Skocz do zawartości

Aluminium, stopy alu, itd


Rekomendowane odpowiedzi

Może czas powrzucać w jeden wątek co wiemy o różnych rodzajach alu. Natrafiłem na stary wątek z 2010 roku gdzie ktoś tłumaczy stopy jakich używało wtedy Specialized:

M5 alloy is more than a marketing name. It is a known 4-digit aluminum alloy, yes - - but it has been further alloyed with other specific metals to give it the properties Specialized was looking for.

It began with M2 but they found that they pretty much could only make basic round-tube frame shapes with it. So they went looking for a more malleable mix, hence M4. M4 was something they could butt, squeeze, draw and otherwise manipulate more and still retain or increase strength in key areas.

Starting with their road bike line, they wanted more. To quote them: "M4 worked (and continues to work) very well. But, to make the frames even lighter, we needed a material with higher tensile strength and one that would retain more of its integrity after welding. Working with Columbus, E5 was developed. E5 made its first appearance under Moreau and Casero last year in the form of the S-Works SL."

From E5 was born M5. To quote from another source: "Specialized engineers [had] a clear objective - design the lightest mountain frame possible. What they learned with E5 lead them to the M5 alloy which shares the outstanding strength (and hardness) and elongation characteristics of its cousin. Specifically:

  • M5 has exceptionally high tensile strength so less material can be used without sacrificing strength requirements.
  • M5 retains substantially more of its strength (hardness) after welding than other alloys, again enabling less material use while maintaining high strength.
  • M5 has fantastic elongation, which means it can be radically manipulated, allowing a truly optimized tubeset."


Other info I turned up shows that the alloying agents in M4 are: silicium, copper, magnesium, vanadium (making it a modified 600 series); and for M5 are silicium, copper, manganese, magnesium, zinc (a cross between 6000 and 7000 series).

Odnośnik do komentarza

To jest taki bezczelny marketing kreatywny, uprawiany przez każdego wielkiego producenta np. stopy aluxx gianta, alpha treka i te eMki speca. Brak rzetelnych testów niezależnych które mogłyby wskazać wyższość owych stopów nad typowymi stopami przemysłowymi z rodziny 6 czy 7.

Odnośnik do komentarza

No wiadomo że jest w tym dużo ściemy marketingowej. Aczkolwiek Giant opisuje dokładnie jaki stop jest używany. Merida też. Spec i Trek nic nie mówią na ten temat. Zakładam że A1 Speca to zwykłe alu 6061. Zapewne w Treku Marlin czy X-Caliber też skoro rama X-Calibera waży ok. 2100 gramów.

Odnośnik do komentarza
39 minut temu, mike21 napisał(a):

To jest taki bezczelny marketing kreatywny, uprawiany przez każdego wielkiego producenta np. stopy aluxx gianta, alpha treka i te eMki speca. Brak rzetelnych testów niezależnych które mogłyby wskazać wyższość ów stopów nad typowymi stopami przemysłowymi z rodziny 6 czy 7.

Albo nad zwykłą ramą tytanową roweru Moots.

Womble Slider
2023 Moots

😯

Odnośnik do komentarza

Ta rama niewiele waży bo jest wątła. Produkcja aluminium jest ściśle unormowana, gdyby sam Specialized dla swoich rowerów miał mieć inny stop aluminium, to byłoby to bardzo kłopotliwe.

Stawiam, ze to zwykłe aluminium, moze zastosowali stop droższy o 5$ na ramę 🙂 Jako, że nazwa marketingowa M5 stanowi pewnie tajemnicę firmy, musimy bazować na plotkach z neta : 

image.png.06d367ca218cd84702e328876f2bcc87.png

Gdyby ktoś miał wątpliwości, "tensile strentgh" to wytrzymałość na rozciąganie. 

Za Chat GPT:

6xxx Series (Magnesium-Silicon Alloys):

  • Tensile Strength: Typically ranges from 20,000 to 54,000 psi (140 to 370 MPa).

7xxx Series (Zinc Alloys):

  • Tensile Strength: Generally ranges from 33,000 to 83,000 psi (230 to 570 MPa).

Można wysnuć wniosek, ze Specialized użył któregoś ze stopów serii 7xxx i dzięki temu mógł wyprodukowac wątłą, giętka ramę o skromnych przekrojach. Wygina się okrutnie, ale nie pęka. Kiedyś była taka moda by maksymalnie odchidzać mtb, nawet kosztem sztywności. Co poniektórzy nawet przewiercali mostki w imię oszczędności na wadze. To M5 jest takim dinozaurem fajnej inżynierii sprzed 2 dekad. 

 

edit. myślę, że te 5$ na ramę to grube przeszacowanie. 

Odnośnik do komentarza

Właściwie wszystkie stopy alu jakie dzisiaj są wytwarzane wynalazł przemysł zbrojeniowy, kosmiczny i lotniczy. Branża rowerowa czy moto czerpie z tej spuścizny garściami i nie ma potrzeby rozwijania nowych stopów (obawiam się wręcz, że wszystko co było w tej kwestii możliwe i tak już zostało osiągnięte w latach 60-80 ubiegłego wieku za sprawą nakładów jakie w tym kierunku poszły). Macałem nie tak dawno oryginalny sowiecki lądownik Sojuz 30 wewnątrz (swoją drogą jest obecnie eksponowany na Wilanowie w MuzeumPolskiejTechnikiWojskowej) i tam już było sporo wysokogatunkowego, anodowanego nawet na kolor, alu.

Odnośnik do komentarza

 

9 godzin temu, jajacek napisał(a):

Miałem kiedyś ramę z alu 7005. Bulls. Nie uginała się nigdzie. Ni hu hu 🙂

Bo najwyraznjej zrobiona była tak by się nie wyginać. Rama rowerowa to taka mała kratownica. Obliczanie kratownic to chleb powszedni konstruktorów

Odnośnik do komentarza

Generalnie przyjęło się robić rowery na 6061 bo jest tanie, łatwo spawalne i w miarę odporne. 7005 za to ciężko się spawa mimo że jest mocniejsze. Miałem rowery na obu stopach i oba pękły także tego 😛

Spotyka się jeszcze 7005, 7075 i 2014 do produkcji lekkich kierownic o cienkich przekrojach. Są to bardzo mocne stopy, dużo odporniejsze niż 6061.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...