Skocz do zawartości

Shimano XT - czy warto kupić dla zwykłego rowerzysty?


Rekomendowane odpowiedzi

Moja opinia.

 

Do crossa nic więcej niż Deore nie jest potrzebne. Po raz kolejny twierdzę że cross to taki rower do wszystkiego ale na pewno nie do ścigania. Więc inwestowanie w droższe i lżejsze grupy mija się w jego przypadku z celem. A napęd Deore jak i hamulce działają bardzo dobrze. Przerzutka ze sprzęgłem w crossie nie ma żadnego sensu. Sprzęgło jest napinaczem łańcucha do jazdy w ciężkim terenie. A cross do tego nie służy i nie powinien być tak stosowany. W grupie Deore tylną przerzutkę można kupić ze sprzęgłem i bez sprzęgła. A już tarcze IceTech w crossie to kompletny przerost formy nad treścią.

 

A do MTB?

 

Do jazdy niewyścigowej i niezbyt agresywnej Deore da radę. Tym razem ze sprzęgłem.

 

Do ostrego napierania zalecałbym jednak SLX/XT. Lepsze, szybsze manetki, trochę lepsza, lżejsza korba, lepsze zaciski, lepsze, lżejsze tarcze. Lepsza praca pod dużym obciążeniem, co ma w MTB bardzo istotne znaczenie. Do jazdy długodystansowej i płaskich maratonów albo napęd 2x, który daje dobrze zestopniowany napęd albo 1x. Lżejszy ale gorzej zestopniowany.

 

Ja jestem zwolennikiem miksowanego osprzętu a nie pełnej grupy. Prawa manetka XTR, lewa SLX, przednia przerzutka XTR, tylna XT, korba SLX, hamulce SLX.

 

Do wyścigów XCO czy górskich maratonów jednak chyba raczej napęd 1x. Z taką ciekawostką że korba SLX czy XT staje się coraz mniej popularna bo wielu ścigających się przechodzi na owalne tarcze w napędach 1x i korby innych producentów takich jak np. RaceFace. A owalnych blatów Shimano na razie nie produkuje. Ale są firmy produkujące takie blaty do korb Shimano.

Odnośnik do komentarza

Przerzutka ze sprzęgłem w crossie nie ma żadnego sensu. Sprzęgło jest napinaczem łańcucha do jazdy w ciężkim terenie. 

 

Sprzęgło moim zdaniem jak najbardziej ma sens. Dzięki niemu łańcuch nie lata tak bardzo nawet na zwykłych dziurach i nie wali w ramę.

 

 

A tak swoją drogą w tym crossie korba ze zintegrowanym wspornikem owszem ładnie wygląda ale uniemożliwia modyfikację kokpitu. Jestem przeciwnikiem takich rozwiązań.

 

Nie łapię, na pewno chodzi Ci o korbę? :) A modyfikacja... no to prawda, mostka w nim na inny nie wymienisz.

Odnośnik do komentarza

A ja mam pytanie odnośnie finansowej strony napędu Deore 2 * 10 w porównaniu do 9-cio rzędowego Alivio. Chodzi mi o zużycie i częstotliwość wymiany części, począwszy od łańcucha, poprzez kasetę i korbę (ew. pojedyncze zębatki). Niby Deore lepsza jakość ale też węższy łańcuch, koronki itd. Jak to się ma do częstotliwości wymiany osprzętu? 

Pomożecie?  ;)

Odnośnik do komentarza

Łańcuch zawsze polecam kupić najwyższej klasy - wytrzyma po prostu dłużej. Miałem do czynienia z łańcuchami klasy Acera, Deore, XT i im wyższy model, tym działał po prostu dłużej.

 

Co do korby, to spora różnica tkwi w masie samych ramion. Zębatki w wyższych modelach często są aluminiowe (niektóre), w niższych modelach wszystkie są stalowe. Teraz jeszcze w wyższych odmianach

dochodzą kompozyty.

 

Jeżeli chodzi o kasety, to już Deore prezentuje niezły poziom, choć mam teraz w Cube kasetę szosową 105 (czyli odpowiednik SLX) i choć tego nie mierzyłem, to mam wrażenie, że wytrzymuje sporo
dłużej niż kasety klasy Deore/Tiagra, które miałem w poprzednim rowerze.

 

Tak czy siak, przeprowadzenie obiektywnych kalkulacji jest bardzo trudne, jeżeli nie niemożliwe. Na pewno warto wziąć jak najlepszy łańcuch, przyzwoita kaseta też nie zawadzi.

Odnośnik do komentarza

Tylko co z tego, że wezmę najlepsze jeśli koszt będzie gigantyczny. A jeśli wezmę przeciętny łańcuch 10-tkę to może wytrzymać tyle co dobra 9-tka. Może to dyletanckie pytania ale zastanawiam się nad zmianą Alivio na Deore (chcę wymienić moje 3*9 na 2*10) i póki co nie widzę plusów. Precyzja w jeździe turystycznej podobna, rozpiętość przełożeń też. No a kasa wydana na Deore większa. Dlatego pytam o żywotność. Może to będzie odpowiedni argument. Jeśli nie to zostaję z tym co mam.

Odnośnik do komentarza

W trekkingowym rowerze nic nie zyskasz. 10-rzędowe łancuchy to guma od majtek. Żywotność benadziejna. Jeździłem tylko XT. W tym roku jeżdżę już na trzecim. Kolejny mój łańcuch to będzie próba jazdy w MTB na szosowym łańcuchu Campagnolo. Przejście na 2x10 w trekkingu/crossie nie ma żadnego sensu. Łańcuchy 9x mają dużo większą wytrzymałość a precyzja zmiany przełożeń i praca pod obciążeniem nie są w tym zastosowaniu zbyt istotne. Jak będziesz kiedyś chciał mieć dobry łancuch to kup Campagnolo Record C9. Jak raz kupisz, innego już nie użyjesz. Można pocelować za 99 zł. Żywotność na asfalcie na poziomie 15 tys km.

 

Deore 2x10 upraszcza napęd bo jest mniej przekosów, jest trochę lżejsze, działa trochę bardziej precyzyjnie i ma sprzęgło co ma znaczenie przy jeździ w terenie. No i co w terenie jest bardzo ważne pracuje znacznie lepiej pod obciążeniem. To są cechy za które w MTB warto dopłacić. Łańcuchy są bardziej delikatne i ich wytrzymałość jest żenująca. Natomiast sądzę że kasety nie różnią się żywotnością. Spodziewam się że stosowane są analogiczne materiały i pokrycie przeciwkorozyjne jak w grupach 9x. A to oznacza że kaseta Deore praktycznie takiego pokrycia nie ma bo po jednej zimie jest pordzewiała i do wyrzucenia. XT takową ma i zimę przeżywa.

Odnośnik do komentarza

Tylko co z tego, że wezmę najlepsze jeśli koszt będzie gigantyczny.

 

Łańcuch 9. rzędowy Alivio/Deore CN-HG53 kosztuje ok. 42 zł.

 

Łańcuch 10. rzędowy XTR/XT/SLX CN-HG95 kosztuje ok. 82 zł.

 

40 złotych różnicy to nie jest gigantyczna różnica, a w wytrzymałości moim zdaniem będzie, choć oczywiście jeżeli mamy porównywać, to najlepiej 10. rzędowy do 10. rzędowego.

 

 

Tak czy owak, piszesz "póki co nie widzę plusów" - więc myślę, że sam sobie odpowiedziałeś na pytanie :)

Odnośnik do komentarza

PS Patrzę teraz na ceny i różnica pomiędzy Alivio M4000 (oczywiście z korbą na zewnętrznych łożyskach) a Deore M6000 to ok. 300 zł (590 zł vs 890 zł) - patrząc na sam napęd, bez hamulców. Oczywiście ta różnica może być ciut inna, jak się dobrze poszuka promocji i wyprzedaży.

 

Czy to jest "gigantyczny" koszt? Według mnie nie.

 

Czy warto dopłacić różnicę? Według mnie tak, jeżeli chcesz mieć korbę 2x, kasetę 10. rzędową, sprzęgło w tylnej przerzutce. Jeżeli nie - to nie warto.

Odnośnik do komentarza

Jacek ile robisz km tygodniowo w ciepłym sezonie na szosie a ile MTB zimą? Czy chemia sypana na drogi w zimie ma duży wpływ na zużycie sprzętu takiego właśnie jak łańcuch i kaseta? Czy od soli padają bardziej łożyska?

W tym sezonie mam przejechane blisko 8k km. 10k jeszcze nigdy nie udało mi się przekroczyć, zwykle robię 8-9k

Spojrzałem tak na szybko na Stravę i zrobiłem na MTB w okresie październik 2016 - marzec 2017 1600 km. Od marca już przewaga szosy a MTB okazjonalnie.

W Warszawie raczej sypią piaskiem a solą mało. Piaskiem na chodniki a solą na asfalt jeśli jest lód lub zamarźnięty śnieg. Generalnie zima u nas jest bardzo łagodna. Nawet zrezygnowałem z opon zimowych w samochodzie i jeżdżę na całorocznych.

W zeszłym sezonie mało dbałem o rower zimą i poniosłem konsekwencje. Do wymiany po zimie łańcuch, kaseta, hamulce i serwis sterów i piast. W tym roku spróbuję się bardziej przyłożyć i czyścić od razu po każdej jeździe i nie trzymać mokrego roweru na balkonie. Generalnie niskie temperatury, piach, sól wykańczają rower. W zimę w zasadzie na szosie już nie jeżdżę. Startuję zwykle z szosą od marca i kończę w październiku.

Odnośnik do komentarza

Ja jeszcze nie wiem jakie objętości mnie czekają. Jeżdżę 4 razy w tygodniu po 45 - 60 minut czyli w maksie przekraczam 100km tygodniowo. Sporadycznie przekraczam godzinę jazdy. Staram się chociaż opłukać rower zaraz po powrocie do domu i zawsze się rozciągam po każdej jeździe.

Zima pokaże jak warunki zewnętrzne wpłyną na mechanikę w rowerze. Jak na razie mam przejechane na Specu 160 km i za wcześnie coś mówić o zużyciu. Żałuję, że sezon szosowy się kończy bo właśnie jazda na szosówce najbardziej mnie kręci. Zobaczymy jak długo będę mógł bezpiecznie na niej pojeździć.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...