Rozmiar ramy roweru – jaki wybrać?

Rozmiar ramy to jeden z kluczowych parametrów, które musimy wziąć pod uwagę przy zakupie roweru. Dobrze dobrany rozmiar sprawi, że na rowerze będzie się nam jeździło wygodnie, szybko i bezpiecznie. Natomiast za mały lub co gorsza – za duży rower, będzie powodować frustrację i zniechęcenie do jazdy. Warto poświęcić trochę czasu na dobór odpowiedniego rozmiaru ramy, tak aby potem cieszyć się z nowego jednośladu przez długi czas.

Jak sprawdzić rozmiar ramy rowerowej?

Jak sprawdzić rozmiar ramy rowerowej

To umowne określenie, identyfikujące jeden z wymiarów ramy rowerowej. Przyjęło się, że w rowerach górskich/crossowych/trekkingowych/miejskich (tu przeczytasz więcej o rodzajach rowerów) rozmiarem jest długość pionowej rurki ramy (mierzona od środka suportu). Zwykle mierzona jest od środka suportu do środka poziomej rurki ramy (zielona kreska na zdjęciu powyżej), czasem do końca rurki podsiodłowej (czerwona kreska).

W przypadku rowerów szosowych/przełajowych/gravelowych, najczęściej rozmiar ramy to efektywna długość górnej rury ramy (niebieska linia).

Przyjęło się (nie pytajcie dlaczego), że rozmiar brany od rury podsiodłowej podajemy w calach (13 cali, 15 cali, 17 cali itd.), ale rozmiar brany od poziomej rurki – w centymetrach (52 centymetry, 54 centymetry itd.).

Jaką ramę wybrać – S, M, L czy XL?

Producenci rowerów zaczęli opisywać rozmiary ram symbolami XS, S, M, L, XL – żywcem wziętymi z odzieżowej rozmiarówki. Zapomnijcie o nich! Wiele osób (zwłaszcza panów) wychodzi z założenia, że „noszę koszulki w rozmiarze L, to przecież nie kupię roweru w rozmiarze S – jak jakieś dziecko„! To błędne myślenie i rozmiar roweru nie ma nic wspólnego z rozmiarem noszonej odzieży.

Dodatkowo, to że u jednego producenta pasuje ci M-ka, nie znaczy, że u innego nie będzie dobra S-ka, albo L-ka… Nie ma żadnego standardu w opisywaniu rozmiaru ram odzieżowymi symbolami.

Przy okazji zapraszam do obejrzenia odcinka wideo Rowerowych Porad, w którym opowiadam jak dobrać rozmiar ramy. Będzie mi miło jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)

Rozmiar ramy roweru do wzrostu

Przekrok ramy rowerowej
Zdjęcie ilustracyjne. Przekrok najlepiej zmierzyć będąc boso. Fot. Garry Knight

Wzrost to tylko jeden z parametrów, na które trzeba spojrzeć podczas wyboru rozmiaru roweru. Drugim z nich jest przekrok, który powie nam czy w rowerze uda się ustawić siodełko na odpowiedniej wysokości, a także czy staniemy nad ramą.

Jak zmierzyć swój przekrok? Stań boso w lekkim rozkroku przy ścianie, między nogi wsuń książkę (a najlepiej poziomicę) i przesuń ją maksymalnie do góry, dociskając do krocza. Przyda się druga osoba, która zmierzy teraz odległość od grzbietu książki do ziemi.

Znając swój wzrost i przekrok, możesz sprawdzić poniżej, jaka mniej więcej rama będzie dla Ciebie dobra. Ale! Podkreślam to kilka razy w tym tekście: nie traktuj tego wyniku jako wyroczni! To tylko wstępne określenie rozmiaru ramy, weryfikacja powinna nastąpić w sklepie. Ramy różnią się geometrią, są mniej i bardziej sportowe, mają różne proporcje.

Rozmiar ramy: rower górski z kołami 27,5 i 29 cali

  • Wzrost: 150-160 cm i przekrok: 66-76 cm – rama 14 cali (przy 160/73-76 przymierzyłbym się także do ramy 15 cali)
  • Wzrost: 161-170 cm i przekrok: 66-78 cm – rama 15 cali (przy 170/78-81 przymierzyłbym się także do ramy 17 cali)
  • Wzrost: 171-183 cm i przekrok: 74-86 cm – rama 17 cali (przy 182/84-89 przymierzyłbym się także do ramy 19 cali)
  • Wzrost: 184-193 cm i przekrok: 79-91 cm – rama 19 cali (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy 21 cali)
  • Wzrost: 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama 21 cali

Warto pamiętać, że jeżeli producent przygotowuje dany model w tym samym rozmiarze, ale z dwoma wielkościami kół, to przekrok w modelu z kołami 29 cali będzie o ok. 2 centymetry wyższy. Warto to wziąć pod uwagę przymierzając się w sklepie, czy nie zawiśniemy krokiem na ramie.

Autor: Michał Lalik, 1enduro.pl

Kupując rower all-mountain/enduro możesz także zerknąć na tabelę, którą przygotował Michał z bloga 1enduro.pl Parametr reach (tzw. zasięg, czyli odległość pomiędzy środkiem mufy suportowej, a środkiem rury sterowej) oraz ETT (effective top tube length czyli efektywna długość górnej rurki ramy) danego roweru znajdziecie w tabelce na stronie każdego producenta.

Jak dobrać rozmiar w rowerze szosowym/gravelowym

  • Wzrost: 160-165 cm i przekrok: 66-76 cm – rama ok. 51-52 cm (efektywna długość poziomej rury ramy). Przy 165/71-76 przymierzyłbym się także do ramy 53-54 cm
  • Wzrost: 166-173 cm i przekrok: 69-81 cm – rama ok. 53-54 cm (przy 173/76-81 przymierzyłbym się także do ramy 55 cm)
  • Wzrost: 174-180 cm i przekrok: 74-84 cm – rama ok. 55 cm (przy 180/81-86 przymierzyłbym się także do ramy 56 cm)
  • Wzrost: 181-185 cm i przekrok: 76-86 cm – rama ok. 57 cm (przy 185/86-89 przymierzyłbym się także do ramy 58 cm)
  • Wzrost: 186-193 cm i przekrok: 79-91 cm – rama ok. 58 cm (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy 60 cm)
  • Wzrost: 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama ok. 60 cm

Rower crossowy/trekkingowy/miejski – jaka rama do wzrostu

W przypadku damskiej ramy w rowerze miejskim, czy trekkingowym także należy patrzeć na przekrok. Nie chodzi o miejsce pod ramą, bo tu tego nie będzie brakować, ale o możliwość poprawnego ustawienia siodełka. Za duża rama może sprawić, że siodełko nawet w najniższym ustawieniu będzie za wysoko.

  • Wzrost: 150-160 cm i przekrok 66-76 cm – rama XS – 14/15 cali (przy 160/73-76 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze S)
  • Wzrost: 161-173 cm i przekrok 66-81 cm – rama S – 16/17 cali (przy 173/78-83 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze M)
  • Wzrost: 174-183 cm i przekrok 74-86 cm – rama M 18/19 cali (przy 183/81-86 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze L)
  • Wzrost: 184-193 cm i przekrok 79-91 cm – rama L 20/21 cali (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze XL)
  • Wzrost 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama XL 22/23 cale

A ja mam inny rozmiar ramy, a rower mam dobry!

Nie ma w tym nic dziwnego, rowery różnią się od siebie geometrią. Sama długość pionowej czy poziomej rurki to nie wszystko, liczy się także wysokość główki ramy, kąty, stack, reach. Na to jak będziesz się czuć na rowerze wpływa także długość wspornika kierownicy (niejednokrotnie jego wymiana na centymetr dłuższy lub krótszy, potrafi znacznie zmienić nasze odczucia za kierownicą). My też różnimy się budową ciała – przy tym samym wzroście możemy mieć różną długość nóg czy rąk.

Niemniej jeżeli masz 170 cm wzrostu i jeździsz na góralu z ramą 19 lub 21 cali to zdecydowanie coś jest nie tak :\

W każdym razie, wynik który znajdziesz powyżej, traktuj jedynie jako punkt wyjścia. Ostatecznego wyboru i tak najlepiej dokonać w sklepie po przymiarce (a jeszcze lepiej po jeździe próbnej).

Przekrok ramy

Informacja o naszym przekroku jest bardzo ważna jeszcze z jednego powodu. Każda rama rowerowa, w każdym rozmiarze, ma trochę inny przekrok. Nie każdy producent podaje ten parametr, ale na szczęście staje się to coraz powszechniejsze. Znając swój przekrok, możemy bez wychodzenia z domu sprawdzić, czy po zsunięciu się z siodełka „na ramę”, nie będziemy wisieć kroczem na górnej rurze (nie dotyczy to oczywiście rowerów miejskich/trekkingowych z „damską” ramą).

Przekrok ramy rowerowej
Rysunek z geometrią ramy roweru Cannondale Trail

Dodaj do swojego przekroku ok. 1,5 cm dla butów szosowych i 2,5 cm dla butów MTB. W przypadku rowerów szosowych Twój przekrok w butach powinien być większy przynajmniej o 1 centymetr niż ten na ramie, dla rowerów górskich o co najmniej 5 centymetrów.

Ale z przekrokiem to też nie jest taka jednoznaczna kwestia. Osoby o krótkich nogach w stosunku do reszty ciała, mogą mieć problem, ponieważ rama teoretycznie dobra do wzrostu, może okazać się za wysoka, a mniejszy rozmiar ramy, gdzie uda się już nad nią stanąć, okaże się za mała. Czy pisałem już o tym, aby wybrać się do sklepu i poprzymierzać do różnych rowerów w różnych rozmiarach? :)

Mam krótkie nogi, co teraz?

Chodzi oczywiście o krótkie nogi w stosunku do wzrostu. Jak to sprawdzić? Nie dokopałem się do jednoznacznych norm określających przeciętną długość nóg. Ale dobrym punktem odniesienia może być chociażby tabela ze wzrostem i długością nóg od Gianta, którą wstawiłem poniżej. Jeżeli dla Twojego wzrostu, Twój przekrok znajduje się na skrajnie lewym polu (albo wręcz wypada poza skalę), to można powiedzieć, że masz niski przekrok. Co wtedy?

Musisz liczyć się z tym, że możesz (ale nie musisz) być zmuszony do zakupu roweru w rozmiarze mniejszym, niż wynika to z zalecanego wzrostu (żeby nie zawisnąć na ramie kroczem, albo żeby rura podsiodłowa nie była maksymalnie wsunięta do ramy). Może się też okazać, że dany rower po prostu nie jest dla Ciebie (dzieje się tak zwłaszcza w przypadku rowerów gravelowych/przełajowych) – niektóre ramy mają bardzo wysoko poprowadzoną górną rurę ramy i zwyczajnie nie uda Ci się stanąć nad ramą. Albo gdy się to uda, okaże się, że pasuje Ci najmniejszy rozmiar ramy, który jest na tyle krótki, że nie da się tego wyrównać długością mostka w zadowalający sposób.

W każdym razie warto sprawdzić, czy przypadkiem nie masz krótkich nóg, tak żeby nie złapać się tylko na patrzenie na swój wzrost.

Za mały rower co robić
Przejaskrawiony przykład za małej ramy w rowerze. Fot. Robert Batina

Nie mam opcji przymierzenia się w sklepie do roweru – co zrobić?

Zdarza się i tak, że zakup przez internet to jedyna opcja. Oczywiście masz prawo do zwrotu zakupionego roweru, ale wiadomym jest, że lepiej tego uniknąć. Co wtedy? Niektórzy producenci wysyłkowi (dystrybuujący rowery głównie przez internet) oferują na swoich stronach kalkulator rozmiaru, gdzie po podaniu przynajmniej wzrostu i przekroku, otrzymujemy podpowiedź, jaki rozmiar ramy roweru będzie dla nas najlepszy (taki kalkulator ma m.in. Canyon).

Sposobem może być także sprawdzenie geometrii roweru, na którym aktualnie jeździcie (czy jeździ kolega/koleżanka i ich rower Wam pasuje). Jeżeli rozmiar Wam odpowiada, sprawdźcie najważniejsze wymiary i poszukajcie roweru, który z grubsza będzie podobny.

Często dwa rozmiary ramy pasują

To też nie jest tak, że nie da się jeździć na rowerach ciut (podkreślam – CIUT!) za małych lub ciut za dużych. Da się. Wyliczony rozmiar nie jest wyrocznią i często spotykam się z sytuacją, że na tym samym rowerze może jeździć mama i córka, które różnią się wzrostem i długością nóg. Ale tak czy siak, na rowerze musisz czuć się dobrze. Mówi się, że gdy wypadniemy gdzieś pomiędzy dwoma rozmiarami ramy, do sportowej jazdy można kupić mniejszą ramę (zwłaszcza w przypadku roweru szosowego), natomiast do bardziej relaksacyjnej większy rozmiar ramy, by była wygodniejsza. Nie jest to jednak żadna wyrocznia, każdy musi to sprawdzić sam. Zwiększenie rozmiaru ramy sprawi, że będziemy mieli dalej kierownicę, czyli plecy bardziej się wyciągną. Niekoniecznie musi to być dla każdego wygodna opcja.

Podsumowanie

Jak widać wybór rozmiaru ramy rowerowej to nie jest taki błahy temat. Oczywiście, nie ma się czego bać i mając trochę cierpliwości, na pewno uda się Wam znaleźć rower, który będzie idealnie dopasowany do Waszej budowy ciała, potrzeb i wymagań. A jeżeli oprócz rozmiaru ramy wahacie się nad wyborem roweru, zapraszam do lektury moich wpisów o tym jaki rower kupić w konkretnym przedziale cenowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

688 komentarzy

  • Cześć, gdzieś czytałem artykuł o wyborze rozmiaru ramy.
    O ile dobrze pamiętam, to startując w zawodach warto wybrać ramę o pół lub jeden cal mniejszą, bo rower jest łatwiejszy do opanowania i zwrotniejszy.
    Czy rzeczywiście tak jest? Pomijam już wielkość kół, szerokość kierownicy czy długość mostka.

    • Cześć,
      startując w zawodach warto wydać kilka stów na profesjonalny bikefitting, gdzie specjalista albo pomoże Ci ustawić rower pod Ciebie (jeżeli to będzie możliwe), albo doradzi jakie wymiary powinna mieć rama skrojona idealnie dla Ciebie.
      Przez internet można sobie tylko pogdybać, ale każdy jest inny, mamy inne proporcje ciała itd. I to co dla jednego jest super, dla drugiego będzie kompletną porażką.

      Tak więc mniejszy rozmiar ramy – czemu nie, ale po konsultacji z profesjonalistami. Np. w Veloart czy Absolute Bikes.

  • Cześć, super poradnik ale dalej jestem w kropce. Chciałbym kupić rower uniwersalny/trekingowy na dojazdy do pracy, wyjazdy turystyczne z rodziną i trasa bardziej na sportowo, nic bardzo ekstremalnego. Z różnych względów w grę wchodzą tylko rowery z decathlona. Mam 177 cm i przekrok 79cm co daje mi rozmiar pomiędzy M i L dla https://www.decathlon.pl/rower-trekkingowy-riverside900-id_8577823.html . Z uwagi na wirusa nie mam możliwości przymierzenia, a rower potrzebuję na już. Czy M (~19 cali) nie będzie dla mnie za mały? Z drugiej strony wcześniej miałem zbyt dużego crossa (22 cale) i jazda nie była zbyt komfortowa. Czy może lepiej kupić górala który ma lepiej dopasowany rozmiar (L) i wyposażyć trekingowo? https://www.decathlon.pl/rower-mtb-st-540-275-id_8529702.html

    • Cześć,
      nie jesteś pomiędzy rozmiarami, w Riverside M powinno być na Ciebie akurat. Do L-ki jeszcze Ci trochę brakuje. Wiele osób ma taką tendencję, że wybierają za duże rozmiary ramy, nie idź tą drogą :)

  • Pełen szacun za wiedzę. Ja nie mogę tego ogarnąć. man 172 cm wzrostu i używam ramy 19″ do dojazdów do pracy, a 21″ na wyjazdy dłuższe – turystyczne, Nie powinny pasować, a pasuję. Na 19 szybciej się męczę (jest twardsza), na 21″ cudo -lekko, łatwo i przyjemnie. Konklujza moja -jeździć na tym co wygodne i dopasowane do du…., siodełkiem, mostkiem… Pozdrowienia i działaj dalej na rzecz cyklistów. Jesteś Paweł Wielki.

    • Cześć, dzięki za miłe słowa. I mam na imię Łukasz, a nie Paweł :D

      Nie napisałeś jakiego typu rowerami jeździsz. A nie masz tak, że na ramie 21″ musisz bardzo nisko opuścić siodełko i wyciągać się do kierownicy?

  • Dobrze prowadzisz swój „kącik porad” . Przerabiam swojego turystyczno-szosowego kalkhoffa na bardziej lekkiego , szosowego … Dużo pomagają mi twoje rady. Szkoda że nie prowadzisz serwisu w Łodzi .

  • Dobrze jest poczytać na co zwrócić uwagę przy doborze roweru. Ja bym jednak nigdy nie kupił bez mierzenia się. Ja ze wzrostem 181 cm powinienem mieć raczej M niż L Krossa Hexagon 6.0 Przynajmniej tak wychodzi z tabelki producenta. Mam ramę L (21″), koła 29 i sztycę siodełka wyciągniętą prawie do sufitu i dopiero mi wygodnie ;p

  • Witam, zastanawiam się na rowerem typu FULL 29 er i po kilku przymiarkach zauważyłem ,że ramy z kołami 29 są wyższe, dlaczego podajesz więc większy przelicznik dla roweru na kołach 29 skoro te rowery same w sobie są większe? Ja mam 177 cm wzrostu i 83 cm długości nogi co wg tego przelicznika daje ramę 19 natomiast po kilu przymiarkach do roweru, jest problem z przekrokiem- dotykam jajkami ramy. Poza przekrokiem wszystkie inne parametry wydaja sie byc ok, czy wiec za niski przekrok bedzie dużym problemem podczas jazdy?
    Mam możliwość kupienia roweru poniżej z ramą 19.
    https://katalog.bikeworld.pl/2014/web/produkt/rowery/mtb_29er_full/romet/31362/rambler_fs_29er

    • Cześć,
      cóż, każdy z nas różni się budową ciała i proporcjami, ramy też są różne. Ale faktycznie coś w tej tabelce wyszło trochę nie tak, muszę się jej przyjrzeć.

      Jeżeli wisisz nad ramą to zdecydowanie nie kupuj tego roweru! Popatrz za czymś z ramą 17″ i sprawdź jak się będziesz czuł na takim rozmiarze.

  • Witam, chciałem kupić rower górski do jazdy mieszanej w po górkach, w lesie oraz po drodze. Mój wzrost to 178-9, przekrok to 81cm. Z pomiarów wychodzi mi 18.5″/19″. Lepsze będzie koło 27,5 czy 29. Nie zależy mi na jakiejś wyczynowej jeździe. Interesuje mnie rower jeden z tych:
    https://allegro.pl/oferta/rower-kross-black-edition-2-19-wyprzedaz-8148034267
    https://allegro.pl/oferta/rower-gorski-kross-level-2-0-b2-29-m-hydraulic-8257188019.
    Czy któryś mógłbyś polecić? Ewentualnie coś innego?

    • Witam, chciałem kupić rower górski do jazdy mieszanej w po górkach, w lesie oraz po drodze. Mój wzrost to 178-9, przekrok to 81cm. Z pomiarów wychodzi mi 18.5″/19″. Lepsze będzie koło 27,5 czy 29. Nie zależy mi na jakiejś wyczynowej jeździe. Interesuje mnie rower jeden z tych:
      https://allegro.pl/oferta/rower-kross-black-edition-2-19-wyprzedaz-8148034267
      https://allegro.pl/oferta/rower-gorski-kross-level-2-0-b2-29-m-hydraulic-8257188019.
      Czy któryś mógłbyś polecić? Ewentualnie coś innego?
      Nie mam u siebie w okolicy możliwości przymiarki osobiście roweru.

    • Cześć,
      oba rowery są całkiem podobnie wyposażone. Rama 19″ powinna być na Ciebie okej, jesteś gdzieś na styku rozmiarów, ale raczej szedłbym właśnie w stronę 19″.

      Jeżeli chodzi o rozmiar kół, to standardową odpowiedzią jest: mniejsze koła są bardziej zwrotne i „zabawowe”, natomiast większe koła stabilniejsze i lepiej się toczące + lepiej pokonujące nierówności.
      I nie ma dobrej odpowiedzi, które są lepsze, dlatego producenci wiele modeli produkują z dwoma rozmiarami kół. W wyższych modelach do cross country są już tylko 29″, ale poza tą kategorią jest różnie.

      • Dzięki za pomoc! Zdecyduję się raczej na 19″/29″. Jeszcze znalazłem 2 modele, które zwróciły moją uwagę: Author RIVAL 29″ 2019 i Author IMPULSE 29″ 2019? Czy mógłbyś jakoś wspomóc wybór? Zastanawia mnie też w jak dużym stopniu różnią się rowery z wersji n 2019/20? Wygląd jest ten sam, więc chyba ewentualnie poprawiają trochę osprzęt.

        • Z tego co widzę główna różnica jest taka, że droższy model ma oczko lepszy napęd i hydrauliczne hamulce tarczowe zamiast mechanicznych. Polecam dołożyć do wyższego modelu.

  • witaj, po bardzo długiej drodze wyboru gravela od scotta, przez giant i canyon zdecydowałem się na zakup rondo al 1 z roku 2020, pojechałem do sklepu przejechałem się na rozmiarze M, i innym rowerze w rozmiarze L z rondo, ale o tej samej geometrii,

    lepiej jeździło mi się na L, a Pan sprzedawca usilnie przekonywał mnie, że zdecydowanie M i on przy wzroście 182 na pewno wziąłby M, pytanie czy tak sugerował, bo miał ten rower tylko w rozmiarze M, a w L nie miał, czy rzeczywiście dobrze radził,
    zadzwoniłem do drugiego sklepu i tam też mi doradzili M :-)
    to finalnie zadzwoniłem z pytaniem do rondo i oni zasugerowali od razu L :-)

    mój wzrost to 180, przekrok to 85 cm,
    i jak liczę wg wzorów powyżej to wychodzi mi rama 22”, czyli rozmiar L i na L lepiej mi się jeździło (chociaż na innym rowerze z rondo)? wszyscy dookoła mi mówią, abym wziął M bo będzie mi lepiej przy dłuższych trasach? natomiast przy moim przekroku ja chyba miałem wrażenie, że siedzę za wysoko i za blisko względem kierownicy, a wydaje mi się, że ręce mam normalnej długości. Muszę zrobić zakup przez internet i co sugerujesz :-)

    • Cześć,
      jeżeli chodzi o wzory i tabelki w moim tekście, to jest tylko jakiś punkt wyjścia przed pójściem do sklepu i przymiarkami. Każdy ma inną budowę ciała, ramy mają różne geometrie i tak naprawdę każda tabelka to tylko jakiś tam szacunek.

      Druga sprawa – Rondo Ruut to rower z dość sportową geometrią, skręcającą ku rowerom przełajowym, tzn. krótka główka ramy, relatywnie krótka pozioma rurka itd. Zresztą jak sami piszą na swojej stronie „choice for racing and dynamic, sporty riding”.

      Porównałem geometrię z Canyonem i Meridą (gdzie ich kalkulatory ewidentnie wskazują na rozmiar M w ich rozmiarówce) i widać od razu, że Ruut jest po prostu krótszy. Dlatego może na większym rozmiarze było Ci wygodniej, bo byłeś mniej „skompresowany”.
      L-ka w Ruut’cie ma taką długość górnej rurki jak M-ka w Meridzie i Canyonie.

      No ale to też nie jest dobra droga, aby wybierać bardziej sportowy rower i brać większy rozmiar, aby było bardziej komfortowo. Przy większym rozmiarze ramy rośnie długość pionowej rurki, za tym idzie większy przekrok ramy. Na szosie to aż tak nie przeszkadza,
      ale przy jeździe w terenie fajnie jest mieć trochę więcej luzu ;)

      Nie umiem Ci jednoznacznie odpowiedzieć. Nie chciałbym też wprowadzić Cię w błąd. No i to nie ja będę jeździł na tym rowerze, ani pan ze sklepu, tylko Ty, więc to Ty musisz ostatecznie podjąć decyzję. Możesz np. wybrać się na bikefitting (do Veloart czy Absolute Bikes czy jeszcze gdzieś indziej), gdzie mają sprzęt do sprawdzenia jaka rama będzie dla Ciebie idealna. Nie będzie tanio, ale taniej niż ew. wymiana ramy kiedyś tam.

      • Witaj Łukasz, wielkie dzięki za podpowiedzi, jak zawsze profeska, rower na górnej granicy możliwości budżetowych, więc na wymiarowanie mi nie wystarczy:-)
        skontaktowałem się jeszcze z producentem i dostałem pytanie, to które Ty piszesz zawsze, gdzie będę jeździł, bo jeżeli chce pobawić się sportowo po trasach bardziej technicznych to sugeruje M, ale jak chce jeździć bardziej rekreacyjnie to sugeruje L, w moim przypadku bardziej rekreacja, jak już kupię i pojeżdżę (jak już będzie można jeździć) napiszę swoje odczucia i wrażenia, jeszcze raz wielkie dzięki, jakub

      • Jeszcze raz dziękuje za pomoc, pierwsza jazda i 20km zrobione. Wybrałem rozmiar L rondo ruut al 1. Odczucia po przesiadce z mtb, po prostu rewelacja. Pozycja rzeczywiście troszeczkę wyciągnięta, ale siodełko jest niżej i dobrze rozkłada mi się ciężar pomiędzy tylnym punktem podparcia, a rękoma na kierownicy. Oprócz dróg pojezdzilismy także po pagórkach w lesie i czysta przyjemność. Rozmiar L przy 180 i 85 przekrok dla mnie bardzo ok, chociaż oczywiście więcej powiem po 10kkm.

  • Mam pytanie. Mam wzrost ok 183.5 cm. Czy rower z rama 55(adresowany do 184 cm) bedzie dobry tzn nie za maly dla mnie? znalazlem Sense r55 i sie zastanawiam…

  • Hej. Chciałbym kupić sobie rower górski na kołach 29 cali. Mam 184cm wzrostu i odległość od krocza do ziemi w moim przypadku to 84cm. Znalazłem rower którego rama ma rozmiar 46cm, a według przelicznika, idealna dla mnie byłaby rama 50cm. Czy te 4cm dyskwalifukują ten rower z góry?

    • Cześć,
      1. co to za rower?
      2. przymierzałeś się do niego?
      3. tabelka to tylko punkt wyjścia

  • Cześć!
    Mam 184 cm i kupiłem, przekrok 86 Meride Mission CX 400, wg danych z meridy rama L jest dla wzrostu 182-192 cm. Oczywiście roweru w dwóch rozmiarach nie ma u mnie jak przymierzyć. Oczywiście przed zakupem konsultowałem się ze sklepem co zrobić jaki rozmiar mi radzą i co jak okaże się, że rama nie pasuje. Powiedzieli, że tabela meridy jest poprawna mogę oddać w ciągu 14 dni. U mnie w miejscowości nie ma nawet dystrubutora meridy.

    Rower przyszedł, zmontowałem go (nie przymierzę się do ramy bez montażu) i wydaję mi się trochę za mała. Przy max skręcie wpięty but o koło haczy. Napisałem do sklepu z prośba o wymianę na XL- odpisali to 36 godz w czasie których cena roweru z 2019r wzrosła o…..320 zł które oczywiście muszę dopłacić gdybym zdecydował się na wymianę.

    Za bardzo nie wiem co robić w tej sytuacji, próbować się wpasować w tą L-kę czy odsyłać na chama. Oczywiście rower złożyłem jak należy, wyregulowałem i kawałek się przejechałem – nie ma żadnych „ubytków”.
    Co byście zrobili?

    • Cześć,
      obejrzyj sobie co to jest toe overlap: https://youtu.be/dHDd_pVz4qM

      Miałeś już do czynienia z rowerami przełajowymi? Masz jakieś porównanie wymiarów ramy z inną? Według mnie ten rozmiar powinien być na Ciebie dobry. Przełajówki są krótkie, to rower o typowo sportowej geometrii.

  • Cześć,
    Poszukuję roweru typu fitness na dojazdy do pracy (30 km dziennie głównie po miejskich ścieżkach rowerowych).
    Na chwilę obecną wybór padł na Lazaro Aero v2.
    https://allegro.pl/oferta/nowosc-szosowy-lazaro-aero-v2-acera-kaseta-19pas-8078763776
    U tu mam problem z wielkością ramy – 19″ czy 21″? Moje parametry to 178 cm wzrostu i 81 cm przekroku. Skłaniam się bardziej do rozmiaru 21″ ale jak mówisz, najlepiej przymierzyć a z tym jest problem w Poznaniu – nikt takich nie sprzedaje, nawet używanych. Czy kojarzysz jakiś rower innej marki z podobnymi wymiarami ramy, który powinien być dostępny w Poznaniu?

    • Cześć,
      producent dla Twojego wzrostu przewiduje rozmiar 19″, ja też sprawdzając te parametry, które podali byłbym za 19″. Patrząc po samym przekroku 21″ będzie taka sobie.

      Jeżeli chodzi o podobne rowery, to np. Cube SL Road ma dość zbliżone parametry (zwłaszcza długość górnej rury).

      • Dzięki za odpowiedź.
        Polecisz może jeszcze jakieś podobne modele, które po doposażeniu w błotniki, bagażnik itp. zamkną się w kwocie 1500 zł?
        Twoją listę przejrzałem, może pojawiło się coś nowego?

        • Listę polecanych rowerów z przedziału do 1500/2000 zł na pewno będę odświeżał, ale tam się raczej nie pojawi nic, co będzie znacznie odbiegać od innych rowerów. To taki przedział, że za wiele się tam nie zdziała. Na pewno warto szukać wyprzedaży zeszłych roczników, trochę tego jeszcze na pewno jest na Allegro czy w sklepach.

          • Czy w przypadku KROSS PULSO 1.0 rozmiar ramy dla mnie to M-ka (19″)?

            Na pewno będę zmieniał opony, nie czuję się zbyt pewnie na takich slickach. Możesz coś zaproponować, wzmocnione z jakimś minimalnym bieżnikiem?

          • Warto byłoby się przymierzyć, jesteś na styku rozmiarów.

            Jeżeli chodzi o Kojaki to one bardzo fajnie trzymają się asfaltu, przejeździłem na nich wiele kilometrów. Ale jeżeli szukasz czegoś bardziej odpornego na przebicia, to Schwalbe Marathon Mondial w zwijanej wersji.

            A jeżeli kompletnie nie zależy Ci na masie opon, to Schwalbe Marathon Plus. To jedne z kultowych, turystycznych opon z bardzo mocną wkładką antyprzebiciową.

    • Dzięki Łukaszu za dobrą opinię.
      Niestety taki urok sklepów internetowych (pierwszy i ostatni raz kupowałem bez przymiarki). Niestety realia są takie, że dostęp do roweru w dwóch rozmiarach w sklepie stacjonarnym też jest mocno ograniczony.
      Widać trafiłem na typowego handlarza, który widząc, że klient ma wątpliwości nie poinformował o konieczności przymiarki, numer z cyklu sprzedać za wszelką cenę. Sam mam w handlu kilkunastoletnie doświadczenie i powiem tylko, że kilka dobrych lat temu wyleczyłem się z tego typu postępowania.
      Pozdrawiam

  • Hej,
    Mam możliwość zakupu w promocyjnej cenie rower Scott Scale 950 29 w rozmiarze M.
    Niestety zakup przez internet i nie wiem czy rozmiar będzie dla mnie odpowiedni,
    Mam 181 cm i długość nogi 86 cm.
    Proszę o poradę
    Pozdrawiam

    • Cześć,
      nie ma to jak przymierzyć się do roweru. Patrzę na geometrię tego Scale’a i wypadasz mi akurat pomiędzy M-ką i L-ką :\ I może tak być, że oba rozmiary będą Ci pasować (z tym, że jeden bardziej), a może i tak, że żaden z nich nie będzie dobry (choć to mniej prawdopodobne).

  • Cześć,
    przy wzroście 186cm i dł. wewn. nogi 89-90 miałem dość spory dylemat jaki rozmiar ramy wybrać mojego upatrzonego roweru (Trek Fuel EX 9.7 z kolekcji 2020). Będąc na granicy rozmiarów część osób doradzała L, część XL. Tabelki tabelkami, ale postanowiłem przejechać się obydwoma rozmiarami. Kiedy usiadłem na L-ce, w pierwszej kolejności czułem, że moja pozycja wyjściowa jest „skulona”, a cały rower jakby był za krótki. Nie chciałem go sztucznie wydłużać o kolejne 3 cm na mostku bo nie o to w tym chodzi. XL-ka jest idealna i na ten własnie rozmiar padł wybór. Rower jest dłuższy i cięższy od L-ki, ale nie są to drastyczne różnice.
    Wielkie dzięki za artykuł, Pozdrawiam!

  • Dzień dobry
    Czy rama w rozmiarze 17 roweru Jamis Koda Comp byłaby odpowiednia dla kobiety o wzroście 169 i przekroku prawie 80 cm?

    • Cześć,
      przekrok tej ramy wynosi ok. 76 cm, więc w tym aspekcie będzie okej. Pod względem długości też myślę, że będzie okej, ale jak zawsze – zabezpieczę się stwierdzeniem, że najlepiej przysiąść się i samemu sprawdzić czy będzie Ci pasować.

  • Witam serdecznie.
    Chciałabym zapytać o rozmiar ramy. Planuje kupić rower Kross evado 4.0 lub 5.0
    Ale z racji iż nie bardzo się znam może ktoś mi podpowie, doradzi czy przy wzroście 163 cm i przekroku 77 cm (o ile prawidłowo zmierzyłam) rozmiar „damskiej” ramy 17 będzie dla mnie wystarczający?! Może ktoś jest o podobnych parametrach lub zna się bardziej niż ja?!
    Pozdrawiam serdecznie :)
    Kaśka

  • Bardzo profesjonalne podejście do tematyki rowerowej.W związku z tematem mam pytanie wzrost mam 184 cm przekrok prawdopodobnie 78 lub 79.Chciałem kupić używany rower trekkingowy na ramie CRO-MO Hercules calypso wysokość ramy od podłoża miałem 82 cm i jak przełożyłem nogę będąc nad rama to czułem ucisk na kroczu.

    Wysokość podsiodłowej rurki była 57 cm a mimo to przy skręcie obijałem butami o błotnik przedniego koła.Tak samo miałem z rowerem trekkingowym Koga Miyata na ramie cro-mo triple butted na którym mi najbardziej zależało stop fm1 ręczna robota z pięknymi mufami.Ramę miał prostą i tez miał 82 cm wysokości ramy ale za to od środka suportu tam gdzie zaczynają sie pedały do końca rury było 58cm.

    Moje pytanie brzmi jaki znaleźć rower herculesa lub kogi miyaty z tego okresu aby pasował. Moja długość rąk od ramion do końca palców to 80 cm. Bardzo proszę o pomoc.

    • Cześć,
      jeżeli faktycznie masz przekrok 79 cm, to masz ten sam „problem” co ja, czyli krótkie nogi w stosunku do wzrostu (ja mam 175 wzrostu i przekrok 74 cm). I co nieco na ten temat napisałem w akapicie „Mam krótkie nogi, co teraz?”

      Jeżeli masz przekrok 79 cm i nawet zwiększysz go o 1,2-2 cm butami, to nadal rama z przekrokiem 82 cm będzie za wysoka. Można się z tym pogodzić, jeżeli rama na długość jest dobra i da się dobrze ustawić siodełko na wysokość (w niektórych przypadkach może się okazać, że nie wsuniesz tak głęboko wspornika i siodełko zawsze będzie za wysoko, a to bardzo niedobrze i takiej ramy zdecydowanie nie można kupować!), albo można szukać dalej, roweru z szybciej opadającą górną rurką (choć w rowerach trekkingowych sprzed lat raczej bym na to nie liczył).

      Generalnie musisz szukać, przymierzać się i sprawdzać na jakim będziesz czuł się najlepiej.

      • Czyli jak dlugosc ramy na rowerze koga miyata byla dobra to 56 cm nie musialem sie wyciagac rurka byla pozioma ale za to mi uciskala krocze bo wysokosc rurki to 58 i mimo tak wysokiej ramy nadal ocieralem obuwiem o przedmi blotnik prxy skrecie.To co musialbym zrobic znalesc rame na wydokosc 54 cm w miejscu najblizej siodelka a gora będzie wzrastals to wyeliminuje zjawisko obcierania butem o blotnik przy skrecaniu?

        • Jeżeli ocierasz butem o błotnik, rozmiar ramy nie będzie miał wielkiego znaczenia, po prostu taka jest jej geometria. Może błotnik za bardzo odstaje od koła i da radę go przysunąć trochę bliżej, albo po prostu tak jest i trzeba albo się przyzwyczaić, albo szukać innego roweru.
          W moim gravelu nie mam problemu z ocieraniem butem o oponę podczas dużych skrętów kierownicą, ale po założeniu błotników, które dość mocno odstają od koła, zdarza mi się o ten błotnik zahaczyć, ale z tym po prostu żyję.

  • Witam mam na Imie Krystian mam 191 cm i maly przekrok jak na wzrost tj 87cm jaki rozmiar do roweru MTB hardtail czy zdecydowanie XL czy jednk moge myslec o rozmiarze L ze wzgledu na maly przekrok ?

    • Cześć,
      o jaki konkretnie model roweru pytasz? W rowerach MTB zazwyczaj przekrok jest dość duży, więc dobierając rozmiar do wzrostu, nawet przy niższym przekroku, zostaje jeszcze trochę miejsca, zwłaszcza gdy założysz buty z wyższą podeszwą (moje buty SPD „podnoszą” mnie o jakieś 3-4 cm).

  • Cześć. Mój przypadek jest dość ciekawy. Mam bardzo dużą dysproporcję długości nóg względem wzrostu. Wzrost 176cm, przekrok 87cm, ręce też dłuższe niż „norma” :)
    Chcę kupić rower TREK FUEL EX 8 XT model 2020. Wzrostem pasuję zarówno do M/L (18,5 cala) jak i L (19,5 cala) ze wskazaniem na ten mniejszy. Natomiast wziąwszy pod uwagę przekrok, zdecydowanie L lub nawet XL. Wydaje mi się że w takim razie powinienem kupić 19,5. Zaznaczam że siedziałem na obu i nie czuje specjalnych różnic (które w teorii wynoszą 1,5 cm na długości ramy).
    Jakieś sugestie?
    rozmiar M/L 18,5 cala, wew dł nogi 80-84 cm
    rozmiar L 19,5 cala, wew dł nogi 83-88 cm
    rozmiar XL 21,5 cala, wew dł nogi 87-92 cm

    • Cześć,
      faktycznie masz duży przekrok (ja mam totalnie odwrotnie, 175/74 cm), ale to spoko opcja, bo żadna rama nie będzie Cię ograniczać i na przekrok w ogóle nie musisz patrzeć.
      Na ramie XL będziesz się źle czuć, bo będzie ona zwyczajnie za długa.

      Ja celowałbym w M/L, o czym zresztą sam piszesz. Niemniej to tylko moja sugestia, sam musisz zdecydować, bo każdy ma inne preferencje.

  • Cześć Łukaszu,
    Przymierzam się do zakupy gravela marki Locabikes. Przy wzroście 178 cm z wew dł nogi 80 cm zaproponowano mi rozm L jako bardziej odpowiedni. Zastanawiam się czy nie będzie za duży. Poniżej rozmiary ramy. Jaka jest twoja sugestia? Niestety ciężko z przymierzeniem bo chłopaki robią rowery we Wrocławiu.

    M – L
    Rozmiar ramy 55/56
    Długość rury podsiodłowej 530/560
    Efektywna długość górnej rury 546/564
    Długość główki ramy 130/160
    Kąt rury podsiodłowej
    Kąt główki ramy 71/71,6
    Długość tylnych widełek 420/420
    Baza kół 1005/1023
    wysokość od ziemi 72/72

    Pozdrawiam,
    Michał

    • Cześć,
      te 72 to nie jest wysokość od ziemi, tylko obniżenie suportu, czyli wysokość pomiędzy osią tylnego koła, a suportem. Na rysunkach na Locabikes jest błąd i pokazuje ten wymiar jako przekrok, co jest bez sensu, bo im większy rozmiar, tym większy przekrok, a tam wszędzie jest 72 podane :)

      Loca robi dość wysokie ramy. Sam mam 175/74 i przy takim przekroku pionowa rurka 50 to trochę za dużo, wolę 47-49, wtedy raz, że przekrok jest niższy, a dwa sztyca bardziej wystaje z ramy, co nie dość, że lepiej wygląda, to dodatkowo jeszcze lepiej amortyzuje nierówności.

      Ty masz przekrok dłuższy o 6 cm ode mnie, jesteś 3 cm wyższy. Celowałbym w ramę z pionową rurką 53-55, natomiast w przypadku poziomej rurki 54-55. Więc teoretycznie wypadałby rozmiar M, niemniej są to tylko moje luźne przemyślenia, niepoparte żadnymi kalkulatorami czy znajomością Twoich preferencji.
      No i ramy bywają różne, najlepiej samemu się przysiąść i sprawdzić niestety.

      • Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź ? padło jednak na Rondo Ruut Al 2020 w rozmiarze M. Emka Rondo jest jednak ciut większą niż Loca, a jednak ta L wydawała mi się za duza. P. S wybiera się Pan na Pomorska500?

        • Żaden ze mnie pan, po prostu Łukasz :) I w najbliższym czasie nie planuję startów w żadnych imprezach tego typu, będę stawiał na wycieczki na własną rękę.

  • Witam jestem Krzysztof. Mam rower Kross Level z ramą 17 i kołami 26″. Niestety na razie potrzebuje na nim jeździć, dlatego nowy będzie dopiero na nowy sezon. Mam 193 cm wzrostu i chciałbym jakoś dopasować Koła żeby się szybciej jeździło. Czy do takiej ramy mogę dać np Koła 28″? Bo jeśli tak to bym już kupił i mu wymienił. Co do siodełka to mam wyregulowane. Kierownicy na razie mu nie wymieniam.

    • Cześć,
      jeżeli w przyszłym roku planujesz kupić nowy rower, to chyba w tym już nie ma sensu nic zmieniać, no chyba, że zostawiasz sobie oba.

      Kół 28 cali nie włożysz, nie zmieszczą się. Zresztą wystarczy popatrzeć ile miejsca masz jeszcze na wyższą oponę.

    • Może tak być. Przyczyną może być też złe ustawienie manetek i klamek hamulcowych. Musisz mieć wszystko ustawione tak, że po położeniu rąk na kierownicy (myślę o prostej kierownicy), nadgarstki powinny być wyprostowane, tworząc jedną linię z ramionami. Jeżeli masz tam większe zgięcie, to może pojawić się problem z uciskaniem nerwów i drętwieniem nadgarstków.

      Jeżeli rama jest dobrana dobrze, wysokość kierownicy też, pomóc mogą ergonomiczne chwyty kierownicy (np. firmy Ergon), tak wyprofilowane, że po odpowiednim ustawieniu, same będą „naprowadzać” dłoń do optymalnego ustawienia: https://youtu.be/ausdfAyzVbI

  • mam 179,5 cm, noga 80-81 cm, chciałem kupić krossa hexagon 5.0. Mierzyłem rozmiar M 19′ na kołach 29″ pozycja jazdy jest dla mnie wygodna, jednak problem jest z wysokością górnej rury, przekrok jest na styk, może 2 cm luzu . Czy powinienem kupić rozmiar S 17″ również na kołach 29″, i ewentualnie maksymalnie cofnąć siodełko lub wymienić mostek na dłuższy? Czy takie działanie ma sens. Według tabeli producenta S 174-180 cm wzrostu, M 180-188.

    • Cześć,
      jesteś na styku rozmiarów, w dodatku masz ten sam „problem” co ja, czyli niski przekrok w stosunku do wzrostu. Możesz szukać roweru, który będzie miał trochę szybciej opadającą górną rurę, albo kombinować z trochę mniejszymi rozmiarami ramy, co nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem.
      Natomiast spróbowałbym się przymierzyć do ramy 17″, tylko poproś kogoś z boku, żeby ocenił czy nie wyglądasz na nim jak na rowerze od młodszego brata :)

      Odnośnie 2 cm luzu, to nie jest już tak źle, zwłaszcza jeżeli przymierzałeś się w butach na płaskiej podeszwie. W rowerowych butach w terenowym bieżnikiem idzie się w górę o dodatkowe 2 cm (tak szacuję), więc przekrok ładnie się zwiększa.

  • Cześć. Zamierzam kupić rower crossowy Kross Evado. Mam ok. 178 cm wzrostu, 70 kg wagi, 81 cm przekroku, o ile dobrze zmierzyłem.

    Byłem w sklepie stacjonarnym żeby się przymierzyć, ale niestety Krossa mieli tylko jakiegoś górala 21″, który był na mnie wyraźnie za duży. Z kolei crossówka marki Specialized rozmiar 21″ wydawało się, że pasowała mi lepiej niż taki sam rower 19″. Był też cross Maxim 20″, też wygodny, chyba najlepiej mi pasował.

    Czy z związku z powyższym wzięcie przez Internet Krossa Evado 19″ będzie dobrym wyborem? Czy lepiej jednak 21″?

    • Jesteś gdzieś na styku rozmiarów i może tak być, że oba będą na Ciebie dobre. Niemniej któryś będzie lepszy :) Ja wolę mniejsze ramy, gdzie pozycja za kierownicą jest trochę mniej wyprostowana, a rower lepiej reaguje na ruchy kierownicą. Niemniej musiałbyś się przysiąść do obu,
      aby samemu ocenić. Serio nie masz w promieniu 50 km sklepu z Krossami Evado?

  • Hej, przymierzam się do kupna kellys soot 30, wzrost 180, z butem dl. nogi wew. 78. I myśle jaka ramę wybrać s/m?

    • Hej! Mam soot 50, mam 180cm wzrostu, przekrok 85cm, rower mam w rozmiarze 540 czyli L i jest ok. Nie sprawdzałem jak mi będzie na M bo nie miałem takiej możliwości, ale L mi pasuje bardzo. Pożyczałem koledze, który jest 1cm niższy i też mu pasowało. Na L po prostu jest bardziej sportowa sylwetka, ale i tak dużo bardziej komfortowa (wyprostowana) niż na szosie (szosę mam 56cm długość ramy). Jak nie masz możliwości spróbowania w sklepie to po prostu weź M jeśli wolisz siedzieć bardziej wyprostowany, a L jeśli wolisz jeździć bardziej sportowo.

        • Cześć,
          to zależy jakiego typu rower chcesz kupić. W tekście masz podane szacunkowe rozmiary ram dla różnych typów rowerów, niemniej bardzo, ale to bardzo polecam wycieczkę do kilku sklepów rowerowych i przymiarkę.

          Na wzrost 158 cm będą to mniejsze ramy, ok. 14-15 cali. I od takich zacząłbym przymiarki.

    • Cześć,
      masz tak jak ja, czyli stosunkowo krótkie nogi do wzrostu. Najlepiej byłoby się przysiąść do obu rozmiarów i sprawdzić, niemniej nie wiem czy S-ka nie będzie dla Ciebie za krótka. Może się tak okazać, że M-ka na długość będzie dobra, ale będzie za wysoka (przekrok),
      dlatego właśnie warto wybrać się do sklepu w butach, w których będziesz jeździć i sprawdzić jak to wygląda w praktyce. Niestety jako „krótkonożni” musimy szukać ram, które będą pasowały do naszej budowy ciała, bo nie wszystkie będą.

      @lukiman Przy ramie L może się okazać, że Maciej nie tylko nie będzie w stanie stanąć w rozkroku nad ramą, to jeszcze siodełko będzie całkowicie schowane w pionowej rurce ramy (albo w ogóle nie będzie dało się go ustawić tak aby było dobrze). Sam wzrost to nie wszystko,
      bardzo ważny jest także przekrok czy długość ramion.

      • Hej, byłem u znajomego w sklepie przymierzyć się do ramy (co prawda na miejscu miał tylko model soot 70 ale podobno geometria ramy prawie to samo z tego co czytałem) i miał tylko S i był w przekroku ok. W rozmiarze M mógłbym faktycznie prawie wisieć na ramie. Zasugerował wziąć S i dać delikatnie dłuższy mostek. Teraz pytanie, czy bardzo to wpływa na komfort jazdy?

        • A jak było z długością ramy przy S-ce? Można się pobawić w wymianę mostka i dać dłuższy o 1-2 cm, ale raczej nie więcej, aby rower nie stał się ociężały w prowadzeniu.

          A może Giant AnyRoad? To jeden z nielicznych rowerów grawelowych, które znam, który ma bardzo niski przekrok. Według ich tabelki, Tobie powinien pasować rozmiar M: https://images.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_1000,q_80/t03j1v51t4k01oymmjui/sizingsheet.jpg

          Jeżeli masz gdzieś możliwość aby się przysiąść i sprawdzić, to bardzo polecam. Testowałem kiedyś jeden z AnyRoad’ów i bardzo miło go wspominam, właśnie przez przyjazność dla krótkonogich.