Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Tak informacyjnie, decathlon w końcu zaczął sprzedawać expl 540. Obecnie są dostępne rowery damskie, ale od męskich różnią się tylko siodełkiem... 

https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-mtb-turystyczny-damski-rockrider-expl-540-29/_/R-p-325317

Moim zdaniem najlepszy rower do 4000 zł, rama z boost i zwężaną główką sterową, powietrzny amortyzator, napęd deore 1x10 11x46. Do tego wkręcany support z zewnętrznymi łożyskami korba na sztywnej osi. 

Jedynie geometria trochę dziwna. Dali tam amortyzator 120 mm z dłuuugą górną rurką. Wersja S ma dłuższą górną rurkę od mojego XC 900 w wersji M. Zastosowali długie ramy z bardzo krótkim mostkiem. 

Zamówiłem już rozmiar S i rozmiar M do testów dla mojej mamy, dam znać jak to wygląda na żywo jak przyjdzie.

Bym się cieszył, jakby wersja M pasowała pod kobietę 164 cm, wersja M ma 29" koła kompatybilne z xc 900 i xc 120, które też mam w domu. Od strony serwisowej chciałbym mieć jeden standard kół w domu. Wersja S ma 27,5 cali. 

Decathlon podaje wagę 12,6 w wersji S i 12,8 w wersji M. 

Odnośnik do komentarza

wiem, wiem. Śmieję się...tak to napisali jakby krowa zżarła, to by zdechła, jakby rura podsiodłowa miała przegub na łożysku ? 

Jako ciekawostkę, wygrzebałem maszynę z pełną zawieszką, najnowszy produkt 2022r. canyona, wyścigowy (pewno cie zainteresuje), z półki XC, do pomarzenia lub odkładania kasy https://portal.bikeworld.pl/artykul/testy_i_nowosci/nowosci_sprzetowe/19201/nowy_full_do_xc_i_maratonow_canyon_lux_world_cup_2022

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...

Czy ten rower ma potencjał aby przerobić go w stronę crossa o bardziej sportowym zacięciu? Tak aby nadawał się poza lasem również do jazdy po typowych ścieżkach rowerowych z trochę większą prędkością? 50% las 50% asfalt. Północna część Polski, brak gór i stromych podjazdów. Zębatka z przodu raczej do wymiany, tylko pytanie jaka tam wejdzie maksymalnie i czy nie będzie się napęd przez to bardziej zużywał? Czy lepiej w takiej sytuacji brać crossa np Riverside 920 ?

Odnośnik do komentarza

Ogólnie można tak używać ale będzie miał pewne ograniczenia. Ja jeżdżę turystycznie z moją dziewczyną w trasy po 100km na wyścigowym rockriderze xc 900 z napędem 1x12 dziewczyną na st 530 z napędem 1x10. Możesz tymi rowerami jechać ale ze względu na konieczność obsłużenia bardzo dużej zębatki i bardzo małej skok między biegami będzie dość spory. 

Można tam wsadzić 36 zębów, 36x11 spokojnie daje 50 km/h. Ja wybierając z tych dwóch bym wybierał expl 540. 

Odnośnik do komentarza
W dniu 25.07.2022 o 11:44, Oskarr napisał:

Ogólnie można tak używać ale będzie miał pewne ograniczenia. Ja jeżdżę turystycznie z moją dziewczyną w trasy po 100km na wyścigowym rockriderze xc 900 z napędem 1x12 dziewczyną na st 530 z napędem 1x10. Możesz tymi rowerami jechać ale ze względu na konieczność obsłużenia bardzo dużej zębatki i bardzo małej skok między biegami będzie dość spory. 

Można tam wsadzić 36 zębów, 36x11 spokojnie daje 50 km/h. Ja wybierając z tych dwóch bym wybierał expl 540. 

A jakie to będą ograniczenia? Nie bardzo rozumiem co masz na myśli pisząc, że ze względu na konieczność obsłużenia bardzo dużej zębatki i bardzo małej skok między biegami będzie dość spory. Chodzi po prostu o specyfikę napędu 1x? Riverside 920 również posiada taki napęd. A czy orientujesz się może jaka będzie mniej więcej cena wymiany zębatki na 36 i czy można to zrobić w Decatlonie nie tracąc gwarancji? Mogę Cię prosić o rozwinięcie zdania dlaczego z tych dwóch wybrałbyś expl 540?

Odnośnik do komentarza

Patrzyłem jeszcze raz na tego expl 540 i riverside 920. Chcąc jeździć dużo po asfalcie ten riverside może być lepszy, ma spoko napęd o sporej rozpiętości jak na crossa, powietrzny amor i dobre koła. Na 50% las, 50% asfalt wolałbym jednak EXPL 540. EXPL 540 zabierzesz na single jak Cię najdzie ochota, riverside już nie. 


Każdy ma jakiś zakres prędkości pedałowania (tzw. kadencja) przy której czuje się dobrze, optymalne jest pedałowanie w okolicach 90 obr/min. Jest to taki złoty środek między wydatkiem energetycznym a obciążeniem mięśni czy stawów. Ja utrzymuje pedałowanie w zakresie 88-92 obr/min na treningach czy jadąc sam w dłuższą trasę, trzymam wtedy okolice 30km/h. Jadąc z dziewczyną jeździmy w okolicach 20-25 km/h, obciążenie mam na tyle małe, że nie robi mi zbytnio czy jadę z kadencją 80 czy 90, mięśnie i stawy i tak nie odczują takiej jazdy. Wracając jednak do jazdy solo w okolicy progu tlenowego, jadąc na mojej szosie mam na przełożeniu 2x6 30,5 km/h przy 90 obr/min, przy 2x7 32,8 a 3x5 34,2 km/h. Problem jest teraz taki, że nie potrafię utrzymać na rowerze 31,5 km/h. Czasem masz więc tak, że jeden bieg jest minimalnie za niski a drugi minimalnie za wysoki. Występuje to zwykle jak jedziesz pod wiatr i chcesz utrzymać jakąś ładną średnią. 
W EXPL masz kasetę deore 11-46 z zębatkami 11-13-15-18-21-24-28-32-37-46. Jadąc z oryginalną korbą 30 przy kadencji 90 masz na 9 biegu 28 km/h a na 10 33 km/h. Różnica 5 km/h to dużo. Z kasetą 36 na 8 biegu masz 29, na 90 33,4 i na 10 masz 39,5 km/h. Przy jeździe w lesie, gdzie masz zmienne podłoże, co chwilę zmiana nachylenia itp. takie skoki na kasecie Ci nie robią, przy jeździe wolniej gdzie masz gdzieś obciążenie i kadencję też Ci nie robi, planując jeździć jednak dużo na asfalcie z dużymi prędkościami przelotowymi może to być nieprzyjemne. Nie musi być ale może ? 
Stąd też były kiedyś napędy 3x10 a nawet 3x11 w rowerach do turystyki i takie napędy dawały bardzo fajne stopniowanie. W starszych szosach masz 3x9, w nowszych 2x11, najnowszych, najwyższych grupach 2x12. Są też dostępne napędy w mtb 2x10 albo 2x11, które w moim odczuciu są fajne do turystyki bo łatwiej dobrać optymalne obciążenie, ale 2x10 i 2x11 dużo gorzej sprawdzają się w terenie w jeździe typowo mtb, gdzie często się zdarza, że na 20 metrach schodzisz z 40 km/h na 10 km/h. 

Odnośnik do komentarza

Zapewniam że w MTB 2x11 w niczym nie przeszkadza bo posiadam. Zapewniam też 3x11, który mam w szosie jest zajebisty i nie ma lepszego napędu do jazdy po górach :) W crossie zawsze miałem 3x9, które było bardzo dobre. Zwykle z korbą 48x38x28. W fitnessie 3x9 z korbą 50x39x30. Kolega w Cube Attention SL ma 3x10 z korbą chyba 40x30x22 czy jakoś tak. Do roweru uniwersalnego na wszystkie nawierzchnie i jazdy z sakwami dobry napęd.

Odnośnik do komentarza
12 godzin temu, Oskarr napisał:

Patrzyłem jeszcze raz na tego expl 540 i riverside 920. Chcąc jeździć dużo po asfalcie ten riverside może być lepszy, ma spoko napęd o sporej rozpiętości jak na crossa, powietrzny amor i dobre koła. Na 50% las, 50% asfalt wolałbym jednak EXPL 540. EXPL 540 zabierzesz na single jak Cię najdzie ochota, riverside już nie. 


Każdy ma jakiś zakres prędkości pedałowania (tzw. kadencja) przy której czuje się dobrze, optymalne jest pedałowanie w okolicach 90 obr/min. Jest to taki złoty środek między wydatkiem energetycznym a obciążeniem mięśni czy stawów. Ja utrzymuje pedałowanie w zakresie 88-92 obr/min na treningach czy jadąc sam w dłuższą trasę, trzymam wtedy okolice 30km/h. Jadąc z dziewczyną jeździmy w okolicach 20-25 km/h, obciążenie mam na tyle małe, że nie robi mi zbytnio czy jadę z kadencją 80 czy 90, mięśnie i stawy i tak nie odczują takiej jazdy. Wracając jednak do jazdy solo w okolicy progu tlenowego, jadąc na mojej szosie mam na przełożeniu 2x6 30,5 km/h przy 90 obr/min, przy 2x7 32,8 a 3x5 34,2 km/h. Problem jest teraz taki, że nie potrafię utrzymać na rowerze 31,5 km/h. Czasem masz więc tak, że jeden bieg jest minimalnie za niski a drugi minimalnie za wysoki. Występuje to zwykle jak jedziesz pod wiatr i chcesz utrzymać jakąś ładną średnią. 
W EXPL masz kasetę deore 11-46 z zębatkami 11-13-15-18-21-24-28-32-37-46. Jadąc z oryginalną korbą 30 przy kadencji 90 masz na 9 biegu 28 km/h a na 10 33 km/h. Różnica 5 km/h to dużo. Z kasetą 36 na 8 biegu masz 29, na 90 33,4 i na 10 masz 39,5 km/h. Przy jeździe w lesie, gdzie masz zmienne podłoże, co chwilę zmiana nachylenia itp. takie skoki na kasecie Ci nie robią, przy jeździe wolniej gdzie masz gdzieś obciążenie i kadencję też Ci nie robi, planując jeździć jednak dużo na asfalcie z dużymi prędkościami przelotowymi może to być nieprzyjemne. Nie musi być ale może ? 
Stąd też były kiedyś napędy 3x10 a nawet 3x11 w rowerach do turystyki i takie napędy dawały bardzo fajne stopniowanie. W starszych szosach masz 3x9, w nowszych 2x11, najnowszych, najwyższych grupach 2x12. Są też dostępne napędy w mtb 2x10 albo 2x11, które w moim odczuciu są fajne do turystyki bo łatwiej dobrać optymalne obciążenie, ale 2x10 i 2x11 dużo gorzej sprawdzają się w terenie w jeździe typowo mtb, gdzie często się zdarza, że na 20 metrach schodzisz z 40 km/h na 10 km/h. 

Dziękuję za referat teraz jest wszystko jasne ? Szkoda, że w Decatlonie nie ma czegoś z napędem 2x10, wydaje mi się, że w moim przypadku byłby bardziej uniwersalny. Z kolei reszta specyfikacji expl 540 jest bezkonkurencyjna żeby szukać czegoś w innych sklepach w tej cenie. A jeszcze zapytam czy zmiana zębatki z przodu na większą wpływa na większe zużycie napędu? Chodzi mi o te przekosy w napędach 1x.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...