Suntour to japoński producent części rowerowych z bardzo bogatą historią, mającą swój początek w 1912 roku. Ostatecznie od 1988, po przejęciu przez firmę Sakae Ringyo, marka działa pod nazwą SR Suntour. W Polsce najbardziej znana jest ze swoich przednich amortyzatorów, które znajdziemy w większości rowerów od 1000 do 3000 złotych, a nie są one rzadkim widokiem także i w droższych modelach. Poza tym firma oferuje tylne amortyzatory, amortyzowane wsporniki siodełka, korby oraz silniki (i inne elementy) do rowerów elektrycznych.
W tym wpisie zrobię przegląd modeli przednich amortyzatorów Suntour, a jest ich naprawdę sporo. Niejednokrotnie ciężko połapać się w tym, czym różnią się poszczególne modele widelców, zwłaszcza, że nawet w obrębie jednego modelu może pojawić się sporo jego odmian (np. popularny model XCR do jazdy górskiej posiada 60 różnych wersji!). A różnić się mogą między innymi średnicą górnych goleni (im większa, tym sztywniejszy amortyzator i przeznaczony do cięższych zastosowań), obecnością tłumika i jego rodzajem, typem sprężyny (powietrzna lub stalowa), materiałami z jakich zostały wykonane poszczególne elementy (rura sterowa, korona, górne i dolne golenie), typem mocowania piasty oraz zacisku hamulca i oczywiście wagą.
Warto pamiętać o jeszcze jednej sprawie – moje zestawienie bazuje na oficjalnie dostępnym katalogu Suntour na rok 2020. Natomiast wypuszczane są jeszcze wersje na zamówienie, tylko do montażu w nowych rowerach (nie do sprzedaży ogólnej), w sklepach dostępne są też modele z poprzednich lat, tak więc oferta jest bardzo bogata. Niemniej myślę, że ten tekst się Wam przyda, gdy będziecie zastanawiać się chociażby czym różnią się Suntour XCT od XCM, czy NEX od NVX, i czy warto dołożyć do droższego modelu :)
Na końcu znajdziecie także listę dodatkowych oznaczeń, informujących w jakie dodatkowe funkcje jest wyposażony widelec – np. blokadę czy rodzaj tłumika. Jeżeli szukacie informacji, których nie uwzględniłem w tym zestawieniu (np. jak szeroka opona lub jak duża tarcza hamulcowa zmieści się do wybranego amortyzatora) zachęcam do przejrzenia katalogu Suntour 2020.
Hierarchia amortyzatorów na listach jest ułożona od najsłabszych do najmocniejszych modeli.
Na blogu znajdziecie także analogiczne zestawienie amortyzatorów RockShox.
Amortyzatory Suntour do rekreacyjnej jazdy MTB
Tanie, proste i niezwykle popularne widelce, spotykane w większości rowerów górskich (czasem także crossowych) do 2-3 tysięcy złotych. Najczęściej posiadają wąskie golenie, jedynie XCM Boost występuje w wersji 34 mm (montowany np. w tańszych rowerach elektrycznych). Golenie 32 mm (standard w cross-country) również są rzadko spotykane. Dominują 30 i 28 mm, a nawet bardzo wiotkie 25,4 mm w modelu M3010 i niektórych wersjach juniorskich. Każdy z poniższych amortyzatorów (w wersji do kół 26 cali i większych) waży więcej niż 2 kg, a niektóre potrafią ważyć niemal 3,5 kg(!) – ta druga wartość jest do zaakceptowania jedynie w rowerach elektrycznych.
We wszystkich amortyzatorach z tej kategorii medium ściskanym jest stalowa sprężyna (Coil) z możliwością regulacji wstępnego naprężenia Preload (poza niektórymi M3010). Do tego w każdym z nich korona oraz golenie dolne wykonane są z podstawowego stopu aluminium AC4C, natomiast górne golenie ze stali konstrukcyjnej STKM. Do niektórych można założyć hamulce szczękowe V-Brake, ale większość dostosowana jest tylko do montażu hamulców tarczowych.
Suntour M3010
Amortyzator z pogranicza trekkingu i bardzo niewymagającego MTB, z cienkimi górnymi goleniami. Wszystkie modele dostosowane jedynie do hamulców szczękowych V-Brake. Występują wersje z opcją regulacji naprężenia wstępnego sprężyny (Preload adjuster) i bez. Brak tu jakiegokolwiek tłumienia, co sprawia, że rower z takim amortyzatorem nadaje się tylko do spokojnej jazdy. Rura sterowa dostępna jedynie w standardzie 1 1/8″.
Koła: 20/24/26/28 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa
Skok: 40/50/63 mm
Grubość goleni: 25,4 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ stal STKM
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: Stal STKM, chromowane
Golenie dolne: Aluminium
Waga: 2,25 kg
Cena: od 120 zł (sprawdź aktualną cenę)
Suntour XCE
Kolejny podstawowy model do rekreacyjnych rowerów górskich. Cienkie golenie 28 mm, dostępne modele do różnych rozmiarów kół w rowerach MTB, skok 80 lub 100 mm (ten drugi to obecnie standard w rowerach do szeroko pojętego cross country), prosta rura sterowa 1 1/8″. Występuje w wersjach pod hamulce V-Brake (z mocowaniem błotnika) oraz do hamulców tarczowych (Post Mount 160 mm lub z adapterem 180 mm). Tu również nie ma tłumika, co sprowadza ten amortyzator do roli rekreacyjnego modelu.
Koła: 26/27,5/29 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa
Skok: 80/100 mm
Grubość goleni: 28 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ stal STKM
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: Stal STKM, chromowane
Golenie dolne: Aluminium
Waga: 2,6 kg
Cena: od 200 zł
Suntour XCT
Mamy tu dwie rodziny amortyzatorów – XCT dla „dorosłych” rowerów i XCT JR dla dziecięcych. Tu również nie ma tłumienia, pojawia się jedynie hydrauliczna blokada skoku w wersjach z dopiskiem HLO. Wszystkie dorosłe modele dostosowane są do hamulców tarczowych (160 mm lub z adapterem 180 mm), a golenie mają średnicę 30 mm.
Koła: 20/24/27,5/29 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa
Skok: 40-80 mm (junior), 80-100 mm (dorosłe modele)
Grubość goleni: 25,4-28 mm (junior), 30 mm (dorosłe modele)
Rura sterowa: 1 1/8″ stal STKM
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: Stal STKM, chromowane
Golenie dolne: Aluminium
Waga: 1,9-2,3 kg (junior), dla dorosłych nie podano, ale między 2,5 a 2,7 kilograma
Cena: od 150 zł (sprawdź aktualne ceny)
Suntour XCM
W katalogu naliczyłem 48 wersji tego widelca! :) To bardzo popularny amortyzator do którego Suntour zaczął wprowadzać technologie znane z wyższych modeli, choć nadal we wszystkich za amortyzację odpowiada tylko stalowa sprężyna (poza XCM JR Air). Poza juniorskim modelem o skoku 80 mm dla kół 20″, dostępny jest XCM-PLUS 24″ dla fatbike’ów, trochę modeli z kołami 26″ i mocowaniem do hamulców V-Brake (razem z Post Mount do tarczówek), a także cała gama widelców do większych kół. W gąszczu modeli można się pogubić, ale najważniejsze aby znaleźć model pasujący do naszego roweru i typu jazdy.
Poniżej zebrałem dostępne opcje, jakie znajdziemy w modelach XCM – widelce przeznaczone do trochę cięższych zastosowań (np. w rowerach elektrycznych) mają grubsze golenie (do 34 mm), dostępna jest sztywna oś czy rozszerzająca się główka ramy (tapered). Co trochę dziwne, dostępne są też modele, które wyposażono w wiele „nowych” standardów, a zapomniano o tłumieniu olejowym, a przynajmniej tak wynika ze specyfikacji podawanej przez producenta. Tłumienia olejowego nie posiadają modele 2020 z dopiskiem HLO oraz bez żadnego dodatkowego oznaczenia. W pozostałych przypadkach mamy tłumienie ustawione na stałe (NLO, LO, RL) lub z regulacją (LOR).
Koła: 20/24/26/27,5/29 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm, sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa (w modelu juniorskim – powietrzna)
Skok: 80/100/120/130 mm
Grubość goleni: 28 mm (junior), 30/32/34 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (w obu przypadkach stal STKM)
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: Stal STKM, chromowane
Golenie dolne: Aluminium
Waga: 1,8 kg (junior), pozostałe 2,6-3,4 kg w zależności od wersji
Cena: od 150 zł (sprawdź aktualne ceny)
Amortyzatory Suntour do MTB cross country/maraton
Przechodzimy półkę wyżej, na porządniejsze amortyzatory dedykowane trochę poważniejszej jeździe MTB. Będzie lżej, sztywniej i drożej. Co prawda model XCR, zwłaszcza ten ze stalową sprężyną, ciężko nazwać „wysoką półką” (można go kupić już za 300 złotych), natomiast reszta to w większości przypadków przystępne cenowo modele (poza topowym Axonem Werx) do trochę ambitniejszej jazdy. Nadal znajdziemy tu wersje dla kół 26″, natomiast można zapomnieć o widelcach z pivotami do hamulców V-Brake – w rowerach do prawdziwego MTB te hamulce już dawno odeszły do lamusa.
Poza dwoma modelami XCR do kół 24″, reszta posiada golenie o średnicy 32 i 34 mm, co zapewnia dobrą sztywność. W tej kategorii ze stalową sprężyną spotkamy się jedynie w tańszych modelach XCR, pozostałe wyposażone są w sprężynę powietrzną.
Suntour XCR
Kolejny bogato reprezentowany model w stajni SR Sunotur – w katalogu znajduje się 60 wersji tego amortyzatora. To nadal przystępny cenowo widelec, kosztujący od 300 do ok. 700 złotych (gdzie już warto zastanowić się czy nie wybrać wyższego modelu Raidon lub Epixon). Krążą o nim różne opinie – jedni wychwalają, inni traktują jako tylko odrobinę lepszy od XCT czy XCM.
Porównując go do modelu XCM pojawiają się tu wersje ze sprężyną powietrzną, do tego rura sterowa w standardzie tapered jest aluminiowa (a nie stalowa), górne golenie (nadal stalowe) są niklowane, a nie chromowane (choć szczerze mówiąc nie wiem czy robi to większą różnicę), natomiast dolne golenie wykonano ze stopu magnezowego, co obniża masę widelca. Dużym plusem jest obecność tłumienia olejowego w każdej, nawet najtańszej wersji – w wersji z tłumieniem ustawionym na stałe (LO, RL) oraz z regulacją tłumienia (LOR, RLR).
Koła: 24/26/27,5/29 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm, sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa (Coil) lub powietrzna (Air)
Skok: 63/80 mm (koła 24″), 80/100/120/130/140 mm (pozostałe modele)
Grubość goleni: 28 mm (koła 24″), 32/34 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ (stal STKM) lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminium)
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: Stal STKM, niklowane
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: 1,8 kg (Air, koła 24″), pozostałe 2,3-2,5 kg w zależności od wersji
Cena: od 300 zł (sprawdź aktualną cenę)
Suntour Raidon
Co ciekawe, jest to model oczko wyższy od XCR-a, ale czasami da się go kupić taniej od niego :) Gdzieniegdzie można jeszcze dostać ten widelec ze stalową sprężyną jako elementem amortyzującym, niemniej od pewnego czasu Raidon jest oferowany tylko ze sprężyną powietrzną.
W stosunku do XCR-a otrzymujemy tu przede wszystkim niższą masę, rura sterowa nawet jeżeli jest stalowa, to jest wyższego gatunku, a górne golenie wykonano z anodowanego aluminium. W Raidonie, tak jak i w XCR-ze, wszystkie modele są wyposażone w olejowy tłumik, natomiast tutaj dostępne są już tylko modele z regulacją tłumienia (LOR i RLR – ten drugi z manetką do blokowania na kierownicy).
Koła: 26/27,5/29 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm, sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna
Skok: 80/100/120/130/140 mm
Grubość goleni: 32/34 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ (stal Cro-Mo) lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminium)
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: anodowane aluminium A6000 (czarne lub złote)
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: ok. 2 kg
Cena: od 500 zł (sprawdź aktualne ceny)
Suntour Epixon
Trochę „dziwny” model amortyzatora – z jednej strony trochę lżejszy niż Raidon, posiada też aluminiową rurą sterową w każdej wersji oraz koronę z kutego aluminium. Z drugiej strony brakuje tu wersji z goleniami 34 mm i modeli ze sztywną osią. Tłumiki są te same co w Raidonie, czyli z regulacją tłumienia i jeden z nich z manetką na kierownicy do blokowania skoku. Przejrzałem ceny w sklepach i wychodzi na to, że do Epixona trzeba dołożyć ponad 200 zł w porównaniu z Raidonem (także w wersji pod szybkozamykacz). Za tę kwotę dostajemy niecałe 200 gramów lżejszy widelec i kutą koronę, co w teorii powinno dać większą wytrzymałość i sztywność amortyzatora.
Koła: 26/27,5/29 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna
Skok: 100/120 mm
Grubość goleni: 32 mm
Rura sterowa: aluminiowa 1 1/8″ lub tapered 1,5″ do 1 1/8″
Korona: Kute aluminium A6000
Golenie górne: anodowane aluminium A6000 (czarne)
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: ok. 1,8 kg
Cena: od 780 zł (sprawdź aktualne ceny)
Suntour Axon
W Polsce nie jest to zbyt popularny model (patrząc po ofertach sklepów internetowych), zapewne związane jest to z tym, że cenowo (ok. 1200-1500 zł) rywalizuje z tak znanymi modelami konkurencji jak Rock Shox Recon czy Reba. Widelec ten często pojawiał się w rowerach górskich marki Giant.
Oferuje niższą masę niż Raidon i Epixon dzięki rurze sterowej zawsze wykonanej z aluminium, kutej koronie (również w wersji z pustymi przestrzeniami zmniejszającymi wagę) oraz lepszym stopom aluminium. Do tego niektóre modele wyposażone są w tytanową oś 15QLC2Ti, co daje dodatkowe 50 gramów oszczędności na wadze.
W zależności od wersji, dostajemy jedynie regulację tłumienia z blokadą (LOR, RLR) albo dochodzi do tego pokrętło do regulacji kompresji (LORC, RLRC). Gdyby tego było mało, te dwa ostatnie tłumiki występują także w odmianie z dopiskiem PCS (Piston Compensation System) – jest to konstrukcja opracowana przez Suntoura, polegająca na odseparowaniu powietrza od oleju w tłumiku, co ma poprawiać jakość jego pracy.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm (w niektórych modelach tytanowa oś koła)
Rodzaj sprężyny: powietrzna
Skok: 80/100/110/120/130/140 mm
Grubość goleni: 32/34 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (w obu przypadkach aluminium)
Korona: Kute aluminium A6000 (w niektórych wersjach z pustymi przestrzeniami Hollow obniżającymi masę)
Golenie górne: anodowane aluminium A7000 (czarne lub złote)
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: ok. 1,6-1,9 kg
Cena: od 1200 zł
Suntour Axon WERX
Dostępne są również topowo wyposażone modele Axon WERX. Wszystkie wyposażono w tłumik RLRC-PCS, dający możliwość regulacji wolnej kompresji, wolnego tłumienia oraz zdalnego zablokowania skoku. Dodatkowo damper ma konstrukcję PCS, o której pisałem w poprzednim akapicie.
Dla obniżenia masy część modeli posiada rurę sterową, korbę i dolne golenie wykonane z włókna węglowego.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm (w każdym modelu tytanowa oś koła)
Rodzaj sprężyny: powietrzna
Skok: 80/100/110/120 mm
Grubość goleni: 32/34 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ (aluminiowa) lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowa lub karbonowa)
Korona: Kute aluminium Hollow A7000 lub karbon Hollow
Golenie górne: anodowane aluminium A7000 (czarne lub złote)
Golenie dolne: Stop magnezowy lub włókno węglowe
Waga: ok. 1,5-1,6 kg
Cena: od 2100 zł
Amortyzatory Suntour do jazdy trail/enduro
W swojej ofercie Suntour posiada trzy modele dedykowane do jazdy trail (ścieżkowej) i enduro: Zeron, Aion i Auron. Gdzieś w rozkroku pomiędzy enduro a freeride’m stoi jeszcze Durolux, który opiszę w kolejnym dziale. Zaczyna się tu pojawiać większy skok widelca, minimalna grubość goleni to 34 mm, mamy tylko sztywne osie i rozszerzające się rury sterowe w standardzie tapered – to wszystko zwiększa sztywność amortyzatora, co jest niezbędne przy dynamiczniejszej jeździe po górskich szlakach i w bikeparkach.
Suntour Zeron
To podstawowy model amortyzatora z trochę większym skokiem. Uwaga! Oprócz wersji ze sprężyną powietrzną (której na razie nie widzę w sklepach internetowych), dostępne są także modele ze sprężyną stalową – co może być problematyczne przy dostosowywaniu jego twardości do naszej wagi (w polskich sklepach nie widzę sprężyn do tego modelu – trzeba by zamówić zagranicą).
Poza tym to nieźle wyposażony amortyzator ze sztywną osią Boost 15/110 mm. Zarówno w wersji powietrznej, jak i ze stalową sprężyną mamy tu tłumik olejowy w trzech wersjach: LOR (hydrauliczna blokada skoku i regulacja tłumienia), RLR (dochodzi manetka na kierownicy do blokowania) oraz RC (dochodzi pokrętło do regulacji tłumienia kompresji zamiast blokady skoku).
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa lub powietrzna
Skok: 130/140/150 mm
Grubość goleni: 35 mm
Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowa)
Korona: Kute aluminium A6000
Golenie górne: anodowane aluminium A6000 (czarne)
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: 2,3-2,5 kg
Cena: od 1000 zł
Suntour Aion
Mamy tu dwie serie amortyzatorów – zwykłą i Evo. Główne różnice to szersze golenie, oś koła Boost i tłumiki PCS w wersji Evo. Do wersji Evo zmieszczą się też szersze opony. W tym przypadku mamy już tylko sprężyny powietrzne, natomiast tłumiki są te same co w modelu Zeron, z tym, że tak jak pisałem, wersja Evo posiada tłumienie PCS, o którym pisałem przy modelu Axon.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna
Skok: 130/140/150/160 mm
Grubość goleni: 34/35 mm
Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowa)
Korona: Kute aluminium A6000
Golenie górne: anodowane aluminium A6000 (czarne)
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: 1,95-2,15 kg
Cena: od 1200 zł
Suntour Auron
Bardziej zaawansowany model w porównaniu z Aionem. Dostajemy tu tytanową oś koła, pustą w środku koronę (w przypadku wersji z goleniami 34 mm) oraz górne golenie z wyższej klasy aluminium. Dodatkowo wszystkie tłumiki są w wersji PCS, a najbardziej zaawansowany RC2-PCS wyposażono w regulację szybkiej i wolnej kompresji oraz regulację wolnego tłumienia.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm, sztywna oś Boost 15/110 mm (w obu przypadkach tytanowa ośka)
Rodzaj sprężyny: powietrzna
Skok: 130/140/150/160 mm
Grubość goleni: 34/35 mm
Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowa)
Korona: Kute aluminium A6000 puste w środku Hollow (golenie 34 mm) lub kute aluminium A6000 (golenie 35 mm)
Golenie górne: anodowane aluminium A7000 (czarne)
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: 1,9-2,15 kg
Cena: od 1450 zł (sprawdź aktualną cenę)
Amortyzatory Suntour freeride/downhill
Suntour Durolux
Przenosimy się w strefę jeszcze większego skoku (do 180 mm), choć Durolux jest dostępny także ze skokiem 150/160 mm, czyli wartościami obecnymi w rowerach all-mountain i enduro. Niektóre wersje wyposażone są w grubą, sztywną oś o średnicy 20 mm – typowo do zjazdowych zastosowań. Golenie mają solidne 36 mm, a waga w przypadku tego modelu nie stanowi już najwyższego priorytetu, choć część wersji dostępna jest z tytanowymi sztywnymi osiami 15/110 mm.
Większość modeli wyposażono w tłumik z PCS, dodatkowo pojawia się tu topowy tłumik R2C2-PCS z regulacją szybkiej i wolnej kompresji oraz szybkiego i wolnego tłumienia.
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 15/110 mm (w niektórych przypadkach tytanowa ośka), sztywna oś Boost 20/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna
Skok: 150/160/170/180 mm
Grubość goleni: 36 mm
Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowa)
Korona: Kute aluminium A6000 puste w środku Hollow lub aluminium A6000
Golenie górne: anodowane aluminium A7000 (czarne)
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: 2,1-2,25 kg
Cena: od 2000 zł
Suntour Rux
Rux to dwupółkowy model typowo do downhillu z potężnymi goleniami o średnicy 38 mm i skokiem 200 mm. Na pokładzie znajdziemy topowe tłumiki RC2-PCS i R2C2-PCS pozwalające precyzyjnie ustawić amortyzator pod siebie (w RC2 brakuje tylko ustawiania szybkiego tłumienia). Wszystkie wersje wyposażono w grubą oś 20 mm o długości 110 mm. Co ciekawe, ale wcale nierzadkie w downhillu, mamy tu wersje dla kół 26 cali oraz modele z prostą rurą sterową.
Koła: 26/27,5 cala
Mocowanie koła: sztywna oś Boost 20/110 mm
Rodzaj sprężyny: powietrzna
Skok: 200 mm
Grubość goleni: 38 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminiowe)
Korona: Kute aluminium A6000 puste w środku Hollow lub kute aluminium A7000
Golenie górne: anodowane aluminium A7000 (czarne)
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: ok. 2,9 kg
Cena: od 3700 zł
Amortyzatory Suntour do rowerów crossowych i trekkingowych
Suntour w swojej ofercie posiada kilka modeli dedykowanych rowerom crossowym i trekkingowym. W katalogu naliczyłem aż 60 różnych wersji. Oprócz prostych i ciężkich amortyzatorów ze stalową sprężyną, znajdziemy tu też bardziej zaawansowane modele z powietrzną sprężyną, sztywną osią i wagą 1,6-1,7 kilograma. Oczywiście nadal są to amortyzatory do jazdy w lżejszych warunkach, patrząc zwłaszcza po skoku, który wynosi maksymalnie 75 mm.
Suntour NEX
Proste i niedrogie amortyzatory o dość wysokiej wadze. Niemniej pojawiła się tu seria E25 dedykowana rowerom elektrycznym, z pogrubionymi do 30 mm goleniami, opcjonalną sztywną osią koła. Część modeli ma pivoty do montażu hamulców szczękowych V-Brake, część mocowanie Post Mount do zacisku hamulca tarczowego, istnieją również wersje posiadające oba typy mocowania.
We wszystkich modelach medium amortyzującym jest stalowa sprężyna z regulacją naprężenia. W prostszych modelach nie mamy ani tłumienia powrotu, ani blokady. W wersji HLO dostępna jest blokada skoku włączana manetką na koronie widelca, NLO – tu dochodzi nieregulowany tłumik, RL – oprócz nieregulowanego tłumika, dostajemy także manetkę do zdalnego blokowania widelca z kierownicy.
Koła: 26/28 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm, sztywna oś 15/100 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa
Skok: 50/63 mm
Grubość goleni: 28/30 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (stal STKM)
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: Stal STKM, chromowane
Golenie dolne: Aluminium
Waga: 2,3-2,7 kg
Cena: od 140 zł (sprawdź aktualne ceny)
Suntour NCX
NCX to lżejszy i lepiej wykonany NEX. Mamy tu taki sam skok 50 lub 63 mm, opcjonalną sztywną oś, golenie o grubości 30 mm, pojawia się także rozszerzająca się rura sterowa wykonana z aluminium. Dodatkowo dolne golenie są ze stopu magnezowego (co obniża wagę), w niektórych modelach górne golenie wykonano z anodowanego na złoto aluminium. Poza tym wybrane modele wyposażone są w sprężynę powietrzną (Air).
W tej serii znalazł się jeden model (TR-HSI) z mocowaniem pod hydrauliczne hamulce szczękowe Magura HS. Jeżeli chodzi o obecność tłumika, wszystkie modele poza TR-HSI go posiadają (w nieregulowanej wersji LO/RL).
Pozostaje jeszcze jedna kwestia – czym różnią się amortyzatory NCX-D od NCX-E? D są cięższe przez stalowe golenie górne, E posiadają aluminiowe golenie anodowane na złoty kolor – co obniża ich wagę o ok. 300 gramów.
Koła: 28 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm lub sztywna oś 15/100 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa lub powietrzna
Skok: 50/63 mm
Grubość goleni: 30 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ (stal STKM) lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminium)
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: Stal STKM (chromowana lub niklowana) lub anodowane aluminium A6000 (złote)
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: 1,6-2,1 kg, 2,6 kg (wersja TR-HSI)
Cena: od 200 zł (sprawdź aktualne ceny)
Suntour NVX
NVX to seria amortyzatorów, gdzie oprócz skoku 63 mm dostaniemy także 75 mm. Dedykowany jest prostszym rowerom, choć znajdziemy tu także wersję RL z nieregulowanym tłumikiem i manetką na kierownicy. Dostępne są także wersje bez żadnej blokady lub z blokadą HLO bez tłumienia powrotu. Amortyzatory z tej serii również są relatywnie ciężkie – każdy z nich waży 2,5 kilograma.
Koła: 28 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa
Skok: 63/75 mm
Grubość goleni: 28 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ (stal STKM)
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: Stal STKM, chromowane
Golenie dolne: Aluminium
Waga: 2,5 kg
Cena: od 250 zł
Suntour NRX
NRX to lepsza wersja amortyzatora NVX. W porównaniu z nim mamy tu grubsze golenie oraz lepsze i lżejsze materiały. Wszystkie są wyposażone w tłumienie odbicia albo w prostej, nieregulowanej wersji LO/RL albo w wersji z regulacją tłumienia LOR/RLR. To sprawia, że w serii NRX znajdziemy najlepiej wyposażone modele ze wszystkich crossowo-trekkingowych amortyzatorów Suntour.
Tak jak w przypadku NCX-a, tu także mamy kilka wersji: NRX-D, NRX-E oraz NRX-S. Czym się różnią? W D znajdziecie więcej tańszego aluminium i stali, a amortyzatory są cięższe (ok. 2,1 kg). E mają koronę z kutego aluminium i anodowane golenie górne z aluminium A6000 (pojawiają się tu też tłumiki z pokrętłem do regulacji), a waga spada do 1,8-1,9 kilograma. S to topowa wersja z goleniami górnymi z aluminium A7000 i wadze 1,7-1,8 kg.
Koła: 28 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm lub sztywna oś 15/100 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa lub powietrzna
Skok: 63/75 mm
Grubość goleni: 30/32 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ (stal STKM lub aluminium) lub tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminium)
Korona: Aluminium AC4C lub kute aluminium A6000
Golenie górne: Stal STKM (chromowana) lub anodowane aluminium A6000/A7000
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: 1,7-2,1 kg
Cena: od 360 zł (sprawdź aktualne ceny)
Amortyzatory Suntour do rowerów miejskich
CR to seria prostych, relatywnie ciężkich amortyzatorów o małym skoku, dedykowanych do rowerów miejskich. Wszystkie są wyposażone w stalową sprężynę (w większości przypadków z regulacją jej naprężenia) i mocowanie do hamulców szczękowych V-Brake (V) lub hamulców rolkowych (R).
Większość modeli nie posiada żadnego tłumika, co przy jeździe miejskiej nie jest aż tak ważne. Niemniej wersje z dopiskiem LO są wyposażone w prosty tłumik z ustawionym na stałe poziomem tłumienia oraz dźwignią blokady skoku. Nie pomylcie jej z wersją HLO, która ma blokadę, ale tłumika już nie.
Suntour CR7/CR8
Seria amortyzatorów o skoku 40 i 50 mm. Golenie mają średnicę odpowiednio 25 i 28 mm, przy czym od razu warto zwrócić uwagę na to, że dla osób o trochę większej wadze golenie 25 mm mogą być zbyt wiotkie. Reszta to bardzo prosta budowa z podstawowej stali i aluminium.
Koła: 26/28 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa
Skok: 40/50 mm
Grubość goleni: CR7 – 25 mm, CR8 – 28 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ stal STKM
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: stal STKM, chromowane
Golenie dolne: Aluminium
Waga: 2,1-2,5 kg
Cena: od 150 zł (sprawdź aktualną cenę)
Suntour CR85/CR9
Te dwie serie również połączyłem ze sobą, choć trochę się od siebie różnią. Są to modele opisane jako E-Bike Ready, czyli znajdziemy je m.in. w rowerach elektrycznych (choć nadają się także do tych z tradycyjnym napędem). Dostajemy tu grubsze golenie 28 mm w CR9 i aż 30 mm w CR85. Do tego wyższy model CR9 posiada golenie dolne ze stopu magnezowego, co obniża wagę amortyzatora do ok. 2 kilogramów. Pojawiają się tu modele z dopiskiem LO, czyli na pokładzie znajdziemy prosty tłumik (ale bez regulacji), co podniesie jakość działania amortyzacji podczas jazdy po wybojach. Jeden z modeli (oznaczony CR9-V-LW P) oprócz stalowej sprężyny, posiada także elastomer, który w założeniu ma działać trochę jak tłumik. Z doświadczenia wiem, że jednak lepiej mieć w widelcu tłumik niż jego namiastkę.
Koła: 26/28 cali
Mocowanie koła: szybkozamykacz 9 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa
Skok: 40/45/50/63 mm
Grubość goleni: CR85 – 30 mm, CR9 – 28 mm
Rura sterowa: 1 1/8″ stal STKM
Korona: Aluminium AC4C
Golenie górne: stal STKM, chromowane
Golenie dolne: CR85- Aluminium, CR9 – Stop magnezowy
Waga: 2,0-2,7 kg
Cena: od 500 zł
Amortyzatory Suntour do rowerów elektrycznych
Coraz większa popularność rowerów elektrycznych nie umknęła uwadze producentów amortyzatorów. Suntour w swojej ofercie przygotował rodzinę MOBIE, dedykowaną właśnie tym rowerom. Jest to trochę zabieg marketingowy, tym bardziej, że spora część innych amortyzatorów jest oznaczana jako E-Bike Ready. Ale widać warto było wypuścić osobną serię. Amortyzatory MOBIE nie są dostępne (przynajmniej na razie) w szerokiej sprzedaży w internecie, głównie znajdziemy je w gotowych rowerach.
Wszystkie widelce z tej serii charakteryzuje obecność sztywnej osi 15/100 mm, rozszerzającej się rury sterowej tapered oraz solidne golenie o średnicy 32/34 mm. Skok kończy się na 100 milimetrach, jeżeli będziecie szukali większego, warto skierować się ku amortyzatorom z działu Trail/Enduro. Większość widelców (poza trzema modelami) wyposażono w olejowe tłumienie powrotu (regulowane bądź też nie). I bardzo dobrze, większa masa roweru elektrycznego wymaga sprawnie działającej amortyzacji. Wysoka waga elektryka wpływa również na to, że wszystkie MOBIE posiadają możliwość zamontowania zacisku hamulca tarczowego, natomiast nie przewidziano możliwości przykręcenia hamulca V-Brake.
Suntour MOBIE A32
Wersja A32 cechuje się prostszą budową w porównaniu z Mobie 25/45. Znajdziemy tu jeden dodatkowo wzmocniony model, dedykowany do rowerów towarowych (cargo) z przednim kołem o średnicy 20″. Wszystkie amortyzatory z tej rodziny posiadają stalowe sprężyny, część z nich nie wyposażono w tłumik, reszta posiada prosty tłumik bez regulacji.
Koła: 20/27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa
Skok: 63/70/75 mm
Grubość goleni: 32 mm
Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (stal STKM), dodatkowo w wersji dla kół 20″ – 1 1/8″
Korona: Kute aluminium AC4C
Golenie górne: stal STKM, chromowane
Golenie dolne: Aluminium
Waga: 2,1 kg (wzmocniona wersja 20″ – 2,7 kg)
Cena: brak w osobnej sprzedaży
Suntour MOBIE 25/MOBIE 45
MOBIE 25 i 45 różnią się od siebie głównie grubością goleni oraz dostępnymi wariantami skoku. Pozostałe parametry są te same. Są trochę lepiej wykonane niż MOBIE A32, znajdziemy tu więcej aluminium i dolne golenie ze stopu magnezowego. Wszystkie amortyzatory posiadają tłumienie powrotu z regulacją (LOR i RLR – to drugie z manetką do blokowania na kierownicy). Część z modeli wyposażono w sprężynę powietrzną (Air).
Koła: 27,5/29 cali
Mocowanie koła: sztywna oś 15/100 mm
Rodzaj sprężyny: stalowa lub powietrzna
Skok: 60/63/75/80/100 mm
Grubość goleni: 32 mm (MOBIE 25) i 34 mm (MOBIE 45)
Rura sterowa: tapered 1,5″ do 1 1/8″ (aluminium)
Korona: Kute aluminium A6000
Golenie górne: Anodowane aluminium A6000 (czarne)
Golenie dolne: Stop magnezowy
Waga: 1,95-2,25 kg
Cena: brak w osobnej sprzedaży
Oznaczenia skrótów przy amortyzatorach Suntour
Rodzaje tłumików (oznaczenia)
HLO – oznacza brak tłumika. Jest manetka na koronie do blokowania skoku, ale bez „blow-off feature”, czyli bez zabezpieczenia na wypadek uderzenia w przeszkodę z zablokowanym amortyzatorem.
NLO – olejowy tłumik bez możliwości regulacji powrotu, manetka na koronie do blokowania bez funkcji „blow-off”.
LO – jak wyżej, tylko pojawia się funkcja „blow-off” (i będzie miał ją już każdy kolejny tłumik) zabezpieczająca amortyzator przed uszkodzeniem, w razie uderzenia w przeszkodę przy zablokowanym amortyzatorze.
RL – jak wyżej, tylko mamy manetkę na kierownicy do blokowania skoku
LOR – dźwignia na koronie do blokowania skoku + pokrętło do regulacji tłumienia powrotu
RLR – jak wyżej, tylko z manetką na kierownicy
LORC – dźwignia na koronie do blokowania skoku + regulacja tłumienia powrotu + regulacja kompresji
RLRC – jak wyżej, tylko z manetką na kierownicy
RC – regulacja wolnej kompresji i tłumienia powrotu (brak blokady skoku)
RC2 – regulacja wolnej i szybkiej kompresji oraz wolnego tłumienia powrotu (brak blokady skoku)
LORC-PCS – regulacja wolnej kompresji i powrotu + blokada skoku dźwignią na koronie + konstrukcja PCS (Piston Compensation System) – olej jest odseparowany od powietrza w tłumiku, co ma poprawiać jakość jego pracy.
RLRC-PCS – jak wyżej, tylko z manetką na kierownicy
RC-PCS – regulacja wolnej kompresji i tłumienia powrotu (brak blokady skoku), tłumik PCS
RC2-PCS – regulacja szybkiej i wolnej kompresji + regulacja wolnego powrotu (brak blokady skoku), tłumik PCS
R2C2-PCS – regulacja szybkiej i wolnej kompresji + regulacja wolnego i szybkiego powrotu (brak blokady skoku), tłumik PCS
Rodzaje sprężyn
Coil – stalowa sprężyna. Plusem jest prosta konstrukcja, ale sporym minusem brak możliwości łatwego dostosowania twardości sprężyny do naszej wagi. Co prawda większość modeli posiada pokrętło (wewnętrzne lub zewnętrzne) do regulacji naprężenia sprężyny (Preload adjuster), ale niestety nie zmienia to zbyt wiele. Jedynym wyjściem jest wymiana sprężyny na taką o innej twardości. Tak jak pisałem, większość modeli ma możliwość regulacji naprężenia, wyjątkiem jest model CR7-V P (bez A w nazwie) i M3010 P (bez A w nazwie).
Air – sprężyna powietrzna. Tu medium ściskanym jest powietrze, którego ilość możemy regulować pompką do amortyzatora. Dzięki temu możemy precyzyjnie ustawić amortyzator do naszej wagi i preferencji. Powietrzna sprężyna pojawia się nie tylko w rowerach górskich, gdzie taka regulacja jest niezmiernie istotna przy jeździe w odrobinę trudniejszym terenie, ale także coraz częściej w modelach crossowych/trekkingowych.
Rodzaj hamulców
P – amortyzatory z tą literą w nazwie posiadają pivoty do zamontowania szczękowych hamulców V-Brake
DS – skrót od „disc”, czyli widelce z DS w nazwie dają możliwość montażu zacisku od hamulca tarczowego
P+DS – amortyzator z opcją założenia zarówno hamulca V-Brake, jak i tarczowego
Maksymalna wielkość tarczy hamulcowej
Im większa tarcza hamulcowa, tym większa siła hamowania, ale jednocześnie większe wyzwanie dla amortyzatora, który musi zachować swoją sztywność. Dlatego większe tarcze możemy zamontować do widelców o grubszych goleniach.
Golenie 25,4 mm – tarcza 160 mm
Golenie 28/30/32 mm – maksymalnie tarcza 180 mm (zwykle bez adaptera możliwy jest montaż 160 mm, ale czasem 180 mm i wtedy nie da się założyć mniejszej)
Golenie 34/35/36/38 – maksymalnie tarcza 203 mm (w części z modeli bez adaptera możliwy jest montaż 160 mm, ale często nie da się zejść poniżej 180 mm, a w modelu RUX jedyna dopuszczalna średnica tarczy to 203 mm).
Modele sztywnych osi
QR – średnica osi 20 mm, szerokość piasty 110 mm, waga 120 gramów. Razem z osią T są obecne w amortyzatorach RUX. Jest to wersja z dźwignią szybkozamykacza.
T – te same parametry co QR, różnica polega na tym, że do montażu/demontażu potrzebny jest klucz imbusowy, za to likwidujemy ryzyko przypadkowego otwarcia dźwigni.
20QLC2 – oś 20 mm, szerokość piasty 110 mm, waga 140 gramów. Model z dźwignią szybkozamykacza. Oś do amortyzatora Durolux.
15AH2/15AH2-110 – oś 15 mm, szerokość piasty 100/110 mm, waga 50 gramów. Model przykręcany kluczem imbusowym. To najlżejsza oś ze wszystkich dostępnych. Oś do amortyzatorów XCM, Mobie 45/25, Mobie A32.
15QLC2 TI/15QLC2TI-110 – oś 15 mm, szerokość piasty 100/110 mm, waga 68/71 gramów. Lekka oś tytanowa z szybkozamykaczem. Oś do amortyzatorów Durolux, Auron, Axon.
15QLC2/15QLC2-110 – oś 15 mm, szerokość piasty 100/110 mm, waga 112 gramów, szybkozamykacz. Oś do amortyzatora Axon.
15QLC32/15QLC32-110 – oś 15 mm, szerokość 100/110 mm, waga 118/122 gramy, szybkozamykacz. Oś do amortyzatorów Durolux, Aion, Zeron, Axon, Raidon, XCR, XCM, Mobie 45/25, NEX-E25.
15QLC32S – oś 15 mm, szerokość piasty 100 mm, waga 108 gramów, szybkozamykacz. Oś do amortyzatorów NCX/NRX.
Poszukuje widelca pod tarczę na koło 26 rura 1 1/8 cala długość 18 cm bez gwintu gdzie mogę dostać?
Cześć,
poszukaj w Google pod hasłem: Widelec Force 26. Tylko sprawdź jakie masz mocowanie hamulca w obecnym rowerze, bo te widelce Force mają mocowanie IS, a jeżeli masz PM, to będzie potrzebny adapter lub inny widelec: https://roweroweporady.pl/hamulce-tarczowe-klocki-tarcze-rodzaje-i-standardy/
Witam.
Mam pytanko chcę wymienić przedni amorek sr m3030 travel 75mm w rowerze marlin 5 i nie mogę znaleźć takiego
Dodam że jestem laikiem
Cześć,
obecnie raczej standardem w rowerach tego typu jest skok amortyzatora 100 mm. Zmierz jaką masz odległość od osi piasty do miejsca w którym amortyzator chowa się w główce ramy. I porównaj z rysunkiem w opisie tego amortyzatora: https://allegro.pl/oferta/amortyzator-as27-29-xcm-hlo-su-tarczowy-ahead-c-p-10714991296
Przy niedużej różnicy można będzie pomyśleć o montażu amortyzatora o większym skoku.
witam mam pytannko mam Cuba Access Hpa na kołach 29 i mam xcm duzo latam po lesie piach błoto konary i podjazdy 3 lata na tym xcm na co mogłabym go zmienic nie bankrutując a zeby na maratonach mtb takich amatorskich dawac rade ??
pozdrawiam Otylia
Hej,
szukałbym oczywiście powietrznego amortyzatora, tak abyś mogła pompką do amortyzatorów ustawić go pod siebie. Plus dostaniesz lepszą pracę takiego widelca.
Teraz na rynku jest pewne zamieszanie z dostępnością, niemniej szukałbym albo amortyzatora Rock Shox Recon albo Manitou Markhor, ewentualnie Suntour Raidon lub budżetowy Suntour XCR Air.
Na jeden z tych amortyzatorów będzie trzeba przygotować od 700 do trochę ponad 1000 złotych.
Kwestia jeszcze zorientowania się w standardach jakie masz zastosowane w swoim rowerze. Ale obstawiam, że musisz szukać amortyzatora z prostą rurą sterową 1 1/8 cala (ale sprawdź czy to aby nie tapered, czyli rozszerzająca się z 1 1/8 do 1,5 cala) i pod koło z szybkozamykaczem (oś 9 mm), ale tu też się oczywiście upewnij.
Cześć,
Czy orientujesz się może który z amortyzatorów z tłumieniem i blokadą skoku ma rurę sterową z gwintem (do klasycznego wspornika wpuszczanego)?
Wszystkie jakie udało mi się znaleźć są na a-head i zaczynam powątpiewać czy w ogóle są takie modele. Aha i musi mieć pivoty do v-braków.
Pozdrawiam.
Cześć,
nie napisałeś pod jaki rozmiar koła szukasz amortyzatora. I czy rura ma być 1 calowa czy 1 1/8 cala (takie rozwiązanie z gwintem jest rzadziej spotykane, ale też bywa).
Tu znalazłem widelec dla kół 26 cali z rurą 1 calową, blokadą i tłumieniem: https://allegro.pl/oferta/amortyzator-suntour-26-xcm-hlo-1-cal-210mm-gw-662-10721838627
Tu widelec dla kół 28 cali: https://allegro.pl/oferta/amor-asp03-28-spinner-odesa-ac-lc-hlo-1-lock-c-m-10736181309
O jakimś porządnym modelu raczej bym niestety zapomniał, zwłaszcza jeżeli masz rurę 1 cal.
Dzięki,
Mam koło 28” i rurę 1 1/8, rzeczywiście jest bieda pod rurę gwintowaną. Ciężko też szukać bo nie ma jakiś jednoznacznych oznaczeń pod jakie mocowanie jest dany amor.
Eeee coś się znajdzie :)
https://allegro.pl/oferta/amortyzator-suntour-nex-hlo-28-pivoty-1-1-8gw-1009-10777578271
Sprzedający ma też wersję w czarnym, błyszczącym kolorze i jeszcze inny z dłuższą rurą.
Doskonały tekst! Dziękuję za pracę włożoną w jego przygotowanie!
Dzień dobry.
Bardzo obszerny i dobry artykuł.
Czy może mi Pan doradzić w sprawie wymiany amortyzatora? Mam dość budżetowy rower (leader fox daft gent), jednak powoli go modyfikuję i przyjemnie mi się na nim jeździ. Chcę jednak podnieść komfort jazdy. Fabrycznie zamontowany amortyzator to Zoom 141.
Myślę nad zmianą na sprężynowo-olejowy, o skoku min. 60 mm, V-brake, koniecznie z blokadą na kierownicy. Nie musi być akurat suntour. Próbuję się przekopać przez internet ale jest tego za dużo i nie wiem na co dokładnie zwracać uwagę.
Pozdrawiam.
Piotr.
Cześć,
fabrycznie producent założył do tego crossowego roweru amortyzator o skoku 45 mm. To faktycznie trochę mało, choć główną różnicę może zrobić dobra praca amortyzatora, a nie sam skok, w przypadku rekreacyjnej jazdy. Pytanie czy włożenie czegoś o większym skoku nie zaburzy pozycji za kierownicą, choć z drugiej strony te 1,5 centymetra zawsze można trochę skompensować podkładkami pod mostkiem czy ustawieniem mostka. A może różnica wcale nie będzie przeszkadzać.
Co wybrać? Najlepszą opcją byłby RockShox Paragon, ale nie mogę nigdzie namierzyć wersji Silver (ze stalową sprężyną), a w powietrznej wersji Gold (która jest re-we-la-cyj-na) kosztuje 800-1000 zł i nie widzę wersji pod V-Brake.
No to jeżeli nie RockShox, to szukałbym czegoś w ofercie Suntour’a. To najpopularniejsza marka na tym poziomie cenowym i powinien być jakiś wybór. Szukaj amortyzatora z tłumikiem (czyli jak to piszesz: sprężynowo-olejowego). Jeżeli do tego ma być manetka na kierownicy, to taki amortyzator musi mieć jeden z tych dopisków: RL, RLR, RLRC.
Po krótkich poszukiwaniach znalazłem Suntoura NRX D-RL
Ma manetkę, tłumik (nieregulowany, no ale jest) i pivoty do montażu hamulców V-Brake.
Akurat czegoś takiego szukałem, zestawienie RockShox’a oraz Suntour. Jestem w trakcie składania nowego roweru do trailu i szukam odpowiedniego amortyzatora. I tu mam pytanie do autora obu tych zestawień. Upatrzyłem dla siebie 3 modele o skoku 150mm w bardzo podobnych cenach: Auron RC2 PCS, Durolux R2C2 oraz Lyrik Select DebonAir.
Chciałbym spytać, co byłoby lepszym wyborem. Durolux ma najwięcej możliwości regulacji, za to Lyrik wypada biednie pod tym względem przy Suntour, a koszt jest taki sam. Czy cena wynika trochę z rozpoznawalności marki, czy mimo mniejszej ilości pokręteł, komfort używania będzie na wyższym poziomie? Jestem też ciekawy, czy warto dopłacać do Durolux’a, czy raczej brać Auron’a i stracić jedynie jedno pokrętło od tłumienia powrotu i 1 mm w średnicy goleni.
Cześć,
jeżeli chodzi o amortyzację, to spore doświadczenie w tym temacie ma chociażby Michał z 1Enduro, warto jego podpytać.
To prawda, że od pewnego poziomu cenowego w rowerach, Suntour jest zdecydowanie mniej widoczny niż Fox i RockShox. Czy jest to spowodowane łatką tanich uginaczy, ciągnąca się za nimi przez te wszystkie modele z budżetowej półki? A może ich jakością? Nie wiem, choć jednak obstawiam to pierwsze :)
Mam zastrzeżenie do takiego zapisu: „Golenie dolne: Magnez”.
„Magnesium” tłumaczy się bezpośrednio na j. polski jako magnez, to fakt. Ale „Magnesium” to też nazwa handlowo-marketingowa stopu zawierającego ponad 90% aluminium, kilka % magnezu i domieszki innych pierwiastków. I właśnie z takiego stopu są wykonane golenie dolne amortyzatorów, więc nie można w j. polskim pisać, ze z magnezu.
Słuszna uwaga! Zmieniłem magnez na „stop magnezowy”.
Panie Łukaszu, śledzę Pana bloga i dziękuję za Pana zaangażowanie. Wiedzę czerpię garściami :-)
Mam pytanie, jeżdżę na rowerze trekkingowym wheeler trekking light 2700 (rocznik 2013), raczej skromny niż wypasiony :-) mam pytanie do Pana,
chciałem sobie podnieść trochę kierownicę ze względu na wygodę jazdy (jestem typem turysty rowerowego, jeżdżącego rekreacyjnie oraz codziennie rowerem do pracy,
Wpadłem na szalony pomysł ostatnio :-)
Otóż zakupiłem sobie długi wspornik do mojego roweru i osiągnąłem to co chciałem, ale przy okazji mój rower wygląda, a w zasadzie jego przednia cześć jak żyrafa (mocno wyciągnięty wspornik https://hurt.unibike.pl/produkt/14957/wsp-kier-ergo-cat2254x300x40mmx35st Jest wygoda ale design już nie ten :-)
i wpadłem na pomysł aby zmienić widelec do mojego roweru ze skoku 53 mm na 75 mm.
Pomyślałem, że to mogłoby spowodować, iż osiągnę to samo co obecnie, ale obecny wspornik będę mógł mocniej/głębiej schować i nie będzie wtedy ów rower wyglądał jak żyrafa na kółkach.
Mam prośbę o komentarz na co mogę liczyć i czy mój kierunek myślenia jest słuszny, czy tez taka zmiana nie ma sensu. Pytam Pana, bo w sklepie jak idę, to wszystko się da :-). Pytanie czy to ma sens i co osiągnę, a czego nie przewidziałem w tym rozwiązaniu?
Cześć,
na początek zmierzyłbym czy ten amortyzator o większym skoku byłby wyższy od Twojego. Bo to wcale nie jest takie oczywiste.
Zastanawiam się też czy nie taniej i prościej nie byłoby założyć takiego regulowanego wspornika (zdjęcie przykładowe): https://2.allegroimg.com/s720/011f9f/0404eb494baf8a252f8c6d82bf82
Albo kierownicę o większym gięciu.
Kombinowanie z wysokością amortyzatora może się skończyć różnie. Nie mówię, że się nie uda, ale żeby się nie okazało, że geometria całego roweru za bardzo się zmieni.
Dziękuję za odpowiedź
Bardzo fajny artykuł. Spore zamieszanie z tymi amortyzatorami. Mnie nurtuje jedno. W mojej kategorii cenowej tj. 3000-4000 PLN często są właśnie podstawowe modele SunToura. Rozważam rower ORBEA MX30. Posiada on widelec SR Suntour XCM RL-Coil 100 mm QR, natomiast droższy model MX20 ma SR Suntour XCR RL-Coil 100 mm QR. Nie palę się z dopłatą do droższego modelu, ale zastanawiam się czy odczuję przewagę XCR nad XCM. Oba są spreżynowe z tłumieniem olejowym z tego co zrozumiałem. Są inne rowerki w podobnych cenach i może nawet coś z RoxShock, ale obecnie nie tak łatwo znależć coś pasującego w sklepach nawet w dużym mieście jak Łódź.
Generalnie jazda w płaskim łódzkiem (miasto, jakieś okoliczne bezdroża) i może, kto wie, czasem gdzieś w jakimś wyższym terenie np. okolice Kielc. Na razie amatorsko wszystko. Jest sens wchodzić w model z XCR? Ale też nie chcę totalnego badziewa jakbym brał rower z marketu za 500 zł z „amortyzatorem”, a te powyższe amortyzatory, choć nie wiem czy nie starsze roczniki, były poddawane na forach ostrej krytyce.
Cześć,
tak to już jest, że niektórzy producenci wyceniają swoje rowery bardziej, inni mniej. Albo montują słabszy amortyzator, ale za to lepszy napęd czy inne elementy.
XCR nie jest jakoś specjalnie lepszy od XCM-a, oba różni niewiele. Jeżeli szuka się czegoś do ciut ambitniejszego MTB, warto szukać powietrznego amortyzatora – Suntour XCR Air lub Raidon, RockShox Recon, Manitou Markhor. Ale do rekreacji wystarczy i taki XCR.
Odnośnie „płaskiej” Łodzi, to się nie zgodzę :) Oczywiście do gór nam daleko, ale na północy miasta zaczyna się Park Krajobrazowy Wzniesień Łódzkich, gdzie trochę podjazdów się znajdzie. Płaska to jest Warszawa :)
Cześć,
Po pierwsze – ciekawy i kompleksowy wpis. Dzięki!
Zastanawiam się nad kupnem roweru GT Avalanche Comp 2020 (który nota bene polecałeś w swoim wpisie „MTB do 3000”).
Zależy mi na uniwersalnym rowerze MTB z dobrym osprzętem i napędem 1X. Moja bolączka to fakt, że ten rower posiada widelec „XCM-HLO”. Zgodnie z Twoim wpisem, wersja „HLO” nie posiada tłumienia olejowego. Moje pytania do Ciebie :
– czy przy rekreacyjnej jeździe odczuję brak takiego tłumienia? Czy ten widelec nie ma w ogóle tłumienia odbicia? (Na rys. tech. producenta widoczne są elementy jak „damper” i „rebound spring”)
– czy warto dopłacić do modelu z tłumieniem olejowym np. XCR ?
Dzięki z góry za odp. Pozdrawiam!
Cześć,
zapewne jest tam jakiś elastomer, który ma symulować tłumienie. Ale generalnie tłumika jako takiego nie ma.
GT poszło w tym modelu w stronę solidnego napędu, oszczędzili na amortyzatorze (w tym budżecie nie tak łatwo mieć wszystko). Co mogę Ci poradzić – jeżeli kupujesz rower na przejażdżki po lesie i bezdrożach, to śmiało możesz kupić i cieszyć się jazdą. A kiedyś sobie najwyżej wymienisz ten widelec na inny. Jeżeli masz zamiar pojeździć trochę ambitniej, „ostrzej”, pomyślałbym nad wymianą fabrycznego amortyzatora na solidnego RockShoxa Recon Solo Air. Jest też opcja dołożenia do wyższego modelu GT, ale tam dziwi mnie zastosowanie kasety 11-42 zamiast 11-46, choć tę zawsze można kiedyś założyć. No i w tym budżecie rozważyłbym np. Sensa Livigno Evo Comp.
Tak tylko chciałem podziękować. Jeżdżę regularnie dopiero rok i w 2019 poprosiłem Cię o poradę dot. zakupu jednego modelu roweru, gdzie otrzymałem konkretną rekomendację od Ciebie i z której skorzystałem. Teraz gdy wiem w jaki sposób chcę jeździć oraz jak czerpać radość z tak prozaicznej czynności jaką jest przemieszczanie się, jeszcze bardziej cenię Twoje poświęcenie i pasję do pisania bloga. DZIĘKUJĘ! Dzięki Twoim wpisom oraz mojej determinacji pozbyłem się jednego z bardziej zgubnych nałogów :)
Bardzo dziękuję za miłe słowa. Duże słowa uznania także dla Ciebie, że wkręciłeś się w rowerowanie :)
Hejka Łukasz
Który rower byś wybrał:
1. VITUS MYTHIQUE 29 VRX
2. MARIN Hawk Hill 2
Oba są w podobnym przedziale cenowym, pytałem już Michała z enduro ale chętnie poznam i Twoją opinię
dzięki
Cześć,
zadałeś swoje pytanie raczej w niewłaściwym wpisie – żaden z tych rowerów nie ma amortyzatora Suntour :)
Obie konstrukcje wydają się ciekawe i w sumie oba rowery Michał polecał, a on jest w tym temacie dużo większym znawcą ode mnie.
Kiedy kończy się jazda rekreacyjna? Czy mogę jeździć moim XCT po z góry po korzeniach czy się szybko uszkodzi, a może stanowi zagrożenie?
Mam pytanie do amortyzatorów bez tłumienia. Jaka jest ich rola? Po coś Suntour je robi w kilku wariantach.
Amortyzatory 80 mm na 26′ jeszcze są ale widać, że nie jest to przyszłościowa inwestycja.
Hej,
to generalnie czuć podczas jazdy, że amortyzator doszedł już do kresu swoich możliwości, albo dawno go przekroczył.
Po co amorki bez tłumika? Właśnie do rekreacyjnej jazdy i obniżenia kosztów produkcji.
Cześć, bardzo fajny wpis. Mam w związku z nim pytannie.
Zastanawiam się nad wymianą amortyzatora w moim rowerze.
Mam Giant Yukon z 2010:
http://www.bikekatalog.pl/2010/rowery/283/Giant.Yukon/
To typowy rekreacyjny rower górski wyposażony w amortyzator XCT o skoku 80 mm.
Amortyzator sprawdza się dobrze w warunkach miejskich (krawężniki, tory tramwajowe itp.) ale w terenie (korzenie, kamienie itp.) jest tak sobie.
Biorąc pod uwagę fakt, że wartość roweru jesty w tej chwili raczej niewielka (koła 26”) nie chciałbym wydawać na potencjalny upgrade zbyt dużej kwoty.
Dodatkowo rower jest wyposażony w hamulce v-brake czego raczej też nie chciałbym zmieniać.
W związku z tym jedyną sensowną opcją którą rozważam jest wymiana na XCM RL 100 mm (cena ok. 350 PLN) (wyższe modele nie mają pivotów).
Teoretycznie zyskałbym:
– blokadę skoku na kierownicy
– 20 mm skoku
– tłumienie olejowe.
Uważasz, że taka zmiana ma sens tj. czy tłumienie olejowe w tym konkretnym modelu wpłynie odczuwalnie na sposób pracy amortyzatora czy też XCM to tak niski model, że jest to gra niewarta świeczki?
Cześć,
założenie amortyzatora o większym skoku zapewne podniesie do góry kierownicę, co może zmienić Twoją pozycję na siodełku i geometrię roweru. Nie wiem czy wkładanie amortyzatora o skoku 100 mm to będzie dobry pomysł, choć wiele osób tak kombinuje.
Tłumienie olejowe to na pewno bardzo dobry krok. Oczywiście nie spodziewaj się cudów po widelcu za 350 zł, ale poprawa jakości pracy powinna być zauważalna, zwłaszcza, że Twój wideł ma już 10 lat (kwestia jak często był serwisowany ;)
Witam, porównując markę amortyzatorów w tej samej kategorii cenowej SR SUNTOUR i amortyzatorów firmy RST to która będzie lepsza ?
RST myślę, że stoi na podobnej półce co Suntour, niemniej najlepiej porównywać ze sobą dwa konkretne modele amortyzatorów.
A ja mam kilka pytań technicznych związanych z amortyzatorem. Czy widelce ze skokiem 63 i 75 mm różnią się wymiarami, czy jest to tylko wartość ugięcia?
Dlaczego pytam, zakupiłem sobie do crossa nowy NRX E-RL o skoku 63 mm, bo w starym (NEX) miałem identyczny, ale wydaje się że nowy amortyzator jest o jakiś centymetr krótszy (krótsze golenie).
Po zamontowaniu i pierwszej przymiarce „lecę na kierownicę”, czyli geometria lekko ucierpiała. Czy wstawiając krótszy mostek o większym skosie mogę poprawić geometrię, a może da się zmienić (w serwisie) wartość skoku i to pomoże rozwiązać problem? Pozdrawiam ;)
Cześć,
siłą rzeczy amortyzator o większym skoku powinien być dłuższy od krótszego brata. Gdzieś te golenie muszą się schować. Niemniej różne modele mogą się od siebie różnić budową i długością, nawet gdy mają ten sam skok.
Ale! Twój amortyzator jest powietrzny? Jeżeli tak, to czy ustawiałeś mu SAG, czyli wstępne ugięcie? Może po prostu jest za słabo napompowany i gdy wsiadasz na rower, widelec ugina się pod Twoim ciężarem za bardzo.
Cześć,
Dzięki za odpowiedź. Tak to powietrzny amortyzator NRX E-RL (zamontowany do crossa Cube LTD CLS Pro), rzeczywiście jest krótszy około centymetra (patrząc na golenie), jest dopompowany pod moją wagę wg tabeli, może jestem przewrażliwiony – nieczęsto wymienia się widelce. Dołożyłem jedną podkładkę 5 mm i jest zdecydowanie lepiej, tylko rura sterowa kończy mi się teraz na wysokości górnej śruby mostka (ok. 6 mm od jego krawędzi) – mam nadzieję że to mieści się jeszcze w granicach normy ;)
pozdrawiam i czekam na kolejne wpisy ;)
Zmień sobie skok na 75 ,suntour wydłuży się , właśnie o ten centymetr .
Łukaszu – mega zestawienie. Idealnie trafiłeś w moment. Planuję na wiosnę zmianę amortyzatora ze sprężynowego na powietrzny. Tutaj mam wszystko idealnie opisane. Wielkie podziękowania i niskie ukłony za wykonaną pracę.
Gdybyś jeszcze mógł opisać tak samo RockShox to byłoby super.
Pozdrawiam i wszystkiego dobrego w Nowym Roku :)
Hej,
na pewno usiądę do przygotowania zestawienia z Rock Shoxem i Foxem, niemniej nie mogę obiecać kiedy, chociaż może pójdę siłą pędu i niedługo się za to zabiorę :)
To ja poproszę jeszcze RST
Kapitalne zestawienie. Jak zwykle przejrzyście opisane, warto to było poczytać i się czegoś dowiedzieć.
Teraz czekamy na RS-a, Morzocchi, Magura i Fox-a.
Cieszę się, że się przydało :) Rock Shoxa i Foxa na pewno też ogarnę. Marzocchi i Manitou – pomyślę. Natomiast Magura chyba raczej nie robi już amortyzatorów, przynajmniej na ich stronie nie widzę.
A racja Magura już chyba ich nie robi. Chyba przypomniały mi się stare dobre czasy i przygoda z MM100.
Zgrabnie i przejrzyście zebrałeś te amory. Mam NRX-S RLR w swoim rowerze crossowym i jestem z niego bardzo zadowolony. Pozdrawiam
Fajne zestawienie! Miałem kiedyś prostego NEXa ale mnie zaczął wkurzać i wymieniłem go na sztywny widelec. Polecam wszystkim którzy jeżdżą głównie po asfalcie można sporo zrzucić z wagi roweru :)
Jaki amortyzator dla pocotkujoncegio juper