Jak prawidłowo zmienić oponę w rowerze?

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad na YouTube. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)



Wiesz jak prawidłowo zmienić oponę w rowerze? Choć wymiana opon nie należy do trudnych zajęć, to w najprostszych czynnościach, wszystko może pójść źle. Co zrobić gdy opona nie chce wejść na obręcz? Z tego wpisu dowiesz się jak założyć każdą oponę!

Skąd wiem, że opona jest zużyta?

Albo inaczej. Skąd wiem, że opona nadaje się do wymiany? Wystarczy dobrze przyjrzeć się swoim oponom. Jeżeli zauważysz pęknięcia, dziury, przetarcia w strukturze opony (widać plecione włókna), rozcięcia lub opona zrobiła się kwadratowa, to znaczy, że pora ją wymienić. W oponach przeznaczonych do rowerów górskich, jest łatwiej zaobserwować zużycie, niż w przypadku opon miejskich czy szosowych. Dla pewności porównaj też oponę przednią z tylną.

Sygnałem jest także bardzo częste przebijanie się dętek (co wcześniej się nie zdarzało), co może świadczyć o zużytej warstwie bieżnika. Warto wtedy przemyśleć zakup nowej opony/opon – na przyzwoity model trzeba wydać około 40-50 złotych, co nie jest przesadnie dużą inwestycją w święty spokój.

Jak oszczędzić pieniądze na wymianie opon?

Wymieniając opony w samochodzie, musimy wymienić obie opony na jednej osi (przód lub tył). A jak jest z rowerem? No właśnie, rower jest pojazdem jednośladowym, więc nie ma potrzeby zmieniać obu opon na raz, gdy zużyła się tylko jedna. Aby oszczędzić pieniądze, polecam zamieniać przednią oponę z tylną co 1000 kilometrów. Zapewni to równomierne zużycie obu opon. Najlepiej gdy rozpoczniesz ten proceder po założeniu nowego kompletu opon.

Potrzebne narzędzia

Bez porządnych narzędzi naprawdę nie warto rozpoczynać roboty. Tanie łyżki czy pompka nie są czymś, na czym możesz polegać. Dostałem kiedyś w gratisie zestaw łyżek rowerowych marki “No name made in PRC” i zniszczyłem dwie łyżki przy pierwszym zdejmowaniu opony. Dlatego jeśli jeszcze nie masz łyżek do opon, sugeruję ich zakup (polecam plastikowe łyżki Schwalbe, używam ich od lat). Sposób mocowania opony nie zmienił się od wielu lat (w przeciwieństwie do każdej innej rzeczy w rowerach), więc raz kupione łyżki będą służyć przez lata! To samo tyczy się pompki rowerowej. Masz narzędzia i oponę? To pora brać się do roboty.

Jak prawidłowo zmienić oponę w rowerze?

  1. Przygotuj potrzebne narzędzia i części zapasowe. Nową oponę, łyżki do opon i pompkę. Jeżeli Twoje koło nie posiada szybkozamykacza, aby je odkręcić będziesz potrzebował dwóch kluczy w rozmiarze 15 (sporadycznie trafia się 14,16 lub 17).
  2. Odepnij hamulec w rowerze. Hamulec szosowy, cantilever oraz V-brake odepniesz bez użycia narzędzi. Z hamulcem tarczowym nie musisz robić zupełnie nic. Jedynie hamulec w kształcie podkowy (U-brake), będzie wymagał odkręcenia nakrętki (klucz 8 lub 10) i poluzowania linki.
  3. Zrzuć łańcuch na najmniejszą zębatkę kasety. (Zrób to zmieniając biegi).
  4. Odwróć rower do góry nogami i postaw go na siodle i kierownicy.
  5. Złap metalowy zacisk i otwórz go. Trzymając nakrętkę zacisku, odkręcaj metalowy zacisk.
  6. Odegnij wózek przerzutki i delikatnie pociągnij koło do góry.
  7. Wyjmij koło i zdejmij łańcuch z kasety.

  8. Rozpoczynając od wentyla, włóż dwie łyżki do opon, pomiędzy oponę, a obręcz. W przypadku wyjątkowo opornych opon potrzebne będą Ci trzy łyżki.
  9. Zrób to tak, abyś mógł zahaczyć jedną łyżkę za szprychę.
  10. Wolną łyżkę osadzoną między oponą, a obręczą pociągnij do siebie.
  11. Ciągnij, aż jedna strona opony wyjdzie całkowicie z obręczy.
  12. Wyciągnij łyżki.
  13. Odkręć nakrętkę tkwiącą na wentylu (jeśli taką masz).
  14. Wyciągnij dętkę.
  15. Złap dłonią oponę i pociągnij w dół. Gdyby szło mega opornie, to podważ ją łyżką. Choć nie powinieneś mieć z tym problemów.
  16. Sprawdź czy opona nie posiada strzałki z napisem Rotation lub Drive. Wskazują one kierunek, w którym powinna się kręcić opona. Nie znalazłeś? W takim razie, nie ma znaczenia którą stroną ją założysz.
  17. Włóż nową oponę w obręcz zgodnie z kierunkiem jazdy. Dłonią, naciągnij jedną stronę opony na obręcz.
  18. Wsadź z powrotem wentyl dętki w obręcz i napompują ją, aby lekko się zaokrągliła. Możesz ją napełnić powietrzem jeszcze przed wsadzeniem. Byle nie była płaska.
  19. Wsadź dętkę do wnętrza opony upewniając się, że nigdzie się nie skręciła, zwinęła itd.
  20. Rozpoczynając od wentyla, zacznij wciskać dłońmi oponę do wnętrza obręczy. Rób to równocześnie zarówno z lewej jak i z prawej strony. Robotę skończysz po przeciwnej stronie wentyla.
  21. Resztę opony wepchnij przy pomocy łyżki.
  22. Nakręć nakrętkę na wentyl (dotyczy wentyla typu “Presta”).
  23. Napompuj dętkę, do ok. 1 atm.
  24. Wyginaj oponę jakbyś chciał ją wyjąć z obręczy za pomocą dłoni. W ten sposób upewnisz się, czy siedzi ona ciasno w obręczy. Zwróć uwagę czy wentyl dętki nie jest skrzywiony. Jeśli wystaje z obręczy pod kątem, to wyprostuj go, przesuwając dętkę wewnątrz opony.
  25. Dopompuj oponę do właściwego ciśnienia wskazanego na oponie / dętce.
  26. Odegnij wózek przerzutki i włóż koło do ramy.
  27. Chwyć palcami plastikową nakrętkę od zacisku i przytrzymaj ją. Kręć metalową częścią zacisku, sprawdzając czy dasz radę go zamknąć. Jeżeli zacisk zamyka się z wyczuwalnym oporem, to znaczy, że jest okej. Jeśli musisz walić w niego butem, to znaczy, że przegiąłeś :)
  28. Obróć rower z powrotem na koła.
  29. Zapnij hamulec.

Wersja wideo

 

Co zrobić gdy opona nie chce wejść na obręcz?

Jeżeli opona nie chce wejść w obręcz, posmaruj wnętrze opony oraz obręcz płynem do mycia naczyń lub mydłem w płynie (np. biały jeleń). Małą ilość nanieś palcem lub pędzelkiem. Pamiętaj by po zakończeniu prac, dokładnie wymyć obręcz. Jeśli olejesz sprawę, to będziesz miał problem z hamowaniem.

Jak prawidłowo zmienić oponę w rowerze – podsumowanie

Wymiana zużytej opony na nową nie należy do trudnych. Nie wymaga też nie wiadomo jakiej wprawy. Wiem, że ze zużytą oponą da się jeździć, jednak nie warto przeginać. Raz, przez 13 kilometrów zjeżdżałem 50 – 60 km/h z sakwami, a bok mej tylnej opony był uszkodzony. To naprawdę straszne doświadczenie. Szkoda ryzykować. Mam nadzieję, że przy nadarzającej się okazji podejmiesz wyzwanie i samodzielnie wymienisz oponę na nową. W razie pytań lub spostrzeżeń czekam na Twój komentarz!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

7 komentarzy

  • to już chyba czas wymienić moje opony, dzięki za rady! ;) na pewno przed jesienią się za to zabiorę. ostatnio znajomy mi polecił stronkę bikestacja.pl, widziałam trochę przecenionych opon różnych marek. co byś polecał do miejskiego roweru 28 cali?

    • Jak tylko możesz sobie pozwolić to drutowaną Schwalbe Marathon Plus z wkładką SmartGuard. Chyba najbardziej wytrzymałe opony jakie są. Niezależnie jaką wersję wybierzesz (Racer, Plus czy Supreme). Starcza nawet do 16 tys. km (czyli jak nic 3 sezony), są wersje z paskiem odblaskowym na boku, a wkładka antyprzebiciowa robi ogromną robotę!

      • dzięki za profesjonalną poradę! na pewno się zorientuję w cenach i coś wybiorę, dzięki info od Ciebie! ;)

  • Ostatnio przeżyłam katusze wkładając oponę zwijaną… O ile z drucianą nie mam większych problemów, ta była oporna. Bardzo przydatny wpis zwłaszcza kiedy wiele osób, tak jak kolega Rafał, zmienia na jesień opony. Pozdrawiam serdecznie :)

  • Chciałbym zmienić opony w swoim rowerze na trochę większy bieżnik ( grubszy) z okazji nadchodzącej jesieni.Jak mam dobrać oponę żeby pasowała do mojego roweru ?

    • Jaki masz rodzaj roweru? Jaką obecnie posiadasz oponę, jaki model obręczy? Jaka opona chodzi Ci po głowie?