-
Postów
13 892 -
Dołączył
-
Ostatnia wizyta
Osiągnięcia jajacek

Wytrawny forumowicz (4/4)
-
Pierwsza szosa, budżet 10-15K.
jajacek odpowiedział(a) na Malaka temat w Jaki rower kupić do X złotych?
Serwis łożysk kulkowych w dobrych piastach robi się raz na kilka lat. W związku z tym można to spokojnie dać zrobić serwisowi. Pierwszy serwis moje koła Campagnolo Zonda przeszły po ok. 25-30 tys km. Do wymiany był tylko smar. Natomiast nie każdy serwisant się na tym zna. Odpowietrzanie i przelewanie hamulców. Kolega mojego syna kupił zestaw. Nie jest jakimś lebiegą. Wszystko sam robi przy rowerze. Dwie próby, obie nieudane. I tak się musiał udać do serwisu po naukę co źle robił. Klocków w moich hamulcach Campagnolo nie wymieniałem nigdy, czyli jakieś 5 lat, dopóki nie przesiadłem się na koła karbonowe. Wymiana to odkręcenie śrubki, wyjęcie poprzednich okładzin i założenie nowych. 10-15 minut roboty. Obręcze QR. Zaciski DT Swiss RWS przy których koło jest stosunkowo łatwo ustawić prosto i nic nie trzeba regulować. Swoją droga korby Campagnolo nie serwisowałem nigdy. Jeżdżę na niej od 10 lat. Nic się nie dzieje. Ale korby to specyficzny temat nie mający nic wspólnego z hydrauliką. W topowym rowerze szosowym mojego syna z zeszłego roku za ponad 10 tys Euro był jakiś chory system że nie wchodziły całe łożyska do suportu tylko zewnętrzna część suportu była łożyskiem dla całości czy jakoś tak. Chory system i w efekcie niezbędna była wymiana co 2-3 miesiące. Pancerz mam do wymiany. To jest rama z wewnętrznym prowadzeniem linki tylnej przerzutki. Wymiana raz na 3 lata. Młody mi wymieni albo kumpel serwisant za koszt piwa 🙂 Natomiast z doświadczeń w rowerze MTB z hydrauliką: - tarcze są do wrzucenia co jakiś czas, nie da się po pewnym czasie ich wyprostować i wyją - klocki są do wymiany co rok a przy bardziej intensywnej jeździe co 3-6 miesięcy - hamulce do odpowietrzenia i przelania co jakieś pół roku - uszczelki w różnych miejscach co jakiś czas parcieją i powodują problemy. Zaciski hamulcowe z tego powodu już dwa razy miałem do wyrzucenia bo sikały olejem - dziś kolega ze mną jechał na MTB. Rower stał pół roku czy rok, nie jeżdżony. Wsiadł i nie ma tylnego hamulca. Płyn wyparował albo coś w tym stylu. - kolega syna handlował używanymi rowerami szosowymi, przełajowymi i gravel. Praktycznie w co drugim problem z tarczowymi hamulcami hydraulicznymi - mój syn jechał w wyścigu MTB o Mistrzostwa Polski dzieciaków na pożyczonym rowerze. Rano wszystko działało. Na starcie sczepił się z drugim zawodnikiem. 15 minut po starcie stracił tylny hamulec. Dojechał tylko na przednim i wygrał. Zapewne przewód hydrauliczny się rozszczelnił i stracił płyn. Hamulce obręczowe działają zawsze ile by nie stały Parę razy zdarzało mi się regulować przedni hamulec baryłką bez zatrzymywania się 🙂 Napęd mechaniczny działa zawsze ile by nie stał Klocki są bardzo rzadko do wymiany jak się ich z głową używa. Raz na kilka lat. -
Roznica miedzy kolami alu a niskiej jakosci karbonowymi przy 30 km/h to 3W. A pomiedzy alu i najlepszymi karbonowymi 5W. Wiec jak detki TPU daja 5W to jest to jeden z najlepszyc upgrade'ow. I dlatego ich uzywam 🙂 Do jazdy 30 km/h potrzeba ok. 160W. 10W roznicy czuje od razu. 5? Trudno powiedziec. Roznice w oporach toczenia pomiedzy Szwalbe Lugano a Turbo Cotton od razu znaczaco odczulem.
-
15 stopni na szosie. W co się ubrać?
jajacek odpowiedział(a) na kryptoszosowiec temat w Odzież rowerowa i kaski
Zima MTB Dzis Lasek Bemowski -Klaudyn - Lipkow - niebieskim do Groblowej Drogi - Wiersze - Dluga Gora - zoltym do Mogily Powstanco - Kreta Droga - Tygrrysia Gorka - Pociecha - singiel Sierakowsi -Sierakow -czarnym do Izabelina i powrot. 50,0 km Na szosie to glownie Trakt Krolewski i Zaborow. A stamtad to rozne warianty, glownie w kierunku Zelazowej Woli. Czasem na polnoc jezdzimy wzdluz Wkry. Czasem wyskakujemy w Gory Swietokrzyskie. Maly Kampinos czasem zrobimy przez Rolnicza i Roztoke.sredni Ksmpinos przez Rolnicza i Gorki, Duzy Kampinos wkolo. -
Gravel to jest z grubsza szosa endurance na szerszych oponach z napędem z grubsza przełajowym i z mocowaniami na bagaż, ewentualnie również błotniki i pierdylion bidonów. Mają też zwykle szersze kierownice. Ostatnio jest trend w kierunku kierownic z tzw. flarą. Modele są przeróżne jeśli chodzi o sztywność i o geometrię. Są bardziej i są mniej usportowione. Jak przychodzę do serwisu to duża część graveli nie stoi na oponach gravelowych tylko na węższych. Czyli że właściciele nie zaszczepili się na jazdę na tych rowerach poza drogami utwardzonymi. DeepSeek tak podpowiada 😉 Gravel bikes and endurance bikes are both designed for comfort and versatility, but they cater to slightly different riding styles and terrains. Here are the key differences: 1. Purpose and Terrain Gravel Bike: Designed for mixed terrain, including gravel roads, dirt paths, and light trails. It can handle rougher surfaces and is more versatile for off-road adventures. Endurance Bike: Optimized for long-distance road riding on paved surfaces. It prioritizes comfort and efficiency on smooth or slightly rough roads. 2. Geometry Gravel Bike: Features a more relaxed and stable geometry with a longer wheelbase, slacker head tube angle, and higher bottom bracket for better handling on uneven terrain. Endurance Bike: Has a more upright and comfortable geometry compared to race bikes, but it’s still more aggressive than a gravel bike, with a focus on stability and efficiency on paved roads. 3. Tire Clearance Gravel Bike: Offers wider tire clearance (typically 40-50mm or more) to accommodate larger, knobbier tires for better traction on loose surfaces. Endurance Bike: Limited tire clearance (usually 28-32mm), designed for narrower, smoother tires optimized for pavement. 4. Tires Gravel Bike: Equipped with wider, knobbier tires for grip on loose or uneven surfaces. Often tubeless-ready for lower pressure and better puncture resistance. Endurance Bike: Uses narrower, smoother tires with minimal tread for reduced rolling resistance on paved roads. 5. Gearing Gravel Bike: Often features a wider range of gears, including a 1x (single chainring) or 2x drivetrain, with lower gears for climbing steep, loose terrain. Endurance Bike: Typically has a 2x drivetrain with closer gear ratios for efficient pedaling on roads. 6. Handlebars Gravel Bike: Often uses flared drop bars for better control and stability on rough terrain. Endurance Bike: Uses traditional drop bars, sometimes with a more ergonomic shape for comfort on long rides. 7. Suspension and Compliance Gravel Bike: May include features like suspension forks, dropper posts, or additional compliance in the frame to absorb vibrations and bumps. Endurance Bike: Focuses on frame and seatpost compliance for comfort on long rides, but lacks suspension components. 8. Weight Gravel Bike: Slightly heavier due to reinforced frames, wider tires, and additional features for off-road capability. Endurance Bike: Lighter than gravel bikes, prioritizing speed and efficiency on paved roads. 9. Mounting Points Gravel Bike: Typically includes multiple mounting points for racks, bags, and bottles, making it ideal for bikepacking or long adventures. Endurance Bike: May have fewer mounting points, as it’s designed more for road riding and less for carrying heavy loads. 10. Riding Position Gravel Bike: More upright and relaxed for better control and comfort on rough terrain. Endurance Bike: Slightly more aggressive than a gravel bike but still more upright than a race bike, prioritizing comfort for long hours on the road. Summary: Gravel Bike: Versatile, rugged, and designed for mixed terrain with wider tires, relaxed geometry, and off-road features. Endurance Bike: Comfortable, efficient, and optimized for long-distance road riding with smoother tires and a more road-oriented design. Choose a gravel bike if you plan to ride off-road or on mixed surfaces, and an endurance bike if you stick to paved roads and prioritize speed and comfort.
-
S-Works Tarmac Sl6 czy Emonda SLR7?
jajacek odpowiedział(a) na ArekPerla temat w Jaki rower kupić do X złotych?
Kolejne wersje Tarmaca poprawiały głównie jego aerodynamikęi zmniejszały wagę. Tarmac SL6 był uniwersalną szosę race z optymalizacją aerodynamiczną ale nie był czystym rowerem aero. Takim "czystym" rowerem aero był Venge. W SL7 połączono SL6 z Venge dając przód od Venge a resztę od SL6. I dorobiono marketing że jest to najszybszy rower w historii. Tak nie było ale mało kto jest to w stanie sprawdzić 🙂 Natomiast niemiecki Tour Magazine robi najlepsze i najbardziej obiektywne testy. I na ich podstawie sobie pewne rzeczy modeluję mając dostęp do tych danych. Najszybszym rowerem zrobionym kiedykolwiek przez Speca jest obręczowy Venge Vias Venge tarczowy jest 4W wolniejszy SL8 jest 1W wolniejszy od Venge tarczowego SL7 jest 1W wolniejszy od SL8 SL6 jest 2W wolniejszy od SL7 Więc aerodynamicznie te różnice są znikome. Natomiast oprócz wagi rowery te różnią się sztywnością. Ja znajdę te dane to wkleję. SL7 był przez te zmiany ciut sztywniejszy. SL8 miał rzekomo pobić go o 2W i być jeszcze sztywniejszy. 2W to jest nic, więc widać ja ciężko już coś nowego wymyśleć. Natomiast w jaki sposób zostały ułożone kolejne warstwy karbonu nie wiadomo. Od paru lat rowery te są projektowane przez niemiecką firmę Denk Engineering. Potem prototypy trafiają do tunelu aero i zawodników testowych Speca takich jak Evenepoel czy Alaphilippe. Po feebacku od nich są robione kolejne poprawki. W SL8 rama i widelec zostały wycieniowane do granic możliwości. Moim zdaniem poza granice bezpieczeństwa. Czy SL6 odstaje od SL7 lub SL8? Z punktu widzenia amatora bardzo wątpię. Ponieważ zawodowy peleton przeszedł masowo z szytek na tubeless co spowodowało wzrost wagi, zawodnicy chcieli mieć rowery ważące nie więcej niż 7 kg. I takie dostali. Oczywiście to odchudzenie wiąże się ze spadkiem ich wytrzymałości. Jeśli chodzi o karbon to stosowane są kodowe oznaczenia Speca: R12 - najcieńszy i najlżejszy, najbardziej wychudzony laminat używany przez Speca R11 - deczko gęstszy i ciut cięższy R10 - lekki i stosunkowo wytrzymały. Mam Speca Epica MTB z tego karbonu i jest stosunkowo pancerny. Ale mój SL6 już pancerny nie jest. -
S-Works Tarmac Sl6 czy Emonda SLR7?
jajacek odpowiedział(a) na ArekPerla temat w Jaki rower kupić do X złotych?
Kolega kupił dopiero co tego Treka na Shimano 105 Di2. Na stożkach 35 mm waga 8,40 bez pedałów. Namawiałem go żeby tego nie robił. Ale zaproponowali mu 4,5 tys Euro i się skusił. Trudno powiedzieć coś o komforcie bez przejechania się. Kolega na razie mówi że dupa go boli 🙂 Rozwiązanie podsiodłówki dla mnie nie do przyjęcia. Jakość laminatu karbonowego w modelach poniżej SLR, czyli produkowanych w Chinach też pozostawia do życzenia. -
Pierwsza szosa do 10000 zł na treningi i zawody
jajacek odpowiedział(a) na wino temat w Jaki rower kupić do X złotych?
Różnica między kołami alu Fulcrum Racing 5 a przeciętnym karbonowymi przy 30 km/h wynosi 3,5W. Więc koła są bardzo mocno przereklamowane. Ludzie kompletnie nie mają o nich pojęcia. A sprzedawcy rozkręcają marketing bo można na nich dobrze zarobić. Różnica między ramą aero a ramą okrągłorurkową wynosi ok. 7W Różnica między koszulką i spodenkami ze zwykłej lajcry a strojem aero potrafi wynosić 15W 🙂 A co trzeba było wymienić w rowerze młodego? Siodełko na Power bo takie lubi a było jakieś byle jakie Korbę zwykłą Ultegra na korbę jego Rotor z pomiarem mocy z krótszym ramieniem korby Kierownicę okrągłą aluminiową na Enve SES Aero. No i koła. Na jakieś wyższe stożki i z oponami wyścigowymi a nie wolnymi jak mucha w smole Vittoria Corsa Next. -
Muszę zrobić jakiś test. Ale pytanie skąd pożyczyć amor? 🙂
-
Pierwsza szosa do 10000 zł na treningi i zawody
jajacek odpowiedział(a) na wino temat w Jaki rower kupić do X złotych?
Rury sterowe są te same. Ktoś albo ją przyciął albo nie. 8.2 kg. Czy to dużo? Dla wyczynowego zawodnika tak. Dla amatora to bez znaczenia. Chyba że zamierza walczyć o pudło na górskim wyścigu. Mój syn ma Orbea Orca M20i Team. Waży ponad 8 kg. -
jajacek obserwuje zawartość S-Works Tarmac Sl6 czy Emonda SLR7?
-
S-Works Tarmac Sl6 czy Emonda SLR7?
jajacek odpowiedział(a) na ArekPerla temat w Jaki rower kupić do X złotych?
Wszystko zależy jakie kto ma potrzeby. Tarmac SL6 posiadam ale w wersji obręczowej i w wersji Pro, czyli o oczko niższej. Rama jest z grubsza bardzo podobna w modelu obręczowym i tarczowym. S-Works SL6 to najwyższy model ramy i obiekt westchnień wielkiej rzeszy szosowców 🙂 Z najbardziej wycieniowanego karbonu. Rama waży 850 gramów. Rower na tej ramie będzie bardzo responsywny. Jest to rama do zastosowań wyścigowych. Sztywna i i bardzo lekka. Nie jest nadmiernie niewygodna. Natomiast jest mocno wycieniowana i może nie przeżyć większej gleby. Maksymalna szerokość opony to 30 mm z tego co pamiętam. Jeździłem na modelu S-Works SL6 skonfigurowanym tak że rower bez pedałów ważył 6,35 kg. Nie pamiętam dokładnej konfiguracji ale na pewno był na DuraAce Di2 i na stożkach 50 mm. Chyba Roval CLX 50 oponkowych. Tarmac S-Works był zawsze skonfigurowany na najwyższym Di2 lub najwyższym SRAM AXS. Nie wiem w jakiej wersji oferuje go znajomy. Koła 35 mm do jazdy po płaskim z mojego punktu widzenia są bez sensu. Ale ktoś może uważać inaczej. Waga po płaskim nie ma prawie żadnego znaczenia. Oprócz momentów kiedy przyspieszamy. Osobiście jeżdżę na Zippach 58 mm albo Rovalach 64 mm. Ale brutalna prawda jest taka że przy 30 km/h różnica między szybkimi kołami karbonowymi a zwykłymi aluminiowymi wynosi 4-5W. A do jazdy 30 km/h potrzeba 150-160W. Więc za wiele różnicy nie ma. Emonda SLR to jak się nie mylę najwyższy model ramy w Treku produkowany w USA. W przeciwieństwie do niższych produkowanych w Chinach. Przejechałem się na Emondzie z Ultegrą Di2 ale nie pamiętam z jakiego roku. z grubsza 2020. I był to stosunkowo wygodny rower. Jeśli chodzi o feedback to mam taki: Znajomy, kolarz zawodowy, jeżdżący w zespole sponsorowanym przez Treka mówił mi że jest to rower kompletnie nie nadający się do wyczynu bo jest miękki jak plastelina. Ale to jest kolarz mający ponad 190 wzrostu i swoje ważący. Co potwierdza to że jest to miękki i wygodny rower. Dla niektórych to wada, dla innych zaleta. Koledzy naprawiający karbon mówili że mieli w naprawie Emondę, gdzie użytkownik skontrował nogami w poprzek ramy opierając się o kolegę, żeby nie upaść i rama pękła. Więc niestety jest nadmiernie wycieniowana. Znajomy mechanik mi mówił, że do któregoś roku Emondy miały tak beznadziejnie zrobiony suport wciskany że łożyska można było wyjąc gołą ręką. I że z punktu widzenia wykonania nigdy by tego nie kupił. Więc jeśli jest to model z suportem wkręcanym to można rozważać. Ale jak z wciskanym to niechętnie. Aerodynamicznie Emonda jest dużo wolniejsza. Ostatnio robiłem sobie analizy przy pomocy DeepSeek. Wyszło mi że SL8 jest o 1W szybszy niż SL7 przy 45 km/h. A SL7 jest 2W szybszy od SL6. Więc na poziomie 30-35 km/h między SL8 a SL6 jest bardzo znikoma różnica. Ta Emonda będzie od Tarmaca jakieś 15-20W wolniejsza przy 45 km/h. Ile to będzie przy niższych prędkościach można poprosić żeby DeepSeek policzył jeśli ma to dla kogoś znaczenie. -
15 stopni na szosie. W co się ubrać?
jajacek odpowiedział(a) na kryptoszosowiec temat w Odzież rowerowa i kaski
Castelli Idro byl popularny. https://www.cyclingnews.com/news/pfc-bans-are-going-to-change-the-face-of-all-waterproof-garments/ -
15 stopni na szosie. W co się ubrać?
jajacek odpowiedział(a) na kryptoszosowiec temat w Odzież rowerowa i kaski
Ja nic nie mam. Sprawdzam czesto pogode 🙂 Najlepszy Goretex na rower to podobno Shakedry. Ale zabronili produkcji niektorych modeli ze wzgledu na szkodliwosc. Wiec moze idzie cos taniej kupic na wyprzedazy. -
No i jest jakas roznica? Widze ze sporo ludzi wklada 110 lub 120 skoku.
-
15 stopni na szosie. W co się ubrać?
jajacek odpowiedział(a) na kryptoszosowiec temat w Odzież rowerowa i kaski
W -5 to juz nosze 3.0 3 palce lub 2.0 4 palce. Zwykle mam po nimi jakies cieniutkie ze jak zdejme to moge cos na smartfonie zrobic. Nie marzna mi palce. Te 3.0 to rzadko nosze bo jednak te 2.0 lepiej sie sprawdzaja i takie polecam. W -8 w nich jexdzile na MTB i bylo ok. Na szosie jest zimniej niestety. -
Kupiłem Phenom Expert with Mimic z prętami z tytanu. Na pierwszy rzut oka po pomacaniu wygląda na zdecydowanie miększe niż mój Phenom Comp. Jak potestuję dam znać. Jak kogoś waga interesuje to 238 gramów w rozmiarze 143.