Skocz do zawartości

Rower MTB 2500-3000 PLN


Rekomendowane odpowiedzi

W zeszłym roku po raz pierwszy od kilku ładnych lat pośmigałem na moim starym decathlonowym rowerze (Rockrider 5.1 - chyba z 2002 lub 2003 roku). Troszkę mniejszych góreczek, szutry, lasy, pola, łąki (20-80 km jazdy), ale i zaliczyłem też trzy mazowieckie rajdy. Jeden ukończyłem, nawet z niezłym wynikiem, ale dwóch niestety nie, co było spowodowane awarią wiekowego sprzętu. Bardzo lubię trasę w Wawrze, tak na marginesie :)  Dodatkowo nadmienię, że zakupiłem SPD i uczyłem/uczę się w nich jeździć ;)

 

Odkryta na nowo frajda z jazdy, a także wspomniane awarie skłoniły mnie do poszukania nowego roweru na sezon 2017. Odwiedziłem różne strony tematyczne, producentów, porozmawiałem z zaprzyjaźnioną śmigantką i szczerze powiem, że już sam nie wiem, co mam kupić. Nawet nie mam za bardzo swojego typu, choć wpadł mi w oko Kross Level R6 (można dostać za mniej niż 3000 PLN).

 

Jeśli możecie to pomóżcie, a ja poniżej przedstawię swoje możliwości i oczekiwania :rolleyes:

  1. Budżet  - 2500 PLN w porywach do 3000 PLN, ale to max.
  2. Do czego mi potrzebny rower – wyjazdy w teren (20-100 km), szutry, bezdroża, piach, błoto (lubię się ubabrać :D), lekkie góreczki, może i góry, plus udział w rajdach/maratonach mtb (cel - ukończenie i frajda z jazdy, niekoniecznie pierwsze sektory), na rajdach bardziej techniczna jazda niż ściganctwo na długich prostych (uwielbiam Wawer i trasy wzdłuż Świdra i Mieni)
  3. Moje "wymiary" :D  – 180 cm i 76 kg (przy okazji wspomnę, że biegam i pływam, ale nie triathlonuje, no może kiedyś)
  4. Oczekiwania co do roweru – nie mam jakoś bardzo sprecyzowanych, cały czas zastanawiam się czy koła 27,5 czy 29, jaką ramę (chyba 19”), osprzęt lepiej, jakby był mniej awaryjny ze względu na jazdę w różnym terenie i raczej nie SRAM :lol: , z dotychczasowych doświadczeń wiem, że muszę mieć wytrzymałe koła :)

Za wszelkie uwagi, podpowiedzi, podlinkowania, etc. z góry bardzo dziękuję :rolleyes:

Odnośnik do komentarza

Witam Koła jakie CI proponuje to 29'' sama Maja Włoszczowska jeździ na kołąch 29" wicemistrzyni świata więc coś w tym kole jest sam na nim jeżdżę podam Ci parę propozycji które wg mnie sprzętowo są w miarę dobre a najlepszy to mi się wydaje ghost zresztą sam zobacz oraz focus whistler pro 29 M tylko ma samą kasete tylnią srama ale to nie przeszkadza zawsze możesz zmienić na shimano jak się zużyje jeżeli miałbym brać rower to godny polecenia jest Bulls Copperhead 29 LT super osprzęt Shimano Deore XT 2x11 sam jeżdżę na osprzęcie o klasę niższym a mianowicie Shimano SLX M7000  1x11 i wyrabia mi ten SLX uwierz mi bo jeździłem trudne technicznie odcinki i karkołomne podjazdy a model Shimano XT już jest na najwyższym poziomie wyżej jest tylko XTR ale się nie opłaca pieniędzy w niego ładować bo za drogi:

 

http://allegro.pl/rower-gorski-romet-mustang-1-2016-promocja-i6370486422.html

http://allegro.pl/nowy-rower-mtb-ghost-tacana-5-2016-m-46cm-xt-29er-i6667987768.html#thumb/5

http://allegro.pl/rower-gorski-ktm-ultra-fire-29-nowy-wyprzedaz-i6666234448.html#thumb/1

http://allegro.pl/rower-focus-whistler-pro-29-m-500zl-i6670113865.html

http://allegro.pl/20-rower-mtb-29-ktm-ultra-fun-48-cm-warszawa-i6662678931.html

http://allegro.pl/bulls-copperhead-29lt-i6668848684.html#

 

 

 Pozdro:)

Odnośnik do komentarza

Co do Wawra, Świdra i Mieni to się zgadzam. Fajne trasy ale trochę mi nie po drodze więc rzadko tam zaglądam. Ale trasy w Kampinosie również są świetne. Jeśli masz Stravę to znajdziesz moje ulubione trasy na Ławską Górę, Karpaty i Szczebel czyli najbardziej kultowe trasy w Kampinosie. Jak nie masz to się koniecznie zarejestruj. Potencjalnie blisko mamy też Góry Świętokrzyskie z dużą ilością fajnych tras. Polecam.

Co do maratonów MTB i XC to na razie nie startowałem ale byłem na wielu jako kibic mojego syna, który je ostatnio masowo wygrywa. Ale w 2017 i ja dołączę do startujących.

A teraz co do sprzętu. Nie doradzę konkretnych modeli ale kilka porad którymi można się kierować przy wyborze.

Podstawowa kwestia to rozmiar koła. Mamy w domu trzy rowery MTB.

Jeden, obecnie zimówka, coś a la Twój Rockrider. Rama alu, geometria rekreacyjna, koło 29, 14,5 kg, amor uginacz w formie stalowej sprężyny (Suntour XCT), osprzęt 3x9 Alivio/Acera/Altus, hamulce v-break. Na tym rowerze zaczynałem jazdę MTB. Komfort jazdy słaby (głównie przez podły amor,), prędkość i zwrotność również (przez rekreacyjną geometrię ramy, słabe łożyska sterowe i kiepskie opony). Początkowo miałem problem z przyzwyczajeniem się do tej wielkości koła i słabej zwrotności i ilości energii którą trzeba włożyć w poruszanie tego roweru do przodu. Ale był to okres kiedy zbierałem doświadczenia i nie wiedziałem wielu rzeczy o MTB.

Drugi rower to mój 29er. Rama alu, geometria wyścigowa, koło 29, 11,5kg, amor powietrzny Fox, osprzęt Shimano XT 2x10, hamulce tarczowe hydrauliczne Shimano XT. Jeździ się na nim świetnie. Jest szybki i zwrotny. Zwrotność roweru przy tej wielkości koła zależy w dużym stopniu od długości mostka, szerokości kierownicy, przyczepności opon i doświadczenia jeźdźca.

Trzeci rower to rower mojego młodego. Rama alu, geometria wyścigowa. Koła 27,5, przerobiony z kół 26, amor powietrzny Fox, osprzęt SRAM X7/X9, 3x9, hamulce Avid Elixir. Waga 11kg. Rower w miarę szybki i zwrotny. Komfort jazdy jednak w porównaniu do roweru na którym jeżdżę na co dzień gorszy.

Moje doświadczenia są takie że rower na kołach 27,5 nie jest specjalnie zwrotniejszy niż dobrze skonfigurowany 29er. Natomiast jest zdecydowanie mniej komfortowy. Wynika to z wielkości opony. W oponie 29 jest większa objętość powietrza przez co znacznie lepiej wybiera ona nierówności drogi przy podobnych amortyzatorach w obu. Jest po prostu większą poduszką powietrzną. No i znacznie łatwiej przejeżdża przez przeszkody i jest dużo bardziej stabilna na zjeździe. Moim zdaniem 27,5 jest też wolniejszy, szczególnie na prostych a tych będziesz miał w naszej okolicy większość.

Więc jak dla mnie koło 29 zdecydowanie. Przy 180 wzrostu rama 19 cali jest oczywistym wyborem.

Konfiguracja kokpitu.
Krótki mostek oznacza bardzie zwrotny rower, szersza kierownica również. Z kolei krótszy mostek oznacza że musisz dociążyć przód żeby koło nie uciekało na podjeździe. Każdy musi więc znaleźć optymalne wartości dla siebie. Dla mnie jest to mostek 75-80 mm i kierownica w zasadzie prosta o długości 68-70 cm.

Amor.

Im lepszy amor tym większa możliwość dostosowania jego parametrów do terenu. Prawie każdy kto się ściga jeździ na amorze powietrznym. Jednak trzeba sobie zdać sprawę że utrzymanie takiego amora jest kosztowne. Jest to koszt rzędu 300-400 zł rocznie w wypadku amorów Rockshox/Fox/Manitou i połowę tego w przypadku amorów Suntour. Więc jeśli piszesz że masz budżet ograniczony do 2500-3000 to radziłbym jednak rozglądać się za rowerami rekreacyjnymi bo koszty utrzymania roweru wyścigowego mogą być dla Ciebie za wysokie.

Jakie są rozsądne amory niepowietrzne, których utrzymanie jest tanie? Ten artykuł bardzo dobrze odpowie na to pytanie:
http://bike-advisor.com/bicycle-guides/budget-cross-country-forks-for-your-bike.html
Wynika z niego że najlepszym wyborem dla Ciebie będzie albo RockShox w wersji olejowo-sprężynowej (oznaczanej zwykle jako Coil) albo Suntour XCR.

Groupset i napęd
SRAM może robi dobry osprzęt jeśli chodzi o jego najwyższe grupy ale niższe uważąm za shitty grupset jak sama nazwa wskazuje :)
W Twoim budżecie obracasz się pomiędzy Shimano Alivio które jest absolutnym minimum nadającym się do częstszej eksploatacji a Shimano Deore które jest najniższą grupą faktycznie do tego przeznaczoną. Nie kupiłbym obecnie roweru MTB z potrójną korbą. Świat idzie w kierunki napędów 1x11 i jest po temu powód. 2x10 też jest w porządku i na takim jeżdżę ale nie jest bez wad. Natomiast przekoszenia i wrażliwość na dokładne ustawienie przerzutki przy napędzie 3x9 czy 3x10 powoduje nieustające kłopoty przy wrzucaniu biegów pod dużym obciążeniem w takim typie napędu.

Hamulce
Każdy porządny mechanik Ci powie że jeśli mają to być tarczowe hydrauliczne to mogą być jakiekolwiek byle Shimano. Prawie każde hamulce Avid/SRAM po paru latach nadają się do wyrzucenia. Z tym że musisz pamiętać że hamulce też generują koszty. Hydrauliczne muszą być raz na jakiś czas odpowietrzane, zalewane w celu wymiany/uzupełnienia płynów. Trzeba też znacznie częściej niż w hamulcach v-break wymieniać klocki. No i tak jak w samochodzie trzeba prostować tarcze. Teoretycznie najlepszym wyborem w takim budżecie są hamulce tarczowe mechaniczne ale prawie żaden producent ich nie oferuje w komplecie. Nie ma w nich płynu hydraulicznego więc jedyne czego potrzebują to wymiana klocków co jakiś czas i wymiana linek i tarcz raz na parę lat.

Opony i koła
Opony występują w wersjach drutowych, cięższych oraz zwijanych, lżejszych. Mają też różne mieszanki gumy, mniej lub bardziej odporne na ścieranie. Opony wyścigowe są lekkie ale ścierają się bardzo szybko. Rekreacyjne są cięższe ale ścierają się wolniej. Opony występuja też w wersjach z wkładką antyprzebiciową która dodaje wagi i zmniejsza komfort ale chroni przed przebiciem dętki i bez niej. W tym budżecie prawie każdy producent da w komplecie tanie, ciężkie,  opony drutowe. Można je ewentualnie zmienić na takie które które mają w miarę długą żywotność, niezłą przyczepność i w miarę rozsądną wagę. Kluczowe jest ciśnienie w oponach. Musi ono być na tyle niskie żeby przyczepność była dobra i na tyle wysokie żeby nie dobić dętki podczas jazdy. Przy wadze ok. 80 kg jest to zwykle ok. 20-25 PSI z przodu i 25-30 PSI z tyłu. Każdy producent, nawet w dużo droższych rowerach daje taniutkie, ciężkie koła. Można często okazyjnie ucelować praktycznie nowe, niezłe koła zdjęte z nowego roweru, dlatego że się komuś nie spodobały. Ja mam dwa komplety takich kół, każdy kupiony za ok. 300 zł. Waga kompletu ok. 2kg.

Wpływ warunków użytkowania na koszty
W im trudniejszych warunkach będziesz jeździć, tym szybciej zużyjesz łańcuch i kasetę. łańcuchy węższe są bardziej podatne na zużycie niż szersze. To samo z koronkami kasety. Tanie łańcuchy i kasety nie mają warstwy antykorozyjnej więc są bardziej podatne na rdzewienie. Jazda w błocie a już szczególnie zimą zużywa napęd w bardzo szybkim tempie. Dlatego niektórzy mają zimówki :)
Dlatego też w wypożyczalniach rowerów bardzo często spotkasz rowery z napędem 8-biegowym i amorem spręzynowym typu Suntour XCT. Takie łańcuchy i kasety wolno się zużywają a taki uginacz nie wymaga prawie żadnego serwisu latami.

Odnośnik do komentarza

Witam Koła jakie CI proponuje to 29'' sama Maja Włoszczowska jeździ na kołąch 29" wicemistrzyni świata więc coś w tym kole jest sam na nim jeżdżę podam Ci parę propozycji które wg mnie sprzętowo są w miarę dobre a najlepszy to mi się wydaje ghost zresztą sam zobacz oraz focus whistler pro 29 M tylko ma samą kasete tylnią srama ale to nie przeszkadza zawsze możesz zmienić na shimano jak się zużyje jeżeli miałbym brać rower to godny polecenia jest Bulls Copperhead 29 LT super osprzęt Shimano Deore XT 2x11 sam jeżdżę na osprzęcie o klasę niższym a mianowicie Shimano SLX M7000  1x11 i wyrabia mi ten SLX uwierz mi bo jeździłem trudne technicznie odcinki i karkołomne podjazdy a model Shimano XT już jest na najwyższym poziomie wyżej jest tylko XTR ale się nie opłaca pieniędzy w niego ładować bo za drogi:

 

http://allegro.pl/rower-gorski-romet-mustang-1-2016-promocja-i6370486422.html

http://allegro.pl/nowy-rower-mtb-ghost-tacana-5-2016-m-46cm-xt-29er-i6667987768.html#thumb/5

http://allegro.pl/rower-gorski-ktm-ultra-fire-29-nowy-wyprzedaz-i6666234448.html#thumb/1

http://allegro.pl/rower-focus-whistler-pro-29-m-500zl-i6670113865.html

http://allegro.pl/20-rower-mtb-29-ktm-ultra-fun-48-cm-warszawa-i6662678931.html

http://allegro.pl/bulls-copperhead-29lt-i6668848684.html#

 

 

 Pozdro:)

 

Włoszczowska to dwukrotna Wicemistrzyni Olimpijska i Mistrzyni Świata i Europy

Ściga się na hardtailu 29 ale dla przyjemności jeździ na fullu :)

 

Co do rowerów używanych które podałeś to Bull Copperhead to bardzo fajny rower. Podobnie Ghost Tacana i Focus. Mustang też w porządku. KTM odpadają, są znacznie gorsze od reszty. Nawet nie wiedziałem że takie fajne modele można kupić tak tanio.

Odnośnik do komentarza

Bulls jest wbrew temu co napisane używany i sprzedawany przez handlarza z Wielkopolski. Jest zdecydowanie najlepszy sprzętowo ale nie jest nowy.

Focus jest w rozmiarze M, 18 cali. Może być za mały i brak możliwości przymierzenia. Ograniczyłbym się do sprzedawców z Warszawy i bliskich okolic tudzież ze znanego sklepu w dużym mieście. Więc zostaje nam z tych wyborów w zasadzie Romet.

Odnośnik do komentarza

Bardzo dziękuję za podpowiedzi. Szczególnie za szczegółowy opis jajacka :)  

 

Mam nad czym myśleć. Na pewno przed zakupem będę chciał się do roweru "przymierzyć", więc w grę wchodzi Warszawa i okolice.

 

Jeszcze się trochę porozglądam, poczytam, może jeszcze ktoś coś podpowie.

 

Dzięki Wielkie :)

Odnośnik do komentarza

Ten kalkulator to taki baaardzo z grubsza :)

Długość nogi to nie jedyny istotny wymiar chociaż najważniejszy. Według niego mój młody powinien się ścigać na 20 cali a ja na 19 a obaj jeździmy na 17,5 :)

Ja mogę też na 19 cali ale nie w każdej geometrii. On zdecydowanie nie, bo ma 172 wzrostu, ja 175.

 

Porządny kalkulator jest tu:

http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp?INT_ID=IB12809

Odnośnik do komentarza

Wiesz ok może i kalkulatory kalkulatorami to i tak Ci nie odda tego żeby najlepiej pójść do sklepu i przymierzyć rower ja z takiego kalkulatora korzystałem i wziąłem za dużą na siebie ramę 19" i zacząłem zmieniać części w rowerze i została mi zmiana amora i ramy bo powinienem wziąć ramę 17" bo jak mam wzrost 176 cm to ramę mam zaraz pod kroczem a powinien być luz przynajmniej 5 cm żeby na zjazdach nie bolał upadek nawet 17.5" by obleciało. Choć ja ramę zmienię na końcu bo się przyzwyczaiłem do niej chyba że się rozleci wcześniej:) 

Odnośnik do komentarza

Popieram  kolegów co do przymiarki roweru. Niedawno kupowałem MTB i rama teoretycznie w tym samym rozmiarze wypadała różnie w różnych modelach. Jak się już zdecydowałem na konkretny model to stanąłem okrakiem i wyszło mi, że zamiast M muszę wziąć S. wsiadłem na S-kę i po 100 metrach wiedziałem, że jest jednak za mały. Stanęło na M chociaż nabiał jest trochę blisko ramy. Przymierzać i jeszcze raz przymierzać. :)

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Witam ponownie,

 

zakupiłem po wielu bojach rumaka :D 

 

Wypadło na takie cosik jak Giant Talon 29er 2016 za 2699 PLN :rolleyes:

 

Miałem problem z dobraniem ramy przy wzroście 180 cm i długości nogi (do krocza) 84 cm. Wahałem się między M i L, ale ostatecznie stanęło na L B)

 

Dzisiaj odbyłem pierwszą jazdę po moich mazowieckich górkach i śniegu. Muszę stwierdzić, że rozmiar L to był dobry wybór, ale przejście z 26 na 29 to kosmos. W sensie pozytywnym. Jak po raz pierwszy patrzyłem na rower i się do niego przymierzałem, to jedno zdanie cisnęło się na usta "Ale wielka kobyła". Jednak po dzisiejszej jeździe stwierdzam, że 29 to był strzał w dzieisiątkę. Ten rower ma ogromny potencjał i tylko kwestia czasu i lepszego wyczucia go i nie powinno być problemu ze zwrotnością, nie wspominając o prędkościach  :rolleyes:  Warunki dziś były trudne, jednak rower dał radę i na śniegu i na lodzie ze śniegiem i na podjazdach i zjazdach.

 

Reasumując, bardzo dziękuję za wszystkie porady, w szczególności te polecające rower na kołach 29. To strzał w 10 :)

 

Potestuje trochę czasu rowerek i coś na jego temat jeszcze napiszę :)

Odnośnik do komentarza

Gratuluję zakupu. Talon to fajny rower. Nie wiem na jakim masz osprzęcie. Moja przyjaciółka ma Talona ale jakiegoś wypasa na Rebie i SLX.

Przyzwyczajenie się do kół 29 zajęło mi wiele jazd. Ale wiem że różnica w komforcie i stabilności na zjeździe w porównaniu do kół 26 jest dramatyczna. Jeśli masz problemy ze zwrotnością to skróć mostek. Zarejestruj się na strava.com i podeślij ślad GPS tras którymi jeździsz. Może się kiedyś umówisz z moją grupą. A na FB dopisz się do grup:

https://www.facebook.com/groups/wycieczkirowerowe/

https://www.facebook.com/groups/790553497733385/

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...