Rozmiar ramy roweru – jaki wybrać?

Rozmiar ramy to jeden z kluczowych parametrów, które musimy wziąć pod uwagę przy zakupie roweru. Dobrze dobrany rozmiar sprawi, że na rowerze będzie się nam jeździło wygodnie, szybko i bezpiecznie. Natomiast za mały lub co gorsza – za duży rower, będzie powodować frustrację i zniechęcenie do jazdy. Warto poświęcić trochę czasu na dobór odpowiedniego rozmiaru ramy, tak aby potem cieszyć się z nowego jednośladu przez długi czas.

Jak sprawdzić rozmiar ramy rowerowej?

Jak sprawdzić rozmiar ramy rowerowej

To umowne określenie, identyfikujące jeden z wymiarów ramy rowerowej. Przyjęło się, że w rowerach górskich/crossowych/trekkingowych/miejskich (tu przeczytasz więcej o rodzajach rowerów) rozmiarem jest długość pionowej rurki ramy (mierzona od środka suportu). Zwykle mierzona jest od środka suportu do środka poziomej rurki ramy (zielona kreska na zdjęciu powyżej), czasem do końca rurki podsiodłowej (czerwona kreska).

W przypadku rowerów szosowych/przełajowych/gravelowych, najczęściej rozmiar ramy to efektywna długość górnej rury ramy (niebieska linia).

Przyjęło się (nie pytajcie dlaczego), że rozmiar brany od rury podsiodłowej podajemy w calach (13 cali, 15 cali, 17 cali itd.), ale rozmiar brany od poziomej rurki – w centymetrach (52 centymetry, 54 centymetry itd.).

Jaką ramę wybrać – S, M, L czy XL?

Producenci rowerów zaczęli opisywać rozmiary ram symbolami XS, S, M, L, XL – żywcem wziętymi z odzieżowej rozmiarówki. Zapomnijcie o nich! Wiele osób (zwłaszcza panów) wychodzi z założenia, że „noszę koszulki w rozmiarze L, to przecież nie kupię roweru w rozmiarze S – jak jakieś dziecko„! To błędne myślenie i rozmiar roweru nie ma nic wspólnego z rozmiarem noszonej odzieży.

Dodatkowo, to że u jednego producenta pasuje ci M-ka, nie znaczy, że u innego nie będzie dobra S-ka, albo L-ka… Nie ma żadnego standardu w opisywaniu rozmiaru ram odzieżowymi symbolami.

Przy okazji zapraszam do obejrzenia odcinka wideo Rowerowych Porad, w którym opowiadam jak dobrać rozmiar ramy. Będzie mi miło jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)

Rozmiar ramy roweru do wzrostu

Przekrok ramy rowerowej
Zdjęcie ilustracyjne. Przekrok najlepiej zmierzyć będąc boso. Fot. Garry Knight

Wzrost to tylko jeden z parametrów, na które trzeba spojrzeć podczas wyboru rozmiaru roweru. Drugim z nich jest przekrok, który powie nam czy w rowerze uda się ustawić siodełko na odpowiedniej wysokości, a także czy staniemy nad ramą.

Jak zmierzyć swój przekrok? Stań boso w lekkim rozkroku przy ścianie, między nogi wsuń książkę (a najlepiej poziomicę) i przesuń ją maksymalnie do góry, dociskając do krocza. Przyda się druga osoba, która zmierzy teraz odległość od grzbietu książki do ziemi.

Znając swój wzrost i przekrok, możesz sprawdzić poniżej, jaka mniej więcej rama będzie dla Ciebie dobra. Ale! Podkreślam to kilka razy w tym tekście: nie traktuj tego wyniku jako wyroczni! To tylko wstępne określenie rozmiaru ramy, weryfikacja powinna nastąpić w sklepie. Ramy różnią się geometrią, są mniej i bardziej sportowe, mają różne proporcje.

Rozmiar ramy: rower górski z kołami 27,5 i 29 cali

  • Wzrost: 150-160 cm i przekrok: 66-76 cm – rama 14 cali (przy 160/73-76 przymierzyłbym się także do ramy 15 cali)
  • Wzrost: 161-170 cm i przekrok: 66-78 cm – rama 15 cali (przy 170/78-81 przymierzyłbym się także do ramy 17 cali)
  • Wzrost: 171-183 cm i przekrok: 74-86 cm – rama 17 cali (przy 182/84-89 przymierzyłbym się także do ramy 19 cali)
  • Wzrost: 184-193 cm i przekrok: 79-91 cm – rama 19 cali (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy 21 cali)
  • Wzrost: 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama 21 cali

Warto pamiętać, że jeżeli producent przygotowuje dany model w tym samym rozmiarze, ale z dwoma wielkościami kół, to przekrok w modelu z kołami 29 cali będzie o ok. 2 centymetry wyższy. Warto to wziąć pod uwagę przymierzając się w sklepie, czy nie zawiśniemy krokiem na ramie.

Autor: Michał Lalik, 1enduro.pl

Kupując rower all-mountain/enduro możesz także zerknąć na tabelę, którą przygotował Michał z bloga 1enduro.pl Parametr reach (tzw. zasięg, czyli odległość pomiędzy środkiem mufy suportowej, a środkiem rury sterowej) oraz ETT (effective top tube length czyli efektywna długość górnej rurki ramy) danego roweru znajdziecie w tabelce na stronie każdego producenta.

Jak dobrać rozmiar w rowerze szosowym/gravelowym

  • Wzrost: 160-165 cm i przekrok: 66-76 cm – rama ok. 51-52 cm (efektywna długość poziomej rury ramy). Przy 165/71-76 przymierzyłbym się także do ramy 53-54 cm
  • Wzrost: 166-173 cm i przekrok: 69-81 cm – rama ok. 53-54 cm (przy 173/76-81 przymierzyłbym się także do ramy 55 cm)
  • Wzrost: 174-180 cm i przekrok: 74-84 cm – rama ok. 55 cm (przy 180/81-86 przymierzyłbym się także do ramy 56 cm)
  • Wzrost: 181-185 cm i przekrok: 76-86 cm – rama ok. 57 cm (przy 185/86-89 przymierzyłbym się także do ramy 58 cm)
  • Wzrost: 186-193 cm i przekrok: 79-91 cm – rama ok. 58 cm (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy 60 cm)
  • Wzrost: 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama ok. 60 cm

Rower crossowy/trekkingowy/miejski – jaka rama do wzrostu

W przypadku damskiej ramy w rowerze miejskim, czy trekkingowym także należy patrzeć na przekrok. Nie chodzi o miejsce pod ramą, bo tu tego nie będzie brakować, ale o możliwość poprawnego ustawienia siodełka. Za duża rama może sprawić, że siodełko nawet w najniższym ustawieniu będzie za wysoko.

  • Wzrost: 150-160 cm i przekrok 66-76 cm – rama XS – 14/15 cali (przy 160/73-76 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze S)
  • Wzrost: 161-173 cm i przekrok 66-81 cm – rama S – 16/17 cali (przy 173/78-83 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze M)
  • Wzrost: 174-183 cm i przekrok 74-86 cm – rama M 18/19 cali (przy 183/81-86 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze L)
  • Wzrost: 184-193 cm i przekrok 79-91 cm – rama L 20/21 cali (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze XL)
  • Wzrost 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama XL 22/23 cale

A ja mam inny rozmiar ramy, a rower mam dobry!

Nie ma w tym nic dziwnego, rowery różnią się od siebie geometrią. Sama długość pionowej czy poziomej rurki to nie wszystko, liczy się także wysokość główki ramy, kąty, stack, reach. Na to jak będziesz się czuć na rowerze wpływa także długość wspornika kierownicy (niejednokrotnie jego wymiana na centymetr dłuższy lub krótszy, potrafi znacznie zmienić nasze odczucia za kierownicą). My też różnimy się budową ciała – przy tym samym wzroście możemy mieć różną długość nóg czy rąk.

Niemniej jeżeli masz 170 cm wzrostu i jeździsz na góralu z ramą 19 lub 21 cali to zdecydowanie coś jest nie tak :\

W każdym razie, wynik który znajdziesz powyżej, traktuj jedynie jako punkt wyjścia. Ostatecznego wyboru i tak najlepiej dokonać w sklepie po przymiarce (a jeszcze lepiej po jeździe próbnej).

Przekrok ramy

Informacja o naszym przekroku jest bardzo ważna jeszcze z jednego powodu. Każda rama rowerowa, w każdym rozmiarze, ma trochę inny przekrok. Nie każdy producent podaje ten parametr, ale na szczęście staje się to coraz powszechniejsze. Znając swój przekrok, możemy bez wychodzenia z domu sprawdzić, czy po zsunięciu się z siodełka „na ramę”, nie będziemy wisieć kroczem na górnej rurze (nie dotyczy to oczywiście rowerów miejskich/trekkingowych z „damską” ramą).

Przekrok ramy rowerowej
Rysunek z geometrią ramy roweru Cannondale Trail

Dodaj do swojego przekroku ok. 1,5 cm dla butów szosowych i 2,5 cm dla butów MTB. W przypadku rowerów szosowych Twój przekrok w butach powinien być większy przynajmniej o 1 centymetr niż ten na ramie, dla rowerów górskich o co najmniej 5 centymetrów.

Ale z przekrokiem to też nie jest taka jednoznaczna kwestia. Osoby o krótkich nogach w stosunku do reszty ciała, mogą mieć problem, ponieważ rama teoretycznie dobra do wzrostu, może okazać się za wysoka, a mniejszy rozmiar ramy, gdzie uda się już nad nią stanąć, okaże się za mała. Czy pisałem już o tym, aby wybrać się do sklepu i poprzymierzać do różnych rowerów w różnych rozmiarach? :)

Mam krótkie nogi, co teraz?

Chodzi oczywiście o krótkie nogi w stosunku do wzrostu. Jak to sprawdzić? Nie dokopałem się do jednoznacznych norm określających przeciętną długość nóg. Ale dobrym punktem odniesienia może być chociażby tabela ze wzrostem i długością nóg od Gianta, którą wstawiłem poniżej. Jeżeli dla Twojego wzrostu, Twój przekrok znajduje się na skrajnie lewym polu (albo wręcz wypada poza skalę), to można powiedzieć, że masz niski przekrok. Co wtedy?

Musisz liczyć się z tym, że możesz (ale nie musisz) być zmuszony do zakupu roweru w rozmiarze mniejszym, niż wynika to z zalecanego wzrostu (żeby nie zawisnąć na ramie kroczem, albo żeby rura podsiodłowa nie była maksymalnie wsunięta do ramy). Może się też okazać, że dany rower po prostu nie jest dla Ciebie (dzieje się tak zwłaszcza w przypadku rowerów gravelowych/przełajowych) – niektóre ramy mają bardzo wysoko poprowadzoną górną rurę ramy i zwyczajnie nie uda Ci się stanąć nad ramą. Albo gdy się to uda, okaże się, że pasuje Ci najmniejszy rozmiar ramy, który jest na tyle krótki, że nie da się tego wyrównać długością mostka w zadowalający sposób.

W każdym razie warto sprawdzić, czy przypadkiem nie masz krótkich nóg, tak żeby nie złapać się tylko na patrzenie na swój wzrost.

Za mały rower co robić
Przejaskrawiony przykład za małej ramy w rowerze. Fot. Robert Batina

Nie mam opcji przymierzenia się w sklepie do roweru – co zrobić?

Zdarza się i tak, że zakup przez internet to jedyna opcja. Oczywiście masz prawo do zwrotu zakupionego roweru, ale wiadomym jest, że lepiej tego uniknąć. Co wtedy? Niektórzy producenci wysyłkowi (dystrybuujący rowery głównie przez internet) oferują na swoich stronach kalkulator rozmiaru, gdzie po podaniu przynajmniej wzrostu i przekroku, otrzymujemy podpowiedź, jaki rozmiar ramy roweru będzie dla nas najlepszy (taki kalkulator ma m.in. Canyon).

Sposobem może być także sprawdzenie geometrii roweru, na którym aktualnie jeździcie (czy jeździ kolega/koleżanka i ich rower Wam pasuje). Jeżeli rozmiar Wam odpowiada, sprawdźcie najważniejsze wymiary i poszukajcie roweru, który z grubsza będzie podobny.

Często dwa rozmiary ramy pasują

To też nie jest tak, że nie da się jeździć na rowerach ciut (podkreślam – CIUT!) za małych lub ciut za dużych. Da się. Wyliczony rozmiar nie jest wyrocznią i często spotykam się z sytuacją, że na tym samym rowerze może jeździć mama i córka, które różnią się wzrostem i długością nóg. Ale tak czy siak, na rowerze musisz czuć się dobrze. Mówi się, że gdy wypadniemy gdzieś pomiędzy dwoma rozmiarami ramy, do sportowej jazdy można kupić mniejszą ramę (zwłaszcza w przypadku roweru szosowego), natomiast do bardziej relaksacyjnej większy rozmiar ramy, by była wygodniejsza. Nie jest to jednak żadna wyrocznia, każdy musi to sprawdzić sam. Zwiększenie rozmiaru ramy sprawi, że będziemy mieli dalej kierownicę, czyli plecy bardziej się wyciągną. Niekoniecznie musi to być dla każdego wygodna opcja.

Podsumowanie

Jak widać wybór rozmiaru ramy rowerowej to nie jest taki błahy temat. Oczywiście, nie ma się czego bać i mając trochę cierpliwości, na pewno uda się Wam znaleźć rower, który będzie idealnie dopasowany do Waszej budowy ciała, potrzeb i wymagań. A jeżeli oprócz rozmiaru ramy wahacie się nad wyborem roweru, zapraszam do lektury moich wpisów o tym jaki rower kupić w konkretnym przedziale cenowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

690 komentarzy

  • I jeszcze drobne pytanie kolegi odnośnie Cube Travel – są to modele ze sztywnym widelcem ale przy oponie 29×2.25 chyba nie ma obawy o ból nadgarstków i brak komfortu wywoływany od drgań? Jak sądzę takie opony wybiorą równie dobrze drobne nierówności jak nie jeden amortyzator ?

    • Są różne osoby i różne wrażliwości. Na pewno opona 2,25″ będzie zapewniała dobre tłumienie nierówności, zwłaszcza przy ciśnieniu bliżej dolnej granicy. Ale sztywny widelec nigdy nie będzie tak amortyzował, jak porządny amortyzator.

      W każdym razie takie opony na pewno w dużym stopniu zniwelują kwestię braku amortyzatora, ale dla osób z wrażliwymi nadgarstkami, może to być mało.

      • Wczoraj z ciekawości zrobiłem małe doświadczenie – w moim MTB 29 mam właśnie takie opony smart sam 29×2.25 i pojeździłem na zablokowanym amortyzatorze. Trasa 50km teren całkowicie mieszany asfalt, las, szutry – ogólnie wszystko co można spotkać na co dzień i powiem szczerze na tego tupu trasie nie odczułem żadnej różnicy. Dodam że amortyzator mam nie byle jaki bo rock shox sid ale na tego typu trasie nie odczułem żadnej różnicy. Fakt ciśnienie miałem ustawione właśnie bliżej dolnej granicy. Być może jak piszesz ja nie mam aż takiej wrażliwości a być może w takiej trasie nazwijmy to turystycznej czyli do takiej jakiej kolega chce zakupić tego Cube Travel opony o grubości 2.25 i odpowiednim ciśnieniu faktycznie pięknie wybierają te nierówności. Chyba że jest jeszcze jeden szczegół mój zamknięty amortyzator mimo wszystko ma jeszcze jakieś minimalne ugięcie natomiast sztywny widelec wiadomo że nie ma. Nie wiem czy z tego może wynikać jeszcze jakaś różnica czy raczej wielkiego wpływu to nie będzie miało ?

        • Twój amortyzator po zablokowaniu ma minimalne ugięcie, ale nie wpływa to w żaden sposób na komfort jazdy. Nie jestem ekspertem od amortyzatorów, ale podejrzewam, że masz w nim system, który w razie dobicia odblokuje amortyzator, chroniąc go przed uszkodzeniem.

          Natomiast jeżeli chodzi o komfort, to jeszcze raz powtórzę – zależy to od indywidualnych odczuć. Moi rodzice mają tandem, który pokazywałem tutaj: https://roweroweporady.pl/jak-sie-jezdzi-na-tandemie/

          Koła 29″, opony o szerokości 2″ i sztywny widelec. Z jazdą po nierównościach nie ma większego problemu, sam Cannondale pozycjonuje ten rower jako turystyczno-terenowy.

          • Tak dokładnie ma taki system ale w jeździe nazwijmy to turystycznej gdzie użytkownik jedzie drogami asfalt las droga polna miasto itp mam wrażenie że szeroka opona z niskim ciśnieniem na prawdę fajnie wybiera te nierówności i mimo że tak jak wspomniałem mam wysokiej klasy amortyzator bdb ustawiony to na zablokowanym w czasie takiej jazdy nie odczułem najmniejszej różnicy aż sam się zdziwiłem. Ja fakt faktem na rowerze jeżdżę dość agresywnie i w dość mocnym terenie oraz na wyższym ciśnieniu niż teraz dla próby zastosowałem, więc wykorzystuje amortyzator w pełni ale myślę że jest sporo osób które nie mają świadomości że szeroka opona z niskim ciśnieniem może działać lepiej jak nie jeden bez sensu zamontowany ciężki amortyzator.

  • Witam mam pytanie co do doboru wielkości ramy. Kolega właśnie dokonuje zakupu roweru ale ma dylemat który rozmiar ma dobrać a że kupuje Cube czyli markę jaką też posiadasz być może pomożesz z własnego doświadczenia. Ma zamiar zakupić nowy model cube travel 2016 na sztywnym widelcu wzrost 178cm długość nogi 82cm rower ma mu służyć na długie wyjazdy a więc musi być super wygodny – to podstawa jego wyboru. Teoretycznie jak mu wstępnie doradziłem powinien mieć ramę 54 czyli faktyczne 52cm rura pionowa ale jak się okazuje rama o rozmiar większa czyli 58 wymiar faktyczny 56cm ma wygodniejszy stosunek stack/reach bo ma sporo dłuższą główkę ramy. Rama 54 stack/reach 1.56 a rama 58 stack/reach 1.60
    W czasie jazdy próbnej w skiteam oba rozmiary były teoretycznie ok ale wiadomo to przejazd kilkuset metrów wygoda takiego roweru wyjdzie po setkach kilometrów. Jak sądzisz która rama będzie bardziej wygodna da większy komfort na bardzo długich wyprawach ? Tu link do geometrii tego roweru rama 54 i 58 – gdybyś mógł porównać. Pozdrawiam

    http://cube.pl/

    • Hej, powiem tak. Każdy z nas jest inaczej zbudowany i oprócz długości nóg, dochodzi jeszcze kwestia samej geometrii ramy. Biorąc większą ramę, kolega będzie musiał obniżyć siodełko w stosunku do kierownicy, poza tym zmienia się jeszcze kilka innych parametrów, poza długościami rur. Zmienia się chociażby wysokość główki ramy.

      Nie jestem w stanie powiedzieć czy na większej ramie będzie mu się dobrze jeździło. Kilka razy jeździłem na rowerach o trochę za dużej ramie i okej, nie miałem problemu żeby na nich jechać, ale mimo wszystko po pewnym czasie tęskniłem za swoim rowerem. Musiałem się na takim rowerze trochę bardziej wyciągać, co na dłuższą metę nie było fajne.

      Jeżeli chodzi o porównywanie Stack to Reach, to służy to do porównywania tego wskaźnika pomiędzy dwiema ramami, o pasującym rozmiarze. Porównywanie tych samych ram nie ma sensu. Bo idąc tym tropem, w ramie 62 cm, macie stosunek 1,65, czyli jeszcze wygodniejszy :)

      Ja za kolegę nie zdecyduję, ale sam brałbym rozmiar idealnie na mnie pasujący.

  • Łukasz, czy ramę 19″ (cossack mont blanc) można zmienić swobodnie na ramę 15″ np. z cube bez problemów z kompatybilnością wymiarów tulei w ramie (widły, korba, itp.)? Dzięki za jakąkolwiek poradę

    • Cześć, to wszystko zależy od ramy :) Jeżeli obie ramy są górskie, to z montażem suportu nie powinno być problemów. Jeżeli chodzi o stery (czyli montaż widelca), to zakładam, że w Cossacku masz rurę sterową 1-1/8″. I jeżeli tylko nie będziesz wymieniał widelca, to rama Cube najlepiej aby była przygotowana pod tę średnicę.

      • Wielkie dzięki! Próbuję więc z Cube Aim 17″ https://allegro.pl/show_item.php?item=5966610171#tabsAnchor (176 cm wzrost)

  • Witam, zmagam się z problemem doboru rozmiaru rowerów dla mnie i mojej lubej. Zdecydowaliśmy się na Waganta oraz Gazelę. W moim przypadku (176cm, 81cm) wychodzi rama 20″, u narzeczonej (165cm, 77cm) rama 19″. Wagant 21″ może się okazać za wysoki dla mnie, Gazela 17″ za mała dla narzeczonej. Ale brać oba 19″, kiedy narzeczona zauważalnie ode mnie niższa?

    • Hej, najlepiej byłoby wybrać się po prostu do sklepu rowerowego i się poprzymierzać. Zdaję sobie sprawę, że zimą może być z tym gorzej, bo nie wszędzie są dostępne wszystkie modele, ale często można znaleźć porównywalne.

      Obejrzysz w sklepie, a potem kupisz już tam gdzie Ci wygodniej (w sklepie teraz też na pewno będą bardziej skorzy do negocjacji i często sprzedadzą w tej samej cenie co oferuje internet).

      Takie rozwiązanie moim zdaniem będzie najlepsze, bo kupcie rowery dobrze do siebie dopasowane. Moja dziewczyna gdy kupowała rower, to dwa sąsiednie rozmiary ramy były na nią dobre :) I siedzieliśmy w sklepie dobre pół godziny, zanim zdecydowała, która rama bardziej jej pasuje.

  • Witam Czy mógł bym prosić o pomoc w wyborze rozmiaru ramy roweru szosowego Giant defy 3, Nie mam możliwości przymiarki w sklepie a mój wzrost to 171 cm i długość nogi 78 cm, wybrać rozmiar S-46,5 długość górnej rury 53,0 CZy rozmiar M-50 długość górnej rury 54,5

    • A może masz możliwość przymierzenia się do podobnego roweru? Jesteś w „rozkroku” pomiędzy dwoma rozmiarami, ale bardziej M i M/L – jeżeli tylko producent podaje jako rozmiar długość rurki podsiodłowej, bo z tym różnie bywa.

  • Witam, zamierzam kupić rower fitness Radon skill 9.0 bądź 7.0. Mam problem z kręgosłupem, chce uniknąć pochylonej pozycji, wskazana bardziej wyprostowana sylwetka. Długość nogi 84 cm, wzrost 183. Jaka rama będzie dla mnie bardziej odpowiednia ?

    • Ja nie wiem czy rowery typu fitness sprzyjają bardziej wyprostowanej sylwetce. Oczywiście siedzi się inaczej niż na rowerze szosowym, ale daleko jeszcze do pozycji z roweru trekkingowego czy miejskiego.

      W każdym razie, ja celowałbym w rozmiar 56 cm (gdzie pionowa rurka ramy ma 54 centymetry).

  • Mógłbym prosić o wyjaśnienie jednej rzeczy? Dlaczego w przypadku rowera mtb na kołach 29″, rama powinna byś większa (wyższa) niż w przypadku kół 26″/27,5″. Logicznym wydawałoby się, że przy większych (wyższych) kołach całość będzie wyższa, czyli powinienem zastosować niższą ramę. Czego tu nie rozumiem? :)

    • To wszystko są wstępne wyliczenia. To po pierwsze. Druga sprawa jest taka, że nie liczy się jedynie długość pionowej rurki ramy, tylko cała geometria.

  • Łukaszu, Kross Pulso 1, mam ok 173 cm, noga ok 75 (prostopadle do podłoża gdy stoję w lekkim rozkroku). rama S będzie ok?

    • Hej, dobre pytanie. Teoretycznie S-ka będzie dobra, ale zawahałbym się jeszcze nad M-ką, w zależności od tego czy lubisz bardziej czy mniej wyciągniętą pozycję za kierownicą. Najlepiej byłoby się wybrać do sklepu i przymierzyć do tych dwóch rozmiarów, ale wiem, że to nie takie proste, bo pewnie Pulso nie jest aż tak często dostępne.

      A jak to wygląda w Twoim obecnym rowerze? Jaką długość ma pionowa rurka ramy i jaką pozioma?

      • Do S-ki się przymierzyłem, przejechałem również. Ramę między nogami mam już chyba max wysoko, ale mimo to waham się. Teraz mam Kellys Scarpe 19,5” (kupiona za młodu raczej bez głowy i bez żadnej wiedzy, na szczęście moje skarby z ramą nie miały styczności), a w fitnessach niby nie jest taki ważny przekrok? Teraz jestem 10 lat mądrzejszy;) Nigdzie nie mogę doszukać się geometrii tego roweru, mam nawet trudności z przypomnieniem sobie w którym roku go kupiłem – 2006 lub 2007.

        • Według mnie przekrok jest istotny podczas jazdy na rowerze górskim w prawdziwym terenie. Oczywiście nie może być takiej sytuacji, że w rowerze typu fitness gdy stajesz na skrzyżowaniu, to cię to boli ;) Ale to znak, że rama jest dużo za duża. W każdym razie zobacz na prowadzenie poziomej rurki ramy w fitnessach i porównaj z góralami. Zobaczysz wtedy skąd się bierze różnica.

          • W Kellysie nic mnie nie boli, czuję tylko, że już nie ma dużo miejsca:)
            a co do Pulso, gdy na niego patrzę, to S wydaje się jakby mała, być może właśnie przez prowadzenie poziomej rurki ramy. Generalnie podczas jazdy testowej wydawało mi się, że dość mocno 'leżę’ na kierownicy. Może uda mi się 'dosiąść’ jeszcze ramy w rozmiarze M. Podzielę się wtedy wrażeniami i wyborem, może ktoś będzie stał przed podobnym wyborem.

          • Jednak nie będę miał możliwości przymierzenia M. Coraz bardziej zastanawiam się nad czymś innym. Miałeś może styczność lub zasłyszałeś opinie o rowerach w Decathlon’ie? triban 500, 520? 540 raczej poza budżetem, poza tym tiagra nie jest mi do szczęścia potrzebna.

          • Pisałem o tym rowerze trochę tutaj:
            https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic-do-2000-zlotych/

            W tym budżecie to bezkonkurencyjny rower na tę chwilę.

  • Ponawiam pytanie :) – dot. doboru ramy szosówki (50, 53)

    (przepraszam Łukaszu ale nie było odp pod wcześniejszą – 4dni temu, a zależy mi na Twojej opinii). Mianowicie:…

    ”Dzięki za odp :) Była weryfikacja pomiaru, dokładniejsza ;) teraz dł
    nogi wychodzi 75-75,5 cm. Jeśli kupiłbym rame 49cm (rurka), do tego
    dodać dł korby 17cm to nie uważasz, że sztyca siodełka mogłaby być
    bardzo mało wysunięta? Tzn. mam na myśli to, że w szosówkach z tego co
    widać, ludzie wysuwają sobie dość znacznie siodełka w górę. Po prostu
    boje się trochę takiego efektu, że będę wyglądał jakbym jeździł na
    'kolarce’ po bracie (siodełko tuż nad rurką) ;)”

    Jak uważasz ?

    • Dlatego najlepiej wybrać się do sklepu i przymierzyć do kilku rowerów. Pozycja za kierownicą zależy w dużej mierze od geometrii roweru, są rowery szosowe o bardziej turystycznej geometrii i są takie o bardziej sportowej. Zazwyczaj jest tak, że te droższe są o sportowej geometrii.

      No i dochodzi kwestia preferencji. Jeżeli wolisz siedzieć bardziej zgięty i mieć siodełko wysoko, to faktycznie zobacz za mniejszą ramą. Ale nie kupuj bez przymierzenia, bo może się okazać, że nie będzie Tobie pasować taka jazda.

      • a CUBE Peleton lub CUBE Peleton Pro (2700-3300 PLN) mają bardziej turystyczną geometrię wg Ciebie ?? Jeździsz na CUBE’ie w prawdzie fitness, ale może orientujesz się w ich geometriach ;) Ciężko z mierzeniem bo u mnie Kielcach, znalazłem w sklepach jeśli już to ramy tylko Kross lub Merida od M(51cm) w górę. S czy XS nie ma wcale, więc żadne mierzenie ;/
        Dlatego tak się dopytuje tych wymiarów u Ciebie ;)
        Wsiadłem na tą ramę Kross Vento 1 (M -51mm) i była ciut za duża, ale Kross ma też dłuższe rurki poziome, więc troche mnie wyciągneło na niej. CUBE jest tutaj nieco krótszy wymiarowo..

        • Z grubsza aby poznać geometrię roweru, można sprawdzić stosunek Stack to Reach, czyli podzielić przez siebie odcinki, z których jeden wychodzi ze środka suportu, a drugi z górnej krawędzi rury sterowej i w pewnym punkcie się przecinają.

          I np. 1,35 oznacza bardzo pochyloną pozycję, a 1,6 wyprostowaną (jak na rower szosowy oczywiście).

          I Peletony mają bardziej turystyczną geometrię. Turystyczną w tym sensie, że będzie to rower bardziej wygodny, nie zmuszający do jazdy w dużym pochyleniu. A każdy woli co innego :)

          • No właśnie takie coś mnie Łukaszu intersuje – 'turystyka’ :) Jeździ się trochę, ale znowu bez napinki. Chcę po prostu pośmigać trochę szybciej, poczuć ten wiatr w żaglach (bo teraz to czuje ale opór na MTB, uskuteczniając asfalty ;) ), złapać trochę więcej kilometów ;) Niedawno wykręciłem swój rekord na MTB 121 km – asfalt ;)

            Chciałbym tylko nie wyglądać śmiesznie na tej ramie z siodłem tuż nad rurką ;) Stąd ten dylemat 50(46) czy 53(49).
            Wyczytałem o metodach ust. wysokości siodła (109%, Lemond, itd.), z nich wychodzi mi dł. od max dolnego położenia pedału do górnej płaszczyzny siodła ok. 83cm (dł. nogi 75,5cm; podobnie mam ustawione teraz w MTB, z tym, że na zwykłych butach jeżdżę i bez SPD), jeśli takową metodologię zastosowałbym do szosy 53(49) z SPD to wtedy dł wysuniętej sztycy łącznie z siodłem wyniosłaby ok. 17cm.

            Czy ustawienie siodełka na takiej wysokości no i taka długość sztycy byłyby realne do osiągniecia w ramie 53(49) ?

            Tez wysokość 17cm od końca rurki podsiodłowej, wydaje mi się akceptowalnym wizualnie ;)

          • Na te dylematy niestety Ci nie odpowiem, musiałbym mieć te rowery pod ręką. Najlepiej będzie jeżeli popytasz sprzedających, albo po prostu wybierzesz się na wycieczkę np. do Warszawy, Łodzi czy Krakowa, wcześniej upewniając się, że w jakimś sklepie będą na miejscu dostępne dwa rozmiary.

  • Witam serdecznie.
    W tej chwili to i tak juz musztarda po obiedzie, ale ….. Zamowilem dwa tygodnie temu rower, TREK X-Caliber 9. W autoryzowanym sklepie, sprzedawca jak mnie zobaczyl, polecil rozmiar 15,5″, mieli akurat wszystkie rozmiary rowerow (inne modele ale geometria ta sama), wiec nie bylo problemu z przymiarka. Usiadlem, niby wszystko bylo ok, ale kazal mi stanac okrakiem nad rama na ziemi i zaczal krecic glowa, ze to nie jest rama dla mnie, ze jest zwyczajnie za duza. Jestem raczej niski, centymetr wyzszy od syfona, 171 cm i przekrok to 70 cm/28″. Kazal mi podniesc kolo do gory (ktore sie ledwo od ziemi oderwalo) i stwierdzil, ze ten rozmiar nie jest bezpieczny dla mojego krocza, polecil 13,5″. Usiadlem, sprobowalem, gdy stanalem nad rama, kolo poszlo do gory na jakies 3″. W sumie czulem sie dobrze, ale….

    Czy to nie jest jakis rozmiar dla dzieci???

    Zadne tabele dostepne (ktore przejzalem) nie uwzgledniaja nawet takiego rozmiaru. Moj poprzedni rower mial 15″, ale byl na 26″. Teraz dostac rower (nowy) na 26″ kolach graniczy z cudem, jeszcze damskie modele mozna spotkac i chyba dziecinne.

    • Cześć, nogę mierzoną po wewnętrznej stronie masz tylko 70 cm? Dobrze mierzyłeś?

      Jeżeli tak, to ja bym mimo wszystko celował w ramę 17,5″, ewentualnie 15,5″. Ale to tylko teoretyczne wyliczenia, bo najważniejsze to właśnie przymierzyć się do roweru. Jeżeli tylko nie miałeś wrażenia, że będziesz zaraz ocierał kolanami o kierownicę, a także nie siedziałeś na rowerze zgięty w pół, to czemu nie. W razie czego lepiej mieć ramę za małą, niż za dużą.

      No i przy Twoim wzroście mimo wszystko zastanowiłbym się nad kołami 27,5″. To nie znaczy, że 29″ będą złe, co to, to nie. Niższe dziewczyny w MTB śmigają na 29″ i żyją. Ale jednak 27,5″…

      A rowery z kołami 26″ nadal spokojnie można kupić, tylko już nie z tej półki co ten Trek.

      • Dzieki za odpowiedz. Tak, on jest na 27,5″ kolach. Niestety, nogi jak u kaczki, krotkie. 17″ rama nie wchodzi w ogole w gre, musze stac wtedy na palcach by nie dotykac do ramy ;-) 26″ widzialem rowery, ale faktycznie nie ta bajka, zreszta raczej tylko na starym kontynencie, tu gdzie poki co zyje ciezka sprawa jesli chodzi o nowy, a uzywka?? Sorki, raczej nie. Tak czy siak, jak go juz bede mial podesle opinie po pierwszych testach. Pozdrawiam.

  • Witam serdeczni, bardzo prosił bym o poradę w doborze rozmiaru roweru. Konkretnie chodzi o CUBE Hyde. Przekopałem internet wzdłuż i wszerz, przeczytałem wszystkie poradniki i nadal nie wiem jaki rozmiar wybrać 54cm czy 58, (56 cm niestety w tym modelu nie występuje) Według pańskiej tabeli wychodzi że 54cm będzie idealny, długość mojej nogi po wewnętrznej stronie to 85cm. Natomiast z innych wyliczeń wynika że jednak powinien to być rozmiar 56, a jeżeli go nie ma to zastanawiam się nad 58… No i oczywiście możliwość zakupu wyłącznie przez internet…

    • Według tabelki idealna byłaby pionowa rurka o długości 53,5 cm, czyli najbliżej będzie rama w rozmiarze 54 cm, która ma w tym przypadku 52 cm pionową rurkę.

      Rama 58 cm ma pionową rurkę 56 cm, czyli też nie byłaby zła. Kwestia czy wolisz bardziej wyciągnięta pozycję za kierownicą czy mniej. Ja bym raczej celował w rozmiar 54 cm, ale może masz teraz jakiś rower na którym możesz zrobić pomiar pionowej oraz poziomej rurki ramy.

  • Witam

    Łukaszu piszesz ze Cube ma dziwna rozmiarowke, tez taka slyszalem, kolega ktory kupil rozmiar 21″ na 29-kach porownujac rozmiar do rometa to wychodzi rometowska 19:)
    Jesli moge zapytac?

    Ja mam 184 i wiekszosc osob poleca 19, jednak biorac pod uwage ze rozmiar jest zawyzony chyba 21 bedzie lepsza ? Doradz prosze.

    Dzieki

    • Cube ma czasem pokręcone oznaczenia, ale to trzeba porównywać całą geometrię ramy po prostu.

      A jeżeli chodzi o Ciebie, to zmierz sobie nogę, sprawdź w tabelce jaka długość pionowej rurki ramy jest dla Ciebie i na to patrz przy porównywaniu rowerów. Nie baw się w żadne „ta firma zawyża, a ta zaniża”, bo to do niczego Cię nie doprowadzi.

      Tabelka jest oczywiście poglądowa i nie zawsze się sprawdza, dlatego dobrze jest jeszcze przysiąść się do roweru i po prostu sprawdzić czy rozmiar ramy Ci pasuje.

      • Wlasnie jest problem z przymiarka bo kupuje rower on line :/

        mierzylem noge wychodz 88-89 (ew. jakis maly blad mierzenia) wiec chyba raczej rama 21

        • Tak, ale to i tak patrz na długość pionowej rurki ramy, a nie na to jak oznacza producent swój model.

          • dl. 51,5 wiec prawie jak innego rpoducenta 19″:/ sam juz nie wiem, mam juz go w domu jednak wysokosc przekroku 1 cm – jesli piszemy o „kontakcie” ;) ale spokojnie jestem w stanie zeskoczyc w razie i jest ok. Sam juz nie wiem :/ chcialem wieksza bo te tradycyjnie 19″ przy 29-kach wuglodaja dosc komicznie

  • Witam Łukaszu chciał bym zakupić rower trekkingowy dość wysokiej klasy aby sprzęt
    był maksymalnie wygodny i posłużył przez ładnych kilka lat. Bardzo przypadły mi do gustu rowery marki Koga – renomowana marka bardzo ładne rowery z dbałością o szczegóły ceny owszem wysokie ale jak się spodziewam idzie za tym jakość. Miał bym kilka pytań być może pomożesz:

    – na stronie producenta Koga ich rozmiarówka jest nieco inna niż innych marek – nie wiem z
    czego to wynika – dla mojego wzrostu 177cm odpowiednik ramy to 57cm w innych markach typu Cube, Trek itp. oscyluje w granicach 50-52cm.
    Nie wiem czy wynika to z geometrii i ich rowery stawiają maksymalnie na komfort czy być może te 57cm jest tylko dla rowerów miejskich? Choć na stronie praktycznie każdy model ma właśnie duże rozmiarowo ramy w stosunku do innych producentów. Chyba że chodzi o to że rowery tego producenta mają geometrie mniej sportową i nawet rowery trekkingowe mają ramy geometrią zbliżone do miejskich ?
    Zerknij proszę np: na model Koga Confidence

    http://www.koga.com/en/bikes/city-and-touring/collection/confidence.htm?frame=H

    – osprzętowo rower podchodzi pod typowo turystyczny wraz z kierownicą multifunkcyjną ale jak widzisz ramy są jak by z numeracji rowerów miejskich 54,57,60,63
    Jednym słowem prosił bym o podpowiedź czy to faktycznie rower trekkingowy czy bardziej miejski – chyba że trekkingowy ale bardziej dla emeryta bez zacięcia sportowego :-) i czy warto wejść w tą markę rowerów ?

    • Confidence jest w kategorii City&Touring, więc faktycznie wygląda trochę jak krzyżówka geometrii miejskiej z turystyczną.

      Obejrzałem np. model Traveller z kategorii Trekking i geometrię ma niby podobną, ale są drobne różnice, które zwiastują, że będzie się na nim siedziało w pozycji troszkę mniej wyprostowanej. Nadal wygodnej, ale bardziej przystosowanej do dalekich podróży.

      Odnośnie rozmiaru, to patrz na długość pionowej rurki ramy i sprawdzaj w tabelce, to powie Ci mniej więcej jaki rozmiar jest dla Ciebie. U innych producentów też warto na to patrzeć, bo same oznaczenia ramy, jako takie często są pokręcone. Cube ma jakieś dziwne oznaczenia, które nijak się mają do realnych wymiarów ramy, które oni podają.

      A firma Koga to legenda turystycznych rowerów. Na Kodze świat dookoła przejechał chociażby Mark Beaumont. Lubię sobie od czasu do czasu zerknąć na ich ofertę, bo mają rowery robione jeszcze jak „stara szkoła” przykazuje, czyli chociażby ze sztywnym widelcem. A Randonneur ma świetną stalową ramę, co jest już naprawdę rzadkością!

      • Interesuje mnie właśnie model confidence bo mam szansę kupić go w bdb cenie rozmiar ramy 57 przy moim wzroście 177cm podług ich tabel niby idealnie bo 57 jest dla przedziału 170-185cm tylko właśnie zastanawiam się czy rower ten będzie odpowiedni i wygodny na długie wycieczki – duża rama nieco mnie myli czy to rower bardziej miejski czy turystyczy? Gdybyś zetknął na geometrią tego modelu był bym wdzięczny.

        • Ale sprawdzałeś długość swojej nogi? Rower idealny dla wzrostu 170-185 cm nie istnieje, jeśli tak pisze producent to zabawna sprawa.

          • Długość nogi 82cm. A tu link do dystrybutora koga z tabelą wielkości ram

            http://rowerykoga.pl/jak-dobrac-rozmiar-ramy/

          • W sumie pionowa rurka ramy jest trochę bardziej pod skosem niż w podobnych rowerach i pewnie stąd taka długość dopasowana do tego wzrostu według producenta.

            Najlepiej oczywiście się przejechać i sprawdzić osobiście.

          • Po zdjęciach ciężko cokolwiek oceniać, rower trzeba sprawdzić na żywo. Na zdjęciach prezentuje się świetnie i tyle mogę o nim powiedzieć.

  • Cześć.
    Wyczytałem, że masz/miałeś CUBE’a. Zastanawiam się nad doborem ramy szosówki, zainteresował mnie właśnie CUBE Peleton 2015, tylko cholera nie wiem jaka wielkość ramy byłaby ok. Zakup przez net, oferta w sklepach daleko od m. zamieszkania. Nie grzeszę wzrostem -168cm, dł. nogi ok. 77cm. Z przeliczników wychodzi mi rama ok. 500mm, z tym że w CUBE rama ’50’ ma rurę podsiodłową 460mm. Mógłbyś mi coś doradzić ?

    • Długie masz nogi :) Rozmiarówka Cube dziwnie się nazywa i nie wiem skąd oni biorą te oznaczenia. Patrz po prostu na długość pionowej rurki ramy. Ja bym wziął rozmiar 53 cm, który ma rurkę 49 cm, chociaż oczywiście najlepiej byłoby się przymierzyć, nawet do innego, podobnego roweru szosowego.

      • Dzięki za odp :) Była weryfikacja pomiaru, dokładniejsza ;) teraz dł nogi wychodzi 75-75,5 cm. Jeśli kupiłbym rame 49cm (rurka), do tego dodać dł korby 17cm to nie uważasz, że sztyca siodełka mogłaby być bardzo mało wysunięta? Tzn. mam na myśli to, że w szosówkach z tego co widać, ludzie wysuwają sobie dość znacznie siodełka w górę. Po prostu boje się trochę takiego efektu, że będę wyglądał jakbym jeździł na 'kolarce’ po bracie (siodełko tuż nad rurką) ;)

        Jak uważasz ?

  • Cześć ponownie Łukaszu
    Dzięki serdeczne za błyskawiczną odpowiedź
    Wyniki pomiarów w skrócie:
    – dł nogi – 0,91 czyli idealna rura to 0,5733; mój rower ma 0,53cm;

    – przy poziomo ustawionej korbie przesunięcie czubka kolana względem osi pedału to ok 5 cm w przód – zastanowię się w przyszłości nad siodełkiem o dłuższych szynach regulacyjnych – mam już cofnięte na maksa;

    – natomiast ze wspornikiem siodełka zjechałem ponad 5 cm – właściwie prawie 6 – to największa zmiana.

    no i odrobinę przód siodełka do góry.

    pojeżdżę chwilę, postaram się dojść ponownie do granic limitu i zobaczę co i jak. Tymczasem jeszcze raz wielkie dzięki!!!!!

    • To jak dla mnie, Twoje problemy mogą wynikać z tego, że masz sporo za małą ramę. I dlatego podnosisz siodełko dużo za wysoko, próbując w ten sposób zwiększyć dystans od kierownicy. Sam zresztą piszesz, że cofasz też siodełko maksymalnie do tyłu, a to też duża oznaka za małej ramy.

      • Stawiasz diagnozę której bałem się najbardziej :( Bo to przecież 21 cali, a w momencie gdy kupowałem ten rower większych nie było (chyba, ja w każdym razie nie pamiętam żeby były dostępne). To w takim razie: czy jest szansa że widelec który mam obecnie „zapasuje” do ramy 23, czy niestety trzeba szukać całkiem nowego sprzętu? Co radzisz?
        No i SERDECZNE DZIĘKI!!!

        • Widelec powinien pasować, choć trzeba byłoby sprawdzić czy rura sterowa nie będzie za krótka, choć to wszystko zależy od ramy.

          Jeżeli chodzi o wymianę ramy, to pierwsze co bym zrobił na Twoim miejscu, to wybrał się do dobrego sklepu rowerowego (albo kilku) i przysiadł się do rowerów trekkingowych z ramą 23″ (nie 22″, bo takie też są, ale różnica będzie niewielka). Unibike robi już Twój rower z ramą 23″, kiedyś być może oni akurat nie robili.

          Sprawdź, ustaw tam siodełko, przejedź się kawałek nawet po sklepie, żebyś wyczuł czy jest jakaś różnica. Problem za małej ramy to tylko mój strzał, ale wszystko co piszesz się potwierdzało.

          Teraz – wymienić ramę czy cały rower. Kwestia w jakim stanie jest Twój rower i czy chcesz wymieniać na nowy :) Przyzwoitą ramę kupisz za 300-350 złotych + do tego trzeba będzie doliczyć jej wymianę w serwisie, chyba, że sam będziesz to robił.

          Nowy Vision bez rabatów kosztuje 1800 złotych, więc różnica jest jednak spora.

          • A mogę Cię prosić o jakiś namiar gdzie szukać takiej ramy? Szukałem na Allegro i kilku innych serwisach oraz kilku sklepach internetowych i takiej ramy do trekkinga nie znalazłem. U Unibika samej ramy też nie znalazłem w ofercie. Jeśli chodzi o stan mojego roweru – wiesz, swoją wagę mam, delikatesić się nie lubię, a jeżdżę bardzo dużo i z bardzo dużymi obciążeniami – łatwiej mi tak niż chodzić, dlatego sprzęt BARDZO dużo pracuje, ale też nie żałuję mu na części i remonty gdy trzeba. Cały napęd z tylnym kołem włącznie ma nie więcej niź 1,5 roku, (prawie w całości na Alivio) widelec też nówka z BARDZO moim zdaniem przydatną opcją blokady skoku na kierownicy – samo to z kompletem sterowym kosztowało prawie 1k, bo stary fork był gwintowany z wspornikiem kierownicy wpuszczanym w rurę, poza tym własnoręcznie przerabiane oświetlenie – z dynama przy oponie na zintegrowane z kołem. Dlatego wymiana ramy byłaby dla mnie najlepszą opcją. Podana przez Ciebie cena ramy jest do przełknięcia, cena nowego roweru – nawet klasę-dwie niżej, to ponad 1k – już duuużo trudniej :(

            No i – dla Twojej informacji – próba jazdy z opisanymi przeze mnie wcześniej modyfikacjami skończyła się natychmiastowym powrotem do wcześniejszych ustawień, bo tylko tak dałem radę jechać; w każdym innym przypadku było tylko gorzej – także mała rama to prawie na pewno to. Ale na prawie 100 % jestem pewien, że gdy kupowałem ten sprzet (2009-2010) to ram 23 nie było jeszcze w ofercie lubelskich sklepów.
            Pozdrawiam!!

          • Może i nie było, ale to Cię sprzedający w trąbę zrobił, bo powinien zamówić rower dla Ciebie. A pewnie poszedł na łatwiznę i wcisnął to co miał na stanie. Smutna prawda.

            Jeżeli chodzi o poszukiwania ramy, to nie jest to niestety takie proste, bo oferta ram nie jest specjalnie bogata, zwłaszcza trekkingowych. Szosowych i MTB jest sporo, ale to nie ten kierunek. Accent robi sporo fajny ram, ale największe mają 22″, więc to też nie tędy droga.

            Pogadaj z jakimś dużym dealerem Krossa. Kross sprzedaje same ramy, ale tylko MTB. Ale może jak się dobrze pogada, to ktoś Ci ściągnie ramę 23″, bo takie rozmiary Kross ma w swoich rowerach: https://www.kross.pl/pl/dealerzy

            Do Unibike też bym próbował się dostać. Pewnie nie będzie to łatwe, ale jak dobrze pogadasz, to może się udać.

          • Dobra, wszystko jasne. Dzięki serdeczne za wszystko Łukaszu. zobaczymy co się uda zdziałać. Pozdrawiam!!!!

          • Z ostatniej chwili (sprzed kilku dni): w Unibike mają zakaz sprzedawania ram, i ich nie obchodzi(pani wprawdzie ujęła to grzeczniej, ale na to wychodzi), natomiast w Krossie kazano mi się przypomnieć na przełomie października i listopada – generalnie ze sprzedażą ramy problemu nie będzie, ale nie teraz. Także tak :)

  • Cześć.czy mógłby ktoś sprecyzować pojęcie -od krocza do ziemi?co to znaczy-książkę lub poziomicę należy włożyć między nogi do oporu,czy do momentu kiedy dotknie genitali?w obu przypadkach pomiar różni się o kilka cm!!

      • Ok dziękuję za odp. :-)
        Poproszę jeszcze o poradę jaki rozmiar ramy mam wybrać 41cm czy 46 w konkretnym modelu Bulls copperhead 3 2015 ,przy moich 170cm wzrostu i długości nóg 81cm?

  • Cześć
    Zabieram się za zakup ramy do roweru, którego chciałbym sam złożyć od podstaw i przy okazji się czegoś nauczyć, a chciałbym kupić ramę szosową odpowiednią do mojego budżetu. Interesują mnie ramy RADON SAGE ALUMINIUM (dostępną w wymiarze 56 cm) oraz ACCENT DRAFT (dostępne w wymiarach 50, 54, i 58 cm).

    Niestety nie mam możliwości przymiarki, a przy kontakcie z różnymi dystrybutorami tego sprzętu każdy podaje że dobre na moje wymiary będzie akurat ta rama którą mają na stanie ;). Prosiłbym o poradę jaki rozmiar wybrać i która z tych dwóch ram byłaby lepsza.

    Chyba, że znajdzie się jakaś lepsza rama do 800 zł. Moje wymiary to 180 cm wzrostu, wewnętrzna długość nogi 87 cm. Słyszałem również że przy ramach sloopingowych wymiarówka ram wypada inaczej (o ile się nie mylę to da druga rama taka jest). Z góry dzięki za odpowiedź ;)

    • Szczerze powiedziawszy ja bym brał Radona 58/60 cm albo Accenta 58 cm. Ale to są tylko moje teoretyczne wyliczenia. A może wybierz się do sklepu rowerowego i przymierz się do innych rowerów, zobacz jakie ramy Ci najlepiej leżą, a potem w domu porównaj ich geometrię z tymi ramami.

  • Mam zamiar nabyć rower szosowy. Przeglądam różne strony szukając informacji jaki rozmiar ramy wybrać.Co strona to trochę inny rozmiar jest sugerowany. Gdybym nie trafił w 100% odpowiedni rozmiar, która rama będzie bardziej wygodna, mniejsza czy większa? Jaki rozmiar możesz mi zaproponować? ( 177 cm wzrost, około 85 cm wewnętrzna długość nogi) Zaznaczam, że nie zamierzam startować w żadnych zawodach. Interesują mnie jedynie przebyte kilometry. Jeżeli to coś ułatwi wcześniej jeździłem Meridą crossway 5-v rama 52cm, aktualnie wheeler cross 6.2 rama 48 cm. Merida była wygodniejsza. Pozdrawiam.

    • Wszystko zależy czy to ma być rower z rekreacyjno-turystyczną geometrią czy coś do ścigania. Kupując rower szosowy wolałbym się najpierw do niego przysiąść, a nawet jeśli nie do takiego, to do jakiegoś podobnego.

      Trochę za duża czy trochę za mała rama, to nie jest szczególnie duży problem. Ale problem pojawia się wtedy, gdy jest to naprawdę za mała, albo naprawdę za duża rama.

      • Geometria raczej rekreacyjno-turystyczna, przy zachowaniu zalet kolarki. Rower nabędę używany z znanego portalu, więc wcześniej nie będę miał możliwości przymierzenia się. Czy rozmiar 57 czysto teoretycznie będzie pasował? Niestety w opisach nie ma opisanej geometrii, są jedynie komponenty a i nie zawsze rozmiar. Na koniec jeszcze jedno pytanie. Czy unikać używanych rowerów z widelcem z wł. węglowego? Dzięki za poprzednią odpowiedź. Pozdrawiam.

        • O rozmiar trzeba pytać, żeby sprzedający zmierzył długość pionowej rurki ramy, od środka suportu do końca rurki. Teoretycznie rower o długości tej rurki 57 cm powinien dobrze pasować.

          Jeżeli chodzi o widelce z karbonu, to jeżeli nie ma on żadnych skaz i nie przeszedł wypadku, to czemu nie. Ale nie jest to warunek konieczny moim zdaniem.

          • Dzięki za rady. Teraz zostaje znaleźć coś mieszczące się w budżecie i wyruszyć na szosę! Pozdrawiam

  • Witam, potrzebuje pomocy w wyborze wielkości ramy do Spartacus Cross-Line 3.0. (wybrany po przeczytaniu innego artykułu twojego autorstwa) Mam 180 cm wzrostu i długość nogi okuło 85 cm. Bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam!

    • Nigdzie nie mogę znaleźć geometrii tego roweru. Ale jeżeli producent podaje rozmiar ramy na podstawie długości rurki podsiodłowej, to ja bym celował w 21 cali.

  • Nie długość rury podsiodłowej, ale wirtualna długość tejże rury, pod
    warunkiem, że rura górna jest pozioma. W wypadku slopingu (a w
    dzisiejszych czasach pochylona rurę maja nawet szosówki, trzeba
    pociągnąć linie pozioma od góry główki do sztycy i do tego miejsca na
    sztycy mierzyć, a nie do końca rury na ramie.

  • Witam, no to chyba mam mały problem moja rura podsiodłowa do środka korby ma 54 cm, natomiast długość nogi to 83 cm (czyli rama powinna mieć 52 cm), w sumie na rowerze jeździ się dobrze ale mam wrażenie że kierownica jest za daleko (tzn za bardzo się na niej kładę) i tak się zastanawiam czy ta różnica 2 cm mieści się w jakiejś tolerancji? czy w tym przypadku te 2 cm mogą robić jakąś kolosalną różnicę?

    Oczywiście wedle tego poradnika ustawiłem sobie wysokość siodła oraz jego przesunięcie, gdy stoję w miejscu palcami nóg dotykam podłoża ale można powiedzieć że na styk. Kierownica ma możliwość regulacji kąta nachylenia i tak się zastanawiam czy tutaj kombinować.

    Pozdrawiam wszystkich jeżdżących. Autorowi dziękuje za poradnik i bloga bo wszystko jest jasno i klarownie opisane przede wszystkim dla początkującego :)

    • Hej,
      te dwa centymetry to nie jest szczególna różnica. To tylko wstępny pomiar. Jeżeli nie pasuje Ci pozycja za kierownicą i masz regulowany kąt wspornika, to śmiało go sobie trochę podnieś. Możesz też pomyśleć nad wymianą kierownicy na trochę bardziej giętą, jeżeli teraz masz prostą.

      Dużo zależy od tego jakiego typu masz rower. Jedni wolą siedzieć wyprostowani i to dostaną na rowerach miejskich, inni wolą sportową pozycję na rowerze szosowym. Ale rozmiarem ramy się nie przejmuj, stawiam na to, że jest okej.

      • Witaj
        Dziękuje za odpowiedź i poradę :)
        Mój rowerek to trekking (błotniki bagażnik itd ale nie typowy miejski na którym się siedzi kompletnie wyprostowanym).
        Tak właśnie myślałem o zmianie kąta kierownicy, pytanie jednak się kłania czy wspornik kierownicy powinien być na tej samej wysokości co siodełko ?
        Kierownica praktycznie jest prosta, być może w przyszłym czasie będę myślał nad zmianą, na chwilę obecną po testuje z kątem wspornika.
        Pozdrawiam Serdecznie

        • Nie jestem ekspertem od bike-fittingu, ale siodełko ustawiasz tak, aby było Ci wygodnie, a noga w maksymalnym wyciągnięciu była odrobinę ugięta. Jeżeli chodzi o kierownicę, ustawiasz ją tak, aby Tobie było wygodnie i żeby nie pojawiały się potem bóle pleców czy rąk. I tyle wystarczy. Tak więc próbuj, testuj, sprawdzaj, powinno Ci się udać znaleźć optymalne ustawienie.

  • Witam! Również posiadam CUBE CROSS. Dł. mojej nogi to 92cm. Kierując się tabelą kupiłem rozmiar 58, ale nie mam teraz pewności czy nie lepszy byłby dla mnie 62 ponieważ siodełko mam kilka cm. wysunięte ponad kierownicę. Czy taka pozycja jest w normie?

    • A masz dobrze ustawione siodełko? https://roweroweporady.pl/jak-ustawic-siodelko-w-rowerze/

      Jeżeli tylko nie masz wrażenia, że rower jest za mały, to na pewno jest okej. Kwestia ustawienia siodełka względem kierownicy bierze się z geometrii ramy, być może Twój rower ma taką, która sprzyja takiemu ustawieniu.

  • Cześć, bardzo fajny blog, który od dziś wędruje na pozycję must-read.

    Zagadka: Moje wymiary – wzrost 175, noga ok. 72-3 cm. Do tej pory jeździłem na ramie 19” MTB Author, koła 26. Jako, że jeżdzę głównie po szosie postanowiłem przesiąść się na crossa. I tu pojawia się zgrzyt.

    Otóż, crossy są duże, a ja jestem niski. Nawet przymierzając najmniejsze modele 17”, w zasadzie u wszystkich producentów przekrok jest dość wysoki – około 72-75 cm od podłoża. Oznacza to niebezpiecznie bliskie spotkanie wrażliwych części ciała z ramą przy staniu „nad” rowerem. Dosłownie, zachodzi styczność.

    Sprzedawcy mówią, że to dobrze i tak ma być. Z drugiej strony, dla sprzedawców dobrze wyglądam w rurkach. Różowych. Wszyscy znamy filozofię sprzedawców.

    Część szpeców twierdzi, że przy mierzeniu rowerów zasada „3-4 cm luzu” musi być zachowana nie tylko w MTB ale również w crossach i nawet szosówkach. Nie ukrywam, z luzem czuje się luźniej i bezpieczniej, ale czy ta zasada nie skazuje mnie i innych osób poniżej 175 na jazdę jedynie na MTB? Bo nie znam rowerów crossowych i szosowych z niższym przekrokiem. Na dobrą sprawę zaczynam się zastanawiać czy geometrycznie niższy przekrok przy takich kołach jest możliwy.

    Co ciekawe,własnie poskładałem starszy rower na którym nie jeździłem od roku ( Author „MTB” rama 19, koła 26) I przy kupnie którego nie zwracałem takiej uwagi. Nawet bez opon rama sięga dość wysoko, podobnie jak w rzeczonych crossach. W jeździe mi to nie przeszkadzało. Jednak niewiedza jest błogosławieństwem.

    W takim wypadku, czy owej zasady „5 cm luzu” nie należy między bajki włożyć?

    • Hej, pierwsza sprawa – 175 cm to nie jest niski wzrost, nie róbmy sobie jaj :) Ja tyle mam i nie uważam się za niskiego :)

      Jeżeli chodzi o przekrok, to jest on dość istotny przy ostrej jeździe MTB, ale przy crossach czy szosówkach nie ma większego znaczenia. Jeśli chodzi o sam przekrok, to nie chodzi do końca o odległość rurki ramy od wrażliwych miejsc, ale o możliwość podniesienia przedniego koła gdy stoi się nad ramą.

      W każdym razie w góralach pozioma rurka ramy najczęściej mocno opada, m.in. właśnie po to by sobie nic przypadkiem nie obić. W szosówkach czy crossach to nie ma większego znaczenia, bo nie jeździ się na nich tak ostro.

  • Witam,
    planuję zakupić rower Merida Race 880-16 2014. Ma to być prezent, więc sam zainteresowany nie bardzo będzie miał możliwość samodzielnie sprawdzić. Na pewno wzrost 186, natomiast noga wew. ok. 86-88. Maksymalny dostępny rozmiar to L (560) i tu moje pytanie – będzie ok czy szukać większego? Moja wiedza na temat rowerów jest niewielka, dopiero się dokształcam przy okazji poszukiwania tej „wymarzonej” szosówki i trochę głupieję czytając wszystkie zalecenia dotyczące rozmiarów, tym bardziej, że na stronie meridy podają, że L pasuje na osoby nawet do 190 cm.

    • L-ka, czyli rozmiar 56 cm teoretycznie powinien pasować. Oczywiście najlepiej byłoby się przysiąść i sprawdzić taki rower. Nawet jeżeli sam zainteresowany nie będzie mógł, to może masz kogoś po podobnych proporcjach.

  • Witam.

    Od jakiegoś czasu cztam twoje porady i zapisałem się ostatnio do twojego rowerowego newslettera,jeżdże od wielu lat rowerm górskim.Od ubiegłego roku mam Northtec Gravity 27.5 dr 19 cali ,mój wzrost to 176 cm, noga 81 cm. I od tego momentu mniej więce zaczęły się bóle pleców, jeżdżę prawie codziennie, ubiegły rok zakończyłem na 15 tys. km. Zastanawiam się co jest nie tak, ew. czy zmienić coś np. mostek czy kierownicę żeby nie pójść w zbty duże koszty? Moja jazda to teren mieszany z przewagą dróg utwardzonych, pzdr.

    • Rama wygląda okej, nie powinna tutaj sprawiać problemów. Zacznij od sprawdzenia czy masz poprawnie ustawione siodełko:
      https://roweroweporady.pl/jak-ustawic-siodelko-w-rowerze/

      Jeżeli jest okej, możesz też pokombinować z wyprostowaniem pozycji za kierownicą. Zastanów się na przykład czy kierownica nie jest dla Ciebie zbyt szeroka. Może warto ją skrócić z 63 cm do na przykład 59 cm? Jeżeli jest tam prosta kierownica, to możesz ją wymienić na jakąś bardziej giętą.