Skocz do zawartości

Jakich bezpłatnych map używacie na trasach szutrowo/górsko/przełajowych?


Rekomendowane odpowiedzi

Używałem MapsME ale przerzuciłem się na znacznie lepsze Mapy.CZ. Dla mnie bajer z małymi minusami (zapisane i ustalone wcześniej trasy mozna wczytywać tylko online a gdy jest się w roamingu jest to często uciążliwe). A może jest coś lepszego na EU?
Przetestowałem już niby wszystkie BikeMapy (Openstreety i inne) ale na nic dobrego dla mnie trafić nie mogę. Zależy mi przede wszystkim na bezpłatnych mapach i offline. 
GoogleMap całkowicie odpada, starocie do granic wytrzymałości, nic się nie zgadza, drogi, szlaki, aleje od lat istniejące na mapach Googla nadal nie istnieją. 

Odnośnik do komentarza

Wizualizacja ścieżek jest tak dobra jak dane które je karmią.

Oczywistym jest że tu mamy śmienikowe dane bo tu wygląda jakby w Polsce ścieżka rowerowa była jakimś yeti czy innym potworem z loch ness. A raczej tak nie jest, budowanie ścieżek rowerowych w Polsce jest chyba bardziej powszechne niż budowa chodników.

Odnośnik do komentarza

W większości przypadków (90%) zachodnie twory (jakiekolwiek) prawdę powiadają. Miałem okazję sprawdzić wiele map i jak na razie (oprócz Google Maps) reszta się bardzo dobrze zgadza (na terenie Polski, Niemiec, Austrii, północnej Italii, Słowenii i Czech). Zachodnie twory różnią się od polskich mentalnością twórców, czyli w 95% przypadków praca jest dobrze wykonywana i przede wszystkim skończona. Każda budowa jakiejkolwiek ścieżki, drogi, chodnika nanoszona jest na plany i wędruje do urzędów statystycznych, urzędów miast i tak dalej. Plany te bardzo często powstają w chwili, w której drogi jeszcze nie ma lub jest budowana. To od zawzięcia twórców map zależy, jak szybko nanoszone są nowe trasy na ich mapy. I tutaj warto wspomnieć o leserach z firmy Aqurat (Automapa) i porównać ich choćby do twórców Mapy.CZ (Seznam). Jedni mogą - drudzy już nie. Czemu? Nie oszukujmy się, bądźmy szczerzy, poważni - odpowiedź zabrzmi: bo u nas w kraju 75% człeka na robotę na "wytrzepane". Każdy "robi" tak, aby godzinki zleciały a co z tego wyjdzie to wyjdzie i będzie. Dlaczego tak? Dlatego, że 80% ludzi nie patrzy na to, co kupuje. Leci zatem do sklepu, wydaje 200zł w mapę na UE, wgrywa i się ciszy bo ma (jakąś tam licencję). Wtedy wsiada w wiozidło, jedzie na zachód i hula przez ronda pod Wenecją a ich na mapach nie ma - hula sobie po czystym polu a nawigacja piertoli - jesteś poza trasą - jesteś poza trasą - zawróć - zawróć. W czym problem? Ino w tym, że ronda wybudowali 4 lata temu. 

 

Właśnie siedzę nad porównywaniem Automapy (najnowszej UE) z najnowszą Mapy.CZ. Płakać mi się chce. Mam wrażenie, że porównuję Poloneza Caro Atu Plus polskiej twórczości do ... choćby VW Golf'a III 1.8 GTI. 
To jest dokładnie to samo, przykładowy Caro Atu Plus i rok 2000, czyli w Polonezie brak: klimatyzacji, wspomagania, ABS, choćby namiastki TC, centralnego zamka z pilotem na 4 drzwi, ogrzewanej szyby przedniej, elektronicznego wyświetlacza przebiegu stałego i czasowego i tak dalej i dalej. Hańba, wstyd, żenada. Znalazłem 92 błędy w Polsce, na Litwie i w Czechach (trasy znam osobiście). Po prostu, Automapa nie uwzględnia większości przejazdów, dojazdów, ścieżek itp. Nie nadaje sie to na motory/rowery i piesze wycieczki. Raczej tylko samochód i to z olbrzymim naciskiem na wiele znaków typu: ????

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, Veriv napisał(a):

budowanie ścieżek rowerowych w Polsce jest chyba bardziej powszechne niż budowa chodników.

Chyba raczej wyznaczanie ich na istniejących chodnikach w celach czysto statystycznych aby dana gmina mogła się pochwalić kilometrami ścieżek rowerowych. Budując nowe drogi, czy remontując istniejące powinno się budować wyasfaltowaną ścieżkę rowerową biegnącą wzdłuż tej drogi ale od niej oddzieloną, biegnącą metr czy kilka metrów obok. Na pewno przyczyniłoby się to do bezpieczeństwa rowerzystów, szczególnie w lokalnym aspekcie przy przemieszczaniu się pomiędzy wsiami czy mniejszymi miejscowościami. Bardzo powszechne jest to chociażby w Niemczech i ktokolwiek kiedykolwiek jechał przez Niemcy to zapewne widział biegnące wzdłuż dróg ale obok nich ścieżki rowerowe. Przykładowe zdjęcie takiej ścieżki z map Google (niestety Niemcy nie mają Street View więc widok z satelity):

Screenshot_2023-06-30-13-21-13-136-edit_com.google.android_apps_maps.thumb.jpg.46e4e410cf191bd4373351290ddc7b0f.jpg

Odnośnik do komentarza

Setki kilometrów w Austrii tak wygląda. 
https://www.google.pl/maps/@48.3222038,16.0304392,6003m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Przykład wyżej, trasy rowerowe (90%) lecą poza szlakami samochodowymi. Praktycznie każda droga ma wszędzie tuneliki, tak aby rowerkami na jezdnię nie wjechać a jazda nad Dunajem to jest jak jazda w niebie dosłownie. Cały wiedeń też jest mega cacy, rowerem Wiedeń w szczycie robisz w godzinę, serio! Godzina wystarczy, aby przehulać miasto po całości (po skosie (po linii) będzie jakieś 10km). 
 

s002.jpg

Odnośnik do komentarza
W dniu 28.06.2023 o 13:28, Klakier napisał(a):

Używałem MapsME ale przerzuciłem się na znacznie lepsze Mapy.CZ. Dla mnie bajer z małymi minusami (zapisane i ustalone wcześniej trasy mozna wczytywać tylko online a gdy jest się w roamingu jest to często uciążliwe).

Ustawiłem telefon w tryb samolotowy i wszystkie aktywności wykonane, planowane oraz własne punkty mam dostępne. Jeżeli coś w mapach cz robisz na kompie to przed wyjściem w teren trzeba aplikację zsynchronizować bo inaczej wiadomo, że aby aplikacja miała nowe dane to musi je wcześniej pobrać. Mam też pobrany interesujący mnie obszar mapy do pracy w trybie offline. MapsMe już nie pamiętam ale możliwe, że zostały przejęte przez kogoś innego a to jaki był ich koniec oraz dalsze losy trzeba by wnikać.

W szlaki rowerowe się tu nie wczytywałem więc nie rozgryzłem czy przedmiotem dyskusji jest fizycznie mało szlaków czy brak ich wprowadzenia w mapy OSM. Polska ekipa OSM łącznie z amatorami raczej stara się pilnować szlaków szczególnie tych istotniejszych z innymi może być biednie. Może to wynikać z tego że na danym obszarze brakuje edytora choćby amatora a czasem po prostu nie mają rzetelnych danych. Niektóre firmy, instytucje kiepsko współpracują lub wcale. Mieli ostatnio temat jakiegoś szlaku który niby jest a go nie ma i nie wiadomo jak to ugryźć bo urzędnicy jedno a rzeczywistość czyli oznakowanie w terenie oraz stan techniczny drugie. Formalnie jest ale realnie nieprzejezdny a oznakowanie ... skorodowało. Temat edycji OSM jest rozbudowany. Można się doktoryzować i edytować. Można pobrać aplikację StreetComplete i z poziomu telefonu w rzeczywistości na miejscu lub przed spaniem do poduchy dodawać rodzaj, stan nawierzchni i inne szczegóły.
To jak są budowane szlaki rowerowe każdy widzi.

Mapy cz na terenie Czech mają więcej opcji, możliwości niż u nas (natężenie ruchu i inne ficzery). Korzystają tam z własnych zasobów częściowo wspartymi zasobami OSM. W Polsce mapy cz są oparte o OSM oraz jakieś własne nakładki. Komoot, Osmand i kilka innych też korzysta z OSM oraz wprowadzają własne zasoby którymi się nie dzielą z innymi, własne metody wyświetlania zasobów mapowych.

Odnośnik do komentarza

Różnie zachowują się różne marki telefonów, gdy są offline. Dla przykładu, jeden z moich iPhone gdy jest offline nie włącza nawigacji GPS. Jest ona niedostępna, każda mapa nie widzi GPS (iOS 15.7.7). Natomiast, drugi identyczny telefon z iOS 15.6.1 dopuszcza GPS gdy jest offline. To są dwa identyczne telefony tyle, że z różną wersją systemu. Na Androidzie mam to samo, mam dwa identyczne Huawei P Smart, jeden z zachodu zaktualizowany do A11/Emui12 a drugi nabyty w Polsce, max. aktualizacja jaka na to weszła w Polsce to Android9 i Emui10. Telefony są identyczne, tyle że na inny region wydane no i co z tym się dzieje? Ten Polski wymaga bycia online (musi być wyłączony tryb samolotowy a sam telefon może być bez karty SIM) aby był widoczny moduł GPS! Gdy włączę samolotowy to znika obecność modułu i mapy nie widzą satelitek, inne programy testujące GPS też nie. Natomiast ten z zachodu, nabyty w Vodafone-DE nie ma z tym najmniejszego problemu, włączam samolotowy i GPS działa. Próbowałem aktualizować ale się nie da. Huawei wprowadził w 2020 blokady regionalne i można sobie pobierać soft skąd się chce i jaki się chce, każdy plik pokazuje UPDATE FAILED.  Telefon na oprogramowaniu najnowszym jest jak rakieta a ten z Polski to zwykły zamulony muł. Orange i Play nawet na maile nie odpisali, dlaczego softu najnowszego nigdy nie wydali. W Polsce gdy chcesz nowe-nowsze oznacza tylko KUP SOBIE NOWE-NOWSZE no bo jak inaczej to wytłumaczyć? W serwisie Huawei powiedzieli (autoryzowanym), że na nasz region jest Android9. To czemu dla Niemców jest nowszy? Polska to Polska, epoka kamienia łupanego z prawem i przepisami z czasów Kredy. 

 

Wracając do tematu map, no fakt, nad ich aktualizacjami często pracują sami użytkownicy, szkoda tylko, że tak naprawdę nie ma łatwego systemu rysowania map w locie. Moim zdaniem powinno to wyglądać tak (choćby w Mapy.CZ):
- odpalam rowerek a na nim smartfon z GPS
- włączam aplikację o przykładowej nazwie (RYSUJ-MAPĘ-MAPY.CZ)
- uruchamiam opcję STWÓRZ NOWĄ MAPĘ
- no i jadę po kliknięciu RYSUJ-NOWY-ODCINEK-NA-NOWEJ-MAPIE-001_START
- mapa zaczyna rysować scieżkę według pozycji satelitarnej
a ja obok mam ikonki typu:
- TYP DROGI i klikając te ikonkę zmieniam rysowany typ drogi (asfalt, szutr, lokalna, miejska, chodnik, aleja, szlak rowerowy, polna itp. itd)
- dodaj SKRZYŻOWANIE dróg (po wielokrotnym kliknięciu zmienia się typ skrzyżowań np. POLNA z ASFALTOWĄ, SZUTR z ASFALTEM)
- dodaj PUNKT (gdy kliknę ikonkę pojawia sie nowe POI i możliwy do wyboru z listy rodzaj POI, np. wiata, most, mostek, budynek mieszkalny itp. itd. )
- dodaj FOTO (i tu dwie opcje, foto zwykłe, sferyczne lub 360 stopni)

Po dojechaniu na miejsce klikam KONIEC< BUDUJ ODCINEK i już jest, gotowe. 
Takie coś powinno istnieć w każdej mapie jak i możliwość edycji posiadanej kopii w swoim urządzeniu, np. zmiany zwykłego skrzyżowania na rondo. Dane takie powinna być możliwość wysyłki na serwer do twórców map, po weryfikacji można byłoby nanieść je na mapy dla każdego. 


 

Odnośnik do komentarza

Klakier. Zagadnienie GPS-u czy działa w trybie samolotowym czy nie w tym momencie jest czymś nowym w tym wątku oraz nie wpływa w mapach cz na

W dniu 28.06.2023 o 13:28, Klakier napisał(a):

zapisane i ustalone wcześniej trasy mozna wczytywać tylko online a gdy jest się w roamingu jest to często uciążliwe

i nie jest to problem wynikający z map cz a z tego co piszesz to twoich telefonów. Na dalszym etapie nie ważne na jakich dowolnych mapach jak dobrych czy złych problem GPS-u wynika z sprzętu urządzenia i jego oprogramowania i nie jest powodem, że dane musisz wczytywać w terenie  GPS nie ma nic do tego. Nie spotkałem się z opisywanymi przez ciebie problemami w kraju jak i za granicą.

To co piszesz o rysowaniu map to powiedzmy deko "studiowałem księgi" oraz oglądałem filmy instruktażowe. Gdybyś zajmował się edycją map lub nawet pobieżnie trochę po wnikał w to to drogi, skrzyżowania, ronda i infrastruktura drogowa w tym słupki pikietażowe, adresy (numeracja budynków) nie są dla pierwszego lepszego amatora i bez wiedzy oraz doświadczenia nie należy ich ruszać. Nikt nie chce później skorzystać z nawigacji które są aktualizowane raz na dłuższy czas a dostała babola w aktualizacji po błędnej edycji bo wyśle cię tamtędy gdzie nie trzeba. Drogi o wysokim priorytecie są pilnowane a nawet hydrantów pilnuje hydrantowy terrorysta )) ale zawsze coś się może przemknąć. Usuniesz przypadkowo jeden punkt wspólny z relacji pomiędzy obiektami i posypie się wiele rzeczy. Często nie tylko droga.
Nie chciał byś by ludzie bez pojęcia zasypywali cię pseudo śladami i innymi wadliwymi "danymi". Wiele śladów jest dostępnych publicznie nawet w samym OSM pod edycję w iD, JOSM i innych. Są mapy termiczne ze Stravy jako podkład. Sam widzisz, że nawet mapy google jak by nie patrzył od potentata mają swoje braki i nie są mapami robionymi z myślą o rowerach czy pieszych wędrówkach. Mało kto wnika ale do map google też można zgłaszać wiele rzeczy, braki, błędy.

Nie czas i miejsce na opisywanie tego tym bardziej, że sam mało wiem. Można sobie wejść tą playlistę i w wolnej chwili pooglądać. Sporo się rozjaśni.

Na pocieszenie dodam, że istnieje aplikacja OSMTracker w której jeżeli ją dobrze skonfigurujesz, masz dobry moduł GPS w telefonie to możesz zarejestrować ślad GPS, narobić zdjęć z geolokalizacją, notatki głosowe, dodać różne obiekty i taką dokumentację przesłać do OSM (forum, discord, grupa na fejsie) i jeżeli to kogoś zainteresuje, dokumentacja będzie dobra to i znajdzie się chętny by to wprowadzić do mapy lub poprawić, uaktualnić istniejące jeżeli są błędy.
Podobny efekt można uzyskać jakimś GPS Logger-em czy zarejestrować ślad dobrym licznikiem rowerowym z GPS. Osobno porobić zdjęcia, notatki. Jak to mówią "żniwo wielkie ale robotników mało". Niektóre ślady mają jakość jak by je pijany robił. W gęstym lesie, wysokiej zabudowie to wiele sprzętów się gubi. Pobierz aplikację Mapillary i można trzaskać zdjęcia a`la Street View jako podkład dla OSM, openpoimap, Mapbox.

Jest też konkurencyjny projekt dla OSM wikimapia choć o trochę innym profilu.

Map, aplikacji opartych na OSM czy innych źródłach jest do bólu a to co niektóre potrafią po przeróbkach to głowa mała. Problem polega na tym by je znaleźć. Na niektóre trafiałem szukając informacji o zabytkach, cmentarzach wojennych, edytowania konwertowania śladów GPS a nawet porad do edytora wideo bo gość sporo podróżuje i opowiadał gdzie szuka i planuje szlaki wyprawowe. Zależy czego i gdzie szukasz. Gdy przeszukasz fora rowerowe to wyniki zasypią cię mapami z różnego typu szlakami. Ostatnio szukałem mapy która mi pokaże jak dotrzeć do Panieńskiej Góry w Wielkiej Wsi koło Wojnicza to aż się zdziwiłem.

Zerknij sobie na gpx.studio, alltrails, zikes, maproulette, bikemap, mapa-turystyczna, Poskakaj po warstwach.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...