Skocz do zawartości

Rekreacyjny MTB 29er hardtail za +/- 4k (amor air)


Rekomendowane odpowiedzi

Czołem,
szukam tak zwanego rekreacyjnego mtb 29er, czyli pozycja na rowerze bardziej wyprostowana jak na rowerze corssowym. 
Przymierzałem się do kilku rowerów, zwykle 19 calowe są odrobine za duże (np decathlonowy xc 100) a 17tki za małe.
Niestety mam mgliste pojęcie o komponentach, dlatego proszę o pomoc.

Znalazłem kilka Meridek, wersje zwykłe (nie lite). L-ki są w rozmiarze 18,5 cala.
Big.Nine 500 2019 (3800zł), 2020 (4300zł) lub Big.Nine 300 2021 (3600zł) - kwestia amortyzatorów jest jasna, Manitou jest w 500. Trudniej mi porównać resztę komponentów. 
Nie wiem czy warto dopłacać do tej 500tki ?? A czy zakup 300tki będzie dobrym pomysłem względem alternatywnych propozycji ?

https://archiwum.rowerymerida.pl/produkt1657/bignine-500-rower-merida.html
https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/2002/bignine-300

alternatywy :
Attention SL
Trek x-calibner 7 rozmiar M/L - pasuje, jest ładny, ale chyba w cenie 4100 wychodzi drogo za te części, nie znam się ?
Indiana STORM X8 - tu trochę kuszą komponenty, ale nie przymierzałem się do tego roweru i obawiam się, że 19 calowy będzie za duży.

Głównie, zastanawia mnie ta merida czy starszą 500tkę czy nowsza 300tka. No i czy nie przepłacę za te komponenty, które są w tym rowerze ?

Odnośnik do komentarza

Jedyne trekkingowe MTB to Cube. Attention SL ma taką pozycję że 19 cali był dla mnie za krótki a jeżdżę na sportowym 17,5 (175 wzrostu). Kolega sakwiarz, jest nim zachwycony. Wszystkie Meridy na ramie Big Nine Lite mają sportową pozycję. Rama Bige Nine TFS bardziej rekreacyjna.

Cube Attention SL 17 cali, Reach 391, Stack 623
Merida Big Nine TFS, rozmiar M, Reach 398, Stack 628
Trek X-Caliber, rozmiar M, Reach 418, Stack 598, bardzo sportowa geo.
XC 050/100/500 z Decathlonu. bardzo sportowa geometria, rozmiar M, Reach 434, Stack 612

Indiana Storm X7 i X8 stosunkiem jakości do ceny, zabija wszystkie Cube, Merida i Trek. Geometrii nie znam. Trzeba pytać @Oskarr
Zwróć tez uwagę że niektóre z tych rowerów posiadają hamulce MT200. Jest to kompletne gówno i wymaga wymiany, która kosztuje 500, jeśli chcesz się czuć bezpieczne.

Odnośnik do komentarza

Część @jajacek, liczyłem na Twoją odpowiedź po przeczytaniu wielu innych wątków.

Rower będzie używany okazjonalnie do amatorskich zawodów bikejoringowych, dlatego potrzebuję coś więcej niż oferują crossy.

Mierzyłem meridę 100 w rozmiarze M i jest za krótka. Dlatego myślę, że L-ka będzie w sam raz. Przykładowo taki trek 18,5 był na granicy komfortu. Zamieszczam tabele z zestawieniem wymiarów, może się komuś przyda. Niestety wymiarów do Indiany nie mam precyzyjnych, więc również wołam @Oskarr.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cnWCkODh87Gnz8nJu6V5ocCYpEm2_e9HNaABZVL6fRM/edit?usp=drivesdk

Czy ta Merida 300 2021 pod względem osprzętu w cenie 3600zł to dobry wybór? Już mniejsza o ten amor, ale pytam o napęd i ramę.

Jest jeszcze Merida 200, różni się tym, że ma napęd 1x10 a w tamtym jest 2x20. Lubię prostotę teren mam wokoło raczej płaski. Dla mnie to nie jest łatwy wybór mimo, że sporo czytałem. Nie mam praktyki.

https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/2003/BIG.NINE+200

Odnośnik do komentarza

Meridy na ramie TFS to nie są rowery do ścigania. Niewiele wiem o bikejoringu ale obserwuje profil Igora Tracza, Mistrza Świata od dawna. I chyba jednak rower musi być dosyć sztywny. Te Merida to takie popierdółki serii rekreacja plus. Co nie znaczy że nie można w nich wystartowac w zawodach. Natomiast wyścigowo są to kompletnie nie przyszłościowe rowery. A ile masz wzrostu? Bo przekrok masz na granicy M i L.

Z mojego punktu widzenia:
- rama mega przeciętna ale nie nędza, najzwyklejsza rama z najzwyklejszego aluminium 6061, jakie stosuje w ramach tego poziomu 90% producentów, brak sztywnych osi czyli ocieranie tarcz hamulcowych od czasu do czasu.
- Manitou Markhor, dobry amor ale droższy w serwisie niż RockShox
- napęd Deore w porządku ale z psem koronka 34 to chyba za mało
- hamulce i tarcze tragedia
- koła tragedia

Więc zważając że kupujemy rower za 3600 w którym trzeba od razu wymienić hamulce i koła płacać ok. 1000-1300 zł żeby to się nadawało to jeżdżenia to nie jest to atrakcyjna cena.

Merida 200 to taki rower do sklepu po bułki i do parku.

W porównaniu do nich w Indiana Storm X7 masz za 3k rower w którym na początek nic nie wymaga wymiany a z czasem koła, które można kupić za 500-800 zł.


 

Odnośnik do komentarza

Fajnie, konkretne opinia. Pod skórą czuję podobnie, dlatego chciałem dopytać.

Dla tego roweru hasłem przewodnim będzie słowo kompromis ? Z roweru będę korzystał ja (180cm, noga 83cm, 100kg) i żona (175cm, noga 84cm, 70kg). Różnica wagi wymusza amor powietrzny, który będziemy regulować. Ja chcę jeździć bardziej turystycznie a żona z psem po leśnych duktach + 1-2 razy do roku zawody bikejoringowe. Dodam, że nie chodzi o rywalizację o pierwsze miejsca, ale fajną zabawę, udział w imprezie. Przymierzaliśmy się do rowerów xc, no i główny problem w L-kach (dla żony) stanowi za duży reach a w przypadku M-ki często są za niskie dla mnie. Decathlonowe xc100 z reach 45 odpada, Trek miał 43,5 dla mnie był idealny, ale dla żony na granicy - dlatego szukamy mniejszych rowerów niż ten trek (dokładnie to był rozmiar M/L 18,5 cala). Dlatego szukamy takiego jakby podrasowanego crossa. 

Niby potrzeby mamy skonkretyzowane a jednak ciężko coś znaleźć.

Co do indiany to mnie w środku aż skręca, bo ominęły mnie mega promocje na koniec sezonu. Teraz to nawet ten x7 19 cali jest niedostępny (może tylko chwilowo).

Poruszę kwestię ramy. Nawet do 4,5k pln wybór jest mizerny (tak mi się wydaje). Chyba Kellys Gate ma sztywne osie, ale z tabelki z rozmiarami nic nam nie pasuje. Żona wpada w S a ja w M. Sztywne osie ma xc100, ale pozycja jest mocno agresywna, to nie dla nas. Co do Indiany to czekam na kolegę @Oskarr aby zapytać go o przekrok i inne rozmiary. W jednym sklepie dorwaliśmy krossa level 4.0 nie pamiętam M albo L, nie dość że pozycja agresywna to i przekrok był mega wysoko - i tu w indianie wydaje mi się że jest podobnie.

Nadal kompromisem wydaje się Merida, ale poważnie chciałbym znaleźć coś lepszego ze sztywnymi osiami, nawet do 4,5k. .... ehh zgniły kompromis

Odnośnik do komentarza

Ona też jest na granicy M i L. Ja mam 175/85. W moim MTB, Specialized Chisel, rozmiar M, 17,5 cala, sztycę podsiodłową mam wyciągniętą poza zakres. Do rekreacji ten rozmiar jest idealny dla mnie. Do ścigania wolałbym L z bardzo krótkim mostkiem. Bo jak jestem w formie wydłużam go do 100mm, tracąc na skrętności. Ona też spokojnie na L może jeździć ale musi mieć mostek 60 lub 70mm. Przekrok ma znikome znaczenie. Nie jeździ się z nogami na ziemi. Nie bardzo działa jeden rower dla dwóch osób niestety. Mój syn jeździ ostatnio na moim rowerze. Ten z kolei to ma 181/90. I daje radę. Dziś prawie pobił rekord jednej z okolicznych tras wyścigowych. Ale dla niego oczywiście L byłby lepszy.

Kross ma bardzo dziwne ramy. Mało komu pasują. Sciemniają z wagą. Są cholernie ciężkie i przestarzałe geometrycznie. Kellys Gate z grubsza to samo co Indiana, tyle że drożej.

Odnośnik do komentarza

hej @MrTurtle

Storma X7 nie ma już w sklepie internetowym ale jest dostępny w wybranych sklepach stacjonarnych tak więc możesz go ściagnać przez sklep w Twoim mieście.

Nie wiem tylko jak z ewentualnym zwrotem/rezygnacją z zakupu.

Mi kiedys Pan w ME powiedział że nie ma obowiązku zakupu po takim ściagnięciu roweru ale juz sie przekonałem że co sklep (lub co człowiek z którym sie rozmawaia) to inna opinia. Tak więc polecam pogadać w Twoim lokalnym sklepie.

Jesli sie zdecydujesz to podziel sie opinią lub pomiarami ramy bo ja równiez szukam MTB z bardziej rekreacyjna pozycją.

 

BTW.

Pojawiły się znów w sprzedaży X-Pulsery 6.9:

https://www.mediaexpert.pl/rowery/rowery-mtb/rower-indiana-x-pulser-6-9-m19-czarny-brazowy-r20?utm_term=Rowery-MTB-gorskie&utm_campaign=2020-12-VISITORS&utm_source=rtbhouse&utm_medium=cpc

oraz cos nowego:

https://www.mediaexpert.pl/rowery/rowery-mtb/rower-indiana-devon-1-9-m18-czarno-niebieski

@jajacek jak oceniasz te dwa rowerki w porównaniu do Storma X7

 

Odnośnik do komentarza

cześć @michal82,

zaskoczyłeś mnie tym devone. Rama 18 (idealnie), fajny przekrok, komponenty ok, i tu docieram do widelca ... 140 hmm... To jest chyba rower trailowy? Ten widelec sugeruje przeznaczenie tego roweru. W sumie nie wiem co mam myśleć. Ciekawe jak wypada wagowo? No i jaka jest pozycja na tym bajku?

Ze względu na żonę, preferuję rowery z większym przekrokiem niż indiana x7 czy x8. Wczoraj robiłem już mydlane oczy do x8, ale jednak żona chce meridę 300. Wiem, że ta merida w zupełności wystarczy do naszych potrzeb, ale to nie jest interes życia. Uwielbiam znajdować okazje w dobrym stosunku jakość / cena. Indiana zdaje się właśnie jest takim rowerem, podobnie dobrze wypadają rowery z decathlona.

Co do oceny kształtu roweru na podstawie informacji z neta. Wczoraj do głowy przyszła mi fajna myśl. Uświadomiłem sobie, że wszystkie 29ery mają koło w rozmiarze około 74cm. Wiedząc jakiej wielkości jest koło jako część wspólna wszystkich 29erów, zwyczajnie widzę jakiej wielkości są pozostałe elementy (szczególnie rura sztycy i przekrok). Nawet znalazłem real foto x8 i próbowałem mierzyć linijką w gimpie i znając wymiar koła mogłem z wykorzystanie proporcji obliczyć inne długości.

Odnośnik do komentarza

Ja z moimi 178 dobrze się czułem na Indianie X7 w rozmiarze 19". Mostkiem spokojnie można regulować długość roweru między Tobą a żoną. XC 100 jest dla porównania w rozmiarze L o 3 cm dłuższy i 3 cm niższy niż Indiana. A XC w rozmiarze M dla Ciebie? One fabrycznie mają krótkie mostki, chyba 60 mm (musiałbym sprawdzić, jak będę w mieszkaniu), spokojnie można wymienić na mostek z większym kątem i dłuższym tak, aby kierownicę dostać na pozycji, jaką chcemy. XC 100 w wersji L nie polecam dla Twojej żony z 175 cm. Ja na M też siedziałem, ale nie miałem na nim tak leżącej pozycji, jak potrzebowałem.

Odnośnik do komentarza

Devon z wyglądu zdecydowanie trailowy rower. Skok widelca to potwierdza. Koła z niego powinny być natychmiast sprzedane po zakupie bo o marce piast Solon w życiu nie słyszałem. Co oznacza że nie dostanie się do niej żadnych części zamiennych. A ogólnie przyzwoity rower, paramaetry niemal identyczne jak Indiana Storm X7.

Sprawdzałem kiedyś co to za marka Torpado. I nawet w Pucharze Świata w MTB ich rowery występowały, właśnie serii Impudent. Firma ma 100 lat historii:
https://www.torpado.com/en/torpado-history/

Odnośnik do komentarza

@jajacek na własnie tez miałem watpliwości co do tych piast.

@MrTurtle a propos Twojego pomysłu to jakis czas temu zrobiłem w AutoCADzie obrys kilku rowerów (Cube Attention SL, Merida BigNine, Indiana X7, X-Pulser 6.9 oraz ostatnio Devon od Torpado). Jako referencję potraktowałem właśnie koło a obrysy ustawiłem w taki sposób aby supporty sie pokrywały. To pokazuje porównanie geometrii. obrys na podstawie zdjęcia nie jest może najdokładniejszą metoda ale daje jakiś obraz sytuacji. Innym ograniczniem jest fakt że udostepnione zdjęcia sa zazwyczaj dla jednego rozmiaru ramy dlatego częśc ram mam obrysowane 19" a część 21". Nie mniej jednak mając tą wiedzę można uwzględnic odpowiednią poprawkę.

Jeśli umiesz poruszac sie w CADzie to podeślij email na priva to wyśle Ci plik.

Według mnie wszytkie wymienione powyżej rowery mają zblizona geometrię za wyjątkiem Devona który ma zdecydowanie bardziej nachylona główkę ramy i rure podsiodłową (co zreszta @jajacek napisał wyżej)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...