Skocz do zawartości

Dwie różne konfiguracje Fulla, Trail i XC.


damianKr

Rekomendowane odpowiedzi

Posiadam trailowego Scotta Sparka, na trailowych oponach 2.4, pancernych obręczach i szerokiej 760mm kierownicy. Na wypady w góry i do zjazdów w Lasku Wolskim sprawdza się świetnie. Problem w tym, że potrzebuję również roweru do śmigania w lżejszym terenie, szutry, lasy bez jakiś stromych zjazdów, proste single czy jakieś wycieczki po 80km różnymi szlakami. Niby mam crossa ale jazda na nim nie sprawia mi przyjemności, więc tylko po bułki. Pierwszy pomysł miałem żeby kupić gravela, ale nie opłaca mi się kupować kolejnego roweru bo raczej nie znajdę na niego zbyt dużo czasu, szosa pochłania u mnie jakieś 60% wolnego czasu, reszta MTB i kupować Gravela po to żeby raz na tydzień się przejechać to nie ma sensu. 

Tak, więc noszę się z zamiarem przerobienia Sparka a raczej drugiej konfiguracji, bardziej XC, co by na wypady w góry wrócić do oryginalnej trailowej konfiguracji.

Plan mam taki żeby kupić drugi komplet kół, mniej pancerne i lżejsze coby rower lepiej się toczył po płaskim. Do tego szybsze opony (nie koniecznie 2.4) jak Rekon Race lub Race King. 

Obecnie mam twarde i ciężkie tarcze Swiss Stop, fajne na zjazdy. A do drugiego kompletu mógłbym włożyć coś lżejszego, może słabe Deore (akurat mam w garażu), ewentualnie mógłbym kupić SLX/XT. 

Pozostaje dokupić kasetę 12 biegową. 

Pytanie, czy mając tak przygotowane koła mogę je wymieniać w trybie "plug-and-play"? Cz za każdym razem będzie konieczna regulacja hamulców i przerzutek. Zależy mi na tym, żeby to było bezproblemowe i szybkie.

 

Pozostaje jeszcze kwestia kierownicy i mostka, który oczywiście musi być zamontowany na stałe. Aktualnie mam kierownicę 760mm i o ile na rąbaninę po kamieniach jest Ok, to w innych warunkach sprawdza się gorzej. Na dłuższe trasy niewygodna a w lesie na wąskich trasach zahaczam nią o drzewa. Myślę, że kierownica 740mm byłaby lepsza tylko pytanie czy nie pogorszy to znacznie sterowania w konfiguracji trail? 

Ostatnia rzecz to mostek. Obecnie ma wysoki wznios i jest dość krótki. O ile długość mostka mi nie przeszkadza to chętnie obniżyłbym pozycje. Zapewne poprzez kupno mostka od Sparka RC https://www.syncros.com/global/en/product/syncros-xc-2-0-stem z ujemnym wzniosem. Znowu pytanie, czy to nie sprawi że rower zacznie fatalnie zjeżdżać?

 

Z góry dziękuję za pomoc.

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli miałbyś dokładnie te same piasty to byłaby szansa na brak potrzeby zabawy z zaciskami przy podmianie kół.

Co do pomysłu jako takiego - kola z gumami o małych oporach toczenia to 1/3 sukcesu. Geo trailowe będzie blockerem do jazdy długodystansowej i napędzania roweru do wyższych prędkości przejazdowych. Nie mniej zachęcam do eksperymwntów.

Odnośnik do komentarza
9 godzin temu, damianKr napisał(a):

Posiadam trailowego Scotta Sparka, na trailowych oponach 2.4, pancernych obręczach i szerokiej 760mm kierownicy. Na wypady w góry i do zjazdów w Lasku Wolskim sprawdza się świetnie. Problem w tym, że potrzebuję również roweru do śmigania w lżejszym terenie, szutry, lasy bez jakiś stromych zjazdów, proste single czy jakieś wycieczki po 80km różnymi szlakami. Niby mam crossa ale jazda na nim nie sprawia mi przyjemności, więc tylko po bułki. Pierwszy pomysł miałem żeby kupić gravela, ale nie opłaca mi się kupować kolejnego roweru bo raczej nie znajdę na niego zbyt dużo czasu, szosa pochłania u mnie jakieś 60% wolnego czasu, reszta MTB i kupować Gravela po to żeby raz na tydzień się przejechać to nie ma sensu. 

Tak, więc noszę się z zamiarem przerobienia Sparka a raczej drugiej konfiguracji, bardziej XC, co by na wypady w góry wrócić do oryginalnej trailowej konfiguracji.

Plan mam taki żeby kupić drugi komplet kół, mniej pancerne i lżejsze coby rower lepiej się toczył po płaskim. Do tego szybsze opony (nie koniecznie 2.4) jak Rekon Race lub Race King. 

Obecnie mam twarde i ciężkie tarcze Swiss Stop, fajne na zjazdy. A do drugiego kompletu mógłbym włożyć coś lżejszego, może słabe Deore (akurat mam w garażu), ewentualnie mógłbym kupić SLX/XT. 

Pozostaje dokupić kasetę 12 biegową. 

Pytanie, czy mając tak przygotowane koła mogę je wymieniać w trybie "plug-and-play"? Cz za każdym razem będzie konieczna regulacja hamulców i przerzutek. Zależy mi na tym, żeby to było bezproblemowe i szybkie.

 

Pozostaje jeszcze kwestia kierownicy i mostka, który oczywiście musi być zamontowany na stałe. Aktualnie mam kierownicę 760mm i o ile na rąbaninę po kamieniach jest Ok, to w innych warunkach sprawdza się gorzej. Na dłuższe trasy niewygodna a w lesie na wąskich trasach zahaczam nią o drzewa. Myślę, że kierownica 740mm byłaby lepsza tylko pytanie czy nie pogorszy to znacznie sterowania w konfiguracji trail? 

Ostatnia rzecz to mostek. Obecnie ma wysoki wznios i jest dość krótki. O ile długość mostka mi nie przeszkadza to chętnie obniżyłbym pozycje. Zapewne poprzez kupno mostka od Sparka RC https://www.syncros.com/global/en/product/syncros-xc-2-0-stem z ujemnym wzniosem. Znowu pytanie, czy to nie sprawi że rower zacznie fatalnie zjeżdżać?

 

Z góry dziękuję za pomoc.

 

Oczywiście za trakcja grawitacyjna , może nie drastycznie, ale odczuwalne pogorszy się po przeróbkach. 

Co do montażu nowych kół : nie. Po to są właśnie sztywne osie. Pomyśl o gwiazdkowym prezencie dla siebie i zainwestuj w katbonowe obręcze i lekkie gumy. Zestaw kół :alu + karbon właśnie do tego bedą Ci służyć.

Masz widzę dość podobny przypadek do mojego tylko, z tego co piszesz, może mylne wrażenie, wskazuje na nieprzemyślany zakup sparka. W moim przypadku ekstremalne, techniczne przygody na stoku o każdej porze roku obsługuje stalowy HT że skokiem 140mm dający mi wybitny fun zaamiast nieustannwgo czyszczenia, dmuchania, chuchania i zabawy ze szczoteczką i środkami myjącymi. Oprócz tego noszę się właśnie ( już od 1/2 roku) z zamiarem zakupienia lekkiego fulla o typowej geometrii XC na maratony, długie dystanse, szyty etc. nawet z instalacją lemondki. Myślę, że taki zestaw to idealna opcja niż wariant z jednym rowerem i przekładkami osorzętu. Co do lekkiego fulla , biorę na celownik canyona lux ( nie lux trail ! ) lub speca . Zastawiam się też nad RR xc900c. 

Tak właśnie wygląda z charakterem rowerów z pogranicza trail i xc; funkcje się mieszają i w 100%  nie spełniają zadania ani strajkowego, ani wyścigowego ( analogicznie do opon samochodowych całorocznych).

 

Edytowane przez ram
.
Odnośnik do komentarza
17 minut temu, ram napisał(a):

Co do montażu nowych kół : nie. Po to są właśnie sztywne osie. Pomyśl o gwiazdkowym prezencie dla siebie i zainwestuj w katbonowe obręcze i lekkie gumy. Zestaw kół :alu + karbon właśnie do tego bedą Ci służyć.

No standardy standardami a nawet między piastami tego samego producenta kołnierz mocowania tarczy nie jest idealnie w tej samej odległości od lewego EC. Mam np. DT350 współczesne i takie sprzed kilku lat - trzeba zacisk ruszyć. Tutaj dziesiatki mm decyduja czy tarcza będzie dzwonić. Od 2014 uzytkuję we wszystkich rowerach tylko TA.

Odnośnik do komentarza
Cytat

Co do pomysłu jako takiego - kola z gumami o małych oporach toczenia to 1/3 sukcesu. Geo trailowe będzie blockerem do jazdy długodystansowej i napędzania roweru do wyższych prędkości przejazdowych. Nie mniej zachęcam do eksperymwntów.

O to się nie martwię, bo trasy planuję max 80km. Do tego rower już w standardowej konfiguracji napędza się dobrze po zablokowaniu amortyzatorów. 

Cytat

Co do montażu nowych kół : nie. Po to są właśnie sztywne osie. Pomyśl o gwiazdkowym prezencie dla siebie i zainwestuj w katbonowe obręcze i lekkie gumy. Zestaw kół :alu + karbon właśnie do tego bedą Ci służyć.

Karbonowych obręczy nie planuję, bardziej myślę o lżejszych aluminiowych. Nie opłaca mi się inwestować w drogie koła.

Cytat

Masz widzę dość podobny przypadek do mojego tylko, z tego co piszesz, może mylne wrażenie, wskazuje na nieprzemyślany zakup sparka. W moim przypadku ekstremalne, techniczne przygody na stoku o każdej porze roku obsługuje stalowy HT że skokiem 140mm dający mi wybitny fun zaamiast nieustannwgo czyszczenia, dmuchania, chuchania i zabawy ze szczoteczką i środkami myjącymi. Oprócz tego noszę się właśnie ( już od 1/2 roku) z zamiarem zakupienia lekkiego fulla o typowej geometrii XC na maratony, długie dystanse, szyty etc. nawet z instalacją lemondki. Myślę, że taki zestaw to idealna opcja niż wariant z jednym rowerem i przekładkami osorzętu. Co do lekkiego fulla , biorę na celownik canyona lux ( nie lux trail ! ) lub speca . Zastawiam się też nad RR xc900c. 

Zakupu nie żałuję bo rowerem jeździ mi się bardzo dobrze. Do tego tylny amortyzator trochę mnie rozleniwił i raczej nie chciałbym już wsiadać na coś sztywnego w teren ;). Dwa MTB to fajna opcja, ale na każdy kolejny rower trzeba znaleźć czas. Jeśli kupię np. jakiegoś HT XC to rowery będą większość czasu stać w garażu.

W przypadku SCOTTA różnica pomiędzy Sparkiem Trail a XC, to waga bo XC w tej samej konfiguracji jest trochę, lżejszy. Skok na przednim amortyzatorze Trail-130mm XC-120mm. I do tego wznios mostka. Ogólnie geometria jest taka sama. Tak więc z Trail można łatwo zrobić XC. 

Odnośnik do komentarza
22 godziny temu, damianKr napisał(a):

O to się nie martwię, bo trasy planuję max 80km. Do tego rower już w standardowej konfiguracji napędza się dobrze po zablokowaniu amortyzatorów. 

Karbonowych obręczy nie planuję, bardziej myślę o lżejszych aluminiowych. Nie opłaca mi się inwestować w drogie koła.

Zakupu nie żałuję bo rowerem jeździ mi się bardzo dobrze. Do tego tylny amortyzator trochę mnie rozleniwił i raczej nie chciałbym już wsiadać na coś sztywnego w teren ;). Dwa MTB to fajna opcja, ale na każdy kolejny rower trzeba znaleźć czas. Jeśli kupię np. jakiegoś HT XC to rowery będą większość czasu stać w garażu.

W przypadku SCOTTA różnica pomiędzy Sparkiem Trail a XC, to waga bo XC w tej samej konfiguracji jest trochę, lżejszy. Skok na przednim amortyzatorze Trail-130mm XC-120mm. I do tego wznios mostka. Ogólnie geometria jest taka sama. Tak więc z Trail można łatwo zrobić XC. 

@damianKr No w artykule i filmie cajtka znajduje się cała odpowiedź na Twoje rozterki regulowana geometria, którą możesz regulować charakter roweru. Pytanie, czy tę funkcję posiada Twój model i Kajtka.

Osobiście zrewidowałbym na Twoim miejscu pogląď nt. swojej maszyny: zainwestowalbym w koła kompozytowe i .... związałbym się z rowerem ( lub modelem) do " końca życia". Piękna sprawa. 

Odnośnik do komentarza

@ramNo właśnie posiada możliwość regulacji.

@Cajtek78 czytałem ostatnio ten artykuł. I faktycznie można spokojnie traila przerobić na XC tyle ze wagowo nie uda się zejść tak nisko bo Spark RC jednak ma lżejsza ramę. Ale mysle ze poza zawodami to nie będzie bardzo odczuwalne.

@Cajtek78 Na jakich jeździsz oponach? 2.4 czy cieńszych. Jaka masz szerokość kierownicy? Domyślnie miałem kierownice 760mm, i zastanawiam się nad 740mm. Mam 192 cm wzrostu.

@ram lemondka w fullu? To ciekawe ale wydaje mi się ze przy szerokich oponach ciężko będzie utrzymać stabilnie rower.

Odnośnik do komentarza

@damianKr
Szczerze to nie mam porównania do Sparka z innym kątem. Nie miałem potrzebny eksperymentować. Tak jak fabryka ustawia Sparka RC mnie zadawała poza jednym, ale to na końcu. Rower fajnie podjeżdża i jest pewny na zjazdach...Najlepiej samemu poeksperymentować, zmiana kąta nie wydaje się być czasochłonna.
Jedyne co to, zastanawiam czy nie zejść z mostkiem niżej, żeby jeszcze bardziej dociążyć przednie koło na podjazdach...Stracę pewnie trochę pewności na zjazdach, ale wydaje mi się, że taki setup bardziej się sprawdzi w mojej okolicy i na maratonach

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...