Skocz do zawartości

SRAM vs Shimano


Rekomendowane odpowiedzi

Jakie macie doświadczenia z wyższymi grupami SRAMa, X7, X9, Via GT itd? Składam koledze taką udziwnioną przełajówkę i musimy zdecydować jaki napęd. SRAM czy Shimano. Nigdy nie jeździłem na SRAMie, zawsze na Shimano. SRAM promuje napędy 2x10 z szerokim  zakresem przełożeń co mi się podoba. Optymalny do mojego projektu byłby napęd 48x32 z przodu i 11-36 z tyłu. Shimano chyba nie ma takiej korby. Musiałbym zastosować korbę trzyrzędową, trekkingową, 48x36x26 i kasetę, np 12-34. Fakt faktem że z napędem trzyrzędowym bywają problemy i wymaga trochę regulacji. Może warto przejść na 2x10. Z drugiej strony części Shimano jest pod dostatkiem na każdym rogu, nie są drogie i są sprawdzone. Przeczytałem kilka opinii że w napędach 9s SRAM był lepszy niż Shimano, jeśli chodzi o MTB. A jak jest w 10s? Łańcuchy 10s są też delikatniejsze niż 9s ale tu będzie zastosowanie głównie szosowe więc to chyba nie ma znaczenia. Koła będą przełajowe, wzmocnione i uszczelniane, z hamulcami tarczowymi, mechanicznymi.

Odnośnik do komentarza

Łańcuchy 10s są też delikatniejsze niż 9s ale tu będzie zastosowanie głównie szosowe więc to chyba nie ma znaczenia.

 

Dla portfela ma znaczenie, na szosie również :P

 

Ja mam doświadczenia tylko z 3x9 i 3x8. Nigdy nie miałem korb Srama. Co do przerzutek, uważam Srama za ogólnie lepsze. 1:1 w ESP jest z założenia mniej podatne na zabrudzenia i łatwiejsze w regulacji, niż 1:2 SIS

Shimano większość grup, jak nie wszystkie produkuje z prostym prowadzeniem linki. Kiedyś w deore miałem zakręcony pancerz przy przerzutce i przez to mocno obrywała w błocie. To był moment, w którym przeszedłem na Sram. Teraz są chyba bardziej porównywalne, ale nie widzę dla siebie powodów do przejścia na shimano.

Przy przerzutce Srama warto wybrać taki model, w którym mocowanie kółeczek będzie kompatybilne z Shimano. Oryginalne kółeczka Srama kosztują nie wiele mniej od samych przerzutek. Do shimano są tanie zamienniki.

Odnośnik do komentarza

Jeździłem wcześniej na przerzutkach xt i zwykłych deorkach obecnie mam x9 (cały napęd poza korbami) - wd mnie szybciej zmieniają biegi są precyzyjniejsze, mniej łapią luzy. Mają inną charakterystykę pracy xt zmienia troszkę wolniej ale łagodniej przełożenia - bardziej akasmitnie, x9 działa jak sportowa skrzynia biegów zero finezji maximum skuteczności - brutalnie i bezwzględnie za to bezlitośnie skutecznie - nie zdąży się do końca jeszcze wcisnąć przycisku a bieg już zmieniony.

Odnośnik do komentarza

Z grup Shimano/osprzętu Shimano i Srama używałem bądź używam: deore, deore xt, xtr, srama x7, x0, srama force, red, Shimano ultegra, dura ace.

W grupach 9tkowych Sram jest w moim odczuciu lepszy, w grupach 10tkowych mtb Shimano. W rowerach szosowych z grup 10tkowych Shimano wypada słabo w porównaniu do Srama który działa precyzyjniej, jest mniej kapryśny i bardziej odporny np na brudne kable/linki.

 

Jeśli chodzi o manetki: sensownie działają 9x alivio, deore, bardzo dobrze xtr. W grupie 10x z Shimano sensownie działają wszystkie, przyjemniej i precyzyjniej jednak xt, xtr bez różnicy. Z triggerów Srama różnica na plus między niższymi grupami a x0 jest duża. W szosie z klamkomanetek Shimano w miarę dobra praca zaczyna się od ultegry, 105tki są narowiste i niepowtarzalne co do działania zależnie od egzemplarza. Szosowe Sramy działają bardzo podobnie, najwyższe red'y troszeczkę lżej i z bardziej zdecydowanym "klikiem". 

Jeśli ktoś się zastanawia nad osprzętem szosowym 2x11 to nowe Shimano zdecydowanie bije na łeb wersje 2x10 poprzedniej generacji.

Co do korb: Shimano wygrywa ze Sramem jeśli chodzi o precyzję zmiany, zmianę pod obciążeniem, sztywność; jedynie red od Srama działa na poziomie korb Shimano.

Odnośnik do komentarza

Widzę że masz bardzo dużą skalę porównawczą. Czytałem na zagranicznych forach podobne opinie jakie wyrażasz że w MTB, SRAM w napędach dziewiątkowych, był lepszy niż Shimano a Shimano przewyższa go w napędach dziesiątkowych. Na szosie dominuje Shimano Ultegra i Durace aczkolwiek widzę że Campagnolo też trzyma się mocno i w Europie i w USA. Nawet pomimo tego że SRAM jest amerykański to na ich forach większość szosowców preferuje Campagnolo podobnie jak u nas kolarze starszej daty ze względu na niezawodność. Na warszawskim rondzie Babka gdzie czasami jedzie grupa licząca blisko 200 szosowców dominuje Shimano, Campy jest sporo, SRAMa mało. W USA system SRAMa z szosówek, doubletap bardzo często jest niechlubnie przezywany double crap, pewnie nie bez powodu. Na SRAMie nie jeżdziłem, sam jeżdżę głównie na Campie Centaurze i czasem na starej Ultegrze 10s. Zdecydowanie wolę klamki Campy ale hamulce Ultegry sa lepsze. Znam dwóch kolegów którzy mieli SRAMa w szosie, bodajże Rivala. Jeden pojeździł i szybko się pozbył, twierdząc że do wyścigów się nie nadawał. Drugi jeździ i sobie chwali. Mój partner treningowy jeździ na Shimano 105 i mówi że chyba wolał stare Campa Mirage. Natomiast zdecydowana większość moich kumpli w wieku 50+ jeździ na Campie.

 

Jest jeszcze temat niezawodności i dostępności części. Zastanawiałem się z kolegą czy nie wsadzić mu do nowego roweru przełajowo-trekkingowego SRAMa ale pytanie brzmi co będzie jak coś padnie na wyjeździe w góry, w  Czechach, Słowacji czy w Alpach. Czy łatwo dostaniemy części zamienne? Tego nie wiem, natomiast wiadomo że Shimano jest na niemal każdym rogu i pewnie jednak dlatego wybór padnie na Shimano.

Odnośnik do komentarza

Jesli cos jest "crap" to tytul ten nalezaloby przypisac na szosie Shimano :)

Moze jestem szczęściarzem ale poza miękkimi niskimi modelami korb Srama, Apex nazywany cipexem awarie zdarzają sie bardzo rzadko.

Nie widze powodu takiej nagrody Oscara dla Srama.

Pracuje w serwisie ktory przepuszcza przez swoja "rece" kilka tysiecy rowerow rocznie przede wszystkim szosowych, potem miejskich i mtb.

W moim rowerze mam klamki Srama (red, troszeczke bardziej wyrazisty klik niz force), korbe Srama, Red, bo jest najlzejszy z powszechnie dostepnych na rynku korb, przerzutkę tył Red, przód dura ace od Shimano, kasetę rownież, łańcuch KMC. Miałem wcześniej 105 tki, ultegry, ostatecznie dura ace, sram wygrał ostatecznie.

Panowie w podeszłym wieku jeżdżą na campie... Cóż wieku i wynikających z tego preferencji nie skomentuje :) na mnie campa nie działa ani magicznie ani realnie.

Co do serwisu roweru na Sramie w wymienionych krajach - w Polsce ceny oficjalne sa wysokie, nie dziwi mnie ze nie zalegają w sklepach.

Osprzęt Srama jest zamienny z osprzętem Shimano, poza prawa manetka i tylna przerzutka, sadze ze w krajach niemieckojęzycznych sklepy maja na stanie przynajmniej po jednej sztuce komponentów z takich grup jak Apex czy Rival.

Odnośnik do komentarza

O, to fajnie dowiedzieć się coś od kogoś kto przerabia dużo rowerów w serwisie a nie od użytkowników takich jak ja którzy mieli do czynienia z kilkoma rowerami na krzyż. Mało jest chyba serwisów które głównie zajmują się szosówkami. Większość znanych mi serwisów w Warszawie, zajmuje się głównie MTB, trekkingami i miejskimi. Nie wiem jak ze SRAMem ale kupno czegoś do Campy oprócz łańcucha graniczy z cudem. Goście z serwisu koło mnie który przerabia tysiące rowerów nie wiedzieli jak prawidłowo zamontować linkę przerzutki prowadzoną wewnątrz ramy szosówki i po prostu wrzucili cały pancerz do środka. Musiałem zawieźć do serwisu Specowego żeby zostało zrobione prawidłowo. To świadczy o tym jak często maja do czynienia z nowoczesnymi szosówkami.

 

A skoro się znasz na SRAMie to takie pytanie. Składamy koledze przełajówkę. Przerzutka przednia na hak. Rama karbonowa pod hamulce tarczowe, tylna piasta 135mm. Chcemy żeby miał bardzo duży zakres przełożeń w góry bo to ma być rower fitnesowy na szosę, z prostą kierownicą. Jednym z pomysłów był napęd z korbą 48x32 którą nie jest łatwo dostać i kasetą 11-34. Myśleliśmy nad niewidzianą przez mnie w Polsce grupą SRAM Via GT albo alternatywnie nad napędem Tiagry pod flat bar. Inna opcja to korba 48x36x26 trekkingowa Shimano ale lepiej chyba byłoby uniknąć tripla. Nie wiem czy jakaś przerzutka na hak obsłuży kombinację 48x32 lub 48x36x26 i czy nie będzie za dużej przerwy. Co sądzisz na ten temat i jak byś to złożył?

 

I jeszcze dwa pytanka. Nigdy nie mieliśmy do czynienia z kołami pod tarczówki. Kolega z serwisu który ma to złożyć namawia na centerlock i koła pod tubeless. Czy to dobry pomysł? I jakie hamulce tarczowe mechaniczne wybrałbyś do takiego roweru? Najchętniej nie za drogie ale dobre. Najpierw był pomysł na BB5 ale ludziska twierdzą że niewiele droższe Hayes CX5 są znacznie lepsze i warto dopłacić.

 

Wszelkie uwagi mile widziane.

Odnośnik do komentarza

Bb5 to porażka przy ustawianiu w kombinacji z klamkomanetkami szosowymi. Prześwit musi być minimalny by klamka miała mały skok. A to prawie niemożliwe bo 99.9 procent gtarcz jest mniej lub bardziej krzywych. To samo z bb7.

Pod tym względem lepiej jest z Shimano a najlepiej z hayesami, można jeszcze hydrauliczne zaciski Trp.

Przerzutki na hak i obejmę to to samo z wyjątkiem sposobu mocowania. Tarcze 48/32 to różnica 16 zębów, jak przy korbie compact 50/34. Jesli mocowanie w ramie jest dostatecznie długie a jest bo w niektórych szosach montowałem blat juniorski 46 zębów to bedzie możliwość ustawienia tego w odpowiedni sposób. Nie miałem nigdy w rękach takiej kombinacji w szosie ale nie widzę problemu z wyregulowaniem tego.

Co do kół to wybór Piast z mocowaniem na 6 śrub lub cl to kwestia preferencji- tych pierwszych jest na rynku więcej.

Koła pod tubeless - jesli ktoś lubi taka opcje albo potrzebuje bo często łapie kapcie to czemu nie.

Jesli zakres ma być bardzo duży a już chcecie zakładać kasetę mtb to można połączyć korbę compact z kaseta 11-36, uzyskując twardsze przełożenie i praktycznie to samo miękkie - 32 na 34 vs 34 na 36. Chyba ze to napęd z 9 rzędami z tylu wtedy kaseta 12-36

od Shimano.

Na płaska kierownice sa tez manetki Srama z systemem double tap i jedna dźwignia, wg mnie rewelacyjne.

Odnośnik do komentarza

Bardzo Ci dziękuję. Generalnie jest to projekt raczej budżetowy więc kolega chce porządnie ale nie za drogo.

 

Ergo:

- hamulce mają być takie które wymagają minimum regulacji i serwisowania więc raczej Hayes CX5 co potwierdzasz, tarcze 160 czy inne?

- korba 48x32 lub compact 50x34. Tak naprawdę 50x34 na 11-36 rozwiązałaby wszystkie problemy bo z dostępnością korba kompaktowych nie ma żadnego problemu

- przerzutka przednia na hak 2x10, jaka? Tiagra czy coś innego?

- przerzutka tylna obsługująca 11-34 ewentualnie 11-36. Kasety zalecasz Shimano czy SRAM? Jaka przerzutka? Taki zakres to chyba raczej musi mieć długi wózek

- koła raczej centerlock bo kolega zamierza mieć tylko jeden zestaw kół a podobno w cl tarcze stoją zawsze prosto i nie ma problemu z regulacją; koła pod tubeless bo on zamierza jeździć zimą na niskim ciśnieniu

- zobaczymy jakie ceny na takie przerzutki na flat bar SRAMa. A w ogóle to czy można w Polsce kupić SRAMa w podobnych cenach jak za granicą? Pisałem do Harfa Harryson ale ceny które zaproponowali były dużo droższe niż w byle jakim niemieckim sklepie online

Odnośnik do komentarza

Na nowej Tiagrze to wychodzi mniej więcej tak (ceny z rosebikes.pl, polskich jeszcze nie sprawdzałem):

Korba FC-4700 50-34, 67 EUR

Przerzutka przód FD-4700 2x10, 19 EUR

Przerzutka tył RD-4700 GS 11-34, 30 EUR

Kaseta CS-HG500 11-34, 22 EUR

Łańcuch CN-6701 Ultegra 10-speed, 16 EUR

Manetki SL-4700 2x10, 67 EUR

Klamki hamulcowe BL-4700, 17 EUR

Miski SM-BBRS500 BSA, 11 EUR

 

No i jeszcze potrzebna przejściówka, nie wiem jaka z BB30 na BSA.

Odnośnik do komentarza

Hayesy reguluje 5 minut a klamki sa twarde. Dużo łatwiej uzyskać krotki skok klamki.

Wielkość tarcz zależy od wielu czynników jednak do rowerów na asfalt nie zaleca sie większych niż 160 mm.

Przerzutka przednia najlepiej Dura Ace, jesli ma działać długo. Niższe modele prują sie na przednim łączniku wózka. W sezonie wymieniamy - choć zabrzmi dziwnie - kilkaset tiagr i 105 tek, rownierz ultegr, te ostatnie rzadziej bo jest ich mniej, jednak pękają tak jak dwie pierwsze, ostatni raz wymieniałem taka przedwczoraj. Da mimo ze z tej samej linii grup dziesiatkowych obsługuje jednak z przodu więcej rzędów kasety bez ocierania łańcucha. Przy 105tce z reguły maksymalnie 7, da u mnie wszystkie.

Bez watpliwości i obaw bedzie działać przerzutka z długim wózkiem. Kasety i łańcuchy Srama z reguły sa droższe ńiz Shimano.

Co do tarcz na cl to podobno :) tarcze na alu pająku sa sztywniejsze, wiec sens ma dołożenie do xt.

Czy Srama można kupić u nas w podobnych cenach? Allegro da wam odpowiedz. Nie wiem kto kupuje Srama w Harfie.

 

Co do doboru adaptera do suportu to Ci nie pomogę, zakładałem dwa razy z czego raz oś nowej korby okazała sie za krótka, a u mnie w ofercie dystry był tylko jeden adapter.

Odnośnik do komentarza

Dura Ace FD-7900 2x10, 70 EUR

 

Ja w swoim rowerze hybrydowym/fitnessowym na prostej kierownicy mam pełną Tiagrę dziewiątkową 3x9 i nie mam specjalnych problemów ale fakt faktem że łańcuch na skrajnych przełożeniach mi obciera . Z tym że jeżdżę tym rowerem bardzo mało, pewnie z 1000 km rocznie więc nie bardzo ma się co tam dziać.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...