Skocz do zawartości

Półsztywne osie


Rekomendowane odpowiedzi

Mamy zaciski QR oraz sztywne osie 142 mm i osie boost 148 mm. Przeglądając dzisiaj internet do porannej kawy natknąłem się na półsztywne osie w najwyższych rowerach z decathlonu. 

https://www.decathlon.pl/p/rower-szosowy-van-rysel-edr-cf-ultegra-z-hamulcami-tarczowymi/_/R-p-324426

W tym rozwiązaniu z jednej strony jest nacięcie w ramie jak w klasycznym QR a z drugiej strony jest gwint na śrubę od sztywnej osi. Z tego co doczytałem występuje we wszystkich ramach karbonowych z tarczami w decathlonie, nie wiem jak w przypadku ram alu. Ktoś miał styczność z czymś takim? Czy to przypadkiem nie łączy w sobie minusów sztywnych osi i minusów zacisków QR? 

Odnośnik do komentarza

Śpiesze z wyjaśnieniem bo wiem o co kaman ? wszystko jest ok ?

Fizyka. Troche nieintuicyjne zjawisko tu zachodzi. Podczas hamowania żyroskopowa dociska widełki z jednej strony a z drugiej próbuje je wyrwać.

Dokładnie takie samo zjawisko zachodzi w łopatach wirnika śmigłowca. By lecieć do przodu, łopaty wirnika powinny się pochylać z tylko z lewej strony. Wtedy siła żyroskopowa nabiera pożądanego zwrotu. W rowerze jest dokładnie taka sama fizyka co w śmigłowcu a umiejscowienie hamulca wpływa na to jakie siły działają na koło.

Podsumowując, można założyć że sztywna oś nie ustraciła żadnych funkcjonalności sztywnej osi a projektanci decathlonu są po prostu ogarnięci.

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...