Skocz do zawartości

Rower mtb dla weekendowej rowerzystki


Rekomendowane odpowiedzi

Hej. Potrzebuję rady jaki rower kupić do +- 2500. Wybór niestety mam mały, ale nie miałam pojęcia że kupno roweru jest takie trudne. Jeździć będę głównie po drogach nie asfaltowych, często jura krakowsko-częstochowska i tym podobny teren. Rekreacyjnie z córką 8 lat. 

Na tą chwilę do wyboru mam:

Kellys Vanity 30

Unibike Fusion Lady

Kands Saphire

Romet Rambler Fit 29 - chociaż ten może być za duży. Mam 162 wzrostu.

Zastanawiam się też nad Rockrider ST 540 - ale nie wiem czy będzie jeszcze dostępny w sprzedaży. 

Proszę o opinię i radę. Chętnie też sugestie co innego warto kupić w moim budżecie. 

Odnośnik do komentarza

Są w wersji damskiej i męskiej. Różnica to malowanie i inne siodełko, inne rzeczy są na 95% identyczne, może mostek jest zastosowany w wersji męskiej o 1cm dłuższy. 
Ciężko powiedzieć, czy jest lepszy. Jest inny. Kupiłem mojej dziewczynie 2 miesiące temu ST 530 z napędem 1x9, jeśli byłby dostępny wtedy ST 540 na 100% dopłaciłbym do 540 v2. 
Ja na forum jestem zwolennikiem napędów 1x w rowerach mtb. Uważam, że w szczególności dla kobiet (przepraszam, jeśli zabrzmi to szowinistycznie) jest najlepszym rozwiązaniem. Weźmy jako przykład rower z napędem 3x8 i taki z napędem 1x10 - w napędzie 3x8 powinno się pedałować zmieniając biegi 1x1 -> 1x2 -> 1x3> 1x4> 1x5 > 2x4 > 2x5> 2x6> 3x5> 3x6> 3x7 > 3x8, natomiast w 1x masz 1>2>3>4>5>6>7>8>9>10. Realnie w napędzie 3x8 masz około 12 przełożeń, w napędzie 1x10 masz 12 użytecznych przełożeń. Traci się zazwyczaj najniższe przełożenie i najwyższe lub masz zakres od najniższego do przednajwyższego, z minimalnie większym skokiem między kolejnymi biegami. Różnica też jest taka, że w napędzie 1x masz idealnie prosty łańcuch w zakresie 1x6, jadąc 1x1 na jednoblatowym masz dość mocno przekrzywiony łańcuch i masz minimalnie większe opory podczas pedałowania oraz minimalnie szybciej zużywa się sam łańcuch, niż jakbyś jechała na 1x1 w napędzie 3x8. 
Jadąc więc długo, rzadko zmieniając biegi, lepszy jest napęd 3x8, 3x9 albo 2x10, możesz sobie wtedy idealnie ustawić napęd np. 1x1 na długim podjeździe w bieszczadach, który się ciągnie przez 3 km. Później mając 3 km zjazd ustawiasz 3x8 i jedziesz z cichym napędem. Ja mam w rowerze szosowym napęd 3x9, tam jadę z zakresem użytecznej prędkości 28-33 km, zmieniając prędkość o 2 km zmieniam bieg w górę albo w dół. 
Napęd 1x (1x9, 1x10, 1x11, 1x12) masz tą przewagę, że nie musisz się zastanawiać, jaki bieg wrzucić z przodu, aby móc zapiąć bieg z tyłu. Jeśli Ci się zdarzało jechać na 3 z przodu i 1 z tyłu, napęd 1x jest dla Ciebie. Ja przez dłuższy czas próbowałem przekonać rodziców do nie krzyżowania łańcucha i próbowałem ich oduczyć jazdy 1x8 czy 3x1, bo wszystko wtedy trzeszczało i opory były większe, niż w napędzie jednoblatowym. Dodatkowo, mając przerzutkę z przodu musisz zaplanować z pewnym wyprzedzeniem, że chcesz zejść z biegu. Jeśli jedziesz na prostym, przerzutka z przodu działa ładnie, jeśli zjeżdżasz z górki i nagle masz podjazd, stromy podjazd i mocno pedałujesz, przerzutka z przodu może odmówić zmiany biegu na niższy, przerzutka z tyłu takiej zmiany nie odmawia, niezależnie od obciążenia. 

Tak więc - jeśli jeździsz sporo po płaskim, lubisz mieć idealnie dopasowane przełożenie, chcesz się rozpędzać z długich górek do prędkości 50km/h+, wiesz na czym polega niekrzyżowanie łańcucha - wybierz napęd 2x lub 3x. Jeśli chcesz mieć prostszy napęd, nie zastanawiać się, jaki bieg wybrać z przodu albo jeździsz po zmiennym terenie (krótkie podjazdy, krótkie zjazdy, często się zmieniające), lepszym wyborem będzie 1x. 

Odnośnik do komentarza

Oskarr dobrze mówi. Też bym na Twoim miejscu chyba szedł w ten st 540 v2. Przy Twoim wzroście mniejsze koła 27, 5" będą nawet lepsze. Ja co prawda  wolę napędy 2x, ale dla Ciebie, do rekreacji napęd 1x może być dobry. Tarcza 32 i kaseta 11-48 dają już całkiem spory zakres przełożeń. Napęd MICROSHIFT co prawda nie ma renomy Shimano czy SRAM, ale ponoć działa całkiem spoko. W ST 540 był amortyzator Sountor XCR, a więc najwyższy sprężynowy Suntour z olejowym tłumieniem. Nie wiem czy tu jest taki sam, ale chyba tak. Więc amortyzator jest nawet wyższy niż w tym Unibike. Dochodzi jeszcze bardzo dobra gwarancja Decathlonu.

Odnośnik do komentarza

Przymierzając się do roweru poproś pracownika sklepu o dostosowanie roweru do swojej sylwetki. Fabrycznie rr mają opuszczone mostki. Możesz poprosić o podniesienie mostka, lekką regulacje można też uzyskać przesuwając lekko siodełko przód - tył. Po odebraniu roweru ze sklepu mojej dziewczynie po 10 km drętwiała jedną ręką, po przesunięciu siodełka i podniesieniu kierownicy jedzie się jej komfortowo przez 60 km. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...