Skocz do zawartości

Modernizacja/upgrade roweru Scott Aspect 680 2014 - czy warto?


Polecane posty

Cześć wszystkim,

Posiadam rower Scott Aspect 680 2014 o specyfikacji jak poniżej. W większości osprzęt oryginalny - tylko łańcuch był wymieniany chociaż wolnobieg też tego potrzebuje. Rower wymaga obecnie generalnego przeglądu i wpadłem na pomysł aby go trochę zmodernizować. Przez pierwsze lata sporo na nim jeździłem, ostatnio niewiele, ale teraz moja sytuacja ponownie sprzyjaj jeździe i chciałbym wrócić do częstszej jazdy. Wiem, że jest to rower z niskiej półki, ale jeździ mi się na nim dobrze i nie chciałbym spisać go na straty stwierdzając, że nie opłaca się nic z nim robić. Poza tym nie mam tendencji do wyrzucania rzeczy, które, moim zdaniem, jeszcze nadają się do użytku. Modernizację przeprowadziłbym sam - głównie ze względu na przyjemność majsterkowania. 

RAMA

Aspect 600, aluminium 6061, rozmiar XL

WIDELEC Suntour M3020, 75 mm skoku

NAPĘD

PRZERZUTKA PRZEDNIA Shimano FD-TX 50 / 34.9mm

PRZERZUTKA TYLNA Shimano RD-M280 21 Speed

MECHANIZM KORBOWY Shimano FC-M131 42x34x24 zęby

SUPORT Chian-Haur CH-52 - B

KASETA Shimano MF-TZ 21-7 14-28 zębów

KOŁA

PIASTA PRZEDNIA Formula FM-21-FQR

PIASTA TYLNA Formula FM-31-RQR

OBRĘCZE Alex ACE24 32H, D-Wall, black, CSW

OPONY Impac Ridgepac 26 x 2.25 / 24TPI

SZPRYCHY 14 G, stainless steel

KONTROLA

MANETKI Shimano ST-EF 51 L / 7R EZ-fire plus

DŹWIGNIE HAMULCA Shimano ST-EF 51

HAMULCE Promax TX-107L V-brake

KIEROWNICA HL MTB 152 640mm, black 18mm rise

MOSTEK MA-45

STERY Ritchey Logic OE integ.

SIODEŁKO Aspect 3426C

WSPORNIK SIODEŁKA Alloy, 31.6mm

 

Proszę o ocenę poniżej propozycji modernizacji. Ceny podaję w euro i w złotówkach, ponieważ mieszkam w Niemczech. Widelec i przednie koło póki co bym zostawił takie jakie mam. Prawdopodobnie przy okazji wymieniłbym też opony, ale potraktowałbym je jako wymianę eksploatacyjną a nie sam upgrade. Wybrałem napęd 1x11 ze względu na "słabość" do prostoty. Nie jeżdżę też po nie wiadomo jakich górach.

  1. Wymiana całego napędu na Shimano Deore M5100 Groupset 1x11-speed - €165 - 730 PLN
  2. Support SHIMANO DEORE SM-BB52 BSA - €9 - 40 PLN
  3. Tylna obręcz (zmiana z wolnobiegu na kasetę) Shimano | Mavic - Deore FH-M6000 | XM 119 - 26 Inch Rear Wheel - Centerlock - QR - €78 - 345 PLN
  4. Tylny hamulec tarczowy Avid BB5 Road Mechanical Disc Brake Caliper - gdzieś na forum ktoś pisał, że używa w MTB, €23 - 130 PLN 
  5. Tarcza Shimano Deore SM-RT54 €10- 45 PLN

Suma €285 - 1260 PLN 

I tu moje pytania:

  1. Czy to w ogóle ma sens? Kwota takiej modernizacja to praktycznie cena jaką zapłaciłem za ten rower (~1500 PLN z tego co pamiętam), jednak byłbym w stanie tyle zapłacić, bo chciałbym, żeby ten rower służył co najmniej kolejne 5 lat. Nie wykluczam ewentualnych przyszłych modernizacji np. widelca. Z drugiej strony nie chciałbym zabierać się za "reanimację trupa". Jeśli odpowiedź brzmiałaby "nie", to po prostu wymieniłbym m.in. wolnobieg sam jako normalny serwis roweru. Jedyna opinia jaką do tej pory dostałem jest raczej negatywna, ale się nie poddaję i pytam jeszcze tutaj. 
  2. Czytałem/oglądałem sporo o rozmiarach kół, popularności 27.5' oraz 29', ale doszedłem do wniosku, że chyba zostanę przy 26'. Według obserwacji i obliczeń, koło 27.5' weszłoby, ale wtedy musiałbym też przednie wymieniać. Czy ktoś radziłby przejść na 27.5'?
  3. Czy dźwignia hamulca od V-Brake będzie się nadawać do tego hamulca tarczowego? Jeśli nie, to jaką wybrać?

Będę wdzięczny za wszelkie opinie i sugestie - zarówno te pozytywne jak i negatywne. Nie jestem ekspertem, ale starałem się jak najwięcej zrobić własnego rozeznania przed poproszeniem o pomoc tutaj. Z góry dziękuję i pozdrawiam! 

--Piotrek

Link to postu

Główne pytanie, czy masz ramę i widelec z mocowaniami pod hamulce tarczowe. Ze zdjęcia tego roweru wygląda na to, że takich mocowań nie ma.Musiałbyś więc pozostać przy hamulcach v-brake. 

Montaż grupy napędowej 11s kosztującej niemało do taniego roweru ma oczywiście średni sens. Dodatkowo ograniczysz sobie zakres przełożeń. Ta korba ma chyba 32 zęby, czyli sporo mniej niż masz obecnie, nawet uwzględniając większy zakres kasety 11s. Inna sprawa, że w tym linku który podałeś gdy próbujesz wybrać rozmiar korb i kasetę, okazuje się, że towar jest niedostępny.

Bardziej sensowny byłby ewentualnie upgrade do 3x8, gdzie części są znacznie tańsze. Czy nawet 3x9.

Link to postu

Cześć, dziękuje za odpowiedź.

13 godzin temu, pepe napisał:

Główne pytanie, czy masz ramę i widelec z mocowaniami pod hamulce tarczowe. Ze zdjęcia tego roweru wygląda na to, że takich mocowań nie ma.Musiałbyś więc pozostać przy hamulcach v-brake. 

Widelec nie ma mocowania, ale rama ma mocowanie IS. Dlatego też napisałem o tarczowych do tyłu, bo większy wybór jest kół do tarczowych niż V-Brake. 

13 godzin temu, pepe napisał:

Montaż grupy napędowej 11s kosztującej niemało do taniego roweru ma oczywiście średni sens. Dodatkowo ograniczysz sobie zakres przełożeń. Ta korba ma chyba 32 zęby, czyli sporo mniej niż masz obecnie, nawet uwzględniając większy zakres kasety 11s. Inna sprawa, że w tym linku który podałeś gdy próbujesz wybrać rozmiar korb i kasetę, okazuje się, że towar jest niedostępny.

Jeszcze kilka dni temu był dostępny... Jak liczyłem to kupno całego zestawu opłaca się bardziej niż pojedynczo. Najwyraźniej to znak, że nie powinienem w to iść :) 

Skompletowałem napęd Alivio 3x9 z dostępnym obecnie komponentów i wychodzi €118 czyli jakieś 520 PLN. Niewiele mniej niż te Deore, ale ono już nie jest dostępne w tej cenie.  Do tego wciąż dochodzi koło tylne. Zostawiłbym obecne hamulce V-Brake

  • Korba FC-M4050
  • Kaseta CS-HG400 11-36
  • Przerzutka RD-M3100
  • Dźwignia tylnej przerzutki M4000
  • Łańcuch CN-HG93

Będę jeszcze szukał czy dostanę jakieś koło 26' do V-Brake, bo póki co nic nie znalazłem. 

Link to postu

Moim zdaniem nie warto. Lepiej sprzedać ten, dołożyć pieniądze, które byś chciał zainwestować i kupić coś, na takich zespołach, jakie Ci pasują. Rowery na 26" kołach na osprzęcie deore z rockshockiem potrafią kosztować po 500-800 zł. Używane celowałbym w hamulce vbrake, chyba, że kupujesz już coś używanego za 2000+ zł to koło 27,5 lub 29 i wtedy hamulce tarczowe hydrauliczne, napęd 2x10 deore.

Link to postu

Nie ma w tym rowerze ani jednej części wartej pozostawienia, włączając w to nędzną ramę. Chyba że ma to być projekt "edukacyjny", czyli zdejmujemy wszystko z ramy, śmietnik i zakładamy coś innego. Za 500 euro można kupić jakąś zbliżoną do roweru używkę typu Cube Attention. Jak mieszkasz w Niemczech to 500 Euro to żadna kwota za rower. A tego trupa zostawić do jazdy po bułki albo dać dzieciom od sąsiadów.

Link to postu

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Nie ukrywam, że chciałem też mieć edukacji/zabawy przy nim. Nie aspiruje do jakiejś ekstremalnej jazdy i myślałem, że upgrade (nawet większości elementów oprócz ramy) po prostu odświeży rower i spokojnie starczy na moje potrzeby. Trochę też liczyłem na to, że usłyszę że rower jest wart jakiekolwiek upgrade'u.

Wiadomo, mając środki finansowe, najłatwiej jest sprzedać ten i wydać te przykładowe €500 i mieć lepszy rower, ale nie to było moim zamiarem. 

@jajacekCzy mógłbyś rozwinąć czemu sama rama jest nędzna?

Link to postu

Seria Aspect to budżetówki kupowane tanio w setkach tysięcy egzemplarzy z chińskiej fabryki. Scott ich ani nie produkuje ani nie wytwarza. Okleja tylko swoim logo. Projektuje ramy do Scale w górę. To są ramy poziomu naszych najtańszych Krossów.

Link to postu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

Wczytywanie...
×
×
  • Utwórz nowe...