Skocz do zawartości

Wymieniony łańcuch i korba a łańcuch skacze po kasecie - czy też ją wymienić?


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry ?

Myślę, że znam odpowiedź, ale chcę się upwenić. Sytuacja:
- rower budżetowy/po bułki/"zimówka"
- napęd 8rz
- przebieg napędu nieznany, ostatni raz serwis widział w 2016, rocznie robię może z 1000km
- wymieniona korba i łańcuch na nowe (przekładka z innego roweru, który upgrejdowałem od razu po zakupie)
- pancerze i linki wymienione na nowe
- przerzutki umyte i wyczyszczone
- zostawiona stara kaseta (zdjęcia w linkach)
- napęd bez obciążenia (rower na stojaku) pracuje ładnie, biegi się zmieniają płynnie, nic nie przeskakuje
- pod obciążeniem (tzn. ze mną na siodełku, zwykła jazda po drodze) łańcuch sam skacze pomiędzy zębatkami kasety. Duże zębatki działają jeszcze w miarę, małe to tragedia-nie-da-się-jechać.
- małe zębatki były używane znacznie częściej z powodu złej techniki jazdy - lubiłem jeździć twardo (ale teraz już wiem, że nie jest to najmądrzejsze).

Pytanie:
Czy kaseta także do wymiany? Przypuszczam, że tak.
Jeśli tak, to czy mogę prosić o wskazanie miejsc, które wskazują na jej zużycie - następnym razem będzie mi łatwiej ocenić to samemu?

 

https://photos.app.goo.gl/bRsP4fniHLaMvWUw8

https://photos.app.goo.gl/sQ1tAeAQW21RE7FY6

Odnośnik do komentarza

Fokus aparatu ustawił ci się na najmniejszej zębatce i reszta jest niewyraźna. Trochę mało też opisałeś. Kaseta wygląda na zużytą. Wgłębienia pomiędzy zębami nie wyglądają jak litera U a są rozklepane jak stare buty i na zębach są zadziory. Przy okazji niektórzy bawią się w naprawę kaset https://rowery.zbooy.pl/szlif.html tylko czy tutaj warto ?

Wymieniałeś łańcuch ale czy ma on prawidłową długość. Jak długo jeździsz od wymiany łańcucha i czy przeskakiwanie miało miejsce na starym łańcuchu. Czasami napęd się dopasowuje ale w tym przypadku raczej szkoda nowej korby i łańcucha. Współczesne kasety, korby szczególnie wyższych grup mają tak finezyjne kształty zębów, że gdy jest trochę używana to większość osób będzie miała problem z oceną zużycia.

https://www.youtube.com/watch?v=_tq7MNorgxk
https://www.youtube.com/watch?v=369ZkqQZtWU

 

9 godzin temu, kasopey napisał:

- małe zębatki były używane znacznie częściej z powodu złej techniki jazdy - lubiłem jeździć twardo (ale teraz już wiem, że nie jest to najmądrzejsze).

Dawno temu też jeździłem twardo z jednej strony z braku wiedzy. Kto wtedy słyszał o kadencji a z drugiej strony byłem młody i pełen werwy. Jednak czasami można pojeździć twardo by wzmocnić nogi ale trzeba uważać by nie zmasakrować stawów. Ewentualnie inaczej wzmacniać nogi to przynajmniej napęd dłużej pożyje.

Odnośnik do komentarza

Dzięki za rozwianie wątpliwości. Przepraszam, za tę głębię ostrości - telefon się uparł...

Co do oznak zużycia: zadziorki i wgłębienia bardziej przypominające hiperbolę niż literę "U" widzę, ale kształtu zębów rekina dojrzeć nie mogę - wszystkie zęby na jakie patrzę mają jeszcze płaski (trapezowaty?) "czubek". Na który rząd mam patrzeć aby zobaczyć tego rekina?

O możliwości szlifowania wiem, ale szczerze mówiąc to szkoda mi życia na operację, która zajmie dużo czasu i niekoniecznie dobrze się skończy, a nowa, budżetowa kaseta to ~60pln.

Właśnie przez problemy z kolanami zacząłem czytać co robię źle -> za twarde przełożenia. Potem jeszcze 2 dzieci w przyczepce "wyjaśniła", że moje kolana wolą jak kręcę prawie w miejscu - szczególnie na podjazdach ?

 

Dzięki!

Odnośnik do komentarza

Do typowych zębów rekina już tu nie dojdziesz. Kasety, tarcze korb różnie się kończą pewnie ze względów materiałowych, eksploatacyjnych, kształtu zębów itd. U ciebie rozjechało się U i przeskakiwało jak piszesz już na poprzednim łańcuchu. Szlifowanie podsunąłem na wszelki wypadek i jako ciekawostkę a najbardziej zależało mi byś trafił na ten obrazek jakieś opisy.

zuzzeb1.gif

Co do oceny zużycia kaset podlinkowałem wcześniej filmiki. Gość ma ich trochę więcej i w niektórych filmach pokazuje też zużycie zębów na korbie. Oprócz tego na forach są tematy gdzie ludzie pytają o ocenę stanu kasety (co da ci jakieś przykłady) ale w twoim przypadku temat jest prosty bo prostu wymiana. Ewidentnie przeskakuje i masz nową korbę z łańcuchem to dla dobra całości warto dać nową kasetę. Większe doktoryzowanie się tylko w przypadku większej ochoty na wiedzę.

By napęd służył dłużej należy go utrzymywać w czystości, umiejętnie smarować i jeździć bardziej miękko, umiejętnie zmieniać przełożenia (napęd powinien być w ruchu i jeżeli nie jest to wyścig to zmniejszyć nacisk na pedały) oraz jeździć bez nadmiernych skosów łańcucha. Można też sobie trochę pomóc jeżdżąc metodą na dwa, trzy łańcuchy. Mając wózek z bąbelkami ciężko będzie uniknąć obciążeń bo bąble rosną ?  

W moim przypadku napęd 3x10. Teren obfitujący w górki, pagórki, jazda w miarę na dwa łańcuchy, często kręcę emerycko delikatnie w suchych warunkach. Napęd czyszczę i smaruję ale bez przesady i moja kaseta przy przebiegu około nie więcej niż 2500 km wygląda podobnie jak na obrazku ta żółta część 2850 z tym że u mnie bez zadziorów (popatrzę w dzień). Teraz patrzę na zdjęcie mojej kasety https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m6000/CS-HG50-10.html i dochodzę do wniosku, że może jest lepiej niż myślałem z moją kasetą. Jako nowa nigdy nie miała typowego U. Twoja pewnie też tylko takie bardziej rozszerzone i ścięte. Ze mną gorzej bo na dziś powinienem mieć nie tylko większy przebieg ale bardziej dać jej popalić a nawet zajechać i wymienić większość napędu.

Ze względu na konstrukcje kaset, tarcz ciężko jest ocenić stan napędu bez porównania z nowym. Nowe części wystarczy trochę pobrudzić i nie jeden powie do wymiany bo zużyty. Najbardziej jeśli już to rzucają się w oczy zadziory i jakieś ewidentnie kłujące w oczy zmiany i objawy które mogą być mylące ze względu np. na problemy z przerzutkami, hakiem, nieprawidłowa długość (ilość, szerokość ogniw) czy rozciągnięcie łańcucha,wady montażu, koło nie leży w osi itd.

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Dzięki dobry człowieku za informację zwrotną. Od dawna taka postawa to rzadkość. Sam czasem zapominam.
Postaraj się jeździć metodą na przynajmniej dwa łańcuchy i przeczyść z zewnątrz łańcuch choćby z grubsza nawet szmatką oraz pamiętaj o kolanach i innych stawach. Czasem warto deko poćwiczyć na twardo jednak lepiej bez dodatkowego obciążenia dodatkowego.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...