Ile powinno kosztować zabezpieczenie roweru czyli mit o 10%

Nieraz trafiałem w internecie na stwierdzenie, że powinno się kupić zabezpieczenie do roweru za minimum 10% jego wartości. Zwykle migało mi takie zdanie przed oczami, ale nie zastanawiałem się nad nim zbyt długo. Dopiero ostatnio coś mnie tknęło – czemu do jasnej pogody kupować zabezpieczenie do roweru, patrząc przez pryzmat ceny samego roweru? Ten mit bardzo się rozpowszechnił na różnych stronach rowerowych, w kilka minut naliczyłem ich 14 i dalej nie chciało mi się szukać.

Zachęcam do obejrzenia wideo, które nagrałem na ten temat. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Jasną sprawą jest, że roweru za 2.000 złotych będzie bardziej szkoda, niż takiego za 200 złotych. O rowerze za 20.000 nie wspominając :) Czy zatem oznacza to, że do roweru za dwie stówki mamy kupować zabezpieczenie za dwadzieścia złotych? Do tego za dwa tysiaki za dwieście złotych? A do takiego za dwadzieścia tysięcy zabezpieczenie (a raczej kilka) za dwa tysiaki (plus rottweilera)?

Ile powinno kosztować zabezpieczenie roweru?
fot. Bruce Turner

Ustalone przez jakichś mitycznych, rowerowych guru 10%, kompletnie się nie sprawdza. Ludzie potem piszą, że zakup linki za 20 złotych do roweru za 2000 nie jest dobrym pomysłem. A do roweru za 200 złotych już jest? Przecież taką linkę tak samo łatwo przeciąć (rozerwać?), niezależnie od tego jakiego roweru ma „bronić”. Powstają potem tak karkołomne teorie, jak ta, że jeżeli mamy rower z hipermarketu, to wystarczy do niego linka za 30 złotych. Bo przecież złodziej wie ile taki rower jest warty i będzie chciał ukraść droższy, albo ten który wcale nie jest przypięty. Serio? To już nikt nie kradnie tanich rowerów?

Takich teorii w sieci krąży dużo więcej. A jak jest w rzeczywistości? Rowery giną. Giną tanie, giną bardzo tanie, giną średnie i giną drogie. Jeden złodziej poluje na markowe rowery za kilka tysięcy (i potrafi się na niego zaczaić), inny korzysta z okazji i bierze co mu w ręce wpadnie. Jeden chodzi z nożycami do cięcia metalu pod płaszczem, inny ma małe, ręczne nożyce bo może mu coś po drodze wpadnie. A pewnie jeszcze inni polują na rowery nieprzypięte pod sklepami.

Tak naprawdę nawet najlepsze zabezpieczenie nie pomoże, gdy złodziej będzie miał dostateczną ilość czasu. Każde zabezpieczenie idzie rozpracować, pisałem o tym we wpisie o tym jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą. Na zabezpieczenie roweru powinno patrzeć się pod kątem tego, jak długo rower będzie stał sam bez naszego nadzoru.

Według mnie, minimalnym zabezpieczeniem powinien być nawet niedrogi, ale markowy U-Lock. Np. Kryptonite Keeper 12 możecie kupić w internecie za około 65 złotych (+ wysyłka) i na przypadkowych złodziei powinien wystarczyć. Tłumaczenie się przed samym sobą, że kupiło się rower za 300 złotych i teraz szkoda nam pieniędzy na jego zabezpieczenie jest bardzo słabe. Kupując rower trzeba się liczyć z wydatkami. Kupujemy lampki, pompkę, czasami jakiś koszyczek czy sakwy. Warto w tym budżecie uwzględnić również U-locka.

Zapraszam do oglądania odcinka Rowerowych Porad, w którym opowiadam o zabezpieczaniu roweru przed kradzieżą.

Co z droższymi rowerami? Takimi do 2000 złotych. Do takich też kupić U-lock za 65 złotych czy szukać czegoś lepszego? Warto zastanowić się czy zostawiamy rower na dłużej w jednym miejscu (i robimy to regularnie). Jeżdżąc na krótkie zakupy takie zabezpieczenie powinno wystarczyć. Ale jeżeli zostawia się rower np. na 8 godzin pod uczelnią czy pracą – lepiej pomyśleć o czymś zdecydowanie lepszym. Kryptonite Evolution 4 (za ok. 180 zł – sam taki posiadam i na razie skutecznie odstrasza amatorów cudzej własności) czy Abus Ultra (ok. 150 zł) powinny być trafnym wyborem.

A co zrobić w przypadku jeszcze droższego roweru? Kupić jeszcze droższe zabezpieczenie? Bez problemu kupimy takie U-locki jak Abus Granit (średnica pałąka 13 mm) czy Kryptonite New York Fahgettaboudit (średnica 18 mm). Czy jednak jazda z U-lockiem ważącym 2 kilogramy nie będzie przesadą? Osobiście, gdybym miał rower warty więcej niż średnia krajowa pensja, po prostu nie spuszczałbym go z oka. A na krótkie chwile zapinałbym go czymś ze średniej półki. Oczywiście nie zniechęcam do zakupu droższego zabezpieczenia. Tak naprawdę w przypadku droższych rowerów, 400 czy 500 złotych to wydatek odpowiadający np. korbie SLX, więc nie jest to jakaś szokująca kwota.

Przestrzegam jednak przed braniem do siebie „złotej zasady”, że zabezpieczenie powinno kosztować 10% wartości roweru. Powinienem to dopisać do rowerowych „złotych myśli” :) Kierujmy się zdrowym rozsądkiem i pamiętajmy, że wybrane zabezpieczenie jednakowo chroni każdy rower, czy tani czy drogi.

 

Podobne wpisy w temacie rowerowych mitów:

1. 20 rowerowych mitów

2. 10 głupot, które usłyszysz w sklepie rowerowym

3. 10 rowerowych „złotych” myśli

4. Mit tylnej przerzutki

5. Ile powinno kosztować zabezpieczenie roweru (i dlaczego nie 10% jego wartości)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

75 komentarzy

  • Posiadam Keeper’a 12 w wersji LS. Używałem go podczas podróży, spinając nim dwa rowery za tylny trójkąty i koła i kładłem koło namiotu. Dodatkowo miałem ze sobą 2 odcinki po 1m linki kryptoflex.

    Taka konfiguracja służyła mi do przypinania rowerów do drzew, stojaków itd. Zawsze spinałem rowery za tylne trójkąty i koła, a złączone linki przewlekałem przez u-locka i łączyłem z przednim kołem, oraz słupem lub stojakiem rowerowym. Taki komplet dał radę, choć na jednym z kempingów udało mi się spłoszyć, amatorów cudzej własności, którzy zbliżali się do naszych rowerów. Jestem bardzo ciekaw co by się stało, gdybym tego nie zrobił.

    U-lock’a używam na co dzień i zapinam nim rower gdy idę na zakupy. Jeśli zostawiam go na dłużej, to używam też linki i przewlekam ją przez przednie koło…

    Pozdrawiam Maciek

  • I naklejka na rowerze: właściciel roweru jest zwolennikiem kary śmierci, broni palnej i ucinania dłoni złodziejom ;)
    Ponadto:
    Nawet jeśli się osiada drogie ciężkie zabezpieczenie nie trzeba go zawsze wozić bo nie zawsze się planuje oddalenie od roweru
    Ponadto:
    rower za 200 jest tak samo cenny jak za 2000 bo ten tańszy jest na ogół starszy a zatem pamiątkowy (sentymenty, wspomnienia itp)
    Ponadto:
    czy grubość pałąka ma aż takie znaczenie? Może wystarczy „efekt psychologiczny” że to Ulock?
    Ponadto:
    jeśli jeszcze u mnie w mieście nie zauważyłem Ulocka (co najwyżej linki zwykłe) czy to oznacza że jakikolwiek Ulock będzie dobry – wiadomo zasada popyt-podaż – czyli specjalizacja złodziei w danym środowisku zależnie od tego co można spotkać z zabezpieczeń
    Ponadto:
    optimum cenowo-jakościowe dla Ulocka to? Albo inaczej – co ma słabego ten za 65 że lepsze sa 3-4 razy droższe (w tym sensownym zakresie cenowym)

  • Z tym zabezpieczeniem za 65 zł do bardzo taniego roweru, to wg mnie przesada. Taniego roweru za 200-300zł nie ukradnie „zawodowiec” chodzący z nożycami do metalu, bo mu się to po prostu nie opłaca. Prawie tyle samo się „napracuje”, co przy kradzieży roweru za 3000zł, takie samo ma ryzyko i konsekwencje wpadki, więc po co mieliby się rzucać na pierwszy lepszy? Amator bez sprzętu, który po prostu przechodził obok nie przegryzie przecież zębami linki, choćby kosztowała 2zł.

    Zna ktoś kogokolwiek, kto zostawia rower za 20 000zł bez opieki na kilka godzin? Przeważnie właściciel takiego roweru nie ma nawet do niego linki, bo i tak roweru nie spuszcza z oka, a nie po to płacił gruby szmal za zejście z każdego grama masy roweru, żeby teraz wozić na nim 5 kg kłódek i łańcuchów :)

    Niestety nie na wszystko pomogą U-locki. Przed kradzieżą roweru nie da się w 100% zabezpieczyć, ale straty są relatywnie małe nawet przy drogim sprzęcie (najwyżej kilka tysięcy). Przed kradzieżą ze strony ZUSu i Urzędu Skarbowego uciec dużo trudniej, a straty idą w dziesiątki tysięcy rocznie, dlatego polecam emigrację do mniej złodziejskich regionów świata :) Pamiętam, jak spędzając noc w Austrii zobaczyłem pod blokiem około 18:00 jeden z nowszych modeli Cube’a (fajny rower na Deore). Rano idąc po bułki zastałem ten sam rower w tym samym miejscu. Nie miał ŻADNEGO zabezpieczenia…

  • @pg – chodzi o grubość pręta z jakiego jest wykonany U-lock, materiału z jakiego jest wykonany (jakieś lepsze stopy), pewnie lepsze jest mocowanie do zamka.
    Droższy U-Lock powinien być po prostu trudniejszy do otworzenia lub przecięcia po prostu.

    @Tomek – ano właśnie, wychodzisz z założenia, że złodziejom się nie opłaca. Jednym może tak, innym nie. Co do „sprzętu” to zobacz na ten film:

    https://youtu.be/nWqE4NdPf14?t=4m40s

    Tną tam małymi nożycami za 17 złotych. Takich filmów jest w internecie od groma.

    Co do reszty jak najbardziej się zgadzam :)

  • A ja mam zabezpieczenie za 30zł które pewnie nie jest problemem przeciąć. Jak mam mieć pecha to będę mieć i U-lock nie pomoże ani nic innego. Przez 3 lata miałem zabezpieczenie z hipermarketu, pewnego dnia zaciął mi się zamek i w ciemności urwałem kluczyk :). Było to pod moim miejscem pracy, które znajduje się w spokojnej dzielnicy. Od sąsiada pożyczyłem kątówkę :) Z wierzchu zabezpieczenie wyglądało nawet solidnie :) a po przecięciu ukazała się drucik o średnicy 2mm, który z pewnością łatwo było przeciąć ;)

  • @Łukasz: Widziałem te filmiki, ma których w kilka sekund poddają się zabezpieczenia nawet za kilkaset złotych, dlatego uważam, że nie ma sensu przesadnie inwestować. Najważniejszy jest zdrowy rozsądek, bo jak ktoś będzie miał przy sobie sprzęt, to i tak ukradnie (jak nie przetnie nożycami linki, to zamrozi zamek w U-locku).

  • 10% to rozsądny limit w przypadku droższych rowerów, a w przypadku tańszych generalnie nie schodzimy poniżej ok. 70-100 zł. Tańsze rozwiązania nie mają sensu, z kolei dużo droższe to często strzelanie z armaty do gołębia, lub – jak kto woli – gra niekoniecznie warta świeczki.

    Linka za 20 czy 30 zł to żadne zabezpieczenie – tym bardziej, że plastikowa osłonka wokół niej optycznie ją pogrubia, a w rzeczywistości w środku biegnie śmieszno-straszna stalowa niteczka.

    Tylko solidny U-lock, ewentualnie łańcuch (choć ten ostatni jest cięższy i przez to wg mnie mniej praktyczny, chyba że jako zapięcie stacjonarne) ma sens, kiedy mówimy o prawdziwej ochronie przed kradzieżą. Należy tłuc to ludziom do głów, inaczej plaga kradzieży nie skończy się nigdy.

  • I trzeba się dobrze zastanowić do czego przypinać rower, nie ważne jakim zabezpieczeniem
    Nawet te tzw „dobre” stojaki rowerowe bywają jak u mnie w mieście przykręcone do podłoża 4 śrubkami
    Potencjalny złodziej przychodzi z płaską „13-tką” lub innym rozmiarem klucza, 2 minuty i można zwinąć rower, zapięcie i stojak – bo odkręcenie 4 nakrętek to nie jest jakiś problem

  • Jeżdżę na hybrydzie Scott Sub i jest to mój pierwszy rower nie makrokeszowy i od razu na miejscu dokupiłem do niego U-locka kryptonite. Szkoda tylko że mocowania tych u locków są kiepskie i jeżdżąc rowerem bez amortyzatora po naszych drogach strasznie hałasuje. U-lock waży 1,3kg, do małych nie należy i pozostaje mi jeździć z plecakiem, co w wakacje oznacza mokre plecy. Macie może jakieś patenty na wożenie U-locka?

  • Dzisiejsza perełka, którą wyhaczyłem wracając do domu. Idealnie pasująca do tematu. W myśl „zapięcie to jedno, a wyobraźnia to drugie” prezentuję wam takie o to zdjęcie :

    http://www.pinterest.com/pin/364721269794693190/

    A jutro wieczorem zapraszam do przeczytania kilku zdań opisujących ciekawe perypetie jakie spotkały mnie dzisiaj…

    Pozdrawiam Maciek

  • @Wojtek – będę się tego czepiał, bo o tym w sumie był wpis. Dajmy spokój tym nieszczęsnym 10%. Do roweru za 8.000 zł nie będziesz przecież kupował locka za 800 złotych :)

    No chyba, że dwa po 400.

    @Maciek – świetne zdjęcie :)

  • Zapięć droższych niż 500 zł i tak zasadniczo nie dostaniesz, więc ten komentarz trochę mija się z celem ;) Natomiast w rowerze za np. 8000 zł samo przednie koło jest warte tak dużo, że warto zainwestować w osobny U-lock do jego zabezpieczania, jeżeli zamierzasz go zostawiać na dłużej bez opieki.

    A że będzie ciężko? Cóż, rower za te pieniądze będzie bardzo lekki, a w przyrodzie nic nie ginie ;) Chciało się mieć drogi rower, chciało się go używać w sposób do tego nieprzeznaczony, to niestety trzeba się liczyć z pewnymi konsekwencjami, jeżeli chce się mieć maksymalne poczucie bezpieczeństwa.

    Poza tym: jeżeli ktoś ma inwestować w tak drogi rower, to realną potrzebą staje się zastosowanie np. wzmacnianych drzwi do garażu czy kotwy osadzonej w betonie w miejscu przechowywania roweru w domu. Dlatego swoją opinię o 10% podtrzymuję.

    • Powiem szczerze i bez obrazy. Wojtek ty masz chyba jakąś fobię :D
      Daj spokój jeśli ktoś będzie chciał ukraść rower to nawet kasa pancerna nie pomoże.

      Niestety podobne podejście do Twojego ma wielu „rowerzystów’, którzy kupują drogie rowery i zamykają je na cztery spusty a jeżdżą dalej na starych – to jest chore.
      W taki sposób to nie wstawaj z łóżka bo możesz się przewrócić tu jest podobnie jeśli kocham jazdę na rowerze to przecież nie będę cały czas myśleć o wywrotce, stłuczce czy kradzieży bo musiałbym się do niego przywiązać i nosić na plecach bo a nuż ktoś zechce go ukraść albo cały czas prowadzić bo jak wsiądę to mogę się przewrócić.
      Oczywiście tu mocno przesadzam ale jeżeli ktoś ma podobne podejście do sprawy zabezpieczeń roweru czy innego dobytku to powinien udać się do lekarza specjalisty bo to objawy paranoi lub jakiegoś innego chorubska cywilizacyjnego.

      Nie dajmy się zwariować jak mam drogi rower to praktycznie z niego nie schodzę a jak chcę wejść do sklepu na 2 min by kupić napój czy banana to wystarczy odpiąć przednie koło – ja tak robiłem przy swojej „szosie” i nigdy mi nie znikła z pod sklepu chociaż zostawiałem ja nawet w Krakowie pod galerią centrum.

  • @Łukasz
    Miałem gdzieś jeszcze lepsze, ale nie mogę go obecnie znaleźć :(

    @Wojtek
    Można kupić ulock’a w wersji LS (długa) i przy zapinaniu takiego roweru, odpiąć przednie koło i zapiąć je razem z tyłem. Chodzi mi o taki sposób zapinania roweru jaki pokazałeś tutaj :

    http://3.bp.blogspot.com/-wOrvatlBBG0/UUMcz4jGLTI/AAAAAAAAAxc/Ygd7RZOmf9M/s1600/2013-03-15+13.16.59.jpg

    Pozdrawiam Maciek

  • Oczywiście, można – tylko kto chciałby brudzić się łapiąc za ubłocone koło i męczyć z montażem i demontażem? I kto chciałby stawiać rower na gołym betonie na widelcu, jednocześnie zostawiając (w przypadku MTB) hamulec hydrauliczny w pozycji sprzyjającej zapowietrzeniu (w większości hamulców przy zdjętym kole wystarczy zacisnąć klamkę, żeby zapowietrzyć cały układ)?

    Ja na pewno nie, ale co komu miłe – mnie nic do tego :)

  • U-locki sa kompletnie niepraktyczne w polskich warunkach gdzie wiekszosc stojakow to lamiszprychy (za co mam go zaczepic, za obrecz?) lub stojakow w ogole nie ma i trzeba sie przypinac do drzew czy latarni.

    Jesli ktos jezdzi zawsze w miejsca gdzie sa porzadne stojaki, to U-lock faktycznie ma prawo bytu, natomiast w pozostalych przypadkach stanowczo ogranicza mobilnosc.

  • Przypinanie się do łamikółek i tak jest nierozsądne, niezależnie od tego, jakiego użyjesz zabezpieczenia. Problemem jest więc nie U-lock, tylko fakt, że rowerzysta planuje przypinanie roweru do takiego stojaka.

  • Za zabezpieczenie do roweru nie dałbym więcej jak 150 zł, jeśli rower jest bardzo drogi wtedy szanujmy się, ale nie zostawiajmy go pod sklepem, przed kinem itd.

    Nie znam żadnej pewnej w 100% blokady, oprócz ubezpieczenia :)

  • @Herod

    Ubezpieczenie nie jest 100% blokadą. Gdy ukradną Ci rower to dostajesz kasę, za którą musisz kupić nowy rower. Jesteś stratny wypróbowaną, dopasowaną maszynę oraz czas, który poświęcisz na szukaniu nowego roweru, czas w którym nie pojeździsz. Ponadto po zakupie nowego roweru, trzeba go dopasować, a więc znów zaczyna się zabawa z siodełkiem, mostkiem, kierownicą, chwytami + ewentualne wymiany części.

    Nie neguję ubezpieczania roweru, jednak zawsze porządny u-lock sprawdzi się lepiej niż ubezpieczony rower zapięty cienką linką…

  • Zamykam na zwykłą podkowę zasiodłową i nie spuszczam z oczu na dłuższą chwilę.
    jak by wyciągnęli samo siodło to 500 zł. nie moje.

  • Może przegapiłem jakieś nowości na rynku ubezpieczeniowym, ale nie znajdziemy w PL ubezpieczenia kradzieży roweru. Tzn. jest jedno (PZU) ale pod warunkiem, że do kradzieży dojdzie z zastosowaniem przemocy wobec właściciela.
    Więc w praktyce na zwrot kasy nie można liczyć.

    • I generalnie z ubezpieczeniem używanego roweru jest bania :(
      Nawet gdybym miał ( a miałem ) rachunki kupna za każdą część roweru to i tak nie jest to dowodem wartości roweru i trzeba by było powołać rzeczoznawcę ( ok 2000 zł) !?!?!
      Ubezpieczyć można tylko rower do którego posiadamy komplet dokumentacji zakupu wraz z rachunkiem potwierdzającym, że rower nie jest kradziony.
      Instytucje z góry zakładają, że jesteś złodziejem więc musisz udowodnić,
      że tak nie jest, żenada a zarazem masakra skutecznie zniechęcająca do „rowerowania”.

      Pytanie retoryczne
      A kto posiada rachunek i komplet dokumentów ze sklepu za rower na którym jeździ ?
      Paranoja.

  • Ja mam jakąś tam linkę (znów z decathlona) na tyle długą, żeby objąć grubą latarnię, ale nie tym chcę się dzielić. 2 lata temu przeprowadziłem eksperyment.. Przypiąłem rower rzeczoną linką do barierki na osiedlowym dziedzińcu przy placu Wilsona. Stał kilka tygodni sam, potem zaczęły pojawiać się inne rowery, nikt niczego nie ruszył.

    Niestety na jesieni robiony był remont nawierzchni przed osiedlem i brama była całą noc otwarta i którejś soboty wszystkie rowery pojechały na giełdę.. Nawet przebudził mnie hałas „kątówki”, którą zapewne odcinano zapięcia, ale myślałem, że chłopaki są spóźnieni z robotą przy krawężnikach i je tak od rana piłują :(. Mój rower się uchował, ale zaginął rower narzeczonej :/

    Paradoksalnie ludzie się nie zniechęcili – remont się skończył, brama została zamknięta, przyszła wiosna rowery wróciły.. Moja 10 letnia Merida na stalowej ramie z wżerami rdzy na kierownicy może nie wyglądała atrakcyjnie i można było ją stawiać w takich warunkach bez problemu, ale pewnego dnia pękł w końcu tylny trójkąt i Merida zakończyła swój żywot. Kupiłem nowego Evado 4.0 i na początku zapylałem z nim „na górę” bez windy, ale postanowiłem poszerzyć eksperyment i Kross z błyszczącymi tarczami i dumnie wyprężonym Deore staną „pod klatką”… i kilka miesięcy tam postał. Oczywiście jak kilka dni miałem nie jeździć, to go zabierałem, ale jak codzień jeździłem do pracy, to całkiem często zostawał.

    Wniosek z eksperymentu – rowery giną z klatek, bo na klatkach bardzo rzadko ktoś patrzy/obserwuje… Zaś na środku osiedla – zwłaszcza przy średniej wieku na osiedlu 65+ zawsze jest ryzyko, że ktoś patrzy, więc kradzież zdarza się, ale tylko w bardzo sprzyjających warunkach.

  • Mi buchnęli rower (Kross Level A4 z 2007, dość wyeksploatowany, ale zadbany) z parkingu przy głównym wejsciu do Blue City – kamera skierowana wprost na stojaki, bardzo ruchliwe miejsce, niedaleko przystanek z tlumem ludzi. W miejscu gdzie stawiałem rower regularnie od kilku lat. Obok staly rowery – lepsze i gorsze, droższe i tańsze, lepiej zabezpieczone i gorzej. Zniknął mój…
    Wcześniej zostawiałem rower w różnych miejscach, nawet na kilka godzin.

    Wnioski:
    – ostatecznie nie ma reguły i jak masz pecha to rower stracisz
    – porządne zabezpieczenie (ale bez przesady – mam na myśli te o których pisze Łukasz) znaaacznie minimalizuje ryzyko

  • A ja widziałem gościa, który miał szlifierkę kątową na akumulator. Niczym przyjechała Policja i zareagował „pan” z ochrony, gość przeciął dwa grube zabezpieczenia i odjechał przez nikogo nie zatrzymany…. Na takie „cudo” nie ma zabezpieczenia, chyba że karabin snajperski….. i celne oko…..

  • @Kopuslegzus – nie jestem absolutnie żadnym znawcą szlifierek, ale czy taka szlifierka jest w stanie szybko przeciąć dobrego U-Locka? Bo linki to na pewno, ale linka nie stanowi żadnego zabezpieczenia.

    • TAK może przeciąć – to nie szlifierka tnie a tarcza i jeśli ktoś wie jaki rodzaj tarczy kupić by szybko ciąć nawet najtwardszą stal to nie ma bata przetnie praktycznie wszystko zwłaszcza jeśli złodziej ma doświadczenie w cięciu – przykre ale prawdziwe :/

      • tarcza to metalu za 2 zł tnie niczym masło prety zbrojeniowe, hartowana stal troche gorzej jak twarde masło, najbardziej cenione narzedzie w sprawach remontowo-budowlanych na swiecie redukuje prace z kilku godzin do ułamka tego czasu

  • Cała akcja z przecinaniem trwała około 30-40 sekund. No może minutę. Widziałem wszystko z okna. Kiedy skończyłem rozmawiać z Policją złodzieja i roweru już nie było….Rozmawiałem później z właścicielem roweru (byłym), twierdził że miał jakieś firmowe i drogie zabezpieczenia. Nazwy nie pamiętam. Niestety na taką szlifierkę chyba nie ma mocnych. Z doświadczenia wiem (tak się składa, że jestem ślusarzem), że po założeniu dobrej tarczy do takiej szlifierki, można przeciąć wszystko. To tylko kwestia czasu…

    • Zapięcia składane są bardzo ciekawe, ale nie miałem nigdy możliwości spróbować ich złamać :) Być może rozpowszechnię jakiś „mit”, który dotyczył tylko jednego modelu z wadliwą konstrukcją (tak jak kiedyś była afera z Kryptonite, którego można było otworzyć długopisem), ale zerknij tutaj:

      https://www.youtube.com/watch?v=UtCY3GC5VYY

      Być może w obecnie produkowanych modelach tego problemu już nie ma. Jeśli tak, to składane zapięcia są bardzo fajną sprawą.

      • Oto kolejny dowód, że nie ma 100% zabezpieczenia więc najlepiej NIE zostawiać naszego roweru na dłużej bez opieki.

    • Dobrze kupiłeś, bo byle złodzieja to spokojnie odstraszy. A może nowe konstrukcje już są nie do złamania w ten sposób. Na filmie widać zapięcie Abus Bordo.

  • aha ale oprócz uloka zakupilem to: http://new-electric.pl/pl/glowna/305-spybike-gps-tracker-zabezpieczenie-rowerowe-.html

  • Oto „zwycięzca” pokazu cięcia „zabezpieczeń” rowerowych w Warszawie myślę, że może to służyć jako film edukacyjny :)

    https://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_74208&feature=iv&src_vid=4-Y2ghHkdks&v=-KdAMjznWSs

    Po tym pokazie już wiem co będę musiał kupić jeśli zechce mi się zwiedzać duże miasta.

    • Cześć.
      Ciekawostka, większość zabezpieczeń u-lock to badziew. Przez ciekawość sprawdziłem takie za 20 zł i takie za 150. W obu przypadkach – zwykła węglowa stal. W tańszym konstrukcyjna (niskowęglowa-miękka), w droższym narzędziowa (wysokowęglowa-twarda). Obie o kant d… potłuc. Nie miałem okazji badać tych za 200 czy 500 zł – ale obstawiam że dali tam tylko grubszy pręt – materiał ten sam.

      Zabezpieczenie zrobiłem sobie sam. Pręt ze stali Hadfielda. Cięty palnikiem, zwijany na giętarce hydraulicznej w oczka i spawany elektrodą otuloną (ta stal wbrew dużej ilości dodatków stopowych jest łatwospawalna). Na tak zrobiony łańcuszek jest nałożony kawałek szlaucha od wody (żeby nie porysować lakieru). Całość spięta kłódką 'jachtową” kabłąk z prawdziwego cromo + zabezpieczenie bębenka przed korozją. Kłódka to i tak najsłabsza część – niestety pancernych nie znalazłem.

      Co daje stal Hadfielda – odporność na przecinanie. To taka nietypowa stal która umacnia się przy uderzeniach lub próbie cięcia. Im mocniej się ją atakuje, tym mocniejsza się staje. Oczywiście – w którymś momencie się podda. Tyle, że wcześniej podda się tarcza od kątówki. Bywały nawet wypadki kończące się okaleczeniem tnącego, rozerwaną tarczą.

      Na takie zabezpieczenie są tylko dwie opcjie – palnik, albo diamentowy pilnik i POWOLNE, bardzo powolne piłowanie.

      • A można Cię prosić o podanie technicznych parametrów tego zapięcia? Wiesz, grubość pręta, długość łańcucha, waga całości… Dzięki !!!!

  • mam az 3 zamki (na tylne kolo standard w nl) lancuch i u- lock kiedys mialam 2 ale jak przez 3 lata stracilam 3 rowery madry polak po szkodzie….poza tym zaden zamek nie pomoze jak rower jest źle przypiety uwierzcie mi sama przepilowalam lancuch w kilka min(zlamal sie klucz w zamku) i wiem ze dla profesjonalisty to kilka min wlasnie….

    • Jeśli udało Ci się przepiłować łańcuch, to znaczy, że to był kiepski łańcuch :)

      Ale to się niestety zgadza, ktoś kto dysponuje odpowiednim sprzętem, jest w stanie obejść każde zabezpieczenie, to tylko kwestia czasu. Ale jeśli się dobrze utrudni złodziejowi życie, to nie powinien się nawet zabierać za nasz rower, bo weźmie ten, który będzie stał obok przypięty zwykłą linką.

      • hmm mozliwe ale do tanich nie nalezal, i kiedys widzialm program nl tv wlasnie na temat lancuchow wszystkie sa takie same i roznia sie tylko cena i nazwa a dla zlodzieja to tylko kilka min. W Amsterdamie,, gdzie mieszkam juz od 10 lat, najwazniejsze jest wlasnie zabezpieczyc rower tak, by zlodziejowi na pierwszy rzut oka wydalo sie, ze kradziez twojego roweru to duzo roboty i sie nie oplaca- poza tym mialam profesjonalna pile i przecinak od pana, ktory naprawia rowery.i zamki. Sama stracilam juz rowery ale jak nauczylo mnie doswiadczenie nie byla to kwestia zamkow ale wlasnie albo niedostateczne zapiecie roweru przez niedbalstwo, przypiecie do roweru wartego ok 1000 euro (nowa gazella i ukradziono oba) albo przypiecie nieumiejetne i w bardzo widzocznym miejscu dlatego teraz moge nawet dawac lekcje gdzie i jak przypiac rower bo to tez nie jest latwa sprawa i wierzcie lub nie ale w Amsterdamie to tylka kilka chwil by pozbyc sie roweru i nie musi byc to zlodziej, moze byc to nawet straz miejska….

  • Mi ukradziono właśnie wcale niedrogi rower, ale pamiętam, że byłam bardzo załamana – jednak dla kogoś, kto jeszcze nie pracuje jest to duża sprawa, a byłam wtedy chyba w gimnazjum… złodziej po prostu w biały dzień wyciągnął go z mojego garażu, gdy wszyscy byli w domu – także nie ma zasady, w życiu nikt się nie spodziewał, że coś takiego może się stać. No i trzeba tu dodać, że złodziejami były około 11letnie dzieci kierowane przez starszego chłopaka – taka szajka kradnąca rowery w mojej okolicy, chowająca je na działce, rozbierająca na części pierwsze i składająca tak, że powstawały całkiem inne rowery :) policja ich w końcu złapała, ale ja niestety odzyskałam tylko ramę i dwa koła… Także potwierdzam, że kradzione są rowery i tanie i drogie, nie ma zasady.

    Od niedawna mam nowy rower i właśnie się zastanawiam nad zapięciem do Blokady koła AXA Solid Plus i nie mam pojęcia czy to jest dobre rozwiązanie, bo kompletnie się nie znam. A może po prostu wybrać to, co Ty proponowałeś?

    • Blokada koła to zawsze jakieś dodatkowe zabezpieczenie, przed kimś kto będzie chciał odjechać na rowerze. Ale to TYLKO dodatkowe zabezpieczenie. Podstawą jest porządny (z naciskiem na porządny, bo są też takie za 30 złotych, które można bardzo szybko zniszczyć) U-Lock albo łańcuch.

      • no tak, ale mi chodzi o takie łańcuchy do tej blokady jakby dedykowane (z boku podkowy jest wejście na nie), czy to jest w jakiś sposób gorsze od normalnego łańcucha czy równie dobre? Bo blokadę już mam, ale co to za problem dla rosłego faceta podnieść rower, wrzucić do bagażnika i odjechać? :) Nawet mi przez myśl nie przechodzi, żeby go zostawić na samej blokadzie :)

        • Nie miałem nigdy do czynienia z tymi łańcuchami. Ciekawie to wygląda, ale ciężko mi powiedzieć coś na temat skuteczności.

  • moim zdaniem 10% jest taką rozsądną regułą kciuka w przypadku zakupu zabezpieczeń

    rower za 1000 – spokojnie ulock do 100zl powinien odstraszyc (ew. ulock za 65 i linka za 35)
    rower za 3000 – lancuch/uclock za 200zl + linka na kolo
    rower za 5000 – 2 ulocki za 250zl

    nikt nie mowi, ze nie moze byc to 7-8% przy rowerze za 3000-5000 czy 12-15% przy rowerze za 1000-2000, ale chodzi o to zeby pokazac uzytkownikowi, ze jesli wydal 3000zl na rower, to moze warto wydac 10% na zabezpieczenie?

    ja swojego roweru za 2500 nie zostawiam poza domem, gdzie mam ubezpieczenie, bo mimo ze stac mnie i chcialbym zaplacic za zabezpieczenie nawet te 500zl, to uwazam ze wozenie 2 ulockow czy lancuchow wazacych pare kg jest dla mnie nie do zaakceptowania w zadnej formie. chyba, ze w samochodzie…

    • Ano właśnie miałem napisać, że wożenie dwóch U-Locków, a nie daj Bóg łańcuchów to masakra i chyba nikt tak nie jeździ :) Już chyba lepiej dla zdrowia będzie kupić jeden U-Lock za 500 zł.

      A co z rowerem za 10.000 zł? A co z rowerem za 500 zł? Tak naprawdę zabezpieczenie trzeba dobierać nie patrząc na to ile kosztuje (oczywiście w rozsądnym minimum cenowym), ale na to gdzie i na jak długo będziemy przypinać rower.

      W piwnicy w bloku, to nawet trzema U-Lockami bym przypiął :)

      • Łukaszu, a gdy U-Lock okazuje się być za wąski (niektóre słupy, czy latarnie)? Ja ostatnio miałem taki przypadek(U-Lock OnGuard Pitbull STD) Gdybyś miał wybrać łańcuch o równoważnym poziomie bezpieczeństwa – na co byś się zdecydował? I nie tyle chodzi mi o konkretny model czy producenta, co o parametry techniczne – grubość ogniwa, sposób obróbki i łączenia ogniw, właściwości zamknięcia… Można Cię prosić o krótką analizę porównawczą?

        • Hej, ciężko mi zrobić analizę porównawczą, nie jestem materiałoznawcą :) Zaufałbym producentowi, bo każdy z nich oznacza zapięcia w jakiej swojej skali i dzięki temu można mniej więcej porównać klasę U-Locka do łańcucha.

          OnGuard pewnie też jakoś klasyfikuje swoje zapięcia.

          • Problem polega na tym, że chodzi mi o porównanie różnych producentów – OnGuard – ulock i Boplock – łańcuch.
            https://www.ceneo.pl/29615527
            Tu wprawdzie podają cenę 34 zł, ja za dłuższą (110 cm) zapłaciłem prawie 80 zł.
            Oba zapięcia ważą prawie tyle samo. Ten drugi jest zrobiony z hartowanego stalowego pręta 6mm, producent podaje że odpornego na przecięcia. A względem ulocka łańcuch jest wygodniejszy – nie ogranicza mnie prześwit ani długość pałąka.
            Miałem jeszcze wprawdzie przez chwilę łańcuch OnGuarda Mastiff 180 cm, ale ważył ponad 4 kg, co wg mnie jest już sporą przesadą – dlatego poszedł do zwrotu.
            Jeśli Cię można prosić o zerknięcie na zlinkowaną stronę i opinię, będę wdzięczny.

          • Hej, powiem Ci że opinię mógłby wydać albo materiałoznawca, albo przeprowadzenie testów z nożycami i szlifierką :) Kierując się samą ceną, to łańcuch za 35 złotych nie wzbudza we mnie specjalnego zaufania. Ale czy jest dobry? Musiałbyś wziąć dobre nożyce do metalu i sam sprawdzić.

  • Jak na co dzień sprawdza się Kryptonite Evolution 4? Chodzi mi głownie o to czy starcza, czy warto dopłacić 10 zł do dłuższej wersji (pałąk 29 cm). Czy dłuższa wersja może mieć jakieś wady poza wagą ?

    • Ja mam właśnie dłuższą wersję, kupioną z myślą o podpinaniu dwóch rowerów. Wad raczej nie ma, poza tym, że jest cięższy i dłuższy. No i na pewno łatwiej się podpiąć w niektórych miejscach, gdzie krótszy mógłby się okazać za krótki, nawet dla jednego roweru. Ale wybór długości to naprawdę kwestia mocno indywidualna.

        • Hej, wagi prawie wszystkich produktów Kryptonite znajdziesz na ich stronie http://www.kryptonitelock.com/content/kryt-us/en/products/product-details.html?id=kryptonite:product/category/bicycle-security

          Wersja LS waży mniej więcej 1,7 kg.

  • Najlepsze zabezpieczenie to ubezpieczenie roweru przed kradzieżą, zniszczeniem itp… w UK to około 15zł miesięcznie. Buźka :-)

  • Witaj.
    co sądzisz o zabezpieczeniu Sladda , które sprzedaje teraz ikea? w porównaniu z cenami na allegro wydaje się drogie

    • Cześć, nie wiem jakiej jakości jest ten U-Lock. 70 złotych to nie jest dużo jak za tego typu zabezpieczenie, ale chyba wolałbym kupić Kryptonite Keeper 12 w tej cenie.

      U-Locki tańsze niż te 60-70 złotych nie są warte uwagi. Może i wyglądają ładnie, ale są zrobione z najmniej wytrzymałej stali.

  • Cały artykuł poświęcony „obaleniu mitu”, który właśnie sam stworzyłeś. Wyjaśnię: zwykle zdanie o 10% wartości opatrzone jest jeszcze warunkiem, „ale nie mniej niż…” i tu otwiera się fantazja sprzedawcy. Natomiast propagowanie tego mitu jest IMHO słuszne, ponieważ do ludzi kupujących nowe rowery za 2k, 3k, 4k dociera, że linka za 20 płn, to żart i są inne systemy. Pozdrawiam

  • rower za 200 zl po roku bedzie wart 50 trzeba liczyc zyski bedąc złodziejem niektórych rzecyz nie opłąca sie krasc trzeba poszukiwac czegoś co szybko da sie upłynnic na gotówke, nie dziw sie ludziom że oszczedzają dla niektórych nawet rower za 300 zł to już spory wydatek

  • Ludziska, a kojarzy ktoś firmę Bop? Łańcuchy zaczynają sie cenowo od 40 zł – a nie mogę znaleźć żadnej strony producenta….

  • Gdzieś wyczytałem, że do kitu są też blokady na zamki szyfrowe. W końcu ile trzeba czasu, żeby znaleźć kombinację maksymalnie czterech cyfr? Tak samo zamki okrągłe podobno łatwo się otwierają. Na ten temat też jest film na YoUtube. Polecam zobaczyć, przed zakupem filmik pt. „pokaz cięcia zabezpieczeń rowerowych”.

  • Do roweru za który żona zapłaciła 700zl kupiłem łańcuch Abus z numerkiem 13 za 350 zł. Każdego roweru (również podarowanego gratis) jest szkoda i nie ma gwarancji że kolejny kupimy za podobne pieniądze plus czas stracony na zakupy i dokonywanie wyborów.

  • A może porównasz hamulce v-brake do tarczowych hydraulicznych ? Nie chodzi mi teraz o skutecznosć bo v-brake mają dobrą tylko o to jak mozolnie się je ustawia żeby było perfect. Prostopadłość do obręczy, wysokość ustawienia aby cały działał a nie zawadzał o oponę, kąt nachylenia względem obręczy. Wkurza mnie to ,że nie można jednego ustawienia zrobić bez ingerencji w drugie bądź trzecie. Zawsze coś się przekrzywi, opadnie prawa strona klocka przy dokręcaniu ,jest to za luźne i nie jest stopniowane. Powinno być tak ,że do układu hamulcowego wciskasz klocek hamulcowy na stabilny zatrzask bądź dokręcasz wszystkie śrubki (każda odpowiada za jedno ustawienie) i wszystkie parametry się zgadzają. Nobla temu kto takie rozwiązanie v-brake wyprodukuje i wprowadzi do użytku.

    • Hej, dzięki za propozycję, ale trochę już za późno na coś takiego. Za późno o dobre 5-6 lat :) V-Brake są dostępne w zasadzie w najtańszych rowerach, gdzie jeżeli pojawiają się hamulce tarczowe to też są tanie. I często też bywają problemy z ich dobrą regulacją.
      Jeżeli porównywać to dobre do dobrego.

      O udoskonalaniu V-ek też można zapomnieć. Topowych V-Brake już nie produkuje żadna duża firma. Max. na co można liczyć to Shimano Deore BR-T610, hamulce niezłe, ale niezmienione w formie od wieeeelu lat.

      I miałem hamulce tego właśnie typu jak Deore (później zmieniłem na XT) i nie miałem z nimi jakichś większych problemów. Nic się nie przestawiało samo. Może warto wymienić szczęki i klamki na lepsze?

      • No właśnie wymieniłem na tarczowe mechaniczne (w ogóle nowy rower- kross evado 3). Chciałem na hydrauliczne ale wyższe modele roweru z hydraulicznymi miały opony 1.6 a priorytetem dla mnie była szersza opona. Ideał to 2.0. Ten ma 1.75. Tarczowe można wymienić na hydrauliczne. Może uda się wcisnąć opony 2.00 ? A gdzie 1.6 to nie wcisnę 2.00. Przełożenie 4. Czyli 48 zębów na przodzie max i 12 na tyle min. Na prostym suchym asfalcie bez pobocznych pojazdów na które trzeba uważać ponad 40 km/h. Zabawa się zacznie jak założę silnik centralny i bidon nawet zgodnie z przepisami 48 volt i 250 wat bez manetki ale i bez blokady powyżej 25km/h ( kto to wymyślił ?). Spokojnie bez ciśnienia 50 km/h. Zaczynam od zmiany opon na Schwalbe marathon e-plus hs 498.

        • Rodzaj hamulców tarczowych nie ma żadnego wpływu na szerokość opony. Czy jest to wersja mechaniczna (na linkę) czy hydrauliczna (przewody z płynem hamulcowym) to nie będą ograniczać szerokości opony. Ograniczenie stanowi za to miejsce w ramie i amortyzatorze.