Docieranie hamulców tarczowych w rowerze

Hamulce tarczowe stają się coraz popularniejsze w rowerach. A poszukiwanie roweru górskiego lub crossowego w cenie powyżej 2000 złotych, z hamulcami V-brake, może okazać się ciężkim wyzwaniem. Niestety, hamulce tarczowe kryją swoje tajemnice, a ich trochę bardziej skomplikowana budowa, niż hamulców szczękowych sprawia, że pojawia się sporo dodatkowych pytań. Jednym z nich jest kwestia docierania nowych hamulców. Czy po zakupie nowego roweru lub nowego zestawu hamulców (ewentualnie wymianie tarczy lub klocków) – należy jakoś specjalnie zadbać o nowy nabytek, czy jeździć i się nie przejmować? Co ciekawe – na internetowych forach można znaleźć sporo sprzecznych informacji. Niektórzy piszą, że niektóre hamulce potrafią się docierać kilka miesięcy. Inni dają rady typu „jedź od razu w góry i postaw kilka razy rower dęba”.

Docieranie tarczówek w rowerze
fot. hyper7pro

Oczywiście czas w jakim uzyskamy najlepszą siłę hamowania, zależy od jakości użytych klocków, tarcz, zacisków. To normalna sprawa, że optymalna siła hamowania, zostanie osiągnięta dopiero po jakimś czasie. Na dobry początek, jednak lepiej nie hamować „na maksa”, ale dać hamulcom trochę czasu na dotarcie się. Ostre hamowanie na początek, może skończyć się uszkodzeniem klocków, co może prowadzić do ich późniejszego piszczenia przy hamowaniu. Oczywiście przyczyn piszczenia hamulców tarczowych może być więcej, ale tą kwestią zajmę się przy następnej okazji.

Aby optymalnie dotrzeć klocki do tarcz, najlepiej rozpędzić się około dziesięć razy do prędkości 20 km/h i wyhamować do prędkości 5 km/h. Hamując oczywiście płynnie i niezbyt ostro. Następnie znów dziesięć razy rozpędź się do prędkości około 25-30 km/h i z wyczuciem wyhamuj do prędkości 5 km/h. Ten sposób jest zalecany przez Lennarda Zinna i daje dużą szansę na dobre dotarcie hamulców.

Docieranie hamulców Shimano

Podczas docierania hamulców, warto również pamiętać, że nie działają one jeszcze z pełną mocą. Dlatego dobrze jest nie wjeżdżać od razu na najbardziej stromą górę w okolicy. Z czasem siła hamowania poprawi się, a dobrze dotarte hamulce odwdzięczą Ci się dobrą pracą.

 

Zapraszam do lektury pozostałych wpisów z serii o hamulcach rowerowych:

1. Rodzaje hamulców rowerowych

2. Hamulce tarczowe, klocki, tarcze – rodzaje i standardy

3. Wymiana klocków i regulacja hamulców V-Brake

4. Wymiana pancerzy i linek w hamulcach

5. Jak wymienić hamulce V-Brake

6. Docieranie hamulców tarczowych

7. Jak wyregulować hamulce tarczowe

8. Hamulce tarczowe czy V-Brake



Aby napisać komentarz pod wpisem, nie musisz się rejestrować! Wystarczy, że podasz swoją nazwę i e-mail oraz zaznaczysz ptaszkiem "Wolę pisać jako gość". Trzeba odhaczyć jeszcze dwa okienka od góry, gdzie zgadzacie się na przetwarzanie Waszych danych. Zapraszam do komentowania - odpisuję na wszystkie pytania, nawet w starych wpisach.