Skocz do zawartości

Cała aktywność

Kanał aktualizowany automatycznie

  1. Wczoraj
  2. Gravel to jest z grubsza szosa endurance na szerszych oponach z napędem z grubsza przełajowym i z mocowaniami na bagaż, ewentualnie również błotniki i pierdylion bidonów. Mają też zwykle szersze kierownice. Ostatnio jest trend w kierunku kierownic z tzw. flarą. Modele są przeróżne jeśli chodzi o sztywność i o geometrię. Są bardziej i są mniej usportowione. Jak przychodzę do serwisu to duża część graveli nie stoi na oponach gravelowych tylko na węższych. Czyli że właściciele nie zaszczepili się na jazdę na tych rowerach poza drogami utwardzonymi. DeepSeek tak podpowiada 😉 Gravel bikes and endurance bikes are both designed for comfort and versatility, but they cater to slightly different riding styles and terrains. Here are the key differences: 1. Purpose and Terrain Gravel Bike: Designed for mixed terrain, including gravel roads, dirt paths, and light trails. It can handle rougher surfaces and is more versatile for off-road adventures. Endurance Bike: Optimized for long-distance road riding on paved surfaces. It prioritizes comfort and efficiency on smooth or slightly rough roads. 2. Geometry Gravel Bike: Features a more relaxed and stable geometry with a longer wheelbase, slacker head tube angle, and higher bottom bracket for better handling on uneven terrain. Endurance Bike: Has a more upright and comfortable geometry compared to race bikes, but it’s still more aggressive than a gravel bike, with a focus on stability and efficiency on paved roads. 3. Tire Clearance Gravel Bike: Offers wider tire clearance (typically 40-50mm or more) to accommodate larger, knobbier tires for better traction on loose surfaces. Endurance Bike: Limited tire clearance (usually 28-32mm), designed for narrower, smoother tires optimized for pavement. 4. Tires Gravel Bike: Equipped with wider, knobbier tires for grip on loose or uneven surfaces. Often tubeless-ready for lower pressure and better puncture resistance. Endurance Bike: Uses narrower, smoother tires with minimal tread for reduced rolling resistance on paved roads. 5. Gearing Gravel Bike: Often features a wider range of gears, including a 1x (single chainring) or 2x drivetrain, with lower gears for climbing steep, loose terrain. Endurance Bike: Typically has a 2x drivetrain with closer gear ratios for efficient pedaling on roads. 6. Handlebars Gravel Bike: Often uses flared drop bars for better control and stability on rough terrain. Endurance Bike: Uses traditional drop bars, sometimes with a more ergonomic shape for comfort on long rides. 7. Suspension and Compliance Gravel Bike: May include features like suspension forks, dropper posts, or additional compliance in the frame to absorb vibrations and bumps. Endurance Bike: Focuses on frame and seatpost compliance for comfort on long rides, but lacks suspension components. 8. Weight Gravel Bike: Slightly heavier due to reinforced frames, wider tires, and additional features for off-road capability. Endurance Bike: Lighter than gravel bikes, prioritizing speed and efficiency on paved roads. 9. Mounting Points Gravel Bike: Typically includes multiple mounting points for racks, bags, and bottles, making it ideal for bikepacking or long adventures. Endurance Bike: May have fewer mounting points, as it’s designed more for road riding and less for carrying heavy loads. 10. Riding Position Gravel Bike: More upright and relaxed for better control and comfort on rough terrain. Endurance Bike: Slightly more aggressive than a gravel bike but still more upright than a race bike, prioritizing comfort for long hours on the road. Summary: Gravel Bike: Versatile, rugged, and designed for mixed terrain with wider tires, relaxed geometry, and off-road features. Endurance Bike: Comfortable, efficient, and optimized for long-distance road riding with smoother tires and a more road-oriented design. Choose a gravel bike if you plan to ride off-road or on mixed surfaces, and an endurance bike if you stick to paved roads and prioritize speed and comfort.
  3. Kolejne wersje Tarmaca poprawiały głównie jego aerodynamikęi zmniejszały wagę. Tarmac SL6 był uniwersalną szosę race z optymalizacją aerodynamiczną ale nie był czystym rowerem aero. Takim "czystym" rowerem aero był Venge. W SL7 połączono SL6 z Venge dając przód od Venge a resztę od SL6. I dorobiono marketing że jest to najszybszy rower w historii. Tak nie było ale mało kto jest to w stanie sprawdzić 🙂 Natomiast niemiecki Tour Magazine robi najlepsze i najbardziej obiektywne testy. I na ich podstawie sobie pewne rzeczy modeluję mając dostęp do tych danych. Najszybszym rowerem zrobionym kiedykolwiek przez Speca jest obręczowy Venge Vias Venge tarczowy jest 4W wolniejszy SL8 jest 1W wolniejszy od Venge tarczowego SL7 jest 1W wolniejszy od SL8 SL6 jest 2W wolniejszy od SL7 Więc aerodynamicznie te różnice są znikome. Natomiast oprócz wagi rowery te różnią się sztywnością. Ja znajdę te dane to wkleję. SL7 był przez te zmiany ciut sztywniejszy. SL8 miał rzekomo pobić go o 2W i być jeszcze sztywniejszy. 2W to jest nic, więc widać ja ciężko już coś nowego wymyśleć. Natomiast w jaki sposób zostały ułożone kolejne warstwy karbonu nie wiadomo. Od paru lat rowery te są projektowane przez niemiecką firmę Denk Engineering. Potem prototypy trafiają do tunelu aero i zawodników testowych Speca takich jak Evenepoel czy Alaphilippe. Po feebacku od nich są robione kolejne poprawki. W SL8 rama i widelec zostały wycieniowane do granic możliwości. Moim zdaniem poza granice bezpieczeństwa. Czy SL6 odstaje od SL7 lub SL8? Z punktu widzenia amatora bardzo wątpię. Ponieważ zawodowy peleton przeszedł masowo z szytek na tubeless co spowodowało wzrost wagi, zawodnicy chcieli mieć rowery ważące nie więcej niż 7 kg. I takie dostali. Oczywiście to odchudzenie wiąże się ze spadkiem ich wytrzymałości. Jeśli chodzi o karbon to stosowane są kodowe oznaczenia Speca: R12 - najcieńszy i najlżejszy, najbardziej wychudzony laminat używany przez Speca R11 - deczko gęstszy i ciut cięższy R10 - lekki i stosunkowo wytrzymały. Mam Speca Epica MTB z tego karbonu i jest stosunkowo pancerny. Ale mój SL6 już pancerny nie jest.
  4. Akurat ja będę bardziej za gravelem niż za szosą 🙂
  5. Grawel z szosowymi oponami nadal będzie grawelem z szosowymi oponami a nie szosą. Inne przełożenia, inna pozycja, sztywność, itp., itd.
  6. Własnie nie rozumiem sceptycznych opini nt. grawela i jednocześnie pozytywnych na temat szosy endurance. Przecież wystarczy założyć opony np 28 - 32 i mamy szosę? Czy to o to chodzi, że taki grawel ma obręcze za szerokie do szosowych opon? I jest cięższy? Czy chodzi o to, że są sporo droższe od szos i niewiele dają w zamian? [mention=11334]Pepe75[/mention] tak się stale rozglądam ;) Myslalem, że kupię taniego Tribana za 1k, ale one wszystkie są na starej Sorze. To jak ocenić przyjemność z jazdy. ;) Faktycznie lepiej kupić używkę Domane albo nawet Roubaix. Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka
  7. Ale Ty wiesz, że to gravel..? Bo szukałeś szosy… Tabelki geo nie znalazłem, ale za 700e ? To brać i jeździć 🙂
  8. Ja polecam Domane. Mam SL7 gen 3, Ultegra di2, koła Bontrager V3PRO 37 mm, Piasta dt35, oponki PZero 28 mm na zwykłym kapciu, kierownica karbon Bontrager XXX VR-C. Kupiłem używkę w mega stanie, wymieniłem tylko kierownicę ale to nie model Aero, bo nie widziałem sensu jeździć bez owijki i męczyć rąk. Pozycję na nim sobie dobierzesz jak chcesz bo jest z czego schodzić. Rower ma iso z przodu i z tyłu. Jak się jeździ? Na prawdę zajebiście, płaskie i w dół torpeda, w górę też jak masz parę w nogach 🙂 Co do wyboru roweru, kieruj się przede wszystkim wygodą, komfortem. Jeżeli będziesz jeździł w zawodach tylko, trzeba myśleć o innym rowerze l, który i tak przerobisz i wydasz kupe kasy. Nie ma ideałów, uwierz mi. Co do Domane, świetna pod kątem komfortu jak na nasze drogi, szybka, elektronika działa super. Osobiście polecam. Też myślę nad innym rowerem, lżejszym ale z pewnością Domane nie sprzedam. Czy waga ma znaczenie? Tak Jacek pisał, na płaskim żadne. Zadbaj o pozycję na rowerze, dobre ubrania, odpowiednią technikę pedałowania, doboru przełożeń i uwierz mi na lokalnej ustawce objedziesz szpsnerów na sprzęcie za 3 dychy i więcej.
  9. A co sądzicie o tym? Wzięte z pepperka... https://www.privatesportshop.es/catalog/product/view/id/4231920?st=Partnership&ad=timeone&campaign=bt-cpl%24loc-V%24&utm_source=partnership&utm_medium=cpl&utm_campaign=timeone-generic&ed=38743&toSubid=eyJkIjoxNzQwMTcyNDEwLCJwIjoiMzg1MyIsInBpIjoiMzg3NDMiLCJjYiI6IjFjMDA0bjFtYnJnNzkiLCJwciI6IjQxNjEifQ.ytkQNQ_FjaUh0VgvLxxFNAPfKs5Mpp9YWtr-q_4pYzw
  10. @jajacek Waga spora za nawet te 4500 euro. Ta podsiodłówka to też dziwna sprawa, mam wrażenie, że pęknie jak tylko podeprę rower i oprę się o niego. Czytałem sporo na temat tej Madony gen8 na forach USA. Części ludzi co mają Domane mówią, że komfort jazdy jest bardzo podobny. Czy jest szybsza? Myślę, że to zależy od kolarza i poziomu wytrenowania. Bo przy wadze Domane czy tej nowej Madony różnic wielkich nie uzyskam. Jacku wyjaśnij mi jeszcze proszę jedną kwestię. Ten Tarmac SL6 z 2019 roku, wiele się różni od późniejszych modeli z lat 2020, 21 itd. pod kątem geometrii i użytego materiału do wykonania ramy? Wiemy ile kosztuje sworks chociażby z roku 2024. Czy jak kupię ten z 2019 wiele będę odstawała? 🙂 Aha Tarmac jest na ultegrze di2.
  11. Kolega kupił dopiero co tego Treka na Shimano 105 Di2. Na stożkach 35 mm waga 8,40 bez pedałów. Namawiałem go żeby tego nie robił. Ale zaproponowali mu 4,5 tys Euro i się skusił. Trudno powiedzieć coś o komforcie bez przejechania się. Kolega na razie mówi że dupa go boli 🙂 Rozwiązanie podsiodłówki dla mnie nie do przyjęcia. Jakość laminatu karbonowego w modelach poniżej SLR, czyli produkowanych w Chinach też pozostawia do życzenia.
  12. Różnica między kołami alu Fulcrum Racing 5 a przeciętnym karbonowymi przy 30 km/h wynosi 3,5W. Więc koła są bardzo mocno przereklamowane. Ludzie kompletnie nie mają o nich pojęcia. A sprzedawcy rozkręcają marketing bo można na nich dobrze zarobić. Różnica między ramą aero a ramą okrągłorurkową wynosi ok. 7W Różnica między koszulką i spodenkami ze zwykłej lajcry a strojem aero potrafi wynosić 15W 🙂 A co trzeba było wymienić w rowerze młodego? Siodełko na Power bo takie lubi a było jakieś byle jakie Korbę zwykłą Ultegra na korbę jego Rotor z pomiarem mocy z krótszym ramieniem korby Kierownicę okrągłą aluminiową na Enve SES Aero. No i koła. Na jakieś wyższe stożki i z oponami wyścigowymi a nie wolnymi jak mucha w smole Vittoria Corsa Next.
  13. @jajacek dziękuję za odpowiedź, skarbnica wiedzy z Ciebie, fajnie że dzielisz się nią na forum. Z chęcią czytam Twoje wypowiedzi. Bardziej skłaniałbym się do Tarmaca, jest na elektronice, koła BMC CRD 321, ale dziś pojawiła się też opcja na kupno poniższego Treka Madone Sl6 gen 8 z foto i muszę pomyśleć. Do wyboru ze stożkami RSL62 lub V35. Trek cięższy ale wizualnie mi leży. Zastanawiam się który będzie bardziej komfortowy. Mam wrażenie że ta Madonka to będzie jeździć jak mój Domane 🙂 A wydać kasę nie sztuka. Treka na V35 miałbym w cenie niewiele większej niż ten Tarmac z 2019.
  14. Jak nie chcesz to nie musisz wymieniać. Ja zauważyłem poprawę hamowania na mt200 po wymianie tarcz.
  15. W tej cenie niżej chyba nie da się zejść. Dla amatora różnica może być mało odczuwalna. Jeśli chodzi o wyścigi szosowe, w jakich bym brał udział, to jazda w górę, jazda w dół, a więc waga ma znaczenie, a czy dużo, to trudno powiedzieć. Czasami przez pierwsze kilometry jest płasko, czasami od razu jedzie się pod górę (Bukowina) lub w dół (Arłamów). Czołówki nie dogonię, ale powalczyć w środku stawki można. A co ma znaczenie, to wszyscy mówią, że koła. Czy te, co są w M35 / M35i są lepsze niż bym kupił jakieś polskie? Jeśli już zapłaciłem za Orcę, to nie chcę się kompromitować, ale zapytam, czy jest opcja ściągnięcia wyższego modelu. Po prostu za długo temat trwał. A do Domane rozm. 54 (bo chyba tylko ten jest) i tak się przymierzę i dam znać.
  16. Muszę zrobić jakiś test. Ale pytanie skąd pożyczyć amor? 🙂
  17. Rury sterowe są te same. Ktoś albo ją przyciął albo nie. 8.2 kg. Czy to dużo? Dla wyczynowego zawodnika tak. Dla amatora to bez znaczenia. Chyba że zamierza walczyć o pudło na górskim wyścigu. Mój syn ma Orbea Orca M20i Team. Waży ponad 8 kg.
  18. Wszystko zależy jakie kto ma potrzeby. Tarmac SL6 posiadam ale w wersji obręczowej i w wersji Pro, czyli o oczko niższej. Rama jest z grubsza bardzo podobna w modelu obręczowym i tarczowym. S-Works SL6 to najwyższy model ramy i obiekt westchnień wielkiej rzeszy szosowców 🙂 Z najbardziej wycieniowanego karbonu. Rama waży 850 gramów. Rower na tej ramie będzie bardzo responsywny. Jest to rama do zastosowań wyścigowych. Sztywna i i bardzo lekka. Nie jest nadmiernie niewygodna. Natomiast jest mocno wycieniowana i może nie przeżyć większej gleby. Maksymalna szerokość opony to 30 mm z tego co pamiętam. Jeździłem na modelu S-Works SL6 skonfigurowanym tak że rower bez pedałów ważył 6,35 kg. Nie pamiętam dokładnej konfiguracji ale na pewno był na DuraAce Di2 i na stożkach 50 mm. Chyba Roval CLX 50 oponkowych. Tarmac S-Works był zawsze skonfigurowany na najwyższym Di2 lub najwyższym SRAM AXS. Nie wiem w jakiej wersji oferuje go znajomy. Koła 35 mm do jazdy po płaskim z mojego punktu widzenia są bez sensu. Ale ktoś może uważać inaczej. Waga po płaskim nie ma prawie żadnego znaczenia. Oprócz momentów kiedy przyspieszamy. Osobiście jeżdżę na Zippach 58 mm albo Rovalach 64 mm. Ale brutalna prawda jest taka że przy 30 km/h różnica między szybkimi kołami karbonowymi a zwykłymi aluminiowymi wynosi 4-5W. A do jazdy 30 km/h potrzeba 150-160W. Więc za wiele różnicy nie ma. Emonda SLR to jak się nie mylę najwyższy model ramy w Treku produkowany w USA. W przeciwieństwie do niższych produkowanych w Chinach. Przejechałem się na Emondzie z Ultegrą Di2 ale nie pamiętam z jakiego roku. z grubsza 2020. I był to stosunkowo wygodny rower. Jeśli chodzi o feedback to mam taki: Znajomy, kolarz zawodowy, jeżdżący w zespole sponsorowanym przez Treka mówił mi że jest to rower kompletnie nie nadający się do wyczynu bo jest miękki jak plastelina. Ale to jest kolarz mający ponad 190 wzrostu i swoje ważący. Co potwierdza to że jest to miękki i wygodny rower. Dla niektórych to wada, dla innych zaleta. Koledzy naprawiający karbon mówili że mieli w naprawie Emondę, gdzie użytkownik skontrował nogami w poprzek ramy opierając się o kolegę, żeby nie upaść i rama pękła. Więc niestety jest nadmiernie wycieniowana. Znajomy mechanik mi mówił, że do któregoś roku Emondy miały tak beznadziejnie zrobiony suport wciskany że łożyska można było wyjąc gołą ręką. I że z punktu widzenia wykonania nigdy by tego nie kupił. Więc jeśli jest to model z suportem wkręcanym to można rozważać. Ale jak z wciskanym to niechętnie. Aerodynamicznie Emonda jest dużo wolniejsza. Ostatnio robiłem sobie analizy przy pomocy DeepSeek. Wyszło mi że SL8 jest o 1W szybszy niż SL7 przy 45 km/h. A SL7 jest 2W szybszy od SL6. Więc na poziomie 30-35 km/h między SL8 a SL6 jest bardzo znikoma różnica. Ta Emonda będzie od Tarmaca jakieś 15-20W wolniejsza przy 45 km/h. Ile to będzie przy niższych prędkościach można poprosić żeby DeepSeek policzył jeśli ma to dla kogoś znaczenie.
  19. Przejechałem się dzisiaj Talonem 0 z 2024 i bardzo mi pasował. Pozycja jest ok. Zdecyduje się na niego, ale na nową wersję z 2025, która ma prawie taką samą geometrię. Jedynie kierownica do przycięcia, bo za szeroka 😉 Te tarcze faktycznie od razu do wymiany będą? Ważę 66kg.
  20. Wygodna pozycja na rowerze, lepiej zjeżdża w trudniejszym terenie i nie masz wrażenia, że zjeżdżając z górki padniesz na twarz, przelatując przez kierownicę:)
  21. Teraz zdecydowanie postawiłbym na Domane. Muszę się przymierzyć do rozmiaru 54. Giant Defy na zamówienie. Niepotrzebnie pospieszyłem się z Orcą M30, bo tylko ten model mieli na stanie. Sprawdzę, co da się z tym zrobić. Nie wykluczam przesiadki w ciągu sezonu lub po sezonie. Waga: Domane - producent podaje 8.26 kg dla rozmiaru 56. Czy to dużo? Nie wiem. Orca M30 - ponad 9 kg (w sieci błędnie piszą, że 7.6 kg) Orca M35i - ktoś pisze, że 8.3 kg z pedałami Giant Defy - 8.67kg wg producenta W tych rowerach pozycję można regulować podkładkami. Czy długość rury sterowej ma znaczenie i czy producenci w tym samym modelu mogą montować rury różnej długości? Widuję te same modele z kilkoma podkładkami i bez podkładek. Mocno wyścigowe rowery typu Van Rysel / Romet Jaguar odpadły, bo wyścigów będzie mało, choć w niższej cenie dostajemy dobre koła i osprzęt na elektronicznej ultegrze z pomiarem mocy. Sezon pokaże, czego tak naprawdę potrzebuję. Co widzimy na wyścigach - rowery topowych marek na Ultegrze i porządnych kołach - to sprzęt po zawodowcach lub mocne okazje. Temat przerabiany już w MTB. W Polsce mało kogo stać wywalić 50k na zabawki. Sponsorzy, jeśli są, to raczej też nie płacą. Zaciekawił mnie ten temat. Jaki to konkretnie model? M20i Team? Dlaczego niektóre komponenty wymagały wymiany? Kwestia preferencji / waga?
  22. Dzień dobry Panowie obecnie jeżdżę na Domane SL7 gen 3 di2 na kołach Aeolus ProV3 37 mm, Pirelli P Zero. Pomyślałem sobie aby kupić lżejszy rower. Budżet mam do 15 000. Nie jestem do końca przekonany czy warto zamieniać Domane ze względu na komfort. Jedynie myślę o wadze roweru czy coś mi to da? Także liczę na wiadro zimnej wody:) Wiek 41 lat, Moja waga 70 kg, 183 cm, szosa 2 lata, wcześniej MTB. Głównie jeżdżę po płaskimi, drogi asfaltowe różnej jakości, nie ścigam się jeszcze. Trenuje na siłowni, plan treningowy mam, jestem dobrze rozciągnięty. Od szosy oczekuje przede wszystkim komfortu na końcu aerodynamicznosci. Nie jeżdżę ze średnią 40 km. Znajomy ma obecnie dwa modele na sprzedaż Tarmac Sl6 2019 7.2 kg na kolach BMC CRD 321, oraz Emonde SLR 7 2019, 6.99 kg na di2, geo H2, Aeolus 37 mm. Tarmac za 12500 Emonda po 10 000. Kwoty na rower zgadzają mi się. Kwestia co wybrać? Co byście poradzili? A może odpuścić?
  23. Kąt podsiodłowy 74.5 stopnia - czyli bardziej stromy niż w Krossie (74), bardziej stromy niż w rowerach "turystycznych" 73-73.5st. Będziesz miał przesunięty ciężar ciała bardziej na ręce - bez testowania się nie dowiesz, piszę to jako sugestia na co zwrócić uwagę. Ogólnie ten nowy Giant jak dla mnie wygląda super, ale ja lubię niebieski + opony z brązowym bokiem 😉 hamulce i tarcze do wymiany
  24. Dzięki wielkie za odpowiedź. Dziś jeszcze uzyskałem informację do sklepu Gianta, że mają na zamówienie Talona 0 na rocznik 2025. https://www.giant-bicycles.com/cz/talon-0-2025 W cenie niższej niż Kross 6.0. I z tego co widzę ma już też sztywne osie? Co o nim myślicie?
  25. Z tych co podałeś ja bym brał Krossa: nowoczesna geometria + sztywne osie. Pewnie musisz się przejechać Krossem, żeby ocenić komfort. W razie czego możesz zmienić kierownicę na model z większym gięciem w tył i ewentualnie do góry - np SQlab https://www.sq-lab.com/en/products/comfort-handlebar-for-mountain-bike-3ox-16-57230-2324?variant=54914266268035 gięcie 16st daje komfort dla nadgarstków - mam i polecam do tego ergonomiczne gripy Ergona lub Sqlab i będzie wygodnie na stronie Krossa w tabelce geo Ska jest dłuższa o Mki - więc mają coś spyrtane... Kąt główki 70st w Meridach to bardziej jak w crossie/trekingu niż w mtb - po płaskim będzie ok, w górach nie bardzo.
  26. Myślę że masz tak fajny budżet że na pewno coś wybierzesz na poziomie:)Może jakaś Orbea?pozdro
  1. Pokaż więcej elementów aktywności
×
×
  • Dodaj nową pozycję...