Trzecia tablica rejestracyjna – nareszcie legalna

Przewiezienie roweru samochodem, wbrew pozorom wcale nie jest takie bezproblemowe. Musimy liczyć się ze zwiększonym oporem powietrza lub zmniejszeniem pojemności bagażnika. Ale często jest to najlepszy sposób, by szybko dotrzeć w wybrane miejsce i tam pojeździć. Przewożąc rowery na bagażniku, który jest montowany na haku lub tylnej klapie, musimy pamiętać o tym, że nie można zasłonić tablicy rejestracyjnej oraz (co bardzo ważne) świateł. Nie wszystkie bagażniki niestety dają taką możliwość. Więcej o ich rodzajach przeczytasz we wpisie: Jak przewozić rower samochodem. Światła można przenieść na bagażnik, gorzej było do tej pory z tablicą rejestracyjną, ponieważ Urzędy Komunikacji nie wydawały trzeciej tablicy, a używanie kopii robionych na własną rękę jest nielegalne.

Bagażnik rowerowy Smart
fot. Tom

Na całe szczęście od stycznia tego roku zmieniły się przepisy. Wreszcie będziemy mogli wyrobić oficjalną i legalną trzecią tablicę rejestracyjną, którą zamontujemy na bagażniku rowerowym. Zmiana ta była postulowana od wielu lat, a dotychczas trzeba było liczyć na wyrozumiałość Policji, gdy rowery zasłaniały tablicę. Dodatkową tablicę można wyrobić od razu przy rejestrowaniu samochodu lub później, w dowolnym momencie. Jej koszt (w styczniu 2016) to 52,5 złotego (+0,5 zł opłaty ewidencyjnej). Warto pamiętać, że trzecią tablicę dostaniemy jedynie do białych tablic. Jeżeli jeździsz na czarnych „blachach”, trzeba będzie wymienić te założone w aucie na nowe.

Bagażnik rowerowy
fot. Rob Marquardt

Przed zakupem bagażnika dobrze jest pamiętać o tym, o czym mówi Dziennik Ustaw odnośnie montażu dodatkowej tablicy:

„8. W przypadku zamontowania na pojeździe samochodowym bagażnika, zakrywającego tylną tablicę rejestracyjną, dodatkową tablicę rejestracyjną, o której mowa w § 7a, umieszcza się na bagażniku w miejscu konstrukcyjnie do tego przeznaczonym„.

Czyli bagażnik musi mieć specjalny uchwyt montażowy do tablicy. Nie powinno się jej przykręcać czy przyklejać w miejscu do tego nieprzeznaczonym. Większość bagażników montowanych na hak posiada taki uchwyt, trochę gorzej jest z bagażnikami na klapę. W tym drugim przypadku, lepiej w miarę technicznych możliwości poszukać bagażnika, który po prostu nie zasłoni tablicy.

Szczegółowe zmiany przepisów znajdziecie w następujących rozporządzeniach:

– rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (zmiana w DU z dnia 2015-10-13 pozycja 1603)
– rozporządzenie w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego (zmiana w DU z dnia 2015-10-13 pozycja 1602)
– rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (zmiana w DU z dnia 2015-11-26 pozycja 1966)
– rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (zmiana w DU z dnia 2015-08-24 pozycja 1601)

Bagażnik na hak - trzecia tablica rejestracyjna
fot. Thule

Bardzo się cieszę, że nasze przepisy (powoli, ale zawsze) dostosowują się do panujących potrzeb. Ministerstwo szacuje, że rocznie będzie wydawane około 200 tysięcy takich tablic. To ogromna liczba i myślę, że naprawdę wielu rowerzystów czekało na taki ruch ze strony rządu. Wreszcie będziemy mogli bez strachu o mandat, przewozić rowery samochodem. A jeżeli szukasz bagażnika rowerowego i zastanawiasz się, czy kupić wersję z końcówką 13-pin czy 7-pin, zapraszam do lektury podlinkowanego wpisu.