-
Postów
14 994 -
Dołączył
-
Ostatnia wizyta
Osiągnięcia jajacek
Wytrawny forumowicz (4/4)
-
Black Friday i Black November 2025
jajacek odpowiedział(a) na jajacek temat w Luźne rowerowe rozmowy
Mój młody kupił siodełko Power Arc Pro Elaston, które bardzo chwali nasz bikefitter. Fajne. Waga 233 w rozmiarze 143 jeśli ma to dla kogoś jakieś znaczenie. Skorupa karbonowa jak w S-Works, pręty tytanowe a nie łamliwe karboowe. Do tego te kulki Elaston w wyściółce. -
jajacek obserwuje zawartość Opona gravel na zimowe warunki , GRX -> Ultegra DI2 , Black Friday i Black November 2025 i 1 inny
-
Nasz gravel poszedł na OLX 🙂 Ani ja ani mój młody nie zaszczepiliśmy się na gravelową bajkę 🙂 Albo szosa albo MTB. Opona szersza niż 28 raczej nie jest nam potrzebna ale młody na zimę ma teraz 32 mm. To wystarcza na wszelkie gładkie szutry z nadmiarem. Szosa z jednym blatem? Buahaha. Ja mam do jazdy po płaskopolsce 52x39. Teraz zmienię blat 39 na 42. Bo jak wiatr powieje to brakuje na 39 przy około 40 km/h. Młody ma chyba 54x42 Elektronika ma wady i zalety. Wadą jest wyższa cena i potrzeba pamiętania o baterii. Zaletą precyzyjniejsza i szybsza zmiana przełożeń i brak potrzeby wymieniania strzępiących się co jakiś czas linek. Jak jest zintegrowany kokpit i pancerze puszczone przez łożysko sterowe, co teraz modne, to nigdy to nie będzie dobrze działać z mechaniką i dramatycznie osłabi strukturę rury sterowej widelca.
-
Black Friday i Black November 2025
jajacek odpowiedział(a) na jajacek temat w Luźne rowerowe rozmowy
Jakbyś potrzebował to mam różne elementy Centaura i Veloce 10s na zbyciu. Leżą w pudełkach od lat. Jakbym miał kasę na zbyciu to bym może kupił ten rower: Specialized S-WORKS Tricross Warszawa Wola • OLX.pl Jakby co chętnie wezmę ramę 🙂 -
Black Friday i Black November 2025
jajacek odpowiedział(a) na jajacek temat w Luźne rowerowe rozmowy
Ja zaczynałem od Mirage. Potem było Veloce, Centaur i Chorus. Teraz mam miks wszystkiego 🙂 Ale planuję popolować żeby trochę lepiej to wyglądało. Bo mam klamki Super Record a przerzutki korbę Centaur. -
Black Friday i Black November 2025
jajacek odpowiedział(a) na jajacek temat w Luźne rowerowe rozmowy
Campagnolo jako pierwsze potrafiło prawidłowo zbudować grupę 1x. W porównaniu z nimi stopniowanie Shimano i SRAM to był żart. Ale teraz już też w miarę doszli do tego jak to robić. Natomiast jeżdżąc od blisko 20 lat na Campagnolo spodziewam się jednak, że żywotność Campagnolo będzie znacząco większa. Ich łańcuchy starczały mi na dwa razy dłużej niż Shimano czy SRAM. Na dwóch kasetach przejechałem 50k km. Mój partner treningowy zrobił 100k km na 3 rotowanych łańcuchach i 2 kasetach. -
Black Friday i Black November 2025
jajacek odpowiedział(a) na jajacek temat w Luźne rowerowe rozmowy
21.11 zacznie się Black Friday na Bike24. Liczę że coś tam kupię. -
Black Friday i Black November 2025
jajacek odpowiedział(a) na jajacek temat w Luźne rowerowe rozmowy
Jakby ktoś chciał mam do sprzedania buty zimowe XLC w idealnym stanie za 250 zł. Rozmiar 43,5-44. Nie pocelowałem z rozmiarem. Mają napisane 45 ale są mniejsze. Buty MTB zimowe XLC CB-M07 czarne - 38 - Rowertour.com -
Black Friday i Black November 2025
jajacek odpowiedział(a) na jajacek temat w Luźne rowerowe rozmowy
O, Ekar to wypas! -
No jak tam Wasze polowanie? Ja upolowałem na razie buty zimowe Specialized Defroster Trail. Czapkę z Merino kupiłem w Decathlonie która mi przypasowała. Tu na Allegro ta sama: BUFF Wełna Merino Wool Beanie Czapka Sportowa Cienka LIGHTWEIGHT - 8428927214980 - 17926134945 - Allegro Nie wiem czy wiecie że wyszły nowe bloki SPD Shimano. Zamierzam kupić i potestować. SHIMANO przedstawia nowe bloki SPD CL-MT001 do trailu i enduro
-
Na fizyce się kompletnie nie znam. Możesz co najwyżej podyskutować z ChatGPT 🙂 Wrzucam jego odpowiedź 🙂 Twój kolega ma częściowo rację, ale jego wypowiedź jest niepełna i zbyt uproszczona. Rzeczywiście — czysta fizyka (bez uwzględnienia ograniczeń technicznych i biomechanicznych) mówi, że: Maksymalne opóźnienie przy hamowaniu = μ × g a masa się skraca w równaniach (czyli nie ma wpływu na długość drogi hamowania). To jednak dotyczy idealnego modelu, gdzie zakładamy: doskonałą modulację siły hamowania, równomierne rozłożenie nacisku na oba koła, nieprzegrzewające się i nieblokujące hamulce, identyczny współczynnik tarcia (μ) niezależny od obciążenia. 🔹 W rzeczywistości (a nie w „podręcznikowej próżni”) różnice między hamulcami, masą i dociskiem mają znaczenie praktyczne. 1. Różne hamulce → różna zdolność osiągnięcia granicznego μ Mechaniczne vs hydrauliczne: hydrauliczne dają większą kontrolę modulacji i łatwiej utrzymać się na granicy poślizgu. To oznacza, że w praktyce kierowca/rowerzysta z lepszymi hamulcami szybciej osiągnie opóźnienie bliskie μ×g. W hamulcach słabszych (lub mokrych) tarcie między klockiem a obręczą/tarczą staje się czynnikiem limitującym — wtedy nie osiągamy pełnego μ×g. 2. „Siła docisku” – nie chodziło o masę per se Tu Twój kolega nadinterpretuje. W praktyce „docisk” oznacza siłę normalną na styku opony z nawierzchnią. A ta zmienia się dynamicznie przy hamowaniu: masa przesuwa się do przodu, przód jest bardziej dociśnięty, tył – odciążony. To sprawia, że: przednie koło może przenieść większą siłę hamowania (bo większy docisk = wyższy maksymalny moment hamujący bez poślizgu), tylne szybciej wpada w uślizg. Więc rozmieszczenie docisku między osiami bezpośrednio wpływa na efektywne hamowanie – i właśnie o to chodziło, a nie o to, że cięższy rowerzysta hamuje „mocniej”. 3. Umiejętność modulowania hamowania Z tym akurat ma rację – praktyka pokazuje, że: „Najlepsze hamulce nie skrócą drogi, jeśli ktoś nie umie ich wykorzystać bez poślizgu.” Ale dobre hamulce ułatwiają modulację — dlatego zawodnik z hydraulicznymi tarczami na dobrej oponie zatrzyma się szybciej niż ktoś na starych szczękach na mokrym obręczy, nawet przy tym samym μ nawierzchni. 4. Zjawiska drugiego rzędu W realnym świecie występują też: deformacja opony (zależna od obciążenia), różne μ dla różnych zakresów nacisku, opóźnienia reakcji hydrauliki/mechaniki, opory toczenia i powietrza (niewielkie przy 20 km/h, ale są). 🔹 Podsumowując: Twój kolega ma rację w sensie akademickim, że masa nie wpływa na opóźnienie w idealnym modelu fizycznym. Ale jego komentarz, że wzmianka o docisku czy rodzaju hamulców to „głupoty”, jest nieuzasadnionym uproszczeniem – bo w praktyce różne układy hamulcowe, rozkład masy i modulacja siły znacząco wpływają na rzeczywistą drogę hamowania. Inaczej mówiąc: w laboratorium Newtona – racja, na drodze lub torze – nie do końca.
-
Nawet nie chciało mi się tego komentować. Oczywiście że dojeżdżając do skrzyżowania zachowuje się czujność. Jak się jedzie samochodem to się zwalnia. O ile? W zależności od widoczności na skrzyżowaniu. I tak samo na rowerze. Jak ktoś wie że ma gówniane hamulce to musi dostosować prędkość tak żeby nie przestrzelić skrzyżowania. Na hamulcach Deore czy lepszych, które z grubsza hamują tak samo, droga hamowania jest zwykle bardzo krótka. Nie sądzę że więcej niż 3 metry przy 20 km/h. Koła blokuję w ułamku sekundy. Więc ogranicza mnie tylko przyczepność. A ona zależy od opon i nawierzchni. Zadałem pytanie AI. Wygląda że dużo się nie pomyliłem: Masz jakieś dane na temat drogi hamowania na hamulcach w rowerze przy 20 km/h? ChatGPT powiedział: Tak — można to dość precyzyjnie oszacować. Długość drogi hamowania w rowerze przy prędkości 20 km/h (czyli 5,56 m/s) zależy głównie od: rodzaju hamulców (szczękowe, tarczowe, hydrauliczne), stanu opon i nawierzchni, pozycji rowerzysty (czy przenosi ciężar ciała do tyłu), oraz siły docisku (masa rowerzysty + roweru). 🔹 Szacunki dla różnych warunków (asfalt, suchy, dobra przyczepność) Typ hamulców Szacowana droga hamowania (z 20 km/h do 0) Uwagi V-brake / szczękowe ok. 3,5–4,5 m przy dobrej regulacji i suchym obręczy Tarcze mechaniczne ok. 3–4 m nieco lepsza modulacja, stabilniejsze Tarcze hydrauliczne (MTB / szosa) ok. 2,5–3,5 m najlepsza skuteczność i kontrola Na mokrym asfalcie +30–60% dłużej np. 4–6 m przy hydraulicznych Na żwirze / piachu nawet 6–8 m ograniczona przyczepność kół
-
Tylko Ali Express. Tak samo tloczki. Shimano nie sprzedaje zadnych czesci zamiennych do hamulcow.
-
Opona gravel na zimowe warunki
jajacek odpowiedział(a) na ArekPerla temat w Części i akcesoria rowerowe
Problem na śliskim jest taki, że jak masz mocno napompowaną oponę to nie masz przyczepności. I nie ma wtedy większego znaczenia czy ma ona większy czy mniejszy bieżnik. Na szerszej oponie możesz zejść z ciśnienia bez groźby dobicia. Oczywiście taka opona nie będzie tak szybka jak opona szosowa. Ale zima to nie jest moim zdaniem okres kiedy należy się przejmować średnimi prędkościami. Zimą sobie jeżdżę na gravelu 20 km/h. A jak przyjedzie lato to 30 km/h na szosie. Natomiast były lata, że jeździłem zimą na rowerach typu cross i na szosie. Oba te rowery można zimą zastapić gravelem, przełajówką czy szosę endurance na szerokiej oponie jaką masz. Ja dlatego wybrałbym a miarę najszerszą oponę jaka wejdzie. Tu jest na przykład review tych opon Tracer o których pisałem: Specialized Tracer Pro in review | GRAN FONDO Cycling Magazine Sam teraz na nie będę polował ale ja potrzebuję min. 42 mm. Z tym, że to są takie opony do jazdy w terenie mieszanym, gdzie asfalt nie stanowi większości trasy. Tu masz na OLX 38 mm: Opona Specialized Tracer Pro 700x38c 2Bliss Ready Gravel Toruń • OLX.pl Tu masz nowe Pathfindery Pro na których jeżdżę: Komplet nowych opon Specialized Pathfinder Pro 700 X 38 2Bliss Ready Tychy • OLX.pl Tu używki w dobrym stanie w tańszej wersji, drutowej: Opony Specialized Pathfinder 700x38mm Warszawa Wola • OLX.pl Na mojej obręczy te Patfindery Pro 38 mm miały 36,5 mm. Ale ja mam obręcze 17 mm wewnętrznie. Natomiast oponami typowo szosowymi do cięższych zastosowań są np. wskazana przez @liftlodz Continental GP 5000 All Season czy Specialized Mondo, Vittoria Corsa Pro Control i Challenge Strada Biancha z takich co mi do głowy przychodzą. -
Opona gravel na zimowe warunki
jajacek odpowiedział(a) na ArekPerla temat w Części i akcesoria rowerowe
Deszcz, mokry asfalt, szuter? Ja stosuję dwie opony ogólnie do roweru przełaj, gravel i do miasta Specialized Pathfinder i Specialized Trigger. Ktoś mi zachwalał ostatnio że Specailized Tracer, której nigdy nie stosowałem ma dobrą przyczepność na śliskim. Ale opon jak psów. Tu na forum z gravelowych jest sporo zwolenników Vittoria, Tufo, Schwalbe i Continental. Produkty Vittoria ogólnie bardzo lubię. Continental też używam. Schwalbe jakoś nie ale mają tez niektóre dobre opony. Z tego co pamiętam to do Domane wejdą 38 mm bez problemu. I celem tego roweru było to żeby robił zimą za zimówkę na szerokich oponach i za gravela na łatwiejsze, utwardzone nawierzchnie. Ale na rowerze szosowych po śniegu bym nie jeździł. Parę razy się na śniegu i lodzie wyglebiłem. No i szkoda dobrego roweru na zimowe warunki. Dlatego mam taniego aluminiowego gravela a zimą głównie jeżdżę na MTB. -
MTB do ok 3-3,5 tys. zł do lasu na piaszczyste ścieżki.
jajacek odpowiedział(a) na MakczuPikczu temat w Jaki rower kupić do X złotych?
Oferta bardzo dobra. Dobra, znana rama, amor jakby nie bylo powietrzny, Deore. Zrobic cos z hamulcami zeby hamowaly i bedzie calkiem fajny rower.
