Skocz do zawartości

Rower crossowy czy fitness


Rekomendowane odpowiedzi

Fitnesy to coś pomiędzy szosą a crossem z najczęściej sztywnym widelcem - gdyby chcieć jako kryterium wyboru brać tylko prędkość to dobry krok do jej poprawy szczególnie dla osób nie chcących zmieniać przyzwyczajeń rekreacyjnych na czysto sportowe - po prostu na fitnesie pochylasz się bardziej i jedziesz bardziej sztywno (brak amora) ale przez to szybciej - przy czym zachowujesz jeszcze pozycję w miarę wygodną ale już z większym ciężarem na nadgarstki czyli na przód.

I ważne - prędkość nie zależy od masy roweru tylko od pozycji a właściwie od tego jak bardzo leżysz na kierownicy - im bardziej płaski tułów tym niższy opór - powyżej 27-28km/h każde 10 stopni pochylenia w przód to dodatkowe 1-2/h więcej przy tej samej mocy pedałowania, przy czym maleje wygoda jazdy.

Uważam osobiście że do szybkiej i wygodnej jazdy rekreacyjnej "wszędzie" najlepszy jest ... 29" MTB ? typu Cube Attention na semislickach z kierownica typu "bycze rogi" (np. https://allegro.pl/oferta/kierownica-zoom-bycze-rogi-31-8mm-ostre-kolo-440mm-6977265559 ) - grube łysawe opony z szerokim zakresem ciśnień (np. https://www.centrumrowerowe.pl/opona-continental-double-fighter-iii-pd3446/?v_Id=98845 - tu test https://portal.bikeworld.pl/artykul/testy_i_nowosci/testy_czesci/17571/test_opony_continental_double_fighter ) dają amortyzację podstawową przy jeździe po szosie (amor zablokowany) a rogi pozwalają przybrać pozycję bardziej pochyloną, z kolei jazda po wertepach z amortyzatorem wyższej klasy i dużymi kołami pozwala brać dziury na dużej prędkości bez szkody dla nadgarstków.

Co zaś do rowerów elektrycznych - na krótkie dystanse to tylko monocykl ?

Odnośnik do komentarza

Nie chodzi o wysokość kierownicy a o powierzchnię czołową kolarza i jego współczynnika aerodynamicznego, zwanego współczynnikiem cx. Aby jechać na rowerze wkładamy energię pedałując, to z jaką prędkością jedziemy zależy od siły z jaką pedałujemy i sił dającym opór. Siłami dającymi opór są opory tarcia, w przybliżeniu można powiedzieć, że nowoczesny napęd ma sprawność około 97%, a opory tarcia to głównie opory opon i opory łożysk w kołach, drugim przeciwnikiem są opory powietrza.

Opory tarcia są liniowe, wzór na ich obliczenie to wsp.tarcia x masa x prędkość, dla każdego roweru ten współczynnik będzie inny, zależy od ciśnienia, bieżnika oraz mieszanki gum dla opon, od typu łożysk i smarów w samych piastach.

Opory aerodynamiczne to wsp. cx (oporu aerodynamicznego) x powierzchnia czołowa x prędkość^2.

Różnice w oporach toczenia można zobaczyć na stronie https://www.bicyclerollingresistance.com/

Rowery szosowe generalnie mają opony, na których opór jest dużo mniejszy, zakładając, że zwykły, mało trenujący rowerzysta ma koło 200 wat mocy (jaką może utrzymać przez godzinę) możemy zobaczyć ile później zostaje nam energii na pokonanie oporu wiatru.

W rowerze MTB oprócz tego, że siedzimy wyciągnięci do góry w stosunku do szosy (na sportowych mtb już tak mocno nie jest), to mamy jeszcze wielkie żagle w postaci naszych klatek i rozłożonych rąk. Więcej nam tutaj da węższy chwyt kierownicy niż pochylanie się nad kierownicą, ale to wszystko można policzyć ?

1-2 km/h przy obniżeniu o 10% jest nierealne. Jadąc na górnym chwycie mam koło 30km/h, pochylenie tłowia około 60%, kładąc się na kierownicę na lemondce z rękami bardzo wąsko mam koło 32 km/h przy nachyleniu ciała w granicach 20-25%.

 

Szosa nie tyle daje super niską pozycje. Szosa Endurance ma podobną geometrię do rowerów fitnesowych, to co daje szosa to możliwość w razie czego zejścia o te 10 cm w dół z korpusem i jazdę w zdecydowanie węższym chwycie ( u mnie mtb ma 72 cm szerokości, szosa 42 cm).

 

Ciekawiej zaczyna się robić na zawodach i jeździe w grupie, jeśli chodzi o opory. Ostatnio czytałem opracowanie, że jadąc w grupie powinno jechać się wyprostowanym, teoretycznie mamy trochę większe opory powietrza, ale tragedii nie ma, bo jedziemy w grupie, ale pozwalamy odpowiednio dotlenić nasze mięśnie i w tych samych warunkach jesteśmy w stanie utrzymać wyższe FTP/ przygotować organizm i mięśnie do ataku na przeciwnika przed nami.

Odnośnik do komentarza

@Oskarr masz całkowita rację przy czym standardowo im jestes szybszy tym bardziej Cie boli pozycja ? - niższy opór czołowy to przede wszystkim tułów który wykonuje nawiększą pracę  "oporową" - im bardziej rekreacyjnie (wyprostowany) siedzisz tym wolniej ale wygodniej jedziesz (rowery miejskie) im sie bardziej pochylasz, skracasz rower, wypinasz łopaty i wydłużasz mostek, tym bardziej "boli Cie" wszystko - od lędźwiowych po ramiona na lemondkach - bez jogi (jak namawia @jajacek ) nie ma co myśleć o wynikach ?
Jedyny rekreacyjny, piekielnie szybki i wygodny pojazd mięśniowy będący konkurencja dla szosowych "pochylaczy" to coś takiego https://lh5.googleusercontent.com/Dox0Qd4UkAzK5gYENHiJHsbebLv7eFPGlX80n-FLvH4NHW-lWSeZiwinB5AQtrsOkiiZSYVnfkIgTcSR1huWYFRZD1ywLP3IXti2SPNLg8IwcxN_wWuSLV8_ra5ouMi4rjIeNE2D - nie dość że "leżysz" to zapier...sz ? 

Kwestia pochylenia - na fitnesie masz kąt ok 40-45 stopni od poziomu w górę - czyli jesteś pochylony do przodu - predkość powiedzmy 28/h schodząc o 30 stopni (nie 10 procent !!! jak napisałeś) spokojnie prawie "plackujesz i te 32-33/h jedziesz bez zmiany mocy drałowania - tutaj df_vs_volae.jpg?w=586&h=317

"widzialne" różnice w czołowej powierzchni rowerzysty zależnie od pozycji i rodzaju roweru - między pierwsza a lemondką jest ok 30 stopni różnicy i co najmniej 5/h wyżej przy tej samej mocy (w zakresie prędkości 28-33/h)

Dla rowerzysty "pochylony szoszon" to ostateczne ulepszenie, dla "innego roweru" to dopiero początek możliwych ulepszeń ? (cx pochylonego = cx leżącego)

Tutaj zaś drag_chart.jpg

prędkości zależnie od pozycji - szacunkowe rzecz jasna ale pokazujące jaka WAGĘ i znaczenie ma opór czołowy a właściwie aerodynamika kolarza.

W tabelce to o czym mówię czyli "poprawianie aero" to pozycja w tabelce 3 i 5 - przyrost prędkości z 27 do 32 - oczywiście nie bądźmy "cyrklami" i nie wytykajmy sobie "po przecinku" - chodzi o zasadę - pochylasz się = jedziesz szybciej - o ile to zależy od mocy wyjściowej - punkt krytyczny to ok. 27/h - tutaj widać ZNACZACY przyrost - te dodatkowe 5/h przyrostu jest szacunkowy i możliwy - przy ok. 30-35 STOPNIACH pochylenia się do przodu ...

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...