Skocz do zawartości

Wymiana napędu i kol, trekking 26 cali


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

Rozważam dość poważnie upgrade mojego 8-letniego trekkingu na którym jeździ mi się ekstra, ale podzespoły proszą o łaskę. Rower to Grand Andante model 2014, rama M, kola 26 cali, napęd Tourney, 3x7 na wolnobiegu, hamulce v-brake. Z racji gabarytów (182 cm wzrostu, 80 cm przekrok, 120 kg wagi), obecny setup bardzo mi pasuje. No ale tylna oś pogiąłem pare tygodni po zakupie, wiec na tył trafiła felga Arriv z piasta Quando (nadal działa ok). Szybko tez poddał się oryginalny support, a z przerzutkami od początku są problemy (nigdy nie dało się ich dobrze wyregulować).

Jako, że rower jest przyjemny, chciałbym go sensownie zmodernizować (800-1000 PLN) i jeździć dalej. Jeżdżę głównie rekreacyjnie, po drogach szutrowych, plus 1-2 w tygodniu do pracy po mieście. Raczej krótkie dystanse, do 30 km na raz. Po lekturze internetow wynalazłem takie oto podzespoły, póki co na tył - support i napęd przód w drugim rzucie. 

Ma taki wybór sens? Czy pomieszałem cos jeśli chodzi o kompatybilność?

1) Kola piastami na łożyskach maszynowych: wydają się tanie jak na pasty Novatec, no ale to nie są modele pod tarcze. Jest tu jakaś pułapka?

https://allegro.pl/oferta/kola-26-wzmacniane-novatec-a361-f362-8-11s-10471506216

2) Przerzutka Deore RD-M591 - póki co z 8-biegowa kaseta.

https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tyl-shimano-deore-rd-m591-9s-czarna-12007001206

3) Manetka Alivio M3100, niespecjalnie jest cos innego pod 9s. Musze jeszcze znaleźć klamkę hamulca (na razie jest klamkomanetka Tourney), chyba ze warto kupić cos innego (inna klamkomanetke?) 

https://allegro.pl/oferta/shimano-sl-m3100-manetka-9-alivio-11497137459

4) Kaseta 11-32

https://allegro.pl/oferta/kaseta-shimano-alivio-cshg51-11-32-8-rzedowa-kas19-11839883629

5) łańcuch:

https://allegro.pl/oferta/kmc-x8-lancuch-6-7-8s-sr-sz-x8-93-spinka-8770079932

Dzięki za pomoc,

Piotrek

 

Odnośnik do komentarza

Przykro mi, ale nie opłaca się w ten rower inwestować. Jakbyś miał jeszcze jakieś części ściągnięte z innego roweru i części miałbyś na stole, ewentualnie kupione w okazyjnej cenie, to tak, w tym przypadku zdecydowanie lepszą opcją będzie sprzedaż obecnego, dołożenie tego, co masz na upgrade i kupno nowego roweru. 

Google mówi, że Twój nowy rower kosztował 1050 zł. Męskie wersje tego roweru miały 28" koło. Ogólnie na Twój wzrost 26 " to mało. Na Twoją wagę Twój rower się też średnio nadaje. 

Ale patrząc na propozycje: 
Koła wyglądają okej, zakładam, że opony też masz fabryczne, jakieś przyzwoite opony, które zapewniają minimum bezpieczeństwa to okolice 100-120 zł za komplet + 30 zł za dętki. 
Koła + opony + dętki = 330 + 120 + 30 = 480 zł 

Przerzutka tył 200 zł 

Manetka 85 zł 

Linki i pancerze 40 zł 

Kaseta alivio 9rz 115 zł (po co chcesz dawać do manetki 9s + przerzutki 9s kasetę 8 biegową? Jak to zamierzasz ustawić? Po co?) 

Łańcuch 60 zł 

Wychodzi 980 zł. 

Do tego dolicz sobie cenę za lepsze hamulce za 130 zł, bo fabryczne raczej nie zapewniają bezpieczeństwa. 

https://allegro.pl/oferta/szczeki-v-brake-tyl-przod-shimano-t4000-alivio-11475029509

I 70 zł za klamki alivio 


 

Wychodzi 1180 zł za stary rower na za małych do Twojego wzrostu kołach, z ramą, która może się krzywić jak będziesz przyspieszał, plastikową korbą (przenośnia ale materiałowo ten metal w korbie przypomina plastik, kiedyś moją mocarną nogą przy wadzę 60 kg dałem radę taką złamać po 4 latach jeżdżenia) i plastikowymi pedałami. Dodatkowo masz amortyzator, który nie działa i nie ma prawa działać, najtańszy amortyzator z jakimś tłumikiem odbicia będzie kosztował kolejne 400 zł, ale taki amortyzator nie będzie kompatybilny z Twoim mostkiem, który w takich rowerach gnie się od samego patrzenia, jak wymienisz mostek na ahead za 50 zł to mostek nie będzie kompatybilny z kierownicą (kolejne 100 zł). Później dokupisz jeszcze gripy bo Twoje po ściągnięciu ze starej będą do wyrzucenia. Jeśli wszystko wymienisz wychodzi okolice 2000 zł na modernizację, aby otrzymać rower na pełnym alivio na na małych kołach. Sprzedając Twój rower tak, jak stoi obecnie odzyskasz z 300-400 zł, dorzucasz te 2000 i możesz kupić coś w tym stylu: 

https://allegro.pl/oferta/lazaro-quantum-v4-28-deore-men-hydraulika-11837425965?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Acategory&bi_c=NGZlZDM5MzgtNjFhMS00OGMwLTgzM2YtZjQ1ZDIxNTlmYTA1AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=47c248ba-814a-4fc8-ac72-09ea0e6a6e52

https://allegro.pl/oferta/wypasiony-cross-28-lazaro-elitary-v3-alivio-meski-11813139663

Inna kwestia, że przy wadzę 120 kg powinno się pójść w rower z dobrym, powietrznym amortyzatorem. Wszelkie amortyzatory są liczone na 70-80 kg, przy Twojej wadzę będą za słabe. Te amortyzatory w lazaro coś już będą dawać, ale aby poczuć naprawdę przeskok i mieć rower pod Ciebie trzeba by było wydać w okolicy 4k na rower z powietrznym amortyzatorem. 


 

 

 

Odnośnik do komentarza

Człowiek chciał zmodernizować ukochany rower i dowiedział się, że wcale mu na nim niedobrze ? Żarty na bok, wiadomo, że teoretycznie za mały i nowy rower będzie sensowniejszy. Ale najważniejsze są subiektywne odczucia użytkownika. Więc jeśli na tym po prostu @pciesie czuje się bardzo dobrze, to może jednak nie ma potrzeby od razu wymieniać wszystkiego. Albo przejechać się nowymi, 'odpowiednimi' do wymiarów i wtedy podejmować decyzję

Odnośnik do komentarza

Dzięki Oskarr za wyczerpującą odpowiedz.

Odniosę się kilku do punktów zanim wrócę do podzespołów:

1) Zauważ, ze mam przekrok 80 cm. Przy ramie 21 cali górna belka ramy jest na wyższej wysokości - nie jest to komfortowy układ. Kupiłem rower na kolach 26 cali z pełną premedytacją, przymierzałem się także do większych. Jezdzilem także na Heksagonie kumpla, ale umeczyl mnie ten rower (pozycja, wysokosc). Kupilem obecny, bo był poręczny, górna belka ramy byla odpowiednio nisko i przy okazji mieścił się do windy. Nie mówię, że inny rower to zło, raczej że bez przymiarki nic nie kupię. Tym bardziej, ze byłem w stanie ustawić kierownice i siodło na w miarę wyprostowana pozycje i naprawdę dobrze mi się jeździ.

2) Jak sam zauważyłeś, cos co ma podzespoły godne mojej masy, w tym porządny widelec, kosztuje pod 4K. Sam oglądałem kilka rowerów (trekkingowych) w popularnym sklepie online i sprzęty za 2500-3000 nie urywały podzespołami (Tourney dominuje). Stad pomysł na wsadzenie tysiąca i jeżdżenie dalej. 

A teraz konkrety:

1) Opony, dętki, hamulce - to już dawno nie są fabryczne elementy. Opony mam Kelly's, są wystraczająco dobre póki co. Generalnie całość działa niezłe, wyłączając zmęczony napęd, a w zasadzie wieczne problemy z przerzutkami, kiepskie korby i support. Lancuch tez mam dość świeży, jeszcze bez luzów, tylny wolnobieg zmieniałem dwa lata temu, nie zjedzony specjalnie.

2) Kaseta 8s byla z zamiarem pojeżdżenia jeszcze z obecnymi tarczami i przednia przerzutka. 9s tez podejdzie rozumiem?

3) Korby i support to faktycznie lipa. Support co prawda był wymieniany, no ale i tak zaczyna trzeszczeć. Całość jest do zmiany, ale chciałem zacząć od kol i tylnego napędu. Pytanie co wrzucić na przód?

4) Pseudo-amor marki zoom jest. Po prostu jest. Ale jakoś bardzo nie przeszkadza i nawet odrobine zapracuje na dziurze/krawężniku.

5) Obecna kierownica z regulowanym mostkiem mi akurat bardzo pasuje - nie lubię pochylonej pozycji.

Rozumiem brak opłacalności takich zmian, szczególnie, ze zostanie rama z widelcem, kierownica i siodłem, cala reszta byłaby zmieniona. Tylko czy da się taniej? Jeśli miałbym zmienić napęd na cos innego, to na co? Meczy mnie zabawa z wolnobiegiem i kiepskimi przerzutkami, a kupno czegoś lepszego to minimum 2 razy więcej pieniędzy.

Pozdrawiam, 

Piotrek

 

Odnośnik do komentarza

@Krzysiek744 Rozumiem podejście przedmówcy. Tylko, że ja ten rower chcę ogarnąć tak czy inaczej. Jeśli nie mi, to żonie posłuży. Rozmiar wbrew pozorom nie jest zły. Mam krótkie nogi w stosunku do wzrostu, wiec jest lepiej niż się wydaje i nie ma efektu "obitych jajek" (przepraszam - musiałem).

Załóżmy, że jestem tym gościem co kupił ten rower na OLX za 400 PLN. Jak go teraz ogarnąć? ? Oczywiście ma być dobrze i tanio! ?

Jeśli przesadziłem z doborem sprzętu - jaki napęd wsadzić żeby się trzymało i było w miarę opłacalnie? Nie potrzebuję więcej biegów, potrzebuję czegoś co dobrze działa i lekko się kreci.
1) Jaka przerzutkę/manetkę/kasetę dobrać?

2) Jaki support/korby/tarcze/przerzutkę/manetkę na przód?

3) Last but not least, jaki lancuch do tego zestawu?

Pozdrawiam,

Piotrek.

 

Odnośnik do komentarza

kolega @hisux wyszukał ostatnio taki rower za 1600 zł: 
https://polskie-rowery.pl/sklep/rower-crossowy-28-kands-crossline-1100-męski-czarny-2021_pid=852
Ma mniej więcej wszytko, co Ty byś chciał mieć w ulepszonym rowerze. 

@Krzysiek744 Przerobiłem w swoim życiu sporo rowerów, jestem odpowiedzialny w domu rodzinnym za utrzymanie parku rowerowego z zapasem paru rowerów na gości odwiedzających rodziców, aktualnie w garażu mamy z 14 rowerów, w klasie od roweru z napędem 1x3, na którym jeździł mój dziadek, przez mój komunijny rower na stalowej ramie, następnie mamy 2 sztywne mtb bez amortyzatorów z napędem deore, typowe damki z napędem w piaście 1x7, 2 rowery trekkingowe z napędami deore 3x9, szosę pod triathlony, stary wyścigowy mtb na kołach 26 i 4 nowoczesne mtb z moim xc 900 za 9000 zł kończąc. Moi rodzice jeżdżą też w grupie liczącej około 40 osób na wycieczki rowerowe, duża część osób z tej grupy kontaktuje się ze mną w sprawie doboru czy modernizacji roweru. Jeździłem w ciągu ostatnich 3-4 lat na około 40 rowerach w kategorii cenowej 500 zł - 3000 zł. Przechodziłem drogę przez modyfikację kiepskich rowerów, wrzucałem tam nowe koła, napęd deore, hamulce tarczowe, jest to droga donikąd. 

Jak mi @jajacek 3 lata temu powiedział, że mój rower kupiony za 300 zł i doinwestowany za 800 zł to chłam i nie ma nic wspólnego z współczesnym mtb to nie wierzyłem, bo przecież fajnie mi się jeździ, potrafię wyprzedzić ludzi na droższych rowerach na zawodach i ogólnie jest zwrotny. Później kupiłem współczesny rower i to był przeskok nie do opisania. Osoby z grupy moich rodziców po przesiadce z gówno rowerów na normalne rowery, które działają, hamują i mają jakąś tam jakość nagle z 30 km zaczęli robić po 50-60 km i chcą więcej. Nic tak nie zniechęca do jazdy jak kiepski rower. 

Ad 1. Nie pamiętam ile ja mam w nodze, jutro sprawdzę, jeśli masz krótką nogę to rozmiar 19 będzie ok. Przy ramie 19" z regulowanym mostkiem ahead większość rowerów możesz ustawić pod wygodną, wyprostowaną pozycję. Mi do klasycznej windy w bloku wchodzi XC 900 z kierownicą o szerokości 72 cm, najciaśniej do windy wchodził miejski rower koleżanki z długimi błotnikami. 

Ad. 2 Dlatego podesłałem rowery z przedziału 2500-3000 z napędem klasy deore a nie tourny. 

Ad. 2 Nie ma znaczenia, możesz mieć nawet 11 biegów z tyłu przy tej korbie. Ważna jest pojemność przerzutki tył, Łukasz o tym pisał na swoim blogu. 

Ad. 3. Coś poziomu Alivio jest spoko. 

Ad 4. Amortyzator aby działał musi mieć tłumik olejowy. Wtedy taki amortyzator nie działa jak sprężyna i poprawia trakcje. 

Ad. 5. Mostek mostkowi nie równy. Strzelam, że u Ciebie jest taka śrubka baryłkowa w rurce sterowej. W nowszych rozwiązaniach jest mostek ahead, który jest sztywniejszy i lepiej działa. 

Można kupić rower, w którym się nie będzie obijało jajek i będzie rama dostosowana do naszego wzrostu. 

Inwestycje w takie rowery aby były sensowne ekonomicznie polegają na usprawnieniu roweru do jazdy. Np. wymiana łańcucha na nowy, z tyłu można dać przerzutkę Acerę albo jakieś alivio, może ktoś coś zdemontował i ma na sprzedaż z nowego roweru? Zabawa w wymianę całego napędu nieopłacalna. Wymiana całych kół też nieopłacalna. 

Mając zostawić taki rower zrobiłbym serwis linek, pancerzy, łańcuch, mając na zbyciu, włożyłbym minimalnie lepszą przerzutkę i jeździł do zajeżdżenia. Później poszedłbym w nowy rower. 

Tak z ciekawości, ile żona ma wzrostu, że mając 182 możesz jej przekazać swój rower i będzie dla niej też pasował? 

 

Odnośnik do komentarza

To tylko pudrowanie trupa. W każdym razie wskazane koła to skrakja budżetówka, której nie powstydziłyby się rowery sprzedawane w auchan itp. marketach. Co z tego, że lipne piasty na maszynach jak brak nierdzewnych szprych a komplet kół kosztuję tyle co sama przyzwoita piasta na tył. Manetka 9s nie będzie współpracować z kasetą 8s - jest inna szerokość koronek i odstępów między nimi. Moja rada taka - 3x8 to max co warto robić i przede wszystkim piasta tył to min. Novatec d042 oraz szptuchy ze stali nierdzewnej. Przodem bym się nie przejmkwał pólo działa. Ruszenie tego i zrobienie żeby było dobrze to przejście na korbę z osią zintegrowaną i najlepeiej rozbieralną. To już stosunkowo spora kasa.

Odnośnik do komentarza

@Oskarr  Zona ma 175 cm wzrostu i śmiga często na moim rowerze, bo woli go od swojego miejskiego. A prawda jest taka ze w naszych warunkach (krawężniki, ścieżki rowerowe zaczynające i kończące się w środku niczego) najlepszy rower miejski to trekking albo mtb.

@mike21 Wyczytałem ze ta przerzutka powinna obsłużyć bez problemu 7-9 biegów, dlatego ja dodałem. To nie jest współczynnik 1:2? Z przerzutek 8s masz tylko Tourneye i Altusy, a Acera kosztuje 15 zeta mniej niż wrzucone tu Deore. Stad ten wybór. Jakiś konkretny model/aukcja w ramach sugestii?

Co do kol: dlatego pytałem skąd ta cena i czy są tu jakieś pułapki. O samych piastach czytałem raczej dobre opinie - co z nimi jest nie tak, zupełnie z ciekawości? Wiem, ze lepsze piasty NT kosztują lekko 200 zeta, ale jakie są tu jeszcze różnice oprócz braku flanszy na tarcze (niepotrzebnej w tym przypadku)?

Pozdrawiam,

Piotrek

Odnośnik do komentarza

Problem jest tu taki, że hamulce szczękowe utrzymują się jeszcze tylko w szosach i bardzo tanich rowerach budżetowych. Sam jak kiedyś naprawiałem rower na kole 26 cali miałem problem ze znalezieniem czegoś, co by miało fajną jakość. Ten rozmiar kół jest po prostu utrzymywany przy życiu na zasadzie "wsadźmy cokolwiek, aby się tylko kręciło". 
To może od razu przejdź na mtb? W mojej rodzinie przechodziliśmy wszyscy przez rowery trekkingowe i crossowe aby ostatecznie skończyć na mtb. Zarówno moi rodzice, moja dziewczyna, moi bracia, wszyscy ujeżdżają mtb ? MTB swoją drogą moim zdaniem może być najbardziej odpowiednim rowerem dla takiej osoby jak Ty. Rowery muszą być przygotowane do ciężkich terenów, wytrzymują więc cięższych rowerzystów. Ja co prawda ważę 70 kg ale zdarza mi się skakać metrowe dropy albo uderzać kołem w krawężnik przy 40 km/h. 

Deorka obsłuży napęd 7 rzędowy, 8 i 9. Wydaje mi się, choć mogę się mylić, że nowsze deoreki obsługują też 10 rzędów. Mowa o 592. Ilość biegów w tym przypadku jest uzależniona od manetki. Możesz zostawić manetkę 7 biegową i dać deorkę i będzie to lepiej działało niż obecnie, ale ogólnie to dalej będzie kupa. Z rowerów MTB idealny dla Ciebie byłaby indiana X7 ale to okolice 4000 zł. Są tam jednak dobre hamulce mt 400 którę Cię wyhamują z każdej prędkości, powietrzny amortyzator, wytrzymałe felgi w kołach czy sztywne osie. Indiana ma geometrię pomiędzy MTB a trekkingiem, standardowo X7 ma krótką ramę i długi, 100 mm mostek, dając mostek 50-60 mm z nachyleniem 17° uzyskujesz bardzo rekreacyjną pozycję. 
Z nowych jakimś wyjściem są też nowe rowery z deca z serii expl. expl 520 kosztuje 2600, amor można skręcić do 90 czy 100 kg, rama M z krótkim mostkiem też powinna dać w miarę wyprostowaną pozycję, choć ja bym szedł w ramę L i skracał i podnosił kokpit. W M może zabraknąć Ci wysunięcia sztycy. 

Odnośnik do komentarza

@Oskarr Bardzo dziękuje, dużo informacji mi sprzedajesz po drodze.  Swego czasu nawet myślałem o złożeniu trekkingu od zera, ale to już totalny offtop.

Wracając do mojego super wehikułu: zamówię zatem tę przerzutkę Deore i manetkę Alivio na tył. Specjalnie celuje w 9s, bo starsza generacja jest ciut przystępniejsza cenowo.

Co do przodu, to znalazłem taka przerzutkę i manetkę. Zostaje support i korby z tarczami. Oraz kaseta.

https://allegro.pl/oferta/przerzutka-ppr13-przod-fd-t4000-ds-alivio-8-9-7736150747

https://allegro.pl/oferta/manetka-shimano-sl-m3100-alivio-lewa-3rz-linka-12117040498

Pozdrawiam,

Piotrek.

Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, pciesie napisał:

 

@mike21 Wyczytałem ze ta przerzutka powinna obsłużyć bez problemu 7-9 biegów, dlatego ja dodałem. To nie jest współczynnik 1:2?

Obsłuży bez problemu, nie czepiam się przerzutki tylko manetki 9s do kasety 8s.

Co do piasty F362SBT to bębenek jest łożyskowany na klasycznych kulkach a konstrukcyjnie bliżej jej do 2x tańszych chińczyków. Faktem jest natomiast, że z tanich piast pod V-B nie jestem w stanie nic polecić ?

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, mike21 napisał:

Faktem jest natomiast, że z tanich piast pod V-B nie jestem w stanie nic polecić

@mike  W swoim Authorze, 2 lata temu demontowałem stara piastę 362sbt. Dałem elegancki zamiennik (pasował mi do koloru obręczy)  do wspomnianej piasty przez Was. O ile mi pamięć nie szwankuje to oznaczenie brzmi  NT80232. Cena tego same rzędu. Chodzi bez zarzutu.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...