekkie obręcze. Były podkładki pod nyplami? Bo jeśli chodzi o PL wheelbuilderów to mam doświadczenia takie, że 2/3 ich nie stosuje, uważając, że wiedzą lepiej niż producent obręczy 😉

Odnośnik do komentarza

@mike21 jak je kupowałem, celowałem w koła na felgach newmana, o crestach mk3 słyszałem negatywne opinie, producent zapewniał mnie, że mk4 są felgami mocno poprawionymi i nie ma z nimi problemu. 

Nie wiem czy miały podkładki pod nyplami. Na 90% nie, przynajmniej przy wychodzącym z felgi nyplu takiego nie widziałem. 

Teraz te koła będą miały trochę bardziej przyjemne i lekkie życie, przekazałem je ojcu, który użytkuje rower głównie po szutrach. Do czasu, gdy nie wyrwały się nyple, to były fajne, lekkie i w ogóle nie centrujące się koła. 

Odnośnik do komentarza
18 godzin temu, Veriv napisał(a):

W downhillu i enduro szprychy ustawia się luźno właśnie po to by nie rozwalać koła. Może jedna luźniejsza spowoduje koncentrację naprężenia, ale wszystkie? Jak?

Ale nie schodzi się poniżej 900N więc to nie jest wcale tak luźno (średnio w MTB XC/AM do 1100 się ciągnie). Im szprychy luźniejsze tym bardziej pracują i dynamiczne naprężenia rozkładają się na ich mniejszą ilość. Dlatego też do takich zastosowań żaden poważny producent nie robi kół z 28 czy 24 szprychami.

Odnośnik do komentarza
25 minut temu, Oskarr napisał(a):

@mike21 jak je kupowałem, celowałem w koła na felgach newmana, o crestach mk3 słyszałem negatywne opinie, producent zapewniał mnie, że mk4 są felgami mocno poprawionymi i nie ma z nimi problemu. 

Nie wiem czy miały podkładki pod nyplami. Na 90% nie, przynajmniej przy wychodzącym z felgi nyplu takiego nie widziałem. 

Teraz te koła będą miały trochę bardziej przyjemne i lekkie życie, przekazałem je ojcu, który użytkuje rower głównie po szutrach. Do czasu, gdy nie wyrwały się nyple, to były fajne, lekkie i w ogóle nie centrujące się koła. 

Czyli wheelbuilder odwalił kaszanę i tyle. Podkładka jest dosyć duża więc na pewno byś zauważył.

Co do MK4 vs MK3 są poprawione ale bardzo daleko im do newmenów (głównie ze wzgl na użyty stop i ilość mateiału). Cresty MK4 odpowiadają pod względem przeznaczenia Newmenowm Forge Light. Masa 400g vs 490 ale nośność 86kg vs 130kg.

Odnośnik do komentarza

@Oskarr Myśle, że karbonowe obręcze miałyby jakiś sens, ale takie które są dedykowane do cięższej jazdy.

Oglądałem koła na bike24 i te koła mi sie rzuciły w oczy :

https://www.bike24.com/p2515866.html

Chyba dobra promocja, 1595g, nośność 150kg. Miałbyś koła wytrzymalsze niż reszta roweru. Rozumiem, ze kryterium jest jak najniższa waga. Wiem że obercze Dartmoora, Marina są pancerne. Czy Sunringle. Wszystko to tanie, mocne i ciężkie

Odnośnik do komentarza
W dniu 9.10.2024 o 22:50, Merlin123 napisał(a):

Widzę że temat ewoluował na nieco inny poziom dyskusji. Ja tylko chciałem poinformować że zakończyłem moje rozwazania na temat roweru i w dniu dzisiejszym UPS odebrał od Canyona moj rower - Grand 9. Jeszcze raz dzięki za pomoc!

Jaki rozmiar wziąłeś ja mam 180 i przekrok jakieś 81 wychodzi żeby brać M ale nie jestem pewny 

 

Odnośnik do komentarza

Jestem wlasnie po pierwszej jeździe. M jest ok ( mam takie same wymiary jak Ty). Rower prowadzi się naprawdę przyjemnie - póki co testowałem miasto plus lekkie pagorki - czuc astronomiczną różnice w porównaniu do mojego starego cube analoga 😉 co ciekawe w moim cube rozmiar ramy jest praktycznie taki sam i szczerze mówiąc od jakiegos czasu czułem, że jest za mały- tutaj geometria jest zupełnie inna i rower pomimo praktycznie tego samego rozmiaru prowadzi się jak złoto. 

To co mnie wkurzało to siodelko - kawał twardej dechy (choć to moje subiektywne odczucie) - selle italia ze starego roweru na pewno się sprawdzi. Odnośnie wymiany zebatki na większą nie mam jeszcze zdania - pojeżdżę chwilę na tym co jest, pozniej się zobaczy.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...