Jak kupić używany rower

Kompletny poradnik, który pomaga jak kupić dobry używany rower, bez cienia szansy na wtopę! Piszę o weryfikacji kradzieży, sprawdzeniu roweru, rozmawianiu ze sprzedawcą przez telefon, podaję listę rzeczy, które należy sprawdzić. Wpis zwiera przykładowe zdjęcia. Zgodnie z obietnicą z newslettera, pora na konkretne i treściwe rowerowe artykuły na blogu. A czy jest coś konkretniejszego niż poradnik „Jak kupić dobry używany rower”? Jeżeli masz zamiar czytać ten wpis w pracy, to zrób to podczas przerwy obiadowej, a najlepiej na spokojnie w domu i uważaj, bo posiada sporo zdjęć :)

Jak kupić dobry, używany rower?

Zakup używanego roweru jest sposobem na oszczędzenie pieniędzy, względem zakupu nowego roweru. Jest to także sposób na zakup turbo-pojechanej maszyny, za dużo mniejsze pieniądze. Głównym powodem takiej decyzji jest chęć ograniczenia wydatków. Zanim jednak przystąpisz do zakupu, musisz znać minusy takiego rozwiązania. Po pierwsze, bez stosownej wiedzy, możesz się nieźle przejechać na takim rowerze. Po drugie, zakup drogiego, używanego roweru, będzie skutkował wysokimi kosztami eksploatacji. Bez wiedzy zawartej w tym wpisie, wpadniesz napalony na zakupu, wydasz kasę na wymarzoną maszynę, której remont będzie kosztował 50% jej wartości. A w kieszeni kurz i paprochy. Na szczęście powstał ten poradnik. Pozwala on ujarzmić emocje i racjonalnie zweryfikować czy podejmujesz właściwą decyzję. Daj sobie 30 minut na zdrowy rozsądek, a potem ciesz się jak dziecko z nowej zabawki!

Pamiętaj, rama jest najważniejsza!

Wybierając rower zwróć uwagę na rozmiar ramy. Nie chcesz się przecież kisić na za małym (lub co gorsza na za dużym) rowerze, prawda? O tym, na co zwrócić uwagę, wybierając rozmiar ramy roweru, znajdziesz w podlinkowanym wpisie.

Z wysyłką czy odbiorem osobistym?

rama używany rower

Prezentowany na zdjęciach rower, nie znalazł się tutaj przypadkowo. Kupiliśmy go kilka lat temu poprzez aukcję internetową. Był to pierwszy używany rower jaki zdobyliśmy poprzez aukcję internetową. Poszukiwania oraz weryfikację przeprowadzałem przez dłuższą chwilę czasu. Jednak kupiliśmy go wysyłkowo. Mieliśmy farta, bo rower dotarł dokładnie taki, jak obiecywał właściciel. Zresztą od tamtego czasu kupiłem i pomogłem kupić kilkanaście rowerów. Część z nich wysyłkowo, a część osobiście. Jeżeli chcesz znać moje zdanie, to zdecydowanie jednak preferuję odbiór osobisty. Dzisiaj nie jest problemem przejechać 300 kilometrów. Umów się na weekend. Niekoniecznie trzeba wlać kilka stów do baku. Wybierz pociąg. Na bank wyjdzie taniej. Pamiętaj, że absolutna pewność nie posiada metki z ceną. Oszczędzenie kilkudziesięciu złotych, może skutkować problemami ze zwrotem lub kosztownymi naprawami/wymianą części.

Sprawdź jaki rower kupujesz

Chciałbyś wiedzieć ile rower ma wspólnego ze stanem oryginalnym? Jest na to sposób. Istnieją takie fajne strony jak katalog.bikeworld.pl na których możesz sprawdzić specyfikację techniczną interesującego Cię roweru. Dzięki temu możesz zweryfikować, ile części właściciel pozmieniał. Pamiętaj, że nie zawsze zmiany idą za zużyciem/zniszczeniem poprzednich. Czasami jest to spowodowane chęcią kupienia nowych zabawek, temat tyczy się chyba najbardziej szosowców. Sam wiesz jak to jest ;)

Rozmowa telefoniczna ze sprzedawcą

Cenię sobie uczciwość, jednak jest o nią coraz trudniej. Jak już pisałem, zdecydowanie preferuję odbiór osobisty, jednak ze względu na znaczne odległości, warto wcześniej zadzwonić i wypytać sprzedawcę o rower. Poproś o więcej zdjęć na maila. Wyszczególnij co chcesz zobaczyć. Upewnij sprzedawcę, że znasz się na temacie i nie dasz się zrobić na szaro. Niech prosto z mostu powie Ci o jakichkolwiek problemach z rowerem, zanim do niego przyjedziesz. Poproś o zdjęcie numeru ramy. Nie numer, tylko jego zdjęcie. To minimalizuje możliwość kombinacji. Jeżeli sprzedający nie będzie chciał wysłać fotki, umówić na odbiór osobisty lub podpisać umowy, to znaczy, że powinieneś go omijać szerokim łukiem, bo coś ma na sumieniu. Zrezygnuj z zakupu u niego. Serio. Szkoda marnować czas i pieniądze.

Jak sprawdzić czy rower jest kradziony?

Weryfikacja kradzionego roweru jest bardzo trudna. Jest sporo miejsc, w których możemy sprawdzić po numerze ramy czy nie została ona skradziona. Niestety tylko odsetek rowerów jest oznakowany przez policję. Niezbyt wielka ilość kradzieży jest w ogóle zgłaszana organom ścigania. Wszystkie bazy kradzionych rowerów jakie znalazłem, zamieszczam na poniższej liście:

Jeżeli numery ramy zostały zamazane, usunięte lub wyglądają na zmienione, odejdź od roweru jak najszybciej. Nawet się nie odwracaj. Nie ma opcji by wymazały się przy „upadku”. Usunięcie było czynnością celową, a pobudka mogła być tylko jedna.

Wersja wideo tego wpisu

Podstawowe czynności sprawdzające

Teraz możemy przejść do sprawdzenia stanu roweru, krok po kroku. Zacznijmy od sprawdzenia i ocenienia stanu części, na które pewnie w życiu nie zwróciłbyś uwagi. Nie rozumiesz/nie wiesz jak to zrobić? Po lekturze tych podpunktów, wszystko powinno być jasne. Przy każdym punkcie podałem przedział cen naprawy/regulacji (aktualizacja na dzień 26.02.2015). Najniższa obowiązuje w mniejszym mieście, a najwyższa podana jest dla dużych miast. Jak sam zobaczysz rozrzut jest przeogromny! Ceny osprzętu klasy Shimano Alivio lub Sram X4 dostępne są pod linkami przy prawie każdym punkcie.

1. Sprawdź czy klamki i hamulce działają bez oporów. Czy klocki pewnie łapią obręcz oraz jaki jest stan okładzin. Regulacja hamulców w serwisie: 8 – 20 zł/sztuka, komplet porządnych klocków V-brake na dwa koła: ok. 30-40 zł, komplet klocków do hamulców tarczowych ok. 30-150 złotych (rozstrzał jest duży, ale wiele zależy od klasy hamulców).

używany rower klocki v-brake

2. Sprawdź czy przerzutka płynnie zmienia biegi (z tyłu oraz przodu). Manetki muszą pracować gładko. Upewnij się, że linka nie zacina się w pancerzu. Regulacja pojedynczej przerzutki: około 8 – 15 złotych.

3. Sprawdź stan pancerzy i linek. Linki nie mogą być rozwarstwione, a pancerze wyciągnięte. Wymiana pojedynczego pancerza z linką: 20 złotych. Komplet linek i pancerzy na obie przerzutki i hamulce: 80 złotych. Same linki od 7 zł/sztuka za zwykłą nierdzewną. Pancerz od 9 zł/m.

linki używany rower
Taki pancerz na pewno nadaje się do wymiany. Nie powinny wystawać z niego wew. druty.

4. Upewnij się, że w przerzutkach nie brakuje śrubek regulacyjnych.

5. Sprawdź czy na tylnej przerzutce nie występują duże luzy. Celowo napisałem duże, gdyż nawet przerzutka klasy XT może od nowości posiadać pewną (małą) ilość luzu. Cena nowej przerzutki, w zależności od jej klasy, waha się od 25 złotych do nawet tysiąca.

6. Przyjrzyj się czy hak przerzutki jest prosty. Wygięcie lub ślady naprawy, wskazują najczęściej na glebę. Jeżeli wygięty hak jest zintegrowany z ramą, zrezygnuj z zakupu. Koszt haka: od 19 zł do 100 złotych. Średnio 30 złotych.

7. Chwyć dłonią ramię korby i poruszaj nim, by sprawdzić czy wkład suportu nie posiada luzów na łożyskach. Wymiana suportu: 20-30 złotych. Nowy suport to koszt od 25 złotych.

8. Spróbuj wykręcić pedały z korby, aby upewnić się, że nie są zapieczone. Wykręcenie bardzo zapieczonych pedałów, może skończyć się uszkodzeniem gwintów w korbie. Można to naprawić tylko oddając ją w ręce tokarza, aby wkleił metalowe tuleje. Koszt robocizny : 120 złotych. Zakup nowej korby to wydatek przynajmniej 50 złotych, choć lepiej liczyć się z tym, że porządna będzie kosztować więcej.

9. Sprawdź stery. Naciśnij przedni hamulec i poruszaj rowerem w przód i tył. Pokręć kierownicą na boki. Nie powinieneś czuć luzu, ani słyszeć żadnego skrzypienia. Koszt serwisu: 15 – 30 złotych.

10. Sprawdź przedni amortyzator. Naciśnij przedni hamulec i ruszaj rowerem przód/tył, by upewnić się, że nie posiada luzów. Powciskaj go góra-dół. Zwróć uwagę czy nie cieknie i działa płynnie. Obejrzyj dokładnie górne lagi. Nie powinny mieć jakichkolwiek zarysowań, bądź innych uszkodzeń. Serwis amortyzatora z wymianą uszczelek to koszt: od 200 – 250 zł w zależności od modelu. Bez wymiany 60 – 110 złotych.

11. Zakręć przednim oraz tylnym kołem, by upewnić się czy nie są one scentrowane. Pościskaj sąsiadujące ze sobą szprychy. Wszystkie powinny być podobnie napięte. Jeżeli tak jest, a mimo wszystko jest centra, to istnieje spora szansa, że obręcz jest pogięta. Tego nie da się poprawnie wycentrować. Taką obręcz należy wymienić. Koszt centrowania: 20 – 35 złotych. Koszt obręczy to minimum 60 złotych za jakiś sensowny model.

12. Sprawdź stopień zużycia obręczy. Pomaga w tym wyżłobiony pasek znajdujący się na samym jej środku. Przyjrzyj się gniazdom, w których osadzone są nyple (te małe nakrętki na końcu każdej szprychy). Jakiekolwiek odpryski lakieru w tym miejscu, mogą sugerować mikroskopijne pęknięcia. Same pęknięcia warunkują wymianę obręczy na nową. Na bocznej części szukaj uszkodzeń, odprysków, wgnieceń.

używany rower obręcz

13. Chwyć koło w i spróbuj poruszać nim na boki, by upewnić się, że piasty nie posiadają luzów. Koszt serwisu piasty: 20-40 złotych.

14. Przyjrzyj się oponom. Zobacz ile zostało jeszcze bieżnika. Zwróć uwagę na pęknięcia. Są one spowodowane ciągłą ekspozycją na ostre światło słoneczne, wielokrotnie powtarzającą się jazdą na niskim ciśnieniu. Ewentualnie opony są po prostu mega stare. Nowe, przyzwoite opony kosztują minimum 45 złotych za sztukę.

używany rower opona
Ta opona szybko pójdzie do wymiany, ponieważ jest spękana. Bieżnik jest mało zużyty

Dokładny rzut oka

1. Kółka przerzutki nie powinny posiadać ostrych zębów (tzw. zęby rekina). Cena nowych kółek: 25 złotych.

używany rower shimano xtr przerzutka tylna
Tak wyglądają nowe kółka przerzutki. Zużyte będą przypominały „gwiazdki” tzn. zęby będą trójkątne.

2. Oceń stan kasety według poniższego zdjęcia. Cena nowej kasety/wolnobiegu to przynajmniej 30 złotych.

stopien zuzycia kasety używany rower
Stopień zużycia kasety

3. Sprawdź rozciągnięcie łańcucha. Przyda Ci się do tego przymiar do łańcucha, który kosztuje kilkanaście złotych. Będzie Ci służył przez wiele lat, więc warto się w takowy zaopatrzyć. Koszt nowego łańcucha to przynajmniej 30 złotych.

używany rower łańcuch
Ten łańcuch jest praktycznie nowy

Jak korzystać z miernika? To bardzo proste. Przyjrzyj się oznaczeniom. 1 oznacza jeden procent wyciągnięcia łańcucha czyli maksymalne jego wyciągnięcie. Jeżeli ząbek wpada do samego końca łańcucha, znaczy, że nadaje się on do wymiany.

4. Sprawdź stopień zużycia zębów tarczy korby. Pewnie będziesz zdziwiony, ale komplet trzech zębatek to lekką ręką co najmniej 120 złotych. Z reguły najczęściej do wymiany nadaje się średnia, przy napędach z trzema tarczami na korbie.

Stopień zużycia korba używany rower
Najbardziej zużyta jest środkowa zębatka, ponieważ zęby przypominają trójkąty („gwiazdki”)

5. Bardzo dokładnie obejrzyj ramę. Zwróć uwagę na wgniecenia. O ile nie skreślają one możliwości zakupu roweru (w przypadku aluminium i stali, bo wgniecenie w karbonie to zazwyczaj prośba o kłopoty), o tyle dają jakiś pogląd jak rower był używany. Sprawdź czy rama nie nosi śladów prostowania oraz czy jest symetryczna. Zwróć uwagę na główkę roweru (to punkt, który łączy górną i dolną rurę ramy) oraz miejsce, w którym znajduje się korba. Obróć rower do góry nogami. Sprawdź każdy spaw. Jakiekolwiek pęknięcie wyklucza zakup roweru. Bezdyskusyjnie!

rama używany rower

6. Kierownica, mostek (wspornik kierownicy) i sztyca (wspornik siodełka). Tym elementom również należy się porządnie przyjrzeć. Głównie szukaj otarć, wgnieceń i pęknięć, mocnych otarć. Podobnie jak stan ramy, świadczą one przeszłości roweru. Pokazują jak był używany oraz to czy właściciel dbał o rower. Oczywiście kiera i mostek mogą być wymienione na nowe np. po wjechaniu w drzewo na pełnej prędkości.

Gdy już prześwietliłeś cały rower i nie masz większych zastrzeżeń, przejedź się na nim jeszcze raz przez chwilę. Zobacz czy jest Ci wygodnie i czy wszystko na bank działa należycie. Potem wyjmij poniższą umowę i długopis. Do dzieła, jest już prawie Twój! Jeżeli nie wszystko jest ok, spisz te rzeczy na karteczce, wypisz obok koszty naprawy/wymiany. Podsumuj i targuj się ze sprzedawcą, wykazując czarno na białym, że rower nie jest do końca taki „gotowy do jazdy”, jak obiecywał. Nie każ opuścić ceny dokładnie o 138,5 zł. Negocjuj.

Umowa kupna-sprzedaży roweru

Kupując swoją szosówkę Cannondale CAAD9, spisałem umowę ze sprzedawcą. Tylko w ten sposób mogę udowodnić pochodzenie roweru i dochodzić swoich praw, gdyby coś okazało się nie w porządku. Właśnie taką umową postanowiłem podzielić się z Tobą:

Pamiętaj, że po spisaniu umowy, kupujący powinien opłacić podatek PCC (2%) w ciągu 14 dni od daty widniejącej na umowie. Rower o wartości poniżej 1000 złotych nie podlega opodatkowaniu. Pamiętaj, że celowe zaniżanie wartości roweru się nie opłaca, a urząd w określonych przypadkach może własnoręcznie wycenić wartość roweru i naliczyć od tego podatek.

Podsumowanie

Właśnie przeczytałeś najlepszy w sieci poradnik dotyczący zakupu używanego roweru. Jeżeli masz jakieś uwagi lub czegoś nie rozumiesz, zostaw proszę komentarz. Żadne pytanie zadane na temat, nie zostanie bez odpowiedzi. W tym miejscu pozostaje mi życzyć Ci udanego zakupu.

Jeśli nie czujesz się na siłach, może warto jednak sięgnąć po nowy rower? W razie czego zerknij do poradnika: Jaki nowy rower kupić?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

153 komentarze

  • Co sądzisz o tym rowerze? https://m.olx.pl/oferta/rower-mtb-kross-sign-ds-rama-17-kola-26-CID767-IDFMzyg.html?reason= rama – jeśli chodzi o ramę i koła to są ok w stosunku do mojego wzrostu, niestety sprzedawca nie podał nazw części roweru.

    • Cześć,
      ciężko mi cokolwiek powiedzieć, to sprzedający powinien podać marki/modele przynajmniej najważniejszych części, a ja nawet nie jestem w stanie rozszyfrować co to za amortyzator :)

  • Witam
    Znalazłem rower używany za 1400 zł. Merida Big Nine 15. Patrzyłem w katalogu żeby coś się o nim dowiedzieć ale ten rower nie miał takiej specyfikacji. Pojechałem te 60 km żeby go zobaczyć. Okazało się że gość kupił ramę, a część części kupił jako nowe, część jako używane.

    Może pokrótce: Amortyzator RockShox XC 30 TK, kierownica i mostek jakiś FUNN, sztyca Accent.
    Napęd to miks Alivio i Deore ale na korbie zębatka 30 zębów (jednorzędowa), kaseta 9 rzędowa z największą zębatką 34 zęby. Przerzutka (tylko tylna) Deore.
    Hamulce jakiś FORCE DUAL, klamki AVID, tarcze 180, okładziny z przodu kevlarowe, z tyłu półmetaliczne.
    Koła z obręczami SUN RINGLE INFERNO 23, szprychy i nylpe (ponoć) SAPIM, na piaście przedniej M475, z tyłu M525. Opony będą do wymiany.
    Pedały DARTMOOR, chwyty kierownicy z napisem VINCERE (raczej do wymiany), siodełko VADER (troszkę obtarte, ale jak dla mnie bardzo wygodne).

    Pojeździłem chwilę tym rowerem. Gość zabrał mnie do pobliskiego lasu i jeździło mi się na nim super.
    Ogólnie rower zadbany, na goleniach górnych amortyzatora ani jednej ryski, chodził płynnie. Łańcuch nie spadał, zębatka typu narrow wide SUNRACE. Hamulce jak dla mnie nawet za mocne, ciężko było mi je wyczuć.
    Preferuję jazdę po prostu dla siebie, choć nie omijam cięższego terenu. Nie startuję w żadnych zawodach. Mieszkam w pagórkowatym terenie. Mam prawie 40 lat, 183 cm wzrostu, waga to 75 kg. Rower w rozmiarze L, z kołami 29 cali.
    Proszę o poradę, brać czy sobie darować?

    • Cześć,
      cóż, sam dobrze przeanalizowałeś możliwości tego roweru. Cena wydaje się być dobra jak za takie wyposażenie. Może martwić brak lekkich przełożeń, 30/34 to nie jest specjalnie lekkie przełożenie w rowerze górskim, niemniej rozumiem, że ktoś chciał niskim kosztem przerobić
      napęd na 1x pozbywając się po prostu przedniej przerzutki.

      • Kupiłem ten rower. Próbowałem negocjować cenę. Obniżyć nie chciał, ale za to dodał przednią przerzutkę Altus wraz z manetką Acera, gdybym w przyszłości chciał wrócić do trzech zębatek.
        Pojeździłem po moich okolicach, korzystając z pięknej pogody. Pod niektóre bardziej strome podjazdy miałem małe problemy, ale co tam. Mam rower jedyny w swoim rodzaju i jestem z niego zadowolony.
        Byłem w zaufanym serwisie, powiedzieli że rower jest w stanie bardzo dobrym. Też mówili że może brakować przełożeń.

        • Też ten rower widziałem na ogłoszeniu i też mnie zainteresował.
          W prawdzie rama z najniższego modelu z serii Big Nine, ale to rama pewna Meridowska. Ciekawe gdzie dorwał tą ramę bo od tak chyba nie da się jej kupić. Fajnie zrobił rowerek na w miarę jednym poziomie sprzętowym, stare Deore i nowe Alivio.

    • Planuję zakupić używaną, starą kolarkę po to by ją wykorzystać tylko na pedałowanie w trenażerze rowerowym. Nie zależy mi na wyglądzie, oponach czy innych gadżetach. Czy taki stary rower będzie pasował do trenażera, czy trzeba będzie coś w nim przerabiać?
      Pozdrawiam.

      • Powinien pasować bez żadnego problemu. W trenażerach zakres dopasowania jest dość duży. Najlepiej byłoby gdyby tylne koło było zamykane na szybkozamykacz, tak aby można było włożyć ten dostarczany z trenażerem. Niemniej może i skręcane na nakrętki koło uda się założyć.

    • Dzień dobry, z uwagi na obecną mode i chęć wykorzystywania roweru jako środek codziennego transportu do pracy wszedłem na portal aukcyjny i znalazłem ogłoszenie właściwie licytacje. Generalnie zdjęcia wyglądały ok więc długo się nie zastanawiałem i wylicytowalem rower. Niestety nie wiem dużo na ten temat. Proszę o informację na co muszę zwrócić uwagę po przyjściu przesyłki i proszę o informację czy tego typu rower jest godny uwagi. Z góry dziękuję za informację. https://allegro.pl/oferta/aluminiowy-trekking-gazelle-cayo-amor-28-8664549868?snapshot=MjAxOS0xMS0xNVQyMDoyOTowMlo7YnV5ZXI7OThiNjM1MDYyMDRhNGI4Yzg2ZTU5ZDFkYjlkNDE3ZmRjOTA0Mzk5ZThkYzQ5OGIwNTViNGE2NjMwYjFmNmRiYQ%3D%3D

      • Cześć,
        pytanie o rower, który się już kupiło, to nie jest najlepsza opcja :) No ale skoro już do Ciebie idzie, to cóż Ci mogę powiedzieć – to typowy, trekkingowy rower w dobrym, holenderskim stylu (pełna osłona łańcucha, blokada tylnego koła, wajcha do regulacji kierownicy). Spokojnie jako uniwersalny rower do wszystkiego, taki rower się nada.

  • Witam
    Poszukuje roweru do dirtu i trafiłem na to https://www.olx.pl/oferta/rower-kellys-whip-30-roz-m-2017-dirt-mtb-dh-fr-enduro-stunt-CID767-IDARMQq.html
    Mam zamiar używać go głównie wykonywania tricków i skakania.
    Nie wiem czy ten rower mi się opłaca. Co o tym myślisz?
    Da się jakoś wywnioskowac czy nie ma pęknięć? Do sprzedającego mam daleko, a rower bardzo mi się spodobał.

    • Cześć,
      stanu technicznego nie ocenisz w 100% po zdjęciach. Musisz albo obejrzeć rower osobiście, albo uwierzyć na słowo sprzedającemu.

  • Witam serdecznie!

    Chciałbym się od Pana dowiedzieć, czy to ogłoszenie: https://www.olx.pl/oferta/specialized-demo-8-dh-fr-rower-zjazdowy-CID767-IDBjPw6.html jest warte uwagi i czy rower byłby dla mnie przeznaczony? Roweru zamierzam używać do skoków (dopiero się uczę) i czasami jakiejś jazdy po mieście.

    Pozdrawiam, Bruno

    • Cześć,
      Specialized Demo to rower do downhillu/freeride’u, można nim oczywiście i po mieście pojeździć, ale nie wiem czy 200 mm skoku jest do tego potrzebne, tym bardziej, że ten Spec waży dobre 17 kg.
      Nie wiem też czy tyle skoku jest potrzebne do lekkiego skakania, ale raczej nie. Osobiście wolałbym coś lżejszego, czym będzie można przyjemniej pojeździć niż taką kobyłką nastawioną w dużej mierze na zjazdy.

  • Cześć,

    Mam pytanie odnośnie kupna używanego roweru, czy ma sens pakować się w napęd 3×8? Chodzi mi o późniejsza ewnetualną wymiane części jeżeli coś się zepsuje lub ulepszenia do napędu 3×9/3×10(o ile jest to możliwe).

    Pozdrawiam

    • Domyślam się, że chodzi o napęd Shimano. W takim przypadku przy zmianie napędu na 3×9 będziesz musiał wymienić kasetę, łańcuch oraz prawą manetkę. Przy zmianie na 3×10 dojdzie jeszcze tylna przerzutka, ponieważ przerzutki 7/8/9-biegowe nie działają z napędami 10/11-rzędowymi.
      W obu przypadkach korba i przednia przerzutka powinny dać sobie radę.

  • Cześć,

    Szukam dla siebie jakiegoś używanego roweru i znalazłem taki egzemplarz https://www.olx.pl/oferta/rowerek-mtb-rockrider-540st-okazja-CID767-IDBhYvt.html
    Mam 186 cm wzrostu, rower ma rozmiar ramy L i koło 27.5. Ogólnie jak oceniasz markę i model tej firmy? Z góry dziękuję za odpowiedź :)

    • Cześć,
      ten rower pojawił się w moim zestawieniu polecanych rowerów do 2000 zł: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic-do-2000-zlotych/

      Miałem okazję pojeździć kilkoma rowerami z Decathlonu i oferują naprawdę fajny stosunek jakości i wyposażenia do ceny. Oczywiście w przypadku używanego roweru bardzo istotny jest stan techniczny tego konkretnego sprzętu (żebyś nie musiał dokładać tyle, że wyszłoby lepiej kupić nowy rower).

      • Dziękuję za odpowiedź, właśnie dlatego zastanawiam się czy będzie to opłacalny zakup,jeśli chodzi o używany rower. A jeśli chodzi o rozmiary ramy i kół, rower posiadający ramę 20 cali i koła 26 cali będzie wystarczający dla mojego wzrostu – 186cm?

        • Warto na pewno przysiąść się do roweru przed zakupem, w ciemno ciężko powiedzieć, mamy różne proporcje ciała, ale i różne ramy, często 20″ nie jest równe innym 20″.

  • Cześć. Szukam pierwszego roweru z zamysłem zrobienia 1/2 ironman, dojazdów do pracy i sporadycznych wycieczek. Będę wdzięczny za każda radę i informacje czy ten konkretny się sprawdzi. https://www.olx.pl/oferta/cube-agree-gtc-race-carbon-ultegra-easton-shimano-105-rozmiar-56-CID767-IDzAR0V.html

    • Cześć,
      do Ironman’a taki rower na pewno się nadaje. Na wycieczki także. Na dojazdy do pracy, to już zależy czy będzie Ci pasować, zwłaszcza jazda na wąskich oponach po gorszych nawierzchniach :)

  • Cześć! Mam pytanie odnośnie tego(https://www.olx.pl/oferta/rower-dirt-stunt-dh-giant-stp-CID767-IDznGXS.html) roweru. Od kolegi dowiedziałem się, że ta rama może być na mnie za mała (mam 180cm), czy to prawda? Czy cena jest odpowiednia? Przed chwilą wysłałem wiadomość do sprzedającego odnośnie stanu technicznego, mam do niego niedalego więc nie będzie problemu podjechać i sprawdzić stan rzeczywisty. Czy z tych zdjęć z aukcji wynika, że będzie trzeba wymieniać kasetę? Jak z trwałością tych części i czy jeżeli nie dostanę numeru ramy, bo takowego nie ma to rezygnować z zakupu?

    • Cześć,
      1. Nie ma tam informacji o rozmiarze tego roweru, więc ciężko mi stwierdzić czy będzie dobry czy nie, zresztą tak czy owak, bez przymiarki się nie obędzie.

      2. Stan techniczny najlepiej sprawdzić na miejscu, ocenianie go na podstawie zdjęć nie jest dobrym pomysłem, w ten sposób można jedynie odsiać ewidentnie zaniedbane rowery.

      3. Części wyglądają solidnie, przynajmniej te, które da się zidentyfikować po zdjęciach. Jeżeli chodzi o numer ramy, to nie wiem czemu miałoby go nie być, natomiast najlepiej spisać umowę kupna-sprzedaży (pamiętaj, że musisz zapłacić 2% podatku PCC).

  • Witam mam kilka pytań ponieważ kupuje swój pierwszy rower i no tak naprawdę nie znam się liczę na waszą pomoc ;)

    Nie wiem jaki rozmiar ramy mam 193/185 cm wzrostu A długość mojej nogi to 83 i właśnie tutaj mam 3 rowery nad którymi się zastanawiam

    1. https://m.olx.pl/oferta/rower-mtb-cube-reaction-gtc-deore-xt-fox-formula-carbon-scott-trek-gt-CID767-IDyNW1K.html?backUrl=%2Fmojolx%2Fodpowiedzi%2Fsent%2F
    2. https://m.olx.pl/oferta/rower-gorski-goral-mtb-cube-ltd-110-shimano-deore-slx-fox-CID767-IDzpxhW.html (kupno bez sztycy)
    3. https://m.olx.pl/oferta/rower-gorski-mtb-cube-full-xt-26-CID767-IDzsXsa.html?backUrl=%2Fmojolx%2Fodpowiedzi%2F (wiem że ten ma jakiś problem przy mocowaniu amortyzatora z wachaczem muzy na jednej z tuleje podobno tylko do wymiany śruba)
    Liczę na pomoc i z góry dziękuję ! ;)

    • Cześć,
      to ile masz w końcu wzrostu? :) Jeżeli chodzi o używane roweru, to tu najważniejszy jest ich stan techniczny. Warto byłoby umówić się ze sprzedającym na wizytę w serwisie, zwłaszcza z rowerem z pełnym zawieszeniem. Niech zrobią przegląd i ocenią, w jakim jest stanie.
      To oczywiście używane rowery, zawsze może być w nich coś do zrobienia, ale jeżeli będą to buble z dużymi wadami, to sprzedający niech zapłaci za przegląd i papa.

  • Cześć !
    Zamierzam kupić rower używany typowo do jazdy po mieście. Trafiłam na Ale może jakaś inna byłaby odpowiedniejsza?
    Jeśli chodzi o kalkhoff to znalazłam takie ogłoszenia?

    Proszę o pomoc.

  • Cześć Łukasz mam kolejne pytanie ponieważ w przyszłym tygodniu kupuję rower b twin 520 używany za ok 850-950zł. Czy będę musiał płacić podatek i gdzie go trzeba zapłacić?

    • Cześć,
      transakcje między osobami prywatnymi do 1000 złotych są zwolnione z podatku PCC 2%.

  • Cześć,
    czy rower górski marki Magnum 200S to klasa marketowa, czy coś solidniejszego? Tak, to kilkunastoletni egzemplarz jednak bardzo zadbany, bez mrocznej przeszłości. Czy wiek eliminuje już tego typu rowery?
    Pozdrawiam

    • A o co dokładnie pytasz? Magnum to z tego co wiem, polskie rowery, ale nie wiem czy ich producent jeszcze istnieje (może tak i robią rowery pod inną marką). Natomiast jeżeli chodzi o wiek, to nie ma on zasadniczo większego znaczenia, najważniejsze, żeby stan techniczny umożliwiał przyjemną i bezpieczną jazdę.

      • Odpowiedziałeś w zasadzie dokładnie na to, o co pytałem :-) Stan techniczny, stopień zużycia istotnych elementów, to jest to, na co trzeba zwrócić uwagę. Przepraszam, jeśli byłem nieprecyzyjny. Poszperałem trochę jeszcze w necie i faktycznie producent (przynajmniej w tamtej postaci) rowerów Magnum nie istnieje. Opinie o ich rowerach były trochę rozbieżne, a to ze względu na epizod sprzedaży marketowej (jednak). Ogólnie podobno nie były to złe produkty, ale trudno już dziś znaleźć coś konkretnego na ich temat.
        W każdym bądź razie dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam serdecznie.

  • Cześć
    Byłem przekonany, że kupię sobie nowy rower, ale kolega, który cośtam się zna na temacie mówi, że warto się jednak porozglądać za czymś używanym. Udało mi się więc znaleźć KTMa na pełnej grupie Deore lub ewentualnie
    Koga Roadspeed LX

    Co myślisz o tych rowerach?

    W tym pierwszym zastanawia mnie tylko długość ramy. W Twoim artykule na ten temat nie ma nawet takiego zakresu jak 61 cm :-) Ale sprzedawca napisał mi, że taka jest. To jakiś kolos chyba :)

    Mam dość blisko, więc będę mógł je sobie obejrzeć i się przymierzyć przed ewentualnym zakupem. Postaram się sprawdzić najważniejsze rzeczy wg Twojego poradnika.

    Z góry dzięki za odpowiedź

    Pozdrawiam

    • Cześć, po zdjęciach nie oceni się stanu technicznego. Tak jak piszesz, najlepiej podjechać i samemu zobaczyć. Oba rowery wyglądają na dobrze utrzymane, ale to i tak trzeba na miejscu sprawdzić czy nie są tylko przypicowane :)

  • Hej Łukasz, bardzo fajnie opisałeś całe przygotowanie do zakupu, znalazłam Meridę, ten model jest bardzo mało popularny w PL, bardziej w Niemczech i UK czy mógł byś rzucić okiem https://www.olx.pl/oferta/merida-spresso-500-xt-hydraulika-rozmiar-l-55cm-CID767-IDxT2e6.html#339de93be5 , bo zupełnie nie mogę znależć nic na jej temat w internetach. dziękuję ślicznie Monika

    • Hej, rower wygląda spoko, jest porządnie wyposażony, oczywiście zawsze warto jeszcze trochę ponegocjować cenę. Natomiast sprzedający trochę trochę przesadził w opisie, rower z pionową rurką ramy 55 cm (rozmiar L), zdecydowanie nie nadaje się dla osób o wzroście 170 cm. Nie wiem jak wygląda reszta wymiarów tego roweru, ale obstawiałbym raczej, że jest to rozmiar na osobę o wzroście powyżej 180 centymetrów. Warto przymierzyć się do roweru przed zakupem i co istotne, stanąć w rozkroku nad ramą, sprawdzając czy nie będzie opierać się o krocze.

  • Cześć, trafiłam na kogoś, kto sprzedaje używane holendry. Niektóre z nich są modelami z tego roku, wszystkie wyglądają dobrze, jak na moje niewprawne oko, opisy są precyzyjne itp. Wiem, że Gazelle i Koga to marki, które mówią same za siebie, ale zastanawiam się, czy 1700 zł za używaną gazelę, nawet roczną, to nie jest dużo (nówka śmiga po około 3200). Jak sądzisz?

    Niedawno przesiadłam się – trochę przymusowo – na rower, po ostatecznym zgonie samochodu, ale już mnie nieźle wciągnęło (do tego stopnia, że już planuję zakup dwóch rowerów – miejskiego i na wiosnę wolnobiegu ew. szosy). Na razie jeżdżę prawie codziennie, na starym góralu Raleigh (nie mam błotników, więc w deszczowe dni polegam na komunikacji miejskiej), ale wymaga on gruntownych przeróbek, po których przestanie być góralem, więc rozważam kupno czegoś do jazdy miejskiej. Rower ma mi całkowicie zastąpić samochód (zakupy małe i duże, może nawet kot w transporterze na bagażnik do weterynarza itp.), rozważam jazdę w zimie. Do pracy mam 10 km w jedną stronę. Jestem zdecydowana na holendra, bo to chyba wół pociągowy, o który mi chodzi. Tylko zastanawiam się, czy jest sens kupować używany rower za ok. 1500 zł (jeśli uda mi się stargować) w charakterze codziennego, dojazdowego, zimowego środka transportu. Wiem, że pewnie komfort jazdy i bezawaryjność, a także marka się tutaj zwrócą, ale z drugiej strony boję się paść łupem złodziei spod Manufaktury (jestem z Łodzi).

    Jakieś rady w tej kwestii?

    • „zastanawiam się, czy 1700 zł za używaną gazelę, nawet roczną, to nie jest dużo (nówka śmiga po około 3200). Jak sądzisz?”

      To bardzo dobra cena. Nie przesadzajmy, rowery tracą na wartości dość szybko. Ale nie aż tak, aby po roku kosztować ułamek ceny katalogowej. No chyba, że ktoś ten rower zajeździł albo ukradł.

      „Tylko zastanawiam się, czy jest sens kupować używany rower za ok. 1500 zł (jeśli uda mi się stargować) w charakterze codziennego, dojazdowego, zimowego środka transportu. Wiem, że pewnie komfort jazdy i bezawaryjność, a także marka się tutaj zwrócą, ale z drugiej strony boję się paść łupem złodziei spod Manufaktury (jestem z Łodzi).”

      Jest sens, jak najbardziej. Kupisz rower za 700-900 złotych i będziesz jeździć nim codziennie, to szybko go zajeździsz. A złodzieje kradną wszystko – czy kosztowało 700 zł czy 1500 zł.

      Pod Manufakturą jest akurat parking rowerowy strzeżony. A poza ciepłymi miesiącami czy w innych miejscach – trzeba zainwestować w dobre zapięcie.
      Albo U-Locka (musisz tylko zastanowić się czy szukać wersji krótszej czy dłuższej): https://www.ceneo.pl/;szukaj-kryptonite+u-lock;0192;m120;0112-0.htm#crid=210612&pid=7269

      Albo trochę mniej bezpieczne, ale dużo wygodniejsze w przewożeniu zapięcie składane:

      https://www.ceneo.pl/;szukaj-abus+sk%C5%82adane;0192;m100;0112-0.htm#crid=210614&pid=7269

  • Witam panie Łukaszu. Pewnie strasznie męczący ten temat bo wszyscy szukają rady i dobrego słowa pomocy przy kupnie. Ja niestety z podobnym problemem. Musze kupić rowerek używany szukam czegoś do śmigania po mieście ale i sporadycznych wypadów w terenie czy niskich pagórkach raczej bez tras ekstremalnych.
    Znalazłem z pomocą witrynowego forum takiego crossika SPARTACUS CROSS 4.0 (osprzęt Alivio) rama 21″

    Rowerek należy do jednego z aktywnych forumowiczów więc myślę, że można spodziewać się sprzętu w dobrym stanie tylko cena trochę wysoka zwłaszcza że nowy kosztuje 300zł więcej.

    Jak Pan myśli w jakiej cenie rower musiałby być żeby taki interes się opłacał?

    • Cześć, nie 300 zł, tylko 350, a tu jeszcze dostajesz koszyczek na bidon, błotniki i chwyty z rogami, warte jakieś 100 zł gdy były nowe.

      Jeżeli chodzi o wycenę, to rower jest warty tyle, za ile sprzedający chce go sprzedać. Jeżeli nie znajdzie chętnego w przeciągu jakiegoś czasu, to na pewno zacznie obniżać cenę.

      On tu już sprzedaje 25% taniej od ceny katalogowej, dorzucając akcesoria. A sam rower nie jest używany za wiele. Więc cena wydaje się sensowna, zwłaszcza w środku sezonu, bo późną jesienią czy zimą inaczej byśmy rozmawiali.

      Także jeżeli taka cena to dla Ciebie za dużo, a sprzedający nie chce opuścić, to poluj na inny rower, albo wyczekaj sprzedającego, aż zmięknie (albo sprzeda rower ;)

  • Cześć! Nie znam się na rowerach w ogóle i tak też trafiłam na Twojego bloga, chcąc się trochę dokształcić przed wyborem nowego pojazdu ;) mój stary już dogorywa i nadszedł czas na zmiany. Jeżdżę głównie po mieście, na uczelnię, do pracy, nic nadzwyczajnego, ale chciałabym być zadowolona z nowego zakupu. Zastanawiam się czy lepiej postawić na:
    1) taki oto Lazaro https://allegro.pl/28-solidny-treking-senatore-v1-lady-suntour-altus-i7304226979.html
    2) https://allegro.pl/rower-28-downtown-3-biegi-robot-tchibo-kosz-i7169135077.html#thumb/1
    3) czy też zakupić używanego Krossa Reale – https://allegro.pl/kross-reale-khaki-rozm-m-i7305465638.html?snapshot=MjAxOC0wNC0yOFQyMDozNzoxM1o7YnV5ZXI7NzRjZmZmNWYxZDU2NGVhZWEwYmY4ZjA3NGYwNGI2ZDkxODJhYjI4NGE5MGQ1Nzg4YjE0ODFhODViMDY1MDk2OQ%3D%3D#thumb/7

    Przed zakupem będę jeszcze osobiście sprawdzać co i jak, ale chciałam się poradzić eksperta w tych sprawach, bo dla mnie świat rowerowy to zupełnie odległa bajka. Będę wdzięczna za każdą radę!
    Trzymaj się i dalszej wytrwałości w prowadzeniu tak wspaniałego i przydatnego bloga:)

  • Cześć Łukasz, chce kupić rower trekkingowy i znajomy ma do sprzedania giant aspiro rs z roku 2011, rower w bdb stanie tylko od 2011 roku jest nie używany, cena jaka chce to 900 zł, słabo znam się na rowerach i nie wiem czy warto?

  • Witam,chce zakupić rower. Znalazlam wskazany przez Pana w rankingu rowerow do 2000zł – uzywany. Prosze o porade co Pan o nim sądzi? Niestety nie mam możliowości obejrzeć roweru osobiście (mieszkam w pomorskim).
    Z gory dziekuje za pomoc.
    Poniżej link:

    Pozdrawiam Sylwia

    • Cześć, rower sam w sobie jest bardzo w porządku i cena też jest atrakcyjna. Jeżeli chodzi o stan techniczny – musisz uwierzyć sprzedającemu na słowo, niestety po zdjęciach nie jestem w stanie tego ocenić. Ale jeżeli rower jest na gwarancji, a Ty masz Decathlon blisko, to jest to fajna opcja.

  • Witam.
    Czy warto się zainteresować, którymś z poniższych rowerów:
    https://allegro.pl/haibike-land-shimano-slx-hydraulika-stan-bdb-i6931670394.html

    https://allegro.pl/cube-nature-cls-deore-xt-3×10-i7159555838.html#thumb/14

    https://allegro.pl/trek-4300-alpha-deore-hydraulika-nowy-osprzet-i7153603480.html
    Pozdrawiam i z góry dziękuję za jakąś radę.

    • Cześć,
      jeżeli te rowery są w dobrym stanie technicznym, to pewnie, że warto.

      Najciekawiej pod kątem osprzętu wypada Cube, ale wszystko naprawdę zależy od stanu technicznego.

      Natomiast na początek zastanowiłbym się na Twoim miejscu, czy chcesz kupić rower górski czy crossowy: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic-gorski-trekkingowy-czy-crossowy/

  • witam
    ja tu pierwszy raz proszę o pomoc mój ost.rower to wigry3 szukam roweru do max tys zł do jazdy po asfalt szuter lekki teren polana( zamek książ i okolice cisy daisy ) itd czyli górski podam dwa linki proszę o pomoc chyba że polecicie coś innego

    wzrost 176 max 8 waga 100 nie jestem gadżeciażem

    • Cześć, wiem tylko tyle, że to szwedzka marka. Na ich stronie widzę wiele ciekawych rowerów, ale nie znam ich produktów osobiście. Tak czy owak, jeżeli masz jakiś ciekawy rower na oku – to czemu nie.

        • Witam Łukasz.
          Chciałbym się dowiedzieć który rower z górali bardziej pasowałby do typu mojej jazdy.
          Otóż 95 % jeżdżone będzie na asfalcie i chodzi mi oto właśnie aby dość szybko się przemieszczać. Dlatego też 27 przerzutek wyglada dla mnie najsensowniej i koła 29 ?
          Nie chciałbym też przekroczyć kwoty 1800 a jakby się dało nawet mniej.
          Rockrider 540 byłby dobrym wyborem? W sumie nie znam się za wiele także nie wiem co mogłoby być dobra alternatywa oprócz niego. Z góry dziękuję za odpowiedź:)

          • Hej, przerzutki w rowerze możesz mieć co najwyżej dwie :) to tak na marginesie.

            Jeżeli 95% czasu chcesz jeździć po asfalcie, zastanowiłbym się też, czy rower górski jest Ci potrzebny. Albo inaczej – czy opony typowo górskie są Ci potrzebne.

            RR540 jest naprawdę w porządku w tym budżecie i będziesz z niego zadowolona. Natomiast, jak każdy rower górski, ma on założone opony o dość agresywnym bieżniku, który będzie stawiał opór podczas jazdy po asfalcie.

            Ale zawsze można wymieć je na inne, jeżeli nie będą spełniały Twoich oczekiwań, na jakieś semi-slicki, czyli opony z gładką częścią na środku i klockami bieżnika po bokach, np. Schwalbe Hurricane: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-schwalbe+hurricane+27+5;0192.htm#crid=156078&pid=7269

    • Nie korzystam z żadnego czata :) Jeżeli masz jakieś pytania odnośnie rowerów, śmiało pisz w komentarzu pod wybranym wpisem na blogu.

    • Cześć chciałam się zapytać czy da dzieciaków zregenerować rdzewiejące tarcze i łańcuch w rowerze, stał jakiś czas nieużywany w piwnicy zaczął rdzewieć. Da się to jakoś uratować?

      • Cześć,
        łańcuch wrzuć do plastikowej butelki (wygodnie się to robi w butelce po płynie do płukania prania, bo ma szeroką szyjkę i nie trzeba jej rozcinać), wlej trochę benzyny ekstrakcyjnej, wymieszaj dokładnie, zostaw na godzinkę, potem znowu wymieszaj i po wyjęciu łańcucha przetrzyj szmatką patrząc czy rdza schodzi. Jeżeli nie masz możliwości rozpięcia łańcucha, próbuj przetrzeć go szmatką nasączoną w benzynie ekstrakcyjnej. Być może nie będzie schodzić i trzeba będzie kupić nowy łańcuch, ale to nie są duże koszty.

        Tak samo z tarczami, warto je przetrzeć odtłuszczaczem.

  • Witaj,
    Rozważam zakup roweru STEVENS 8X Lite Disc Tour 2016r full XT lub Giant Rapid 1 na osprzęcie Shimano Tiagra. Co byś polecił? Koszt zakupu każdego oscyluje w cenie 2300.

    • Cześć, z tego co widzę to są dwa rowery ciut innego typu, Giant z szosowym rodowodem (ale prostą kierownicą), natomiast Stevens ma łagodniejszą geometrię, dynamo w przednim kole itd.

      Tak więc ciężko zadecydować, bo zależy czego oczekujesz. Oczywiście pod kątem wyposażenia Stevens wygrywa. Zastanowiłbym się tylko, czemu ten rower, który wyjściowo kosztował 8000 złotych, ktoś teraz sprzedaje za 2300 zł.